W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

O e-Doręczeniach

Kto będzie zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?

Podmioty publiczne będą miały obowiązek wysyłać i odbierać dokumenty z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.  

Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są posiadać skrzynkę do doręczeń i w związku z tym zobowiązani są odbierać korespondencję przesłaną od podmiotów publicznych.

Sprawdź harmonogram włączania tych podmiotów do e-Doręczeń.

Czy skrzynka e-Doręczeń przejmie zadania ePUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej)?

Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję przez ePUAP. Pozostałe usługi ePUAP będą stopniowo zastępowane w ramach innych projektów.

Jak korzystać z e-Doręczeń?

Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:

Kto płaci za wysyłkę dokumentów przez e-Doręczenia?

Bezpłatna jest korespondencja:

  • od obywateli i firm do podmiotów publicznych,
  • pomiędzy podmiotami publicznymi.

Podmioty publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych.

Obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.

Jak mogę złożyć reklamację w sprawie przesyłki?

Reklamację dotyczącą przesyłki w publicznej usłudze rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usłudze hybrydowej (PUH) przyjmuje operator wyznaczony jako dostawca e-Doręczeń, czyli Poczta Polska.

Co przygotować do złożenia reklamacji

Aby złożyć reklamację, będzie Ci potrzebny numer przesyłki.

  • Wejdź w wiadomość w skrzynce.
  • Pobierz dowody techniczne.
  • Numer przesyłki to nazwa pobranego pliku (nie wpisuj rozszerzenia: .zip).

W skrzynce e-Doręczeń

  • Zaloguj się do e-Doręczeń.
  • Wejdź do skrzynki, gdzie znajduje się przesyłka, której dotyczy reklamacja.
  • Kliknij „Usługi dodatkowe”, następnie „Złóż reklamację”, a potem „Złóż wniosek”.
  • Wpisz numer przesyłki.
  • Postępuj dalej zgodnie z treścią formularza i wyślij go.

Na stronie Poczty Polskiej

  • Wybierz powód zgłoszenia:
    • dla przesyłki elektronicznej (PURDE):
      • Zaginięcie przesyłki
      • Opóźnienie w doręczeniu przesyłki
    • dla przesyłki hybrydowej (PUH):
      • Wydruk nieczytelny lub niekompletny
      • Brak potwierdzenia integralności dokumentu elektronicznego
      • Brak udostępnienia elektronicznego potwierdzenia odbioru w skrzynce doręczeń
      • Brak potwierdzenia odbioru (dotyczy przesyłek zagranicznych)
      • Zaginięcie przesyłki
      • Opóźnienie w doręczeniu przesyłki.
  • Wybierz rodzaj przesyłki: „Przesyłka elektroniczna”, a w przypadku przesyłki hybrydowej „Przesyłka krajowa” albo „Przesyłka zagraniczna”.
  • Wpisz numer przesyłki.
  • Postępuj dalej zgodnie z treścią formularza i wyślij go.

W placówce Poczty Polskiej

Reklamację możesz też złożyć na piśmie w dowolnej placówce Poczty Polskiej.  

Termin rozpatrzenia reklamacji

Operator wyznaczony rozpatruje reklamację niezwłocznie i udziela odpowiedzi na reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej przyjęcia.

Podstawa prawna 

Reklamacje reguluje w szczególności rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych i Ministra Cyfryzacji z dnia 9 sierpnia 2021 r. w sprawie reklamacji za niewykonanie lub nienależyte wykonanie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej.

Czy wszystkie urzędy będą wysyłać swoje pisma i dokumenty przez e-Doręczenia?

Tak, ale nie od razu. Podmioty publiczne mogą już wysyłać pisma i dokumenty przez e-Doręczenia. Minister właściwy do spraw informatyzacji ogłosił w specjalnym komunikacie termin, od którego urzędy będą miały obowiązek korzystać z e-Doręczeń.

Sprawdź harmonogram włączania podmiotów publicznych do e-Doręczeń.

Czy podmioty niepubliczne będą korzystać z e-Doręczeń?

Firmy będą zobligowane posiadać adres do e-Doręczeń.

Ten obowiązek będą miały również osoby, które pracują w zawodach zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi). 

Sprawdź harmonogram włączania firm i zawodów zaufania publicznego do e-Doręczeń.

Czy obywatele będą musieli korzystać z e-Doręczeń?

Korzystanie z e-Doręczeń przez obywateli nie jest to obowiązkowe.

Czy obywatele mogą zrezygnować z e-Doręczeń?

Tak.

Czy e-Doręczenia są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą?

Tak. e-Doręczenia mogą być wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym, ponieważ są usługą zaufania, co oznacza, że:

  • nadawca i odbiorca są identyfikowani (ich tożsamość jest sprawdzana) i nikt nie może przejąć ich adresów ani podszyć się pod nich,
  • zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji,
  • usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści korespondencji w drodze między nadawcą a odbiorcą.
Czy wiadomości dotrą do odbiorcy, gdy jego skrzynka jest przepełniona?

Wiadomości zostaną dostarczone, gdy w skrzynce zwolni się miejsce. Nawet jeśli skrzynka odbiorcy będzie pełna, to i tak otrzyma on powiadomienia o wiadomościach od podmiotów publicznych. ​​​​

Gdzie mogę zgłosić problem z założeniem skrzynki do e-Doręczeń?

Problemy na środowisku produkcyjnym (nietestowym) możesz zgłosić poprzez  formularz kontaktowy lub pod numerem infolinii 22 250 01 45.

Ile mam czasu na aktywację skrzynki e-Doręczeń?

Możesz aktywować skrzynkę w dowolnym momencie. Ważne jednak, aby zachować termin obowiązku korzystania z e-Doręczeń zgodnie z harmonogramem.

Czy trzeba zawrzeć umowę z operatorem wyznaczonym – Pocztą Polską, żeby uzyskać skrzynkę i korzystać z usługi e-Doręczeń?

Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) skutkuje automatycznym zawarciem umowy z Pocztą Polską na świadczenie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH).

Harmonogram obowiązku korzystania z e-Doręczeń

Kiedy podmioty publiczne zaczną korzystać z e-Doręczeń?

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne jest rozłożony w czasie i zależy od rodzaju podmiotu.

Sprawdź harmonogram obowiązku korzystania z e-Doręczeń.

Od kiedy firmy będą mogły korzystać z e-Doręczeń?

Firmy już teraz mogą założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Będą otrzymywać na nią wiadomości i dokumenty od podmiotów publicznych, które zaczną korzystać z e-Doręczeń.

Minister do spraw informatyzacji określił terminy obowiązku dla firm rejestrujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i CEiDG.

Terminy i dodatkowe informacje znajdziesz na Biznes.gov.pl

Od kiedy powiatowy urząd pracy ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

Powiatowe urzędy pracy realizują zadania samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy i wchodzącą w skład administracji zespolonej powiatu (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Dlatego te urzędy jako jednostki budżetowe powiązane z jednostkami samorządu terytorialnego obowiązuje taki sam termin na wprowadzenie e-Doręczeń jak jednostki samorządu terytorialnego, czyli 1 października 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Natomiast w zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Od kiedy miejski czy gminny ośrodek pomocy społecznej ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

Ośrodki pomocy społecznej obowiązuje ten sam termin na wprowadzenie e-Doręczeń co jednostki samorządu terytorialnego, czyli 1 października 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Natomiast w zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Wskazują na to następujące przepisy:

  • Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują ich jednostki organizacyjne – ośrodki pomocy społecznej lub centra usług społecznych (ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych i art. 110 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej).
  • Są tworzone na podstawie uchwały rady miasta lub gminy, która nadaje im statut, i działają jako gminne jednostki organizacyjne o statusie jednostki budżetowej (art 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).
Od kiedy powiatowe centrum pomocy rodzinie (PCPR) ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

PCPR mają ten sam termin na wprowadzenie e-Doręczeń co jednostki samorządu terytorialnego, czyli 1 października 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Natomiast w zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

 

Wskazują na to następujące przepisy:

  • Powiat ma ustawowe zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym).  
  • Aby wykonywać swoje zadania, powiat może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym).
  • Tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie je w majątek należy do wyłącznej właściwości rady powiatu (art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym).
  • Do zadań własnych powiatu należy tworzenie oraz utrzymywanie PCPR (art. 19 pkt 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej).
  • Zadania pomocy społecznej w powiatach wykonują jednostki organizacyjne – PCPR, które są samodzielnymi jednostkami organizacyjno-budżetowymi podporządkowanymi bezpośrednio zarządowi powiatu (art. 112 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej).
Od kiedy przedszkole, szkoła i inna placówka oświatowa ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

Podmioty publiczne takie jak przedszkola, szkoły i placówki wymienione w art. 3 ust. 3-10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe są zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego w formie jednostek budżetowych.

Jeżeli organem prowadzącym dla nich jest jednostka samorządu terytorialnego, to powinny stosować e-Doręczenia od 1 pażdziernika 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Natomiast W zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Jeśli organem prowadzącym jest minister, to terminem na wprowadzenie e-Doręczeń jest 1 października 2024 r. zarówno w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 155 ust. 1 tej ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Za działalność tych podmiotów odpowiada organ prowadzący. Organizacyjnie są one formą wykonywania jego zadań oświatowych i zespołem środków wyodrębnionym ze środków organu prowadzącego. Nie mają osobowości prawnej, swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu organu prowadzącego, a dochody odprowadzają na jego rachunek. Z tych powodów termin na wprowadzenie e-Doręczeń jest dla nich taki sam jak dla organu prowadzącego, który je założył.

Od kiedy wojewódzki urząd pracy ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

Zadania samorządów województw w zakresie polityki rynku pracy realizują wojewódzkie urzędy pracy, które są ich jednostkami organizacyjnymi.

Dlatego wojewódzkie urzędy pracy powinny stosować e-Doręczenia od 1 października 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Natomiast w zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Od kiedy jednostka obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek ma obowiązek stosowania e-Doręczeń?

Organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki ich obsługi ekonomiczno-administracyjnej, aby wykonywać swoje zadania określone w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Jeżeli te jednostki mają formę jednostki budżetowej, to termin na wprowadzenie e-Doręczeń jest dla nich taki sam jak dla organu, który je utworzył.

Jeżeli jest nim jednostka samorządu terytorialnego, to terminem jest 1 października 2024 r. w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W zakresie doręczania korespondencji w publicznej usłudze hybrydowej termin to 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

Jeśli organem tym prowadzącym jest minister, to terminem na wprowadzenie e-Doręczeń jest 1 października 2024 r., zarówno w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 155 ust. 1 tej ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych).

 

Adres do e-Doręczeń

Co to jest adres do e-Doręczeń?

To adres doręczeń elektronicznych (ADE) nadawany użytkownikowi e-Doręczeń. To  nie jest adres e-mail. Właściwości adresu do e-Doręczeń:

  • jest indywidualny – przypisany do danego użytkownika,
  • umożliwia jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata,
  • nie może zmienić właściciela.

Każdy adres do e-Doręczeń jest wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).

Przeczytaj, jak uzyskasz adres do e-Doręczeń. Jeśli już masz adres, to sprawdzisz go w skrzynce do e-Doręczeń na gov.pl.

Jak jest zbudowany adres do e-Doręczeń?

Każdy adres do e-Doręczeń składa się z ciągu znaków (liter i cyfr) w następującym układzie:

AE:PL-XXXXX-XXXXX-YYYYY-ZZ

gdzie:

AE – to skrót od adres elektroniczny

PL – kod kraju w standardzie ISO 3166 (w tym przykładzie Polski)

X – cyfry

Y – litery

Z – cyfry sumy kontrolnej.

Przykładowy adres: 

AE:PL-12345-67890-ABCDE-12

Co to jest Baza Adresów Elektronicznych (BAE)?

Baza Adresów Elektronicznych to rejestr publiczny, w którym zapisywane są wszystkie adresy do e-Doręczeń. Adresy zamieszczone w bazie są wiarygodne, ponieważ  podczas wnioskowania o adres do e-Doręczeń weryfikowana jest tożsamość właściciela adresu.

Kto może zobaczyć moje dane w bazie adresów elektronicznych?

Tylko podmioty publiczne mogą znaleźć Twój osobisty adres do e-Doręczeń. Obywatele i firmy nie mają wglądu w te dane. Natomiast dane Twojej firmy są widoczne dla wszystkich użytkowników e-Doręczeń.

Jak założyć adres do e-Doręczeń?

Wypełnij wniosek o:

  • założenie adresu do e-Doręczeń – już teraz wszyscy mogą wystąpić o adres do e-Doręczeń,
  • wpis lub aktualizację danych w rejestrach CEIDG lub KRS – termin został ogłoszony przez ministra do spraw informatyzacji.

Wraz z adresem zostanie założona skrzynka, z której można wysyłać i odbierać wiadomości z e-Doręczeń.

Jak przebiega proces zakładania adresu do e-Doręczeń?
Składam wniosek o adres do e-Doręczeń i widzę, że wyświetlają się błędne dane osobowe. Co mam zrobić?

Niektóre Twoje dane są wpisane do wniosku automatycznie. Jeśli są błędne i nie możesz ich poprawić, nie wysyłaj tego wniosku. Skontaktuj się ze swoim urzędem gminy i zgłoś korektę danych. Błąd w swoich danych możesz zgłosić również przez internet.

W jaki sposób można wyszukać adres osoby fizycznej w Bazie Adresów Elektronicznych?

Wyszukiwanie osób fizycznych jest możliwe na podstawie jednego z dwóch zestawów danych:

  • PESEL albo identyfikator EU, imię i nazwisko
  • imię, nazwisko i pełny adres do korespondencji.

Dane osób fizycznych są udostępniane wyłącznie podmiotom publicznym.

Czy spółki cywilne mogą posiadać Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)?

Spółka cywilna nie może mieć adresu do doręczeń elektronicznych. Spółka cywilna to jedynie umowa łącząca wspólników - nie posiada odrębnej od samych wspólników podmiotowości prawnej. ADE mogą jedynie posiadać jej poszczególni wspólnicy.

W jaki sposób podmiot publiczny nie posiadający REGON może uzyskać adres do doręczeń elektronicznych (ADE)?

Adres do e-Doręczeń dla podmiotu publicznego, który nie ma oddzielnego numeru REGON, może zostać nadany wyłącznie, jeśli jest to podyktowane strukturą organizacyjną podmiotu. Wniosek o nadanie adresu pomocniczego powinien złożyć reprezentant jednostki nadrzędnej lub wyznaczony pełnomocnik, wybierając opcję „dla jednostki podmiotu publicznego, która nie posiada numeru REGON”. Do złożenia wniosku należy dodatkowo załączyć uzasadnienie dla rejestracji pomocniczego adresu do e-Doręczeń dla jednostki lokalnej podpisane przez reprezentanta podmiotu.

 

 

Obsługa skrzynki do e-Doręczeń – obywatel i firma

Jak aktywuję skrzynkę do e-Doręczeń?

Osobistą: 

Firmową:

Gdy skrzynka będzie aktywna, otrzymasz e-maila, że możesz z niej korzystać.

Ważne! Gdy aktywujesz skrzynkę, będziesz otrzymywać korespondencję od podmiotów, które używają e-Doręczeń. Zapoznaj się z pouczeniem o skutkach prawnych.

W jakim formacie mogę pobrać wiadomość ze skrzynki e-Doręczeń?

Wiadomość wraz z załącznikami i potwierdzeniem jej wysłania i odebrania możesz pobrać w skompresowanym pliku ZIP. Gdy go rozpakujesz, w folderze znajdziesz wszystkie pliki dotyczące przesyłki. Będą one w formatach PDF i XML, a załączniki w formacie, w jakim dodał je nadawca. Możesz również pobrać osobno poszczególne załączniki.

Czy urzędy będą wiedziały o tym, że mam aktywną skrzynkę do e-Doręczeń?

Tak. Podmiot publiczny znajdzie Twój adres do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych.

Jak mogę znaleźć adres do e-Doręczeń podmiotu, z którym chcę się skontaktować?

Skorzystaj z wyszukiwarki w Twojej skrzynce do e-Doręczeń.

Przeprowadzam się. Czy mogę zmienić adres zameldowania, zamieszkania i adres do korespondencji w skrzynce do e-Doręczeń? 

W ramach e-Doręczeń nie można aktualizować adresu zameldowania i zamieszkania – to są dane, które zmienisz we wniosku o zmianę danych firmy w CEIDG lub w urzędzie gminy.

W skrzynce do e-Doręczeń możesz zaktualizować adres siedziby firmy i adres do korespondencji.

Aby zaktualizować adres do korespondencji w usłudze e-Doręczeń:

  • zaloguj się na swoją skrzynkę do e-Doręczeń,
  • wybierz Zarządzaj adresami do e-Doręczeń
  • złóż wniosek o zmianę w Bazie Adresów Elektornicznych.

 

Wdrożenie e-Doręczeń w urzędach i podmiotach publicznych

Jakie są parametry techniczne interfejsu e-Doręczeń?

Standard e-Doręczeń znajdziesz w materiałach technicznych o e-Doręczeniach do pobrania.

Gdzie znajdę dokumentację na temat integracji systemów elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) z e-Doręczeniami?

Dokumentację i inne informacje na temat integracji systemów klasy EZD z e-Doręczeniami i środowiska testowego znajdziesz w części Integracja.

Moja instytucja uzyskała dostęp do środowiska testowego e-Doręczeń. Czy automatycznie dostaniemy w przyszłości również dostęp do środowiska produkcyjnego?

Na środowisku testowym używany jest adres testowy. Aby korzystać z e-Doręczeń na środowisku produkcyjnym, trzeba założyć rzeczywisty adres.

Jak dodać do skrzynki e-Doręczeń zewnętrzny system kancelaryjny klasy EZD?

Administrator skrzynki służbowej może to zrobić po zalogowaniu do skrzynki e-Doręczeń, w zakładce „Systemy” modułu uprawnień. W zakładce „Integracja” znajduje się więcej informacji na jej temat.

Czy administratorem skrzynki powinna być osoba z działu IT, czy raczej osoba merytorycznie obsługująca przesyłki?

Musi to być osoba, która ma prawo wglądu do korespondencji podmiotu publicznego i jest uprawniona do zarządzania dostępem do tej korespondencji. Warto, aby taka osoba miała kompetencje w zarządzaniu uprawnieniami w systemach IT, ale nie jest konieczne, aby posiadała wykształcenie informatyczne. Dlatego nie musi, lecz może być zatrudniona w dziale IT.

Czy skrzynka do e-Doręczeń może mieć wielu administratorów?

Tak. Skrzynka może mieć wielu administratorów. We wniosku o adres do e-Doręczeń można wskazać więcej niż jednego administratora.

Czy podmiot publiczny powinien nabyć usługę e-Doręczeń na podstawie prawa zamówień publicznych?

Poczta Polska jest operatorem wyznaczonym zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych. Jako jedyna jest zobowiązana do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej. Dlatego proces zawierania umowy w tym zakresie nie podlega prawu zamówień publicznych.

Jaki numer REGON jest wymagany we wniosku o adres do e-Doręczeń?

We wniosku akceptowane są 9- i 14-cyfrowe numery REGON:

  • 9-cyfrowy dla jednostki nadrzędnej
  • 14-cyfrowy dla jednostki podrzędnej
Czy Poczta Polska będzie zawierała z każdym urzędem umowy powierzenia danych osobowych w związku z dostępem do korespondencji wysyłanej hybrydowo?

Wpis adresu do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych skutkuje dla podmiotu publicznego zawarciem umowy z Pocztą Polską (§ 3 ust. 1, pkt. 1 regulaminu świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej; rozdział XII regulaminu zawiera zapisy dotyczące danych osobowych).

Jak szybko po złożeniu wniosku otrzymamy adres do e-Doręczeń?

Status wniosku można sprawdzić w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń. Na adres e-mail podany we wniosku zostanie przesłana wiadomość o decyzji – założeniu adresu lub odrzuceniu wniosku.

Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością ich wpływu.

Z jakich powodów może być odrzucony wniosek o adres do e-Doręczeń?

Powody odrzucenia wniosku to nieprawidłowości takie jak: dane we wniosku są niezgodne z przesłanymi dokumentami, pełnomocnictwo nie jest podpisane elektronicznie lub nie jest potwierdzone za zgodność z oryginałem, numer NIP nie dotyczy podmiotu składającego wniosek.

Jeśli wniosek będzie zawierał błędy, to na adres e-mail podany we wniosku zostanie wysłana wiadomość z powodami jego odrzucenia.

Jeśli jednostką, która obsługuje gminę, jest urząd miejski, to czy adres do e-Doręczeń należy założyć na gminę, czy na urząd, czy na obie te jednostki?

Jeśli w bazie REGON są zarejestrowane zarówno gmina, jak i urząd gminy jako oddzielne podmioty, to każdy z nich może złożyć wniosek i uzyskać adres do e-Doręczeń. Podobnie jest w przypadku starostwa i powiatu. Adres do e-Doręczeń zostanie nadany każdemu podmiotowi wpisanemu do bazy REGON, jeśli zostanie dla tego podmiotu złożony poprawny wniosek.

Gmina, starostwo i powiat będą zobowiązane, aby obsługiwać każdy z tych adresów.

 

Korzystanie z e-Doręczeń – obywatel i firma

Chcę założyć adres dla siebie, ale mam też firmę i wykonuję zawód zaufania publicznego. Czy muszę zakładać kilka adresów do e-Doręczeń?

Dla każdej z tych trzech ról zakładasz oddzielny adres do e-Doręczeń:

  1. jako osoba prywatna,
  2. dla swojej firmy,
  3. jako osoba, która wykonuje zawód zaufania publicznego.
Jakie są korzyści z e-Doręczeń dla obywatela i firmy?

Dzięki e-Doręczeniom zyskujesz:

  • bezpieczeństwo – ważne wiadomości i dokumenty odbierzesz i wyślesz przez internet za potwierdzeniem odbioru,
  • komfort – korespondencję obsłużysz o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy komputer, tablet lub telefon z dostępem do internetu,
  • oszczędność czasu – dzięki wyszukiwarce szybko znajdziesz i potwierdzisz  adres do e-Doręczeń odbiorcy,
  • skuteczność i szybkość komunikacji z podmiotami publicznymi, która jest równoważna prawnie przesyłce poleconej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
  • powiadomienia na bieżąco – będziesz od razu wiedzieć, jaki jest status Twojej korespondencji, bo zaufany dostawca dostarczy ją adresatowi i zapisze datę jej doręczenia.
Czy firmy i instytucje pozarządowe będą mogły ze sobą korespondować za pomocą e-Doręczeń?

Tak, będzie to możliwe w usłudze dostawcy publicznego (Poczty Polskiej) i innych kwalifikowanych dostawców usług e-Doręczeń.

Kto to jest Kwalifikowany Dostawca Usług?

Kwalifikowany dostawca usług (KDU) to podmiot, który uzyskał uprawnienia kwalifikowanego dostawcy rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Będzie mógł świadczyć komercyjną usługę e-Doręczeń. Za pomocą takiej skrzynki e-Doręczeń będzie możliwa komunikacja z podmiotami publicznymi i pomiędzy podmiotami niepublicznymi (w tym między obywatelami a firmami).

Co to jest kwalifikowana usługa doręczenia elektronicznego?

To komercyjna usługa e-Doręczeń. Może ją świadczyć kwalifikowany dostawca usług wpisany do rejestru dostawców usług zaufania. Taka usługa umożliwi korespondencję nie tylko do i od podmiotów publicznych (jak publiczna usługa e-Doręczeń), ale też między podmiotami niepublicznymi (w tym między firmami a obywatelami).

Czy zagraniczne spółki, które prowadzą działalność w Polsce, ale nie są zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, będą miały obowiązek założyć adres do e-Doręczeń?

Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie zobowiązuje takich spółek, aby miały adres do e-Doręczeń. Mówi o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak spółki, które prowadzą działalność w Polsce, mogą uzyskać taki adres, jeśli mają polski Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP). Wniosek mogą złożyć już teraz na stronie Biznes.gov.pl

Czy stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej będą musiały mieć adres do e-Doręczeń?

Podmioty z rejestru stowarzyszeń mogą, ale nie muszą mieć adresu do e-Doręczeń.

Jak mogę jako obywatel zrezygnować z e-Doręczeń?

Aby zrezygnować z usługi e-Doręczeń:

  • zaloguj się na swoją skrzynkę do e-Doręczeń,
  • kliknij Zarządzaj adresami do e-Doręczeń
  • złóż wniosek o wykreślenie Twojego adresu do e-Doręczeń z bazy.

 

Korzystanie z e-Doręczeń – urzędy i podmioty publiczne

Jak mam założyć adres do e-Doręczeń dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest państwowa jednostka organizacyjna (np. urząd gminy) – dla podmiotu czy przedsiębiorcy?

Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń jako podmiot publiczny.

Czy mogę załączyć upoważnienie zamiast pełnomocnictwa do wniosku o adres do e-Doręczeń dla podmiotu publicznego? 

Nie można zastąpić pełnomocnictwa upoważnieniem.

Do wniosku o adres do e-Doręczeń dla instytucji publicznej trzeba dołączyć:

  1. dokument potwierdzający reprezentację podmiotu publicznego lub podmiotu niepublicznego,
  2. pełnomocnictwo do złożenia wniosku w imieniu podmiotu publicznego lub podmiotu niepublicznego, jeżeli pełnomocnik został ustanowiony – albo ich kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub przez notariusza albo przez pełnomocnika wnioskodawcy.

Zalecamy złożenie pełnomocnictwa szczególnego, aby uniknąć ryzyka, że wniosek będzie odrzucony.

Jakie będą korzyści z e-Doręczeń dla administracji publicznej?

e-Doręczenia zapewnią urzędom i innym podmiotom publicznym:

  • elektroniczny obieg dokumentów,
  • prostszą obsługę dokumentacji – zastąpią dokumentację papierową,
  • skuteczną komunikację z obywatelem,
  • nadzór nad obiegiem dokumentów,
  • dowody doręczenia dokumentów elektronicznych,
  • szybki kontakt z obywatelem i firmami – niezależnie od tego, czy są poza swoim stałym adresem, czy za granicą.
Czy urząd może mieć więcej niż jeden adres do e-Doręczeń?

Za zgodą ministra do spraw informatyzacji podmiot publiczny może dla swoich oddziałów uzyskać oddzielne adresy do e-Doręczeń. Istotne jest, czy oddziały te są stosunkowo samodzielne i wykonują specjalne zadania związane z ich lokalizacją. Adresy wszystkich oddziałów będą wpisane do Bazy Adresów Elektronicznych, a urząd musi wskazać jeden adres główny.

Czy centrala podmiotu publicznego może wnioskować zbiorczo o adresy dla oddziałów, czy każdy oddział musi osobno składać wniosek?

Każdy z oddziałów musi złożyć osobny wniosek.

Kim jest administrator skrzynki do e-Doręczeń?

To osoba wyznaczona przez właściciela adresu, która jest uprawniona do zarządzania skrzynką do e-Doręczeń.

Jak zmienić administratora skrzynki do e-Doręczeń?

Pełnomocnik lub reprezentant podmiotu powinien złożyć wniosek o aktualizację wpisu w Bazie Adresów Elektronicznych. Zrobi to logując się na skrzynkę słuzbową e-Doręczeń. Tam powinien:

  • wybrać zakładkę „Twoje skrzynki”
  • kliknąć link „Zarządzaj adresami do e-Doręczeń”
  • wypełnić wniosek

podpisać go za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub certyfikatu kwalifikowanego.

Jak podmioty publiczne będą się rozliczać z Pocztą Polską za przesyłki wysyłane przez e-Doręczenia?

Będą płacić operatorowi wyznaczonemu (Poczcie Polskiej S.A.) na podstawie faktury za zrealizowane usługi płatne przelewem na rachunek bankowy w niej wskazany. Termin płatności to 14 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury.

Poczta wystawi fakturę najpóźniej 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wyśle ją w formacie PDF na adres e-mail wskazany przez podmiot publiczny do powiadomień.​​​​​

Czy podmiot publiczny może uzgodnić z Pocztą Polską warunki płatności za publiczne usługi e-Doręczeń, w tym usługę hybrydową?

Tak, gdy sytuacja wykracza poza zapisy regulaminu świadczenia usług PURDE i PUH, na przykład jeśli płatnikiem nie jest nadawca przesyłek, podmiot publiczny powinien podpisać odrębną umowę z operatorem wyznaczonym, czyli Pocztą Polską S.A. To zagwarantuje korzystanie z usług na uzgodnionych warunkach.

Zawarcie umowy z Pocztą Polską nie jest równoznaczne z aktywacją adresu i skrzynki do e-Doręczeń.  

Co stanie się z niedostarczoną (nieodebraną) przesyłką, którą urząd wysłał w publicznej usłudze hybrydowej?

Przesyłka będzie zwrócona do nadawcy albo zniszczona przez operatora wyznaczonego  – zgodnie z opcją wybraną przez urząd przy nadaniu przesyłki.

Jak sprawdzę, na jakim etapie jest wniosek dotyczący adresu do e-Doręczeń, na przykład aktualizacji danych, wykreślenia adresu, zmiany dostawcy usługi?

Status wniosku można sprawdzić w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń.

Jak postępować po odrzuceniu wniosku?

Należy ponownie złożyć wniosek z poprawnymi danymi oraz dokumentami. Należy wziąć pod uwagę powody odrzucenia wniosku zawarte w wiadomości przesłanej na adres e-mail podany we wniosku.

Co zrobić, gdy został złożony wniosek o adres do e-Doręczeń elektronicznych z błędem, a nie jest jeszcze rozpatrzony?

Należy poczekać na odrzucenie błędnego wniosku, a następnie złożyć poprawny wniosek.

Kto może aktywować skrzynkę?

Skrzynkę może aktywować wyznaczony we wniosku administrator. Ta osoba powinna zalogować się do e-Doręczeń i aktywować skrzynkę.

W jaki sposób mogę zmienić dane w skrzynce do e-Doręczeń?

Żeby zmienić dane, złóż wniosek w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu do e-Doręczeń.

W jaki sposób mogę wykreślić adres do e-Doręczeń dla obywatela, podmiotu niepublicznego lub zawodu zaufania publicznego, którym administruję?

Żeby wkreślić adres do e-Doręczeń, złóż wniosek o wykreślenie w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu do e-Doręczeń.

W jaki sposób mogę zmienić dostawcę usługi dla adresu do e-Doręczeń?

Żeby zmienić dostawcę usługi, złóż wniosek w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu do e-Doręczeń.

 

Korzystanie z e-Doręczeń – usługa hybrydowa

Na czym polega publiczna usługa hybrydowa e-Doręczeń?

Gdy odbiorca nie będzie miał adresu do e-Doręczeń, urząd wyśle dokumenty elektronicznie, ale zostaną one wydrukowane i doręczone odbiorcy przez operatora wyznaczonego (obecnie to Poczta Polska). Czasami podmioty publiczne będą musiały wybrać usługę hybrydową lub korespondencję papierową ze względu na wymogi prawa.

Usługa hybrydowa, czyli elektroniczno-papierowa (łączona), daje takie samo bezpieczeństwo jak elektroniczna:

  • zapewnia tajemnicę korespondencji – jest ona drukowana i kopertowana automatycznie,
  • potwierdza tożsamość nadawcy,
  • daje wiarygodną informację o tym, jak doręczono wiadomość.

Tylko urzędy i inne podmioty publiczne mogą wysyłać dokumenty w usłudze hybrydowej.

Jakie są koszty usługi hybrydowej?

Koszty usługi hybrydowej reguluje cennik usług, który zatwierdza Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Czy publiczny dostawca usługi hybrydowej będzie sprawdzał podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczną i załączy potwierdzenie do wydrukowanego dokumentu?

Obecny publiczny dostawca usługi hybrydowej, czyli Poczta Polska, będzie wystawiał zaświadczenie o pochodzeniu dokumentu dostarczonego w tej usłudze. Dołączy wydruk dokumentu z wynikiem weryfikacji podpisu lub pieczęci elektronicznej albo potwierdzenie, że integralność i pochodzenie dokumentu elektronicznego zostały zapewnione za pomocą środka identyfikacji elektronicznej.

 

 

Nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie? Napisz, czego dotyczy problem.

{"register":{"columns":[]}}