
RAPORT OPRACOWANY W RAMACH PROJEKTU „OPTYMALIZACJA DOSTĘPU PRACOWNIKÓW 

DPU - UDSC DO INFORMACJI O KRAJACH POCHODZENIA” WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE 

ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU NA RZECZ UCHODŹCÓW 

 

MEDIA FEDERACJI ROSYJSKIEJ 

JADWIGA ROGOŻA 

 

 

 

Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UDSC 

CZERWIEC 2015 

 

 

                                                                                     



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

2 
 

 

Zastrzeżenie 

Niniejszy raport tematyczny jest dokumentem jawnym, a opracowany został w ramach 

projektu „Optymalizacje Dostępu Pracowników DPU – UdSC do Informacji o Krajach 

Pochodzenia”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz 

Uchodźców. 

W ramach wspomnianego projektu, WIKP UdSC zamawia u ekspertów zewnętrznych 

opracowania, które stanowią pogłębioną analizę wybranych problemów/zagadnień, 

pojawiających się w procedurach uchodźczych/azylowych. Informacje znajdujące się w ww. 

raportach tematycznych pochodzą w większości z publicznie dostępnych źródeł, takich jak: 

opracowania organizacji międzynarodowych, rządowych i pozarządowych, artykuły prasowe 

i/lub materiały internetowe. Czasem oparte są także na własnych spostrzeżeniach, 

doświadczeniach i badaniach terenowych ich autorów. 

Wszystkie informacje zawarte w niniejszym raporcie zostały zebrane i opracowane z 

największą starannością. Jednakże nie można wykluczyć, że niektóre dane, a nawet ogólny 

obraz prezentowanej w nim sytuacji, są nieaktualne, niekompletne lub nieścisłe. Dlatego też 

nie może on być traktowany, jako jedyny i niepodważalny punkt odniesienia, na podstawie 

którego podejmowane są decyzje, co do nadania bądź odmowy nadania statusu uchodźcy lub 

innych form ochrony międzynarodowej. 

Niniejszy raport nie jest także i nie powinien być uważany za jakąkolwiek deklarację 

polityczną jego autorów czy polskich władz. 

 

KOREKTA TEKSTU 

Iwona Grudziąż, Kamil Jarnicki 

OPRACOWANIE GRAFICZNE 

Kamil Jarnicki 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

3 
 

 

SPIS TREŚCI 

 

 

WSTĘP ....................................................................................................................................... 5 

ROZDZIAŁ I ............................................................................................................................ 7 

Media w Rosji – aspekty prawne ............................................................................................ 7 

Prawo a praktyka .................................................................................................................. 11 

Media a władza ..................................................................................................................... 13 

Główni potentaci na rynku medialnym w ostatnich latach ................................................... 17 

Rozwój Internetu – nowa jakość i nowe wyzwanie dla władz ............................................. 19 

Media regionalne .................................................................................................................. 21 

ROZDZIAŁ II ........................................................................................................................ 25 

PRASA ..................................................................................................................................... 25 

Wykaz najważniejszych tytułów prasowych: ....................................................................... 25 

ROZDZIAŁ III ....................................................................................................................... 35 

TELEWIZJA I RADIO ............................................................................................................ 35 

Wykaz najważniejszych stacji telewizyjnych: ..................................................................... 35 

Wykaz najważniejszych stacji radiowych: ........................................................................... 39 

ROZDZIAŁ IV ....................................................................................................................... 43 

PORTALE INTERNETOWE .................................................................................................. 43 

Najważniejsze wyszukiwarki i serwisy internetowe ............................................................ 43 

Najważniejsze portale informacyjne i analityczne ............................................................... 45 

ROZDZIAŁ V ......................................................................................................................... 53 

OPINIOTWÓRCZE ŹRÓDŁA ................................................................................................ 53 

ROZDZIAŁ VI ....................................................................................................................... 55 

ROSYJSKIE MEDIA – PERSPEKTYWY .............................................................................. 55 

Wzrost represyjności polityki a sytuacja mediów ................................................................ 55 

Wpływ problemów ekonomicznych ..................................................................................... 57 

 

  



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

4 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

5 
 

 

WSTĘP 

 

W systemach demokratycznych media określane są mianem „czwartej władzy” – 

instytucji społecznej pełniącej funkcję kontrolną wobec pozostałych gałęzi władz: władzy 

wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej, a także wobec sfery społecznej. Niezależność 

mediów i poszanowanie wolności słowa z reguły są zapisane w konstytucjach większości 

państw na świecie. W praktyce sytuacja mediów w krajach niezaliczanych do demokracji 

odbiega od deklarowanej. W przypadku Federacji Rosyjskiej można zaobserwować wyraźny 

kontrast między deklaracjami konstytucyjnymi i legislacyjnymi, gwarantującymi wolność 

słowa i zakazującymi cenzury, a rzeczywistą sytuacją i statusem mediów. 

W systemie rosyjskim mamy do czynienia z głęboką ingerencją państwa lub 

podmiotów gospodarczych w funkcjonowanie mediów. Jednocześnie, istnieje zasadnicza 

różnica między skalą i charakterem tej ingerencji w latach 90., w okresie rządów Borysa 

Jelcyna i silnych wpływów oligarchów, oraz pod rządami Władimira Putina. Główna różnica 

to istniejący za Jelcyna pluralizm na rynku medialnym, który był odbiciem pluralizmu 

polityczno-biznesowego. Główne media były kontrolowane przez imperia biznesowe, jednak 

fakt istnienia co najmniej kilku wpływowych imperiów biznesowych sprawiał, iż 

kontrolowane przez nie media prezentowały różne punkty widzenia, a odbiorca miał wybór. 

Mimo to należy skonstatować, iż przez cały okres poradziecki, wiele mediów, w 

szczególności te najpopularniejsze (telewizja), zamiast pełnić rolę instytucji społeczeństwa 

obywatelskiego, stały się orężem politycznym, wykorzystywanym przez władze i inwestorów 

do uzasadniania i wspierania swojej polityki oraz do uderzania w oponentów, zarówno 

rodzimych, jak i zagranicznych.  

Instrumentalna rola mediów jest najmocniej widoczna w ostatnim roku, po 

rozpoczęciu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, w ramach którego działaniom militarnym 

towarzyszyła szeroko zakrojona wojna informacyjna, którą Rosją prowadziła wobec Ukrainy i 

Zachodu. Konflikt zbrojny na Ukrainie zintensyfikował toczące się już wcześniej procesy 

upolityczniania mediów i podporządkowywania władzom pojawiających się niezależnych 

mediów bądź komentatorów w Internecie. Władze przyspieszyły działania legislacyjne, które 

miały uderzać w niezależne media i blogerów, a także zastosowały liczne narzędzia 

nieformalnej presji na redakcje, poszczególnych dziennikarzy i blogerów, co miało 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

6 
 

ograniczać treści krytyczne wobec reżimu w sferze publicznej. W ostatnich 2 latach doszło do 

przejęcia kontroli nad kilkoma wpływowymi mediami internetowymi i stworzono fundamenty 

pod przejęcie tej kontroli nad kolejnymi (szerzej – patrz Rozdział I). Władze podjęły też 

działania na rzecz „uporządkowania” sfery, która dotąd praktycznie nie podlegała skutecznej 

kontroli – Internetu. Dodatkowo, budując i skutecznie narzucając imperialną i antyzachodnią 

narrację po aneksji Krymu, Kreml znacznie zawęził granice dopuszczalnego dyskursu 

medialnego, dotyczącego nie tylko polityki zagranicznej Rosji, lecz także jej modelu rozwoju, 

układu wewnętrznego oraz wolności słowa. Sprawia to, iż w dzisiejszej Rosji media znajdują 

się pod niezwykle silną presją, a granice ich wolności dziennikarskiej są ściśle określane 

przez państwową narrację. Doprowadziło to do ograniczenia pluralizmu informacyjnego, w 

tym także w Internecie oraz do emigracji wielu znanych dziennikarzy bądź zmiany przez nich 

zawodu. Tym samym media stały się jedną z widocznych ofiar trzeciej kadencji 

prezydenckiej Władimira Putina – okresu nasilających się tendencji autorytarnych i 

imperialnej polityki zagranicznej. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

7 
 

 

ROZDZIAŁ I 

 

Media w Rosji – aspekty prawne 

 

W ustawodawstwie rosyjskim istnieje wiele aktów prawnych, bezpośrednio lub pośrednio 

regulujących działalność mediów i dziennikarzy w Rosji – jak podsumowując prawnicy, jest 

ich około ośmiuset. Niniejszy raport przedstawia wybrane, najważniejsze akty i regulacje, 

stosowane w sferze mediów. 

Rosyjska konstytucja, uchwalona w 1993 r., zawiera zarys fundamentalnych zasad 

regulujących sferę wolności słowa i mediów. Zapisy dotyczące mediów znalazły się w 

artykule 29 Konstytucji: 

p. 1. Każdemu gwarantuje się wolność myśli i słowa. 

p. 3. Nikt nie może być zmuszany do ujawniania swoich opinii i przekonań albo do 

wyrzeczenia się ich. 

p. 4. Każdy ma prawo do swobodnego poszukiwania, uzyskiwania, przekazywania, tworzenia 

i rozpowszechniania informacji w dowolny, zgodny z prawem, sposób. Wykaz informacji 

stanowiących tajemnicę państwową określa ustawa federalna. 

p. 5. Gwarantuje się wolność środków masowego przekazu. Cenzura jest zabroniona1. 

 

Najważniejszymi ustawami regulującymi sferę medialną w Rosji są: 

 

Ustawa „O środkach masowego przekazu” (przyjęta 27.12.1991 r.) – główna ustawa 

medialna, wprowadzona w procesie demontażu radzieckiego prawa. Ustawa niewielkimi 

zmianami obowiązuje do dziś. 

Ustawa wprowadziła definicję podstawowych pojęć (m.in. środków masowego przekazu) i 

zasady regulacji ich działalności. Sprecyzowała też tryb rejestracji środków przekazu, której 

                                                           
1 Konstytucja Rosji. Tłum. Andrzej Kubik. Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2000. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

8 
 

dokonuje rządowy organ – Federalna służba łączności, technologii informacyjnych i 

komunikacji masowych (Roskomnadzor). Rejestracji podlegają tytuły prasowe mające 

powyżej 1 tys. egz. oraz programy telewizyjne i radiowe, których zasięg nadawania wykracza 

poza zamknięte terytorium urzędu państwowego, uczelni bądź przedsiębiorstwa 

przemysłowego. Media regionalne przechodzą proces rejestracji w agendach regionalnych 

Roskomnadzoru. Na dzień dzisiejszy (15.12.2014) w Rosji istnieje 87.049 zarejestrowanych 

środków przekazu. 

W rosyjskim ustawodawstwie media internetowe nie zostały w jednoznaczny sposób 

zaliczone w poczet „środków masowego przekazu”, a żadna ustawa nie podaje ustawowej 

definicji „strony internetowej”. Traktowanie mediów internetowych jako „środków 

masowego przekazu” odbywa się raczej na poziomie dorozumianym. Mogą się one 

dobrowolnie rejestrować zyskując status „środka masowego przekazu” – rejestracja daje im 

prawa pełnoprawnego medium, m.in. ochronę sądową (doprowadzić do zamknięcia tytułu 

może jedynie właściciel lub sąd), możliwość wystosowywania zapytań do urzędników i 

instytucji państwowych i społecznych, możliwość akredytacji na ważne spotkania i 

konferencje i szereg innych. Praktycznie wszystkie duże internetowe portale informacyjne 

uzyskały rejestrację w Roskomnadzorze. 

 

Kolejnymi regulacjami, stosowanymi wobec mediów i dziennikarzy, są art. 152 kodeksu 

cywilnego dotyczący naruszenia dóbr osobistych, w tym honoru, godności i dobrego imienia 

oraz dwa artykuły kodeksu karnego – art. 129 (oszczerstwo) i art. 130 (znieważenie). Jednym 

z niedawnych przykładów użycia tych zapisów wobec dziennikarzy były 2 sprawy wytoczone 

w 2014 r. przez szefa państwowej Rosniefti Igora Sieczina miesięcznikowi Forbes oraz 

dziennikowi Wiedomosti, w których Sieczin uznawał opinię, iż „ma on decydujący wpływ na 

decyzje państwa w sferze energetycznej” za krzywdzące dla jego reputacji. W obu sprawach 

sądy uznały racje Sieczina. 

 

Kolejnym zapisem, któremu podlegają środki masowego przekazu, jest rozdział 70 kodeksu 

cywilnego, dotyczący praw autorskich, oraz art. 146 kodeksu karnego (naruszenie praw 

autorskich i praw pokrewnych). Do regulacji funkcjonowania mediów zastosowanie ma wiele 

innych ustaw federalnych i regulacji, wśród nich: Kodeks Pracy Federacji Rosyjskiej, ustawa 

"O reklamie" (2006), ustawa "O przeciwdziałaniu działalności ekstremistycznej" (2002), 

uchwała rządu FR "O obowiązkowych egzemplarzach wydawnictw " (2002) i wiele innych. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

9 
 

Podczas kampanii wyborczych i wyborów media podlegają zapisom ustaw wyborczych – 

ustawy „O podstawowych gwarancjach praw wyborczych obywateli FR” (2002) oraz ustawy 

„O wyborach prezydenta FR” (2003) i „O wyborach deputowanych Dumy Państwowej” 

(2005). Poza kwestiami ustawowymi, przez samych dziennikarzy został przyjęty „Kodeks 

etyki profesjonalnej rosyjskiego dziennikarza”, zatwierdzony podczas Kongresu Dziennikarzy 

Rosji w 1994 r. 

 

Z kolei jednym z istotnych, lecz praktycznie martwych przepisów, pozostaje art. 144 kodeksu 

karnego, wprowadzający od kary za utrudnianie legalnych czynności zawodowych 

dziennikarzy. Zakaz ten dotyczy zarówno zmuszania dziennikarza do rozpowszechniania 

określonych informacji, jak i uniemożliwienia mu rozpowszechniania informacji. 

 

W ostatnich latach zostało przyjętych kilka ustaw, wymierzonych w autonomię dziennikarską 

oraz w niekontrolowane przez władze media z akcjonariatem zagranicznym. 

 

W sierpniu 2014 r. weszła w życie ustawa zmieniająca zasady regulowania przesyłu i 

rozpowszechniania informacji w Internecie. Ustawa nakłada poważne ograniczenia zwłaszcza 

na blogerów internetowych: blogi odwiedzane przez ponad 3 tys. osób dziennie mają być 

wpisane do rejestru federalnej służby ds. łączności Roskomnadzor, a ich autorzy mają 

ujawniać dane osobowe. Blogerzy mają podlegać wymogom ordynacji wyborczej, ustaw o 

ochronie informacji niejawnych, ochronie życia prywatnego i o przeciwdziałaniu 

ekstremizmowi. Mają też ponosić odpowiedzialność za wiarygodność publikowanych 

informacji oraz za treść komentarzy zamieszczanych przez innych użytkowników. Ustawa 

zobowiązuje blogerów, a także serwisy zagraniczne do przechowywania przesyłanych treści 

oraz danych użytkowników (np. numerów IP) przez 6 miesięcy, udostępniania ich organom 

porządkowym, a nawet do zapewniania tym organom dostępu do serwerów przy 

jednoczesnym zachowaniu tego faktu w tajemnicy. Ofiarą ustawy mogą stać się 

najpopularniejsi polityczni blogerzy, których blogi czytały setki tysięcy czy nawet miliony 

internautów, a którzy na swoich blogach podejmowali temat korupcji (np. zamieszczali 

informacje o majątkach przedstawicieli elity) czy nagłaśniali naruszenia wyborcze (szerzej 

patrz – Rozdział IV). Ustawa obliguje także serwisy i komunikatory zagraniczne (takich 

światowych gigantów jak Google, Facebook, Twitter czy Skype) do przechowywania danych 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

10 
 

rosyjskich internautów na serwerach na terenie Federacji Rosyjskiej i ich udostępniania na 

żądanie rosyjskich organów państwa. 

 

W październiku 2014 r. Duma (w niezwykle pospiesznym trybie) uchwaliła ustawę, 

ograniczającą do 20% udział akcjonariuszy zagranicznych w strukturze właścicielskiej 

rosyjskich mediów. Ograniczenie to ma obowiązywać zarówno w przypadku zagranicznych 

osób prawnych i fizycznych, jak i obywateli Rosji posiadających obywatelstwo innego 

państwa; ma też dotyczyć zarówno własności bezpośredniej, jak i pośredniej (tj. poprzez 

rosyjskie filie podmiotów zagranicznych). Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2016 roku; 

okres przejściowy potrwa do 1 stycznia 2017. Ustawa wymusi zmiany własnościowe dwóch 

najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych, skierowanych do elit gospodarczych i 

środowisk eksperckich – dziennika Wiedomosti (100% kapitału zagranicznego: fiński fundusz 

Sanoma, Dow Jones/Wall Street Journal i FT Group/Financial Times) oraz rosyjskiego 

Forbesa (Axel Springer). Tytuły te prowadzą niezależną politykę redakcyjną i od lat publikują 

teksty krytyczne wobec polityki gospodarczej Kremla (krytyka ta nasiliła się w ostatnich 

miesiącach – po aneksji Krymu i pogorszeniu sytuacji gospodarczej w wyniku sankcji). 

1 stycznia 2015 r. weszła w życie ustawa zakazująca reklamy w płatnych stacjach 

telewizyjnych (nowelizacja ustawy „O reklamie”). Dotyczy ona stacji telewizyjnych 

(kablowych, satelitarnych, internetowych), które pobierają opłaty za dostęp do swoich 

materiałów (w Rosji, według Roskomnadzoru, jest ok. 1,4 tysiąca takich stacji). Poprawka 

jednocześnie przywraca reklamę piwa w telewizji i na stadionach. Ustawę można traktować 

jako efekt lobbingu Video International – monopolisty w sprzedaży reklamy w głównych 

stacjach TV, kontrolowanego przed osoby z wąskiego kręgu elity rządzącej (struktury Jurija 

Kowalczuka). Wprowadzenie reklamy piwa będzie powiększało dochody Video International. 

Z kolei zakaz reklamy w płatnych stacjach telewizyjnych uderza w niezależną internetową 

telewizję Dożd’, która w znacznym stopniu utrzymywała się z reklam, jednak budziła 

niezadowolenie władz swoją niezależną polityką informacyjną. Wprawdzie w lutym 2015 r. z 

inicjatywy prezydenta Putina przyjęto ustawę częściowo łagodzącą wymowę tej ustawy (patrz 

rozdział VI niniejszego opracowania), jednak stosowanie nowych zapisów będzie uznaniowe i 

w przypadku mediów niezależnych najprawdopodobniej nie będzie miało zastosowania. 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

11 
 

Prawo a praktyka 

 

Rosyjska specyfika stosowania prawa (zwłaszcza częste rozmijanie się litery prawa i 

praktyki) sprawia, iż wiele kwestii związanych z funkcjonowaniem mediów regulowana jest 

nie tyle przez poszczególne zapisy, co w wyniku nieformalnych decyzji odzwierciedlających 

interesy wpływowych decydentów. Wobec mediów i dziennikarzy często stosowane są też 

nieformalne narzędzia wpływu czy nacisku, w tym tzw. „prawo telefoniczne”, a także 

najbardziej drastyczne formy presji – zabójstwa i pobicia dziennikarzy. 

 

Najlepszym przykładem rozmijania się stanu prawnego i faktycznego była pozycja Borysa 

Bieriezowskiego w mediach w latach 1990. Bieriezowski był faktycznym decydentem w 

sprawach polityki informacyjnej w mediach kontrolowanych przez Kreml (w tym w 

państwowej telewizji), choć formalnie nie był akcjonariuszem tych mediów. Jego wpływy 

opierały się na nieformalnych uzgodnieniach i niejawnych porozumieniach. W tym czasie 

Bieriezowski zasłynął maksymą: „Nie posiadaj, tylko zarządzaj”. 

 

Bez zastosowania prawa medialnego przebiegał też największy skandal w sferze mediów w 

kolejnej dekadzie – przejęcie opozycyjnego wobec Kremla imperium medialnego Media-

Most należącego do oligarchy Władimira Gusińskiego. Media należące do tego imperium, a 

zwłaszcza telewizja NTW, krytycznie naświetlały drugą wojnę czeczeńską, dojście do władzy 

Władimira Putina i jego politykę. W 2001 r. Kreml doprowadził do przejęcia Media-Mostu 

przez Gazprom – jednak posłużono się przy tej okazji nie prawem medialnym, tylko 

kwestiami ekonomicznymi (wykorzystując kredyty zaciągnięte przez koncern – Gazprom był 

żyrantem części kredytów). Jednocześnie przeciwko Gusińskiemu i jego koncernowi Kreml 

użył wielu organów państwowych – Prokuratury, Federalnej Służby Bezpieczeństwa, służby 

skarbowej. Proszony o skomentowanie wrogiego przejęcia opozycyjnych mediów, prezydent 

Putin oświadczył, iż jest to wyłącznie „spór podmiotów gospodarczych”. Sprawa przejęcia 

Media-Mostu i telewizji NTW była jednym z największych ciosów w pluralizm medialny 

Rosji w ubiegłej dekadzie. Na wiele kolejnych lat (do momentu rozwoju Internetu) ustanowiła 

ona restrykcyjne granice dla niezależnego dziennikarstwa: praktycznie zniknęło ono z 

popularnych mediów (telewizji, wysokonakładowej prasy) i funkcjonowało w obiegu pism 

niskonakładowych, niemalże w „niszy”. 

Naciski na dziennikarzy czy ograniczanie przez decydentów zakresu autonomii informacyjnej 

danego medium najczęściej odbywa się drogą niepubliczną, poprzez nacisk na właścicieli 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

12 
 

(którymi często są biznesmeni) i redaktorów. Przykładami takich praktyk z lat 2013-2014 są 

zmiany personalne i informacyjne w popularnych portalach internetowych Gazeta.ru i 

Lenta.ru, których głównym akcjonariuszem jest jeden z najbogatszych rosyjskich 

biznesmenów Aleksandr Mamut. Oba portale przez lata cieszyły się dużą autonomią i zyskały 

miano opiniotwórczych i popularnych źródeł informacji, czytanych przez miliony internautów 

(szerzej patrz – Rozdział IV). Pierwszym zmianom poddano Gazetę.ru, z której w 2013 r. 

odeszła redaktorka naczelna Swietłana Łołajewa, a portal stopniowo zaczął tonować krytykę 

wobec władz i zamieszczać więcej informacji oficjalnych. Z kolei w 2014 r. do odejścia 

została zmuszona wieloletnia redaktorka naczelna Galina Timczenko (od 2004), która 

uczyniła z Lenty jeden z najpopularniejszych i opiniotwórczych portali. Timczenko wyjechała 

z Rosji i założyła na Łotwie inny portal informacyjny, natomiast Lenta.ru wyraźnie 

podryfowała w kierunku mediów prokremlowskich, za co przez internautów została 

przemianowana na „Lenta.wru” („wru = kłamię”). 

Bezpośrednie, brutalne naciski na dziennikarzy nie są w Rosji rzadkością. Freedom House w 

wielokrotnie nazywał ten kraj „najniebezpieczniejszym krajem świata dla dziennikarzy”. 

Dziennikarze poddawani są presji czy przemocy ze strony władz, organów porządkowych, 

przedstawicieli świata przestępczego, szczególne zagrożenie towarzyszyło tym, którzy 

pracowali na Kaukazie Północnym, nagłaśniając naruszenia praw ludności i patologie w 

strukturach władz i w rosyjskich strukturach siłowych.  

W latach 1990. najgłośniejszym przypadkiem zabójstwa dziennikarza było zamordowanie w 

1995 r. Władisława Listjewa, wybitnego dziennikarza, który został dyrektorem generalnym 

telewizji ORT (dzisiaj 1 Kanał) i po działaniach na rzecz zwiększenia przejrzystości 

finansowej stacji został zastrzelony (odpowiedzialność za to zabójstwo przypisuje się 

Borysowi Bieriezowskiemu, który wówczas sprawował nieformalną kontrolę nad stacją). 

 

W kolejnej dekadzie najgłośniejszym zabójstwem było morderstwo w 2006 r. Anny 

Politkowskiej, dziennikarki „Nowej Gaziety” (więcej o zamordowanych dziennikarzach tej 

gazety – Rozdział IV). Politkowska zginęła z rąk wynajętego killera w dniu urodzin 

Władimira Putina – 7 października. Śledztwo w jej sprawie było kilkakrotnie kończone i 

wznawiane i jak dotąd nie przyniosło wiadomości, dotyczących zleceniodawcy zabójstwa. 

Politkowska uchodziła za jedną z najodważniejszych dziennikarek śledczych, piszących o 

naruszeniach praw człowieka w Czeczenii i na całym Kaukazie Północnym, o korupcji i 

okrutnych praktykach w rosyjskim wojsku oraz o represyjnej polityce Kremla. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

13 
 

 

W ostatnich latach można wyodrębnić dwa (spośród wielu) przypadki ataków na 

dziennikarzy. W 2008 r. brutalnie pobito Michaiła Bekietowa, redaktora lokalnej gazety w 

podmoskiewskich Chimkach, który opisywał naruszenia prawa w lokalnych strukturach 

władz oraz przy budowie federalnej trasy Moskwa-Petersburg, przy okazji której władze 

planowały wyrąb Lasu Chimkińskiego (w obronie lasu w 2008 r. powstał cały oddolny ruch 

społeczny). W wyniku pobicia Bekietow został inwalidą i zmarł w 2013 r. Do dzisiaj sprawcy 

i zleceniodawcy jego pobicia pozostają nieznani. Z kolei w 2010 r. brutalnie pobito Olega 

Kaszyna, wówczas dziennikarza gazety Kommersant (więcej – Rozdział IV). Wśród 

potencjalnych zleceniodawców pobicia wymieniano struktury związane z kremlowską 

młodzieżówką „Nasi” i „Młoda Gwardia”. W tej sprawie od lat toczy się śledztwo, które 

dotąd nie przyniosło rezultatów. 

 

Warunki, w których pracują rosyjscy dziennikarze, często przyczyniają się do wykształcenia u 

wielu z nich postawy „autocenzury” – świadomości tego, które kwestie są „wrażliwe”, a ich 

poruszanie pociąga za sobą wiele negatywnych konsekwencji. W tych dylematach moralnych 

dziennikarze nie mają wystarczającej ochrony prawnej ze strony państwa. W efekcie, rolę 

dziennikarzy śledczych w obszarach drażliwych czy strategicznych pełnią jednostki, które są 

w stanie prowadzić swoją działalność w warunkach niemal stałego zagrożenia. Do tych 

jednostek znanych w skali całej Rosji można zaliczyć wspomnianą Annę Politkowską, Natalię 

Estemirową, dziennikarkę i obrończynię praw człowieka na Kaukazie Północnym, 

zamordowaną w 2009 r. czy Romana Szlejnowa, dziennikarza śledczego w sferze gospodarki 

pracującego dla „Nowej Gazety” i „Wiedomosti”. 

 

Media a władza 

 

Rosja jest państwem, w którym występuje hiperkoncentracja uprawnień w ręku prezydenta, a 

konstytucyjny podział władz i niezależność instytucji nie są w praktyce respektowane. 

Podobnie jak władza ustawodawcza czy sądownicza stały się instrumentem realizacji polityki 

Kremla, także „czwarta władza” jest wykorzystywana do wspierania czy wręcz 

„obsługiwania” interesów Kremla.  

Media zawsze stanowiły jeden z kluczowych instrumentów w arsenale Kremla. Jednym z 

pierwszych dokonań Putina po dojściu do władzy było osłabienie, a następnie przejęcie w 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

14 
 

2001 r. opozycyjnego holdingu medialnego MediaMost, należącego do oligarchy Wladimira 

Gusińskiego. Media tego holdingu, a zwłaszcza popularna i najbardziej wówczas nowatorska 

telewizja NTW, docierały do szerokiego grona odbiorców z krytycznym wobec Kremla 

przekazem. Do przejęcia koncernu władze użyły swojej kontroli nad prokuraturą, służbą 

skarbową i służbami specjalnymi. Neutralizując wpływowego medialnego oponenta, Kreml 

zapewnił sobie propagandową „osłonę” dla dalszych działań, w tym przejmowania 

kontroli nad kolejnymi sferami życia publicznego, nad elitami regionalnymi, biznesem i sferą 

polityczno-społeczną. W kolejnych latach Kreml skoncentrował w swoim ręku bezpośrednią 

kontrolę zwłaszcza nad popularnymi, wysokonakładowymi mediami (poczynając od 

głównych stacji telewizyjnych i największych gazet), które formowały opinie i postawy 

większości Rosjan. Państwo przejęło faktyczną kontrolę nad kolejnymi gazetami (m.in. nad 

dziennikami Izwiestia i Niezawisimaja Gazieta) i ograniczało zasięg niezależnych od władz 

rozgłośni radiowych (w 2006 r. w Rosji zakazano retransmisji programów Radia Swoboda i 

Głosu Ameryki, z czego korzystało 60 regionalnych stacji radiowych). Efektem był 

jednostronny obraz rosyjskiej sceny politycznej w mediach głównego nurtu. Monitoringi 

informacji nadawanych przez najważniejsze rosyjskie media, opracowywane przez Związek 

Dziennikarzy Rosji i Centrum Dziennikarstwa Ekstremalnego, wskazywały na miażdżącą 

przewagę informacji dotyczących urzędników państwowych na czele z prezydentem 

Władimirem Putinem i znikomą obecność opozycji, która pojawiała się wyłącznie w 

kontekście negatywnym.  

Instrument medialny wykorzystywany był prze władze zarówno na arenie wewnętrznej – do 

kreowania pozytywnego wizerunku prezydenta i jego otoczenia, jak i na arenie 

międzynarodowej. Już od przeszło dwóch lat, od momentu powrotu Putina na Kreml, narrację 

w mediach państwowych lub kontrolowanych przez władze cechuje skrajna jednostronność i 

rosnący stopień agresji wymierzonej w oponentów – państwa (przede wszystkim zachodnie) 

prowadzące politykę sprzeczną z interesami Kremla oraz rodzimych oponentów politycznych 

i społecznych. Retoryka ta operuje przejaskrawionym obrazem wroga, nacechowana jest 

wysokim poziomem agresji i nie pozostawia miejsca na dyskusję czy rozbieżność zdań. Do 

kategorii „wroga” zaliczani są szeroko pojęci oponenci władz na Kremlu, zarówno z kręgu 

opozycji politycznej, jak i organizacji pozarządowych, aktywistów obywatelskich, środowisk 

artystycznych. Stosowane są wobec nich określenia „piąta kolumna” i „zdrajcy narodu” (użył 

ich m.in. prezydent Putin w orędziu przed Zgromadzeniem Federalnym 18 marca). 

Piętnowaniem oponentów wsławiła się telewizja NTW, która od 2012 roku wyemitowała 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

15 
 

serię demaskatorskich reportaży z cyklu „Anatomia protestu” (m.in. dowodzących rzekomego 

sterowania opozycyjnymi protestami przez agentów zachodnich służb specjalnych). Politycy 

prokremlowscy piętnują też medialną „piątą kolumnę”, do której zaliczane są telewizja 

Dożd’, rozgłośnia radiowa Echo Moskwy i szereg niezależnych portali internetowych. 

Kategoria wroga obejmuje też aktorów zewnętrznych – władze na Ukrainie (określane 

mianem „junty” lub jako „samozwańcze władze”), administrację USA, nieprzychylne Rosji 

rządy w Europie lub na świecie. Nawet wobec najpotężniejszych z nich prokremlowskie 

media nie wahają się używać języka otwartej konfrontacji i groźby (dziennikarz telewizji 

Rossija Dmitrij Kisielow oświadczył: „Rosja jest jedynym krajem na świecie, który zdolny 

jest obrócić USA w atomowy pył”). Równocześnie, prokremlowskie media coraz częściej 

operują pojęciem „miażdżącej większości” w społeczeństwie, która ma popierać linię Kremla 

– pojęcie to stosowane jest jako dowód na istnienie pełnego konsensusu w rosyjskim 

społeczeństwie, co ma dawać Kremlowi carte blanche na działania. 

Skoordynowane i zakrojone na szeroką skalę kampanie medialne towarzyszą szczególnie 

konfliktom zbrojnym, w które angażowała się Rosja (i które de facto inicjowała). Pierwsza 

taka kampania rozegrała się w trakcie wojny Rosji z Gruzją w 2008 r. Przygotowana z 

niezwykłym rozmachem i cechująca się wyjątkowym poziomem agresji, kampania ta 

wspierała wysiłki rosyjskich władz, dyplomacji i wojska2. Głównym zadaniem rosyjskich 

mediów było udowodnienie, iż Rosja odradza się jako mocarstwo – silne, asertywne, 

świadome swoich interesów i zdeterminowane, by ich bronić. Propaganda kremlowska miała 

jednocześnie podkreślać słabości świata zachodniego i istniejące tam podziały. Kolejnym 

celem była dyskredytacja Gruzji i zademonstrowanie fiaska jej prozachodnich dążeń. 

Wewnątrz Rosji przekaz propagandowy służył legitymizowaniu wojny w oczach 

społeczeństwa, co już nie raz służyło do pozyskiwania społecznego przyzwolenia na coraz 

bardziej agresywne działania władz. Podatność społeczeństwa na przekaz propagandowy na 

arenie wewnętrznej dowiodła po raz kolejny, iż media są najważniejszym instrumentem z 

arsenału soft power Kremla, sprawnie wykorzystywanym do osiągania celów rosyjskiej elity 

rządzącej. 

Podoba sytuacja miała miejsce po wydarzeniach na kijowskim Majdanie, aneksji Krymu w 

marcu 2014 r. oraz podczas konfliktu zbrojnego z Ukrainą. Wraz z działaniami 

politycznymi i militarnymi, Rosja uruchomiła szeroko zakrojoną kampanię medialną, którą 

                                                           
2 Szerzej patrz: Jadwiga Rogoża, Rosyjska wojna propagandowa: media jako broń dalekiego i bliskiego zasięgu, 
Komentarz OSW, wrzesień 2008. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

16 
 

można określić jako „wojna informacyjna”, która miała dyskredytować społeczny charakter 

Majdanu, ukazywać Ukrainę jako państwo marionetkowe (sterowane przez USA i UE) i 

prezentować wydarzenia w Kijowie jako przejaw krwawej anarchii. Podczas tej kampanii 

Kreml stosował niezwykle agresywne metody. Jedną z nich była dezinformacja, kreowanie 

wydarzeń, naginanie faktów i fałszowanie emitowanych materiałów. Jednym z przykładów 

jest kampania dezinformacyjna, w której media i politycy rosyjscy przez dłuższy czas 

dowodzili, iż na Krymie operują jedynie oddziały lokalnej samoobrony. W ramach budowania 

obrazu wroga (władz ukraińskich) rosyjskie media prześcigały się w opisie okrucieństw, 

jakich mają dopuszczać się ukraińskie oddziały specjalne na wschodniej Ukrainie, posługując 

się jednocześnie sfałszowanymi materiałami (np. w reportażu telewizji Rossija-1 z maja 2014 

r., do uzasadnienia tezy o okrucieństwach ukraińskich „faszystów” użyto materiału wideo z 

operacji specjalnej w Kabardyno-Bałkarii z roku 2012, co później zmuszona była przyznać 

sama telewizja). Media kremlowskie kolportowały też doniesienia o udziale zachodnich 

instruktorów i korporacji wojskowych w operacji antyterrorystycznej we wschodniej 

Ukrainie. Dopuszczano się jednocześnie manipulacji semantycznej – w stosunku do władz 

ukraińskich czy uczestników Majdanu, w tym zwykłych mieszkańców, operowano pojęciami 

„faszyści”, „banderowcy”, „antysemici”. Z drugiej strony, zbrojnych bojówek separatystów 

we wschodniej Ukrainie nazywane były „pospolitym ruszeniem” lub „pokojowymi 

uczestnikami protestów”. Przekaz mediów kremlowskich cechował bezprecedensowy 

poziom agresji, nieporównywalny nawet z retoryką antyzachodnią z okresu schyłku ZSRR. 

Część komentatorów porównywało kampanie piętnowania Zachodu, Ukrainy i oponentów 

rosyjskich do stalinowskich kampanii potępiających „wrogów ludu”. Agresja ta dominuje w 

przekazie medialnym i przyczynia się do wzrostu napięć i podziałów w społeczeństwie. Jedną 

z konsekwencji społecznych, przytaczanych w licznych reportażach i komentarzach jest fala 

sporów i konfliktów dotyczących polityki Rosji (zwłaszcza wobec Ukrainy) nie tylko w 

dyskusjach publicznych, lecz także w rodzinach i grupach towarzyskich. Symbolem nowego 

języka mediów prokremlowskich stał się Dmitrij Kisielow, dziennikarz państwowej telewizji 

Rossija, który pod koniec 2013 roku został awansowany na dyrektora wykonawczego 

powstającej agencji informacyjnej Rossija Siegodnia, a w lutym 2014 roku – odznaczony 

przez prezydenta Putina orderem za zasługi dla Ojczyzny IV stopnia. 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

17 
 

Główni potentaci na rynku medialnym w ostatnich latach 

 

Zarówno w okresie rządów Borysa Jelcyna, jak i Władimira Putina, wiele wpływowych 

mediów skoncentrowanych było w ręku dużych inwestorów prywatnych. W latach 1990. 

głównymi, rywalizującymi, potentatami medialnymi byli Borys Bieriezowski oraz Władimir 

Gusiński. Bieriezowski sprawował kontrolę nad kilkoma stacjami telewizyjnymi (ORT, TV-

6) oraz opiniotwórczymi tytułami prasowymi (Niezawisimaja Gazieta, Kommersant, Nowyje 

Izwiestija, tygodniki Włast’ i Ogoniok i in.), mimo iż (jak pisano powyżej) w niewielu z nich 

posiadał bezpośrednie udziały. Media Bieriezowskiego aktywnie wspierały politykę Kremla. 

Jego głównym medialnym rywalem był Władimir Gusiński, którego holding Media-Most 

obejmował telewizje NTW i TNT, radio Echo Moskwy, dziennik Siegodnia, tygodnik Itogi. 

Media Gusińskiego były w opozycji do Kremla, krytykując jego politykę (m.in. podczas 

drugiej wojny czeczeńskiej) i wspierały projekt polityczny rywalizujący z Kremlem – sojusz 

moskiewsko-regionalny „Ojczyzna-Cała Rosja”. Poza dwójką głównych graczy, znaczny 

udział w rynku medialnym miał ówczesny tandem biznesowy Władimir Potanin-Michaił 

Prochorow, których firm Prof-Media (w ramach holdingu Interros) kontrolowała takie tytuły 

jak Izwiestija, Komsomolskaja Prawda, tygodnik Ekspert, MTV Rosja i kilka innych o profilu 

rozrywkowym. Media Potanina i Prochorowa nie były jednoznacznie zaangażowane po 

stronie Kremla bądź jego oponentów, zajmując dość elastyczną postawę wobec wydarzeń. 

 

Również w okresie rządów Putina, zwłaszcza w ostatnich latach, można wyodrębnić wyraźną 

koncentrację mediów wspierających Kreml w kilku dużych ośrodkach. Główna różnica, już 

wspominana powyżej, to brak istniejącego za Jelcyna pluralizmu informacyjnego. 

Przestrzeń informacyjna dzisiejszej Rosji jest absolutnie zdominowana przez media lojalne 

wobec Kremla, które są umownie podzielone na dwa obozy: media we własności państwowej, 

skupione w holdingu WGTRK, oraz media prywatne, kontrolowane przez Nacjonalnaja 

Media Gruppa oraz przez grupę Aliszera Usmanowa, najbogatszego człowieka Rosji.  

 

Państwowy holding WGTRK skupia państwowe media od chwili powstania w roku 1990; 

od 2004 r. jest kierowany przez Olega Dobrodiejewa. Wśród mediów holdingu warto 

wymienić: telewizje Rossija-1, Rossija-2 i kanał informacyjny Rossija-24, Rossija-K (dawniej 

kanał Kultura), RTR-Planeta nadający na zagranicę, kanał Moskwa-24 oraz wiele kanałów 

tematycznych; stacje radiowe Radio Rossii, Radio Majak, Wiesti-FM, Kultura oraz regionalne 

holdingi telewizyjno-radiowe we wszystkich rosyjskich regionach.  



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

18 
 

 

Z kolei Nacjonalnaja Media Gruppa (NMG) stała się potentatem w sektorze prywatnym w 

ostatnich kilku latach. Głównym udziałowcem jest bankier i przyjaciel Putina Jurij 

Kowalczuk (mniejszościowe udziały w Grupie ma też inny bliski przyjaciel Władimira 

Putina, Giennadij Timczenko). W 2014 r. na czele rady nadzorczej tego potentata medialnego 

stanęła Alina Kabajewa. Grupa zaczęła przejmować wpływowe media ok. roku 2008 – kupiła 

pakiety kontrolne w dzienniku Izwiestija, w petersburskiej telewizji 5 Kanał, w 2011 r. 

odkupiła u Romana Abramowicza 25% udziałów w głównym programie telewizji – 1 Kanale 

oraz przejęła od innych inwestorów telewizje STS, Ren TV, radio Russkaja Służba Nowostiej, 

a w 2013 r. przejęła kontrolę nad brukowymi mediami skupionymi w holdingu „News Media” 

Arama Gabrelianowa: internetowa telewizja LifeNews, gazety Żyzń, Twój Dień i szeregiem 

innych. Jednocześnie, poprzez wielostopniową strukturę, Kowalczuk i jego bank Rossija 

zyskały kontrolę nad Gazprombankiem, w tym jego aktywami medialnymi: telewizjami NTW 

i TNT, radiostacją Echo Moskwy i szeregiem innych mediów. W 2010 r. przejęła 

największego sprzedawcę reklamy w telewizji – Video International. Ważnym politycznym 

sojusznikiem NMG jest m.in. wiceszef Administracji Prezydenta Aleksiej Gromow. Media 

NMG jednoznacznie popierają politykę Kremla, a w ostatnim roku – zwłaszcza po aneksji 

Krymu i konflikcie na Ukrainie – utworzyły medialny obóz „partii wojny”, prowadząc 

agresywną kampanię na rzecz rosyjskich zdobyczy geopolitycznych, a jednocześnie atakując 

rosyjską „szóstą kolumnę” – liberałów w szeregach administracji państwowej, którzy 

wyrażali sprzeciw wobec agresywnej polityki zagranicznej Rosji (wiceszefa Administracji 

Prezydenta Władisława Surkowa, szefa państwowego Sberbanku Germana Grefa, szefa 

korporacji Rosnano Anatolija Czubajsa i in3.). 

 

Grupa Aliszera Usmanowa kontroluje z kolei opiniotwórczy dziennik Kommersant, 

tygodniki Kommersant-Włast’ i Ogoniok oraz potężne serwisy internetowe – największy 

rosyjski portal społecznościowy vKontakte oraz wyszukiwarkę i serwis mailowy Mail.ru. 

Mediów Usmanowa nie cechuje tak skrajna jednostronność, jak media z holdingu NMG Jurija 

Kowalczuka. Jednak także one w coraz większym stopniu odzwierciedlają punkt widzenia 

władz. Wyraźną ewolucję w ostatnich latach przeszedł w tym względzie dziennik 

Kommersant, w którym doszło do głośnego przypadku interwencji ze strony akcjonariusza (w 

2014 r. zdymisjonowano redaktora naczelnego Kommersanta po interwencji szefa Rosniefti 

                                                           
3 Patrz: Tatiana Stanowaja, Media wojna kremlowskich baszen, Politcom.ru 17.11.2014. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

19 
 

Igora Sieczina). Także z sieci społecznościowej vKontakte w atmosferze skandalu i pod 

naciskiem władz odszedł jej szef i założyciel Paweł Durow (szerzej patrz Rozdział IV). 

 

Rozwój Internetu – nowa jakość i nowe wyzwanie dla władz 

 

Głównym wyzwaniem dla panującej przez ok. dekadę kontroli Kremla nad głównymi 

źródłami informacji w Rosji stał się rozwój Internetu, który postępował w Rosji wraz z 

rozwojem gospodarczym, zmianami technologicznymi i wymianą generacyjną. Dzisiaj z 

Internetu w Rosji korzysta ok. 66% obywateli powyżej 18 roku życia (76,3 mln osób), z 

czego codziennie – 46% (53,6 mln)4. Biorąc pod uwagę niemal powszechne 

rozprzestrzenienie Internetu wśród młodzieży, liczby te są jeszcze wyższe. Internet stanowi 

codzienne narzędzie pracy, informacji, rozrywki i aktywności dla najbardziej wykształconej, 

zamożnej i aktywnej części społeczeństwa. Już w 2011 roku Internet wyprzedził prasę 

papierową pod względem liczby osób poszukujących wiadomości o kraju i świecie. Obecnie, 

dla większości mieszkańców Rosji (90%) głównym źródłem informacji nadal pozostaje 

telewizja (liczba ta zwiększyła się po aneksji Krymu i wojnie na Ukrainie aż o 20 p.p.), 

jednak kolejnym po telewizji źródłem wiadomości dla Rosjan jest Internet (24%), przy tym w 

sieci informacji poszukują grupy najbardziej dynamiczne, wykształcone i zamożne5. 

Upowszechnienie Internetu spowodowało w Rosji znaczące konsekwencje polityczno-

społeczne. Znaczna część aktywności społeczno-politycznej, którą „w realu” uniemożliwiała 

kontrola władz nad życiem publicznym, przeniosła się do sieci. Internet stał się alternatywą 

dla prokremlowskich mediów, a także miejscem wymiany opinii oraz rozwoju inicjatyw 

społecznych – swoistą szkołą obywatelskości i swojego rodzaju „probówką”, w której 

rozwijały się konkretne projekty. Okres wyborów 2011-2012 r. stał się momentem, gdy ta 

aktywność wykroczyła poza sferę wirtualną i przerodziła się w działania „w realu”, w tym 

masowe protesty uliczne przeciwko nadużyciom wyborczym. 

Mimo iż rosyjskie władze dysponują wieloma instrumentami technicznej kontroli nad 

Internetem (m.in. poprzez kontrolę nad operatorami) i aktywnością użytkowników, do ok. 

2012-2013 r. rosyjski segment Internetu był właściwie niecenzurowaną przestrzenią 

informacyjną. Wykształciły się w nim popularne, odwiedzane przez miliony użytkowników 

portale informacyjno-analityczne, rozwinęły się blogi poświęcone sprawom polityczno-

                                                           
4 Dane badania WCIOM z 4.10.2014, http://www.bizhit.ru/index/users_count/0-151. 
5 Badanie Lewada Centr z marca 2014. 

http://www.bizhit.ru/index/users_count/0-151


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

20 
 

społecznym, które zbierały po kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy odsłon, w sieciach 

społecznościowych pojawiały się grupy zrzeszające promotorów rozwoju społeczeństwa 

obywatelskiego i różnego rodzaju oddolnej aktywności. Liczba użytkowników 

odwiedzających dzienniki najpopularniejszych blogerów często przekracza papierowe 

nakłady wielu opiniotwórczych rosyjskich gazet: blog Rustema Agadamowa 

(drugoi.livejournal.com) ma 74 tysiące zarejestrowanych czytelników (oraz licznych 

niezarejestrowanych), a blog Aleksieja Nawalnego (navalny.com) rocznie dowiedzą ok. 

miliona osób. 

Internet de facto zrewolucjonizował dotychczasowe zasady rozpowszechniania wiadomości. 

Dotąd, państwo w sposób odgórny i jednostronny kierowało do społeczeństwa określony 

przekaz za pośrednictwem lojalnych mediów. To, co nie pojawiało się w telewizji, nie 

docierało do szerszego audytorium i nie stawało się wydarzeniem w skali kraju czy nawet 

regionu. Tymczasem Internet oferował zasadę interaktywności, dodatkowo wzmocnioną 

przez upowszechnienie urządzeń mobilnych (m.in. smartfonów). Internet stał się 

pełnoprawnym generatorem wiadomości – część informacji dostarczali sami użytkownicy, 

którzy byli np. świadkami ważnych wydarzeń. Proces ten przełamał monopol informacyjny 

władz na kreowanie przekazu w skali całego społeczeństwa. Do odbiorców zaczęło docierać 

wiele informacji krytycznych wobec władz. Autorami doniesień, które zyskały rezonans 

społeczny, byli m.in. sfrustrowani urzędnicy państwowi czy pracownicy struktur siłowych, 

który w Internecie demaskowali patologie panujące w strukturach państwa. Jednym z 

najgłośniejszych takich „demaskatorów” stał się w 2009 roku kapitan milicji Aleksiej 

Dymowski, który ujawnił w Internecie panujące w MSW korupcję, nepotyzm, brutalność 

przełożonych, łamanie prawa przez kierownictwo MSW (handel narkotykami, fałszowanie 

statystyk). Internet zaczął pełnić rolę informacyjnej alternatywy i narzędzia kontroli 

społecznej nad działalnością władz różnych szczebli6. Kolejną funkcją Internetu była funkcja 

konsolidacyjna i koordynacyjna. Społeczności internetowe złączone wspólnymi poglądami 

lub interesami stały się substytutem partii politycznych, a blogosfera – forum publicznej 

wymiany informacji i poglądów. W sieci toczyły się śledztwa obywatelskie, pojawiła się, 

nieobecna w tradycyjnych mediach od lat, polityczna satyra. Internet stał się przyczółkiem dla 

politycznej opozycji, która za pośrednictwem portali społecznościowych i blogów docierała 

do potencjalnych sympatyków i organizowała różne akcje, odbywające się i w Internecie, i w 

„realu”. 

                                                           
6 Szerzej patrz: Jadwiga Rogoża, Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, Komentarz OSW, 
marzec 2012. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

21 
 

Po masowych protestach w Rosji na przełomie 2011 i 2012 r., w znacznym stopniu 

koordynowanych przez Internet, władze zaczęły traktować sieć jako ważne wyzwanie dla 

swojej kontroli nad sferą polityczno-społeczną. Stosunek Kremla do Internetu najlepiej 

obrazuje wypowiedź prezydenta Władimira Putina, który uznał, iż Internet powstał jako 

„projekt CIA”. Po powrocie Putina na urząd prezydenta w 2012 r. władze uruchomiły cały 

wachlarz działań, wymierzonych w swobodę słowa w Internecie oraz wolności jego 

użytkowników. Z jednej strony, pod presją władz inwestorzy dokonali zmian kadrowej oraz 

zmiana polityki informacyjnej w kilku popularnych portalach internetowych. Które wcześniej 

cieszyły się dużą autonomią i zamieszczały informacje krytyczne wobec władz (Lenta.ru, 

Gazeta.ru, Newsru.com). Bliski Kremlowi biznesmen Aliszer Usmanow przejął akcje serwisu 

społecznościowego Vkontakte i doprowadził do wymiany kierownictwa w tym portalu. Od 

marca 2014 r. na terenie Rosji blokowanych jest kilka popularnych opozycyjnych portali 

(Grani.ru, Ej.ru, Kasparov.ru, blog Aleksieja Nawalnego). W 2014 r. władze uchwaliły także 

ustawę, która znacząco zacieśnia kontrolę nad blogerami i zobowiązuje ich do przestrzegania 

restrykcyjnego ustawodawstwa (szerzej patrz str. 7). Narzędziem kontroli nad serwisami 

zagranicznymi może być także ustawa o ochronie danych osobowych, nakazująca tym 

serwisom (Google, Facebook, Twitter i in.) przechowywanie danych użytkowników 

wyłącznie na terenie Federacji Rosyjskiej (patrz także str. 7). W konsekwencji polityki 

Kremla wobec Internetu w ostatnich latach obecna czołówka rosyjskich opozycyjnych 

blogerów (Oleg Kaszyn, Andriej Malgin i Rustem Adagamow) wyemigrowała z Rosji i pisze 

z zagranicy. 

 

Media regionalne 

 

Ustawowo, poza wymienionymi wcześniej ustawami federalnymi, podział kompetencji władz 

federalnych i regionalnych w regulacji działalności regionalnego rynku prasy precyzuje 

ustawa „O ogólnych zasadach organizacji samorządu terytorialnego” (2003) oraz 

rozporządzenie rządu FR z 2010 r. regulujące zasady rozmieszczania niestacjonarnych 

obiektów handlowych. W wyłącznej gestii władz lokalnych znajdują się przede wszystkim 

kwestie praktyczne, w tym tryb wydawania, kolportażu i sprzedaży prasy na terenie danego 

regionu. 

Rozkwit dziennikarstwa regionalnego nastąpił w latach 1990., kiedy wraz z krachem ZSRR 

przestała istnieć jednolita „linia informacyjna” i cenzura, a wraz z nią wiele ogólnokrajowych, 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

22 
 

oficjalnych mediów. W regionach nastąpił wysyp mediów niepaństwowych i komercyjnych, 

zajmujących się tematyką regionalną, a także (w odróżnieniu od okresu radzieckiego) 

zawierających dużą komponentę sensacyjno-rozrywkową. Formy własności nowych mediów 

były różne: państwowa, państwowo-spółdzielcza, akcyjna, prywatna, kontrolowana przez 

jednego właściciela bądź grupę osób. Część mediów kontrolowana była przez regionalne 

administracje (regułą jest wydawanie przez władze regionalne gazety reprezentującej „linię” 

gubernatora czy mera), jednak znaczna część finansowana była przez nowe układy biznesowe 

czy kryminalne, które traktowały je jako narzędzie promocji czy wpływania na opinię 

publiczną. Pojawiały się także gazety niezależne, zakładane przez grupy dziennikarzy. Tylko 

część tych mediów była dochodowa, z uwagi na niewielki rozmiar regionalnych rynków 

prasy, wysokie koszty produkcji i spadające w latach 1990. dochody ludności. Część 

wydawnictw dotowana jest przez państwo (periodyki dla dzieci, seniorów, osób 

upośledzonych itd.), jednak w większości przypadków funkcjonowanie gazety zakładało 

istnienie inwestora, który z kolei miał wpływ na politykę redakcyjną. 

Struktura rynku regionalnego w znacznym stopniu replikuje rynek federalny – funkcjonują na 

nim media kierowane do biznesu, rozmaite wydawnictwa branżowe, pisma brukowe, 

bezpłatne gazety miejskie, w tym cieszące się dużą popularnością bezpłatne gazety ogłoszeń. 

Różnice natomiast polegają na tym, iż na szczeblu regionalnym mniej jest wydawnictw 

stricte politycznych, więcej natomiast specyfiki związanej z danym regionem (np. 

poświęconych życiu na wsi). Ogólnopaństwowe stacje telewizyjne nadawane na regiony 

zamieszczają regionalne bloki reklamowe, zaś ogólnokrajowe gazety zawierają wkładkę 

regionalną. Regiony zwarcie zamieszkałe przez narody nierosyjskie mają też prasę w 

językach narodowych oraz z reguły bloki tematyczne w regionalnych stacjach telewizyjnych. 

Obecnie w rosyjskich regionach działa ok. 180 regionalnych stacji telewizyjnych i dodatkowo 

30 stacji, których zasięg obejmuje małe miasta i wsie, ukazują się dziesiątki tysięcy tytułów 

prasowych, których średni nakład waha się między 5 a 20 tys. egz. 

 

Po roku 2000, w warunkach polityki centralizacji i ograniczania pluralizmu politycznego i 

informacyjnego, podobne procesy zachodziły także na szczeblu regionalnym. Władze 

regionów łączyła z Moskwą specyficzna umowa społeczna: w zamian za lojalność regionu i 

stabilność społeczną (brak protestów), uzyskiwały one praktycznie wolną rękę w 

„formatowaniu” zarówno regionalnej polityki, biznesu, jak i sfery informacyjnej. Poza 

sektorami surowcowym czy zbrojeniowym, w którym działały duże koncerny ogólnokrajowe, 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

23 
 

gospodarka regionów stopniowo została zdominowana przez lokalne układy polityczne. 

Na rynkach regionalnych, podobnie jak federalnym, zaczęły powstawać regionalne repliki 

informacyjnego „pionu” władzy (властная вертикаль). Zmiany te odbiły się szczególnie 

niekorzystnie na mediach niezależnych, zwłaszcza tych, które próbowały realizować funkcję 

kontroli społecznej wobec władz. Umacniały się natomiast media związane z lokalnymi 

administracjami, a media prywatne musiały uwzględniać narzucone przez władze 

ograniczenia polityczne w swoich publikacjach. Regułą jest, że regionalny komponent 

informacyjny pojawiający się czy to w regionalnej telewizji, czy gazecie, tworzony jest z 

uwzględnieniem niepisanych zasad sformułowanych przez regionalną administrację. W 

kwestii tej występuje jednak znaczące zróżnicowanie regionalne: są regiony, w których 

władze nie tolerują opozycyjnego dziennikarstwa (dużym echem odbiło się zabójstwo w 1998 

r. kałmuckiej dziennikarki Łarisy Judiny, która krytycznie pisała o władzach republiki), jak i 

takie, w których panuje względnie łagodne ograniczenia dla dziennikarzy. W obwodzie 

kaliningradzkim od lat z powodzeniem ukazuje się opozycyjna gazeta „Nowyje Koliosa”, a w 

obwodzie tomskim – prywatna telewizja TV2, która wielokrotnie była laureatem 

prestiżowych nagród telewizyjnych TEFI7. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
7 Pod koniec roku 2014 telewizja TV2 znalazła się na granicy likwidacji – rządowa agencja Roskomnadzor 
odrzuciła wniosek o przedłużenie licencji stacji. 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

24 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

25 
 

 

ROZDZIAŁ II 

PRASA 

 

Prasa to najbardziej rozpowszechniony rodzaj środka masowego przekazu w Rosji. W roku 

2009 istniało ponad 50 tys. oficjalnie zarejestrowanych mediów papierowych, a w roku 2014 

– 63,5 tys8. Jednak tendencją ostatnich lat jest stałe zmniejszenie nakładów prasy papierowej. 

Tylko w ostatnim roku nakłady rosyjskiej prasy zmniejszyły się średnio o 7%. Jednym z 

przykładów jest popularny dziennik Moskowskij Komsomolec, którego nakład w ciągu 

ostatnich lat spadł z 2,2 mln egz. do 700 tys. Główną przyczyną tego procesu jest digitalizacja 

i dostęp do tekstów prasowych poprzez ich strony internetowe, w tym na urządzeniach 

mobilnych. Procesem towarzyszącym jest rozwój i rozbudowa stron internetowych mediów 

drukowanych, które (poza nielicznymi wyjątkami) przewidują bezpłatny dostęp do tekstów 

bieżących i archiwalnych. Zmniejszająca się popularność papierowych nośników sprawia, że 

spada także wartość papierowego rynku reklamowego – od ubiegłego roku wartość tego 

rynku zmniejszyła się o 10%, do 37 mld rubli9. 

 

Wykaz najważniejszych tytułów prasowych: 

 

Parłamientskaja Gazieta 

Dziennik, oficjalny organ parlamentu, rodzaj „dziennika ustaw”. Tu ogłaszane są uchwalone 

przez parlament akty normatywne i inne akty prawne (na stronie www gazety zebrane są w 

zakładce „Dokumenty”, strona posiada też wyszukiwarkę aktów prawnych). Ponadto dziennik 

publikuje „kronikę oficjalną”, teksty naświetlające pracę parlamentu i wywiady z 

parlamentarzystami. Nakład – 56,5 tys. Adres internetowy: www.pnp.ru. 

 

 

                                                           
8 Patrz m.in. http://www.slideshare.net/omukovozov/2014-37350384. 
9 http://www.gazeta.ru/business/2014/02/26/5927749.shtml. 

http://www.pnp.ru/
http://www.slideshare.net/omukovozov/2014-37350384
http://www.gazeta.ru/business/2014/02/26/5927749.shtml


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

26 
 

Rossijskaja Gazieta 

Dziennik, oficjalny organ rządu FR (100% we własności ministerstwa finansów FR). 

Publikator ustaw i dekretów – po opublikowaniu w „RG” wchodzą w życie ustawy, dekrety 

prezydenta, zarządzenia rządu oraz akty normatywne rządowych resortów. Gazeta ma grono 

wpływowych publicystów, cenionych także przez niezależnych odbiorców (m.in. Leonida 

Radzichowskiego, Walerija Wyżutowicza oraz specjalizującą się w tematyce polskiej Ariadnę 

Rokossowską). Mimo iż jest gazetą oficjalnie kontrolowaną przez władze, cieszy się pewną 

renomą i stroni od zamieszczania rażących manipulacji (jak np. Izwiestija czy Komsomolska 

Prawda). Nakład codzienny – 167 tys. egz., weekendowy – 3,5 mln. Adres internetowy: 

www.rg.ru. 

 

 Niezawisimaja Gazieta 

Dziennik; właściciel – Konstantin Riemczukow (biznesmen o poglądach umiarkowanie 

liberalnych, w czasach ZSRR przypuszczalnie powiązany z radzieckim wywiadem). Prowadzi 

niejednorodną politykę redakcyjną. Z jednej strony, publikuje teksty umiarkowanie liberalne i 

zawierające elementy krytyki władz. Z drugiej – gazeta niejednokrotnie wykorzystywana była 

do zamieszczania „wrzutek” inspirowanych przez Kreml, w tym do tekstów antypolskich (np. 

głośny tekst gubernatora obwodu kemerowskiego Amana Tulejewa z 2000 r. oskarżający 

Polskę o „wymordowanie 80 tys. czerwonoarmistów w polskich obozach koncentracyjnych” 

podczas wojny polsko bolszewickiej 1920 r.). W okresie prezydentury Miedwiediewa 

wspierała jego politykę, po powrocie na Kreml Putina jest umiarkowanie krytyczna wobec 

władz – można ją uznać za wyraziciela poglądów części rosyjskich elit, rozczarowanych 

powrotem Putina i ostrym zwrotem autorytarnym i antyzachodnim. Mimo to gazeta od czasu 

do czasu ulega presji władz (z ujawnionych przez hakerów informacji wynika, że publikowała 

materiały zgodne z wytycznymi władz dot. wyborów w Moskwie w 2013 r.). Nakład – 40 tys. 

Adres internetowy: www.ng.ru. 

 

Wiedomosti 

Dziennik o profilu gospodarczym; najbardziej opiniotwórcza rosyjska gazeta, stanowiąca 

lekturę elit i biznesu, będąca jednocześnie jedną z ostatnich niezależnych od władz. W 100% 

http://www.rg.ru/
http://www.ng.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

27 
 

kontrolowana przez kapitał zagraniczny (po 33% fiński fundusz Sanoma, Dow Jones/Wall 

Street Journal i FT Group/Financial Times). Na mocy uchwalonej w 2014 r. ustawy (patrz 

rozdział I) będzie musiała do końca 2016 r. odsprzedać podmiotom rosyjskim 80% akcji, co 

traktuje się jako równoznaczne z jej zamknięciem w obecnym kształcie. Gazeta zbiera na 

swoich łamach najlepszych rosyjskich publicystów i komentatorów i jest ostrym krytykiem 

polityki władz, w szczególności polityki gospodarczej. Papierowy nakład – 75 tys., 

kilkakrotnie więcej prenumeratorów internetowych (2,5 mln unikalnych użytkowników 

miesięcznie). Adres internetowy: www.vedomosti.ru. 

Forbes 

Miesięcznik, wersja rosyjska ukazuje się od 2004 r. Wydawca – niemiecki koncern Axel 

Springer. Pierwszy redaktor naczelny rosyjskiego Forbesa, Paul Klebnikov (amerykański 

dziennikarz rosyjskiego pochodzenia) został zastrzelony w Moskwie w 2004 r. (wcześniej 

publikował wiele materiałów śledczych dot. rosyjskich oligarchów i czeczeńskich 

biznesmenów). Forbes publikuje cenione analizy i publicystykę o profilu gospodarczym, jest 

autorem najbardziej miarodajnej listy najbogatszych Rosjan. Podobnie jak Wiedomosti, na 

mocy uchwalonej w 2014 r. ustawy (patrz rozdział I) będzie musiał do końca 2016 r. 

odsprzedać 80% swoich akcji podmiotom rosyjskim. Nakład: 100 tys. egz. Adres 

internetowy: www.forbes.ru. 

 

Kommersant 

Dziennik, kontrolowany przez Aliszera Usmanowa, najbogatszego biznesmena Rosji 

(inwestora w branży metalurgicznej, mającego też powiązania z Gazpromem). Przez lata 

Kommersant był dziennikiem prawdziwie opiniotwórczym i renomowanym – z jednej strony, 

publikował wiele przenikliwych analiz i tekstów politycznych i gospodarczych, a 

jednocześnie (mając dobre kontakty ze strukturami władzy), publikował „przecieki 

kontrolowane” z Kremla i rządu. W ostatnich latach autonomia redakcyjna gazety wyraźnie 

się zawęziła, a jego serwilizm polityczny wzrósł. Jednym z przykładów tego trendu jest 

dymisja redaktora naczelnego Michaiła Michajlina po publikacji tekstu krytycznego wobec 

Rosniefti. Z gazety odeszło wielu opiniotwórczych dziennikarzy, natomiast publikuje tam 

swoje reportaże polityczne Andriej Kolesnikow, nazywany ulubionym dziennikarzem Putina. 

Nakład – 117 tys. Adres internetowy: www.kommersant.ru. 

http://www.vedomosti.ru/
http://www.forbes.ru/
http://www.kommersant.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

28 
 

Kommersant-Włast'  

Tygodnik, należy do domu wydawniczego Kommersant (kontrolowanego przez Aliszera 

Usmanowa). Tygodnik stracił renomę, którą cieszył się w latach 90., obecnie jest tytułem, 

który konsultuje swoją politykę z władzami, a w 2013 r. został przyłapany przez niezależnych 

dziennikarzy na fałszowaniu materiałów. Nakład – 55 tys. Adres internetowy: 

http://kommersant.ru/vlast. 

 

Ogoniok 

Tygodnik, jeden z najstarszych periodyków w Rosji (ukazuje się z przerwami od 1899 r.). Od 

2009 r. należy do domu wydawniczego Kommersant (kontrolowanego przez Aliszera 

Usmanowa). W schyłkowym okresie ZSRR, tygodnik stał się jednym z głównych medialnych 

spiritus movens pierestrojki. Obecnie kierowany jest głównie do inteligencji, ma profil 

kulturowy, literacki i reportażowy. Jego linię polityczną można określić jako balansowanie 

między ostrożną krytyką władz a przestrzeganiem niepisanych norm lojalności. Nakład – 80 

tys. Adres internetowy: http://www.kommersant.ru/ogoniok.  

 

Nowaja Gazieta 

ukazuje się 3 razy w tygodniu. 51% udziałów gazety należy do redakcji, a kolejne 49% do 

bankiera Aleksandra Lebiediewa (39%), po konflikcie z Kremlem zamieszkałego w 

Londynie, i Michaiła Gorbaczowa (10%). Gazeta lewicowo-liberalna, skoncentrowana na 

obronie praw człowieka, jednoznacznie opozycyjna wobec władz. Od początku krytycznie 

odniosła się do prezydenta Władimira Putina i jego otoczenia; w okresie prezydentury 

Miedwiediewa zajęła postawę umiarkowanie życzliwą wobec niego (co wynikało zarówno z 

poglądów i oczekiwań samych dziennikarzy, jak i z postawy Lebiediewa, który był w gronie 

biznesmenów, „stawiających” na Miedwiediewa). Gazeta specjalizuje się w śledztwach 

dziennikarskich i publikacji materiałów demaskujących patologie panujące w organach 

państwowych. Za to jest przedmiotem regularnej presji ze strony władz (m.in. oficjalne 

ostrzeżenia Roskomnadzoru za rzekome łamanie prawa). Zgodnie z powiedzeniem Guya 

Chazana, „Rosja to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc dla dziennikarzy na świecie, a 

najbardziej niebezpiecznym w Rosji miejscem dla dziennikarzy jest właśnie „Nowaja 

http://kommersant.ru/vlast
http://www.kommersant.ru/ogoniok


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

29 
 

Gazieta”. Wśród zamordowanych w ostatnich latach dziennikarzy śledczych lub 

współpracowników Nowej Gazety byli: Anna Politkowska (zabita w 2006 r.), i Igor 

Domnikow (zabity w 2000 r.), Jurij Szczekoczichin (zmarł w 2003 r. w niewyjaśnionych 

okolicznościach), Natalia Estemirowa (zabita w 2009 r.) Stalisław Markiełow i Anastasija 

Baburowa (zabici w 2009 r.) i szereg innych. Nakład – ok. 300 tys. Adres internetowy: 

www.novayagazeta.ru. 

 

The New Times 

Tygodnik, będący własnością zespołu redakcyjnego pod redakcją Jewgienii Albac, 

Finansowany częściowo metodą crowdfundingu (powstał na bazie przekształconego 

tygodnika „Nowoje Wriemia”). Liberalny, opozycyjny wobec władz, krytyczny zwłaszcza 

wobec prezydenta Putina i „siłowików”. Zasłynął dziennikarskimi śledztwami dotyczącymi 

finansowania kremlowskich projektów (autorka wielu z tych tekstów Natalia Morari decyzją 

FSB w 2009 r. została wyrzucona z Rosji). W okresie prezydentury Miedwiediewa tygodnik 

udzielił mu ostrożnego poparcia i wyrażał nadzieje na działania liberalizacyjne. Obecnie 

publikuje teksty jednoznacznie krytyczne wobec polityki Kremla (potępił m.in. aneksję 

Krymu) i cieszy się dużą renomą niezależnych odbiorców, choć jednocześnie boryka się z 

kłopotami finansowymi. Nakład – 50 tys. (+ kilkadziesiąt tysięcy prenumeratorów w 

Internecie). Adres internetowy: www.newtimes.ru. 

 

Izwiestija  

Dziennik; kontrolowany przez biznesmena Jurija Kowalczuka (poprzez firmę „Sogas”), 

bliskiego przyjaciela Władimira Putina. Wydawana przez holding „News Media” 

kontrowersyjnego potentata medialnego Arama Gabrelianowa, wydającego także brukowiec 

Żyzń i portal internetowy LifeNews. Gazeta uchodzi za „tubę propagandową” Kremla, 

publikują tu tacy kontrowersyjni (faszyzujący) komentatorzy jak Aleksandr Prochanow i 

Eduard Limonow. W ostatnich latach, zwłaszcza po powrocie Putina na Kreml, protestach 

antyprezydenckich w 2011-12 r., oraz szczególnie po aneksji Krymu i interwencji rosyjskiej 

na Ukrainie, Izwiestija zajmuje agresywnie prokremlowską postawę. Z prokremlowskiej, 

choć szanowanej kiedyś gazety stała się dzisiaj „gadzinówką”. W 2014 r. hakerzy ujawnili 

http://www.novayagazeta.ru/
http://www.newtimes.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

30 
 

informacje o zamieszczaniu m.in. w Izwiestijach artykułów za pieniądze. Nakład – 150 tys. 

Adres internetowy: www.izvestia.ru. 

 

Żyzń 

Dziennik-tabloid, najbardziej brukowa gazeta Rosji. Jest częścią imperium medialnego „News 

Media” Arama Gabrelianowa – jednego z najbardziej kontrowersyjnych potentatów 

medialnych, który blisko współpracuje z oligarchą Jurijem Kowalczukiem, bliskim 

przyjacielem Władimira Putina. Gazeta publikuje głównie sensacyjne i prymitywne materiały 

z życia gwiazd, jednak przemyca wśród nich przesłanie poparcia dla rządzącego reżimu w 

Rosji. Nakład – 2,1 mln. Strona internetowa: http://zhizn.ru. 

 

Komsomolskaja Prawda 

Dziennik-brukowiec; właściciel pakietu kontrolnego akcji: grupa ESN (struktura zbliżona do 

Rosyjskich Kolei, na czele których stoi bliski współpracownik Putina Władimir Jakunin). 

Gazeta będąca medialnym narzędziem Kremla, a jednocześnie budząca wiele kontrowersji, w 

tym obyczajowych. Nakład codzienny – 655 tys., weekendowy – 2,7 mln. Gazeta ukazuje się 

także za granicą – w 48 krajach, o łącznym nakładzie 1 mln. Adres internetowy: www.kp.ru  

  

Moskowskij Komsomolec 

Dziennik łączący cechy tabloidu i elementy poważnej publicystyki i analityki. Głównym 

akcjonariuszem i redaktorem naczelnym od blisko 30 lat jest Pawieł Gusiew, który ma opinię 

„systemowego liberała” i koniunkturalisty – w przeszłości sprzyjał b. merowi Moskwy 

Jurijowi Łużkowowi, obecnie prowadzi politykę ostrożnego krytycyzmu wobec Kremla, 

występując z pozycji liberalnych (jednocześnie zasiada w prezydenckiej Radzie ds. Praw 

Człowieka). W gazecie publikują publicyści o różnych poglądach – z jednej strony np. 

krytyczni wobec władz ekonomista Władisław Inoziemcew i publicysta Aleksandr Minkin, a 

z drugiej strony – kontrowersyjny dziennikarz śledczy Aleksandr Chinsztejn (rzekomo 

związany z FSB), który jednocześnie jest deputowanym Dumy z ramienia prokremlowskiej 

partii Jedna Rosja. W 2013 r. gazeta wywołała skandal, publikując ostry tekst krytyczny 

http://www.izvestia.ru/
http://zhizn.ru/
http://www.kp.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

31 
 

wobec „politycznej prostytucji” w partii Jedna Rosja, za co naraziła się na szykany ze strony 

przedstawicieli partii. Nakład – 700 tys. Adres internetowy: www.mk.ru. 

 

Snob  

Miesięcznik polityczno-społeczno-lifestylowy, kierowany do klasy średniej, prezentujący 

liberalne i umiarkowanie opozycyjne poglądy. Powstał w 2008 r. jako wyraziciel poglądów 

wielkomiejskiej klasy średniej. Kontrolowany przez grupę ONEKSIM należącą do miliardera 

Michaiła Prochorowa. W wydaniu papierowym oraz na portalu Snoba piszą jedni z 

najlepszych rosyjskich dziennikarzy, publicystów, pisarzy oraz ekspertów (m.in. Borys 

Akunin, Władimir Sorokin, Walerij Paniuszkin, Oleg Kaszyn, Anton Nosik). Nakład – 90 tys. 

www.snob.ru. 

 

Argumenty i Fakty 

Popularny tygodnik, w 2014 r. przejęty przez merostwo Moskwy (wcześniej kontrolowany 

przez Promswiaźbank należący do „prawosławnych bankierów” braci Aleksieja i Dmitrija 

Ananiewów, bliskich Władimirowi Jakuninowi). Najbardziej poczytny tygodnik w Rosji 

(obecny nakład - 2,2 mln egz.), w 1990 roku trafił do księgi rekordów Guinnessa jako gazeta 

o największym nakładzie wszechczasów (33,5 mln). Jego polityka redakcyjna sprowadza się 

do prosocjalnego populizmu i lojalności wobec Kremla. Adres internetowy: www.aif.ru. 

 

Profil  

Tygodnik, wydawany w partnerstwie z niemieckim tygodnikiem der Spiegel. Wydawany 

przez dom wydawniczy Rodionowa, który kontroluje bankier Siergiej Rodionow (w 

przeszłości prawdopodobnie związany z radzieckim wywiadem). W latach 2007-2009 

redaktorem naczelnym „profilu” był kontrowersyjny prokremlowski dziennikarz Michaił 

Leontjew. Politykę redakcyjną pisma można określić jako „prokremlowska wizja 

gospdaorki”, tygodnik zamieszcza wywiady z ważnymi politykami i szefami korporacji 

państwowych. Nakład w 2008 r. - 83 tys. (brak aktualnych danych, zapewne znacznie niższy). 

Adres internetowy: www.profile.ru. 

http://www.mk.ru/
http://www.snob.ru/
http://www.aif.ru/
http://www.profile.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

32 
 

 

Ekspert  

Tygodnik kontrolowany przez zbliżonego do Kremla biznesmena Olega Deripaskę. 

Umiarkowanie prokremlowski, sympatyzuje z „systemowymi liberałami”, łączy poglądy 

liberalne z poparciem dla elementów państwowej regulacji gospodarki. Redaktor naczelny 

Walerij Fadiejew jest członkiem wyższego kierownictwa kremlowskiej partii Jedna Rosja. 

Nakład w roku 2008 – 60 tys. (brak aktualnych danych). Adres internetowy: 

www.ekspert.ru. 

 

Russkij Reporter 

Tygodnik, należący do holdingu Ekspert (Oleg Deripaska). Tygodnik publikujący ambitne 

reportaże i fotoreportaże (wiele publikowanych w nim zdjęć było nagradzanych w World 

Press Foto). W partnerstwie z WikiLeaks od 2010 r. publikował ujawniane przez grupę 

materiały na temat Rosji. Po wybuchu konfliktu zbrojnego na wschodzie Ukrainy, redaktor 

naczelny tygodnika Witalij Lejbin otwarcie deklarował swoje poparcie dla separatystów 

walczących po stronie Donieckiej i Ługańskiej Republik Narodowych. Nakład - 170 tys. 

Adres internetowy: www.rusrep.ru. 

 

Prawda  

Ukazuje się 3 razy w tygodniu. „Organ” prasowy Komunistycznej Partii Federacji Rosyjskiej. 

Nakład - 100 tys. Adres internetowy: www.gazeta-pravda.ru. 

 

The Moscow Times 

Angielskojęzyczny dziennik, publikowany we współpracy z International Herald Tribune. 

Wydawany przez koncern Independent Media Sanoma Magazines (akcjonariat fiński). Gazeta 

kierowana jest do cudzoziemców mieszkających w Rosji, przede wszystkim do biznesmenów 

i dziennikarzy, a także do czytających do angielsku Rosjan. Audytorium gazety to 

najzamożniejsza i najmłodsza (30-35 lat) grupa wśród czytelników rosyjskich gazet. The 

Moscow Times oferuje wysokiej jakości informacje i analizy, często krytyczne wobec 

http://www.ekspert.ru/
http://www.rusrep.ru/
http://www.gazeta-pravda.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

33 
 

rosyjskich władz. Ma rozbudowaną stronę internetową. Nakład - 35 tys. Adres internetowy: 

www.themoscowtimes.com. 

 

Literaturnaja Gazieta 

Tygodnik. Ukazuje się od 1929 roku. Ma profil kulturalno-literacki, jednak podejmuje też 

tematykę polityczną, głównie w duchu prokremlowskim. Redaktor naczelny Jurij Polakow 

niejednokrotnie wyrażał się jako apologeta ZSRR, a przed wyborami prezydenckimi 2012 r. 

był mężem zaufania Władimira Putina. W 2014 r. Polakow wywołał w Rosji skandal, 

sprzeciwiając się w liście otwartym „kultowi Aleksandra Sołżenicyna”, którego twórczość 

miała jego zdaniem wątpliwą wartość literacką, a sam Sołżenicyn miał nawoływać USA do 

napaści na „swoją ojczyznę ZSRR”. Nakład - 148 tys. Adres internetowy: www.lgz.ru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.themoscowtimes.com/
http://www.lgz.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

34 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

35 
 

 

ROZDZIAŁ III  

TELEWIZJA I RADIO 

 

Telewizja to najpopularniejszy dziś środek masowego przekazu w Rosji i medium, którego 

zasięg jest nieporównywalny z żadnym innym. W 2014 roku 90% Rosjan deklarowało, iż 

czerpie wiedzę o Rosji i o świecie z telewizji (dla porównania w roku 2011 było ich 70%, 

dane: Lewada Centr). Obecnie w Rosji nadaje 16 ogólnokrajowych kanałów telewizyjnych, 

117 stacji satelitarnych i kablowych, 7 stacji nadających poza granicami Rosji, ok. 180 

kanałów regionalnych i ok. 30 kanałów ograniczonych do małych miasteczek czy wsi.  

 

Wykaz najważniejszych stacji telewizyjnych: 

 

1 Kanał 

Najważniejszy kanał rosyjskiej telewizji, kontrolowany przez rosyjski rząd i struktury 

biznesowe bliskie Władimirowi Putinowi (51% akcji – rządowa agencja Rosimuszczestwo, 

25% - struktury Jurija Kowalczuka, 24% - struktury Romana Abramowicza). Największe i 

najskuteczniejsze narzędzie kampanii propagandowych Kremla – główne wydania 

wiadomości, zwłaszcza wieczorne „Wriemia”, są powszechnie oglądane i kształtują poglądy i 

świadomość dużej części Rosjan, podobnie jak weekendowe programy informacyjno-

analityczne. Najpopularniejszymi dziennikarzami politycznymi stacji są Jekatierina 

Andriejewa, Piotr Tołstoj, swój program ma tutaj też kontrowersyjny prokremlowski 

dziennikarz Michaił Leontjew (obecnie także rzecznik Rosniefti). Poza tym telewizja nadaje 

wiele popularnych (lub jak twierdzą krytycy „ogłupiających”) programów rozrywkowych. Ma 

największy w Rosji zasięg – 98,8% ludności; oglądalność - 87%. Adres internetowy: 

www.1tv.ru. 

 

 

http://www.1tv.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

36 
 

 

Rossija 1 

Telewizja państwowa, należąca do holdingu WGTRK. Prezentuje punkt widzenia Kremla, po 

aneksji Krymu i agresji na Ukrainie była wielokrotnie oskarżana o stronę ukraińską oraz 

obserwatorów zachodnich o stronniczość i wręcz o zamieszczanie sfałszowanych materiałów. 

W tej stacji swój program „Wiesti niedieli” prowadzi kontrowersyjny dziennikarz Dmitrij 

Kisielow, nazywany największym propagandzistą Kremla w ostatnich latach (zajmujący 

szczególnie radykalne stanowisko po aneksji Krymu i agresji na Ukrainie, posługujący się 

mową nienawiści itd.). Innym znanym prokremlowskim dziennikarzem Rossija-1, 

prowadzącym program „Niedzielny wieczór”, jest Władimir Sołowjow. Zasięg - 98,2% 

ludności; oglądalność - 83%. Adres internetowy: www.russia.tv. 

 

NTW 

telewizja kontrolowana przez Gazprombank (faktyczna kontrola sprawowana jest przez 

struktury biznesmena Jurija Kowalczuka, bliskiego przyjaciela Władimira Putina). Po 

założeniu w 1993 r. przez oligarchę Władimira Gusińskiego aż do momentu przejęcia przez 

Kreml w 2001 r. telewizja była najnowocześniejszą i najbardziej profesjonalną telewizją 

informacyjną w Rosji. W okresie rządów Putina jej reputacja się pogarszała, a liczne 

programy kryminalno-sensacyjne i tabloidowe zaskarbiły jej miano „najbardziej kryminalnej 

stacji Rosji”. Wielokrotnie wykorzystywana przez Kreml do kampanii politycznych, m.in. w 

2010 przeciwko merowi Moskwy Jurijowi Łużkowowi. Po 2012 stała się narzędziem 

uderzania w liberalnych oponentów protestujących przeciwko władzom; zasłynęła z serii 

filmów dokumentalnych „Anatomia protestu”, mających kompromitować liberalną opozycję. 

Z kolei po aneksji Krymu i w trakcie agresji na Ukrainę zajmuje jednostronne 

prokremlowskie stanowisko i była przez obserwatorów oskarżana o fałszowanie 

faktów.Zasięg - 43% ludności; oglądalność - 72%. Adres internetowy: www.ntv.ru. 

 

RT (do 2009 jako Russia Today) 

Telewizja kontrolowana przez rosyjskie władze (założona w 2005 r. przez państwową agencję 

informacyjna RIA Nowosti), nadająca po angielsku, arabsku, hiszpańsku oraz niemiecku. 

Redaktorką naczelną jest Margarita Simonian, publicznie deklarująca poparcie dla Władimira 

Putina, członkini jego sztabu wyborczego przed wyborami prezydenckimi w 2012 roku. 

http://www.russia.tv/
http://www.ntv.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

37 
 

Telewizja adresowana do odbiorców zagranicznych jako alternatywa dla głównych 

anglojęzycznych stacji informacyjnych, a jej przekaz skupia się na wydarzeniach na świecie, 

a w mniejszym stopniu dotyczy samej Rosji. Telewizja naświetla problemy i patologie życia 

społecznego, politycznego i gospodarczego państw zachodnich, oddaje głos zachodnim 

radykalnym publicystom i komentatorom, krytycznym wobec własnych rządów lub wręcz 

wyznawcom teorii spiskowych (dotyczących m.in. zamachów z 11 września), tym, którzy 

przeciwstawiają się liberalnemu dyskursowi oraz ze zrozumieniem odnoszą się do Rosji i jej 

polityki. Jest tworzona w większości przez dziennikarzy i menedżerów młodszej generacji, 

realizowana na wysokim poziomie technicznym, przyciągnęła szereg znanych dziennikarzy 

(m.in. Larry King, Max Keiser, Peter Lavelle, a wcześniej – Julian Assange). W 2011 roku 

RT była najchętniej oglądaną zagraniczną stacją informacyjną w pięciu głównych miastach 

USA (Waszyngton, Nowy Jork, San Francisco, Los Angeles i Chicago, wg agencji Nielsen). 

W 2012 roku RT stała się trzecią (po BBC News i Sky News) najpopularniejszą stacją 

informacyjną w Wielkiej Brytanii, a jej miesięczne audytorium wyniosło 1,3 mln osób (dane 

agencji badawczych BARB i Kantar Media). W 2012 roku Pew Research uznała RT za 

najpopularniejszy kanał informacyjny na portalu YouTube (materiały RT łącznie mają już 

ponad miliard odsłon). RT jest jednym z najskuteczniejszych kremlowskich narzędzi soft 

power. Jest dostępna w ponad 100 krajach świata, a jej sygnał dociera do 700 mln odbiorców. 

Adres internetowy: http://www.rt.com. 

 

5 Kanał  

Stacja z Petersburga, od października 2006 jest kanałem federalnym (ogólnokrajowym), 

należącym do Nacjonalnej Media Gruppy, kontrolowanej przez zaprzyjaźnionego z Putinem 

biznesmena Jurija Kowalczuka (72,4%). Telewizja lojalna wobec premiera i prezydenta, a 

jednocześnie kierująca swój przekaz do tzw. klasy średniej i bardziej wytrawnych odbiorców. 

Jednak w ostatnich miesiącach, pod wpływem presji udziałowców i sytuacji geopolitycznej, 

coraz bardziej ulega procesowi „tabloidyzacji” i zamieszcza agresywne programy 

antyzachodnie i prokremlowskie. Adres internetowy: http://www.5-tv.ru  

 

Ren-TV 

popularna stacja TV, właścicielem pakietu większościowego jest Nacjonalnaja Media Gruppa 

http://www.rt.com/
http://www.5-tv.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

38 
 

kontrolowanej przez zaprzyjaźnionego z Putinem biznesmena Jurija Kolwaczuka (68%). 

Przez długi czas Ren-TV udawało się zachować kilka niezależnych programów 

informacyjnych, prezentujących informacje krytyczne wobec władz i prowadzonych przez 

dziennikarzy z dawnych mediów Władimira Gusińskiego. W 2014 r. kierownictwo stacji 

zdecydowało o zamknięciu programu informacyjno-analitycznego „Tydzień z Marianną 

Maksimowską”, prowadzonego przez popularną dziennikarkę, której udawało się zachować 

autonomię informacyjną – mimo iż program ten miał wysokie rankingi popularności. Obecnie 

Ren-TV to stacja rozrywkowa bez wyraźnego charakteru. Adres internetowy: http://www.ren-

tv.com. 

 

TV-Centr  

Telewizja regionalna (głównie Moskwa i okolice), we własności merostwa Moskwy. Przez 

lata była głównym narzędziem medialnym wieloletniego mera Moskwy Jurija Łużkowa, 

obecnie jest lojalna wobec aktualnego mera stolicy – Siergieja Sobianina. Na antenie TV-

Centr od kilkunastu lat prowadzi swój program analityczny „Post Scriptum” kontrowersyjny 

dziennikarz i polityk Aleksiej Puszkow (deputowany Dumy Państwowej, szef parlamentarnej 

komisji ds. międzynarodowych), słynący z poglądów mocarstwowych i antyamerykańskich, 

Zasięg - 8% ludności. Adres internetowy: http://www.tvc.ru  

 

TV Dożd’ 

Internetowa telewizja "nowej generacji", powstała w 2010, dostępna także w kablówkach i 

przez satelitę (często oglądana na urządzeniach mobilnych, w tym telefonach komórkowych). 

Założycielką i redaktorką naczelną jest znana z liberalnych poglądów media menedżerka 

Natalia Sindiejewa. Dożd' stał się prawdziwą przeciwwagą dla tradycyjnych telewizji, 

zdominowanych przez popularną rozrywkę i propagandę polityczną – prowadzi dynamiczne 

wiadomości „bez cenzury”, programy publicystyczne na żywo, nowoczesne programy 

tworzone przez młody i nowatorski zespół. Telewizja otwarcie mówiła o problemach Rosji: o 

korupcji, biurokracji, fałszerstwach wyborczych, nagłaśniała (a właściwie uczestniczyła) w 

protestach antykremlowskich z przełomu 2011/12 roku. Szybko nabierała popularność wśród 

wielkomiejskiej klasy średniej (w 2012 jej zasięg wynosił ok. 5 mln osób, a w 2014 – ok. 11 

mln, TNS). Za krytykę władz telewizja stała się przedmiotem nagonki Kremla – w 2013 r. 

http://www.ren-tv.com/
http://www.ren-tv.com/
http://www.tvc.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

39 
 

pod naciskiem władz z nadawania sygnału telewizji wycofało się kilku największych 

operatorów kablowych, przyjęto ustawę zakazującą reklamy w płatnych stacjach TV (co 

pozbawiło ją dużej części dochodów), a w 2014 r. kolejni właściciele nieruchomości 

wymawiali telewizji pomieszczenia (od grudnia 2014 telewizja nadaje z prywatnego 

mieszkania). Od pewnego czasu TV Dożd’ borykałą się z problemami finansowymi, 

ogłaszając płatną subskrypcję i kwestując na rzecz stacji. Mimo licznych problemów, stacja 

pozostaje najlepszą niezależną stacją telewizyjną w Rosji. Jednak ostatnie wydarzenia czynią 

jej zamknięcie coraz bardziej prawdopodobnym. Adres internetowy: www.tvrain.ru.  

 

RTVi 

Rosyjskojęzyczna telewizja satelitarna nadająca z Izraela. Założona i kontrolowana przez 

antyputinowskiego oligarchę Władimira Gusińskiego, w 2012 r. została kupiona przez 

rosyjskiego biznesmena Rusłana Sokołowa, dyrektora TV Zwiezda (związanej z rosyjskim 

ministerstwem obrony). Wiele programów przygotowywanych jest we współpracy z 

radiostacją Echo Moskw i stanowi wersję „wideo” audycji Echa. W tych audycjach pojawiają 

się najbardziej znani rosyjscy eksperci. Adres internetowy: http://www.rtvi.ru. 

 

Spas 

Telewizja prawosławna; formalnie prywatna, jednak kontrolowana przez władze (założona 

przez działaczy bliskich Kremlowi). Ma marginalny zasięg i znaczenie. Adres internetowy: 

http://www.spastv.ru. 

 

Wykaz najważniejszych stacji radiowych: 

 

 

Majak  

Państwowa rozgłośnia radiowa, część holdingu WGTRK. Profil informacyjno-rozrywkowy. 

Najpopularniejsza stacja radiowa w Rosji. Audytorium stacji w Moskwie jest szacowane na 

670 tys. osób (dane Synovate Comcon, 2012). W 2013, w związku z wyłączeniem przez 

http://www.tvrain.ru/
http://www.rtvi.ru/
http://www.spastv.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

40 
 

WGTRK części nadajników sygnału, radio przestało nadawać na falach długich i średnich i 

przestało być odbierane w oddalonych miasteczkach i na wsiach, jak również na trasach poza 

miastem. Adres internetowy: www.radiomayak.ru. 

 

Radio Rossii  

Państwowa rozgłośnia radiowa, część holdingu WGTRK. Finansowana z budżetu państwa. 

Wiele audycji politycznych, publicystycznych, ale też tematycznych. Zasięg - 45%. Adres 

internetowy: www.radiorus.ru. 

 

Wiesti FM 

Państwowa rozgłośnia, część holdingu WGTRK. Profil informacyjny – dużo wiadomości, 

programów politycznych, relacji ważnych wydarzeń na żywo. Wśród prowadzących jest 

znany prokremlowski dziennikarz Władimir Sołowjow. Stacja lojalna wobec władz; w 2011 r. 

zwolniono dziennikarza za krytykę Walentiny Matwijenko, ówczesnej gubernator 

Petersburga. Zasięg obejmuje ok. 30 największych miast Rosji. Rozbudowana strona www. 

Adres internetowy: http://radiovesti.ru. 

 

Russkaja Służba Nowostiej 

Prywatna stacja radiowa o profilu informacyjnym, właścicielem jest „Nacjonalnaja Media 

Gruppa” (kontrolowana przez bliskiego przyjaciela Władimira Putina Jurija Kowalczuka; 

szefową rady dyrektorów NMG jest Alina Kabajewa). W 2013 r. redaktorem naczelnym 

został Aram Gabrelianow, twórcza skandalizujących prokremlowskich mediów – tabloidu 

Żyzń i portalu LifeNews. Jej zasięg obejmuje 4 miasta Rosji, w tym Moskwę i Petersburg. 

Audytorium stacji w Moskwie jest szacowane na 555 tys. osób (dane Synovate Comcon, 

2012). W 2014 r. RSN znalazło się na 1. miejscu najczęściej cytowanych stacji radiowych 

Rosji. Adres internetowy: http://www.rusnovosti.ru/. 

 

Echo Moskwy  

Opiniotwórcza rozgłośnia radiowa o profilu informacyjnym. Właścicielem pakietu 

kontrolnego rozgłośni jest Gazprom (66% udziałów, ok. 28% mają pracownicy rozgłośni). 

http://www.radiomayak.ru/
http://www.radiorus.ru/
http://radiovesti.ru/
http://www.rusnovosti.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

41 
 

Przez lata rozgłośni udawało się zachować niezależność programową i krytyczną postawę 

wobec władz. W 2014 r. miały miejsce próby zmiany przez Kreml założyciela i redaktora 

naczelnego stacji Aleksieja Wieniediktowa, które ostatecznie nie uwieńczyły się sukcesem. 

To najpopularniejsza stacja informacyjna w Moskwie – audytorium stacji jest szacowane na 

przeszło 1 mln osób (dane Synovate Comcon, 2012). Rozbudowana strona internetowa, liczne 

blogi opiniotwórczych komentatorów, dostępne podcasty wszystkich audycji. Adres 

internetowy: www.echo.msk.ru. 

 

Radio Swoboda  

Rosyjska filia Radia Wolna Europa, rozgłośnia finansowana przez Kongres USA. Stacja o 

poglądach liberalno-demokratycznych, jednoznacznie krytyczna wobec rosyjskich władz. 

Sama stacja jest w Rosji często krytykowana przez władze i komentatorów prokremlowskich i 

oskarżana o „antyrosyjskość”. Główna siedziba znajduje się w Pradze, stacja ma też redakcję 

w Moskwie. Kierowana jest do inteligencji, odbiorców krytycznych wobec obecnych 

rosyjskich władz. Jej programy to wysokiej jakości programy informacyjno-analityczne i 

kulturalne. Rozbudowana strona internetowa, dostępne podcasty audycji. Adres internetowy: 

http://www.svoboda.org. 

 

Russkoje Radio 

Prywatna stacja radiowa o profilu rozrywkowym – gra wyłącznie rosyjską muzykę pop. 

Właściciel – Russkaja Media Gruppa (bliski władzom Siergiej Kożewnikow). Bardzo 

popularne na całym obszarze poradzieckim, włączając państwa bałtyckie, słuchana jest także 

przez mieszkańców nierosyjskich, stanowi jedno ze skutecznych narzędzi rosyjskiego soft 

power. Adres internetowy: http://www.rusradio.ru.  

 

 

 

 

 

 

 

http://www.echo.msk.ru/
http://www.svoboda.org/
http://www.rusradio.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

42 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

43 
 

 

ROZDZIAŁ IV 

PORTALE INTERNETOWE 

 

 

Z uwagi na techniczną łatwość i niewysokie koszty założenia mediów internetowych, pod 

względem liczbowym dominują one w wykazie mediów. Wśród portali internetowych można 

też odnotować ogromne wewnętrzne zróżnicowanie i dynamikę na całym rynku medialnym – 

stale powstaje wiele nowych stron, często jeden właściciel uruchamia kilka „lustrzanych” 

stron, część stron zmienia profil lub jest zawieszana. Niniejszy wykaz obejmuje jedynie 

najważniejsze strony informacyjne i analityczne. 

 

 

Najważniejsze wyszukiwarki i serwisy internetowe 

 

 

Yandex 

Najpopularniejsza rosyjska wyszukiwarka internetowa. Jej akcje kontrolowane są przez 

management na czele z założycielem Arkadijem Wołożem i zagraniczne fundusze 

inwestycyjne, tzw. złotą akcję ma państwowy Sbierbank. W ostatnich latach Yandex zaczął 

być poddawany presji politycznej: zmuszono go do zmiany algorytmów wyszukiwania 

(niezadowolenie władz budziły liczne informacje krytyczne wobec Kremla w zestawieniach 

wiadomości oraz umieszczanie opozycyjnych blogów w czołówce przeglądu blogosfery 

Yandeksu) oraz zmuszono do ustąpienia Arkadija Wołoża ze stanowiska dyrektora 

generalnego firmy. W październiku 2014 z usług Yandeksa korzystało 58,5 mln 

użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: 

www.yandex.ru. 

 

 

http://www.yandex.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

44 
 

 

Google.ru 

Rosyjskojęzyczna wersja amerykańskiej wyszukiwarki. W październiku 2014 z usług 

Google.ru korzystało 48,3 mln użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). 

Adres internetowy: www.google.ru. 

 

Mail.ru 

Portal multifunkcyjny, łączący funkcję wyszukiwarki, prowajdera poczty oraz licznych 

serwisów. Kontrolowany przez Mail.Ru Group, którego największym udziałowcem jest 

Aliszer Usmanow, biznesmen związany z Kremlem, aktualnie najbogatszy człowiek Rosji. W 

październiku 2014 z usług Mail.ru korzystało 58,2 mln użytkowników w wieku 18+ na 

terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: www.mail.ru. 

 

vKontakte 

Główny rosyjski portal społecznościowy, popularny także w innych krajach WNP. 

Założycielem portalu był młody informatyk Paweł Durow, nazywany rosyjskim Markiem 

Zuckerbergiem (vKontakte często nazywano „klonem Facebooka”). Przez lata vKontakte 

zawdzięczał swą ogromną popularność na całym obszarze poradzieckim m.in. elastycznemu 

podejściu do praw autorskich – bez przeszkód ściągano i wymieniano na nim pliki muzyczne 

i filmowe – spotykało się to z krytyką i oskarżeniami organów kontrolnych państw 

zachodnich. Mimo iż portal ma charakter społecznościowy i rozrywkowy, od 2011 r. zaczął 

spotykać się z presją polityczną. W 2011 r. Federalna Służba Bezpieczeństwa nakazała 

kierownictwu portalu zamknięcie 5 grup poświęconych odbywającym się wówczas protestom 

ulicznym lub krytycznym wobec Kremla i partii Jedna Rosja (Durow odmówił). Z kolei w 

2013 r. FSB zażądało od kierownictwa przekazania danych osobowych osób z grupy 

„Euromajdan” (również tym razem Durow odmówił). W efekcie, w kwietniu 2014 r. pod 

presją władz Durow ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego portalu (wkrótce opuścił 

Rosję), a pakiet kontrolny portalu został kupiony przez Mail.Ru Group, którego największym 

udziałowcem jest Aliszer Usmanow, biznesmen związany z Kremlem, aktualnie najbogatszy 

http://www.google.ru/
http://www.mail.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

45 
 

człowiek Rosji. Dziennie z portalu korzysta ok. 60 mln osób (dane: LiveInternet). Adres 

internetowy: vk.com. 

 

Najważniejsze portale informacyjne i analityczne 

 

RIA Nowosti 

Jedna z największych rosyjskich agencji informacyjnych, kontrolowana przez państwo 

(powstała w 1941 r.). Od grudnia 2013 – część holdingu „Rossija Siegodnia”. Do 2013 

agencja uchodziła za stosunkowo rzetelną, mimo iż kontrolowaną przez państwo; w wyniku 

wymiany kierownictwa obecnie prowadzi politykę informacyjną w pełni zgodną z linią 

władz. W październiku 2014 z usług RIA Nowosti korzystało 11,4 mln użytkowników w 

wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: www.ria.ru  

 

Interfax 

Duża agencja informacyjna, formalnie we własności prywatnej (główny akcjonariusz – 

Michaił Komissar, były wojskowy, prawdopodobnie związany z rosyjskim wywiadem 

wojskowym), faktycznie agencja kontrolowana przez państwo. W październiku 2014 z usług 

Interfax korzystało 4,8 mln użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). 

Adres internetowy: www.interfax.ru 

 

TASS (do 2014 – ITAR-TASS) 

Oficjalna państwowa agencja informacyjna, istnieje od 1904 r. Ma największą spośród 

rosyjskich agencji sieć korespondencką na świecie oraz w rosyjskich regionach. W 

październiku 2014 z usług TASS korzystało 4,1 mln użytkowników w wieku 18+ na terenie 

Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: tass.ru. 

 

 

http://www.vk.com/
http://www.ria.ru/
http://www.interfax.ru/
http://www.tass.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

46 
 

RBC (Rosbusinessconsulting) 

Ceniona ekonomiczna agencja informacyjna. Pakiet kontrolny akcji ma grupa Oneksim 

Michaiła Prochorowa. Agencja jest jedną z ostatnich nielicznych popularnych agencji, które 

zachowują niezależność redakcyjną. Zamieszcza wiele kompetentnych analiz ekonomicznych 

oraz operatywne informacje, często krytyczne wobec władz. Jednak z doniesień wynika, iż 

Michaił Prochorow planuje sprzedać udziały w portalu, a to zapewne przełoży się na 

ograniczenie jej niezależności. W październiku 2014 z usług rbc.ru korzystało prawie 11 mln 

użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: 

www.rbc.ru  

 

Gazeta.ru 

Jedna z najpopularniejszych rosyjskich agencji informacyjno-analitycznych. Znajduje się we 

własności holdingu Rambler&Co (wcześniej holding SUP), kontrolowanego przez lojalnego 

wobec władz biznesmena Aleksandra Mamuta (jego holding jest także właścicielem 

popularnej strony blogowej livejournal.com). Wcześniej zdobyła popularność niezależną 

polityką redakcyjną, ciekawą analityką i publicystyką, często krytyczną wobec władz. W 

ostatnich latach właściciele dokonali kilku zmian w kierownictwie portalu, a polityka 

redakcyjna zaczęła się zmieniać na bardziej przychylną wobec władz (w 2014 

poinformowano nawet, iż Gazeta.ru będzie współpracować informacyjnie z głównym 

programem rosyjskiej telewizji – 1 Kanałem). W październiku 2014 z usług gazety.ru 

korzystało 7,4 mln użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres 

internetowy: www.gazeta.ru. 

 

 Newsru.com 

Popularny portal informacyjny. należący do holdingu medialnego Władimira Gusińskiego, 

antykremlowskiego oligarchy mieszkającego w Izraelu. Portal ma wersję ukraińską oraz 

izraelską. Wiele aktualnych informacji, łatwe w obsłudze archiwum. Do niedawna 

jednoznacznie opozycyjny wobec władz, portal ostatnio wydaje się łagodzić tę krytykę i nieco 

cenzurować zamieszczane informacje. W październiku 2014 z usług newsru.com korzystało 3 

http://www.rbc.ru/
http://www.gazeta.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

47 
 

mln użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: 

www.newsru.com. 

 

Słon 

Opiniotwórczy portal komentatorski, zamieszczający komentarze znanych rosyjskich 

publicystów na tematy polityczne, społeczne i ekonomiczne. Kontrolowany przez 

właścicielkę TV Dożd’ Natalię Sindiejewą i jej męża biznesmena Aleksandra Winokurowa. 

Prowadzi niezależną politykę redakcyjną, zamieszcza wiele materiałów krytycznych wobec 

władz. W październiku 2014 z usług slon.ru korzystało 2 mln użytkowników w wieku 18+ na 

terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: www.slon.ru. 

 

Rosbałt 

Popularna agencja informacyjno-analityczna. Kierowana przez Natalię Czerkiesową, żonę 

Wiktora Czerkiesowa, generała KGB i wcześniej bliskiego przyjaciela Władimira Putina, 

który jednak w ostatnich latrach wypadł z najbliższego otoczenia prezydenta. Agencja ma 

opinię stosunkowo lojalnej wobec władz, lecz rzetelnej. W 2014 r. stała się obiektem nagonki 

ze strony regulatora medialnego – Rozkomnadzoru, który próbował doprowadzić do jej 

likwidacji. W październiku 2014 z usług Rosnalt korzystało 1,8 mln użytkowników w wieku 

18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: www.rosbalt.ru. 

 

Grani 

Portal informacyjno-analityczny. Finansowany przez Leonida Niewzlina, ex-menedżera 

koncernu Jukos, który mieszka w Izraelu (w Rosji jest ścigany listem gończym). Portal o 

wyraźnym charakterze opozycyjnym i antyrządowym. Publikują tam znani publicyści 

opozycyjni i dawni radzieccy dysydenci. W marcu 2014 r., na wniosek Prokuratury 

Generalnej, portal został zablokowany na terenie Federacji Rosyjskiej (obok kilku innych 

opozycyjnych stron – ej.ru, kasparov.ru i strony opozycjonisty Aleksieja Nawalnego) z 

oskarżenia o nawoływanie do nielegalnych akcji protestacyjnych. Apelacja Grani.ru została 

odrzucona i dostęp do niego nadal pozostaje zablokowany. Mimo to portal działa, a rosyjscy 

http://www.newsru.com/
http://www.slon.ru/
http://www.rosbalt.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

48 
 

użytkownicy mogą uzyskiwać dostęp do portalu za pośrednictwem tzw. anonymizerów. 

Adres internetowy: www.grani.ru 

 

Polit.ru 

Portal informacyjno-analityczny. Kontrolowany przez kolektyw redakcyjny na czele z 

Dmitrijem Ickowiczem. Portal o liberalnych poglądach, opozycyjny wobec władz. Prowadzi 

wiele projektów edukacyjnych, m.in. „Wykłady publiczne” – serię wykładów 

najwybitniejszych rosyjskich i zagranicznych naukowców i ekspertów – zapisy wykładów 

zamieszczane są na stronie. Adres internetowy: www.polit.ru 

 

Lenta.ru 

Portal informacyjny. Właściciel – holding Rambler&Co (lojalny wobec władz biznesmen 

Aleksandr Mamut). W marcu 2014 właściciel dokonał zmiany redaktora naczelnego – 

wieloletnią redaktorkę Galinę Timczenko (od 2004), która uczyniła z Lenty jeden z 

najpopularniejszych i opiniotwórczych portali, zastąpił „propagandzista” Aleksiej 

Goresławskij (wcześniej szefował prokremlowskiej stronie Vzglyad.ru). Wraz z Timczenko z 

redakcji odeszła duża część dziennikarzy, a Lenta.ru straciła renomę niezależnego i 

wiarygodnego źródła informacji. W październiku 2014 z usług Lenty.ru korzystało 8,2 mln 

użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: 

www.lenta.ru 

 

Meduza 

Nowy portal informacyjny, założony przez Galinę Timczenko (patrz Lenta.ru). Nazwisko 

inwestora portalu utrzymywane jest w tajemnicy (pierwotnie inwestorem miał być Michaił 

Chodorkowski, lecz ostatecznie nie doszło do porozumienia między nim a redakcją). 

Redakcja portalu mieści się w Rydze – jest to pierwsze popularne medium, które 

wyprowadziło się z Rosji w atmosferze nagonki na niezależnych dziennikarzy. Portal tworzy 

część dawnego zespołu Lenty.ru. Adres internetowy: https://meduza.io/ 

 

http://www.grani.ru/
http://www.polit.ru/
http://www.lenta.ru/
https://meduza.io/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

49 
 

Compromat 

Portal-digest tekstów z rosyjskiej prasy oraz tekstów własnych agencji dotyczących 

rosyjskich polityków, biznesmenów i innych osób publicznych, często o charakterze 

kompromitującym. Dobór tekstów nasuwa przypuszczenia, że strona jest kontrolowana przez 

Federalną Służbę Bezpieczeństwa. Adres internetowy: http://www.compromat.ru/ 

 

LifeNews 

Portal informacyjny łączący też funkcję telewizji internetowej. Jest częścią imperium 

medialnego „News Media” Arama Gabrelianowa – jednego z najbardziej kontrowersyjnych 

potentatów medialnych, który blisko współpracuje z oligarchą Jurijem Kowalczukiem, 

bliskim przyjacielem Władimira Putina. Portal ma charakter brukowy i sensacyjny, a przy 

tym jest narzędziem medialnym Kremla, używanym przeciwko oponentom politycznym oraz 

w trakcie konfliktu z Ukrainą. Często zamieszcza przecieki ze służb specjalnych. Często 

dziennikarze portalu przekraczają w swej pracy podstawowe standardy etyczne, co wywołuje 

liczne skandale. W październiku 2014 z usług LifeNews korzystało 3,4 mln użytkowników w 

wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). Adres internetowy: www.lifenews.ru 

 

Anti-compromat 

Opozycyjna agencja informacyjno-analityczna, stanowiąca przeciwwagę dla kontrolowanej 

przez rosyjskie służby Compromat.Ru. Stworzona przez petersburski ośrodek analityczny 

„Panorama” na czele z dawnym dysydentem Władimirem Pribyłowskim. W 2007 r. strona 

została zamknięta decyzją władz, a po przerwie reaktywowana w domenie .org. Dysponuje 

bogatym archiwum (częściowo płatnym) zawierający wyczerpujące biografie rosyjskich 

polityków, w tym członków elity władzy. W ostatnich latach coraz mniej uzupełniana na 

bieżąco, jednak nadal oferująca dostęp bogatych zasobów archiwalnych. do Adres: 

http://anticompromat.org 

 

 

http://www.compromat.ru/
http://www.lifenews.ru/
http://anticompromat.org/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

50 
 

 

Regnum 

agencja informacyjna. Formalnie własność prywatna (inwestor utrzymywany w tajemnicy), 

faktycznie ściśle powiązana z władzami (jej założycielem i wieloletnim redaktorem 

naczelnym był Modest Kolerow, ówczesny urzędnik Administracji Prezydenta). Agencja 

koncentruje się na wydarzeniach w Rosji i na obszarze WNP, wiele publikacji ma 

zabarwienie mocarstwowe i nacjonalistyczne, w sytuacjach przełomowych (wojna z Gruzją, 

agresja na Ukrainę) zajmuje agresywnie prokremlowskie stanowisko. Traktowana jest (m.in. 

w krajach bałtyckich) jako narzędzie rosyjskiego soft power. W październiku 2014 z usług 

Regnum korzystało 4,3 mln użytkowników w wieku 18+ na terenie Rosji (Dane: Gemius). 

Adres internetowy: www.regnum.ru  

 

Znak 

Popularna agencja informacyjno-analityczna z Jekaterynburga. Założona przez znaną uralską 

dziennikarkę Aksanę Panową. Portal pisze zarówno o regionie uralskim, jak i o sprawach 

ogólnorosyjskich, zyskał popularność w całej Rosji z uwagi na niezależną politykę redakcyjną 

i nagłaśnianie wielu spraw, nieporuszanych przez inne media, w tym związanych z rosyjską 

elitą rządzącą. Panową kilkakrotnie poddawano nagonce w regionie, a nawet wszczęto 

przeciwko niej sprawę karną (za faktyczną przyczynę tego uznaje się jej krytyczny stosunek 

do władz regionu). Adres internetowy: www.znak.com  

 

Ej.ru 

Portal analityczny, tworzony przez niezależnych dziennikarzy i ekspertów, codziennie 

zamieszczający teksty analityczne. Większość publicystów portalu wyznaje poglądy liberalne 

i jest jednoznacznie krytyczna wobec rosyjskich władz. W 2010 r. portal prowadził akcję 

„Putin musi odejść”. Od marca 2014 r. portal pozostaje zablokowany na terenie Federacji 

Rosyjskiej na wniosek Prokuratury Generalnej (wraz z kilkoma innymi portalami 

opozycyjnymi – grani.ru, kasparov.ru i stroną opozycjonisty Aleksieja Nawalnego) z 

oskarżenia o nawoływanie do nielegalnych akcji protestacyjnych. Mimo to portal działa, a 

http://www.regnum.ru/
http://www.znak.com/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

51 
 

rosyjscy użytkownicy mogą uzyskiwać dostęp do portalu za pośrednictwem tzw. 

anonymizerów. Adres internetowy: ej.ru 

 

Navalny.com 

Strona najważniejszego obecnie rosyjskiego opozycjonisty Aleksieja Nawalnego, na której 

codziennie zamieszcza on śledztwa antykorupcyjne oraz ważne informacje polityczne. Wiele 

z tych śledztw cytowanych jest następnie przez najważniejsze niezależne media w Rosji i na 

świecie. Wraz z kilkoma innymi stronami opozycyjnymi, dostęp do bloga Nawalnego na 

platformie livejournal.com został zablokowany na terenie Federacji Rosyjskiej w marcu 2014 

r. Nawalny przeniósł bloga poza domenę rosyjską, na stronę www.navalny.com. Dane z lipca 

2014 r. mówią o 750 tysiącach odwiedzających (dane: Gemius). 

 

Malgin 

Blog Andrieja Malgina, rosyjskiego dziennikarza od lat mieszkającego we Włoszech. Malgin 

ma zdecydowanie antykremlowskie poglądy, a jego dziennik to faktycznie alternatywna 

(wobec państwowych) agencja informacyjna, codziennie zamieszczająca wiele ważnych 

informacji opatrzonych uwagami i komentarzami autora. Codziennie czyta go od 200 do 350 

tys. osób (dane: Yandex). Adres internetowy: avmalgin.livejournal.com. 

 

Kaszyn 

Portal internetowy założony przez Olega Kaszyna, jednego z najlepszych rosyjskich 

dziennikarzy, który w 2013 r. wyemigrował z Rosji i zamieszczał w Szwajcarii. Teksty 

Kaszyna cechuje ostre pióro, rozwinięta intuicja, szybka reakcja na wydarzenia, krytycyzm 

wobec polityki Kremla (w szczególności represyjnej polityki wewnętrznej), przy 

jednoczesnym wyraźnym nastawieniu imperialnym i antyukraińskim. Kaszyn publikuje także 

na innych portalach, m.in. svpressa.ru. Adres internetowy: http://kashin.guru/ 

 

 

http://www.navalny.com/
http://www.avmalgin.livejournal.com/
http://kashin.guru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

52 
 

Sputnik & Pogrom 

Portal analityczno-informacyjny, związany z młodym pokoleniem rosyjskich nacjonalistów. 

Twórcą portalu jest Jegor Proswirnin, który jest autorem wielu manifestów i tekstów quasi-

filozoficznych. Portal szybko zdobył popularność i renomę, także wśród rosyjskich środowisk 

dziennikarskich i eksperckich, z uznaniem wyrażały się o nim także osoby o poglądach 

liberalnych. Od początku istnienia autorzy portalu głosili poglądy nacjonalistyczne, a 

jednocześnie antykremlowskie, oskarżając władze o sprzyjanie imigrantom i korupcję. Po 

aneksji Krymu i konflikcie na Ukrainie, środowisko poparło politykę Kremla. Ważne źródło 

jeśli chodzi o nastroje w środowiskach młodych nacjonalistów, niekontrolowanych przez 

władze. Adres internetowy: sputnikipogrom.com.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

53 
 

 

ROZDZIAŁ V 

OPINIOTWÓRCZE ŹRÓDŁA 

 

Wymienione w tym rozdziale ośrodki, instytucje oraz osoby stanowią rzetelne źródło 

informacji o sytuacji mediów i wolności słowa w Rosji: 

 

1. Fundacja Obrony Jawności (Фонд Защиты Гласности) – fundacja zajmująca się 

monitoringiem sytuacji w sferze dziennikarstwa i wolności słowa w Rosji, udzielająca 

dziennikarzom pomocy prawnej i eksperckiej, prowadząca szeroko zakrojone badania 

naukowe dot. mediów, opiniująca projekty legislacyjne dotyczące mediów. Wydawca 

profesjonalnej literatury – bezpłatnych informatorów i poradników dla dziennikarzy. 

Strona internetowa: http://www.gdf.ru. 

2. Związek Dziennikarzy Rosji – niezależne, niepolityczne stowarzyszenie twórcze dla 

obrony interesów dziennikarzy. Deklarowana liczba członków – 100 tys. osób. 

Władze ZDR często nagłaśniają przypadki łamania praw dziennikarzy i promują 

Strona zawiera informacje bieżące dot. sfery dziennikarstwa, kontakty do 

regionalnych związków dziennikarskich, informacje na temat mediów rosyjskich itd. 

Strona internetowa: http://www.ruj.ru. 

3. Lewada-Centr – jedyny niezależny ośrodek badania opinii publicznej w Rosji, 

regularnie publikujący sondaże dotyczące m.in. popularności i dostępu do mediów, 

sposobów korzystania przez Rosjan z informacji i in. Strona internetowa: 

www.levada.ru.  

4. FOM - ośrodek badania opinii publicznej w Rosji, który prowadzi regularny 

monitoring zasięgu Internetu. Strona internetowa: www.fom.ru.  

5. Medialogia – rosyjska firma badawcza specjalizująca się w monitoringu i analizie 

działalności mediów. Publikuje regularne rankingi popularności mediów federalnych i 

regionalnych – zarówno analogowych, jak i elektronicznych. Strona internetowa: 

www.mlg.ru. 

6. Freedom House – amerykańska organizacja pozarządowa, publikuje doroczne 

rankingi swobód politycznych i obywatelskich, w tym rankingi wolności mediów. 

Rosja zajmuje w tych rankingach miejsca bliskie końca – w 2012 była na 172. miejscu 

http://www.gdf.ru/
http://www.ruj.ru/
http://www.levada.ru/
http://www.fom.ru/
http://www.mlg.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

54 
 

(na 197 państw), w 2013 – na 176. (na 196 państw). W Rosji organizacja jest 

oskarżana o działanie w interesach amerykańskiej administracji i ingerencję w sprawy 

wewnętrzne innych państw, a ocena Rosji pisana jest „na zamówienie”. Strona 

internetowa: www.freedomhouse.org. 

7. Reporterzy bez Granic (Reporters without Borders) – międzynarodowa 

organizacja pozarządowa z siedzibą we Francji, zajmująca się monitoringiem stanu 

wolności słowa na świecie. Publikuje doroczne rankingi wolności słowa. W roku 2014 

Rosja zajmowała w rankingu miejsce 148. (na 180 państw), a w 2015 – 152. Strona 

internetowa: http://index.rsf.org. 

8. TNS Gallup Media (także jako TNS) – globalna firma socjologiczna i konsultingowa, 

prowadząca szczegółowe badania rynku medialnego – dane TNS Gallup Media są 

jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o zasięgu i nakładzie 

poszczególnych mediów, o strukturze odbiorców mediów itd. Materiały są odpłatne, 

jednak są często cytowane przez media. Strona internetowa: http://www.tns-global.ru 

(filia rosyjska). 

9. Gemius – globalna firma konsultingowa specjalizująca się w sferze technologii 

cyfrowych. Przedstawia dokładne i wyspecjalizowane nadania Internetu 

(odwiedzalności poszczególnych stron, struktury i dynamiki użytkowników sieci, itd.). 

Strona internetowa: www.gemius.ru (filia rosyjska). 

10. Synovate Comcon – część międzynarodowej sieci badawczej Ipsos, badającej m.in. 

sferę mediów (a także prowadzącej dokładne badania konsumenckie). Są dostawcami 

wysokiej jakości badań mediów, w tym internetu, i są często cytowani przez rosyjskie 

media. Strona internetowa: http://www.comcon-2.ru (filia rosyjska). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.freedomhouse.org/
http://index.rsf.org/
http://www.tns-global.ru/
http://www.gemius.ru/
http://www.comcon-2.ru/


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

55 
 

 

ROZDZIAŁ VI 

ROSYJSKIE MEDIA – PERSPEKTYWY 

 

Na sytuację rosyjskich mediów w kolejnych latach będą miały największy wpływ dwie 

tendencje: antyzachodni i represyjny zwrot w polityce Kremla, skutkujący dalszym 

zawężaniem się wolności słowa, oraz pogłębiające się trudności ekonomiczne, pogarszające 

kondycję finansową rosyjskich mediów. 

 

Wzrost represyjności polityki a sytuacja mediów 

 

Wraz z nasileniem tendencji autorytarnych w polityce wewnętrznej i wzrostem agresywności 

rosyjskiej polityki zagranicznej, zakres wolności wypowiedzi i warunki funkcjonowania 

rosyjskich mediów stale się zawężają. Utrzymujące się napięcie w stosunkach 

międzynarodowych i pogarszające się relacje Rosji z krajami zachodnimi (nawet z jej 

tradycyjnymi zachodnimi sojusznikami, takimi jak Niemcy) oraz brak perspektyw 

rozwiązania konfliktu powodują, iż media będą stale wykorzystywane w charakterze 

narzędzi propagandy czy wręcz orężu medialnego. Media będą też dla władz ważnym 

instrumentem przeciwdziałania wzrostowi niezadowolenia społecznego z powodu 

pogarszającej się sytuacji gospodarczej – wzrostu cen, problemów przedsiębiorstw 

skutkujących zwolnieniami pracowników itd. W tej sytuacji media będą eskalować (już teraz 

rekordową) retorykę antyzachodnią, oskarżając Zachód o próby osłabienia Rosji – zarówno w 

wymiarze gospodarczym (sankcje ekonomiczne i „spisek” na rzecz obniżenia cen ropy), jak i 

politycznym (ingerencja na Ukrainie, która doprowadziła do przewrotu w Kijowie i 

destabilizacji rosyjskiej strefy wpływów).  

Polityczna atmosfera wykreowana przez Kremla będzie wymagała od mediów pełnego i 

bezdyskusyjnego poparcia kremlowskiej linii. Na cenzurowanym pozostanie nie tylko 

agenda liberalna i prozachodnia, ale nawet sama możliwość prowadzenia przez najważniejsze 

media zniuansowanej polityki redakcyjnej. Media, już wcześniej kontrolowane, stają się 



Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

56 
 

mechanicznym narzędziem transmitowania agresywnej propagandy, a bardzo często – 

demagogii i otwartych kłamstw. Nawet media do niedawna „umiarkowanie prokremlowskie” 

radykalizują swój przekaz i przechodzą proces „tabloidyzacji”. Za przykład może 

posłużyć petersburska telewizja 5 Kanał, która miała opinię stacji umiarkowanej, kierowanej 

do klasy średniej, a w ostatnich miesiącach zaczęła emitować agresywnie antyzachodnie 

materiały i programy prezentowane w niewybrednym języku (w tym materiały antypolskie10). 

Na status i pozycję mediów będzie miało wpływ także obserwowane zawężanie się grupy 

rządzącej do niewielkiego grona osób o przekonaniach mocarstwowych i zwolenników 

„rządów twardej ręki”11. Jest to przejaw drastycznie zmniejszającej się konkurencji 

politycznej w ramach obozu kremlowskiego, do którego wcześniej należały inne grupy 

(„systemowi liberałowie”, biznes i in), których wpływy się równoważyły. Media 

odzwierciedlały to zróżnicowanie elity, dostarczając różnych informacji i przecieków i 

stanowiąc dla tych grup atrakcyjne narzędzie lobbowania ich interesów. Obecny monopol 

„jastrzębi” na władzę sprawia, być media przestają być dla inwestorów atrakcyjnym 

narzędziem zabiegania o własne interesy, a stają się jedynie balastem, który wymaga dużych 

nakładów. To będzie powodowało wycofywanie się inwestorów i sprzedaż bądź zamykanie 

tytułów (jednym z przykładów są pogłoski o planach pozbycia się posiadanych mediów, w 

tym portalu rbc.ru, przez oligarchę Michaiła Prochorowa). 

Wreszcie, do zawężenia wolności słowa w Rosji przyczyni się ustawa nakazująca 

zmniejszenie do 20% udział podmiotów zagranicznych w mediach (szerzej patrz Rozdział 

I). jak można się spodziewać, w roku 2015 władze będą wywierać presję na dwa 

najważniejsze tytuły prasowe, posiadające 100% akcjonariatu zagranicznego – dziennik 

Wiedomosti i miesięcznik Forbes, wymuszając odsprzedaż akcji lojalnym wobec Kremla 

podmiotom bądź forsując ich zamknięcie. 

 

 

 

                                                           
10 Program o min. Grzegorzu Schetynie https://www.youtube.com/watch?v=2vHmTsGA1DI oraz „intelektualna 
prowokacja” dot. rosyjskich planów ataku na Europę Środkową 
https://www.youtube.com/watch?v=0OU4PScLOu8. 
11 Patrz m.in. The Chilly Fallout Between Putin and His Oligarch Pals, Bloomberg, 
 www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-22/putin-said-to-shrink-inner-circle-as-ukraine-hawks-trump-
tycoons. 

https://www.youtube.com/watch?v=2vHmTsGA1DI
https://www.youtube.com/watch?v=0OU4PScLOu8
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-22/putin-said-to-shrink-inner-circle-as-ukraine-hawks-trump-tycoons
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-22/putin-said-to-shrink-inner-circle-as-ukraine-hawks-trump-tycoons


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

57 
 

Wpływ problemów ekonomicznych 

 

Kolejną tendencją, która poważnie odbije się na sferze ekonomicznej i socjalnej, ale też na 

polityce wewnętrznej i zagranicznej Kremla, jest pogłębiająca się w Rosji recesja, 

przechodząca w kryzys gospodarczy. Prognozy ekonomistów na przyszły rok zapowiadają 

spadek PKB od 3% (prognoza Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego) do 5,5% (agencja 

Moody’s) i inflację rzędu 20% (eksperci Wyższej Szkoły Ekonomicznej). Towarzyszy temu 

utrzymywanie się cen ropy na niskim poziomie 50-60 USD (przy założonym w budżecie na 

2015 rok poziomie 96 USD, koniecznym do jego zbilansowania), co odbija się na kondycji 

rosyjskiego budżetu. Rząd już zapowiedział cięcia wydatków budżetowych o 15%.  

Cięcia te już teraz dotykają media państwowe, zmuszając je do redukcji wydatków i 

zwalniania personelu. W roku 2015 o 10% obniżono budżet telewizji RT (d. Russia Today) i 

agencji informacyjnej „Rossija Siegodnia”. Co więcej, z powodu dwukrotnego spadku kursu 

rubla do dolara w ostatnim roku wartość finasowania telewizji RT w przeliczeniu na dolary 

spadła ponaddwukrotnie (z 445 mln USD w 2014 do 236 USD w 2015). Jeszcze bardziej 

zmniejszył się w przeliczeniu na dolary budżet agencji informacyjnej „Rossija Siegodnia” – z 

250 mln USD w 2014 r. do 99 mln USD w roku 2015. Kierownictwo RT już zapowiedziało 

znaczne redukcje etatów. Zapowiada je także państwowa agencja informacyjna TASS12. 

Cięcia wydatków na media dokonywane są także na poziomie budżetów regionalnych13. 

Mimo to media państwowe są w stosunkowo komfortowej sytuacji w porównaniu z mediami 

prywatnymi, także tymi lojalnych wobec władz. Media prywatne czeka niezwykle trudny 

finansowo rok, czego prognostykiem jest zapaść na rynku reklamy. W porównaniu z rokiem 

2014, w styczniu 2015 wartość reklamy w mediach ogólnokrajowych spadła o 24% (dla 

porównania – w czasie poprzedniego kryzysu 2008-9 roku spadek ten wynosił zaledwie 3%). 

Odnotowano przy tym zarówno spadek liczby reklamodawców (o 4%), jak i reklamowanych 

marek (o 7%)14. Przekłada się to na zmniejszenie dochodów z reklamy, które dodatkowo 

pogłębi obniżenie stawek za reklamę w telewizji – aż do 25%, w zależności od 

                                                           
12 Patrz: Журналистов гонят первыми, gazeta.ru, 
http://www.gazeta.ru/business/2015/01/23/6385481.shtml. 
13 http://dostup1.ru/comment/Rifat-Abdrashitov-Ekonomiya-byudzheta-na-2015-god-kosnulas-v-tom-chisle-
rashodov-na-SMI_71177.html. 
14 Szerzej patrz: Федеральные телеканалы потеряли четверть рекламы в январе, RBC, 
http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e. 
 

http://www.gazeta.ru/business/2015/01/23/6385481.shtml
http://dostup1.ru/comment/Rifat-Abdrashitov-Ekonomiya-byudzheta-na-2015-god-kosnulas-v-tom-chisle-rashodov-na-SMI_71177.html
http://dostup1.ru/comment/Rifat-Abdrashitov-Ekonomiya-byudzheta-na-2015-god-kosnulas-v-tom-chisle-rashodov-na-SMI_71177.html
http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

58 
 

reklamodawcy. Największa agencja reklamowa (faktyczny monopolista w sprzedaży reklamy 

w telewizji ogólnokrajowej) Video International przewiduje, iż w pierwszym kwartale 2015 r. 

budżety reklamowe zmniejszą się o 25-30%. 

 

Tabela przedstawiająca przychody z reklamy w styczniu 2015 

 

(źródło: http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e).  

 

 

 

http://top.rbc.ru/technology_and_media/10/02/2015/54d8a43b9a7947578cdbea4e


Media Federacji Rosyjskiej 
Wydział Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC, czerwiec 2015 

 

59 
 

 

Dodatkowym problemem dla mediów prywatnych będzie zakaz zamieszczania reklamy w 

telewizji kablowej, wprowadzony ustawą z roku 2014 (patrz Rozdział I). Wprawdzie w lutym 

2015 r. ustawa ta została znowelizowana15, a jej wydźwięk częściowo złagodzony – zakaz ma 

nie obowiązywać telewizje, których produkcja w 75% stanowi produkcję rodzimą. Taki 

wymóg postawi jeden wiele stacji przed koniecznością rezygnacji z atrakcyjnych produktów 

zagranicznych (lub tworzonych na licencji zagranicznej). 

Inwestorzy mediów prywatnych zapowiadają poważne cięcia wydatków, w szczególności 

redukcję etatów, obniżki pensji, ograniczanie pakietów socjalnych. Zwolnienia pracowników 

dotknęły nawet zbliżone do władz imperia medialne – dziennikarzy zwalnia koncern 

NewsMedia (wydawca telewizji i portalu LifeNews), wydawnictwo Komsomolskaja Prawda, 

radiostacja Echo Moskwy, należąca do koncernu Gazprom-Media. Cięcia zapowiadają także 

koncerny zagraniczne, wydające liczne kolorowe pisma – Burda, Conde Nast i in.16. 

 

                                                           
15 Szerzej patrz: http://www.kremlin.ru/news/47616. 
16 Patrz: Журналистов гонят первыми, op. cit. 

http://www.kremlin.ru/news/47616

