
1 
 

Monitoring serwisu informacyjnego 19.30 na antenie TVP 

oraz kontekstowo Faktów TVN, Wydarzeń Telewizji  Polsat            

i Dzisiaj TV Republiki 

Przeprowadzony w okresie 21 grudnia 2023 r. – 31 marca 2024 r. 
 

Unikanie informacji niewygodnych dla koalicji rządzącej, skąpe i jednostronne relacje na 

temat tzw. odbicia mediów publicznych i wątpliwości związanych z legalnością działań 

władz w tej sferze, błędy merytoryczne i wpadki techniczne - to wnioski wynikające z 

monitoringu głównego serwisu informacyjnego telewizji publicznej 19.30, 

przeprowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.  

 

Monitoringiem objęto wydania serwisu informacyjnego TVP 19.30, porównując kontekstowo 

z zawartością Faktów TVN, Wydarzeń Telewizji Polsatu i Dzisiaj TV Republika. Badaniem 

objęto okres od 21 grudnia 2023 r. do 31 marca 2024 r. 

20 grudnia 2023 roku wyłączono sygnał programów informacyjnych Telewizji Polskiej. Było 

to wydarzenia bez precedensu w historii demokratycznej Polski. Na powrót większości 

programów (TVP Info, Teleexpress, Panorama, Wiadomości o 8:00,12: i 15:00) widzowie 

musieli czekać aż kilka tygodni. 

Nadawanie głównego serwisu informacyjnego TVP – Wiadomości przywrócono 21 grudnia 

2023 r., ale już pod zmienioną nazwą 19.30. Miała to być nowa jakość, „czysta woda bez 

propagandowej zupy” – jak deklarował w specjalnym wystąpieniu nowy prowadzący serwisu 

Marek Czyż. Zapewniano o bezstronności i profesjonalizmie, oczekiwania medioznawców i 

ekspertów były niemałe.  

Jednak nawet organizacje pozarządowe zajmujące się monitorowaniem mediów oraz fact 

checkingiem sceptycznie oceniły te deklaracje, gdyż mają zastrzeżenia do zawartości 19.30. 

Świadczy o tym choćby raport Demagoga (opublikowany w lutym 2024 roku), którego 

eksperci przeanalizowali styczniowe wydania 19.30 i porównali je z Faktami TVN oraz 

Wydarzeniami Polsatu. Raport wykazał m.in. krytykę prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz 

pomijanie informacji niekorzystnych dla rządu Donalda Tuska.  

Także widzowie krytycznie oceniają nowy program informacyjny Telewizji Polskiej. Wskazują 

na to słabe wyniki oglądalności 19.30.  

Wg danych AGB Nielsen Media Research, w porównaniu z wynikami Wiadomości z grudnia 

2022 roku, stycznia, lutego i marca 2023 roku, serwis 19.30 w grudniu 2023 roku, styczniu, 

lutym i marcu 2024 roku zanotował dramatyczne spadki oglądalności. Niestety, kolejne 

miesiące nie przyniosły odwrócenia tendencji spadkowych i 19.30 nie odzyskała widzów.   



2 
 

Wnioski z przeprowadzonego monitoringu zostały sporządzone przede wszystkim w oparciu 

o analizę zawartości serwisu 19.30. Zawartość wydań audycji informacyjnych u pozostałych 

nadawców została uwzględniana we wnioskach głównie w celu zaznaczenia różnic lub 

pominięć w relacjonowaniu wybranych wydarzeń.  

Analiza nie miała charakteru ilościowego, a zatem nie objęła m.in.: czasu wystąpień 

poszczególnych polityków, frekwencji pojawiających się w serwisach tematów i czasu ich 

trwania. 

Znaczący spadek oglądalności      

Jak wspomniano na wstępie, najpoważniejszym efektem kryzysu w mediach publicznych od 

20 grudnia 2023 r. był ogromny spadek oglądalności, przede wszystkim TVP Info (o ok. 70 

procent) i głównego programu informacyjnego TVP, emitowanego od 21 grudnia 2023 r. pod 

nową nazwą 19.30. 

Wg danych AGB Nielsen Media Research w styczniu 2024 r. serwis 19.30 miał niemal 

osiemset tysięcy widzów mniej niż Wiadomości w styczniu 2023 r., w lutym i marcu było to 

ok. 950 tysięcy widzów mniej niż Wiadomości w porównywalnym okresie.  

Zestawienie oglądalności Wiadomości vs I9.30 /główne wydanie, godz. 19.30/ 

w programach TVP1, TVP INFO, TVP Polonia1 

AMR - średnia oglądalność minutowa 

 
PROGRAMY 2022/grudzień 2023/grudzień2  ZMIANA  ZMIANA % 

1. TVP1 1 954 316 1 999 897 45 581 2% 

2. TVP INFO  748 535 771 453 22 918 3% 

3. TVP Polonia 43 670 95 187 51 517 118% 

 Razem 2 746 521 2 866 537 120 016 4% 

 

 
1 Informacja na podstawie telemetrycznego badania widowni telewizyjnej realizowanego przez AGB 

Nielsen Media Research na reprezentatywnej próbie ludności Polski powyżej 4 roku życia 

Użyty wskaźnik: 

AMR (ang. AVERAGE MINUTE RATING) - średnia oglądalność minutowa - opisuje wielkość widowni 

oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny 

2 do 19 grudnia 2023 - Wiadomości, od 21 grudnia - I9.30   



3 
 

AMR - średnia oglądalność minutowa 

 
PROGRAMY 2023/styczeń 2024/styczeń  ZMIANA  ZMIANA % 

1. TVP1 1 919 209 1 551 771 -367 438 -19% 

2. TVP INFO  693 978 289 447 -404 531 -58% 

3. TVP Polonia 38 048 60 768 22 720 60% 

 Razem 2 651 235 1 901 986 -749 249 -28% 

 

AMR - średnia oglądalność minutowa 

 
PROGRAMY 2023/luty 2024/luty  ZMIANA ZMIANA % 

1. TVP1 1 885 835 1 371 613 -514 222 -27% 

2. TVP INFO  725 449 244 990 -480 459 -66% 

3. TVP Polonia 39 230 59 857 20 627 53% 

 Razem 2 650 514 1 676 460 -974 054 -37% 

 

AMR - średnia oglądalność minutowa 

 
PROGRAMY 2023/marzec 2024/marzec  ZMIANA ZMIANA % 

1. TVP1 1 849 481 1 346 202 -503 279 -27% 

2. TVP INFO  679 850 209 065 -470 785 -69% 

3. TVP Polonia 44 902 63 633 18 731 42% 

 Razem 2 574 233 1 618 900 -955 333 -37% 

 

Szczegółowy opis monitoringu 

Grudzień 2023 roku 

W monitorowanych wydaniach serwisu 19.30 w grudniu 2023 r. – w przeciwieństwie 

do wydań Faktów (TVN), a w szczególności Wydarzeń (Polsat) i Dzisiaj (TV Republika) – 

nie relacjonowano przejęcia mediów publicznych przez Ministerstwo Kultury oraz 

wskazanych przez ministra osób. Nie pokazano bezprawnych działań koalicji rządzącej, 

które zarzuca jej opozycja.  

Wskazano jedynie na propagandowy charakter przekazu Wiadomości i związaną z tym 

konieczność zmiany języka przekazu (np. prowadzący wydanie 19.30 z 21 grudnia 2023 r. 



4 
 

Marek Czyż: Dziś – nie tylko my – chcemy wyjaśnić, dlaczego ta zmiana jest konieczna. 

Dlaczego - by budować wspólnotę narodową trzeba zmienić język przekazu - musimy po 

prostu informować).  

• Nie odnotowano również żadnych ujęć, np. w postaci nagrań z serwisów 

społecznościowych dostępnych w przestrzeni publicznej, ilustrujących sposób i 

moment „wejścia” do budynków Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji 

Prasowej władz wskazanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nie 

było też relacji z przebiegu protestów przed budynkiem TVP na Pl. Powstańców. 

Wskazywano natomiast ogólnikowo, że trwa okupacja budynków TVP. W jednym z 

materiałów pokazano także zdjęcia polityków PiS w towarzystwie dotychczasowych 

dziennikarzy TVP, określając wejście przedstawicieli opozycji do budynku telewizji 

jako próbę rotacyjnej okupacji.  

• W relacjach rozpowszechnionych w ramach grudniowych wydań serwisu nie 

zamieszczano wypowiedzi (np. konstytucjonalistów), publicznych oświadczeń (np. 

stanowisko Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, KRRiT i Przewodniczącego KRRiT) lub 

innego typu informacji pojawiających się w debacie publicznej (np. wystąpienie RPO 

do ministra kultury w sprawie sytuacji w mediach publicznych) odnoszących się 

krytycznie do sposobu „przejęcia” mediów publicznych przez nowe władze oraz 

podstaw prawnych takiego działania. 

• Jedyną krytyczną wypowiedzią na temat zmian przeprowadzanych w mediach 

publicznych i ich podstaw prawnych był fragment wypowiedzi Prezydenta RP 

Andrzeja Dudy dla Radia Zet o treści: To jest anarchia (...) Anarchią jest omijanie 

obowiązującego prawa. Wczoraj została w sposób rażący przez pana ministra 

Sienkiewicza złamana Konstytucja. No, nie może być tak, że Sejm wydaje uchwały i te 

uchwały zdaniem ministra konstytucyjnego zastępują ustawy. 

• W  większym wymiarze prezentowano natomiast wypowiedź Ministra Kultury 

i Dziedzictwa Narodowego Bartłomieja Sienkiewicza, w której polityk przekonywał 

o prawidłowości i legalności podjętych przez siebie działań: Te media trzeba zwrócić 

Polakom. Dlatego zostały wybrane nowe władze. Zostały wybrane w sposób 

prawidłowy, osadzony w polskim prawie i zaczynają pracę. Zaczynają pracę nad 

telewizją dla wszystkich Polaków, rzetelną (...) Wszystkie głosy, które zarzucają 

nieprawidłowość powołania tego, tak naprawdę są głosami ludzi, którzy stworzyli ten 

mechanizm zła. Są wściekli, są źli. Dlatego, że się im ten mechanizm zła odbiera.  

Zabrakło także w materiale głosów opozycji podważających legalność działań władz 

wobec mediów publicznych. 

• Na bieżąco – podobnie jak w serwisach informacyjnych TVN, Polsatu i TV Republika – 

informowano o zmianach personalnych w składach zarządów TVP. Należy jednak 

zauważyć, że zarówno w przypadku delegowania Macieja Łopińskiego na p. o. 

prezesa TVP przez Radę Nadzorczą, jak również wyboru Michała Adamczyka na 



5 
 

prezesa TVP przez Radę Mediów Narodowych zmiany te przedstawiono w 19.30 w 

negatywnym kontekście.  

• Na przykład, w materiale z 25 grudnia 2023 r. podano, że: odwołana przez Walne 

Zgromadzenie akcjonariuszy poprzednia Rada Nadzorcza TVP  bez żadnych podstaw 

prawnych ogłosiła powołanie Macieja Łopińskiego p.o. prezesa TVP. Przytoczono też 

wypowiedź adwokata Piotra Zemły przedstawionego jako Przewodniczący Rady 

Nadzorczej: Dla mnie jako dla adwokata nie ma piękniejszego uczucia niż to, kiedy 

mój klient odzyskuje wolność. Moim klientem od 19 grudnia jest słowo i na państwa 

oczach, także w Telewizji Publicznej, tę wolność odzyskuje, której treść może 

sugerować, że dotychczasowe działania osób kierujących TVP od 19 grudnia 2023 r. 

służą odzyskiwaniu przez media publiczne wolności. Z kolei wybór przez Radę 

Mediów Narodowych Michała Adamczyka na prezesa TVP określono w wydaniu z 27 

grudnia br. jako: ogłoszenie nazwiska alternatywnego, popieranego przez polityków 

PiS, prezesa. 

• W tym samym wydaniu pominięto fakt postawienia mediów publicznych przez 

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w stan likwidacji, choć w szerokim 

zakresie o likwidacji mediów publicznych informowały pozostałe serwisy (Fakty: np. 

oświadczenie samego ministra, wypowiedzi premiera D. Tuska, posłów PiS M. 

Błaszczaka i J. Kowalskiego, M. Rutki z Rady Mediów Narodowych, konstytucjonalisty 

z UAM; Wydarzenia: np. wypowiedzi posła PiS M. Błaszczaka, premiera D. Tuska, M. 

Koniecznego z Lewicy Razem, Patryka Jakiego z Suwerennej Polski; minister rodziny, 

pracy i polityki społecznej A. Dziemianowicz-Bąk, K. Czabańskiego, przew. RMN, M. 

Rutki – członka RMN, M. Koboski z Polski 2050 oraz infografika z fragmentami opinii 

prawnych prof. Ewy Łętowskiej i prof. Ryszarda Piotrowskiego, Dzisiaj: wypowiedzi 

posła PiS M. Błaszczaka, premiera D. Tuska, posła PiS Kowalskiego, posła z Polski 2050  

M. Koboski oraz przewodniczącego KRRiT o bezprawności działań). W 19.30 

natomiast wskazano (kolejny raz po wyemitowaniu 21 grudnia 2023 r. wypowiedzi 

ministra Bartłomieja Sienkiewicza) o legalności działań podejmowanych wobec 

mediów publicznych przez obecny rząd poprzez przedstawienie fragmentu 

wypowiedzi premiera D. Tuska z konferencji prasowej: My działamy zgodnie z 

prawem, jeśli ktoś uważa, że my działamy niezgodnie z prawem, ma do tego 

instytucje odwoławcze, a nie pięści. 

• O postawieniu mediów publicznych w stan likwidacji poinformowano w 19.30 dzień 

później, zapewniając jednocześnie, że stan likwidacji nie oznacza niekorzystnych 

zmian programowych dla widzów czy też końca działalności samej TVP. Wskazano 

wręcz na pozytywny aspekt likwidacji poprzez wypowiedź radcy prawnego, dr. 

Marcina Wojewódki o tym, że sytuacja po postawieniu mediów w stan likwidacji staje 

się bardziej klarowna, bo zarządy, co do których były zgłaszane różne wątpliwości, 

zostaną zastąpione przez likwidatorów, którzy zajmą się spółką i będą wpisani do KRS. 

Jednocześnie wskazywano, że likwidacja  to szansa na szybką i skuteczną 



6 
 

restrukturyzację, np. wypowiedź premiera D. Tuska z konferencji: Tam są gigantyczne 

przerosty zatrudnienia. Tam (...) niektórzy ludzie, którzy służyli propagandzie zarabiali 

gigantyczne pieniądze (...) To jest naprawdę stajnia Augiasza i trzeba będzie robić 

dużo porządków. Niektóre będą kosztowały. Widzów zapewniono, że z TVP nie znikną 

transmisje najważniejszych wydarzeń sportowych (EURO 2024, Igrzyska Olimpijskie 

2024), rozrywka (fragment „Familiady) i ulubione seriale (urywek „M jak miłość”) 

 

Styczeń 2024 roku 

O ile w grudniu 2023 r. za jeden z kluczowych tematów obecnych w przestrzeni 

publicznej można było uznać spór wokół przejęcia TVP, związany z tym stan prawny 

mediów publicznych i wynikające z niego konsekwencje dla ich przyszłości, o tyle 

jednym z głównych tematów stycznia 2024 r. był spór o odebranie politykom PiS 

Mariuszowi Kamińskiemu i Maciejowi Wąsikowi mandatów poselskich, a następnie 

ich aresztowanie przez policję, osadzenie w areszcie i ułaskawienie przez 

Prezydenta RP. 

• Należy zauważyć, że w wydaniu z 8 stycznia 2024 r. serwis 19.30 podobnie jak Fakty 

TVN, Wydarzenia Polsatu oraz Dzisiaj TV Republika informował o wydaniu przez sąd 

nakazu aresztowania polityków PiS, ale – w przeciwieństwie do pozostałych audycji - 

serwis 19.30 nie przedstawił stanowiska m.in. Kancelarii Prezydenta RP w tej sprawie 

ani innych opinii kwestionujących lub poddających w wątpliwość decyzję sądu. Dwa 

dni później, gdy wszystkie serwisy informowały o zatrzymaniu Mariusza Kamińskiego i 

Macieja Wąsika w Pałacu Prezydenckim, w 19.30 nie poruszono wątku autobusu 

miejskiego, który (zdaniem opozycji możliwie celowo) blokował wyjazd z Belwederu 

kolumny prezydenckiej, choć odniosły się do niego zarówno Wydarzenia (w drugim 

materiale w serwisie), Fakty (ostatni materiał w serwisie pod hasłem spisek 

autobusowy) oraz Dzisiaj (materiał pod hasłem przypadkowy zbieg niefortunnych 

zdarzeń). Serwis 19.30 nie informował również o demonstracjach pod zakładami 

karnymi, w których przebywali zatrzymani w Pałacu Prezydenckim Mariusz Kamiński i 

Maciej Wąsik. Informowały o tym pozostałe telewizje, codziennie (11,12,13,14,15.01) 

szerokie relacje i rozmowy z osobami uczestniczącymi w protestach pokazywano 

szczególnie w Dzisiaj TV Republika.  

• W Faktach TVN 3 stycznia 2024 r. - jako czwarta informacja w serwisie - a w 

Wydarzeniach Polsatu 4 stycznia 2024 r., jako druga informacja wydania, oraz 3 i 4 

stycznia w serwisie Dzisiaj TV Republika pojawiły się relacje o tym, że Prokuratura 

Regionalna w Szczecinie oskarżyła 30 osób w sprawie korupcji w jednym ze 

szczecińskich szpitali, a wobec b. Marszałka Senatu RP prof. Tomasza Grodzkiego, 

podejrzewanego przez prokuraturę o inicjowanie korupcyjnego procederu, 

skierowała do Senatu RP wniosek o uchylenie immunitetu. W materiale 

wyemitowanym w Faktach, oprócz opisania korupcyjnego procederu, przytoczono 



7 
 

wypowiedź prof. T. Grodzkiego, w której odpierał zarzuty prokuratury. W 

Wydarzeniach przytoczono nie tylko stanowisko prokuratury, która przyznała, że 

gotowy akt oskarżenia nie objął głównego - jej zdaniem – podejrzanego ze względu 

na chroniący go immunitet, ale także tzw. „setki” m.in.: prof. Tomasza Grodzkiego i 

posła Zbigniewa Konwińskiego (KO), posła Michała Wójcika (Suwerenna Polska) oraz 

przewodniczącego PO Donalda Tuska (wypowiedź archiwalna z 2010 r.). Szerokie 

relacje na ten temat pod hasłem „Grodzki chowa się za immunitetem” przygotował 

serwis Dzisiaj. W 19.30 nie podano powyższej informacji ani 3, ani 4 stycznia. 

• Jednocześnie warto odnotować, że 10 stycznia 2024 r. tylko Wydarzenia i Dzisiaj 

poinformowały o tym, że KRS odrzucił wniosek ministra kultury o zmiany we 

władzach Telewizji Polskiej. Wg sądu zmiany te były podejmowane przez organ do 

tego nieuprawniony. Odmowę wpisania do KRS „nowych władz” TVP komentowali 

m.in.: Prezydent RP Andrzeja Dudy, członek Rady Mediów Narodowych Robert 

Kwiatkowski, przewodniczący Nowej Lewicy, posłowie Koalicji Obywatelskiej oraz 

Zjednoczonej Prawicy.  Także 11 stycznia w serwisie 19.30 nie wspomniano o decyzji 

Sądu Rejonowego w Warszawie, który odmówił wpisania członków Rady Nadzorczej, 

zarządu Polskiego Radia do Krajowego Rejestru Sądowego powołanych 19 grudnia na 

mocy decyzji ministra kultury.   

• W większości z analizowanych serwisów padały wypowiedzi krytykujące Prezydenta 

RP Andrzeja Dudę w związku z jego postawą wobec zdarzeń dotyczących Mariusza 

Kamińskiego i Macieja Wąsika i działaniami podejmowanymi w sprawie ułaskawienia 

polityków PiS. Jednak tylko w 19.30 rozpowszechniono w tym względzie dwa osobne 

materiały, wyraźnie krytyczne wobec działań prezydenta.  

• Pierwszy z nich nadano 10 stycznia 2024 r. Było to zestawienie wypowiedzi byłych 

Prezydentów RP: Lecha Wałęsy, Aleksandra Kwaśniewskiego i Bronisława 

Komorowskiego, na temat działań Andrzeja Dudy.  

• Z kolei 15 stycznia 2024 r. wyemitowano materiał odnoszący się do wypowiedzi 

Prezydenta RP A. Dudy na temat „terroru praworządności”: Niech to będzie wielkim 

znakiem ostrzeżenia dla wszystkich polityków dzisiejszej Rzeczpospolitej, zwłaszcza 

dla tych, którzy obecnie rządzą, do czego prowadzi arogancja władzy i poczucie 

bezkarności, czy też jak wolę to nazwać: "terror praworządności". W materiale 

pokazano serię memów, w których wyśmiewano mimikę prezydenta oraz 

towarzyszące tej wypowiedzi gesty.  

• W wydaniu 19.30 z 16 stycznia 2024 r., w którym relacjonowano burzliwy przebieg 

sejmowych obrad, podczas których przewodniczący klubu PiS Mariusz Błaszczak 

wnioskował o przeprowadzenie debaty dotyczącej uwięzienia polityków PiS, nie 

pokazano, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego B. Sienkiewicz, nie wstał w 

trakcie śpiewania przez parlamentarzystów hymnu. Natomiast w materiałach Faktów,  

w Wydarzeniach oraz Dzisiaj pokazano ujęcia z siedzącym w czasie hymnu ministrem.  



8 
 

• Trzy dni później w 19.30 pominięto – w przeciwieństwie do innych serwisów – 

informację o złożeniu przez opozycję wniosku o odwołanie Ministra Sprawiedliwości i 

Prokuratora Generalnego RP Adama Bodnara. Okazja ku temu była, ponieważ 19.30 

informowała o wizycie w Warszawie unijnego komisarza sprawiedliwości Didiera 

Reyndersa , który tego dnia spotkał się z ministrem Bodnarem.  

Luty 2024 roku 

W lutowych wydaniach serwisów informacyjnych, oprócz relacji z protestów i 

blokad rolniczych na granicach w związku z napływem do Polski zboża i produktów 

rolnych z Ukrainy oraz negatywnymi konsekwencjami tzw. Zielonego Ładu, jednym 

z kluczowych wydarzeń była m.in. druga rocznica agresji rosyjskiej na Ukrainę, a 

także wszelkie tematy ilustrujące wpływ tej agresji na bezpieczeństwo Europy.  

• W tym kontekście należy zauważyć, że w wydaniach serwisu 19.30 

rozpowszechnionych od 22 do 29 lutego 2024 r. nie odnotowano żadnego materiału, 

który dotyczyłyby przemówienia Ministra Spraw Zagranicznych RP Radosława 

Sikorskiego podczas posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ. Wystąpienie Radosława 

Sikorskiego miało miejsce 23 lutego br. i odnosiło się bezpośrednio do kłamstw i 

manipulacji wygłoszonych na forum RB ONZ przez ambasadora Rosji przy ONZ 

Wasilija Nebenzię na temat odpowiedzialności USA, NATO i Ukrainy za rozpętanie 

wojny z Rosją.  

• Dzień później o „ostrym” przemówieniu ministra Sikorskiego poinformowały Fakty 

(był to trzeci materiał w serwisie), zaznaczając, że szef MSZ nie zostawił suchej nitki 

na ambasadorze Rosji. Wydarzenia odniosły się do wystąpienia szefa polskiego MSZ 

w materiale z 27 lutego 2024 r. pn. Zabiegi dyplomatyczne (szósty materiał w 

serwisie). Jednocześnie warto podkreślić, że przemówienie stało się w tym czasie (tj. 

po 23 lutego) „głośne” nie tylko w mediach tradycyjnych, ale także 

społecznościowych, na portalach informacyjnych oraz kanałach YouTube (tzw. 

commentary).      

Marzec 2024 roku 

W marcu, szczególnie w dniach 15-17 marca 2024 r., opinię publiczną 

„zelektryzowała” wiadomość, że choć Komisja Europejska zdecydowała o 

przekazaniu europejskim koncernom zbrojeniowym 500 mln euro na zwiększenie 

zdolności produkcji amunicji artyleryjskiej, które pozwoliłoby nie tylko dostarczyć 

więcej pocisków Ukrainie, ale także uzupełnić zapasy państw UE w tym zakresie, to 

polskie firmy zbrojeniowe dostaną z tej puli jedynie 0,42% rozdysponowanej przez 

KE kwoty.  



9 
 

• KE ogłosiła decyzję o podziale środków 15 marca br., a krytyczne wpisy w serwisie X 

zamieścili w tej sprawie 16 marca br. m.in. przewodniczący klubu PiS i b. Minister 

Obrony Narodowej RP Mariusz Błaszczak oraz szef BBN Jacek Siewiera. 16 i 17 marca 

informował o tym serwis Dzisiaj w TV Republika, określając poziom środków dla 

Polski z programu amunicyjnego na rzecz Ukrainy jako „ochłapy”. Zarówno Fakty, jak 

również Wydarzenia, poinformowały o sprawie w wydaniach z 17 marca br., choć 

nadały jej nieco inną rangę. W audycji Polsatu był to drugi materiał w serwisie. Z kolei 

w Faktach TVN – czwarty. Niezależnie od powyższego w obu akcentowano m.in. 

krytykę Mariusza Błaszczaka pod adresem rządu Donalda Tuska (np. w serwisie TVN-u 

przytoczono wymianę zdań między szefem klubu PiS a przedstawicielami resortu 

obrony narodowej na platformie X). 

• W wydaniu 19.30 z 17 marca pominięto informację o decyzji KE ws. środków na 

dofinansowanie produkcji amunicji artyleryjskiej w Europie. Nie przedstawiono także 

przebiegu politycznej dyskusji na ten temat w Polsce, którą zapoczątkowały wpisy 

ww. polityków. Powyższa kwestia została omówiona dopiero dzień później. W 

wydaniu rozpowszechnionym 18 marca br. odniesiono się do sprawy w drugim 

materiale w serwisie. Choć zamieszczono w nim krytyczne wobec działań UE i rządu 

wypowiedzi przedstawicieli opozycji (Mariusza Błaszczaka i Przemysława Czarnka), to 

punkt wyjścia dla przedstawianych informacji stanowiła przede wszystkim wypowiedź 

wicepremiera i Ministra Obrony Narodowej RP Władysława Kosiniaka-Kamysza, 

będąca odpowiedzią na pojawiające się w przestrzeni publicznej zarzuty.  

• Na przykład, wprowadzenie do przedmiotowego materiału odczytane przez 

prowadzącego wydanie Marka Czyża kończyła seria pytań: kto zaspał, kto zapomniał, 

kto się spóźnił albo kto zaniedbał, a ta amunicja ma swój polityczny kaliber. Materiał 

otwierała z kolei wypowiedź wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza o 

„zawaleniu” przez rząd PiS sprawy dotacji dla polskiej zbrojeniówki, którą można 

potraktować jako pełniącą funkcję ogólnej odpowiedzi na postawione wcześniej 

przez prowadzącego pytania.  

• Biorąc pod uwagę monitorowany okres, a także zaobserwowane w tym czasie 

pominięcia niektórych tematów w serwisie 19.30 lub opóźnienia w ich 

przedstawieniu (w porównaniu z serwisami konkurencyjnych nadawców) należy 

zauważyć, że zazwyczaj były one związane z relatywnie pozytywnym 

przedstawieniem działań obecnego rządu lub jego poszczególnych przedstawicieli. 

Np. brak doniesień o decyzji KE ws. dofinansowania produkcji amunicji w Europie w 

wydaniu 19.30 z 17 marca br. uzupełniono w materiale nadanym dzień później, w 

którym minister obrony narodowej odpierał potencjalne zarzuty w sprawie zbyt 

małych środków dla polskiej zbrojeniówki, a jako odpowiedzialnego za ten stan rzeczy 

wskazał poprzedni rząd.       

• Jako stosunkowo pozytywne dla wizerunku ministrów można zaś uznać: brak 

informacji o wniosku opozycji o odwołanie dla Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora 



10 
 

Generalnego RP Adama Bodnara oraz brak ujęcia z siedzącym podczas śpiewania 

hymnu przez parlamentarzystów Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Bartłomiejem Sienkiewiczem. W tym kontekście należy zauważyć, że choć – z 

niezrozumiałych względów – pominięto w lutowych wydaniach 19.30 – informację o 

głośnym wystąpieniu Ministra Spraw Zagranicznych RP Radosława Sikorskiego na 

forum Rady Bezpieczeństwa ONZ, to w wydaniu audycji z 13 marca br., w którym 

relacjonowano różne aspekty przebiegu wizyty Prezydenta RP i Premiera RP w USA z 

okazji 25. rocznicy wejścia Polski do NATO, jeden z wątków tych relacji poświęcono 

pozytywnemu odbiorowi działań ministra przez amerykańską prasę i ekspertów. 

Jednocześnie w serwisach TVN i Polsatu rozpowszechnionych 12 lub 13 marca 2024 r. 

i dotyczących wizyty polskich polityków w Waszyngtonie, nie koncentrowano uwagi 

na sylwetce Radosława Sikorskiego. Materiały dotyczące jego działań na forum 

międzynarodowym wyemitowano bowiem wcześniej, tj. 24 (Fakty) i 27 (Wydarzenia) 

lutego br.  

• W wydaniu z 28 marca oraz w kolejnych dniach pominięto temat dziennikarskiego 

śledztwa Wirtualnej Polski o tym, że złożone do sądu przez prokurator E. Wrzosek 

wnioski blokujące działania Prawa i Sprawiedliwości ws. mediów publicznych 

powstały poza siedzibą prokuratury i we współpracy z jedną z międzynarodowych 

kancelarii prawnych. Temat podjął serwis Dzisiaj TV Republika 28 i 29 marca 

donosząc, że prokurator E. Wrzosek mogła działać na polityczne zamówienie B. 

Sienkiewicza i trwa śledztwo mające wykazać, czy prokurator przekroczyła swoje 

uprawnienia. W Wydarzeniach Polsatu informacja o działaniach prokurator Ewy 

Wrzosek pojawiła się 31 marca 2024 r.  W Faktach TVN nie odnotowano ani relacji z 

ustaleń dziennikarskiego śledztwa, ani materiałów na temat reakcji środowiska 

prawniczego w tej sprawie. 

• Stosunkowo często, zwłaszcza na tle innych polityków szczebla samorządowego, 

pojawiał się w materiałach rozpowszechnianych w 19.30 prezydent Warszawy Rafał 

Trzaskowski. Był on obecny zarówno w relacjach z przebiegu kampanii samorządowej 

(nie tylko jako kandydat na prezydenta stolicy, ale także lider KO zagrzewający innych 

do walki o zwycięstwo), jak również w materiałach niezwiązanych z wyborami.  

• W monitorowanym okresie materiałów niezwiązanych z kampanią wyborczą i 

przedstawiających obecnego prezydenta Warszawy w pozytywnym świetle 

odnotowano co najmniej cztery. Pierwszy z nich został wyemitowany 12 stycznia 

2024 r. i zawierał informację o wystawieniu przez prezydenta Warszawy na aukcję 

WOŚP zabytkowego głośnika z Sali Kongresowej. Kolejne materiały odnotowano w 

marcu. W drugim – z 9 marca br. – informowano o oblaniu farbą przez grupę 

aktywistek pomnika warszawskiej Syrenki w proteście przeciw przyczynianiu się 

polityków do katastrofy klimatycznej. W materiale, oprócz wypowiedzi 

przedstawicielki organizacji, która przeprowadziła akcję, znalazły się wypowiedzi 

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bartłomieja Sienkiewicza (potępiającego 



11 
 

akt jako barbarzyński) oraz prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, w której 

potępił on wandalizm, ale jednocześnie wyraził zrozumienie dla niektórych działań i 

przekonań młodych ludzi (Rozumiem aktywność młodych ludzi. Bardzo dobrze, że 

wywierają presję na polityków, ale wandalizm nigdy nie popłaca). W trzecim z 

odnotowanych materiałów – Rafał Trzaskowski wypowiadał się 11 marca br. w 

ramach relacjonowania pomysłów na ograniczenie sprzedaży alkoholu w polskich 

miastach (Ja sam osobiście nie jestem wielkim zwolennikiem prohibicji (…) Jeżeli 

rzeczywiście olbrzymia większość warszawiaków będzie chciała wprowadzenia takiej 

prohibicji, to wtedy będziemy skłonni pójść za głosem obywateli). Z kolei 18 marca br. 

– w materiale poświęconym uruchomieniu przy Szpitalu Południowym 

Warszawskiego Centrum Leczenia Niepłodności realizującego program leczenia 

niepłodności metodą in vitro wyemitowano dwie wypowiedzi prezydenta stolicy (Cały 

proces może być przeprowadzony w jednym miejscu. To jest naprawdę najlepsze 

możliwe rozwiązanie; Dwa tysiące trzysta dzieciaków urodziło się w Warszawie. 

Bardzo z tego jesteśmy dumni). 

Wpadki techniczne 

W wyniku monitoringu odnotowano również kilka wpadek realizatorskich w 19.30. 

Większość z nich dotyczyła błędów w prezentacji infografik lub wykresów.      

• W wydaniu z 31 stycznia br. – w materiale o prawdopodobnym odnalezieniu wraku 

samolotu Amelii Earheart, pionierki lotnictwa wśród kobiet - zaprezentowano trasę 

jej ostatniego lotu z Papui Nowej Gwinei na wyspę Howland, podpisując na mapie 

Papuę Nową Gwineę jako „Papułę Nową Gwineę” (screen poniżej). 

      
Źródło: serwis 19.30 



12 
 

• W wydaniu z 3 lutego br. wyemitowano materiał o brutalnym zamordowaniu 

transpłciowej nastolatki w Wielkiej Brytanii, prezentując m.in. dane o wzroście 

przestępstw z dokonanych na osobach transpłciowych. Ilustrujący te dane wykres 

słupkowy sugerował, że wzrost tego rodzaju przestępstw jest o wiele większy niż 

wskazywałyby na to dane liczbowe i przekracza wskazane w obrazie 11% (screen 

poniżej). 

   
Źródło: serwis 19.30 

• W wydaniu 19.30 z 4 lutego br. znalazł się materiał o problemach z rosnącą 

przestępczością w europejskich miastach. Zaprezentowano w nim m.in. wyniki raportu 

KE na ten temat, w którym przedstawione były rankingi najmniej i najbardziej 

bezpiecznych miast w Europie. Wśród najmniej bezpiecznych ośrodków miejskich 

znalazło się hiszpańskie Oviedo, przedstawione na zarówno grafice, jak również z offu 

przez reporterkę jako „Ovideo”.  

Źródło: serwis 19.30 



13 
 

• W wydaniu 19.30 z 10 lutego br. prowadzący serwis Zbigniew Łuczyński zapowiedział 

wyniki sondażu, w którym respondenci udzielali odpowiedzi na pytanie: Kto Pani/Pana 

zdaniem wygra najbliższe wybory samorządowe? Jako sondaż poparcia dla partii 

politycznych. Zanim zaprezentowano grafikę (screen poniżej), powiedział: Ponad 40% 

poparcia dla Koalicji Obywatelskiej i połowa mniej dla Prawa i Sprawiedliwości. Na 

niecałe 2 miesiące przed wyborami samorządowymi. To wynik najnowszego sondażu 

United Surveys dla Wirtualnej Polski (poniższy wykres zaprezentowano we właściwym 

kontekście dopiero w wydaniu dzień późnej).   

Źródło: serwis 19.30 

 

 


