W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Rejestr Dokumentów Publicznych

Informacje o wzorach polskich dokumentów publicznych, zabezpieczeniach przed fałszerstwem oraz metodach weryfikacji ich autentyczności.

O rejestrze

Rejestr Dokumentów Publicznych jest zbiorem informacji o wzorcach dokumentów publicznych wydawanych przez różnego rodzaju instytucje państwowe w Polsce. Został on utworzony na podstawie ustawy z dnia 22 listopada 2018 roku o dokumentach publicznych (t.j. Dz.U. z 2020 roku, poz. 725).

Rejestr Dokumentów Publicznych prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. W Rejestrze znajdują się informacje na temat wzorów dokumentów publicznych, a także informacje o zabezpieczeniach tych dokumentów przed fałszerstwem i o sposobach weryfikacji ich autentyczności. Dzięki zawartym w nim informacjom, każda osoba mająca dostęp do internetu, będzie w stanie pozyskać wiedzę o tym, jak sprawdzić, czy określony dokument jest dokumentem autentycznym, czy też ma do czynienia z dokumentem, który może budzić wątpliwości.

Co dokładnie znajdzie się w Rejestrze?

Są tu podstawowe informacje o wzorcach dokumentów publicznych, które mogą być przydatne dla każdego, kto w jakichkolwiek okolicznościach ma styczność z danym dokumentem publicznym. Są to zatem:

  1. pliki graficzne (zdjęcia) przedstawiające ogólny wygląd dokumentu publicznego oraz jego elementy charakterystyczne;
  2. opis dokumentu zawierający w szczególności takie informacje jak:
  1. datę wprowadzenia do obrotu prawnego określonego wzoru dokumentu,
  2. datę rozpoczęcia wydawania dokumentu danego wzoru,
  3. okres ważności dokumentu,
  4. datę zakończenia wydawania dokumentu danego wzoru;
  1. pliki graficzne (zdjęcia) obrazujące elementy zabezpieczeń przed fałszerstwem przeznaczone do weryfikacji autentyczności dokumentu, wraz z opisem sposobu dokonywania tej weryfikacji;
  2. informacje dotyczące wytwórcy lub wytwórców dokumentów, wielkości ich nakładu oraz informacje o oznaczeniach indywidualnych danego dokumentu.

W Rejestrze Dokumentów Publicznych nie będzie można znaleźć informacji o wszystkich dokumentach znajdujących się w obrocie prawnym w Polsce. Informacje te będą ograniczone jedynie do dokumentów publicznych, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do jednej z trzech kategorii dokumentów publicznych.

A zatem jakie to będą dokumenty?

Będą to te dokumenty, które zostały wymienione w ustawie o dokumentach publicznych oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2019 roku w sprawie wykazu dokumentów publicznych (Dz.U. 2019 roku, poz. 1289).

W ustawie o dokumentach publicznych znajduje się wykaz dokumentów publicznych zaliczonych do kategorii pierwszej. Jest to najwyższa kategoria dokumentów publicznych, która obejmuje dokumenty najistotniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Są to dokumenty potwierdzające tożsamość (jak dowód osobisty, paszport) dokumenty związane z aktami stanu cywilnego, dokumenty wydawane cudzoziemcom, dokumenty wydawane przez sądy i notariuszy, prawo jazdy, dowód rejestracyjny, czy legitymacje służbowe funkcjonariuszy różnych służb. Dokumentów kategorii pierwszej jest ponad 50.

Wykaz dokumentów publicznych zaliczonych do drugiej i trzeciej kategorii znajduje się w rozporządzeniu w sprawie wykazu dokumentów publicznych.

Wśród dokumentów publicznych kategorii drugiej znajdują się dokumenty istotne ze względu na bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, w tym dotyczące broni, międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, potwierdzające wykształcenie wyższe i specjalistyczne oraz świadectwa dojrzałości. Dokumentami publicznymi kategorii trzeciej są natomiast dokumenty mające wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, w tym koncesje, pozwolenia, licencje, zaświadczenia, świadectwa i certyfikaty związane z bezpieczeństwem transportu, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły, legitymacje szkolne i studenckie oraz dokumenty uprawniające do różnego rodzaju ulg. Dokumentów drugiej i trzeciej kategorii jest niemal 150.

Rejestr bedzie sukcesywnie uzupełniany o dokumenty publiczne już będące w obrocie prawnym jak i o dokumenty nowo wprowadzane do obiegu.