Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej Państwowa Straż Pożarna jest zawodową, umundurowaną i wyposażoną w specjalistyczny sprzęt formacją, przeznaczoną do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami. Centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego oraz ochrony przeciwpożarowej jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Na obszarze powiatu zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej wykonuje Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej jest urzędem zapewniającym obsługę Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, będącego organem właściwym w postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej. Zgodnie z artykułem 13 ustęp 6 i ustęp 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, do zadań Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej należy: * kierowanie komendą powiatową (miejską) Państwowej Straży Pożarnej; * organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych; * organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego; * dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania; * kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych; * analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego; * organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej; * współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie; * współdziałanie z komendantem gminnym związku ochotniczych straży pożarnych; * rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń; * opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu; * nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych; * wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa; * wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia; * organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego; * szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych; * inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu; * wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego. Do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej ponadto należy: * współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych; * przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych; * realizowanie zadań wynikających z innych ustaw. Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących W Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu osoby niesłyszące lub słabosłyszące mogą skorzystać z usługi tłumacza języka migowego. Potrzebę skorzystania z tej usługi należy zgłosić, co najmniej trzy dni przed planowaną wizytą w Komendzie oraz wskazać metodę komunikowania się w sprawie realizacji tego zgłoszenia. Zgłoszenia można dokonać w następujący sposób: * wypełnić formularz zgłoszeniowy i przynieść lub przesłać go za pośrednictwem poczty na adres: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu ul. Żurawia 12 B, 78 – 100 Kołobrzeg lub * przesłać za pomocą poczty elektronicznej na adres: psk@psp.kolobrzeg.pl Przed wejściem do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu znajduje się dzwonek, zgłaszający konieczność obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami, w szczególności osoby z ograniczeniami ruchowymi. W przypadku użycia dzwonka funkcjonariusz pełniący służbę na stanowisku kierowania niezwłocznie powiadamia stanowisko ds. organizacyjnych lub służbę dyżurną komendy. Jeżeli charakter sprawy wymaga obecności pracownika merytorycznej komórki organizacyjnej, stanowisko ds. organizacyjnych powiadamia bezpośrednio właściwego do załatwienia danej sprawy pracownika komórki organizacyjnej o takiej potrzebie. Powiadomiony pracownik udaje się do klienta, i jeżeli jest taka możliwość lub prośba klienta, pomaga mu w dostaniu się do właściwej komórki organizacyjnej lub organizuje spotkanie w pomieszczeniu wyznaczonym do bezpośredniej obsługi klienta na parterze budynku (sala konferencyjna/ sala szkoleniowa). Do załatwiania spraw w okresie ograniczonej dostępności komendy (np. w okresie epidemii) zastosowanie mają przepisy oraz procedury postępowania wydane przez Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu.