
[image: image1.png]







         Warszawa, dnia 5 kwietnia 2007 r.
   PRZEWODNICZĄCA




Krajowej Rady Radiofonii





i Telewizji

                                                                                „Telewizja Lubań – 
                                                                                Bolesławiec” Sp. z o.o.








         ul. Bracka 12








         59-800 Lubań

D E C Y Z J A  Nr DK – 088/2007
w sprawie odmowy zmiany Koncesji Nr 199/P/2005-T
z dnia 24 października 2005 roku

Na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3 sierpnia 2006 roku spółki „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu oraz w wykonaniu Uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 63/2007 z dnia 13 lutego 2007 roku
postanawia się

odmówić dokonania zmiany pkt. IX i pkt. X ppkt 3 Koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku, wydanej spółce „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec”, polegającej na zamianie zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN”.
U z a s a d n i e n i e

Spółka „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. uzyskała w dniu 24 października 2005 roku koncesję Nr 199/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec”, przeznaczonego do powszechnego odbioru.

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2006 roku Koncesjonariusz wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany pkt. IX oraz pkt. X ppkt 3 koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2006 roku, polegającej na zmianie zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN”. W uzasadnieniu Wnioskodawca stwierdził, iż „wnioskowana zmiana pozwoli na:
a) zdecydowane poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty programowej programu nadawanego na podstawie przyznanej koncesji,

b) zachowanie autonomicznych, zgodnych z koncesją, pasm dla programów lokalnych Studia Lubań-Bolesławiec,

c) korzystanie z konsultacji i szkoleń prowadzonych przez stację TVN, które przyczynią się do doskonalenia umiejętności zarządu, pracowników i współpracowników Telewizji Lubań-Bolesławiec w zakresie zarządzania, marketingu, programowania, dziennikarstwa, realizacji i emisji programu lokalnego Studio Lubań-Bolesławiec,

d) umożliwienie widzom będącym w zasięgu […] stacji nieograniczonego odbioru programu TVN, dotychczas niedostępnego w formie rozsiewczej,

e) podniesienie jakości programowej i technicznej programu lokalnego poprzez współpracę z profesjonalną, ogólnopolską stacją TVN”.

Do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca dołączył m.in.:

- pismo Wnioskodawcy z dnia 23 czerwca 2006 roku skierowane do spółki „Inforadio” Sp. z o.o. zawierające propozycję rozwiązania za porozumieniem stron umowy w zakresie reemisji programu radiowego „TOK FM”;

- pismo spółki „Inforadio” Sp. z o.o. z dnia 14 lipca 2006 roku zawierające zgodę na rozwiązanie w zaproponowanej formie ww. umowy;

- kopię porozumienia zawartego w dniu 3 sierpnia 2006 roku przez Wnioskodawcę ze spółką „TVN” S.A. z siedzibą w Warszawie, dotyczącego zestawiania programu „TVN” z programem „Studio Lubań – Bolesławiec” na podstawie koncesji Nr 199/P/2005-T.
Wnioskodawca zamierzał zestawiać ww. programy po dokonaniu zmiany koncesji przez Przewodniczącą KRRiT.

Ponadto we wniosku z dnia 3 sierpnia 2006 roku, uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2006 roku, Wnioskodawca wystąpił o zmianę lokalizacji stacji nadawczej i przeniesienie jej z obiektu TON Lubań ul. Kombatantów 11 na obiekt RTCN Lubań Nowa Karczma w województwie dolnośląskim wraz ze zmianą innych technicznych warunków rozpowszechniania programu.

W tym zakresie wniosek został pozytywnie rozstrzygnięty przez Przewodniczącą KRRiT w decyzji Nr DK - 029/2007 – 2/199/P z dnia 19 stycznia 2007 roku.
W piśmie z dnia 13 września 2006 roku Wnioskodawca zadeklarował, że zmiana programu zestawianego nie przeszkodzi w realizacji obowiązków programowych określonych w koncesji i Wnioskodawca będzie nadal nadawał w wymaganym wymiarze program o tematyce lokalnej. Wnioskodawca wyjaśnił także, iż podjęcie współpracy ze spółką „TVN” S.A. pozwoli Telewizji Lubań – Bolesławiec na korzystanie z pomocy technologicznej i programowej tego nadawcy, dzięki czemu polepszą się warunki stacji i jakość nadawanego programu. Wnioskodawca liczył zwłaszcza na pomoc merytoryczną i specjalistyczne szkolenia dotyczące tworzenia audycji informacyjno-publicystycznych, które są zasadniczą częścią lokalnego programu Studia Lubań. Zamierzał też podjąć współpracę z oddziałem „TVN 24” we Wrocławiu, tj. obustronną wymianę materiałów filmowych dotyczących regionu oraz pozyskiwanie z Wrocławia informacji ważnych dla lokalnych społeczności, w tym zwłaszcza informacji o działaniach władz wojewódzkich.

Dokonując oceny wniosku z dnia 3 sierpnia 2006 roku w zakresie zmiany pkt. IX oraz pkt. X ppkt 3 koncesji, KRRiT stwierdziła, co następuje:
1)
Koncesjonariusz otrzymał koncesję na rozpowszechnianie programu telewizyjnego „Studio Lubań –Bolesławiec” codziennie, przez 2 godziny na dobę (pkt. II koncesji). Zgodnie z pkt. IX koncesji w pozostałym czasie Koncesjonariusz powinien rozpowszechniać program, zestawiając program pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” z programem radiowym pod nazwą „TOK FM”. Ponadto pkt X ppkt 3 koncesji wskazuje, iż reklamy w programie Koncesjonariusza pod nazwą „Studio Lubań – Bolesławiec” i w programie zestawianym „TOK FM”, nie mogą zajmować łącznie więcej niż 15 % dziennego czasu nadawania programu i więcej niż 12 minut w ciągu godziny.
Dotychczasowa działalność nadawcy świadczy o naruszaniu warunków określonych w koncesji oraz w ustawie o radiofonii i telewizji w zakresie działalności reklamowej i sponsorskiej, co zostało stwierdzone na podstawie analizy przesłanych dokumentów oraz nagrania programu telewizyjnego „Studio Lubań –Bolesławiec” wyemitowanego w dniu 14 lipca 2006 roku w godzinach 18.00 – 22.00. 
Uchybienia Wnioskodawcy polegały na:
- przekroczeniu obowiązującego limitu reklam (dzienny udział reklam w programie wyniósł aż 70 %, przy dozwolonym przez ustawę limicie 15 %), co stanowiło naruszenie warunków koncesji (pkt. X) oraz art. 16 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji;

- nieprawidłowym wskazaniu sponsora, poprzez użycie sformułowań reklamowych, co stanowiło naruszenie art. 17 ust. 1 i 4 ustawy o radiofonii i telewizji;
- nieprawidłowym oznaczeniu bloku reklamowego, (tj. poprzez użycie słów „nieruchomości” i „autogiełda” zamiast słów „reklama” lub „ogłoszenie”) oraz braku wszystkich wyemitowanych reklam w ewidencji reklam, co było niezgodne z § 4 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 3 czerwca 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1565);
- braku w ewidencji audycji sponsorowanych sponsora nagrody w audycji (tj. producenta dywaników samochodowych w audycji BRRRUM), co stanowiło naruszenie § 5 ust. 1 rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz.U. z 2000 r. Nr 65, poz. 785).
W związku ze stwierdzonymi uchybieniami Przewodnicząca KRRiT, na podstawie art. 10 ust. 2 i 3 ustawy radiofonii i telewizji, w piśmie z dnia 9 października 2006 roku wezwała Koncesjonariusza do bezzwłocznego usunięcia uchybień, jak również do złożenia wyczerpujących wyjaśnień.
Koncesjonariusz w piśmie z dnia 17 października 2006 roku zobowiązał się do usunięcia stwierdzonych uchybień;
2) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła także monitoring tygodniowej próby programu „Studio Lubań – Bolesławiec”, którego celem była kontrola realizacji warunków koncesji przez nadawcę oraz charakterystyka 
budowy i zawartości nadawanego programu. Monitoring został przeprowadzony na tygodniowej próbie obejmującej program nadany w dniach 13 - 19 listopada 2006 roku.
Zgodnie z warunkami ustalonymi w koncesji Nr 199/P/2005-T program pod nazwą „Studio Lubań – Bolesławiec” ma być rozpowszechniany codziennie przez 2 godziny na dobę. W pozostałym czasie w ciągu doby Koncesjonariusz zestawia swój program z programem radiowym „TOK FM”. Charakter programu został określony jako uniwersalny poświęcony tematyce lokalnej, tzn. zawierający różne gatunki i formy telewizyjne oraz różnorodną problematykę dotyczącą mieszkańców objętych zasięgiem nadawania.
Udział tematyki lokalnej, realizowanej poprzez różne formy i rodzaje audycji, powinien stanowić nie mniej niż 70 % czasu nadawania programu w ciągu miesiąca w godzinach 6.00-23.00 - co oznacza średnio nie mniej niż 9 godzin 48 minut tej tematyki w tygodniu i 1 godzinę 24 minuty na dobę; w tym nie mniej niż 1 godzinę dziennie powinny stanowić audycje premierowe. Obligatoryjnie muszą być nadawane lokalne serwisy informacyjne (dzienniki) i publicystyka na temat problemów lokalnych.
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wskazywały naruszenie zapisów koncesji w zakresie dobowego czasu rozpowszechniania programu oraz udziału audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej.
Dobowy czas emisji programu był przez cztery dni monitorowanego tygodnia o kilka minut krótszy, niż wskazane w koncesji 2 godziny i wynosił: w środę –
1 godz. 58 min., czwartek – 1 godz. 54 min., piątek i sobotę – 1 godz. 51 min.

W badanym tygodniu nadano trzy tytuły audycji premierowych (trzy wydania Magazynu, dwa wydania Magazynu motoryzacyjnego BRRRUM i jedno wydanie audycji Środek Tygodnia), które zajęły łącznie 1 godz. 19 min. Oznacza to, że średni dzienny udział audycji premierowych dotyczących tematyki lokalnej wyniósł 11 min., zamiast 1 godz. dziennie jak postanowiono w koncesji.
W związku z dotychczasową działalnością Koncesjonariusza KRRiT podjęła uchwałę Nr 64/2007 z dnia 13 lutego 2007 roku o wszczęciu postępowania o cofnięcie koncesji Nr 199/P/2005-T z dnia 24 października 2005 roku.
KRRiT ze względu na ww. nieprawidłowości, które jednoznacznie wynikały z przeprowadzonych monitoringów programu „Studio Lubań –Bolesławiec”, powzięła wątpliwości co do dalszej prawidłowej realizacji przez Koncesjonariusza obowiązków wynikających z koncesji;
3) Ponadto należy stwierdzić, iż w świetle przesłanek wynikających z art. 155 k.p.a. za zmianą zestawianego z programem Wnioskodawcy programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN” nie przemawia interes społeczny.
Spółka „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. ubiegała się o koncesję na program telewizyjny o charakterze lokalnym, nadawany codziennie, w minimalnym wymiarze 2 godziny na dobę, w którym pozostały czas emisji miał wypełnić teletekst z informacją lokalną oraz reemisja programu radiowego „TOK FM”.

KRRiT w dniu 24 października 2005 roku wydała koncesję Nr 199/P/2005-T na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą „Studio Lubań –Bolesławiec” o treści zgodnej z wolą Wnioskodawcy.

W obecnej sytuacji KRRiT uważa, iż brak jest podstaw do umożliwienia innemu niż Koncesjonariusz nadawcy dysponowania częstotliwością przez 22 godziny na dobę oraz dokonywania w tym czasie reemisji własnego programu telewizyjnego. Zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji przyznanie takiego prawa mogłoby nastąpić w wyniku odrębnego postępowania koncesyjnego.
Zastąpienie programu radiowego „TOK FM” programem telewizyjnym „TVN” może także spowodować, iż program, na który została wydana koncesja, czyli program „Studio Lubań – Bolesławiec”, poświęcony tematyce lokalnej, będzie postrzegany jako program „TVN”. Ponadto wynikający z powyższej zmiany brak emisji plansz z teletekstem wpłynie na ograniczenie dostępu mieszkańców do informacji lokalnej. Przeprowadzony w listopadzie 2006 roku monitoring wykazał, że pomiędzy pasmami, w których nadawca nadaje swój 2-godzinny program, nadawano przekazy planszowe zawierające: lokalne ogłoszenia drobne i komunikaty, informacje o przyjmowaniu przez Studio Lubań-Bolesławiec reklam, informacje o aktualnych wydarzeniach kulturalnych w mieście i regionie, akcjach charytatywnych, cenach gruntów, promocyjnych cenach mieszkań w regionie, inwestycjach finansowanych z budżetu UE. Zapraszano także telewidzów do współredagowania programu.

W związku z powyższym KRRiT uznała, iż brak jest podstaw do pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku spółki „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. z dnia 3 sierpnia 2006 roku. 
KRRiT w uchwale Nr 63/2007 z dnia 13 lutego 2007 roku odmówiła spółce „Telewizja Lubań –Bolesławiec” Sp. z o.o. dokonania zmiany pkt. IX i pkt. X ppkt 3 koncesji, polegającej na zmianie zestawianego z programem „Studio Lubań – Bolesławiec” programu radiowego pod nazwą „TOK FM” na program telewizyjny pod nazwą „TVN”oraz upoważniła Przewodniczącą KRRiT do wydania decyzji w przedmiotowej sprawie.
Wobec tego należało postanowić jak na wstępie.

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w terminie czternastu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. 

Elżbieta KRUK

Otrzymują:

1. „Telewizja Lubań – Bolesławiec” Sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu;
2. a/a.

PAGE  
2

_1011434508.doc
[image: image1.png]/ /,%\\\

...w«

RN mg)ww.%mwuv%

.
<2 K .
\, uﬂ/ b

\ez/







