
REPORT	CO‐FINANCED	BY	EUROPEAN	REFUGEE	FUND,		

PROJECT	“EXTENSION	OF	THE	ACCESS	TO	COUNTRY	OF	ORIGIN	INFORMATION”	

	

MEDIA	IN	THE	RUSSIAN	FEDERATION	

JADWIGA	ROGOŻA	

	

	

	

	

Country	of	Origin	Information	Unit,	Office	for	Foreigners	

JUNE	2015	

	
																																																																																				 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

2 
 

 

 

DISCLAIMER 

 

 

The present report is a public document, and it has been developed as part of the 
“Extension of the Access to the Country of Origin Information”, project no. 
6/12/EFU, co-financed by the European Refugee Fund. 
 
Under the above mentioned project, the Country of Origin Information Unit in 
the Office for Foreigners commissions external experts to prepare studies 
presenting detailed analyses of selected problems and issues arising during the 
refugee/asylum procedure. The information presented in such thematic reports 
is based mostly on commonly available resources, such as: studies developed 
by international organizations, both governmental and non-governmental, press 
articles and/or online resources. At times they also include own observations, 
experience and field studies conducted by the authors. 
 
All the information included in this report has been collected and elaborated 
with the highest diligence. However, it cannot be excluded that some data, or 
even the overall picture of the situation presented in the report, are out-of-date, 
incomplete or inaccurate. Therefore, this report must not be treated as the 
exclusive and indisputable reference in relation to decisions on awarding or 
refusing the refugee status or other forms of international protection. 
 
This report is also not any political declaration of the authors or Polish 
authorities and should not be regarded as such. 
 
The responsibility for the contents of this report lies exclusively with its author. 
The European Commission shall not bear any responsibility for the way the 
information made available is used. 
 

 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

3 
 

TABLE OF CONTENTS 
 

 

INTRODUCTION .............................................................................................. 5 

CHAPTER I ....................................................................................................... 7 

Russian media: legal aspects ................................................................................. 7 

Law versus practice .............................................................................................. 10 

Media versus power .............................................................................................. 13 

Main tycoons on the media market in recent years .......................................... 16 

Growth of the Internet: a new quality and new challenges for the 
authorities............................................................................................................... 19 

Local media ........................................................................................................... 21 

CHAPTER II .................................................................................................... 24 

THE PRESS ..................................................................................................... 24 

List of the most important press titles: ............................................................... 24 

CHAPTER III ................................................................................................... 33 

TELEVISION AND RADIO ........................................................................... 33 

List of the most important television stations: .................................................. 33 

List of the most important radio stations: .......................................................... 37 

CHAPTER IV .................................................................................................. 40 

WEB PORTALS .............................................................................................. 40 

The most important browsers and websites ...................................................... 40 

The most important news and analytical portals .............................................. 41 

CHAPTER V .................................................................................................... 49 

OPINION-FORMING SOURCES ................................................................... 49 

CHAPTER VI .................................................................................................. 51 

RUSSIAN MEDIA: PROSPECTS ................................................................... 51 

Increase in the repressiveness of the politics vs condition of the media ....... 51 

Influence of economy ........................................................................................... 53 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

4 
 

 

   



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

5 
 

 

INTRODUCTION 

 

In democracies, the media are dubbed the "Fourth Estate", a social 
institution that controls the remaining branches of the government, namely: 
executive government, legislature and the judicial system, as well as the social 
sphere. The independence of the media and acknowledgement of the freedom 
of speech are usually included in the constitutions of the majority of countries 
worldwide. In practice, however, the position of the media in non-democratic 
countries deviates from the proclaimed one. In the case of the Russian 
Federation, we can observe a stark contrast between the constitutional and 
legislative declarations which guarantee the freedom of speech and prohibit 
censorship, and the actual position and status of the media. 

In the Russian political system, the government and economic subjects 
interfere in the functioning of the media quite profoundly. At the same time, 
there is a notable difference between the scale and nature of this interference in 
the 1990s, under the reign of Boris Yeltsin (during the period of strong influence 
of oligarchs), and under the reign of Vladimir Putin. The main difference is the 
plurality of the media in the times of Yeltsin, which reflected the pluralism of 
politics and business. The mainstream media were controlled by business 
empires; however, the existence of several influential businesses meant that the 
media they owned presented different viewpoints and hence the audience had a 
choice. Nevertheless, it needs to be stated that it was throughout the post-soviet 
period that, instead of playing the role of a civil institution, some media, 
especially those which enjoyed greater popularity (television), became political 
tools used by the authorities and investors to justify and support their policies 
and to attack their opponents, both domestic and foreign.  

This instrumental role of the media was most visible last year, following 
the commencement of the Russian-Ukrainian conflict, where military 
maneuvers were accompanied by extensive information warfare, which Russia 
waged against Ukraine and the West. The armed conflict in Ukraine intensified 
the processes which had already begun, namely politicizing and gaining control 
over independent media or commentators on the Internet. The authorities 
accelerated legislative actions aimed at attacking independent media and 
bloggers, and applied numerous tools of informal pressure on editorial offices, 
individual journalists and bloggers, which was supposed to reduce the amount 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

6 
 

of criticism against the regime in the public sphere. Over the last few years, 
several influential Internet media were taken over and the ground was prepared 
for taking control over others (for detailed information see: Chapter I). The 
government also took actions to "arrange" a sphere, which theretofore had not 
been controlled effectively, namely the Internet. Additionally, by creating and 
successfully imposing the imperial and anti-western narrative in the aftermath 
of the annexation of Crimea, the Kremlin significantly narrowed down the 
boundaries of an acceptable discourse in the media, not only with regard to 
Russia's foreign policy, but also her development, internal structure and the 
freedom of speech. Consequently, the media are under extremely strong 
pressure in today's Russia, and the boundaries of their journalistic freedom are 
strictly defined by the country's narrative. This has led to the restriction of 
informative pluralism, also on the Internet, and to the emigration or vocational 
retraining of many well-known journalists. Consequently, the media have 
become one of the visible victims of the third term of Vladimir Putin's 
presidency, the times of escalating authoritarian tendencies and imperial foreign 
policy. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

7 
 

CHAPTER I 

 

Russian media: legal aspects 
 
There are many laws in the Russian legislation, which directly or indirectly 
regulate the activity of the media and journalists in Russia; lawyers say that there 
are as many as eight hundred of those. This report presents only a few selected 
and most crucial laws and regulations applied in the sphere of media. 
The Russian Constitution, adopted in 1993, contains an outline of the 
fundamental rules that regulate the freedom of speech and the media. The entries 
concerning the media are included in article 29 of the Constitution: 

1. Everyone shall be guaranteed freedom of thought and speech. 

3. Nobody shall be forced to express his views and convictions or to deny them. 

4. Everyone shall have the right freely to seek, receive, transmit, produce and 
disseminate information by any legal means. The list of types of information, 
which constitute State secrets, shall be determined by federal law. 

5. The freedom of the mass media shall be guaranteed. Censorship shall be 
prohibited.1 

 
The most important acts that regulate the media in Russia are: 
 
The Law "On mass media" (adopted on 27th December 1991), the main act on 
the functioning of the media, was passed in the course of dismantling the Soviet 
law. The act still applies today with some minor changes. 
The act introduced basic definitions (of such terms as the mass media) and the 
rules of governing their activity. It also specified the procedure of mass media 
registration, which is made by a federal body, the Federal Service for 
Supervision of Communications, Information Technology and Mass Media 
(Roskomnadzor). All press titles with over 1 thousand copies, and television and 
                                                            
1 Constitution of the Russian Federation, archived from an official website of the Gov t of the 
Russian Federation, http://archive.kremlin.ru/eng/articles/ConstIntro01.shtml, retrieved on 
17th March 2015. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

8 
 

radio channels whose broadcasting range (coverage) exceeds the closed 
premises of a government office, university or industry, must undergo official 
registration. Local media are subject to the process of registration in the local 
departments of the Roskomnadzor. As of this day (15th December 2014), there 
are 87,049 registered mass media in the Russian Federation. 
The web-based media have not been explicitly classified as "mass media" and 
there is no official definition of a "website". Nevertheless, web-based media are 
rather implicitly treated as "mass media". They can always register and acquire 
the status of "mass media" if they wish to do so; such registration gives them 
the rights of full-fledged media, such as judicial protection (this title may be 
discontinued only by the proprietor or the court), the ability to submit requests 
to officials and national and public institutions, authorization to take part in 
important meetings and conferences, etc. In practice, all large informative web 
portals have undergone the registration in the Roskomnadzor. 
 
Other regulations, applied with regard to the media and journalists, are: Article 
152 of the Civil Code concerning the breach of personal rights, including the 
honour, dignity and reputation, and two articles of the Criminal Code: Article 
129 (Slander) and Article 130 (Insult). One of the more recent examples of using 
these entries with regard to journalists were two cases of lawsuits filed in 2014 
by the CEO of Rosneft, Igor Sechin, against Forbes magazine and Vedomosti 
journal, in which Sechin claimed that the opinion that he had had a decisive 
impact on the decisions of the country in the energetic sphere was harmful to 
his reputation. In both cases the courts upheld Sechin's stance. 
 
Another entry concerning the mass media is Chapter 70 of the Civil Code on the 
Copyright Law and Article 146 of the Criminal Code (Violation of Copyright 
and Neighbouring Rights). There are many other federal acts and regulations 
that govern the functioning of the media. These include: Labour Code of the 
Russian Federation, law "On Advertising" (2006), law "On Counteracting the 
Extremist Activity" (2002), resolution of the government of the Russian 
Federation "On the Obligatory Copy of Documents" (2002) and many others. 
During electoral campaigns and elections, the media are subject to the 
provisions of election laws: the law "On Basic Guarantees of Electoral Rights 
of Citizens of the Russian Federation" (2003) and the law "On the Election of 
the President of the Russian Federation" (2005). Apart from the legislative 
issues, the journalists themselves have adopted the Code of Professional Ethics 
of Russian Journalists, endorsed at the Congress of Russian Journalists in 1994. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

9 
 

 
On the other hand, one of the most significant, but practically dead letters, is 
Article 144 of the Criminal Code, which introduces punishment for hindering 
legal professional activity of journalists. This prohibition includes both forcing 
a journalist to disseminate certain information and preventing them from 
disseminating information. 
 
Several acts have been adopted in recent years, targeting journalist autonomy 
and the media with foreign stock ownership that are not owned by the 
authorities. 
 
In August 2014, an act was adopted that changed the rules of regulating 
information transfer and dissemination on the Internet. The act imposes some 
very serious limitations, especially on bloggers: blogs with the daily traffic of 
over 3 thousand users have to be registered in the Roskomnadzor and their 
authors need to disclose their personal details. Bloggers are to be covered by the 
requirements of the electoral law, confidential information protection laws, 
privacy laws and the law "On Counteracting the Extremist Activity". They bear 
responsibility for the credibility of the information they publish and for the 
content of the comments posted by other users. The act obliges bloggers and 
foreign bulletins to store the transferred content and user data (e.g. IP numbers) 
for 6 months, disclose this information to law enforcement bodies and even to 
provide these bodies with access to servers and to keep this fact to themselves. 
The act may harm the most popular political bloggers, whose blogs are read by 
hundreds of thousands and even millions of Internet users, and who have raised 
the subject of corruption (e.g. they disclosed information on the assets of the 
elite) or who publicised election violations (for more details see: Chapter IV). 
The act also obliges foreign news bulletins and messengers (such global giants 
as Google, Facebook, Twitter or Skype) to store the data on Russian Internet 
users on servers within the territory of the Russian Federation and to disclose 
this data at the request of Russian national bodies. 
 
In October 2014, the State Duma adopted an act (in an unusually hasty mode) 
which limits the shares of foreign shareholders in the ownership of Russian 
media to 20%. This limitation is to apply both in the case of foreign legal and 
natural persons and in the case of Russian citizens with dual citizenships; it will 
also concern both direct and indirect ownership (through the Russian branches 
of foreign entities). The act will enter into force on 1st January 2016 with a one 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

10 
 

year transition period. The act will enforce ownership changes of two most 
opinion-forming press titles addressed to the economic elites and experts: 
Vedomosti journal (100% of the foreign capital: Finnish fund Sanoma, Dow 
Jones/Wall Street Journal and FT Group/Financial Times) and the Russian 
Forbes (Axel Springer). These titles lead an independent editing policy and for 
years have been publishing texts which are critical of the economic policy of the 
Kremlin (the criticism has increased in the recent months after the annexation 
of Crimea and the deterioration of the economic situation resulting from the 
sanctions). 

A new law came into force on 1st January 2015, which prohibits commercials in 
pay-per-view television stations (amendment to the law "On Advertising"). It 
concerns those cable, satellite and web-based television stations which charge 
for access to their materials (according to the Roskomnadzor, there are 1.4 
thousand such stations in Russia). At the same time, the amendment restores 
beer commercials on the television and in stadiums. The law can be perceived 
as a result of lobbying conducted by Video International, a monopolist in the 
sale of commercials in the main TV stations, controlled by a small group of the 
ruling elite (associated with Yury Kovalchuk). The introduction of beer 
commercials will increase the revenue of Video International. On the other 
hand, the ban on commercials in pay-per-view television stations will negatively 
influence the independent web-based Dozhd station, which has mostly 
depended on advertisements and at the same time raised some concerns in the 
government because of its independent information policy. Admittedly, in 
February 2015 President Putin adopted a law which partly alleviated the 
significance of this act (see: Chapter VI of this report); however, the application 
of the new provisions is discretionary and it will probably not apply to the 
independent media. 

 

Law versus practice 
 
The Russian way of enforcing the law (especially the differences between the 
technicality and practice) means that many aspects concerning the functioning 
of the media are regulated not so much by individual provisions, but rather 
through informal decisions which reflect the interests of influential decision-
makers. The media and journalists are also affected by informal means of 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

11 
 

control or pressure, including the so-called "telephone law", and the most drastic 
forms of pressure, such as murder and assault. 
 
The most telling example of the discrepancy between the law and practise was 
Boris Berezovsky's status in the media in 1990s. Berezovsky was the actual 
decision-maker within the information policy in the media controlled by the 
Kremlin (including the national television), although formally he was not a 
shareholder of those media. His influence was based on informal arrangements 
and secret agreements. In those times Berezovsky was known for the motto: 
"Management, not ownership". 
 
The greatest media scandal in the naughties, namely the takeover of anti-
Kremlin Media-Most, belonging to the oligarch Vladimir Gusinsky, also passed 
without the application of the media law. The media belonging to Gusinsky's 
empire, especially NTV, were critical of the Second Chechen War, Vladimir 
Putin's coming to power and his policies. In 2001, the actions of the Kremlin 
resulted in Media-Most's takeover by Gazprom, which was not based on the 
media law, but on economic reasons (by using the loans taken out by the 
concern, as Gazprom was a guarantor of part of the credits). At the same time, 
the Kremlin used a number of public authorities against Gusinsky, such as the 
Public Prosecutor’s Office, the Federal Security Service and treasury service. 
When asked to comment on the hostile takeover of the opposition media, 
President Putin stated that it was merely "a dispute of economic subjects". The 
case of the takeover of Media-Most and NTV was one of the greatest blows to 
the Russian media pluralism in the last decade. It has set restrictive boundaries 
to the independent journalism for many years (until the development of the 
Internet) to such an extent that it practically disappeared from the mainstream 
media (television and high-circulation press) and it was confined to low-cost 
magazines, which almost placed it in the "niche". 
 
The pressure on journalists and restricting the scope of information autonomy 
by the decision-makers was mostly done in a nonpublic way, through pressuring 
the owners of individual media (who are most often businessmen) and editors. 
Some examples of such practices between 2013 and 2014 are personnel and 
informational changes in popular web portals, Gazeta.ru and Lenta.ru, whose 
major shareholder is one of the wealthiest Russian businessmen, Alexander 
Mamut. For years, both of these portals enjoyed great autonomy and set 
themselves as opinion-forming and popular sources of information, read by 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

12 
 

millions of Internet users (for more details see: Chapter IV). The first changes 
affected Gazeta.ru when its chief editor, Svetlana Wowayeva, left in 2013 and 
the portal gradually started to tone down its criticism of the authorities and 
upload more official information.  In 2014, a long-term (from 2004) chief editor 
of Lenta.ru, Galina Timchenko, was forced to leave, after making Lenta one of 
the most popular and opinion-forming portals. Timchenko left Russia and 
launched another informational portal in Latvia, whereas Lenta.ru explicitly 
drifted towards pro-Kremlin media, for which the Internet users dubbed it 
"Lenta.vru" ("vru = I lie"). 
Direct, brutal pressure on journalists is not rare in Russia. Time and again, 
Freedom House has called this country "the most dangerous country for 
journalists in the world". The journalists are under pressure or they suffer 
violence from the authorities, police forces and criminals. Particular danger 
accompanied those who worked in the northern portion of the Caucasus, 
publicising violation of the human rights and pathologies in the power structures 
and in the Russian forces. 
In the 1990s, the most notorious case when it comes to brutality towards 
journalists was the 1995 murder of Vladislav Listyev, an eminent journalist, 
head of the ORT TV Channel (currently Channel One) who was assassinated 
shortly after taking actions aimed at increasing the financial transparency of the 
station (the responsibility for the murder is assigned to Boris Berezovsky, who 
was exercising unofficial control over the station at the time). 
 
In the next decade, the most notorious assassination was the 2006 murder of 
Anna Politkovskaya, a journalist at Novaya Gazeta (more information on the 
assassinated journalists of that newspaper can be found in Chapter IV). 
Politkovskaya was murdered by a commissioned killer on Vladimir Putin's 
birthday, 7th October. The investigation of the case was concluded and resumed 
several times and so far there has been no news of the mandator of the 
assassination. Politkovskaya was known as one of the bravest investigative 
journalists writing on the violation of human rights in Chechenya and in the 
whole northern part of the North Caucasus, on corruption and brutal practices 
in the Russian military and on the repressive policy of the Kremlin. 
 
In the last few years, we can distinguish two (of many) cases of attacks on 
journalists. In 2008, Mikhail Beketov, an editor of a local newspaper in Khimki, 
who covered the violation of the law committed by the local authorities during 
the construction of the Moscow–Saint Petersburg motorway, when the 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

13 
 

authorities planned to log the Khimki Forest (in 2008, a whole grass-roots civil 
movement was formed to protect the forest). As a result of the assault, Beketov's 
became an invalid and died in 2013. The assailants are still unknown, as is the 
orderer of the assault. In 2010, Oleg Kashin from Kommersant was also brutally 
assailed (more on that topic in Chapter IV). Among the potential orderers of the 
assault are circles connected with the Kremlin's youth organisations, Nashi and 
the Young Guard. The case has been investigated for years, to no avail. 
 
The conditions in which Russian journalists work often contribute to the 
formation of "self-censorship", the awareness of the fact that some problems are 
"sensitive", and whose raising entails negative consequences. In the face of 
these moral dilemmas, journalists do not have sufficient legal protection from 
the country. As a result, the role of investigative journalists in sensitive or 
strategic fields is played by entities which are able to function in the face of a 
nearly incessant threat. These well-known entities include the already 
mentioned Anna Politkovskaya, Natalya Estemirova, a journalist and defender 
of human rights in the North Caucasus, murdered in 2009, or Roman Shleynov, 
an investigative journalist working for Novaya Gazeta and Vedomosti in the area 
of economy. 
 

Media versus power 
 
Russia is a country in which power is gathered in the hands of the president, and 
the constitutional division of power and the independence of the institutions are 
not acknowledged in practice. Similarly to the legislative authority or the 
judicial system, which have become the tools for the implementation of the 
Kremlin's policy, the Fourth Estate is also used to support or even serve the 
interests of the Kremlin.  
The media have always constituted one of the key tools in the arsenal of the 
Kremlin. One of the first achievements of Putin after he came to power was the 
weakening and ultimately taking over of the opposition media holding, 
MediaMost, belonging to the oligarch Vladimir Gusinsky, in 2001. The media 
of this holding, especially the then popular and fresh television, NTV, reached 
out to a wide audience with its criticism of the Kremlin. The concern was taken 
over by the authorities with the use of their control over the Public Prosecutor's 
Office, treasury service and secret service. By neutralising this influential media 
opponent, the Kremlin secured a propagandist "shield" for further actions, 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

14 
 

including control over subsequent spheres of public life, local elites, businesses 
and the socio-political sphere. Within the next few years, the Kremlin obtained 
direct control over the popular, high-circulation media (starting with the main 
television stations and the largest newspapers), which had formed the opinion 
and attitude of the majority of Russians. Consequently, the state obtained the 
actual control over subsequent newspapers (such as Izvestia and Nezavisimaya 
Gazeta) and restricted the outreach of independent radio broadcasting stations 
(in 2006, the retransmission of programmes broadcast by Radio Liberty and 
Voice of America was prohibited in Russia, much to the dismay of 60 local radio 
stations). This resulted in the creation of a one-sided portrayal of the Russian 
political scene by the mainstream media. An investigation of the news broadcast 
by the most important Russian media, prepared by the Russian Union of 
Journalists and the Center for Journalism in Extreme Situations, pointed to a 
smashing dominance of information concerning civil servants, spearheaded by 
President Vladimir Putin, and an insignificant presence of the opposition, which 
appeared only in a negative context.  
 
The media were used by the authorities both internally, to create a positive 
image of the president and his surroundings, as well as internationally. For 
more than two years now, from the moment of Putin's return to the Kremlin, the 
narrative in the state-owned or state-controlled media has been distinguished by 
extreme one-sidedness and growing aggression towards the opponents, such 
as (mostly western) countries whose policies conflict with the interests of the 
Kremlin, as well as indigenous political and social opponents. This rhetoric 
exaggerates the image of the enemy, it is distinguished by a high level of 
aggression and it does not leave any room for discussion or disagreement. The 
group of the "enemies" includes general opponents of the Kremlin from the 
circle of political opposition and non-governmental organisations, as well as 
civil activists and artists. They are described as the "fifth column" and "traitors 
to the nation" (these terms were used by President Putin in his formal speech 
before the Federal Assembly on 18th March) The NTV Television has been 
famous for stigmatising opponents since 2012, when it aired a series of exposing 
coverages, entitled The Anatomy of Protest (which allegedly proved that 
opposition protests were controlled by the agents of intelligence from western 
countries). Pro-Kremlin politicians also stigmatise the media "fifth column", 
which includes Dozhd TV, Echo of Moscow radio station and a number of 
independent web portals. The enemy category also contains external players, 
such as the authorities in Ukraine (described as "junta" or as "self-proclaimed 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

15 
 

authority") US Administration, European and world governments which are not 
Russia-friendly. The pro-Kremlin media do not hesitate to use the language of 
explicit confrontation and threat in addressing even the most powerful of those 
players (a TV anchor of Rossiya, Dmitry Kiselyov, once stated: "Russia is the 
only country in the world capable of turning the USA into radioactive dust"). At 
the same time, more and more often the pro-Kremlin media use the term 
"smashing majority" to describe the social support of the Kremlin. The term is 
used as a proof of a full consensus in the Russian society, which gives the 
Kremlin carte blanche. 

The armed conflicts in which Russia has been involved (and which she initiated) 
are accompanied by coordinated and widespread media campaigns. The first of 
those campaigns was carried out during the war with Georgia in 2008. 
Prepared on an exceptionally grand scale and distinguished by an extreme level 
of aggression, this campaign supported the endeavours of Russian authorities, 
diplomacy and army.2 The main task of the Russian media was to prove that 
Russia was being reborn as a superpower: strong, assertive, aware of its interests 
and determined to defend them. At the same time, the propaganda of the 
Kremlin was to stress the weaknesses and divisions of the Western world. 
Another purpose of the campaign was to discredit Georgia and unmask the 
failure of its pro-Western aspirations. Inside Russia, the propaganda was to 
legitimise the war in the eyes of the people, which was not the first time such 
actions won over approval of more and more aggressive actions of the 
authorities. Again, the vulnerability of the society to this internal propaganda 
confirmed that the media constitute the most important tool in the soft power 
arsenal of the Kremlin, aptly applied to achieve the goals of the Russian ruling 
elite. 
 
A similar situation arose after the incident on the Maidan in Kiev, the annexation 
of Crimea in March 2014 and during the armed conflict with Ukraine. 
Alongside political and military actions, Russia initiated a widespread media 
campaign, which can be defined as "information warfare", discrediting the 
social aspect of the Maidan, depicting Ukraine as a puppet country (controlled 
by the USA and EU) and presenting the events in Kiev as a manifestation of 
blood-thirsty anarchy. During the campaign, the Kremlin adapted unusually 
aggressive methods. One such method was disinformation, i.e. setting up 

                                                            
2 More on this topic in: Jadwiga Rogoża, "Russian propaganda war: media as a long‐ and 
short‐range weapon", OSW Commentary, September 2008. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

16 
 

events, bending the truth and falsification of the broadcast materials. One 
example would be a disinformation campaign in which for a long period of time 
Russian media and politicians asserted that the troops operating in Cimea were 
local self-defence only. With a view to create a certain image of the enemy 
(Ukrainian authorities), the Russian media tried to outdo one another in the 
description of cruelty of Ukrainian task forces in eastern Ukraine, with the use 
of falsified materials (e.g. in a coverage aired in May 2014, in order to 
substantiate the thesis on the atrocities committed by Ukrainian "fascists", 
Russia-1 used a video clip from a special operation in Kabardino-Balkaria 
conducted in 2012, which was later admitted by the TV station itself). The 
Kremlin-controlled media also dissipated reports on the participation of Western 
military instructors and military corporations in an anti-terrorist operation in 
eastern Ukraine. At the same time, semantic manipulation was also practised, 
as the Ukrainian authorities and the participants of the Maidan, including 
ordinary citizens, were called “fascists”, “banderivtsi” and “anti-semites”. On 
the other hand, the fighting squads of the separatists in eastern Ukraine were 
called levée en masse or “peaceful participants of the protests”. The information 
conveyed by the pro-Kremlin media was distinguished by an unprecedented 
level of aggression, unparalleled even with the anti-Western rhetoric from the 
period of the decay of the USSR. Part of the commentators compared the 
campaigns of stigmatising the West, Ukraine and Russian opponents to Stalinist 
campaigns condemning the “enemies of the people”. This aggression is 
dominant in the media and it contributes to the increase in tension and division 
in the society. One of the social consequences, quoted in numerous reports and 
commentaries, is the wave of controversy and conflicts concerning the Russian 
policy (especially towards Ukraine) not only in public debates, but also in 
families and among friends. At the end of 2013, a Russian journalist, Dmitry 
Kiselyov, an anchor of the state-owned television Rossiya, who has become the 
symbol of the new register of the pro-Kremlin media, was appointed head of the 
new news agency Rossiya Segodnya, and in February 2014 he was distinguished 
by President Putin with the Class IV Order "For Merit to the Fatherland". 
 

Main tycoons of the media market in recent years 
 
Both during the reign of Boris Yeltsin and Vladimir Putin, a number of 
influential media were gathered in the hands of large private investors. In the 
1990s, the main competitive media tycoons were Boris Berezovsky and 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

17 
 

Vladimir Gusinsky. Berezovsky excersised control over several TV stations 
(ORT, TV-6) and opinion-forming press titles (Nezavisimaya Gazeta, 
Kommersant, Noviya Izvestia, Vlast weekly, Ogoniok et al.), although (as has 
been stated above) he was a direct shareholder of only few of them. 
Berezovsky's media actively supported the Kremlin policy. His main rival 
within the media was Vladimir Gusinsky, whose Media-Most holding company 
included NTV and TNT, Echo of Moscow radio station, Segodnya journal and 
Itogi weekly. Gusinsky's media opposed the Kremlin, criticising its policies (e.g. 
during the Second Chechen War) and supported a political block called 
“Fatherland - All Russia”, a Muscovite and regional alliance competing with the 
Kremlin. Apart from these two main players, the then business tandem of 
Vladimir Potanin and Mikhail Prokhorov also had a substantial share in the 
media market, as their company, Prof-Media, controlled such titles as Izvestia, 
Komsomolskaya Pravda, Ekspert weekly, MTV Russia and several other 
entertainment media. Potanina and Prokhorov's media were involved neither in 
the Kremlin policy nor that of its opponents, and they had a more or less flexible 
attitude towards events. 
 
Also in the period of Putin's reign, especially over the last few years, a clear 
concentration of the Kremlin-supporting media can be distinguished in several 
large centres. The main difference, which has already been mentioned, is the 
lack of informational pluralism in the reign of Yeltsin. The information space 
of today's Russia is totally dominated by media which are loyal to the Kremlin, 
and which are arbitrarily divided into two fractions: state-owned, concentrated 
in the VGTRK holding, and private, controlled by Natsionalnaya Media Gruppa 
and by the group of Alisher Usmanov, the wealthiest man in Russia.  
 
The state-owned VGTRK holding has gathered state-controlled media since 
1990, when it was established; since 2004 it has been managed by Oleg 
Dobrodyeyev. Some of the media belonging to VGTRK are: Russia-1, Russia-
2 and Russia-24 news channel, Russia-K (formerly channel Culture), RTR-
Planet broadcasting abroad, channel Moscow-24 and many other themed 
channels; radio stations such as Radio Rossii, Radio Mayak, Vesti FM, Radio 
Culture as well as local radio and TV holdings in all regions of the Russian 
Federation.  
 
On the other hand, Natsionalnaya Media Gruppa (NMG) has become the 
tycoon of the private sector in recent years. Its main shareholder is a banker and 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

18 
 

a friend of Putin's, Yury Kovalchuk (another close friend of the Russian 
president, Gennady Timchenko, also has minority shares in the Group). In 2014, 
the position of chair of the supervisory board of this media tycoon was given to 
Alina Kabaeva. The group began to take over influential media around 2008, 
when it purchased controlling interests in Izvestia journal and in Channel 5 in 
St. Petersburg; in 2011, it bought 25% of shares in the main television 
programme, Channel 1, from Roman Abramovich, and took over STS TV, Ren 
TV and Russkaya Sluzhba Novostey radio from other investors; in 2013, it 
gained control over tabloid-type media associated in News Media holding 
belonging to Aram Gabrelianov: LifeNews web TV, newspapers Zhizn and Tvoi 
Dien. At the same time, thanks to a multi-levelled structure, Kovalchuk and his 
Rossiya Bank have gained control over Gazprombank, including its media 
assets: NTV and TNT, Echo of Moscow radio station and a number of other 
channels. In 2010, it took over the largest operator of the advertising media 
market in the TV industry, Video International. NMG has an important political 
ally in the person of the Deputy Chief of Staff of the Presidential Administration, 
Alexey Gromov. NMG's media explicitly support the policies of the Kremlin, 
and last year, especially after the annexation of Crimea and the conflict in 
Ukraine, they have created a "war party" camp by carrying out an aggressive 
campaign supporting the Russian geopolitical booty, and at the same time by 
attacking the "sixth column" of Russia, the liberals in the national 
administration, who had opposed the aggressive foreign policy of Russia (of the 
Deputy Chief of Staff of the Presidential Administration, Vladislav Surkov, the 
head of the state-owned Sberbank, German Gref, the General Manager of the 
State Corporation Rosnano, Anatoly Chubais, and others).3 
 
Alisher Usmanov's group controls the opinion-forming journal Kommersant, 
Kommersant-Vlast and Ogoniok weeklies as well as some powerful websites: 
the largest Russian social networking site vKontakte and a browser and mailing 
service, Mail.ru. Usmanov's media are not as extreme in their one-sidedness as 
the media from Kovalchuk's holding, NMG. However, they too more and more 
often reflect the viewpoint of the authorities. In this respect, the Kommersant 
journal has undergone a noticeable evolution in recent years, marked by a well-
known intervention of its shareholder (in 2014, the editor-in-chief of 
Kommersant was dismissed after the intervention of the CEO of Rosneft, Igor 
Sechin). The CEO and founder of vKontakte, Pavel Durov, was also dismissed 

                                                            
3 See: Tatiana Stanovaya, "Media War of the 'Kremlin towers'", Politcom.ru, published on 
17.11.2014 (Russian language only). 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

19 
 

under the pressure of the authorities and in scandalous circumstances (more on 
this topic in Chapter IV). 
 

Growth of the Internet: a new quality and new challenges for the 
authorities 
 
The development of the Internet in Russia, accompanied by economic growth, 
technological development and generation exchange, has been the greatest 
challenge when it comes to the control over the main sources of information 
which has been exercised by the Kremlin for around a decade. Currently, 
around 66% of Russian citizens over the age of 18 use the Internet (76.3 
million people), of which 46% (53.6 million) are every day users.4 When we 
look at the almost universal prevalence of the Internet among the youth, these 
figures are even higher. The Internet constitutes an everyday tool for work, 
information, entertainment and activity of the most educated, well-off and active 
part of the society. In 2011, the Internet already outran the press when it comes 
to the number of people who sought news about their country and the world. 
Currently, the majority of Russian inhabitants (90%) regard television as the 
number one source of information (after the annexation of Crimea and the war 
in Ukraine this number increased by 20 per cent), while the second most 
important source of information for the Russians is the Internet (24%) and the 
groups who seek information on the Internet are the most dynamic, educated 
and well-off.5 
 
The popularisation of the Internet in Russia has led to significant socio-political 
consequences. A considerable part of socio-political activities which used to be 
prevented in "real life" by the Kremlin have been transferred to the world-wide 
web. The Internet has become an alternative to the pro-Kremlin media and a 
forum for exchanging opinions and supporting public actions; a kind of school 
of citizenship and a "test-tube" in which specific projects are developing. The 
election period between 2011 and 2012 was a moment when this activity 
exceeded the virtual sphere and turned into actions in the "real world", including 
mass protests against electoral abuse on the streets of Russia. 
 

                                                            
4 Based on research carried out by VCIOM, data from 4.10.2014, 
http://www.bizhit.ru/index/users_count/0‐151 (text in Russian). 
5 Levada‐Center research from March 2014 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

20 
 

Although the Russian authorities are in possession of many tools of technical 
control over the Internet (such as control over operators) and the activity of its 
users, the Russian web segment constituted a virtually uncensored information 
space until around 2012-2013. It spurred some popular information and analytic 
portals visited by millions of users and blogs dedicated to socio-political matters 
which received several dozen to hundreds of thousands of views a day. Groups 
gathering the promoters of civil society and different kinds of grass-roots 
activities have sprung on social networking sites. The number of users visiting 
journals of the most popular bloggers often exceeds the circulation of many 
opinion-forming Russian newspapers: Rustem Adagamov's blog 
(drugoi.livejournal.com) has 74 thousand registered viewers (and numerous 
unregistered ones) and Alexei Navalny's blog (navalny.com) is visited by about 
a million people each year. 
In fact, the Internet has revolutionised the existing rules of information 
spreading. Beforehand, the state used to direct specific messages to the society 
in a top-down, one-sided way by means of loyal media. If certain information 
did not appear on the television, it did not reach the wider audience and did not 
become a known event, even in the region. Meanwhile, the Internet offered 
interactivity, additionally strengthened by widespread mobile devices (such as 
smartphones). The Internet became a fully-fledged message generator. Some 
of the messages were delivered by the users themselves, for example those who 
were witnesses to important events. This process broke down the informational 
monopoly of the authorities on creating its message for the whole society. 
People started to receive many messages which were critical of the authorities. 
The writers of the news that triggered social resonance included frustrated state 
officials or people employed in the defence and law enforcement institutions, 
who used the Internet to unmask the pathology predominant in the government. 
In 2009, one of the best known "unmaskers" was a militsiya officer, Alexey 
Dymovsky, who revealed corruption, nepotism, brutality of the superiors and 
breaking the law by the management (drug trafficking, falsifying statistics) at 
the Ministry of Internal Affairs. The Internet assumed the role of an 
informational alternative and became a tool for social control over the 
activity of the authorities on different levels.6 Another function of the Internet 
was consolidation and coordination. Virtual communities joined together by 
common opinions and interests became a substitute for political parties and the 
blogosphere turned into a public forum for exchanging information and 

                                                            
6 More on this topic in: Jadwiga Rogoża, “The internet in Russia: the cradle of civil society”, 
OSW Commentary, March 2012. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

21 
 

opinions. The web began to feature investigations conducted by civilians as well 
as political satire, which had not been present in the traditional media for years. 
The Internet became a stronghold for the political opposition reaching out to 
potential supporters by means of social networking sites and blogs, organising 
various events, both in the Internet and in “real life”. 
 
Following mass protests in Russia between 2011 and 2012, which were largely 
coordinated with the use of the Internet, the authorities began to treat the 
world-wide-web as a significant challenge to their control over the socio-
political sphere. The Kremlin's attitude towards the Internet is best reflected in 
a statement delivered by President Vladimir Putin in which he declared that the 
Internet had been created as a "CIA project". After his return to the presidency 
in 2012, the authorities launched a whole array of actions directed against the 
freedom of speech on the Internet and the freedom of its users. On the one hand, 
under the pressure of the government, the investors have altered their 
information policy on several popular web portals which had previously enjoyed 
great autonomy, containing information that criticised the authorities (Lenta.ru, 
Gazeta.ru, Newsru.com). One sympathiser of the Kremlin, the businessman 
Alisher Usmanov, has taken over the stocks of Vkontakte, a Russian social 
networking service, and triggered a change in its management team. Several 
popular opposition portals (Grani.ru, Ej.ru, Kasparov.ru and Alexei Navalny's 
blog) have been blocked on the Russian territory since March 2014. In 2014, the 
authorities adopted a law which significantly tightens control over bloggers and 
obliges them to abide by restrictive legislation (for more details see: p. 7). The 
Personal Data Protection Act can serve as a tool of control over foreign websites, 
as it requires them (Google, Facebook, Twitter etc.) to store user data only on 
the territory of the Russian Federation (see also: p. 7). As a consequence of the 
policy of the Kremlin towards the Internet, the leading opposition bloggers 
(Oleg Kashin, Andrei Malgin and Rustem Adagamov) have emigrated from 
Russia within the last few years and are currently blogging from abroad. 
 

Local media 
 
According to the law, apart from the previously mentioned federal laws, the 
distribution of competences between federal and local authorities in the field of 
regulating the activity of the local press market is specified in the law "On 
General Principles of Organisation of Local Self-Government" (2003) and the 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

22 
 

regulation of the government of the Russian Federation of 2010 regulating the 
principles of the distribution of non-fixed retail facilities. Only local authorities 
may decide on practical issues, such as the procedure of issuing, distribution and 
sale of the press on the territory of a given region. 
Local journalism bloomed in the 1990s, when the collapse of the USSR broke 
down the uniform "information path" and censorship, along with many 
nationwide official media. The regions of Russia spawned an abundance of non-
public and commercial media, dedicated to local news and (unlike in the Soviet 
times) incorporating a large sensation and entertainment component. There were 
several forms of ownership of the new media: state ownership, state-cooperative 
ownership, stock ownership, private ownership, as well as ownership controlled 
by one owner or a group of people. Part of the media were controlled by local 
administrations (the rule is that local authorities issue a newspaper that 
represents the "line" of a governor or mayor), however most of the media were 
financed by new business or criminal structures that treated them as tools of 
promotion or influencing public opinion. Independent newspapers were also 
appearing, established by groups of journalists. Only some of these media were 
profitable, due to the small size of local press markets, high production cost and 
low income of the population which was decreasing in the 1990s. Part of the 
publishing companies were subsidised by the country (periodicals for children, 
seniors and the mentally disabled), but in most of the cases the functioning of a 
newspaper depended on investors, who, in turn, exerted influence on the 
editorial policy. 
 
The structure of the regional market copies that of the federal market to a great 
extent: there are media directed at businesses, trade-dedicated publishing 
houses, tabloids and city newspapers which are free of charge, including free 
paper announcements. The main difference is that the regional media are less 
politically inclined and that the main focus of the publishing houses is on matters 
connected with a given region (e.g. living in the countryside). The national 
television stations broadcast in the regions air regional commercials, and 
national newspapers contain regional inserts. The regions which are densely 
populated by non-Russian nationalities have access to press in their languages, 
and their regional TV stations usually air programmes dealing with certain sets 
of topics. 
Currently, there are ca. 180 regional TV stations in Russian regions and 
additional 30 stations whose range covers small towns and villages, and there 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

23 
 

are tens of thousands of press titles whose average circulation ranges from 5 to 
20 thousand copies. 
 
After the year 2000, in the period of centralisation and reduction of political and 
informational pluralism, similar processes were also taking place locally. The 
relationship between Moscow and regional authorities consisted in a distinctive 
social contract: in return for the region's loyalty and social stability (lack of 
protests), the regions were practically free to "format" their policy, business and 
information sphere. Apart from raw materials and armament, which involved 
large national concerns, the economy of the regions gradually became 
dominated by local political arrangements. Both the federal and regional 
markets spurred regional replicas of the informational "vertical" authority 
(властная вертикаль). These changes were particularly averse to independent 
media that tried to pursue social control over the authorities. At the same time, 
the media connected to local administrations were strengthened, and private 
media had to allow for the political restrictions imposed by the authorities in 
their publications. According to the rule, the regional informational component, 
appearing both in the local press and television, is developed in consideration 
of unwritten principles formulated by the regional administration. However, 
there is a considerable local variation in that aspect, as there are regions whose 
authorities do not tolerate opposition journalism (the 1998 assassination of a 
Kalmyk journalist, Larisa Yudina, who had criticised the authorities of the 
Republic of Kalmykia got a lot of publicity) and there are those which do not 
impose harsh restrictions on journalists. In Kaliningrad Oblast the opposition 
newspaper Novye Kolesa has been successfully published for years, and in 
Tomsk Oblast TV2 private television has won numerous prestigious TEFI 
prizes.7 
  

                                                            
7 At the end of 2014 TV2 was almost discontinued. The Roskomnadzor rejected an application 
for the prolongation of its licence. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

24 
 

 

CHAPTER II 

THE PRESS 

 
The press is the most prevalent type of mass media in Russia. In 2009 there were 
over 50 thousand officially registered paper media and in 2014 their number 
reached 63.5 thousand.8 However, there has been a decreasing trend over the 
past few years when it comes to circulation. In the last year alone, the circulation 
of the Russian press decreased by 7% on average. One of the examples that 
illustrate this tendency would be a popular journal, Moskovskij Komsomolets, 
whose circulation has decreased from 2.2 million copies to 700 thousand copies 
in the last two years. The main reason for this process is digitalisation and access 
to press through websites, also with the use of mobile devices. The process is 
accompanied by the development of websites belonging to the printed media, 
which (with few exceptions) are expected to provide free access to their present 
and archived texts for the users. The decreasing popularity of the printed media 
means that the value of the market for printed advertisements is also on the 
decrease: since last year it has fallen by 10% and is currently worth 37 billion 
roubles.9 
 

List of the most important press titles: 
 

 Parlamientskaya Gazyeta 

Journal, official body of the parliament, similar to the Journal of Laws. The 
journal contains legislative texts and other legislative acts which have been 
passed by the parliament (they can be viewed in the "Documents" tab on the 
journal's website, which also allows the user to search for legislative acts). 
Moreover, the journal publishes "official reports" in the form of texts on the 
work of the parliament as well as interviews with parliamentarians. Circulation: 
56.5 k. Website: www.pnp.ru. 

                                                            
8 See e.g. http://www.slideshare.net/omukovozov/2014‐37350384. 
9 http://www.gazeta.ru/business/2014/02/26/5927749.shtml. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

25 
 

 

 

 Rossiyskaya Gazeta 

Journal, official body of the government of the Russian Federation (100% 
owned by the Ministry of Finance of the Russian Federation). Publication of 
laws and decrees: the laws, decrees passed by the president, regulations of the 
government and legislative texts of the ministries come into force after being 
published in RG. The paper has a circle of influential writers, valued even by 
independent readers (e.g. Leonid Radzikovsky, Valeriy Vizhutovich and 
Ariadna Rokossowska, who specialises in Polish affairs). Although the journal 
is officially owned by the state, it enjoys certain renown and avoids publishing 
strikingly manipulative content (as e.g. Izvestia or Komsomolskaya Pravda). 
Daily circulation: 167 k copies, weekend circulation: 3.5 mn. Website: 
www.rg.ru. 

 

 Nezavisimaya Gazeta 

Journal; owner: Konstantin Remchukov (businessman with moderately liberal 
views, in the USSR he was allegedly connected with the Soviet intelligence). It 
pursues a non-uniform editorial policy. On the one hand, it publishes moderately 
liberal content, including some elements of criticism. On the other hand, the 
newspaper has frequently been used to publish "throw-ins" inspired by the 
Kremlin, including anti-Polish texts (e.g. a far-famed statement of the governor 
of Kemerovo Oblast, Aman Tuleyev, from 2000, in which Poland was accused 
of "killing 80 k Red Army soldiers in Polish concentration camps" during the 
Polish–Soviet War in 1920). During Medvedev's presidency, the paper 
supported his policies, and after the return of Putin it has been moderately 
critical of the authorities; it might be considered as representing the views of 
some of the Russian elites, who are disillusioned by Putin's return and the sharp 
authoritarian and anti-Western politics. Despite the above, the paper succumbs 
to the pressure of the authorities from time to time (some hackers have revealed 
that it published its materials in line with the guidelines received from the 
authorities concerning the 2013 elections in Moscow). Circulation: 40 k. 
Website: www.ng.ru. 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

26 
 

 

 

 Vedomosti 

Economic journal; the most opinion-forming Russian newspaper, chosen by the 
elite and businessmen and at the same time one of the last independent titles. 
100% owned by the foreign capital (33% by a Finnish fund Sanoma, Dow 
Jones/Wall Street Journal and FT Group/Financial Times). Pursuant to a law 
passed in 2014 (see Chapter I), by 2016 it will have to sell 80% of its stocks to 
Russian entities, which is considered synonymous with the discontinuation of 
its present form. The newspaper associates the best Russian writers and 
commentators and is a harsh criticism of the politics of the authorities, especially 
the economic policy. Printed circulation: 75 k, several times more Internet 
subscribers (2.5 mn individual users per month). Website: www.vedomosti.ru. 

 Forbes 

Monthly, its Russian version has been issued since 2004. Publisher: German 
concern Axel Springer. The first editor-in-chief of the Russian Forbes, Paul 
Klebnikov (an American journalist of Russian descent) was shot down in 
Moscow in 2004 (he had published a number of investigative materials 
concerning Russian oligarchs and Chechen businessmen). Forbes publishes 
valued economic analyses and texts. It also created the most reliable list of the 
wealthiest people in Russia. Similarly to Vedomosti, pursuant to a law passed in 
2014 (see: Chapter I), Forbes will have to sell out 80% of its stocks to Russian 
entities by the end of 2016. Circulation: 100 k copies. Website: www.forbes.ru. 

 

 Kommersant 

Journal, owned by Alisher Usmanov, the wealthiest businessman in Russia 
(investing in the metallurgic industry, also involved in Gazprom). For years, 
Kommersant has been a truly opinion-forming and renowned journal; on the one 
hand, it published many thorough political and economic analyses and texts, and 
at the same time (due to its strong relations with the authorities) it published 
"controlled leaks" from the Kremlin and the government. In the last few years, 
the editorial autonomy of the paper has been clearly restricted and its political 
servility has increased. One example of this trend is the dismissal of the editor-



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

27 
 

in-chief, Mikhail Mikhailin after publishing a text which was critical of Rosneft. 
Many opinion-forming journalists have been dismissed from the paper, but 
Andrey Kolesnikov, known as Putin's favourite journalist, is still publishing. 
Circulation: 117 k. Website: www.kommersant.ru. 

 

 Kommersant-Vlast  

Weekly, belongs to Kommersant publishing house (owned by Alisher 
Usmanov). The weekly has lost its renown which it had enjoyed in the 90s and 
currently it consults its policy with the authorities. What is more, in 2013 
independent journalists revealed that it had falsified materials. Circulation: 55 
k. Website: http://kommersant.ru/vlast. 

 

 Ogoniok 

Weekly, one of the oldest Russian periodicals (it has been published, with some 
intervals, since 1899). Since 2009, it belongs to Kommersant publishing house 
(owned by Alisher Usmanov). In the declining years of the USSR, the weekly 
became one of the main spiritus movens of perestroika. Currently its cultural, 
literary and themed articles are directed mainly at the intelligentsia. Its political 
line may be described as balanced between careful criticism of the authorities 
and the observance of unwritten norms of loyalty. Circulation: 80 k. Website: 
http://www.kommersant.ru/ogoniok.  

 

 Novaya Gazeta 

Issued 3 times a week. 51% of its shares belong to the editorial staff and the 
remaining 49% to banker Alexander Lebedev (39%), who left for London in the 
aftermath of the Crimea conflict, and Mikhail Gorbachev (10%). Left-wing and 
liberal, the newspaper is concentrated around the protection of human rights and 
at the same time it opposes the authorities. Since its beginnings, it has been 
critical of President Vladimir Putin and his milieu; during Medvedev's 
presidency it assumed a moderately friendly attitude towards him (which 
resulted both from the views and expectations of the journalists themselves, and 
from the attitude manifested by Lebedev, who belonged to the group of 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

28 
 

businessmen that "rooted for" Medvedev). The newspaper specialises in 
journalists' investigations and publication of materials that unmask the 
pathology of public authorities. For that, it is subject to continuous pressure from 
the authorities (including Roskomnadzor's official warnings due to alleged law-
breaking). According to Guy Chazan, "Russia is one of the most dangerous 
places in the world to be a journalist. And the most dangerous place to be a 
journalist in Russia is Novaya Gazeta". The investigative journalists or 
collaborators of Novaya Gazeta who have been murdered over the last few years 
include: Anna Politkovskaya (asssasinated in 2006) and Igor Dominikov 
(assassinated in 2000), Yuri Shchekochikhin (died in 2003 in unexplained 
circumstances), Natalya Estemirova (assassinated in 2009), Stanislav Markelov 
and Anastasia Baburova (both assassinated in 2009) and others. Circulation: ca. 
300 k. Website: www.novayagazeta.ru. 

 

 The New Times 

Weekly, belonging to an editorial staff, edited by Yevgenia Albats, partly 
financed by crowdfunding (created on the basis of the transformed Novoye 
Vremya weekly). Liberal, in opposition to the authorities, particularly critical of 
President Putin and siloviki. It is well-known for investigations concerning the 
funding of governmental projects (one of the authors of such articles, Natalia 
Morari, was deported from Russia by the FSB in 2009). During Medvedev's 
presidency, the weekly offered him its cautious support and expressed hope for 
liberalisation. Currently, it publishes articles which are explicitly critical of the 
Kremlin (e.g. it condemned the annexation of Crimea) and it enjoys high 
reputation, although it is faced with financial problems at the same time. 
Circulation: 50 k. (+ several dozen thousand subscribers on the Internet). 
Website: www.newtimes.ru. 

 

Izvestia 
Journal; owned by the businessman Yury Kovalchuk (through Sogas company), 
a close friend of Vladimir Putin's. Issued by the holding company News Media, 
belonging to a controversial media tycoon, Aram Gabrelianov, who also 
publishes Zhizn tabloid and owns LifeNews web portal. The newspaper is 
considered a propaganda mouthpiece of the Kremlin, with such controversial 
(fascist-esque) commentators as Alexander Prokhanov and Eduard Limonov. In 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

29 
 

recent years, especially after Putin's return to presidency, anty-president protests 
in 2011-2012 and especially after the annexation of Crimea and Russian 
intervention in Ukraine, Izvestia has assumed an aggressive, pro-Kremlin 
stance. Once a pro-Kremlin, albeit revered newspaper, it has become a 
collaborative rag. In 2014, hackers disclosed information on publishing articles 
for money, also in Izvestia. Circulation: 150 k. Website: www.izvestia.ru. 

 

 

Zhizn 
Journal, the most tabloid newspaper in Russia. It belongs to News Media, a 
media empire created by Aram Gabrelianov, one of the most controversial 
media tycoons, who cooperates with the oligarch Yury Kovalchuk, a close 
friend of Vladimir Putin's. The newspaper mainly publishes sensational and 
primitive celebrity materials, but it also "smuggles" messages of support for the 
ruling regime in Russia. Circulation: 2.1 mn. Website: http://zhizn.ru. 
 

Komsomolskaya Pravda 

Journal and tabloid; owner of the controlling interest: ESN group (structure 
similar to the Russian Railways, run by Putin's close collaborator, Vladimir 
Yakunin). The newspaper is a media tool in the hands of the Kremlin, and at the 
same time it raises a lot of controversies, including ethical ones.  Daily 
circulation: 655 k, weekend circulation: 2.7 mn. The newspaper is published in 
48 countries abroad, with the total circulation of 1 mn. Website: www.kp.ru  

  

Moskovskij Komsomolets 

Journal combining tabloid elements with elements of serious political writing 
and analytics. For almost 30 years, the major shareholder and editor-in-chief is 
Pavel Gusev, known as "systemically liberal" and an opportunist: he previously 
supported the then mayor of Moscow, Yury Luzhkov, and today he pursues the 
policy of careful criticism of the Kremlin, speaking for the liberals (at the same 
time he sits in the Russian Human Rights Council). The newspaper gathers 
publicists with various political views; on the one hand, there are journalists that 
criticise the authorities, like the economist Vladislav Inozemcev and publicist 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

30 
 

Aleksandr Minkin, and on the other hand there is Aleksandr Khinshtain, a 
controversial investigative journalist (allegedly associated with the FSB), who 
is also a deputy of the State Duma on behalf of the pro-Kremlin party United 
Russia. In 2013, the newspaper caused a scandal by publishing a pungent article 
criticising the "political prostitution" in United Russia, for which it was exposed 
to persecution on the part of representatives. Circulation: 700 k. Website: 
www.mk.ru. 

Snob  

Political, social and lifestyle monthly, addressed to the middle class, presenting 
liberal and moderate opposition views. It was established in 2008 as a 
mouthpiece for the views of the metropolitan middle class. Owned by 
ONEKSIM group, belonging to the billionaire Mikhail Prokhorov. The articles 
in the paper-back edition and on the Internet are written by some of the best 
Russian journalists, publicists, writers and experts (such as Boris Akunin, 
Vladimir Sorokin, Valery Panyushkin, Oleg Kashin and Anton Nossik). 
Circulation: 90 k. www.snob.ru. 

Argumenty i Fakty 

Popular weekly, taken over by the Government of Moscow in 2014 (previously 
owned by Promsvyazbank belonging to "the orthodox bankers", brothers 
Dmitry and Aleksey Ananyev, close to Vladimir Yakunin). The most widely-
read weekly in Russia (current circulation: 2.2 mn copies), in 1990 it earned a 
place in the Guinness Book of Records as a newspaper with the highest 
circulation in history (33.5 mn). Its editorial policy is confined to pro-social 
populism and loyalty to the Kremlin. Website: www.aif.ru. 

Profil  
weekly, published in cooperation with der Spiegel. Published by Rodionov 
Publishing House, owned by the banker Sergey Rodinov (probably associated 
with the Soviet intelligence in the past). In the years 2007-2009, the editor-in-
chef of Profil was a controversial pro-Kremlin journalist, Mikhail Leontyev. 
The editorial policy of the magazine can be described as "a pro-Kremlin vision 
of the economy". The weekly publishes interviews with important politicians 
and CEOs of state corporations. Circulation in 2008: 83 k (no data on the present 
circulation, but it is probably significantly smaller). Website: www.profile.ru. 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

31 
 

Expert 
Weekly owned by the businessman Oleg Deripaska, who is biased in favour of 
the Kremlin. Moderately pro-Kremlin, it sympathises with "systemic liberals", 
combines liberal views with support for the elements of state-regulated 
economy. Its editor-in-chef, Valery Fadeyev, is a member of the higher 
leadership of United Russia. Circulation in 2008: 60 k (no current data). 
Website: www.ekspert.ru. 

 
Russkiy Reporter 
Weekly, belonging to Ekspert Group (Oleg Deripaska). Weekly that publishes 
ambitious coverages and photo coverages (many of its published photos were 
awarded by World Press Photo). Partnered with WikiLeaks, it published 
materials about Russia revealed by the group since 2010. After the armed 
conflict on the east of Ukraine, the editor-in-chef of the weekly, Vitaly Leybin, 
openly declared his support for the separatists fighting for the Donetsk and 
Luhansk People's Republics. Circulation: 170 k. Website: www.rusrep.ru. 

 

Pravda 
Issued 3 times a week. Press "body" of the Communist Party of the Russian 
Federation. Circulation: 100 k. Website: www.gazeta-pravda.ru. 

 

The Moscow Times 

English-language journal, published in cooperation with International Herald 
Tribune. Published by Independent Media Sanoma Magazines concern (Finnish 
stock ownership). The newspaper is directed towards foreigners who live in 
Russia, especially businessmen and journalists, as well as Russians who wish to 
read articles in English. The readers of the newspaper belong to the wealthiest 
and youngest (30-35 years) group among the readers of Russian papers. The 
Moscow Times provides high quality information and analyses, often critical of 
the Russian authorities.  It also has an expanded website. Circulation: 35 k. 
Website: www.themoscowtimes.com. 

 
 
 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

32 
 

Literaturnaya Gazeta 
 

Weekly. In circulation since 1929. Its subject areas are culture and literature, 
although it also touches upon politics, especially in the pro-Kremlin spirit.  Its 
editor-in-chief, Yury Polyakov, has proven to be an apologist for the USSR 
many a time, and before the 2012 presidential elections he had been Vladimir 
Putin's returning officer. In 2014, Polyakov caused a scandal in Russia by 
opposing "the cult of Aleksandr Solzhenitsyn" in his open letter, claiming that 
the writer's works had little literary value and that Solzhenitsyn himself had 
urged the US to attack "his motherland, USSR". Circulation: 148 k. Website: 
www.lgz.ru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

33 
 

 

CHAPTER III  

TELEVISION AND RADIO 

 

Television is the most popular mass medium in today's Russia, whose scope is 
incomparable with any other information channel. In 2014, 90% of Russians 
declared that they drew their knowledge about Russia and the world from 
television (compared to 70% in 2011 according to data provided by Levada 
Center). At present, there are 16 nationwide TV channels, 117 satellite and cable 
stations, 7 stations broadcasting outside the Russian territory, around 180 
regional channels and around 30 channels limited to small towns and villages.  

 

List of the most important television stations: 
 
Channel 1 

The most significant channel on the Russian television, owned by the Russian 
government and business circles centered around Vladimir Putin (51% stocks 
belong to the federal agency Rosimushchestvo, 25% to Yury Kovalchuk's 
structures and 24% to Roman Abramovich's structures). The channel has the 
largest and most effective tools in propagandist campaigns of the Kremlin: main 
news bulletins, particularly evening news, Vremya, which is widely viewed and 
which shapes the opinions and awareness of a major part of the Russian society, 
similarly to the weekend news and analytic programmes. The most popular 
political journalists of the station are Ekaterina Andreeva, Pyotr Tolstoy as well 
as a controversial pro-Kremlin journalist Mikhail Leontyev (currently also 
Rosneft's spokesmen). The channel also broadcasts many popular (or, as the 
critics say, "stupefying") entertainment programmes. It has the widest coverage 
in Russia: 98.8% viewers; ratings of 87%. Website: www.1tv.ru. 

 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

34 
 

 
Russia-1 

State-owned television, belonging to VGTRK holding. It presents the point of 
view of the Kremlin and, after the annexation of Crimea and aggression in 
Ukraine, it was frequently accused by Ukrainians and Western observers of 
being biased and even publishing falsified materials. The station employs a 
controversial journalist, Dmitry Kiselyov, who hosts his own programme, Vesti 
Nedeli, and is considered the most important Kremlin propagandist in recent 
years (taking a particularly radical stance after the annexation of Crimea and 
aggression in Ukraine and delivering hate speeches etc.) Another known pro-
Kremlin journalist of Russia-1, hosting Sunday Night, is Vladimir Solovyov. 
Coverage: 98.2% of population; ratings: 83%. Website: www.russia.tv. 

 
NTV 
Television owned by Gazprombank (the actual control is in the hands of the 
structures of businessman Yury Kovalchuk, who is one of the close friends of 
Vladimir Putin). Established in 1993 by the oligarch Vladimir Gusinsky, it used 
to be the most advanced and professional news broadcasting channel in Russia 
until its takeover by the Kremlin in 2001. During Putin's presidency its 
reputation deteriorated and various criminal, sensational and tabloid 
programmes dubbed it "the most criminal station in Russia". It was frequently 
used by the Kremlin in its political campaigns, including the 2010 campaign 
against the mayor of Moscow, Yury Luzhkov. After 2012, it became a tool for 
attacking liberal opponents protesting against the authorities; it has been known 
for its series of documentaries called The Anatomy of Protest, aimed at 
compromising liberal opposition. Since the annexation of Crimea and during the 
conflict in Ukraine it has been taking a one-sided pro-Kremlin stance and has 
been accused of falsifying facts by several observers. Coverage: 43% 
population; ratings: 72%. Website: www.ntv.ru. 

 
RT (until 2009 known as Russia Today) 

The station is controlled by the Russian authorities (it was founded in 2005 by 
the state-owned news agency RIA Novosti), and it broadcasts in English, 
Arabic, Spanish and German. The editor-in-chief is Margarita Simonian, who 
publicly declares her support for Vladimir Putin and who was a member of his 
campaign before the 2012 presidential election. The station is directed at foreign 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

35 
 

viewers as an alternative to the main English-speaking news stations and its 
message is focused on news from the world rather than Russia itself. The station 
raises the problems and reveals the pathology present in the social, political and 
economic life of western countries, it gives the floor to radical western publicists 
and commentators who are critical of their own governments or who believe in 
conspiracy theories (such as the ones concerning 9/11), those who oppose the 
liberal discourse and address Russia and its policies with understanding.  
Implementing the latest technology and mostly composed of journalists and 
managers from the younger generation, it has attracted a number of famous 
journalists (such as Larry King, Max Keiser, Peter Lavelle and previously Julian 
Assange). In 2011, RT was the most willingly viewed foreign news broadcaster 
in five main cities of the United States (Washington, New York, San Francisco, 
Los Angeles and Chicago according to Nielsen agency). In 2012 it became the 
third (after BBC News and Sky News) most popular news broadcaster in Great 
Britain and the number of its monthly viewers amounted to 1.3 million people 
(data of BARB and Kantar Media research agencies). In 2012, Pew Research 
recognised RT as the most popular news channel on YouTube (altogether, the 
videos uploaded by RT have reached over one billion views). RT is one of the 
most effective soft power tools of the Kremlin. It is available in over 100 
countries of the world and its signal reaches 700 million viewers. Website: 
http://www.rt.com. 

 

Channel 5  

TV station from St. Petersburg, since 2006 federal (nationwide) channel owned 
by Natsionalnaya Media Gruppa, controlled by businessman Yury Kovalchuk, 
a friend of Vladimir Putin's (72.4%). Loyal towards the Prime Minister and the 
President, its message is focused on the so-called middle class and more 
sophisticated viewers. However, in the last few months, under the pressure of 
its shareholders and in the new geopolitical circumstances, it has been more and 
more "tabloidised" and airs aggressive anti-Western and pro-Kremlin 
programmes. Website: http://www.5-tv.ru  

 

Ren-TV 
Popular TV station, its majority shareholder is Natsionalnaya Media Gruppa 
owned by Putin's friend, businessman Yury Kovalchuk (68). For a long period 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

36 
 

of time Ren-TV managed to maintain several independent news programmes, 
presenting information critical of the authorities and hosted by journalists from 
the former Vladimir Gusinsky's media. In 2014, the management of the station 
decided to discontinue an informative and analytical programme called The 
Week with Marianna Maksimovskaya, hosted by a popular journalist who had 
managed to maintain informative autonomy, despite its high popularity. At 
present, Ren-TV is an entertainment TV without any distinct character. Website: 
http://www.ren-tv.com. 

 

TV-Centr  
Regional television (mainly Moscow and surroundings), owned by the Mayor 
of Moscow. For years, it has been the main media tool in the hands of the Mayor 
of Moscow, Yury Luzhkov, and currently it serves the needs of the present 
mayor of the capital, Sergey Sobyanin. For a dozen or so years an analytical 
programme called Post Scriptum has been aired by TV-Centr, hosted by a 
controversial journalist and politician Aleksey Pushkov (State Duma deputy, 
head of the foreign-affairs committee) famous for his pro-empire and anti-
American sentiments. Coverage: 8% population. Website: http://www.tvc.ru  

 

Dozhd TV 

"Next gen" web-based television, founded in 2010, also available through cable 
and satellite (frequently viewed on mobile devices including mobile phones). 
The founder and owner of Dozhd TV is a media manager, Natalya Sindeyeva, 
known for her liberal views. Dozhd has become a real alternative to traditional 
television, dominated by pop music and political propaganda. It airs dynamic 
and uncensored news programmes, live feature programmes and modern 
programmes created by a young and innovative team. The station speaks openly 
of the problems faced by Russia: corruption, bureaucracy and electoral 
falsification, it publicised and even participated in anti-Kremlin protests 
between 2011 and 2012. It has gained popularity among the urban middle class 
(in 2012 its scope reached ca. 5 mn viewers and in 2014 ca. 11 mn, TNS). Its 
criticism of the authorities resulted in pressure from the Kremlin and in 2013 
several largest cable operators withdrew from sending the station's signal. The 
Kremlin also passed an act that prohibited advertisement in pay-per-view TV 
stations, which deprived Dozhd of part of its income. In 2014, real property 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

37 
 

owners started to withdrew from rental agreements and since 2014 the channel 
has been aired from a private flat. Dozhd TV has also been faced with financial 
problems for some time now, which is forcing the station to introduce a paid 
subscription and collect money. Despite numerous problems, Dozhd remains 
the best independent TV station in Russia. However, some recent events make 
its discontinuation more and more likely. Website: www.tvrain.ru.  

RTVi 

Russian-speaking satellite TV broadcast from Israel. Founded and owned by an 
anti-Putin oligarch Vladimir Gusinsky, in 2012 bought by a Russian 
businessman, Ruslan Sokolov, director of TV Zvezda (connected with the 
Russian Ministry of Defence). Many of the programmes are prepared in 
cooperation with the Echo of Moscow radio station and constitute the "video" 
version of Echo's radio broadcasts. These broadcasts feature the best known 
Russian experts. Website: http://www.rtvi.ru. 

Spas 
Orthodox television; formally private, but in practice controlled by the 
authorities (founded by pro-Kremlin activists). Its range and significance are 
marginal. Website: http://www.spastv.ru. 

List of the most important radio stations: 
 

Radio Mayak 

National radio broadcasting company and part of the VGTRK holding.  
Dedicated to news and entertainment. The most popular radio station in Russia. 
The auditorium of the station in Moscow is estimated at 670 k people (data of 
Synovate Comcon, 2012). In 2013, due to VGTRK's disconnection of some of 
the transmitters, the radio ceased to broadcast in low and medium frequency and 
could not be received in remote towns and villages, as well as en route outside 
the city. Website: www.radiomayak.ru. 

Radio Rossii 

National radio broadcasting company and part of the VGTRK holding. Financed 
by the state budget. Many political, journalistic and feature programmes. 
Coverage: 45%. Website: www.radiorus.ru. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

38 
 

 
Vesti FM 

National radio broadcasting company and part of the VGTRK holding. 
Dedicated to news, political programmes and live coverages of the most 
important events. One of its anchormen is a well-known journalist Vladimir 
Solovyov. The station is loyal to the authorities; in 2011 a journalist was 
dismissed for his criticism of Valentina Matviyenko, the then governor of St. 
Petersburg. Its scope covers ca. 30 largest cities in Russia. Expanded website. 
Website: http://radiovesti.ru. 

 

Russkaya Sluzhba Novostey 

Private radio station dedicated to news, owned by Natsionalnaya Media Gruppa 
(belonging to Yury Kovalchuk, Putin’s ally. The chair of the supervisory board 
is taken by Alina Kabaeva). In 2013, the position of the editor-in-chief was 
given to Aram Gabrelianov, the founder of scandalising pro-Kremlin media: 
Zhizn tabloid and LifeNews web portal. Its scope covers 4 Russian cities, 
including Moscow and St. Petersburg. The auditorium of the station in Moscow 
is estimated at 555 k people (data of Synovate Comcon, 2012). In 2014, the RSN 
was the most cited radio stations in Russia. Website: http://www.rusnovosti.ru/. 

 

Echo of Moscow 

Opinion-forming news broadcasting station. The owner of the controlling 
interest of the station is Gazprom (66% of shares, ca. 28% belongs to 
employees). For years the station has managed to retain its programme 
independence and critical approach to the authorities. In 2014, the Kremlin 
made attempts to replace the founder and editor-in-chief, Alexei Venediktov, 
but to no avail. It is the most popular news station in Moscow with an audience 
estimated at over 1 mn people (data of Synovate Comcon, 2012). Expanded 
website, numerous blogs of opinion-forming commentators, available podcasts 
of all programmes. Website: www.echo.msk.ru. 

 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

39 
 

 

Radio Liberty 

Russian branch of Radio Free Europe, broadcasting station financed by the 
United States Congress. Liberal and democratic, explicitly critical of the 
Russian authorities. The station itself is frequently criticised by the Russian 
authorities and pro-Kremlin commentators, who accuse it of being anti-Russian. 
The main seat is located in Prague, but the station also has its editor's office in 
Moscow. It is aimed at the intelligentsia, critical of the present Russian 
authorities. Its programmes are high quality, mainly concerned with news, 
analytics and culture. Expanded website, available podcasts of all programmes. 
Website: http://www.svoboda.org. 

 

Russkoe Radio 

Private radio station centred around entertainment, plays Russian pop music 
only. Owner: Russkaia Media Gruppa (authorities’ ally, Sergey Kozhevnikov). 
Very popular in the whole post-Soviet area, including the Baltic States, also 
among non-Russian citizens, it constitutes one of the most effective tools of 
Russia's soft power. Website: http://www.rusradio.ru.  

  



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

40 
 

 

CHAPTER IV 

WEB PORTALS 

 
 
Due to the technical convenience and low cost of creating web-based media, 
they are the most numerous among all the media listed in Russia. They are also 
distinguished by their high internal diversification and dynamism on the whole 
media market, where new websites are continuously created, several "mirror" 
sites often belong to one owner and some web sites change their profile or are 
suspended. The list presented below covers only the most important news and 
analytical websites. 
 

The most important browsers and websites 
 

Yandex 

The most popular Russian Internet search engine. Its actions are controlled by 
the management spearheaded by the founder, Arkady Volozh, and by foreign 
investment funds. The so-called golden share belongs to the state-owned 
Sberbank. Over the last few years, Yandex has been subject to political pressure: 
it was forced to change its search algorithms (the authorities were displeased 
with numerous information critical of the Kremlin in news lists and with placing 
opposition blogs at the forefront of Yandex's blogoshphere) and to demote 
Arkady Volozh from the position of general director. In October 2014, Yandex's 
services were used by 58.5 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). 
Website: www.yandex.ru. 

Google.ru 

Russian-speaking version of the American browser. In October 2014, Google's 
services were used by 48.3 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). 
Website: www.google.ru. 

 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

41 
 

Mail.ru 

Multifunctional portal, combining the functions of a browser, e-mail provider 
and numerous services. Owned by Mail.Ru Group, whose main shareholder is 
Alisher Usmanov, a businessman connected with the Kremlin, currently the 
wealthiest person in Russia. In October 2014, Mail.ru's services were used by 
58.2 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: 
www.mail.ru. 

 

vKontakte 

Main Russian social networking site, also popular in other countries of the CIS. 
The founder of the portal was a young computer scientist, Pavel Durov, known 
as the Russian Mark Zuckerberg (vKontakte is often called "Facebook clone"). 
For years, vKontakte owned its large popularity in the whole post-Soviet area 
to its flexible approach to copyright; it allowed downloading and exchanging 
music and film files, which was criticised by the western regulatory bodies. 
Although the portal's main focus is social networking and entertainment, it has 
been facing political pressure since 2011. In 2011, the Federal Security Service 
(FSB) ordered the management of the portal to close 5 groups concerned with 
the ongoing street protests or those critical of the Kremlin and United Russia 
(Durov refused). In 2013, the FSB demanded that the management team 
provided personal data of the members of "Euromaidan" group (once again, 
Durov refused). As a result, in April 2014, under the pressure of the authorities, 
Durov resigned his post of the general director of the portal and left Russia 
shortly after. The controlling interest was bought by Mail.Ru Group, whose 
main shareholder is Alisher Usmanov, a businessman connected with the 
Kremlin, currently the wealthiest person in Russia. The portal is visited by ca. 
60 mn people every day (data: LiveInternet). Website: vk.com. 

 

The most important news and analytical portals 
 

RIA Novosti 

One of the largest Russian news agencies, owned by the state (founded in 1941).  
Since December 2013, part of Rossiya Segodnya holding. Until 2014, the 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

42 
 

agency was considered relatively reliable, even though it was controlled by the 
state; as a result of modifications in the management team, its current 
informative policy is completely in line with the authorities. In October 2014, 
RIA Novosti's services were used by 11.4 mn Russian users aged 18 and above 
(Data: Gemius). Website: www.ria.ru  

 

Interfax 

Large news agency, formally privately owned (major shareholder: Mikhail 
Komissar, ex-serviceman, probably linked to the Russian military intelligence), 
factually controlled by the state. In October 2014, Interfax's services were used 
by 4.8 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: 
www.interfax.ru 

 

TASS (until 2014 ITAR-TASS) 

Official state-owned news agency, founded in 1904. Out of all Russian agencies, 
it has the vastest network of correspondents in the world and in Russian regions. 
In October 2014, TASS's services were used by 4.1 mn Russian users aged 18 
and above (Data: Gemius). Website: tass.ru. 

 

RBC (Rosbusinessconsulting) 

Highly valued economic news agency. Controlling interest belongs to Mikhail 
Prokhorov's group, Oneksim. The agency is one of the last popular agencies 
which manage to retain their editorial independence. It publishes many 
competent economic analyses and operative information, oftentimes critical of 
the authorities. However, it follows from various reports that Mikhail Prokhorov 
plans to sell his shares in the portal, which will probably translate into limiting 
its independence. In October 2014, RBC.ru's services were used by 11 mn 
Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: www.rbc.ru  

Gazeta.ru 

One of the most popular Russian news and analytical agencies. It belongs to 
Rambler&Co (previously SUP holding), owned by Alexander Mamut, who is 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

43 
 

loyal to the authorities (his holding is the proprietor of a popular blog, 
livejournal.com). Previously it had gained popularity thanks to its indepndent 
editorial policy, interesting analytics and opinion journalism, often critical of 
the authorities. Over the last few years, the owners have made several changes 
to the management of the portal, and the editorial policy has begun to change to 
more biased towards the authorities (in 2014 it was even announced that 
Gazeta.ru would cooperate with the main channel of the Russian television, 
Channel 1. In October 2014, gazeta.ru's services were used by 7.4 mn Russian 
users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: www.gazeta.ru. 

 

 Newsru.com 

Popular news portal. It belongs to a media holding of Vladimir Gusinsky, an 
anti-Kremlin oligarch who lives in Israel. The portal has a Ukrainian and Israeli 
version. Plenty of updated news, user-friendly archive. Previously explicitly 
opposed to the authorities, the portal seems to be easing its criticism lately, as 
well as slightly censoring the uploaded content. In October 2014, newsru.com's 
services were used by 3 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). 
Website: www.newsru.com. 

 

Slon 

Opinion-forming commentatorial portal, uploading comments of well-known 
Russian journalists on politics, society and economy. Owned by the proprietor 
of Dozhd TV, Natalya Sindeyeva, and her husband, businessman Alexander 
Vinokourov. It pursues an independent editorial policy, uploads plenty of 
materials which are critical of the authorities. In October 2014, slon.ru's services 
were used by 2 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: 
www.slon.ru. 

 

Rosbalt 

Popular news and analytical agency. Managed by Natalia Cherkasova, wife of 
Viktor Cherkesov, a HGB general and previously a close friend of Vladimir 
Putin's, who has been excluded from his closest circle in recent years. The 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

44 
 

agency is said to be relatively loyal to the authorities, but reliable. In 2014, it 
became a subject of persecution from Roskomnadzor, which tried to have it 
discontinued. In October 2014, Rosnalt's services were used by 1.8 mn Russian 
users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: www.rosbalt.ru. 

 

Grani 

News and analytical portal. It is financed by Leonid Nevzlin, an x-manager of 
the Jukos concern, who used to live in Israel (his arrest warrant has been issued 
in Russia). The portal is explicitly oppositional and anti-government. It 
publishes texts of well-known opposition journalists and former Soviet 
dissidents. In March 2014, on the application of the Prosecutor General's Office, 
the portal was blocked on the territory of the Russian Federation (similarly to 
several other opposition websites: ej.ru, kasparov.ru and the website of an 
oppositionist, Alexei Navalny), accused of exhorting people to illegal protests. 
Grani.ru's appeal was rejected and the access to the site remains blocked. 
Nevertheless, the portal is still operating and the Russian users can access it 
through so-called anonymizers. Website: www.grani.ru 

 

Polit.ru 

News and analytical portal Owned by a collective of editors spearheaded by 
Dmitry Ickovich. Portal with liberal views, oppositional to the authorities. It 
conducts many educational projects, such as "Public lectures", a series of 
lectures delivered by the most prominent Russian and foreign scientists and 
experts. The transcripts of the lectures are uploaded to the website. Website: 
www.polit.ru 

 

Lenta.ru 

News portal. Owner: Rambler&Co holding (Alexander Mamut, loyal to the 
authorities) In March 2014, the owner replaced the editor-in-chief, a long-term 
editor Gennady Timchenko (since 2004), who made Lenta one of the most 
popular and opinion-forming portals, with a "propagandist", Aleksey 
Goreslavsky (former head of a pro-Kremlin website, Vzglyad.ru). Along with 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

45 
 

Timchenko, a large part of journalists left the editorial office, and Lenta.ru lost 
its reputation of an independent and credible source of information. In October 
2014, Lenta.ru's services were used by 8.2 mn Russian users aged 18 and above 
(Data: Gemius). Website: www.lenta.ru 

 

Meduza 

A new news portal founded by Galina Timchenko (see: Lenta.ru). The name of 
the portal's investor is kept secret (initially the investor was supposed to be 
Mikhail Khodorkovsky, but eventually there was disagreement between him 
and the editors). The editor's office of the portal is located in Riga; it is the first 
popular medium to move out of Russia in the heat of persecution of independent 
journalists. The portal consists of a part of the former Lenta.ru team. Website: 
https://meduza.io/ 

 

Compromat 

A portal containing digests of Russian press articles and texts written by its own 
agencies, concerning Russian politicians, businessmen and other public 
personae, often of a compromising nature. The choice of texts suggests that the 
party is controlled by the Federal Security Service. Website: 
http://www.compromat.ru/ 

 

LifeNews 

A news portal which also serves as an on-line TV station. It belongs to News 
Media, a media empire created by Aram Gabrelianov, one of the most 
controversial media tycoons, who cooperates with the oligarch Yury Kovalchuk, 
a close friend of Vladimir Putin's. The portal is of a tabloid and sensational 
nature, and at the same time it constitutes a tool of the Kremlin, employed 
against political opponents and used amid the Ukrainian crisis. It often publishes 
leaks from the secret service. The portal's journalists frequently exceed basic 
ethical standards, which gives rise to scandals. In October 2014, LifeNews' 
services were used by 3.4 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). 
Website: www.lifenews.ru 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

46 
 

 

 

Anti-compromat 

Oppositional news and analytical agency counterbalancing Compromat.Ru, 
which is controlled by the Russian forces. Created by an analytic centre based 
in St. Petersburg, Panorama, spearheaded by a former dissident, Vladimir 
Pribylovsky. In 2007, the website was closed down by the authorities; however 
it was reactivated later on in the .org domain. It has an extensive archive (partly 
payable), containing comprehensive biographies of Russian politicians, 
including members of the ruling elite. Over the last few years, it has not been 
updated that much, but it still offers an access to extensive archives. Address: 
http://anticompromat.org 

 

Regnum 

News agency. Formally privately owned (the name of the investor is kept 
secret), factually closely connected to the authorities (its founder and long-term 
editor-in-chief was Modest Kolerov, former employee of the Presidential 
Administration). The agency focuses on events that take place in Russia and in 
the CIS area; many of its publications have an imperial and nationalistic tinge 
and in historic situations (as the war with Georgia, attack on Ukraine) it takes 
up an aggressive, pro-Kremlin stance. It is treated (e.g. by the Baltic States) as 
a tool of the Russian soft power. In October 2014, Regnum's services were used 
by 4.3 mn Russian users aged 18 and above (Data: Gemius). Website: 
www.regnum.ru  

 

Znak 

Popular news and analytical agency from Yekaterinburg. Founded by a well-
known Ural journalist, Aksana Panova. The portal writes both about the Ural 
region and nation-wide events; it has gained popularity in the whole Russia due 
to its independent editorial policy and exposure of a number of issues which are 
not brought to attention by other media, including problems connected with the 
Russian ruling elite. Panova was subject to persecution in the region several 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

47 
 

times. She even had a criminal case initiated against her (its actual cause is said 
to have been her critical attitude towards the local authorities). Website: 
www.znak.com  

Ej.ru 

Analytical portal created by independent journalists and experts, uploading 
analytical texts on a daily basis. Most of the writers working for the portal have 
liberal views and are explicitly critical of the Russian authorities. In 2010, the 
portal initiated a campaign called "Putin must go". Since March 2014, the portal 
has been blocked on the territory of the Russian Federation on application of the 
Prosecutor General's Office (along with several other oppositional portals: 
grani.ru, kasparov.ru and the website of an oppositionist Alexei Navalny), 
having been accused of exhorting people to illegal protests. Nevertheless, the 
portal is still operating and the Russian users can access it through so-called 
anonymizers. Website: ej.ru 

Navalny.com 

Website of the most important Russian oppositionist, Alexei Navalny, who uses 
it to publish anti-corruption investigations and important news from the sphere 
of politics. Many of these investigations are then quoted by the most significant 
independent media in Russia and the world. Along with several other 
oppositional websites, the access to Navalny's blog on livejournal.com was 
blocked on the territory of the Russian Federation in March 2014. Since then, 
Navalny has moved his blog outside the Russian domain, to www.navalny.com. 
According to data from July 2014, the website was visited by 750 thousand users 
(data: Gemius). 

Malgin 

Blog of Andrei Malgin, a Russian journalist who lives in Italy. Malgin's views 
are explicitly anti-Kremlin and his journal is actually an alternative news 
agency, which publishes important news along with the author's comments on a 
daily basis. It is read by 200 to 350 k people every day (data: Yandex). Website: 
avmalgin.livejournal.com. 

Kashin 

Web portal founded by Oleg Kashin, one of the best Russian journalists, who 
emigrated to Switzerland in 2013. Kashin's articles are distinguished by sharp 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

48 
 

tongue, well-developed intuition, quick response to events and criticism of the 
Kremlin (particularly repressive internal policy) as well as explicit imperial and 
anti-Ukrainian attitude. Kashin also publishes his texts on other portals, such as 
svpressa.ru. Website: http://kashin.guru/ 

 

Sputnik & Pogrom 

Analytic and news portal, connected with the young generation of Russian 
nationalists. The founder of the portal is Egor Prosvirnin, author of many 
manifests and quasi-philosophical articles. The portal was quick to gain 
popularity and renown, also among Russian journalistic circles and experts, as 
well as people with liberal views. From the very beginning of the portal's 
existence, its authors expressed nationalistic and at the same time anti-Kremlin 
views, accusing the authorities of corruption and fostering immigrants. After the 
annexation of Crimea and the Ukrainian conflict, the portal's writers supported 
the policies of the Kremlin. It is an important source when it comes to the 
climate in the circle of young nationalists who are not controlled by the state. 
Website: sputnikipogrom.com.  

  



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

49 
 

 

 

CHAPTER V 

OPINION-FORMING SOURCES 

 
The centres, institutions and people mentioned in this chapter constitute a 
credible source of information about the state of media and the freedom of 
speech in Russia. 
 

1. Foundation for the Protection of Publicity (Фонд Защиты 
Гласности): foundation dealing with observing the situation in the 
sphere of journalism and freedom of speech in Russia, providing 
journalists with legal and professional assistance, conducting extensive 
scientific research concerning the media, giving opinions on legislative 
proposals related to the media. Publisher of professional literature, free 
informers and guidelines for journalists. Website: http://www.gdf.ru. 

2. Russian Union of Journalists: independent, non-political association 
for protecting the interests of journalists. Declared number of members: 
100 k people. The management of the RUJ publicises cases of violation 
of the rights of journalists. The website contains updated information 
concerning the sphere of journalism, contacts to local journalists' 
associations, information on Russian media etc. 
Website: http://www.ruj.ru. 

3. Levada Center: the only independent public opinion polling centre in 
Russia, which regularly publishes polls concerning such matters as the 
popularity and access to media, ways of handling information by 
Russians etc. Website: www.levada.ru.  

4. FOM: public opinion polling centre in Russia, which monitors the scope 
of the Internet on a regular basis. Website: www.fom.ru.  

5. Medialogia: Russian company specialising in monitoring and analysis 
of the activity of the media. It publishes ranking lists of the popularity 
of federal and regional media, both analogue and electronic, on a regular 
basis. Website: www.mlg.ru. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

50 
 

6. Freedom House: American non-governmental organisation, publishing 
annual ranking lists of civil and political liberties, including ranking lists 
of the freedom of the media. The place Russia holds in these rankings is 
close to the last: in 2012, it came in 172nd (out of 197 countries) and in 
2013 it was 176th (out of 196 countries). In Russia the organisation is 
accused of acting in the interest of the American administration and 
interfering in the internal affairs of other countries, and it is believed that 
its assessment of Russia is carried out "to order". 
 Website: www.freedomhouse.org. 

7. Reporters without Borders: international non-governmental 
organisation based in France, dealing with the monitoring of the state of 
freedom of speech in the world. It publishes annual ranking lists 
concerning the freedom of speech. In 2014, Russia came in 148th (out of 
180 countries) in such ranking and in 2015 it was 152nd. Website: 
http://index.rsf.org. 

8. TNS Gallup Media (also as TNS): global sociological and consulting 
business, carrying out detailed research of the media market. The data 
gathered by TNS Gallup Media is one of the most reliable sources of 
information on the range and circulation of individual media, on the 
structure of the audience etc. The access to the materials is not free, but 
the findings are frequently quoted by the media. Website: 
http://www.tns-global.ru (Russian branch). 

9. Gemius: global consultancy specialising in the sphere of digital technology. 
It provides a detailed and specialised Internet register (hit rate of 
individual websites, web user structures and dynamics etc.). Website: 
www.gemius.ru (Russian branch). 

10. Synovate Comcon: part of the international market research company 
Ipsos, which also deals with the media (and also conducts detailed 
consumer research). It is a provider of high quality media research, 
including the Internet, widely quoted by the Russian media. Website: 
http://www.comcon-2.ru (Russian branch). 

 
 
 
 
 
 
 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

51 
 

 

CHAPTER VI 

RUSSIAN MEDIA: PROSPECTS 

 

The state of the Russian media in the years to come will be largely influenced 
by two trends: anti-Western and repressive shift in the policy of the Kremlin, 
resulting in further restriction of the freedom of speech, and deepening 
economic difficulties, worsening the financial position of the Russian media. 

 

Increase in the repressiveness of the policy vs. condition of the media 
 

Along with the intensification of authoritarian tendencies in the internal policy 
and the increase in the aggressiveness of Russian foreign policy, the scope of 
freedom of expression and the conditions of Russian media are constantly 
deteriorating. The persistence of tension in international relations, the 
deterioration of Russia's relations with the West (even with her traditional 
western allies, such as Germany) and the lack of prospects for the solution to 
this conflict will result in the continuous use of the media as propaganda tools 
or even weapons. The media will also be used by the authorities as an important 
instrument for counteracting the increase in social dissatisfaction due to the 
deteriorating economic conditions resulting in an increase in prices, businesses 
problems, lay-offs etc. Consequently, the media will escalate the anti-Western 
rhetoric, which is already unprecedented, by accusing the West of attempts at 
weakening Russia, both in the area of economy (economic sanctions and the 
"conspiracy" to lower the price of oil) and politics (interference in Ukraine, 
which has led to the revolution in Kiev and destabilisation of the Russian 
influence).  

The political climate created by the Kremlin will require full and undisputed 
support of its policy from the media. Censorship will continue to be applied 
both to the liberal, pro-Western agenda and the mere possibility to pursue 
discreet editorial policy. The media, although previously already controlled, are 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

52 
 

becoming a mechanical tool for transmitting aggressive propaganda, and very 
frequently even demagogy and blatant lies. Even the media which until recently 
were "relatively pro-Kremlin" are radicalising their message and undergoing the 
process of "tabloidisation". One example of such phenomenon is Channel 5, 
based in St. Petersburg, which used to be considered as moderate, directed at 
the middle class, but in the recent months is has started to air aggressive, anti-
Western materials and programmes presented with the use of vulgar language 
(including anti-Polish materials).10 

The status and position of the media will also be influenced by the observed 
limitation of the governing group to a close group of people with imperial 
sentiments and to the supporters of "ruling with iron fist".11 It is a symptom of 
a drastically decreasing political competition in the the Kremlin camp, which 
used to associate other groups ("systemic liberals", business and others), whose 
influences were balanced-out. The media used to reflect this diversification of 
the elite, providing a variety of information and leaks, constituting an attractive 
tool for these groups' lobbies. Due to the present monopoly on power, the media 
cease to be an attractive tool of soliciting the interests of the investors, but rather 
they are becoming a burden which requires considerable expenditure. This will 
result in the withdrawal of investors and the sale or discontinuation of titles (one 
example of this phenomenon might be rumours of Mikhail Prokhorov's plan to 
dispose of his media, including rbc.ru). 

Finally, the limitation of the freedom of speech in Russia will be brought about 
by the law demanding to decrease the share of foreign entities in media to 
20% (more on this topic in Chapter I). As one may expect, in 2015 the 
authorities will put pressure on the two main press titles, having 100% of foreign 
shareholders, Vedomosti and Forbes, extorting their discontinuation or sale of 
stocks to entities which are loyal to the Kremlin. 

 

                                                            
10 Programme about Minister Grzegorz Schetyna 
https://www.youtube.com/watch?v=2vHmTsGA1DI and "intellectual provocation" 
concerning Russian plans to attack Eastern Europe 
https://www.youtube.com/watch?v=0OU4PScLOu8. 
11 See e.g. The Chilly Fallout Between Putin and His Oligarch Pals, Bloomberg, 
 www.bloomberg.com/news/articles/2015‐01‐22/putin‐said‐to‐shrink‐inner‐circle‐as‐
ukraine‐hawks‐trump‐tycoons. 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

53 
 

Influence of economy 
 

Another trend, which will have a serious influence on the economy and society, 
but also on internal and foreign policy of the Kremlin, is the deepening 
recession, turning into economic crisis. According to economists, in 2016 the 
GDP will fall by 3% (predictions of the Ministry of Economic Development) to 
5.5% (Moody’s agency) and the inflation will reach 20% (experts from the 
School of Economics). This is accompanied by low prices of oil, maintained at 
the level of USD 50-60 (whereas USD 96 was assumed to be the required sum 
in order to balance out the budget in 2015), which is taking its toll on the Russian 
budget. The government has already announced cuts in expenditure by 15%.  

The cuts have already affected the state-owned media, forcing them to decrease 
their expenditure and lay off personnel. In 2015, the budget for RT TV 
(former Russia Today) and Rossiya Segodnya news agency was decreased by 
10%. Moreover, due to a twofold fall in the rate of the rouble to the dollar last 
year, the financing of RT has been more than halved based on the dollar (from 
USD 445 mn in 2014 to USD 236 mn in 2015). The budget of Rossiya Segodnya 
has been decreased even further based on the dollar: from USD 250 mn in 2014 
to USD 99 mn in 2015). RT's management has already announced substantial 
redundancies. Lay-offs are also being announced by the state-owned news 
agency, TASS.12 The cuts in media expenses are also being made in regional 
budgets.13 

Despite all that, the state-owned media are in a relatively good position 
compared to private media, even those loyal to the authorities. Private media 
will face a particularly hard year when it comes to finances, due to the financial 
crisis on the advertising market. Compared to 2014, the value of advertising 
in nationwide media fell by 24% in January 2015 (during the previous crisis of 
2008-2009 it was only 3%). This trend was accompanied by a decrease in the 
number of advertisers (by 4%) and the advertised brands (by 7%).14 This 

                                                            
12 See: Журналистов гонят первыми, gazeta.ru, 
http://www.gazeta.ru/business/2015/01/23/6385481.shtml. 
13 http://dostup1.ru/comment/Rifat‐Abdrashitov‐Ekonomiya‐byudzheta‐na‐2015‐god‐
kosnulas‐v‐tom‐chisle‐rashodov‐na‐SMI_71177.html. 
14 More on this topic in: Федеральные телеканалы потеряли четверть рекламы в 
январе, RBC, 
http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e. 
 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

54 
 

translates into decreased income from advertising, which will be even smaller 
due to lower rates for TV advertisements (up to 25% depending on the 
advertiser). The largest advertising agency (factual monopolist when it comes 
to the sale of advertisements in nationwide television), Video International, 
predicts that the advertising budgets will decrease by 25-30% in the first quarter 
of 2015. 

Table with the revenue from advertisements in January 2015 

 
(source: http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e).  
 
 



J. Rogoża; Media in the Russian Federation 
Country of Origin Information Unit, June 2015 

 

55 
 

 

Another problem for private media will be the ban on broadcasting commercials 
in cable TV, introduced by the law of 2014 (see Chapter I). Although the law 
was amended in February 201515 and its overtone was partly alleviated (the 
prohibition will not apply to TV stations whose production is 75% family-
friendly), this requirement will force many stations to resign from attractive 
foreign products (or products made on foreign licences). 

Private media investors are already forecasting serious cuts in expenses, 
especially redundancies, salary cuts and limiting benefit packages. The lay-offs 
have affected even those media empires which are close to the authorities, such 
as NewsMedia (LifeNews TV and portal), Komsomolskaya Pravda publishing 
house and Echo of Moscow radio station, belonging to the Gazprom-Media 
concern. Cuts will also be made in foreign concerns publishing numerous 
magazines, such as Burda, Conde Nast etc.16 

 

 

                                                            
15 More on this topic in: http://www.kremlin.ru/news/47616. 
16 See: Журналистов гонят первыми, op. cit. 


