
 DR- 001/2016   1 

 

 

 
PRZEWODNICZĄCY 

Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji 

Warszawa, dnia 11 stycznia 2016 r.  

„HOBBY” Sp. z o.o. 

ul. Jagiellońska 10 

05-120 Legionowo 

D E C Y Z J A Nr DR – 001/2016 

Na podstawie art. 33 ust. 3 w związku z art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia  

29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2015 r., poz. 1531) oraz  

art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania 

administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) oraz w wykonaniu 

uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 432/2015 z dnia 17 listopada 

2015 r. 

postanawia się 

cofnąć koncesję Nr 392/2008-R z dnia 19 listopada 2008 r., udzieloną spółce 

„HOBBY” Sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie na rozpowszechnianie w sposób 

rozsiewczy naziemny programu radiowego pod nazwą „Radio HOBBY”. 

U Z A S A D N I E N I E 

Spółka „HOBBY” Sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie uzyskała w dniu 

19 listopada 2008 r. koncesję Nr 392/2008-R na rozpowszechnianie programu 

radiowego pod nazwą „Radio HOBBY” o charakterze uniwersalnym z udziałem 

tematyki lokalnej, dotyczącej Legionowa i okolic. 

Na posiedzeniu w dniu 1 lipca 2015 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (dalej 

KRRiT) podjęła uchwałę Nr 193/2015, w której upoważniła Przewodniczącego 

KRRiT do wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia ww. koncesji. Podstawą 

wszczęcia postępowania był art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o radiofonii i telewizji 

(dalej u.r.t.), zgodnie z którym koncesję cofa się, jeżeli nadawca rażąco narusza 

warunki określone w ustawie lub w koncesji. 

W myśl art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), organy 

administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział  

w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im 

wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych 

żądań. W związku z powyższym, zgodnie art. 61 § 4 k.p.a., Przewodniczący 

KRRiT pismem z dnia 13 lipca 2015 r., zawiadomił spółkę „HOBBY” Sp. z o.o.  

o wszczęciu postępowania o cofnięcie ww. koncesji oraz umożliwił 



 DR-001/2016  2 

 

Koncesjonariuszowi zapoznanie się z aktami sprawy i wypowiedzenie się co do 

zebranego materiału dowodowego. 

W toku postępowania przeprowadzona została analiza materiału dowodowego 

zebranego w sprawie dotyczącej cofnięcia koncesji spółce „HOBBY” Sp. z o.o.  

KRRiT stwierdziła, co następuje:  

- w dniu 1 lipca 2014 r. Koncesjonariusz zawarł z „Agencją Reklamową Radia 

Hobby 89,4 FM - DOMINO Dominik Kubalski” (Wykonawca) umowę  

o współpracy. Jako przedmiot umowy wskazano w § 1 ust. 2 umowy, „określenie 

warunków wzajemnej współpracy Stron w zakresie poszukiwania przez 

Wykonawcę i znalezienia klientów na sprzedaż usług reklamowych  

i promocyjnych w Radiu Hobby, tj. emisji tych usług a także zawierania przez 

Wykonawcę z tymi klientami we własnym imieniu i na własny rachunek umów 

dotyczących sprzedaży tych usług. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za 

promocję radia na zewnątrz oraz nagrywanie dźwięków przeznaczonych do emisji 

w Radiu Hobby oraz za wynajęcie 'Zamawiającemu' pracowników w celu 

realizowania audycji radiowych.” W § 3 ust. 2 umowy, określającym obowiązki 

spółki „HOBBY” Sp. z o.o. wskazano, iż Koncesjonariusz „będzie przekazywać 

Wykonawcy aktualny cennik sprzedaży usług reklamowych i promocyjnych, który 

Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić i stosować przy zawieraniu umów  

z pozyskanymi klientami na usługi reklamowe i promocyjne”; 

- w dniu 10 lipca 2014 r. Koncesjonariusz zawarł z „DOMINO Dominik Kubalski” 

umowę określoną jako „UMOWA na udostępnienie czasu antenowego”. 

Przedmiotem umowy jest - zgodnie z § 1 - „określenie zasad  

i warunków udostępniania czasu antenowego Radia Hobby 89,4 FM do końca 

2016 roku, począwszy od 10 lipca 2014.” W § 3 umowy Koncesjonariusz 

„gwarantuje Domino czas antenowy na emitowanie audycji, siedem razy  

w tygodniu, w godzinach od 21.00 do 22.00 - codziennie”. W § 4 doprecyzowano, 

że „Domino zobowiązuje się do dostarczenia w odpowiednim czasie,  

tj. umożliwiającym jego skuteczną emisję na antenie w ustalonym czasie 

antenowym. Przekazane audycje nie mogą zawierać bloków reklamowych  

i oznaczeń sponsorskich. Domino ponosi pełną odpowiedzialność za dostarczone 

treści. Nadawane audycje będą merytorycznie zgodne z postanowieniami 

koncesyjnymi KRRiT”. Ustalając w § 5 ust. 1 umowy warunki finansowe 

współpracy stwierdzono, iż „Domino będzie rozliczało się z Radiem  

z wykorzystania wspomnianego czasu antenowego”, poprzez spłacanie kredytów 

zaciągniętych przez Koncesjonariusza na organizację i bieżące działanie oraz 

opłacanie bieżących zobowiązań Nadawcy, w zakresie ustalonym w odrębnej 

umowie o stałej współpracy. W § 5 ust. 2 umowy, Koncesjonariusz zobowiązał się 

„do stałej emisji dostarczonych audycji bez możliwości wypowiedzenia niniejszej 

umowy, pod rygorem konieczności zapłacenia kary umownej, w wysokości 

równowartości wpłat jakie ma otrzymać Domino za te audycje, do końca 2016 

roku, tj. równowartość ok. 850 tys. zł”; 



 DR-001/2016  3 

 

- w piśmie z dnia 12 marca 2015 r. Koncesjonariusz wyjaśnił, iż „spółka 

„HOBBY” Sp. z o.o. nie współpracuje z nadawcą programu 'Radia Sputnik',  

a jedynie odstąpiła czas antenowy w godzinach od 21.00 do 22.00 codziennie, na 

audycje publicystyczne tego radia, na czysto komercyjnych zasadach’’. 

Koncesjonariusz wskazał, iż „Umowę z nadawcą audycji Radia Sputnik- ponad 

trzy lata temu podpisała firma 'Domino' Dominik Kubalski, współpracująca blisko 

z naszym radiem, to jest poszukująca dla nas reklam i innych komercyjnych 

podmiotów, z którymi samodzielnie podpisuje umowy i je realizuje we współpracy 

z nami.” Jako uzasadnienie nawiązania ww. współpracy Koncesjonariusz wskazuje 

trudności finansowe („zawarta trzy lata temu zasadnicza umowa handlowa z 

nadawcą tych audycji była ratunkiem finansowym dla zadłużonej spółki Hobby”) i 

stwierdza, że przedmiotowa umowa „to wyłącznie komercyjne rozwiązanie, 

obwarowane jednocześnie wysoką karą umowną za jej zerwanie”. Jednocześnie 

Koncesjonariusz podkreśla, że „w obliczu zaistniałej sytuacji politycznej” 

zdecydował się przed i po każdej audycji „Radia Sputnik” emitować komunikat 

zgodnie z którym nie identyfikuje się z treściami politycznymi głoszonymi w tych 

audycjach, nie bierze merytorycznego udziału w ich tworzeniu, a audycje są  

nadawane w wykupionym czasie antenowym; 

- w dokumencie zatytułowanym „Raport z 2 monitoringu programu radiowego  

pod nazwą Radio Hobby (nr koncesji: 392/2008-R) wyemitowanego  

w dniach 27.02-05.03.2015 w godzinach 21.00-22.00)”, sporządzonym przez 

Departament Monitoringu Biura KRRiT w kwietniu 2015 r. wskazano, iż emisję 

„Radia Sputnik”, na antenie Radia Hobby każdorazowo poprzedzało  

i kończyło oświadczenie Koncesjonariusza następującej treści: „Radio Hobby nie 

identyfikuje się ani nie podziela poglądów i treści politycznych prezentowanych  

w audycji 'Radia Sputnik'. Audycja ta jest nadawana bez merytorycznego udziału 

naszej redakcji w wykupionym czasie antenowym.” W raporcie stwierdza się, iż 

program „Radia Sputnik”, należącego do rosyjskiego Federalnego Państwowego 

Zjednoczonego Przedsiębiorstwa Międzynarodowa Agencja Informacyjna „Rossija 

Siegodnia” każdorazowo rozpoczynał się słowami: „Mówi Moskwa 'Radio 

Sputnik' rozpoczyna swoją codzienną audycję w języku polskim (...)”  

i kończył słowami: „Radio Sputnik zakończyło dzisiejszą audycję. Zapraszamy 

jutro na nasz program (...)”. Co do treści, zwraca się uwagę, iż „program 'Radia 

Sputnik' ma bardzo wyraźny publicystyczno-informacyjny charakter”; 

- pismem z dnia 4 maja 2015 r. Koncesjonariusz oświadczył, iż wszystkie środki 

„pozyskiwane ze współpracy z Radiem Sputnik, to jest obecnie ok. 35 tys. zł 

miesięcznie”, są przeznaczane na spłatę długów z latach 2008-2012. W zakresie 

umów, o których mowa powyżej, Koncesjonariusz stwierdził, iż podstawową 

umową o współpracy spółki „HOBBY” Sp. z o.o. i Domino Dominik Kubalski jest 

umowa zawarta w dniu 1 lipca 2014 r., która reguluje szczegółowe zasady 

współpracy. Umowa zawarta w dniu 10 lipca 2014 r. jest zaś, według 

Koncesjonariusza, „dodatkowym wycinkiem związanym wyłącznie z audycjami 

'Radia Sputnik', czyli regulowała i zobowiązywała nas do tego, że nie zerwiemy tej 



 DR-001/2016  4 

 

współpracy, że rezerwujemy czas antenowy w takich to, a takich godzinach,  

że Domino zobowiązuje się dostarczać gotowy materiał do emisji w określonym 

trybie i ponosi odpowiedzialność za jakość i treści tam zawarte, zgodnie  

z koncesją radia”. Odnosząc się do postanowień koncesji Nr 392/2008-R 

Koncesjonariusz stwierdził, iż „audycje emitowane w naszym radiu w większości 

realizowane są przez nas samodzielnie, inne realizowane są na nasze zamówienie, 

a jeszcze inne we współpracy z innymi nadawcami. Audycje Radia Sputnik  

są realizowane na nasze zamówienie, to z inicjatywy naszego radia te audycje 

emitowane są od lat na antenie naszego radia (...) Radio Sputnik zdecydowało się 

wnosić opłatę za zamówione audycje głównie, za gwarancję czasu emisji 

zamówionych audycji i tak to uregulowano w umowie z Agencją Domino,  

a Agencja Domino w umowie z nami zobowiązała się spłacać za to zaległe długi 

spółki Hobby”. 

W świetle przedstawionych okoliczności KRRiT postanowiła dokonać oceny 

przestrzegania przez Koncesjonariusza postanowień art. 38 ust. 1 pkt 2 oraz  

art. 38a u.r.t. Pierwszy z wymienionych przepisów ustawy określa obligatoryjną 

przesłankę cofnięcia koncesji w przypadku gdy nadawca rażąco narusza warunki 

określone w ustawie lub w koncesji. Natomiast art. 38a ustanawia w ust. 1 

generalną zasadę, w myśl której uprawnienia wynikające z koncesji są 

niezbywalne, z zastrzeżeniem określonych w przepisie wyjątków zawiązanych  

z przekształceniami spółek handlowych oraz z przeniesieniem przez osobę 

fizyczną uprawnień z koncesji na spółkę, w której jest wspólnikiem. Dokonują 

oceny KRRiT wzięła pod uwagę charakter przekazów rozpowszechnianych przez 

nadawcę pod wspólną nazwą „Radio Sputnik” oraz charakter relacji prawnej 

stanowiącej podstawę rozpowszechniania tych przekazów. 

Według KRRiT postanowienia umowy zawartej przez Koncesjonariusza w dniu 

10 lipca 2014 r., wskazują, iż na tej podstawie doszło do rozporządzenia częścią 

uprawnień wynikających z udzielonej Koncesjonariuszowi koncesji. Potwierdzają 

to zarówno oświadczenia Koncesjonariusza zawarte w piśmie z dnia 12 marca 

2015 r., jak i sposób wykonywania umowy omówiony w raporcie  

z monitoring z dnia 27.02-05.03.2015. Jak wskazuje się w doktrynie -  

„Z art. 38a ust. 1 wynika, że poza wyjątkami przewidzianymi w ustawie, koncesja 

nie może być przedmiotem transakcji handlowych.” (Piątek S. [w:] Piątek S. 

(red.). Dziomdziora W. Wojciechowski K. Ustawa o radiofonii i telewizji. 

Komentarz. Warszawa 2014. s.409). Umową z dnia 10 lipca 2014 r. 

Koncesjonariusz dokonał zaś transakcji, którą wyzbył się uprawnień do określonej 

części rozpowszechnianego przezeń programu, bez możliwości wywierania 

wpływu na treść audycji emitowanych w określonym w umowie czasie. W ocenie 

KRRiT, nie zasługują na uwzględnienie twierdzenia Koncesjonariusza zawarte  

w piśmie z dnia 4 maja 2015 r., jakoby umowa z dnia 10 lipca 2014 r. była tylko 

dodatkowym elementem precyzującym zasady współpracy z Domino Dominik 

Kubalski, określone w umowie z dnia 1 lipca 2014 r. Wskazuje na to już sama 

treść przedmiotowych umów. Przedmiotem umowy z dnia 1 lipca 2014 r. jest 



 DR-001/2016  5 

 

bowiem poszukiwanie „klientów na sprzedaż usług reklamowych i promocyjnych 

w Radiu Hobby”, podczas gdy w umowie z dnia 10 lipca 2014 r. wprost stwierdza 

się, iż audycje przekazywane do emisji na antenie Radia Hobby „nie mogą 

zawierać bloków reklamowych i oznaczeń sponsorskich”. Dodatkowo, jak 

wykazał monitoring przeprowadzony w dniach 27.02.-5.03.2015 r. - program 

emitowany pod nazwą „Radio Sputnik” ma charakter publicystyczno-

informacyjny. Z ww. raportu z monitoringu nie wynika, aby w ramach ww. 

programu emitowane były jakiekolwiek przekazy handlowe zdefiniowane  

w art. 4 pkt 16 u.r.t., przeciwnie, program „Radio Sputnik” zawierał: audycje 

informacyjne, audycje publicystyczne, publicystykę społeczno-polityczną oraz 

publicystykę kulturalno-naukową, w ramach których emitowano konkretne 

audycje, w tym audycje cykliczne. Należy zauważyć, iż Koncesjonariusz nie tylko 

wyzbył się wpływu na treść i sposób zestawiania rozpowszechnianego przezeń na 

podstawie udzielonej koncesji programu, ale także w istocie wyzbył się prawa do 

zmiany powstałego w ten sposób stanu rzeczy, zobowiązał się bowiem do stałej 

emisji dostarczanych audycji bez możliwości wypowiedzenia umowy pod 

rygorem zapłaty bardzo wysokiej kary umownej. Jak stwierdza sam 

Koncesjonariusz w piśmie z dnia 4 maja 2015 r., środki finansowe uzyskiwane  

w związku z emitowaniem programu „Radia Sputnik” pozwalają „spłacać długi 

poprzedników i regulować należności wynikające z zawartych porozumień”, zaś 

zerwanie umowy grozi karą umowną ,,w kwocie ok. 850 tys. zł. Nie mamy na jej 

pokrycie.” Należy także zauważyć, iż umowa z dnia 10 lipca 2014 r., została 

zawarta na czas określony - od dnia 10 lipca 2014 r. do końca 2016 r. 

Koncesjonariusz wyzbył się więc praw do części rozpowszechnianego programu 

przez okres blisko dwóch i pół roku, a więc przez blisko jedną czwartą czasu,  

na jaki udzielona mu została koncesja Nr 392/2008-R (10 lat - od dnia  

19 listopada 2008 r. do dnia 18 listopada 2018 r.). 

Wyjaśnienia przedstawione przez Koncesjonariusza w piśmie z dnia 4 maja  

2015 r. są niespójne i nie korespondują zarówno z wcześniej składanymi 

oświadczeniami, jak i z przepisami prawa oraz z zasadami prawidłowego 

rozumowania i doświadczenia życiowego. Koncesjonariusz twierdzi, iż audycje  

„Radia Sputnik” są realizowane na jego zamówienie, zaś wynagrodzenie jakie 

Koncesjonariusz otrzymuje z tego tytułu (ok. 35 tys. zł. miesięcznie), związane 

jest z zagwarantowaniem czasu ich emisji. Jednocześnie Koncesjonariusz zestawia 

opisany mechanizm z modelem współpracy z Informacyjną Agencją Radiową 

(dalej IAR), gdzie zawartość i treść serwisów informacyjnych także nie jest 

Koncesjonariuszowi znana do czasu ich przesłania na kilka minut przed emisją. W 

zakresie deklaracji Nadawcy, iż audycje „Radia Sputnik” są realizowane na jego 

zamówienie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 3 u.r.t., w 

postępowaniu o udzielenie koncesji ocenia się przewidywany udział  

w programie audycji wytworzonych przez Koncesjonariusza lub na jego 

zamówienie albo we współdziałaniu z innymi nadawcami. Jak wskazuje doktryna, 

należy przez to rozumieć „audycje, do których powstania nadawca bezpośrednio 

się przyczynił swoimi działaniami produkcyjnymi, kooperacyjnymi lub 



 DR-001/2016  6 

 

finansowymi” (Piątek S. op.cit., s.383). W zgromadzonym materiale dowodowym 

nic nie wskazuje na zaistnienie okoliczności, które pozwalałyby na stwierdzenie, 

że spółka „HOBBY” Sp. z o.o. przyczyniła się w jakikolwiek sposób do powstania 

audycji „Radia Sputnik”. Nie wskazuje na to także odwrócony logicznie, 

względem twierdzeń Koncesjonariusza, model finansowania, gdzie to podmiot 

rzekomo zamawiający audycje (spółka „HOBBY” Sp. z o.o.) uzyskuje następnie 

wynagrodzenie od producenta za ich wyemitowanie. Próba zestawienia przez 

Koncesjonariusza z usługą świadczoną przez IAR nie jest trafna. Jak wynika  

z informacji zawartych na stronie internetowej IAR, podstawowy produkt 

oferowany przez Agencję, tj. serwis informacyjny, który może być opracowany  

w formie dziennika informacyjnego, oprawionego dźwiękowo i gotowego do 

emisji, jest przez IAR oferowany nadawcom odpłatnie (gdzie wynagrodzenie 

otrzymuje IAR od nadawcy, a nie odwrotnie). W ocenie KRRiT, wypłacanie 

Koncesjonariuszowi wynagrodzenia w wysokości ok. 35 tys. zł miesięcznie,  

w związku z rozpowszechnianiem przez tego Koncesjonariusza audycji 

wytworzonych przez podmiot zewnętrzny, w ustalonych i stałych godzinach, bez 

możliwości redakcyjnej i merytorycznej ingerencji Koncesjonariusza nie tylko  

w treść audycji, ale także w sposób ich zestawienia, z uwzględnieniem 

okoliczności, iż nie stanowią one przekazów handlowych w rozumieniu przepisów 

u.r.t., a także faktycznie bez możliwości zakończenia tak ukształtowanej 

współpracy, w myśl zasad logiki i doświadczenia życiowego nosi znamiona zbycia 

przez tego Koncesjonariusza części uprawnień wynikających  

z udzielonej mu koncesji, a nie emitowania audycji wytworzonych na jego 

zamówienie. Świadczy o tym także jednoznaczne oświadczenie Koncesjonariusza 

zawarte w piśmie z dnia 12 marca 2015 r., gdzie jak wspomniano spółka 

„HOBBY” Sp. z o.o. stwierdza, że „nie współpracuje z nadawcą programu 'Radia 

Sputnik', a jedynie odstąpiła czas antenowy w godzinach od 21.00 do 22.00 

codziennie, na audycje publicystyczne tego radia, na czysto komercyjnych 

zasadach”. Jednocześnie w oświadczeniu emitowanym przed i po zakończeniu 

„Radia Sputnik’’, Koncesjonariusz informuje odbiorców, iż „Audycja ta jest 

nadawana bez merytorycznego udziału naszej redakcji w wykupionym czasie 

antenowym.” 

W powyższym kontekście należy także zwrócić uwagę, iż jak wskazuje ww. 

raport z monitoringu, w godzinach rozpowszechniania przez Koncesjonariusza 

programu „Radia Sputnik”, emitowanych jest, jak już wspomniano, szereg audycji 

w rozumieniu art. 4 pkt 2 u.r.t., a także inne przekazy. Zgodnie z art. 4 pkt 6 u.r.t., 

programem jest uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub 

innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający 

jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez Koncesjonariusza 

układzie. Wobec postanowień umowy z dnia 10 lipca 2014 r. oraz sposobu jej 

wykonywania omówionego m.in. w powyższym raporcie z monitoringu należy 

zatem stwierdzić, iż Koncesjonariusz codziennie, w godzinach 21.00-22.00 nie 

tworzy i nie zestawia audycji i innych przekazów w programie 

rozpowszechnianym w oparciu o udzieloną mu przez Przewodniczącego KRRiT 



 DR-001/2016  7 

 

koncesję, nie wypełnia zatem znamion nadawcy, którym zgodnie z art. 4 pkt 5 

u.r.t. jest osoba fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka handlowa, która 

tworzy i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym osobom 

w celu rozpowszechniania. W doktrynie wskazuje się, iż „Zestaw audycji 

powinien być uporządkowany. Wymóg ten nie został doprecyzowany, ale 

nawiązuje do czynności zestawiania audycji, która należy do zadań nadawcy, 

wykonywanych w ramach jego odpowiedzialności redakcyjnej. Porządkowanie 

nie ogranicza się do audycji, ale obejmuje także przekazy handlowe i inne 

przekazy. Porządkowanie elementów wchodzących w skład programu prowadzi 

do ustalenia układu programu, który jest również elementem definiującym te 

formę usługi medialnej. Porządkowanie programu polega na ustaleniu kolejności, 

w jakiej audycje są rozpowszechniane w programie oraz włączeniu do tego 

zestawu przekazów handlowych oraz ewentualnie innych przekazów. Wydaje się, 

że elementem składowym uporządkowania jest również ustalenie czasu 

rozpoczęcia emisji całego programu i poszczególnych jego części składowych. 

Program może być bowiem rozpowszechniany w różnych porach dnia,  

w zależności od decyzji nadawcy. (Piątek S., op.cit., s.41-42). W świetle 

powyższych okoliczności KRRiT stwierdziła, iż Koncesjonariusz nie decyduje  

o czasie rozpoczęcia emisji programu „Radio Sputnik”, a ponadto nie tworzy 

objętych nim audycji, które też, jak wykazano powyżej, trudno uznać za 

powstające na jego zamówienie, ani ich nie zestawia. W zaistniałej sytuacji 

Koncesjonariusz nie jest nadawcą rozpowszechniającym program ze stacji 

nadawczej w Legionowie na częstotliwości 89,4 MHz. w godz. 21.00-22.00. 

W oparciu o powyższą analizę KRRiT uznała, iż Koncesjonariusz dokonał  

rażącego naruszenia art. 38a u.r.t. poprzez zbycie części uprawnień wynikających 

z koncesji Nr 392/2008-R z dnia 19 listopada 2008 r. 

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na oświadczenia Koncesjonariusza, oraz sposób 

wykonywania koncesji w kontekście treści art. 13 ust. 1 u.r.t., który stanowi, iż 

nadawca kształtuje program samodzielnie w zakresie zadań określonych w art. 1 

ust. 1 u.r.t. i ponosi odpowiedzialność za jego treść.  

W tym aspekcie wątpliwości budzi nie tylko przywołana powyżej kwestia braku 

samodzielności Koncesjonariusza w kształtowaniu rozpowszechnianego przezeń 

programu codziennie w godz. 21.00-22.00, ale także wynikające  

z jednoznacznych oświadczeń pisemnych i emitowanych na antenie odcinanie się 

od treści w tym programie obecnych. W piśmie z dnia 4 maja 2015 r. 

Koncesjonariusz stwierdza, że nie zgadza się z poglądami politycznymi 

głoszonymi w audycjach „Radia Sputnik”, zaś we wspominanym już 

oświadczeniu rozwija tę myśl wskazując, iż „Radio Hobby nie identyfikuje się ani 

nie podziela poglądów i treści politycznych prezentowanych w audycji 'Radia 

Sputnik'. Audycja ta jest nadawana bez merytorycznego udziału naszej redakcji  

w wykupionym czasie antenowym.”. Doktryna jednoznacznie przesądza, iż na 

gruncie art. 13 ust. 1 u.r.t., „za treść programu odpowiedzialność ponosi nadawca. 

Dotyczy to odpowiedzialności za całokształt programu, jego zgodność  



 DR-001/2016  8 

 

z zadaniami radiofonii i telewizji, z przepisami określającymi zawartość 

programów, w tym zwłaszcza o kwotach programowych, przekazach handlowych 

w programach, ochronie porządku publicznego i małoletnich (art. 15 i nast. 

RTVU), a także z warunkami określonymi w koncesji” (Wojciechowski K., [w:] 

Piątek S., op.cit., s.109). Termin „samodzielnie” należy natomiast „rozumieć  

w ten sposób, że nadawca kształtuje program bez niczyjego wpływu, niezależnie, 

odrębnie, nie będąc uzależnionym od nikogo” (Sobczak J. Radiofonia i telewizja. 

Komentarz do ustawy., LEX). W analizowanym przypadku, brak jest w ocenie 

KRRiT możliwości uznania, iż Koncesjonariusz kształtuje program samodzielnie,  

a ponadto dystansuje się on od treści emitowanych w rozpowszechnianym przezeń 

codziennie programie. Należy zauważyć, iż w obowiązującym systemie prawa, za 

wyłączone z odpowiedzialności nadawcy uznać można z pewnością nieodpłatne 

audycje wyborcze emitowane w programach publicznych nadawców radiowych i 

telewizyjnych na koszt tych nadawców z mocy art. 117 § 1 ustawy  

z dnia z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112,  

z późn. zm.). W tym jednak przypadku, ustawodawca w sposób wyraźny wskazuje 

w art. 116a § 1 Kodeksu wyborczego, iż audycją wyborczą jest część programu 

radiowego lub telewizyjnego, niepochodząca od nadawcy, stanowiącą odrębną 

całość ze względu na treść lub formę. Próba wyłączenia odpowiedzialności za 

treść rozpowszechnianego programu, podejmowana przez spółkę „HOBBY”  

Sp. z o.o. poprzez emitowanie ww. oświadczeń, jest pozbawiona podstawy 

prawnej i bezskuteczna. Przedstawiona powyżej argumentacja i zgromadzony  

w sprawie materiał dowodowy pozwalają na stwierdzenie, iż Koncesjonariusz 

narusza także w sposób rażący przepis art. 13 ust. 1 u.r.t. w zakresie 

samodzielności w kształtowaniu rozpowszechnianego programu. 

KRRiT realizując wyznaczone zadania i kompetencje oraz biorąc pod uwagę 

orzecznictwo sądów i stanowisko doktryny stwierdziła, że spółka „HOBBY”  

Sp. z o.o. dopuściła się rażącego naruszenia przepisów ustawy o radiofonii 

i telewizji w zakresie art. 38a ust. 1 i art. 13 ust. 1. Naruszenie przepisów miało 

charakter oczywisty i nie było działaniem jednostkowym. 

W związku z powyższym na podstawie opisanego powyżej stanu faktycznego 

KRRiT stwierdziła, iż spełnione zostały przesłanki do cofnięcia koncesji, 

wynikające z art. 38 ust. 1 pkt 2 u.r.t. 

W dniu 17 listopada 2015 r. KRRiT podjęła uchwałę Nr 432/2015 upoważniającą 

Przewodniczącego KRRiT do cofnięcia koncesji Nr 392/2008-R z dnia  

19 listopada 2008 r., udzielonej spółce „HOBBY” Sp. z o.o. z siedzibą  

w Legionowie na rozpowszechnianie w sposób analogowy rozsiewczy naziemny 

programu radiowego pod nazwą „Radio HOBBY”. 

W tym miejscu należy wskazać, iż pismem z dnia 17 grudnia 2015 r. 

Koncesjonariusz zajął stanowisko w sprawie podjęcia ww. uchwały. 

Koncesjonariusz wskazał, iż spółka Hobby Sp. z o.o. decyduje o doborze treści 

emitowanych w radiu, które są uprzednio nagrane i emitowane jako odtwarzane, 



 DR-001/2016  9 

 

a tym samym nadawca sprawuje nad nimi kontrolę. Nie podlegają emisji treści 

nieakceptowane przez nadawcę, a nadawca nie zbył uprawnień do emisji na rzecz 

jakiegokolwiek podmiotu. Koncesjonariusz kształtuje program samodzielnie  

i ponosi odpowiedzialność za jego treść, a także pozostaje wyłącznym 

dysponentem uprawnień wynikających z koncesji. Dodatkowo Koncesjonariusz 

wskazał, iż mimo kilkuletnich emisji audycji „Radio Sputnik” nie kwestionowano 

dotychczas ani sposobu doboru ani sposobu dopuszczania treści do emisji. 

Podkreślił także, iż  „dobór i dopuszczanie treści do emisji dokonywane przez 

nadawcę Hobby Sp. z o.o. stanowi wykonywanie jego prawa do kształtowania 

programu, za który nadawca ponosi odpowiedzialność”. 

Powyższe stanowisko stoi w sprzeczności ze stanem faktycznym, który został 

ustalony na podstawie analizy zgromadzonego materiału dowodowego w toku 

postępowania w sprawie cofnięcia koncesji spółce „HOBBY” Sp. z o.o. 

Art. 40 ust. 1 u.r.t. stanowi, że za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie 

programu radiowego lub telewizyjnego pobiera się opłatę, niezależnie od rocznych 

opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przewidzianych w ustawie z dnia 

16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800,  

z późn. zm.). Zgodnie z art. 40 ust. 12 u.r.t. w przypadku uchylenia albo cofnięcia 

koncesji całość opłaty, o której mowa w art. 40 ust. 1, w zakresie w jakim nie 

została uiszczona, staję się wymagalna i jest uiszczana w terminie 60 dni od dnia 

doręczenia decyzji o uchyleniu lub cofnięciu koncesji. 

Spółka „HOBBY” Sp. z o.o. uregulowała w całości należności z tytułu zaległości 

w opłacie za udzielenie koncesji oraz dokonanie jej zmiany.  

Wobec powyższego należało postanowić jak na wstępie. 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 1 i § 2 Kodeksu postępowania 

administracyjnego stronie postępowania przysługuje prawo do złożenia wniosku 

o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji w terminie czternastu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. 

 

 

 

 

 

 



 DR-001/2016  10 

 

 

 

 

Jan Dworak 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują: 

1. „HOBBY” Sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie; 

2. Urząd Komunikacji Elektronicznej;  

3. a/a. 


