
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI 
________________________________________________________ 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAŁĄCZNIK 
 

do 
 

Sprawozdania  Krajowej  Rady  Radiofonii  i  Telewizji 
z  rocznego  okresu  działalności 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MONITORING  KONSTYTUCYJNEJ  KAMPANII 
REFERENDALNEJ  1997 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

________________________________________________________ 
 
 

WARSZAWA,    marzec    1998 r. 
 
 



 

 

 
 
 

SPIS  TREŚCI 
 
 
WSTĘP ...................................................................................................................................... 1 
 
I. REFERENDALNE  AUDYCJE  OBLIGATORYJNE  W  PROGRAMACH 
NADAWCÓW  PUBLICZNYCH ........................................................................................... 4 
 
II. AUDYCJE  WŁASNE  TELEWIZJI  POLSKIEJ  S.A. ................................................. 9 

Audycje informacyjne............................................................................................................ 9 
• Obecność tematyki referendalnej w audycjach informacyjnych ...................................... 9 
• Zakres tematyczny przekazów referendalnych. Zachowanie zasady równowagi 
w prezentacji stanowisk....................................................................................................... 10 
• Zachowanie zasad równowagi, rzetelności i bezstronności dziennikarskiej. Najwyraź-
niejsze uchybienia................................................................................................................ 13 
Publicystyka gorąca ............................................................................................................. 15 
Audycje publicystyczne i popularyzujące tematykę konstytucyjną .................................... 16 
Audycje prezentujące pracę najwyższych organów władzy................................................ 18 

 
III. AUDYCJE WŁASNE POLSKIEGO RADIA S.A. ....................................................... 20 

Audycje informacyjne.......................................................................................................... 21 
Publicystyka gorąca ............................................................................................................. 24 
Audycje publicystyczne i popularyzujące tematykę konstytucyjną .................................... 24 

 
PODSUMOWANIE................................................................................................................ 29 
 
RESUMÉ ................................................................................................................................. 35 
 
ZAŁĄCZNIK .......................................................................................................................... 38 



Monitoring konstytucyjnej kamoanii referendalnej 1997 

1 

 
 
WSTĘP 
 
 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ konstytucyjny powołany do 
sprawowania kontroli nad działalnością programową nadawców radiowych i telewizyjnych, 
określiła szczegółowe zalecenia dotyczące trybu relacjonowania kampanii referendalnej 
w mediach w celu zagwarantowania odbiorcom możliwości pełnego i wszechstronnego 
dostępu do informacji o uchwalonej przez Zgromadzenie Narodowe konstytucji. Zostały one 
sformułowane w Ustawie o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r., Ustawie o referendum 
z 29 czerwca 1995 r., Rozporządzeniu KRRiT z 13 maja 1994 r., Rozporządzeniu KRRiT 
z 24 stycznia 1996 r. 

Nadawcy publiczni są zobowiązani do urzeczywistniania idei bezstronnego 
informowania, prawa do społecznej kontroli, jawności życia publicznego oraz do stworzenia 
warunków swobodnego kształtowania poglądów, a także umożliwiania obywatelom 
i organizacjom uczestniczącym w życiu publicznym prezentowania zróżnicowanych 
poglądów i stanowisk. Miało to szczególne znaczenie w czasie toczącej się kampanii przed 
mającym się odbyć referendum konstytucyjnym, w którym społeczeństwo ma się 
wypowiedzieć za przyjęciem, bądź odrzuceniem konstytucji. 

W celu realizacji ustawowej funkcji kontrolnej KRRiT, podjęty został monitoring 
programów radiowych i telewizyjnych emitowanych przez nadawców publicznych. 
Monitoring był prowadzony w dniach 5 - 25.05.1997 r., tj. od momentu ogłoszenia przez 
Państwową Komisję Wyborczą kampanii referendalnej aż do zamknięcia lokali wyborczych 
(w tym również czas tzw. ciszy przedwyborczej). 

Podstawowym celem prowadzonych prac było stwierdzenie, w jaki sposób nadawcy 
publiczni przestrzegali wykonania prawnych zobowiązań w audycjach obligatoryjnych oraz 
w wybranych audycjach własnych. Analizując wywiązanie się nadawców publicznych z tych 
obowiązków, odniesiono się obok wspomnianych aktów prawnych, również do deklaracji 
programowych samego nadawcy zawartych w Misji TVP jako nadawcy publicznego - 
dokumencie opracowanym i przyjętym przez Zarząd telewizji publicznej. 

Prowadzone na bieżąco analizy umożliwiały także informowanie członków Krajowej 
Rady o przypadkach wyraźnych i jednoznacznych naruszeń zasad tworzenia programu 
określonych w aktach prawnych (Ustawa o radiofonii i telewizji, Prawo prasowe) oraz 
sprecyzowanych we wspomnianych już dokumentach KRRiT.  

 
• Zasady prezentowania tematyki referendalnej 

Ustawa o radiofonii i telewizji (art. 1, ust. 1, pkt 1, art. 21, ust. 2, pkt. 2 - 4), nakłada 
na nadawców publicznych obowiązek dostarczania rzetelnej informacji i bezstronnej analizy 
prezentowanych wydarzeń. W szczególny sposób założenia te odnoszą się do prezentowania 
przebiegu kampanii referendalnej oraz biorących w niej udział polityków ze wszystkich stron 
sceny politycznej, tak zwolenników, jak i przeciwników konstytucji. 

Zasada równowagi dotyczy sposobu, w jaki prezentowane są na antenie poglądy 
zwolenników i przeciwników konstytucji. Określa warunki sprawiedliwego, a więc 
proporcjonalnego dostępu widza i słuchacza do informacji o ich argumentach. Warunek ten 



Monitoring konstytucyjnej kamoanii referendalnej 1997 

2 

powinien zostać spełniony bez względu na funkcję publiczną oraz pozycję społeczną 
polityków. 

Zasada rzetelności informowania dotyczy sposobu, w jaki dziennikarze telewizyjni 
i radiowi relacjonują przebieg kampanii referendalnej w mediach. Zasada ta określa warunki 
profesjonalnego informowania o zdarzeniach mających związek z tematyką konstytucyjną, 
zgodnego z prawem odbiorcy do pełnej, wszechstronnej oraz prawdziwej informacji 
o zaletach i wadach ustawy zasadniczej i przebiegu referendum konstytucyjnego. 
W szczególności odnosi się to do prezentowania wyników badań opinii społecznej i sondaży, 
a także wyraźnego oddzielania informacji od komentarza. 

Zasada bezstronności określa sposób informowania o konstytucji w okresie trwania 
kampanii referendalnej, oparty na obiektywnym, pozbawionym zaangażowania politycznego 
relacjonowaniu zdarzeń z nim związanych. Dla zachowania tej zasady istotne jest 
uwzględnianie racji wszystkich stron biorących udział w sprawie, z wyłączeniem własnych 
poglądów autora informacji.  

 
• Kryteria i elementy oceny  

Podczas analizy brano pod uwagę jako elementy oceny audycji przestrzeganie 
następujących zasad: przedstawienie racji dwóch stron omawianego wydarzenia 
w przypadkach kontrowersyjnych (spornych), przedstawienie pełnych informacji oraz 
informacji istotnych, respektowanie politycznych i społecznych różnic w poglądach 
polityków obu opcji, wymóg proporcjonalnego dostępu do odbiorcy, weryfikowanie 
informacji, oddzielanie informacji od komentarza, prawo do sprostowań i przeprosin, zakaz 
kryptoreklamy, prawo widza (słuchacza) do pełnych informacji o zastrzeżeniach i zaletach 
konstytucji, a także prawo odbiorców do informacji obiektywnych. 

 
• Zakres monitoringu - próba 

Dla potrzeb monitoringu określono reprezentatywną próbę audycji nadawców 
publicznych, wśród których dokonano podziału na siedem zasadniczych grup: 
audycje obligatoryjne PKW 
audycje obligatoryjne Prezydenta RP 
audycje obligatoryjne prezentujące stanowiska partii politycznych  
TVP: Forum 
główne wydania audycji informacyjnych 
TVP: Wiadomości, Panorama 
RADIO: PR I Z kraju i ze świata 19:00, Serwis 6:00, 7:00, 8:00, PR III Serwis 19:00, 23:00 
audycje z gatunku publicystyki gorącej 
TVP: W centrum uwagi 
RADIO: PR I Sygnały dnia, PR III To był dzień 
audycje prezentujące prace najwyższych organów władzy 
TVP: Diariusz, Sejmograf, Z obrad Senatu, Tydzień prezydenta 
audycje własne nadawcy poświęcone referendum  
TVP: TVP 1 Konstytucja. Dlaczego za? Dlaczego przeciw?, TVP 2 Jakiej konstytucji 
potrzebują Polacy?  
RADIO: PR I Bliżej konstytucji (10,17.05), W samo południe (18.05), Dlaczego za, dlaczego 
przeciw? - cykl w Sygnałach dnia (12 - 20.05), PR III Puls Trójki (19 - 22.05) 

 
Audycje przygotowane przez Państwową Komisję Wyborczą oraz Prezydenta RP 

analizowane były pod kątem wywiązania się nadawców publicznych z ustawowego 



Monitoring konstytucyjnej kamoanii referendalnej 1997 

3 

obowiązku wyemitowania ich w ściśle określonych godzinach. W tym przypadku nadawcy 
nie odpowiadali za treść audycji, a jedynie za stworzenie równych warunków ich realizacji. 
Przy analizie audycji mających na celu prezentację stanowisk partii politycznych wobec 
referendum i konstytucji zwracano szczególną uwagę na zachowanie zasad równowagi, 
rzetelności i obiektywizmu przez dziennikarza prowadzącego. 

Audycje z pozostałych grup analizowano przede wszystkim pod kątem sposobu 
prezentowania w nich treści dotyczących konstytucji wprost, a także informacji odnoszących 
się do kampanii referendalnej w sposób pośredni.  

Wyboru próby dokonano kierując się przede wszystkim wielkością audytorium 
danych stacji (wybrano oba programy TVP oraz I i III Program Polskiego Radia, pomijając 
programy II i IV) oraz usytuowaniem audycji w ramówce (pasmo największej oglądalności 
lub słuchalności), a co za tym idzie ich nośnością informacyjną. 

Wybrano główne wydania audycji informacyjnych oraz audycje należące do grupy 
tzw. publicystyki gorącej, czyli audycji relacjonujących i komentujących na bieżąco aktualne 
wydarzenia polityczne. 

Ze względu na ograniczone możliwości, monitoringiem nie objęto wszystkich stałych 
audycji publicystycznych i informacyjnych, a także audycji satyrycznych, historycznych, 
religijnych i kulturalnych oraz ruchomych elementów programu, w których w tym czasie 
mogły również pojawić się treści referendalne (krótkie rozmowy w studiu z prezenterem, 
komentarze prezenterów, zwiastuny, etc.).  

W celu stwierdzenia, czy nie doszło do naruszeń tzw. ciszy przedwyborczej, 
zmonitorowana została całość Programów 1 i 2 TVP oraz I i III PR w dniach: od 24.05, godz. 
0:00 do 25.05.1997 r. godz. 22:00. 

 
• Metoda monitoringu 

Zarejestrowany materiał audiowizualny poddawany był wnikliwej obserwacji 
i analizie, skoncentrowanej wokół wybranych elementów audycji, z punktu widzenia zasady 
bezstronności, rzetelności i równowagi w prezentowaniu na antenie tematyki referendalnej 
(minimum dwukrotny ogląd/odsłuch materiału w celu wstępnej klasyfikacji 
zaobserwowanych zjawisk). 

Przy ocenie doboru informacji korzystano z kontekstu prasowego w postaci czterech 
najważniejszych dzienników ogólnopolskich (Gazety Wyborczej, Trybuny, Rzeczypospolitej 
i Życia). Informacje te pozwalały na zorientowanie się, jakie istotne informacje 
o wydarzeniach związanych z konstytucja i referendum mogły zostać pominięte w audycjach 
radiowych i telewizyjnych. 

Po dokonaniu wstępnego zapisu spostrzeżeń pod adresem audycji, analizowany 
materiał poddawany był ponownemu oglądowi w obecności kilku osób, w celu 
zweryfikowania wstępnych wniosków. W przypadku dostrzeżonych błędów lub innych 
elementów mających jednoznacznie niekorzystny wpływ na prezentowaną tematykę, 
przeprowadzana była dokładna klasyfikacja oraz opis dostrzeżonego zjawiska. Obserwacja, 
analiza i zapis zarejestrowanego materiału audiowizualnego dokonywany był w ciągu doby 
od momentu rejestracji. Czynności te są stałą, standardową metodą pracy zespołu 
monitorującego. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 4

 
 
I. REFERENDALNE  AUDYCJE  OBLIGATORYJNE 
 W PROGRAMACH  NADAWCÓW  PUBLICZNYCH 
 
 

Ustawa o referendum z 29.06.1995 r. art. 38 mówi, że: Kampania referendalna służy 
przedstawianiu i wyjaśnianiu odpowiednio przez organ zarządzający referendum 
[tj. Prezydent] i Państwową Komisję Wyborczą treści pytań i wariantów oraz problemów 
poddanych pod referendum, a także prezentowaniu stanowisk partii politycznych, organizacji 
społecznych oraz innych podmiotów w sprawie poddanej referendum.  

Ustawa ta przewiduje, że czas na specjalne, rozpowszechniane nieodpłatnie audycje 
referendalne nie może być krótszy niż 3 godziny w TVP S.A. i 4 godziny w Polskim Radiu 
S.A. (art. 40 pkt. 2 - 3). Sposób i zasady prowadzenia kampanii referendalnej w programach 
nadawców publicznych regulowane są przepisami o radiofonii i telewizji (art. 40 ust. 1). 

Rozporządzenie KRRiT z dnia 24.01.1996 r. zobowiązuje jednostki radiofonii 
i telewizji publicznej do przygotowania i rozpowszechniania w programach ogólnopolskich 
pomiędzy godziną 6:00 a 23:00 audycji zawierających wyjaśnienia organu zarządzającego 
referendum (Prezydenta RP) oraz PKW. Rozporządzenie określa również minimalny czas 
przeznaczony w TVP S.A. i PR S.A. dla organu zarządzającego - ma to być jedna godzina 
w telewizji i półtorej godziny w radiu.  

Obligatoryjne audycje referendalne PKW i Prezydenta RP nadawane były w okresie 
od 5 do 23.05.1997 r. Łączny czas emisji audycji PKW zwiększono do 360 minut w Telewizji 
Polskiej i do 360 minut w Polskim Radiu. Nie zwiększono minimum czasowego 
przeznaczonego dla Prezydenta. 

Państwowa Komisja Wyborcza w porozumieniu z przedstawicielami nadawców 
publicznych ustaliła szczegółowe zasady prowadzenia audycji referendalnych w Telewizji 
Polskiej S.A. i Polskim Radiu S.A. Zaproponowana przez PKW formuła audycji 
referendalnych przewidywała, że treść konstytucji uchwalonej przez Zgromadzenie 
Narodowe 2.04.1997 r. wyjaśniać będą parlamentarzyści wskazani przez Marszałka Sejmu i 
Marszałka Senatu. Uczestniczący w audycjach posłowie i senatorowie mieli prawo zapraszać 
do udziału w nich inne osoby. 

PKW ustaliła zakres tematyczny poszczególnych audycji i kolejność ich emitowania. 
O doborze konkretnych tematów decydowali jednak sami uczestnicy. 

Formuła audycji przewidywała po dwa, równe co do czasu emisji wystąpienia 
reprezentantów odmiennych opcji poglądowych na treść konstytucji. Przewidziano równy 
czas dla racji prezentowanych przez zwolenników oraz przeciwników konstytucji. Czas 
trwania jednej audycji wynosił 6 minut w Telewizji Polskiej, a 10 minut w Polskim Radiu. 

W TVP S.A. audycje referendalne umiejscowiono w pasmach najwyższej oglądalności 
w programach ogólnopolskich - w Programie 1 o godz. 19:20 i 22:25 (powtórka), 
w Programie 2 o godz. 17:45 i 20:50 (powtórka). 

Polskie Radio S.A. emitowało audycje referendalne w Programie I o godz. 12:30, 
w Programie II o godz. 8:05, w Programie III o godz. 6:40, w Programie IV o godz. 18:05. 
Audycje nadawane wcześniej w Programie III były tego samego dnia powtarzane w 
Programie I. W dni świąteczne audycji referendalnych nie nadawano.  



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 5

Rozkład audycji referendalnych w poszczególnych programach kształtował się 
następująco: 

Radio:  
PR I   PKW 15 x 10’ (150 minut), Prezydent 3 x 10’ (30 minut) 
PR II   PKW 4 x 10’ (40 minut), Prezydent 1 x 10’ (10 minut) 
PR III  PKW 15 x 10’(150 minut), Prezydent 3 x 10’ (30 minut) 
PR IV   PKW 2 x 10’ (20 minut), Prezydent 2 x 10’ (10 minut) 
Telewizja:  
TVP 1  PKW 30 x 6’ (180 minut), Prezydent 1x 30’ (30 minut) 
TVP 2  PKW 30 x 6’ (180 minut), Prezydent 1 x 30’ (30 minut) 
 

Audycje oddane ustawowo Prezydentowi RP jako organowi zarządzającemu 
referendum zawierały argumentacje na rzecz głosowania za przyjęciem treści konstytucji 
uchwalonej przez Zgromadzenie Narodowe 2.04.1997 r. W dwóch audycjach radiowych 
stanowisko prezydenta prezentowały wybrane przez niego osoby (Wiktor Osiatyński i Jan 
Karski). Wprowadzeniem do tych przemówień było przypomnienie biografii występujących. 
W trzeciej audycji radiowej prezydent wykorzystał formułę rozmowy z dziennikarzami. 

Podobny charakter miała pierwsza z audycji telewizyjnych. Druga zawierała relację ze 
spotkania prezydenta z uczniami jednego z łódzkich liceów ogólnokształcących. W telewizji 
formuła audycji przygotowanych przez Kancelarię Prezydenta była bardziej dynamiczna od 
przyjętej w audycjach PKW. 

 
Inne audycje obligatoryjne 

 
Na mocy rozporządzenia KRRiT z 13.05.1994 r. regulującego tryb postępowania 

w związku z przedstawianiem w programach nadawców publicznych stanowisk partii 
politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców w węzłowych sprawach 
publicznych, nadawcy publiczni zobowiązani byli poświęcić na to nie mniej niż jedną 
audycję. 

W telewizji tylko jedna z trzech edycji audycji Forum (wyemitowana 5.05.1997 r. 
o godzinie 18:10 w Programie 1) poświęcona została tematowi konstytucji. Audycja ta 
posiada stałą formułę, przewidującą wypowiedzi na omawiany temat przedstawicieli różnych 
ugrupowań politycznych obecnych w studiu, oraz prezentację nagranych wcześniej 
wypowiedzi polityków nie biorących bezpośredniego udziału w audycji. W czasie toczącej 
się kampanii referendalnej w niewielkim stopniu wykorzystano zatem audycję stwarzającą 
możliwość publicznego przedyskutowania kontrowersji związanych z konstytucją.  

Natomiast w Programie IV Polskiego Radia w ramach obligatoryjnego cyklu Debata 
odbyły się w tym samym czasie 3 debaty z udziałem przedstawicieli partii politycznych (6, 13 
i 20.05.1997 r.). Nie wszyscy z zaproszonych polityków wzięli udział w audycji. Założenia 
programowe audycji, dobór osób i lista dyskutowanych zagadnień świadczą o dołożeniu 
przez nadawcę starań w celu stworzenia warunków sprzyjających uporządkowanej prezentacji 
różnorodnych poglądów i stanowisk w ważnej sprawie publicznej. 

 
Wyniki monitoringu audycji obligatoryjnych 

 
Zadanie emisji obligatoryjnych audycji zostało przez nadawców publicznych 

wypełnione. W kampanii referendalnej nie przekroczono zapisów określających minimalny 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 6

czas nadawania audycji referendalnych. W audycjach tych nie odnotowano wypowiedzi 
naruszających prawo.  

Programy nie pochodzące bezpośrednio od nadawcy były wyraźnie wyodrębnione. 
Czas i terminy rozpowszechniania audycji obligatoryjnych zostały dotrzymane. 
Respektowano ustawowe ograniczenie dotyczące publikacji sondaży na temat poparcia dla 
konstytucji w ostatniej fazie kampanii. 

Spoczywająca na PKW odpowiedzialność za kształtowanie treści audycji 
referendalnych w przeważającym stopniu została przekazana parlamentarzystom. Tylko 7 % 
czasu antenowego (24 minuty) przeznaczonego na specjalne audycje referendalne zostało 
poświęcone wyłącznie sprawom procedury referendalnej - technice głosowania, rejestrom, 
spisom uprawnionych, zaświadczeniom o prawie do głosowania, itp. Większość audycji PKW 
(około 93 %) oraz audycje Prezydenta, służyła bezpośrednio prezentowaniu stanowiska partii 
politycznych i organizacji społecznych w sprawie poddanej referendum.  

Istotnym ograniczeniem przy wyjaśnianiu problematyki referendum w audycjach 
PKW okazała się formuła audycji, zwłaszcza w telewizji, która jako medium nie wymaga od 
widza intensywnej koncentracji w krótkim przedziale czasowym. 

Krótkie, trzyminutowe monologi gadających głów reprezentujących całkowicie 
odmienne opcje znosiły się wzajemnie, powodując w większości przypadków szum 
informacyjny. Bez starannego przygotowania cyklu programów na ten temat, wyjaśnianie 
obywatelom złożonych problemów ustrojowych w czasie 30 bardzo krótkich okienek było jak 
się wydaje zadaniem zbyt ambitnym. Wiele do życzenia pozostawiało wykorzystanie przez 
polityków czasu antenowego zwłaszcza, że przedstawiana argumentacja zawierała 
z konieczności niezwykle duży ładunek polityczny i emocjonalny. 

W audycjach tych zdecydowanie zabrakło elementów porządkujących prezentowane 
treści. Rozpoczęcie cyklu audycji referendalnych zostało, co prawda, poprzedzone zwięzłym 
wprowadzeniem Przewodniczącego PKW wyjaśniającym odbiorcom jego cele, założenia 
i formułę. Poważnym mankamentem dalszych audycji referendalnych w telewizji był jednak 
brak dokładnej informacji o tematach na jakie wypowiadali się politycy. Zabrakło planszy lub 
zapowiedzi, która ułatwiałaby widzom zorientowanie się do jakiego artykułu w nowej 
konstytucji ustosunkowują się oponenci. Uwaga ta nie dotyczy audycji radiowych, w których 
precyzowano wyraźnie czego dotyczyć będą wypowiedzi parlamentarzystów.  

Ograniczenia czasowe nie pozwoliły na przygotowanie przez partie polityczne 
profesjonalnych kampanii informacyjnych, audycje PKW miały więc z konieczności mało 
profesjonalny charakter. Można wnosić, że nie zwiększało to zainteresowania społeczeństwa 
udziałem w referendum podobnie jak skromna oprawa audycji, oszczędna i utrzymana 
w szarej tonacji scenografia. 

Formuła i realizacja telewizyjnych audycji organu zarządzającego referendum 
(Prezydenta RP) wydaje się znacznie trafniejsza ze względu na możliwość wyjaśniania 
wybranych przez niego problemów. Mniejsza liczba dłuższych audycji (radiowe trwały po 10, 
telewizyjne po 30 minut) nadawanych w dalszych fazach kampanii umożliwiła Prezydentowi 
wyeksponowanie zajętego przez niego stanowiska w sprawie konstytucji. Sprzyjała temu 
również znacznie bardziej interesująca scenografia. 

Audycje PKW zostały przez Polskie Radio S.A. starannie zrealizowane. Podawany był 
każdorazowo - wspólny dla obu stron - temat wypowiedzi, stanowiący kolejny rozdział 
konstytucji lub zawarte w niej węzłowe zagadnienie prawne. Występujące osoby były 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 7

zapowiadane przez lektorów, po wystąpieniach podawano też zapowiedzi wsteczne. 
Wypowiedzi oponentów rozdzielane były sygnałem muzycznym. 

Pięciominutowe wystąpienia radiowe były znacznie łatwiejsze w odbiorze niż 
trzyminutowe telewizyjne - zarówno ze racji większej pojemności czasowej jak też dzięki 
zgodności ze specyfiką emitującego je medium. 

Odnotowano w monitoringu tylko jeden przypadek usterki realizacyjnej, kiedy to 
w audycji nadanej w dniu 9.05 w PR I niejasno (w niewłaściwej kolejności) zostali 
zapowiedziani Stefan Pastuszka z PSL i Wojciech Borowik z UP, obaj występujący po stronie 
zwolenników konstytucji. 

 
Błędy warsztatowe w audycjach obligatoryjnych TVP 

 
W wyniku prowadzonego monitoringu audycji obligatoryjnych odnotowano 

uchybienia przy realizacji audycji PKW z dni 21.05 (TVP 1) oraz 22.05 (TVP 1 i TVP 2) 
polegające na uniemożliwieniu senatorowi Piotrowi Andrzejewskiemu prezentacji z bliska 
egzemplarza obywatelskiego projektu konstytucji. Bezzasadnie poprzestano na planie 
dalekim, w związku z czym widz mógł odebrać tę scenę jako ośmieszającą. Sytuacja ta 
powtórzyła się trzy razy z kolei, w trzech różnych audycjach, co wyklucza przypadkowość 
tego zaniechania. Podobne incydenty nie miały miejsca przy prezentacji dokumentów drugiej 
strony. 

Audycja Forum, utworzona mocą decyzji KRRiT, ma szczególny charakter jako czas 
antenowy w TVP przeznaczony na prezentację programów i stanowisk partii politycznych, co 
pociąga za sobą wymóg wyjątkowej staranności o bezstronność i rzetelność ze strony 
dziennikarza prowadzącego, zwłaszcza podczas kampanii wyborczych czy referendalnych. 
Wybór wyników badań opinii publicznej i rozłożenie akcentów przy ich prezentacji nie 
powinny wywoływać żadnych kontrowersji.  

Pod adresem Forum na plus odnotować można, że prowadzący zachęcał widzów do 
wzięcia udziału w referendum. Jednak zgodnie z formułą audycji, rola dziennikarza 
prowadzącego powinna ograniczać się jedynie do stworzenia odbiorcy warunków 
umożliwiających zapoznanie się z opiniami polityków, i wymaga równego dystansu do 
wszystkich prezentowanych. Ten warunek nie został w dostateczny sposób spełniony 
w omawianym wydaniu audycji.  

Podczas prezentacji wyników sondaży, dotyczących preferencji konstytucyjnych 
prowadzący nie oddzielił wyraźnie faktów od komentarza i nie powstrzymał się od własnej 
interpretacji danych podczas ich wyświetlania na ekranie, co odbiega od przyjętych w takich 
sytuacjach standardów.  

Prowadzący: (...) Spójrzmy zatem jak to wygląda w opinii publicznej. Po marcowej 
debacie konstytucyjnej w zgromadzeniu narodowym i wprowadzonych zmianach w projekcie 
wzrosło jednak poparcie dla sejmowego dokumentu. Na pytanie: Jeżeli byłby stworzony 
wybór, za którym projektem głosowałbyś w referendum? Za projektem parlamentarnym 
w lutym tego roku chciało oddać głos 25% badanych natomiast w kwietniu już 39%. Projekt 
obywatelski popierało w tym samym miesiącu w lutym 34% respondentów, dwa miesiące 
później aż o 8% mniej. Nie chciało poprzeć żadnego projektu 16% ankietowanych, w 
kwietniu ta liczba zmalała już do 9% i nie miało zdania w tej sprawie w lutym 25% badanych, 
w kwietniu 26%. 

[do Leszka Moczulskiego]: Pan Leszek Moczulski - przyzna pan, że wyraźne, wyraźna 
zmiana nastrojów społecznych na korzyść projektu? 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 8

Osobną kwestią było, mogące być odebrane jako przemilczenie o wiele wyższych od 
prezentowanych danych statystycznych, zacytowanie jedynie części wyników badania opinii 
publicznej na temat projektów konstytucji. Nie wspomniano, że w dalszym ciągu większość 
Polaków (54%) uważa, że w referendum powinien być wybór między dwoma projektami 
konstytucji, reprezentującymi różne systemy wartości i koncepcje państwa (cyt. z tego samego 
źródła: badania OBOP Opinie o konstytucji w kwietniu). Widoczny był brak staranności przy 
selekcji danych będących punktem wyjścia do dyskusji, co wywołało zarzut tendencyjności 
ze strony polityków. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 9

 
 
II.  AUDYCJE  WŁASNE  TVP  S.A. 
 
 
AUDYCJE  INFORMACYJNE 
 

Podczas kampanii referendalnej monitoringiem objęto główne wydania audycji 
informacyjnych telewizji publicznej. Analizie poddano w sumie 42 audycje - 21 wydań 
Wiadomości (TVP 1, 19:30) oraz 21 wydań Panoramy (TVP 2, 21:00). 

 
Obecność tematyki referendalnej w audycjach informacyjnych 
 
• Częstotliwość nadawania przekazów referendalnych 

W trakcie trzytygodniowej kampanii przekazy referendalne pojawiły się tylko 
w 11 wydaniach Wiadomości i w 12 wydaniach Panoramy. Oznacza to, że blisko w połowie 
wydań obu dzienników nie było wzmianki o zbliżającym się referendum. 

Wiadomości nadały 13 przekazów referendalnych, a Panorama - 17. Większa liczba 
newsów w dzienniku Dwójki została spowodowana rozbiciem informacji o przebiegu 
głosowania na pięć przekazów, podczas gdy Wiadomości nadały w dniu referendum tylko 
jeden rozbudowany przekaz (25.05 - Panorama uzupełniła informacje o przebiegu 
referendum zapowiedzią specjalnej audycji, która miała pojawić się na antenie Jedynki po 
zamknięciu lokali wyborczych i nadała relację ze studia OTV Gdańsk, w którym 
przygotowywano się do ogłoszenia wstępnych wyników referendum). Wynika stąd, że 
w trakcie kampanii liczba tematów w obu dziennikach była dokładnie taka sama. 

Zarówno w Wiadomościach, jak i w Panoramie przekazy referendalne pojawiały się 
dość nieregularnie. Pierwsza informacja bezpośrednio dotycząca konstytucji i referendum 
znalazła się w dzienniku Jedynki dopiero trzeciego dnia kampanii (7.06, przekaz poświęcony 
wizycie Mariana Krzaklewskiego w USA i zawierający jego krytyczną ocenę konstytucji), 
druga - po czterodniowej przerwie (12.05, przekaz poświęcony wnioskowi ROP o możliwość 
głosowania nad dwoma tekstami konstytucji), a następna - po kolejnych dwóch dniach 
przerwy (15.05, przekaz poświęcony radiowej debacie Marian Krzaklewski - Józef Oleksy). 
W Panoramie poinformowano co prawda o rozpoczęciu kampanii (5.05), ale następny 
przekaz bezpośrednio dotyczący referendum nadano po pięciodniowej przerwie. Kolejna 
dłuższa przerwa w informowaniu o toczącej się kampanii trwała również pięć dni 
(19  -  23.05). Ani w Wiadomościach, ani w Panoramie nie zaobserwowano nasilenia 
informacji wyborczych przed zakończeniem kampanii. Brak ciągłości w relacjonowaniu 
kampanii może wskazywać na jej marginalizowanie przez realizatorów audycji 
informacyjnych. Do podobnych wniosków skłania niewysoka pozycja przekazów 
referendalnych w serwisach. 

 
• Ranga przekazów referendalnych 

Zarówno w Wiadomościach jak i w Panoramie była widoczna tendencja do 
umieszczania informacji referendalnych na dalszych miejscach w serwisie. W dzienniku 
Jedynki temat referendum był główną informacją dnia tylko dwa razy: 24 i 25.05 - a więc już 
po zakończeniu kampanii - dzień przed głosowaniem i w dniu referendum. Pozostałe 
przekazy pojawiały się na ogół na miejscach 3 - 7. Wiadomości ani razu nie nadały więcej niż 
dwa przekazy referendalne dziennie. Tylko trzy przekazy bezpośrednio dotyczące kampanii 
referendalnej zostały zapowiedziane w forszpanach. Podobna sytuacja miała miejsce 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 10

w Panoramie. Referendum było najważniejszą informacją serwisu tylko dzień przed i w dniu 
głosowania. Większość przekazów znalazła się na miejscach 4 - 9. Podczas kampanii tylko 
w jednym wydaniu Panoramy nadano więcej niż jeden przekaz referendalny i dopiero w dniu 
głosowania tematowi referendum było poświęcone pierwsze pięć przekazów serwisu. 
W forszpanach zapowiedziano tylko dwa newsy bezpośrednio dotyczące referendum. 

 
Zakres tematyczny przekazów referendalnych. 
Zachowanie zasady równowagi w prezentacji stanowisk 
 
• Treść przekazów referendalnych 

Z trzynastu przekazów referendalnych nadanych przez Wiadomości w okresie 
kampanii w siedmiu zaprezentowano wypowiedzi polityków na temat konstytucji. 
Organizacji referendum i procedurze głosowania były poświęcone cztery przekazy. Pozostałe 
dwa dotyczyły innych zagadnień, a temat konstytucji pojawiał się w nich wyłącznie jako 
kontekst. Z kolei w Panoramie charakter polityczny miało siedem z siedemnastu przekazów, 
siedem dotyczyło kwestii proceduralnych, a w trzech temat konstytucji pojawiał się jedynie 
pośrednio. Jeżeli przyjmiemy, że w głównych wydaniach Wiadomości lub Panoramy pojawia 
się średnio 15 newsów dziennie, okaże się, że podczas kampanii tematowi referendum było 
poświęcone 4,7 % wszystkich przekazów informacyjnych z obu dzienników. Odsetek 
przekazów referendalnych o charakterze politycznym, a więc takich, w których prezentowano 
wypowiedzi polityków i oceny konstytucji, wynosił 2,2 %. 

 
• Dobór tematów w przekazach referendalnych 

Dobór tematów w dziennikach Jedynki i Dwójki był odmienny. Tylko pięć informacji 
zostało podanych i w Wiadomościach, i w Panoramie, przy czym trzy wspólne newsy 
dotyczyły kwestii politycznych, a dwa kwestii proceduralnych i organizacji referendum. Były 
to: protest ROP pod Sejmem w sprawie wniosku o możliwość głosowania nad dwoma 
tekstami konstytucji (12.05), debata radiowa Mariana Krzaklewskiego i Józefa Oleksego 
(15.05), poparcie przedsiębiorców z Business Centre Club dla konstytucji (16.05), 
przypomnienie zasad głosowania w przeddzień referendum (24.05) oraz przebieg głosowania 
(25.05). 

Wątpliwości co do rzetelnego informowania wzbudziło zaniechanie informacyjne, 
które miało miejsce 11.05 w obu dziennikach. Nie podano wtedy żadnej informacji na temat 
konferencji prasowej ROP - jednej z dwóch największych partii opozycji pozaparlamentarnej 
- na której postawiono prezydentowi RP zarzut manipulacji, zawartej w sformułowaniu: 
Przekazuję wam Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej (sformułowanie to zostało użyte 
w liście prezydenta, dołączonym do rozsyłanego obywatelom tekstu konstytucji). Zarzut ROP 
został odnotowany następnego dnia w prasie (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza), a dzień 
później w kilku artykułach zostało wyjaśnione stanowisko prezydenta. Kontekst prasowy 
wskazuje w tym wypadku na nie podjęcie przez nadawcę kontrowersyjnego tematu, 
związanego z referendum. W prasie przedstawiono racje obu stron, w monitorowanych 
audycjach w ogóle nie poinformowano o całej kwestii. 

Podczas kampanii w audycjach informacyjnych ani razu nie zaprezentowano wyników 
sondaży, które uzmysłowiłyby widzowi, w jaki sposób kształtuje się poparcie dla konstytucji. 
Istotne znaczenie miało także pomijanie informacji dotyczących kalendarium wyborczego. 
Wiadomości nie poinformowały o rozpoczęciu kampanii, a Panorama o jej zakończeniu. 
W żadnym dzienniku nie powiedziano również, kiedy upływa termin sporządzania 
w urzędach gmin spisu osób uprawnionych do głosowania, termin składania wniosków 
o dopisanie do spisu uprawnionych przez osoby przebywające na obszarze gminy czasowo 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 11

lub przez osoby nigdzie nie zamieszkujące oraz termin zgłaszania przez osoby przebywające 
za granicą wniosków o wpisanie do spisu uprawnionych. 

 
• Prezentacja stanowisk w przekazach referendalnych 

Porównując oba dzienniki, można zauważyć istotne różnice w sposobie prezentacji 
treści referendalnych. Relacje z Wiadomości miały bardziej skrótowy i opisowy charakter. 
Przekazy z Panoramy były bardziej rozbudowane, a tematy znacznie częściej prezentowano 
poprzez wypowiedzi polityków. W Panoramie przedstawiono 25 setek polityków (często po 
kilka w jednym przekazie), a w Wiadomościach - 9. Również przytoczenia i cytaty 
wypowiedzi polityków pojawiały się zdecydowanie częściej w Panoramie niż 
w Wiadomościach. 

Po przeanalizowaniu treści newsów o charakterze politycznym okazuje się, że głosy 
wyrażające w bezpośredni sposób poparcie dla ustawy zasadniczej pojawiły się w czterech 
przekazach z Wiadomości i w sześciu z Panoramy. Z kolei głosy nawołujące wprost do 
odrzucenia konstytucji można było usłyszeć w czterech przekazach z Wiadomości i w trzech 
z Panoramy. Wynika stąd, że Wiadomości zachowały równowagę prezentacji opinii 
zwolenników i przeciwników konstytucji, natomiast w Panoramie przeważały opinie 
zwolenników. 

Pomimo zaistnienia różnic w doborze tematów oraz w sposobie prezentacji treści 
referendalnych między Wiadomościami i Panoramą widz nie otrzymał wyczerpującej 
informacji o przebiegu kampanii. Argumenty za lub przeciw konstytucji przytaczano tylko 
w nielicznych przekazach, w sposób skrótowy i hasłowy. Odbiorca mógł odnieść wrażenie, że 
stanowiska głównych sił politycznych były doskonale znane i nie było potrzeby szerszego 
o nich informowania. 

 
Zestawienie newsów (przekazów) dotyczących kampanii referendalnej 

 
 WIADOMOŚCI 19:30 PANORAMA 21:00 

5.05  10. Ogłoszenie rozpoczęcia kampanii referendalnej przez 
PKW, uruchomienie prezydenckiej Infolinii 
konstytucyjnej 

6.05 2. List prezydenta do maturzystów i wręczenie im 
tekstów konstytucji 

 

7.05 13. Wizyta M.Krzaklewskiego w USA, rozmowy 
z przedstawicielami rządu amerykańskiego i spotkania 
z Polonią - krytyczna ocena konstytucji 

 

8.05   
9.05  4. Spotkanie A.Kwaśniewskiego z kadrą oficerską 

WSWL w Dęblinie - wyp. o apolityczności wojska, 
zwierzchnictwie prezydenta nad armią i perspektywach 
wejścia Polski do NATO - nie mówiono wprost o 
konstytucji, ale można się domyślać, że wystąpienie 
Kwaśniewskiego dotyczyło tej problematyki 

10.05   
11.05 3. Obchody uroczystości ku czci Św.Stanisława w 

Krakowie - wyp. metropolity gnieźnieńskiego abp. 
H.Muszyńskiego, która nie dotyczyła bezpośrednio 
konstytucji, ale mogła być odebrana jako jej krytyka 

5. Wyp. A.Kwaśniewskiego dotycząca oświadczenia 
Episkopatu w sprawie konstytucji oraz szans na jej 
przyjęcie w referendum 

12.05 4. Przywiezienie przez ROP pod Sejm 520 tys. podpisów 
pod wnioskiem o możliwość głosowania nad dwoma 
projektami konstytucji 

5. Protest ROP pod Sejmem przeciwko stanowisku 
Prezydium w sprawie wniosku o zorganizowanie 
dodatkowego referendum 

13.05   
14.05   
15.05 3. Debata radiowa M.Krzaklewskiego i J.Oleksego 7. Debata radiowa M.Krzaklewskiego i J.Oleksego 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 12

16.05 3. Stanowisko prezydenta i premiera w sprawie 
powiatów - w kontekście nowej konstytucji 
4. Apel przedsiębiorców z BCC o poparcie konstytucji 

8. Poparcie przedsiębiorców z BCC dla poselskiego 
konstytucji ze względu na gwarancję stabilności prawa 
i kontynuację przemian gospodarczych 

17.05  7. Telewizyjne wystapienie W.Cimoszewicza 
8. Posiedzenie Rady Naczelnej PPS i poparcie dla nowej 
konstytucji 

18.05 3. Protest „Solidarności” RI przeciw polityce rolnej 
koalicji i wezwanie do odrzucenia konstytucji w 
referendum 

9. Zastrzeżenia Ligi Krajowej (AW„S”) do konstytucji, 
podobne stanowisko UPR. T.Mazowiecki odrzuca 
zarzuty wobec konstytucji rozpowszechniane na 
ulotkach 

19.05  4. Wykorzystanie wizerunku papieża na plakatach 
AW„S” (w wyp. M.Krzaklewskiego znalazło się tylko 
nie bezpośrednie nawiązanie do sprawy referendum) 

20.05   
21.05 6. Przygotowania Kancelarii prezydenta do referendum - 

rozsyłanie egzemplarzy konstytucji, zapowiedź orędzia 
7. Wezwanie Z.Brzezińskiego do poparcia konstytucji - 
odrzucenie mogłoby zagrozić wejściu Polski do NATO 

 

22.05  2. Spory dotyczące ratyfikacji konkordatu - wątek 
konstytucyjny pojawia się w wyp. I.Sierakowskiej 
w sprawie konsultacji ze stroną kościelną 

23.05 5. Zakończenie kampanii referendalnej  
24.05 1. Zapowiedź niedzielnego referendum, przypomnienie 

zasad głosowania, informacja o ciszy wyborczej 
1. Zapowiedź niedzielnego referendum, przypomnienie 
zasad głosowania, prezentacja kart wyborczych 

25.05 1. Przebieg referendum w kraju i za granicą, wypowiedzi 
polityków 

1. Informacja o trwającym referendum, przypomnienie 
zasad głosowania i procedury liczenia głosów. 
Informacja o innych referendach w powojennej historii 
Polski 
2. Przebieg głosowania, wyp. polityków 
3. Relacja na żywo z PKW - wyp. W.Łączkowskiego o 
przebiegu referendum i o ew. komplikacjach prawnych, 
które spowodowałoby wejście konstytucji w życie przed 
wyborami parlamentarnymi 
4. Zapowiedź specjalnej audycji referendalnej w TVP 1 
5. Relacja ze studia OTV Gdańsk - zapowiedź 
ogłoszenia wstępnych wyników referendum po 22:00 

 
Najczęściej prezentowano stanowiska Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Akcji 

Wyborczej „Solidarność” - najwięcej setek i przytoczeń, obok prezydenta Aleksandra 
Kwaśniewskiego, mieli Józef Oleksy i Marian Krzaklewski. Stanowiska SLD i AW„S” 
skonfrontowano jednak tylko w jednym newsie z Panoramy - była to relacja z debaty 
Krzaklewski - Oleksy (należy podkreślić, że debata nie dotyczyła wyłącznie sprawy 
referendum, ale miała charakter dyskusji programowej). 

Oprócz stanowisk SLD i AW„S” w bezpośredni sposób przytoczono jedynie 
stanowiska „Solidarności” Rolników Indywidualnych, biznesmenów z Business Centre Club 
i Polskiej Partii Socjalistycznej. W Panoramie zaprezentowano także fragmenty 
telewizyjnego wystąpienia premiera Włodzimierza Cimoszewicza (17.05) i wypowiedź 
przewodniczącego PKW Wojciecha Łączkowskiego (25.05). Stanowisko ROP zostało 
zaprezentowane tylko przy okazji protestu pod gmachem Sejmu - jako incydent, mający 
znamiona folkloru politycznego. Ani razu nie poinformowano wprost o stanowisku Unii 
Wolności, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Kościoła. O stanowisku UW poinformowano 
tylko raz w niebezpośredni sposób (w Panoramie z 18.05 powiedziano, że Tadeusz 
Mazowiecki nie zgadza się z zarzutami wobec konstytucji, rozpowszechnianymi w formie 
ulotek). O stanowisku Kościoła poinformowano trzy razy - za każdym razem nie wprost. Były 
to: wypowiedź arcybiskupa Henryka Muszyńskiego, której związku z referendum można się 
jedynie domyślać (Wiadomości, 11.05), powołanie się na oświadczenie Episkopatu 
w wypowiedzi Aleksandra Kwaśniewskiego (Panorama, 11.05) oraz pozbawiona elementu 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 13

oceny nowej konstytucji wypowiedź prymasa Józefa Glempa, którą nadano w dniu 
referendum, na niecałą godzinę przed zamknięciem lokali wyborczych (Panorama, 25.05). 

 
• Referendum i konstytucja jako kontekst 

Kontekstowe i niebezpośrednie ujęcie tematu konstytucji i referendum można uznać 
za zjawisko pozytywne w dwóch przekazach nadanych przez Wiadomości i Panoramę w dniu 
11.05. Obie informacje były przykładem bezstronnych relacji i unikania prezentacji 
jednoznacznie pochlebnych lub niepochlebnych stanowisk w sprawie konstytucji. Tematem 
newsa nadanego przez Wiadomości były uroczystości ku czci Św. Stanisława w Krakowie. 
Zaprezentowany fragment homilii arcybiskupa Henryka Muszyńskiego mógł zostać odebrany 
jako ostrzeżenie przed nową konstytucją (Historia Polski opiera się na dwóch filarach: 
Ewangelii i Dekalogu [cytat]. Nie łudźmy się! Nie uda się zbudować szczęśliwej przyszłości, 
jeśli zburzymy te dwa filary [setka]), ale w przekazie nie było ani jednego bezpośredniego 
odniesienia do kwestii referendalnych. Podobnie w Panoramie, w przekazie poświęconym 
spotkaniu Aleksandra Kwaśniewskiego z kadrą oficerską Wyższej Szkoły Wojsk Lotniczych 
w Dęblinie, zaprezentowano wypowiedź prezydenta na temat konstytucyjnego 
zwierzchnictwa nad armią. Chociaż spotkanie dotyczyło m.in. nowej ustawy zasadniczej i 
referendum, to jednak wzmianka o tym nie pojawiła się w przekazie. 

Niekiedy jednak kontekstowe nawiązanie do tematu referendum i konstytucji miało 
znamiona nadużycia - zostało to opisane we fragmencie opracowania, poświęconym 
odstępstwom od zasad równowagi, rzetelności i bezstronności dziennikarskiej. 

 
Zachowanie zasad równowagi, rzetelności i bezstronności dziennikarskiej. 
Najwyraźniejsze uchybienia. 

 
Podczas monitoringu przekazów referendalnych w audycjach informacyjnych TVP 

zwracano szczególną uwagę na to czy zostały w nich zachowane zasady równowagi, 
rzetelności i bezstronności dziennikarskiej. W 42 przeanalizowanych audycjach odnotowano 
cztery poważniejsze naruszenia powyższych zasad - wszystkie w Panoramie. 

 
• Przekaz dotyczący radiowej debaty Krzaklewski - Oleksy (Panorama, 15.05) 

Najbardziej rażące uchybienie miało miejsce w Panoramie z 15.05, w której 
poinformowano o zorganizowanej przez Informacyjną Agencję Radiową i Program I PR 
debacie Mariana Krzaklewskiego i Józefa Oleksego. Analiza przekazu pozwala na 
stwierdzenie, że doszło w nim do naruszenia wszystkich trzech wymienionych powyżej 
zasad. 

Treść debaty zaprezentowano w przekazie w sposób nierzetelny i stronniczy. 
Stanowiska rozmówców przedstawiono selektywnie, co sprzyjało utrwaleniu stereotypowego 
wizerunku obu polityków. Niewłaściwy był kpiarski, lekceważący ton i kolokwialny język 
komentarza. Pominięcie ważnych elementów rozmowy (długa dyskusja programowa), nacisk 
na nieistotne wypowiedzi i nie prowadzące do wyraźnej konkluzji utarczki słowne oraz 
wplecenie w tekst przekazu informacji nie związanych z debatą przyczyniły się z jednej 
strony do zbagatelizowania wagi omawianego wydarzenia, a z drugiej - do zaciemnienia 
obrazu rozmowy. Większość zaprezentowanych wypowiedzi Mariana Krzaklewskiego była 
wyrwana z kontekstu i niezrozumiała. W rezultacie doszło do wyraźnej deprecjacji 
Przewodniczącego „Solidarności”. 

W relacji zachowano pozorną równowagę środków formalnych (sposób filmowania 
nie budził zastrzeżeń); obaj politycy mieli taką samą liczbę setek, ale zostały one zmontowane 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 14

w taki sposób, że rzeczowym wypowiedziom lidera SLD towarzyszyły agresywne i niejasne 
wypowiedzi Mariana Krzaklewskiego. Postacie rozmówców zostały przedstawione za 
pomocą stereotypów: Józef Oleksy - spokojny, zrównoważony i odpowiedzialny, posługujący 
się argumentami merytorycznymi, troszczący się o dobro obywateli i rozwój kraju; Marian 
Krzaklewski - odwołujący się wyłącznie do przeszłości, domagający się rozliczeń z historią, 
niepoważny, mówiący od rzeczy, awanturnik, któremu brakuje argumentów. 

Wymienione powyżej uchybienia sprawiają, że przekaz należy ocenić jako rażące 
odstępstwo od zasad obiektywizmu dziennikarskiego i równowagi w prezentacji stron. 

 
• Przekaz dotyczący debaty sejmowej nt. ratyfikacji konkordatu (Panorama, 22.05) 

W Panoramie z 22.05.1997 r. poinformowano o sporach w sprawie ratyfikacji 
konkordatu: Kluby SLD i UP uzależniają ratyfikację konkordatu od umieszczenia stopnia 
z religii na świadectwie. Sejm zapoznał się z projektami ustaw okołokonkordatowych 
precyzujących zapisy umowy między RP a Watykanem. W przekazie zaprezentowano bardzo 
emocjonalną wypowiedź Izabelli Sierakowskiej, która komentując przebieg negocjacji ze 
stroną kościelną, nawiązała do tematu referendum. Wątek referendalny został w ten sposób 
usytuowany w kontekście zarzutów wobec Kościoła, a opinia posłanki SLD nie została 
zrównoważona stanowiskiem drugiej strony. 

Wypowiedź Izabelli Sierakowskiej została poprzedzona następującym tekstem: 
Jeszcze przed debatą zdecydowano, że projekty ustaw okołokonkordatowych mają być 
odesłane do komisji. Oprócz tego SLD domaga się podjęcia rozmów w sprawie podpisania 
również przez Kościół deklaracji podpisanej przez rząd, a będącej interpretacją zapisów 
Konkordatu. Dalej następowała setka Izabelli Sierakowskiej: Mamy smutne doświadczenia. 
Pewne uzgodnienia zapadły również podczas konsultacji nad nową konstytucją. Zapisy 
akceptowane przez Episkopat, włącznie z upoważnieniem do zawarcia umowy 
międzynarodowej z Watykanem znalazły się w nowej konstytucji. Dziś Episkopat zgłasza 
wątpliwości w kwestii moralnej, a księża nawołują do odrzucenia konstytucji, stosując 
argumenty świadczące jakże często o nieznajomości tekstu. A potok hipokryzji i demagogii nie 
ma granic. 

Wypowiedź posłanki SLD nie została zrównoważona ani przez komentarz 
dziennikarski, który uzasadniłby fakt powołania się na konstytucję, ani przez oddanie głosu 
atakowanej stronie. Był to przykład jednostronnego i instrumentalnego podjęcia tematu 
konstytucji. 

 
• Przekaz dotyczący protestu ROP pod gmachem Sejmu (Panorama, 12.05) 

W Panoramie z 12.05 poinformowano o proteście Ruchu Odbudowy Polski pod 
Sejmem. Protest dotyczył stanowiska marszałka Józefa Zycha wobec wniosku zwolenników 
ROP o zorganizowanie referendum konstytucyjnego na zasadach innych niż te, które 
przewidywał obowiązujący tryb uchwalania konstytucji. Wniosek, podpisany przez ponad 
500 tys. osób, został przedstawiony dziennikarzom, ale przedstawiciele partii nie złożyli go 
w Sejmie, powołując się na nieprzychylne stanowisko Prezydium Sejmu. 

Analiza przekazu pozwala na stwierdzenie, że doszło w nim do naruszenia zasady 
rzetelności dziennikarskiej. Zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim niezrozumiałego 
charakteru przekazu. Nie wiadomo, czego w istocie dotyczył wniosek. Widz mógł mieć 
wątpliwości czy chodzi - jak zasugerowano w komentarzu dziennikarskim - o zorganizowanie 
dodatkowego referendum nad trybem przeprowadzania referendum konstytucyjnego, czy też - 
jak mogło to wynikać z zaprezentowanej wypowiedzi marszałka Józefa Zycha - o 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 15

rozpatrzenie w obowiązującym już trybie referendum, obok projektu parlamentarnego, także 
projektu obywatelskiego. 

Zastrzeżenia budzi także sposób, w jaki przedstawiono racje stron sporu. Okoliczności 
rozpatrzenia wniosku partii przez Sejm zaprezentowano za pomocą niepełnych 
i wykluczających się wzajemnie wypowiedzi przedstawicieli ROP, marszałka Józefa Zycha 
i przedstawicieli Kancelarii Sejmu. Wątpliwości nie wyjaśniono w komentarzu 
dziennikarskim. Takie ujęcie problemu przyczyniło się do powstania chaosu informacyjnego, 
zwłaszcza, że nie podano dokładnych informacji na temat podstaw prawnych inicjatywy 
ROP. 

Ponieważ przekaz dotyczył jednego z najbardziej istotnych wydarzeń politycznych 
z okresu kampanii jego niezrozumiałość i wewnętrzną sprzeczność należy uznać za poważne 
naruszenie zasady rzetelności informowania. 

 
• Przekaz dotyczący zasad głosowania i procedury liczenia głosów (Panorama, 25.05) 

W pierwszym newsie z Panoramy z 25.05 poinformowano o odbywającym się 
referendum, przypomniano zasady głosowania i procedury liczenia głosów. Przekaz 
uzupełniono wysoce nierzetelną informacją o innych referendach w powojennej historii 
Polski: To piąte referendum w powojennej Polsce. Dwa z nich odbyły się w 46 roku. Polacy 
decydowali wtedy o powszechnym uwłaszczeniu, rozdysponowaniu majątku państwowego, 
znieśli Senat i zaakceptowali reformę rolną. W głosowaniach wzięło udział ponad 50 % 
uprawnionych. Ta informacja jest fałszywa i niepełna z historycznego punktu widzenia 
i wskazuje na fikcyjną ciągłość procedur demokratycznych w Polsce, a co za tym idzie stawia 
obecne referendum konstytucyjne w dwuznacznym świetle. 

 
 

PUBLICYSTYKA  GORĄCA 
 
Objęta monitoringiem tzw. publicystyka gorąca to audycje W centrum uwagi, 

emitowane w dni powszednie w Programie 1 TVP o godzinie 22:30. Na 15 wyemitowanych 
w tym okresie audycji, tematyka dotycząca konstytucji pojawiła się sześciokrotnie. Trzy razy 
był to co najmniej jeden z głównych tematów audycji. W jednym przypadku temat konstytucji 
pojawił się tylko jako kontekst historyczny (chodziło o manifestacje trzeciomajowe), 
dwukrotnie kwestie związane z referendum pojawiły się w tzw. migawce z dnia 
przeznaczonej na przegląd najważniejszych newsów dnia. Były to: informacja o 
przywiezieniu przez ROP pod Sejm ponad 500 tys. podpisów pod wnioskiem o poddanie pod 
referendum dwóch projektów konstytucji oraz informacja dotycząca propozycji połączenia 
referendum konstytucyjnego z głosowaniem nad wprowadzeniem powiatów. 

Tematem, któremu poświęcono więcej miejsca (na pozycji drugiej 5.05.1997 r.) było 
stanowisko Episkopatu przyjęte podczas 288 Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu 
Polski wobec nowej konstytucji. Krytycznie o konstytucji wypowiadali się biskup Józef 
Życiński, Jan Olszewski z Ruchu Odbudowy Polski, Janusz Tomaszewski z Akcji Wyborczej 
„Solidarność” Wymienione wypowiedzi poprzedzało archiwalne nagranie fragmentu 
W centrum uwagi z 24.03.1997 r., w którym biskup Tadeusz Pieronek zastrzegał wstępnie 
neutralność Kościoła wobec nowej konstytucji. Natomiast na korzyść ustawy zasadniczej 
wypowiadali się Piotr Marciniak z Unii Pracy, Leszek Balcerowicz z Unii Wolności i Marek 
Borowski z SLD. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 16

Wydarzeniem referendalnym, które pojawiło się jako temat nr 1 (15.05.1997 r.) była 
radiowa debata Józefa Oleksego i Mariana Krzaklewskiego na temat konstytucji. W audycji 
tej bez komentarza zaprezentowano obszerne fragmenty wypowiedzi obu polityków. 

W dniu 23.05.1997 r., bezpośrednio przed początkiem obowiązywania ciszy 
wyborczej, została sprawie konstytucji i referendum konstytucyjnemu poświęcona została 
cała audycja W centrum uwagi. Przedstawiono w niej w równej proporcji czasowej 
wypowiedzi zwolenników konstytucji: Tadeusza Mazowieckiego z UW i Marka Borowskiego 
z Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz jej przeciwników: Zbigniewa Romaszewskiego z 
Ruchu Odbudowy Polski, Piotra Andrzejewskiego z NSZZ „Solidarność” i Tomasza 
Tywonka z Akcji Wyborczej „Solidarność” .  

Wyjaśniano również kwestie proceduralne. Jan Kacprzyk, sędzia Naczelnego Sądu 
Administracyjnego, członek Państwowej Komisji Wyborczej, informował o prawnych 
konsekwencjach wyników referendum, trybu ogłoszenia wyników i wejścia konstytucji 
w życie. 

Jako ekspert wystąpił dr Tomasz Żukowski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, 
który wypowiadał się na temat, czy wynik referendum może mieć wpływ na rozkład głosów 
w zbliżających się wyborach parlamentarnych. Przedstawione zostały także prognozy 
odnośnie przypuszczalnej frekwencji oraz wpływu wyniku na preferencje wyborcze. 

W audycji znalazła się także część instruktażowa: informacje dla widzów gdzie można 
głosować, jak należy wypełnić kartę do głosowania i tym podobne informacje praktyczne. 

W żadnym z wydań audycji W centrum uwagi nie zaobserwowano naruszeń zasad 
równowagi, rzetelności i bezstronności w prezentowaniu tematyki referendalnej. 

 
 

AUDYCJE  PUBLICYSTYCZNE  I  POPULARYZUJĄCE  TEMATYKĘ 
KONSTYTUCYJNĄ 

 
Zgodnie z obowiązkiem jaki na nadawcę publicznego nakłada Misja Telewizji Polskiej 

jako nadawcy publicznego, zobowiązany jest on do informowania odbiorcy o 
najważniejszych sprawach dotyczących życia publicznego. Zadanie informowania widzów o 
referendum i konstytucji podjęte zostało w TVP S.A. m.in. w grupie audycji zrealizowanych 
bezpośrednio przez nadawcę i określanych mianem audycji własnych. 

W okresie od 5 do 25.05.1997 r. w programie nadawcy publicznego wyemitowane 
zostały tylko dwie audycje własnej produkcji, podejmujące w całości tematykę konstytucyjną. 
Audycja wyprodukowana przez program pierwszy telewizji, pojawiła się na antenie w dniu 
15.05.1997 r. o godz. 21:00 pod nazwą: Konstytucja, Dlaczego za? Dlaczego przeciw? Druga 
audycja nadana została 12.05.1997 r. w TVP 2, nosi ona tytuł Jakiej konstytucji Polacy 
potrzebują? 

Zgodnie z informacjami pochodzącymi od samego nadawcy, TVP zobowiązała się do 
emitowania audycji wyprodukowanych przez siebie i poświęconych tematyce konstytucji na 
kilka miesięcy od momentu rozpoczęcia w mediach kampanii referendalnej. Realizacji tego 
zamierzenia służyła właśnie emisja cyklu Jakiej konstytucji Polacy potrzebują? Odcinek 
wyemitowany 12.05.1997 r. o godz. 19:05, stanowił kolejną a zarazem ostatnią pozycję 
wspomnianego cyklu.  

Audycja Konstytucja. Dlaczego za? Dlaczego przeciw? poświęcona w całości 
tematyce konstytucyjnej, była w okresie kampanii referendalnej jedyną próbą 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 17

zaprezentowania widzom w TVP opinii i poglądów przedstawicieli świata polityki w formie 
publicystycznej dyskusji w studiu. Godzinne spotkanie na antenie, podzielone zostało przez 
na trzy części: pierwsza poświęcona została gospodarce, druga omówieniu ustroju państwa i 
systemu politycznego. W części trzeciej dyskutowano na temat podstawowych wartości, praw 
i wolności człowieka. Audycja prowadzona była przez dwóch dziennikarzy (Jan Jankowski, 
Szczepan Żaryn). Zaprosili oni do studia 8 osób. Dwie z nich pełniły rolę ekspertów (Michał 
Kulesza, Piotr Winczorek) Pozostali goście, to znani polscy politycy (Ryszard Bugaj, Piotr 
Andrzejewski, Leszek Balcerowicz, Marek Borowski, Zbigniew Romaszewski, Adam 
Glapiński). Opinie prezentowane kolejno przez polityków, zgodnie z przyjętym wcześniej 
podziałem tematycznym uzupełniane były na bieżąco komentarzami ekspertów. Formuła 
audycji uwzględniała czytelny podział tematyczny i stwarzała możliwość pełnej prezentacji 
poglądów wszystkich osób zgromadzonych w studiu. Udana formuła omawianej dyskusji 
umożliwiająca realizację audycji o dużym walorze informacyjnym i publicystycznym nie 
została przez nadawcę w wystarczającym stopniu wykorzystana. Dziennikarze, zwłaszcza 
w drugiej połowie spotkania często nie panowali nad dyskusją. W wyniku tego dochodziło do 
równoległej wymiany zdań przez kilku uczestników dyskusji, co w dużym stopniu obniżyło 
wartość informacyjną całej audycji. Drugą okolicznością był fakt, że audycję taką 
zrealizowano tylko raz, podczas gdy ranga i zakres tematu sugerowały raczej, iż powinien on 
znaleźć omówienie w ramach szerszego cyklu, pozwalającego wyjść poza zrealizowane 
minimum programowe.  

W Dwójce, audycja Jakiej konstytucji Polacy potrzebują? z 12.05.1997 r. była 
kolejnym odcinkiem cyklu, emitowanego nieregularnie na antenie TVP 2 w okresie 
poprzedzającym okres kampanii referendalnej w mediach. Tematem omawianego odcinka 
były konstytucyjne prawa i obowiązki człowieka i obywatela. W audycji przedstawione 
zostały polskie i zagraniczne rozwiązania konstytucyjne. Odwołano się zarówno do 
historycznych jak i filozoficznych aspektów konstytucji, leżących u podstaw współczesnego 
prawa stanowionego. Audycja ma charakter popularyzujący wiedzę, zawiera także informacje 
z zakresu praktyki konstytucyjnej.  

W dwudziestominutowej audycji z dziedziny konstytucjonalizmu udział wzięło 
sześciu specjalistów: 2 konstytucjonalistów, 2 przedstawicieli Trybunału Stanu, Rzecznik 
Praw Obywatelskich i przedstawiciel Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Wypowiedzi 
osób zaproszonych do udziału w programie stanowiły główną oś audycji i obok nielicznych 
elementów komentarza odautorskiego, niemal w całości wypełniły czas przeznaczony na 
przedstawienie tematu. Wszystkie osoby prezentowały w programie wyłącznie własne opinie 
w sprawie konstytucji. 

Znaczące dla realizacji wspomnianej audycji było, że wypowiedzi jednych 
przedstawiane były aż sześciokrotnie (Wiktor Osiatyński) lub czterokrotnie (Maria 
Szyszkowska, Marek Nowicki), gdy tymczasem opinie innych osób przytoczone zostały tylko 
raz (Adam Zieliński, Andrzej Zoll, Mirosław Wyrzykowski). Wywołało to efekt wzmocnienia 
niektórych poglądów i pewnej przypadkowości w prezentowaniu innych, bez jednoznacznego 
uzasadnienia w podjętym temacie. Dostrzegalny był brak opinii ekspertów, którym z racji 
swojej specjalizacji naukowej niektóre z podejmowanych wątków byłyby zdecydowanie 
bliższe niż tym, których poproszono o głos w audycji (np. filozofia Św. Tomasza z Akwinu).  

Część ekspertów obok prezentacji polskich i zagranicznych rozwiązań 
konstytucyjnych za punkt odniesienia dla własnych opinii przyjęła (wprost lub pośrednio) 
tekst nowej konstytucji (Wiktor Osiatyński, Adam Zieliński, Andrzej Zoll). Stanowiska te 
wyrażały aprobatę i stwierdzały wyłącznie zalety uchwalonej przez Zgromadzenie Narodowe 
konstytucji. Zabrakło opinii równoważących przedstawione poglądy. Wywołało to 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 18

w konsekwencji pewien efekt propagandowy, odnośnie nowej konstytucji. Odwoływanie się 
do treści konstytucji parlamentarnej w wypowiedziach gości było coraz częstsze, w miarę 
zbliżania się do końca audycji. 

W trakcie omawiania m.in. preambuły i kwestii życia poczętego przedstawiono 
wyłącznie opinię podkreślającą zalety zapisu zawartego w konstytucji, jako rozwiązania 
w pełni kompromisowego. Było to wyraźnie dostrzegalne, gdy stwierdzono (Wiktor 
Osiatyński), że zapis z preambuły dotyczący Boga jest wynikiem udanego kompromisu. 
Zarówno w tym miejscu, jak i w całej audycji zabrakło stanowiska równoważącego 
jednoznacznie pozytywne opinie ekspertów w sprawie nowej konstytucji.  

W ramach realizowanej formuły nie określono dostatecznie precyzyjnie ani miejsca 
dla prezentacji treści nowej konstytucji, ani formy dla jej obiektywnej oceny i popularyzacji, 
w kontekście informacji dotyczących praw i obowiązków obywateli w istniejących już 
ustawach zasadniczych. 

Biorąc pod uwagę liczbę zrealizowanych audycji własnych w TVP, jak i sposób w jaki 
przedstawiona w została w tej grupie audycji problematyka konstytucji, a także tekst Misji 
Telewizji Polskiej S.A. jako Nadawcy Publicznego a w szczególności informacje zawarte w 
Uchwale nr 181/94 Zarządu Spółki TVP S.A. z dnia 27.10.1994 r., w pkt. 8 stwierdzającym, 
że: Zadaniem Telewizji Polskiej S.A. jest (...) dokonywać bezstronnej analizy wydarzeń 
i procesów zachodzących w całym kraju i w świecie w sposób umożliwiający widzom 
świadome uczestnictwo w życiu społecznym oraz realizację prawa obywatela oraz w pkt. 10 
wspomnianej uchwały: TVP S.A. (...) tworzy forum debaty publicznej, służy pluralistycznej 
komunikacji społecznej i sprzyja swobodnemu formowaniu się opinii publicznej - należy 
wyraźnie podkreślić, że zamierzenia programowe zrealizowane zostały przez nadawcę TVP 
na poziomie zapewniającym minimum programowe.  

W żadnej z omawianych audycji nie doszło do rażącego naruszenia zasad rzetelności, 
bezstronności i równowagi. 

W okresie kampanii referendalnej nadawca w zbyt małym stopniu wykorzystał w tej 
grupie audycji możliwości informowania widzów za pośrednictwem telewizji, o znaczeniu 
i roli jaką w życiu publicznym powinna spełniać Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 

Pozytywnie należy ocenić zorganizowanie przez TVP S.A. trzech debat publicznych 
na tematy programowe liderów największych polskich partii politycznych. Tylko jedna z nich 
wyemitowana została w okresie trwania kampanii referendalnej, w czasie przeznaczonym na 
debatę publiczną w mediach. Treść debaty Jana Olszewskiego i Waldemara Pawlaka 
(wyemitowanej 8.05.1997 r.) jedynie w części dotyczyła tematyki konstytucyjnej. 

 
 

AUDYCJE  PREZENTUJĄCE  PRACĘ  NAJWYŻSZYCH  ORGANÓW  WŁADZY 
 
Telewizja publiczna w rozporządzeniu KRRiT z 13.05.1994 r. w sprawie trybu 

postępowania w związku z przedstawianiem w programach publicznej radiofonii i telewizji 
stanowisk partii politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców 
w węzłowych sprawach publicznych, w § 4 została zobowiązana do przedstawiania prac 
Sejmu i Senatu w specjalnych audycjach. Zapis ten TVP realizuje w magazynach 
informacyjnych o charakterze publicystycznym nadawanych w Programie 1: Sejmograf 
nadawany jest raz w tygodniu w stałym pasmie czasowym (od godziny 16:40 do 16:55); 
Z obrad Senatu emitowana jest okazjonalnie, w zleżności od wagi omawianych w Izbie 
spraw.  



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 19

W czasie trwania kampanii poprzedzającej referendum konstytucyjne monitoringowi 
poddano audycje Sejmograf. W żadnej z edycji Sejmografu nadanych w dniach 6, 13 
i 20.05.1997 r. ani razu nie pojawił się temat referendum konstutucyjnego czy samej 
konstytucji. Temat ten nie znalazł się również w audycji o pracach Senatu nadanej 15.05 
o godz. 23:00.  

Magazyny informacyjne, w których prezentowane są prace rządu i prezydenta to 
Diariusz rządowy i Tydzień prezydenta. Audycje te nadawane są raz w tygodniu w stałym 
pasmie czasowym (16:40 - 16:55). 

W nadanych w ramach kampanii referendalnej trzech edycjach Diariusza rządowego 
(z 8, 15 i 22.05.1997 r.) ani razu nie podjęto tematu nowej konstytucji, ani mającego się 
odbyć referendum.  

Z trzech objętych obserwacją audycji prezentujących prace najważniejszych organów 
państwowych tylko w Tygodniu prezydenta poruszano temat konstytucji. W czasie trwania 
monitoringu kampanii referendalnej obserwacji poddane zostały trzy edycje Tygodnia 
prezydenta z 5, 12 i 19.05.1997 r. W dwóch wydaniach tej audycji nowa ustawa zasadnicza 
i referendum były głównym tematem, natomiast większość trzeciego wypełniła relacja 
z pobytu prezydenta w Paryżu w związku z trwającymi tam Dniami Polskimi. Ponad 
75 % czasu trwania trzech edycji magazynu informacyjnego Tydzień prezydenta zajęła 
tematyka konstytucyjno - referendalna. 

Tydzień prezydenta wyemitowany 19.05 był chronologicznym odtworzeniem 
wydarzeń związanych z konstytucją i relacjonował majowe spotkania prezydenta 
z mieszkańcami różnych miast Polski na temat nowej ustawy zasadniczej. Zawartość audycji 
była niezgodna z tytułem sugerującym, że znajdują się w niej informacje o działalności 
prezydenta z ostatniego tygodnia. Część materiałów filmowych w tej audycji była już raz 
wykorzystana w edycji wcześniejszej z 5.05.1997 r.  

W Tygodniu prezydenta temat konstytucji zaprezentowany został z punktu widzenia 
Prezydenta RP. Konstrukcja każdej relacji była taka sama: prezydent przy mównicy albo stole 
prezydialnym odpowiada na pytania zadawane przez zgromadzonych, które przytaczał głos 
z offu. Jednostronne ujęcie tematu wynikało z przyjętej przez TVP formuły propagowania 
działań głowy państwa. Ani razu nie pokazano - o czym informowały inne media - 
negatywnego stosunku części Polaków do działań prezydenta. Jest to stała tendencja 
wyłącznie pozytywnego prezentowania prac prezydenta przez autorów audycji (przykładem 
przemilczania zdarzeń niekorzystnych dla wizerunku prezydenta było np. pominięcie w 
relacji z Paryża incydentu z jajami). 

W okresie kampanii referendalnej nadawca publiczny, dwukrotnie udostępnił czas 
antenowy na przedstawienie Orędzia do Narodu najwyższych przedstawicieli państwa. 
W dniu 24.05.1997 r. tuż po głównym wydaniu Wiadomości w TVP 1 temat konstytucji 
podjął w swoim Orędziu Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. W krótkim przemówieniu 
prezydent podkreślił znaczenie aktu refendalnego i rolę jaką ma do spełnienia nowa 
konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.  

W dniu 17.05.1997 r. po głównym wydaniu Wiadomości, Prezes Rady Ministrów 
Włodzimierz Cimoszewicz wygłosił Orędzie do Narodu. Przemówienie premiera dotyczyło 
roli oraz znaczenia nowej ustawy zasadniczej.  

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 20

 
 
III. AUDYCJE WŁASNE POLSKIEGO RADIA S.A. 
 
 

W okresie kampanii referendalnej objęto monitoringiem wybrane audycje w 
Programie I i III. 

 
Program I 

 
1. Główne wydania audycji informacyjnych, tj.: 

• trzy wydania 10-minutowego Dziennika porannego: o godz. 6:00, 7:00 i 8:00 
• poranny magazyn Sygnały Dnia (nadawany od poniedziałku do soboty w godzinach 6:00 -

8:30), a w nim wszystkie pozycje publicystyczne (tj. rozmowy z zaproszonymi do studia 
gośćmi), dotyczące, choćby w części, tematu referendum i nowej konstytucji 

• wieczorny 20-minutowy dziennik Z kraju i ze świata (nadawany codziennie w godz. 
19:00-19:20). 

 
Audycje te wybrano ze względu na ich rolę w programie (magazyn otwierający dzień, 

zawierający trzy dzienniki i wywiady na tematy aktualne, oraz duży dziennik na zakończenie 
dnia) i wysokie audytorium. Z powodów technicznych poza monitoringiem pozostały dwie 
inne duże audycje informacyjne w Programie I PR S.A. - codzienne wydanie południowe 
dziennika Z kraju i ze świata oraz magazyn informacyjno- publicystyczny Aktualności, 
nadawany od poniedziałku do piątku w godz. 16:12 - 16:45. 

 
2. Audycje publicystyczne wyjaśniające treści zapisane w nowej konstytucji 

• dwa wydania półgodzinnej audycji Bliżej konstytucji (10 i 17.05, godz. 10:30 - 11:00) 
• jedno ponad czterdziestominutowe wydanie magazynu informacyjno - publicystycznego 

W samo południe (18.05, godz. 12:10 - 13:00) 
• cykl siedmiu 3-minutowych audycji Dlaczego za, dlaczego przeciw nadanych w dniach 

12 - 20.05 (bez soboty i niedzieli) w ramach Sygnałów Dnia (ok. godz. 7:50) 
 
3. Obligatoryjne audycje Państwowej Komisji Wyborczej i organu zarządzającego 

referendum, czyli Prezydenta RP (Kancelarii Prezydenta RP). 
 
4. Wszystkie audycje Programu I PR S.A. nadane w czasie ustawowej ciszy przed 

referendum, czyli zakazu prowadzenia agitacji referendalnej w mediach, obejmującej okres 
od 23.05 godz. 24:00 do 25.05 godz. 22:00. 

 
Program III 

 
Przedmiotem monitoringu były: 

• dwie codzienne audycje informacyjne: pięciominutowy Serwis (godz. 19:00 - 19:05) 
i trzydziestominutowa audycja informacyjna z komentarzem To był dzień (godz. 23:00 - 
23:30) 

• audycja własna nadawcy o charakterze publicystycznym Puls Trójki, (godz. 11:10 - 
11:55); jest to nadawana poza sobotą i niedzielą 45-minutowa audycja, która w okresie 
trwania kampanii poprzedzającej referendum konstytucyjne podejmowała temat ustawy 
zasadniczej w czterech kolejnych edycjach, tj. 19 - 22.05.1997 r. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 21

• obligatoryjne audycje Państwowej Komisji Wyborczej i organu zarządzającego 
referendum, czyli Prezydenta RP (Kancelarii Prezydenta RP) 

• wszystkie audycje Programu III PR S.A. nadane w czasie ustawowej ciszy przed 
referendum, w okresie od 24.05 godz. 0:00 do 25.05 godz. 22:00. 

 
 

AUDYCJE  INFORMACYJNE 
 
W programach I i III radia publicznego objęto monitoringiem 100 wydań audycji 

informacyjnych. 
 

Program I 
 
W okresie 5 - 24.05 objęto monitoringiem 44 dzienniki poranne nadane 

w 17 wydaniach Sygnałów Dnia i w 20 wydaniach Z kraju i ze świata - łącznie 64 dzienniki. 

W dziennikach nadawanych podczas Sygnałów Dnia tematyka referendum i nowej 
konstytucji pojawiała się niemal codziennie (z wyjątkiem 3 dni w pierwszym tygodniu 
kampanii), w wieczornym Z kraju i ze świata zaczęła być obecna - także codziennie - od 
szóstego dnia kampanii. 

Łącznie w 44 dziennikach porannych nadano 44 informacje referendalne (średnio 
jedną na dziennik), w 20 wydaniach dziennika wieczornego Z kraju... - 35 takich informacji 
(średnio 1,75 na wydanie, a biorąc pod uwagę tylko te audycje, w których informacje się 
pojawiły, przeciętnie 2,5 informacji). Zdecydowaną większość (ponad 80 %) wiadomości 
referendalnych w obu dziennikach stanowiły informacje polityczne, dotyczące przebiegu 
kampanii w kraju oraz stanowiska władz państwa, poszczególnych ugrupowań politycznych, 
środowisk społecznych itd. wobec nowej konstytucji i samego referendum. Informacje nie-
polityczne, dotyczące procedury głosowania, przygotowania organizacyjnego referendum itp. 
zajęły (zarówno w dziennikach w Sygnałach jak i w Z kraju) zaledwie ok. 14 - 16 % ogólnej 
liczby wiadomości referendalnych i pojawiły się (z jednym wyjątkiem) jedynie na początku 
i na końcu kampanii. 

Blisko połowa informacji referendalnych zamieszczonych w dziennikach porannych w 
obrębie Sygnałów Dnia zajmowała wysoką pozycję: w forszpanie lub co najmniej na 2 - 4 
miejscu. Nadane na pierwszych miejscach informacje dotyczyły najczęściej działań i 
stanowiska w kampanii Prezydenta RP lub innych przedstawicieli najwyższych władz (np. 
5.05 godz. 6:00, 7:00, 8:00; 12.05 godz. 7:00, 8:00; 13.05 godz. 8:00; 14.05 godz. 6:00, 7:00; 
19.05 godz. 7:00; 23.05 godz. 6:00), obwieszczeń PKW (5.05 godz. 7:00, 8:00; 24.05 godz. 
6:00, 7:00, 8:00), a także kontrofensywy Unii Wolności wobec akcji (ulotek i haseł) 
opozycyjnych wobec konstytucji (19.05 godz. 7:00). Na jednym z pierwszych miejsc znalazła 
się także informacja o rezygnacji przez ROP ze złożenia petycji do Sejmu (13.05 godz. 6:00). 

W wieczornym Z kraju i ze świata na wysokiej pozycji znalazło się ok. jednej czwartej 
wiadomości referendalnych, na ogół tych samych co w dziennikach porannych. Natomiast 
odległe miejsca przypadły na ogół informacjom o stanowisku zajętym wobec konstytucji 
(negatywnym lub pozytywnym) przez, najogólniej mówiąc, rozmaite odłamy społeczeństwa: 
mniejsze partie, środowiska zawodowe, a także środowiska kościelne (dzienniki w Sygnałach 
w ogóle tych informacji nie zamieszczały). 

Hierarchia zamieszczanych wiadomości rysowała się więc, na ile można było 
zaobserwować, w obu przypadkach dość podobnie, jednak w dziennikach nadanych 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 22

w Sygnałach Dnia informacje uznane w Z kraju za dalszoplanowe nie znajdowały na ogół 
wcale miejsca. 

Jedną trzecią politycznych informacji referendalnych w dziennikach porannych 
w Sygnałach Dnia stanowiły przytoczenia artykułów z bieżącej prasy (pozycja Z prasy 
stanowi integralny element tych dzienników, niezależny od przeglądu prasy sporządzanego 
przez dziennikarzy Sygnałów Dnia. Dziennik Z kraju... pozycji takiej nie zawiera). 
W pewnych dniach cytaty z prasy stanowiły w porannych dziennikach jedyną informację 
dotyczącą kampanii referendalnej. 

Zarówno liczba informacji w dziennikach, jak i ich pozycja w poszczególnych 
wydaniach świadczą o tym, iż redakcja przywiązywała dużą wagę do kampanii referendalnej. 
Także częste zamieszczanie omówień z prasy świadczy o tym, że redakcja starała się, by 
temat kampanii był w dziennikach stale obecny, choćby z drugiej ręki. 

Zarazem, przeprowadzony monitoring prowadzi do wniosku, że w porannych 
dziennikach w Sygnałach Dnia miało miejsce ograniczenie zakresu informacji. Z jednej 
strony, zamieszczano w nich głównie wiadomości traktujące o wzajemnych stanowiskach 
(stanowiska wobec stanowisk) ugrupowań politycznych i sił społecznych w sprawie 
konstytucji, z drugiej - dawano głos głównie zwolennikom nowej konstytucji. 

I tak, wśród wiadomości politycznych w dziennikach w Sygnałach Dnia znalazło się 
(łącznie z omówieniami Z prasy) 26 informacji o działaniach i opiniach zwolenników nowej 
konstytucji i 7 informacji o działaniach i opiniach jej przeciwników (pozostałe informacje 
polityczne miały charakter neutralny). W informacjach tych przytoczono 9 razy wypowiedzi 
(własnym głosem) zwolenników konstytucji i 3 razy wypowiedzi jej przeciwników 
(wszystkie odnosiły się zresztą do jednej sprawy, tj. do niedoszłego do skutku protestu ROP) ; 
proporcja tzw. setek zwolenników i przeciwników konstytucji wyniosła więc tutaj 3 do 1. 
Zachwianie równowagi w informowaniu na korzyść zwolenników konstytucji było 
szczególnie widoczne w informacjach Z prasy, a więc w tych, których dobór zależał 
całkowicie od redakcji. Na 11 ogółem takich informacji odnoszących się do referendum 8 
stanowiły przytoczenia opinii zwolenników konstytucji, tylko 2 - jej przeciwników. 

Przykładem informacji, w których abstrahowano od zdarzenia i koncentrowano się na 
wygłoszonej opinii o konstytucji (tutaj: na promowaniu jej) były niektóre wiadomości 
o działaniach Prezydenta, i to nie tylko tych związanych bezpośrednio z kampanią. Tak np. 
13.05 w dzienniku Z kraju... o godz. 19:00 i 14.05 w dziennikach porannych o godz. 6:00 
i 7:00 poinformowano, że podczas uroczystości wręczenia nominacji sędziowskich Prezydent 
Aleksander Kwaśniewski powiedział, iż nowa konstytucja będzie dobrze służyć wymiarowi 
sprawiedliwości i niezawisłości środowiska sędziowskiego - nie podano natomiast, gdzie 
i kiedy się ta uroczystość odbyła ani kogo (jakich sędziów) nominowano. Samo zdarzenie 
więc (wręczenie nominacji) i jego bohaterowie (nominowani sędziowie) zostało usunięte 
w cień i stało się jedynie pretekstem do poinformowania o wygłoszonej przez Prezydenta 
opinii o konstytucji. Nieco mniej drastycznie została zredukowana informacja o spotkaniu 
Prezydenta z mieszkańcami Modlina (13.05 godz. 8:00); tu także słuchacz nie dowiedział się 
nic o samym spotkaniu, a właściwą treścią informacji była wypowiedź Prezydenta na temat 
zalet nowej konstytucji. Z kolei wiadomość mająca pozory informacji o wydarzeniu (tym 
razem podana w Z kraju..., 16.05 godz. 19:00), mianowicie iż Prezydent chce referendum 
w sprawie powiatów, okazała się w swoim rozwinięciu kolejną informacją o opinii. Prezydent 
wyjaśniał, iż konstytucja jest dobra, mimo że nie rozstrzyga sprawy powiatów, a tę będzie 
można rozstrzygnąć np. w referendum, zorganizowanym np. przy okazji wyborów 
parlamentarnych. Tak więc dość luźno rzucona przez Prezydenta myśl została, jak się wydaje, 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 23

tutaj nadinterpretowana (charakterystyczne, że na drugi dzień rano informacja nie została 
powtórzona), ale istotą wiadomości, wbrew zapowiedzi, nie była wcale idea nowego 
referendum, lecz kolejna pozytywna opinia o konstytucji. 

Innym przykładem koncentracji na opinii - tym razem na opinii o opiniach - była 
informacja (15.05 godz. 7:00 i skrót wiadomości na zakończenie Sygnałów...), że Tadeusz 
Mazowiecki skrytykował w Cieszynie Episkopat Polski za jego postawę wobec konstytucji 
uchwalonej przez Zgromadzenie Narodowe. Słuchacz nie dowiedział się z tej wiadomości, co 
Tadeusz Mazowiecki robił w Cieszynie i do kogo tę krytykę wygłosił - do mieszkańców 
miasta? miejscowych członków Unii Wolności? Istotą informacji był sam fakt wygłoszenia 
ostrej krytycznej opinii pod adresem Episkopatu, przez - co nie jest bez znaczenia - byłego 
zasłużonego działacza katolickiego. Nie zacytowano przy tym Tadeusza Mazowieckiego jego 
głosem, a jedynie omówiono jego wypowiedź, słuchacz nie mógł więc wyrobić sobie 
własnego zdania na temat tego, jak silnie krytyczna była to opinia. Obok cytowanego 
dziennika w Programie I wiadomość ta pojawiła się także w Programie III PR S.A. (15.05, To 
był dzień), nie podała jej natomiast TVP ani prasa (w tym Gazeta Wyborcza, informująca 
zazwyczaj szeroko o aktywności liderów UW). W zestawieniu z zaniechaniem przez inne 
media trzeba przyjąć, że Polskie Radio uznało tę informację za szczególnie ważną. Również 
wspomniane już wcześniej przytoczenia w porannych dziennikach artykułów z bieżącej prasy 
zwiększały w nich liczbę opinii, na niekorzyść faktów. 

Od przedstawionej wyżej jednostronności dzienników porannych w Sygnałach Dnia 
było wolne na ogół wieczorne wydanie Z kraju i ze świata. Dziennik wieczorny Z kraju... 
podawał z reguły nie tylko, o czym była już mowa, więcej informacji w ogóle, tworząc 
szersze i bardziej zrównoważone spektrum informacji, ale także częściej niż dzienniki 
poranne zamieszczał informacje o faktach (zdarzeniach). 

I tak, na 30 ogółem zamieszczonych w nim wiadomości politycznych o referendum 
13 informowało o działaniach lub opiniach zwolenników konstytucji, 15 - o działaniach lub 
opiniach jej przeciwników; te ostatnie informacje miały więc nawet małą przewagę 
(2 informacje miały charakter neutralny). Proporcja setek zwolenników i przeciwników 
konstytucji była nieco inna: zamieszczono 13 wypowiedzi zwolenników i 9 wypowiedzi 
przeciwników. Jakkolwiek więc częściej przytaczano wypowiedzi zwolenników, to różnica 
na ich korzyść była zdecydowanie mniejsza niż w dziennikach w Sygnałach. 

 
Program III 

 
Zmonitorowano 36 audycji informacyjnych, w tym w ok. 35 % audycji nie poruszano 

tematu konstytucji czy referendum. W 22 audycjach informacyjnych nadano 50 wiadomości 
dotyczących referendum, rozłożonych równomiernie (nawet w ostatniej fazie kampanii nie 
było nasilenia informacji). Nie zajmowały one czołowych miejsc w serwisach. Najczęściej 
umieszczano je na szóstej i siódmej pozycji. Wiadomości przedstawiały - w sposób 
bezpośredni - wydarzenia z przebiegu kampanii. Wyjątek stanowił ostatni Serwis, który 
w części poświęconej ustawie zasadniczej miał charakter edukacyjny. 

 
Oceniając audycje informacyjne pod kątem zachowania równowagi, rzetelności 

i bezstronności należy podkreślić, że w dziennikach zasady te nie zostały naruszone. 
Reasumując, audycje informacyjne w Programie III PR S.A. zostały przygotowane w sposób 
rzetelny, zgodnie z regułami sztuki dziennikarskiej. 

 
 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 24

PUBLICYSTYKA  GORĄCA 
 
Temat referendum pojawiał się także w rozmowach na aktualne tematy 

przeprowadzanych w Sygnałach Dnia. W audycji tej przeprowadzane są codziennie 2 lub 3 
rozmowy z zaproszonymi do studia gośćmi na aktualne tematy: polityczne i inne. W okresie 
kampanii odnotowano 9 rozmów, w których poruszano, choćby w części rozmowy, temat 
referendum i nowej konstytucji. 

Dwie z nich, z sekretarzem PKW Kazimierzem Czaplickim (przeprowadzone na 
początku i na końcu kampanii) dotyczyły przebiegu kampanii w mediach, w tym zwłaszcza 
kształtu audycji referendalnych PKW, instruktażu głosowania itp. 

Pozostałe rozmowy należały do cyklu stałych spotkań w Sygnałach Dnia 
z przedstawicielami władz: marszałkiem Sejmu Józefem Zychem i rzecznikiem Prezydenta 
Antonim Styrczulą, a także do względnie stałych spotkań z liderem Unii Wolności Leszkiem 
Balcerowiczem, komentującym dla Sygnałów różne wydarzenia polityczne i ekonomiczne. 
Temat referendum pojawił się w tych rozmowach przy okazji bieżących wydarzeń (protest 
ROP, akcja wysyłania egzemplarzy konstytucji gospodarstwom domowym przez Kancelarię 
Prezydenta, komunikat Konferencji Episkopatu dotyczący konstytucji). Dobór gości 
powodował, że odnotowana wyżej w odniesieniu do dzienników w Sygnałach Dnia 
dysproporcja wypowiedzi na rzecz zwolenników konstytucji została jeszcze w całości audycji 
spotęgowana. Miało też tutaj miejsce informowanie pośrednie - o faktach sprzeciwu wobec 
konstytucji i ich przypuszczalnych motywach wypowiadały się osoby nie zgadzające się z 
tym sprzeciwem. 

Szczególne miejsce zostało poświęcone w Sygnałach Dnia stosunkowi Kościoła 
katolickiego do konstytucji. Przykładem tego w odniesieniu do rozmów (publicystyki) w tej 
audycji był fakt, że w rozmowach z Leszkiem Balcerowiczem (5 i 12.05) poproszono go 
o komentarz do komunikatu Episkopatu (w tym - o wyjaśnienie przypuszczalnych motywów, 
którymi Episkopat się kierował) dwukrotnie, czyli w obu rozmowach. Dało to okazję 
Leszkowi Balcerowiczowi do dwukrotnej, tydzień po tygodniu, wypowiedzi na ten temat, 
bardzo zresztą krytycznej. Nie zaproszono natomiast do Sygnałów w monitorowanym okresie 
nikogo ze strony kościelnej, by się wypowiedział na ten temat. 

 
 

AUDYCJE  PUBLICYSTYCZNE  I  POPULARYZUJĄCE  TEMATYKĘ 
KONSTYTUCYJNĄ 
 
Program I 

 
Bliżej konstytucji 
to półgodzinna audycja cykliczna nadawana począwszy od 1.02.1997 r., która do dnia 

kampanii referendalnej miała charakter edukacyjny, tj. przybliżano problemy związane 
z konstytucjonalizmem i omawiano dotychczasowe polskie konstytucje, analizowano 
fragmenty konstytucji zagranicznych. Natomiast w okresie kampanii referendalnej w cyklu 
tym prezentowano racje zwolenników i przeciwników nowej ustawy zasadniczej. 
W obecności gospodarzy (2 dziennikarze z: Rzeczypospolitej i Programu I PR) zaproszeni do 
studia goście (parlamentarzyści popierający nową konstytucję oraz ich oponenci 
parlamentarni i pozaparlamentarni) dyskutowali na tematy proponowane przez dziennikarzy. 
W każdej audycji zachowano równowagę stron (2 przeciwnicy i 2 zwolennicy). W dwóch 
monitorowanych audycjach omówiono 7 tematów bezpośrednio związanych z konstytucją, 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 25

zaprezentowano stanowiska zwolenników (SLD, UW, PSL) i przeciwników (ROP, AW„S”, 
niezależny ekspert, przedstawiciel Kościoła katolickiego). 

Formuła audycji była jasna i czytelna: przez prezentację wybranych zarzutów 
stawianych nowej konstytucji, ich rozwinięcie przez przeciwników (ustawy) i dyskusję stron, 
przybliżano treść nowej konstytucji. Cechowała je rzeczowa, kulturalna i uporządkowana 
z reguły dyskusja, miejscami bardzo żywa. Rola dziennikarzy prowadzących dyskusję 
ograniczała się do pełnienia funkcji gospodarzy (stawiali problemy, czuwali nad porządkiem 
dyskusji). 

W monitorowanych audycjach nie stwierdzono odstępstw od zasady równowagi 
i bezstronności w prezentowaniu stanowisk. Audycje były przygotowane w sposób rzetelny; 
są przykładem dobrze przygotowanych i prowadzonych cyklicznych audycji traktujących 
o ważnych i trudnych społecznie sprawach. 

 
Dlaczego za, dlaczego przeciw 
W ramach porannego (przed godz. 8:00) magazynu Sygnały dnia, nadawca 

siedmiokrotnie przedstawiał opinie osób, które według niego są znane z aktywności 
społecznej, naukowej, kulturalnej, publicystycznej. Każdego dnia, po krótkim wprowadzeniu 
odredakcyjnym informującym o zbliżającym się referendum, dwie osoby (zwolennik 
i przeciwnik nowej ustawy) odpowiadały na pytanie: Dlaczego będę głosować za lub przeciw 
w referendum konstytucyjnym?. 

Kolejność prezentacji stanowisk (za i przeciw) zmieniano w każdym wydaniu audycji 
(wyjątek stanowiły 2 ostatnie wydania, gdy zarówno 19 i 20.05 zaprezentowano najpierw 
opinie przeciwników a następnie zwolenników). Każda ze stron miała taki sam czas 
(ok. 1,5 min.) na prezentację własnej opinii. 

Wypowiadające się osoby (zwolennicy i przeciwnicy nowej ustawy zasadniczej) 
reprezentowali różne zawody: psychologowie i psychiatrzy, publicyści, artyści, pracownicy 
naukowi PAN, filozofowie i historycy. We wszystkich monitorowanych audycjach swoje 
opinie wyraziło 7 zwolenników ustawy i 7 jej przeciwników. 

Twórcy audycji skonstruowali je w podobny sposób jak audycje PKW, tj. ograniczono 
się do przydzielenia równego czasu na antenie dla prezentacji opinii autorytetów, nie zaś 
wyjaśniania treści Konstytucji. Tak pomyślana audycja sprzyjała zachowaniu zasady 
rzetelności, równowagi i bezstronności. 

 
W samo południe 
W niedzielę 18.05 południowy (godz. 12:00) magazyn informacyjno - publicystyczny 

W samo południe miał charakter typowo publicystyczny i poświęcony był prezentacji 
stanowisk zwolenników i przeciwników nowej ustawy zasadniczej. Do 40-minutowej 
dyskusji zaproszono 4 gości: prawnika, polityka opozycji pozaparlamentarnej oraz polityków 
Sejmu obecnej kadencji - 2 przeciwników i 2 zwolenników. Goście dyskutowali o 
problemach które zrodziło uchwalenie konstytucji, ustosunkowywali się tak do 
poszczególnych zapisów ustawy jak też całej konstytucji, sposobu jej tworzenia i społecznego 
odbioru. Nad prawidłowym przebiegiem audycji czuwało dwoje dziennikarzy. Nie byli 
jednak w stanie zapanować nad dyskusją, która przebiegała w sposób chaotyczny, co 
spowodowało, że obok rzeczowej analizy niektórych spornych zapisów konstytucji, słuchacz 
w znacznej części audycji był świadkiem sporów (także personalnych), które nie służyły 
podjęciu odpowiedzialnej decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu nowej ustawy zasadniczej. 

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 26

Program III 
 
Puls Trójki 
W okresie kampanii poprzedzającej referendum konstytucyjne cztery emisje Pulsu 

Trójki były 45 minutowymi (godz. 11:10 - 11:55) debatami z udziałem zwolenników 
i przeciwników nowej ustawy zasadniczej. W grupie tej znajdowali się zaproszeni do studia 
eksperci i politycy z partii parlamentarnych i pozaparlamentarnych, licealiści, przedstawiciele 
Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz telefonujący słuchacze. Przedmiotem kolejnych debat 
były wybrane z nowej Konstytucji artykułów. 

Trzy nadane audycje były przygotowane i przeprowadzone w sposób rzetelny, 
natomiast czwarta, wyemitowana w dniu 20.05 została skonstruowana nieprawidłowo. 
Nastąpiło zachwianie równowagi w prezentowaniu stanowisk zwolenników i przeciwników 
nowej ustawy zasadniczej. Zdarzyło się tak bowiem do dyskusji zaproszono czterech posłów 
(przedstawiciele koalicji oraz opozycji parlamentarna) akceptujących nową ustawę 
zasadniczą, a tylko dwóch przedstawicieli opozycji pozaparlamentarnej przeciwnych 
konstytucji zatwierdzonej przez Zgromadzenie Narodowe. Ta sytuacja spowodowała, że 
większą część audycji wypełniły głosy zwolenników ustawy, a słuchacze otrzymali więcej 
argumentów za jej przyjęciem niż za odrzuceniem. 

 
Czas wystąpień polityków w kampanii referendalnej w Programie I i III 
 
Program I 

 
W programie I PR w okresie 5 - 23.05 1997 r. wypowiedzi w sprawie konstytucji 

zajęły łącznie 7 godzin 31 minut (451 min. 35 sek.). 

Czas wypowiedzi zwolenników konstytucji był dłuższy o 80 minut, tj. o 1/3, od czasu 
wypowiedzi przeciwników. Zwolennikom konstytucji (politycy, władze państwowe 
i pozostałe osoby) udostępniono w sumie 4 godziny 5 minut (245 min. 20 sek.) czasu 
antenowego, natomiast przeciwnikom (politycy i pozostałe osoby) 2 godziny 45 minut 
(165 minut 15 sek.). Wypowiedzi przedstawicieli PKW zajęły łącznie 41 minut. 

Po jednej i drugiej stronie wypowiadali się głównie przedstawiciele partii 
politycznych. 
 
Za konstytucją: UW, UP, PSL, SLD, KPEiR, PPS; łączny czas 181 min. 10 sek. 
Przeciw konstytucji: AW„S”, ROP, BBWR, KPN, KK, UPR; łączny czas 128 min. 
 

Proporcje w kategorii przedstawiciele partii politycznych zostały zachwiane na rzecz 
zwolenników konstytucji - czas wystąpień dłuższy o ponad 53 minuty. 

Oprócz przedstawicieli partii politycznych za konstytucją wypowiadali się także: 
prezydent i jego współpracownicy oraz premier. Łączny czas wypowiedzi osób 
reprezentujących najwyższe władze państwowe zajął 35 minut. 

Wśród zwolenników konstytucji byli obecni na antenie: eksperci, publicyści, 
„autorytety”. Łączny czas ich wypowiedzi wyniósł 29 minut. 

Przeciw konstytucji oprócz polityków wypowiadali się przedstawiciele Kościoła 
katolickiego (7 min.) oraz eksperci, publicyści, autorytety (łączny czas ich wypowiedzi 
wyniósł 30 min.). 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 27

Proporcja czasu wystąpień ekspertów była korzystniejsza dla przeciwników 
konstytucji i przedstawiała się jak 2 : 1 (22 min. 30 sek. do 12 min.). 

Wypowiedzi autorytetów zwolenników konstytucji zajęły czterokrotnie więcej czasu 
(15 min.) niż przeciwników (4 min. 45 sek.). 

Stosunek wypowiedzi polityków (za i przeciw ogółem) do wypowiedzi ekspertów 
(ogółem) przedstawiała się w przybliżeniu jak 9 : 1 (dokładnie 309 min. 10 sek. do 34 min. 
30 sek.) 

 
Program III 

 
W programie III PR wypowiedzi w sprawie konstytucji zajęły łącznie 6 godzin 9 

minut (369 min. 25 sek.). 
Czas wypowiedzi zwolenników konstytucji przewyższał o prawie 27 minut, tj. o 1/6, 

czas wypowiedzi jej przeciwników. 
Zwolennikom konstytucji (politycy, Prezydent, autorytety) udostępniono łącznie 

2 godziny 56 minut (176 min. 15 sek.) czasu antenowego, natomiast przeciwnikom (politycy) 
2 godziny 29 minut (149 minut 10 sek.). 

W sprawie konstytucji wypowiadali się przedstawiciele następujących partii 
politycznych - za konstytucją: UW, UP, PSL, SLD, PPS (155 min. 45 sek.); przeciw 
konstytucji: AW„S”, ROP, BBWR, KPN, KK (149 min. 10 sek.). 

W kategorii przedstawiciele partii politycznych, czas wypowiedzi zwolenników 
konstytucji był minimalnie dłuższy (o 6,5 min.) niż czas wypowiedzi jej przeciwników. Za 
konstytucją wypowiadali się ponadto Prezydent i autorytety: łączny ich czas to 20 min. 30 
sek. Natomiast przeciw konstytucji wypowiadali się wyłącznie przedstawiciele partii 
politycznych. Wypowiedzi przedstawicieli PKW zajęły łącznie 18 minut, a niezależnych 
ekspertów 26 minut. Proporcja wypowiedzi polityków do wypowiedzi ekspertów 
przedstawiała się jak 12:1. (304 min. 55 sek. do 26 min.). 

 
Polskie Radio S.A. Program I (5 - 23.05.1997 r.) 

Czas wystąpień na podstawie danych Polskiego Radia S.A 
 
                             min sek 
PKW 41 00 
ZA KONSTYTUCJĄ 
Prezydent 
Belweder 
Premier 

14 
16 
4 

40 
00 
30 

razem 35 10 
UW 
UP 
PSL 
SLD 
KPEiR 
PPS 

39 
34 
37 
66 
2 
1 

15 
50 
15 
50 
00 
00 

razem 181 10 
 
 
 
 
Autorytety 15 00 

Eksperci 
Publicyści 

12 
2 

00 
00 

razem 29 0 
ogółem ZA 245 20 
 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 28

PRZECIW KONSTYTUCJI 
AW„S” 
ROP  
BBWR 
KPN  
KK 
UPR 

64 
41 
9 
8 
3 
0 

50 
55 
00 
45 
00 
30 

razem 128 00 

 
Kościół kat. 7 00 
Autorytety 
Eksperci 
Publicyści 

4 
22 
3 

45 
30 
00 

razem 30 15 
ogółem 
PRZECIW 

165 15 

 
 

 
 
 

Polskie Radio S.A. Program III (5 - 23.05.1997 r.) 
Czas wystąpień na podstawie danych Polskiego Radia S.A. 

 
 
 
                             min sek 
PKW 18 00 
Eksperci 26 00 
 
ZA KONSTYTUCJĄ 
Prezydent 10 30 
UW 
UP 
PSL 
SLD 
PPS 

37 
50 
25 
41 
1 

30 
20 
25 
30 
00 

razem 155 45 
Autorytety 10 00 
ogółem ZA 176 15 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
PRZECIW KONSTYTUCJI 
AW„S”  
ROP  
BBWR 
KPN  
KK 

58 
71 
9 
8 
2 

25 
00 
00 
45 
00 

razem 149 10 
ogółem 
PRZECIW 

 
149 

 
10 

 

 

 

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 29

 
 
PODSUMOWANIE  MONITORINGU  TELEWIZYJNYCH  I  RADIOWYCH 
NADAWCÓW  PUBLICZNYCH 
 
 

W podsumowaniu monitoringu telewizyjnych i radiowych nadawców publicznych 
wzięto pod uwagę następujące elementy: wywiązanie się przez nadawcę z obowiązku emisji 
audycji obligatoryjnych, respektowanie okresowego zakazu publikacji wyników badań opinii 
społecznej i sondaży, respektowanie okresu ciszy przedwyborczej, obecności, odpowiedniego 
umiejscowienia i sposobu ujęcia tematyki konstytucyjnej i referendalnej, zachowania 
proporcji w prezentowaniu stanowisk za i przeciw konstytucji oraz zachowania rzetelności 
i bezstronności. 

 
Emisja referendalnych audycji obligatoryjnych w TVP i PR 

 
Ustawowe zadanie emisji obligatoryjnych audycji zostało przez nadawców 

publicznych wypełnione. W kampanii referendalnej nie przekroczono zapisów określających 
minimalny czas nadawania audycji referendalnych. W referendalnych audycjach 
obligatoryjnych nie odnotowano wypowiedzi naruszających prawo. 

Programy nie pochodzące bezpośrednio od nadawcy były wyraźnie wyodrębnione. 
Czas i terminy rozpowszechniania audycji obligatoryjnych zostały dotrzymane. Nadawca 
publiczny oddał dwukrotnie więcej czasu antenowego niż przewiduje ustawa na audycje 
obligatoryjne PKW. Nie zwiększono ilości czasu antenowego przeznaczonego na wyjaśnienia 
Prezydenta ani na prezentację stanowisk innych podmiotów społecznych i politycznych. 

Spoczywająca na PKW odpowiedzialność za kształtowanie treści audycji 
referendalnych w przeważającym stopniu została przekazana parlamentarzystom. Tylko 
ok. 7 % czasu antenowego w TVP (24 minuty) przeznaczonego na specjalne audycje 
referendalne zostało poświęcone sprawom procedury referendalnej - technice głosowania, 
rejestrom, spisom uprawnionych, zaświadczeniom o prawie do głosowania itp. Większość 
audycji PKW (około 93 % w telewizji) oraz wszystkie audycje Prezydenta służyły 
bezpośrednio prezentowaniu stanowiska partii politycznych, organizacji społecznych oraz 
innych podmiotów w sprawie poddanej referendum. Podobne proporcje odnotowano 
w audycjach radiowych. 

Istotnym ograniczeniem przy wyjaśnianiu problematyki referendum w audycjach 
PKW okazała się formuła audycji. Ograniczenie wyjaśnień dotyczących treści konstytucji do 
zaledwie kilkuminutowego przekazu było poważnym mankamentem. Dotyczyło to zwłaszcza 
telewizji. Pięciominutowe wystąpienia radiowe były znacznie łatwiejsze w odbiorze z racji 
specyfiki medium (większa pojemność informacyjna, tempo podawania informacji). 
W telewizji krótkie, trzyminutowe monologi gadających głów, reprezentujących całkowicie 
odmienne opcje znosiły się wzajemnie, powodując w większości przypadków szum 
informacyjny. Bez starannego przygotowania cyklu programów na ten temat wyjaśnianie 
obywatelom złożonych problemów ustrojowych w przeciągu 30 trzyminutowych okienek 
było jak się wydaje zadaniem zbyt ambitnym. Wiele do życzenia pozostawiało wykorzystanie 
przez polityków czasu antenowego zwłaszcza, że przedstawiana argumentacja zawierała 
z konieczności niezwykle duży ładunek polityczny i emocjonalny. 

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 30

Respektowanie zakazu publikacji sondaży w TVP i PR 
 
Począwszy od 12.05.1997 r., na antenie TVP i PR obowiązywał zakaz prezentowania 

wyników sondaży przedwyborczych. W monitorowanych audycjach nie zanotowano ani 
jednego przypadku naruszenia tej zasady. Do złamania zasady zakazu publikacji sondaży 
dotyczących konstytucji nie doszło także w programach TVP w okresie bezpośrednio 
poprzedzającym wybory, tj. w czasie obowiązywania ciszy wyborczej.  

 
Respektowanie okresu ciszy przedwyborczej w TVP i PR 

 
Zgodnie z art. 39 Ustawy o referendum z dnia 2.06.1995 r., zakończenie kampanii 

referendalnej miało miejsce 24 godziny przed dniem głosowania, tj. o północy w dniu 
23.06.1997 r. Począwszy od tego czasu, w mediach zapoczątkowany został okres ciszy 
wyborczej. 

Na antenie TVP i PR nie zarejestrowano w tym okresie ani jednego przypadku 
bezpośredniej agitacji wyborczej, zarówno za, jak i przeciwko uchwalonej przez Sejm 
konstytucji. Za jedyne naruszenie ciszy można uznać relację, która pojawiła się w głównym 
wydaniu Panoramy niespełna godzinę przed zamknięciem lokali wyborczych (TVP 2, 25.05). 
Zaprezentowana widzom wypowiedź prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego, 
w odróżnieniu do pozostałych opinii zarejestrowanych w lokalach wyborczych, mogła 
wpłynąć na preferencje wyborcze osób biorących jeszcze udział w głosowaniu. Wypowiedź 
taka nie powinna pojawić się w czasie trwania ciszy wyborczej aż do momentu zamknięcia 
lokali wyborczych.  

 
 

TELEWIZJA  POLSKA  S.A. 
podsumowanie kampanii referendalnej w Programie 1  i  2 
 
Obecność, umiejscowienie i sposób ujęcia tematyki referendalnej w TVP 

 
Zarówno w programie pierwszym jak i drugim przeważało polityczne ujęcie tematu 

referendum konstytucyjnego. Zdecydował o tym nie tylko charakter samego referendum lecz 
również niezrównoważenie w wielu przypadkach głosów polityków wypowiedziami 
ekspertów oraz opiniotwórczych podmiotów społecznych. Główny ciężar kampanii 
referendalnej spoczywał w telewizji na referendalnych audycjach obligatoryjnych, których 
zawartość w 93 % stanowiły wypowiedzi polityków. 

W audycjach poświęconych prezentacji stanowisk i działalności najwyższych 
organów państwa oraz największych ugrupowań politycznych, takich jak Forum, Sejmograf, 
Z obrad Senatu, Diariusz Rządowy - nadawca publiczny dystansował się na ogół wobec 
kwestii referendalnych. W ramach cyklicznych audycji prezentujących prace parlamentu nie 
poruszono ani razu tematyki referendalnej. Stanowiskom partii politycznych wobec 
konstytucji poświęcono tylko jedną z trzech edycji programu Forum. Nie wykorzystano, jak 
widać, w pełni audycji powołanej w celu prezentacji publicznej debaty w węzłowych dla 
państwa sprawach. Dla porównania można przywołać obligatoryjne audycje radiowe 
w Programie IV Polskiego Radia - wszystkie edycje Debaty w okresie kampanii referendalnej 
dotyczyły tematów konstytucyjnych. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 31

Wyjątkiem w tej grupie audycji był natomiast Tydzień prezydenta, którego dwie 
na trzy edycje wykorzystane zostały do prezentacji stanowiska Prezydenta w sprawie 
konstytucji.  

TVP jako nadawca publiczny zobowiązana była również do stworzenia 
i wyemitowania własnych audycji publicystycznych i popularyzujących, poświęconych 
tematyce konstytucyjnej. Zadanie to zostało podjęte - w obu programach ogólnopolskich od 
listopada 96 roku pojawiały się początkowo raz, potem dwa razy w miesiącu audycje 
publicystyczne, podejmujące kwestie konstytucyjne. Na plus odnotować należy obecność 
tych audycji w programach telewizyjnych już na kilka miesięcy poprzedzających uchwalenie 
konstytucji i referendum. 

Koncepcja emitowania pojedynczych audycji popularyzujących i publicystycznych 
z małą częstotliwością na przestrzeni pół roku, bez intensyfikacji ich emisji podczas samej 
kampanii referendalnej, wydaje się jednak nietrafna z punktu widzenia idei wyjścia naprzeciw 
oczekiwaniom i potrzebom odbiorców. W okresie kampanii wyborczej tj. w czasie 
zwiększonego zapotrzebowania na wyjaśnianie i analizę złożonych problemów 
konstytucyjnych w TVP 1 i TVP 2 wyemitowano zaledwie 2 audycje z tej serii. 

W TVP 1 była to audycja o przemyślanej z punktu widzenia możliwości prezentacji 
stanowisk formule, która jednak, z powodu niedociągnięć dziennikarzy prowadzących, nie 
została do końca wykorzystana. 

W okresie poprzedzającym kampanię wyborczą TVP wyszła z inicjatywą stworzenia 
audycji, które byłyby debatami publicznymi sześciu największych ugrupowań politycznych 
(SLD, PSL, AW„S”, UW, ROP, UP) na tematy programowe. Zaledwie jedna z tych audycji 
została wyemitowana w czasie trwania kampanii referendalnej, co znacznie ograniczyło 
możliwości publicznego przedyskutowania kwestii spornych związanych z treścią nowej 
konstytucji.  

Poddanie treści konstytucji pod referendum publiczne oznaczało dla nadawcy 
publicznego konieczność stworzenia na antenie forum pod debatę publiczną. 

Nie wykorzystując w pełni istniejącej już audycji Forum i emitując zaledwie dwie 
pozycje publicystyczne na temat referendum TVP nie stworzyła szerokiego forum wymiany 
argumentów, na którym mogłoby dojść do dialogu i publicznego dyskutowania 
kontrowersyjnych tematów związanych z treścią konstytucji. Zabrakło również audycji 
wyjaśniających i popularyzatorskich, mających na celu zwiększenie świadomości wagi aktu 
uchwalenia konstytucji i powiązanie problematyki konstytucyjnej ze sprawami życia 
społecznego. 

W krótkich, z założenia sprzecznych pod względem treści monologach polityków, 
prezentowanych w ramach audycji PKW, odbiorca miał zatem okazję przyglądać się ostremu 
sporowi o sprawy, które nie zostały wystarczająco wyjaśnione. 

Nasuwa się wniosek, że telewizja publiczna, po podjęciu decyzji o przeznaczeniu na 
emisję audycji PKW dwukrotnie więcej czasu niż wymagało tego ustawowe minimum, 
zdystansowała się następnie od tematyki referendalnej i konstytucyjnej. Wskazuje na to nie 
podejmowanie tego tematu w licznych audycjach własnych oraz sposób relacjonowania 
przebiegu kampanii referendalnej w głównych wydaniach audycji informacyjnych oraz 
w audycjach z gatunku publicystyki gorącej.  

Na 15 wyemitowanych w tym okresie audycji W centrum uwagi tylko trzykrotnie był 
to jeden z głównych tematów audycji. Jeszcze mniej miejsca zajęła tematyka referendalna 
w audycjach informacyjnych. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 32

W trakcie trzytygodniowej kampanii referendalnej tematy referendalne pojawiły się 
tylko w 11 głównych wydaniach Wiadomości i w 12 głównych wydaniach Panoramy. 
W blisko w połowie wydań obu dzienników nie pojawiła się żadna informacja o zbliżającym 
się referendum. Jeżeli przyjmiemy, że w głównych wydaniach Wiadomości lub Panoramy 
pojawia się średnio 15 newsów dziennie, okaże się, że podczas kampanii tematowi 
referendum było poświęcone jedynie 4,7 % wszystkich przekazów informacyjnych z obu 
dzienników. W połowie z nich prezentowano wypowiedzi polityków i oceny projektu 
konstytucji. Reszta newsów dotyczyła kwestii proceduralnych i organizacyjnych. 

Zarówno w Wiadomościach, jak i w Panoramie przekazy referendalne pojawiały się 
dość nieregularnie. Pierwsza informacja bezpośrednio dotycząca konstytucji i referendum 
znalazła się w dzienniku Jedynki dopiero trzeciego dnia kampanii. W Panoramie 
poinformowano co prawda o rozpoczęciu kampanii (5.05.1997 r.), ale następny przekaz 
bezpośrednio dotyczący referendum nadano po pięciodniowej przerwie. Kolejna dłuższa 
przerwa w informowaniu o toczącej się kampanii trwała również pięć dni (19 - 23.05). Ani w 
Wiadomościach, ani w Panoramie nie zaobserwowano nasilenia informacji wyborczych przed 
zakończeniem kampanii. Brak ciągłości w relacjonowaniu kampanii może wręcz wskazywać 
na jej marginalizowanie przez autorów audycji informacyjnych. Do podobnych wniosków 
skłania też niewysoka ranga przekazów referendalnych w hierarchii serwisów (pozycje 3 - 7 
w Wiadomościach i 4 - 9 w Panoramie) oraz zaledwie dwukrotne umiejscowienie 
w forszpanach newsów bezpośrednio dotyczących referendum. 

Istotne znaczenie dla obrazu kampanii miało także pomijanie informacji dotyczących 
kalendarium wyborczego. Wiadomości nie poinformowały o rozpoczęciu kampanii, 
a Panorama o jej zakończeniu. W żadnym z głównych wydań Wiadomości ani Panoramy nie 
powiedziano również, kiedy upływa termin sporządzania w urzędach gmin spisu osób 
uprawnionych do głosowania, termin składania wniosków o dopisanie do spisu uprawnionych 
przez osoby przebywające na obszarze gminy czasowo lub przez osoby nigdzie nie 
zamieszkujące oraz termin zgłaszania przez osoby przebywające za granicą wniosków 
o wpisanie do spisu uprawnionych. 

Porównując oba dzienniki, można zauważyć istotne różnice w sposobie prezentacji 
treści referendalnych. Relacje z Wiadomości miały bardziej skrótowy i opisowy charakter. 
Przekazy z Panoramy były bardziej rozbudowane, a tematy znacznie częściej prezentowano 
poprzez wypowiedzi polityków. W Panoramie przedstawiono 25 setek polityków (często po 
kilka w jednym przekazie), a w Wiadomościach - 9. Również przytoczenia i cytaty 
wypowiedzi polityków pojawiały się zdecydowanie częściej w Panoramie niż 
w Wiadomościach. 

Po przeanalizowaniu treści newsów o charakterze politycznym okazuje się, że głosy 
wyrażające w bezpośredni sposób poparcie dla projektu pojawiły się w czterech przekazach 
z Wiadomości i w sześciu z Panoramy. Z kolei głosy nawołujące wprost do odrzucenia 
konstytucji można było usłyszeć w czterech przekazach z Wiadomości i w trzech z 
Panoramy. Wynika stąd, że Wiadomości zachowały równowagę prezentacji opinii 
zwolenników i przeciwników konstytucji, natomiast w Panoramie przeważały opinie 
zwolenników. 

Najczęściej prezentowano stanowiska SLD i AW„S”. Oprócz stanowisk SLD 
i AW„S” w bezpośredni sposób przytoczono stanowiska „Solidarności” Rolników 
Indywidualnych, biznesmenów z Business Centre Club i Polskiej Partii Socjalistycznej. 
W Panoramie zaprezentowano także fragmenty telewizyjnego wystąpienia premiera 
Włodzimierza Cimoszewicza (17.05) i wypowiedź przewodniczącego PKW Wojciecha 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 33

Łączkowskiego (25.05). Stanowisko ROP zostało zaprezentowane tylko przy okazji protestu 
pod gmachem Sejmu - jako incydent, mający znamiona folkloru politycznego. Ani razu nie 
poinformowano wprost o stanowisku Unii Wolności, Polskiego Stronnictwa Ludowego i 
Kościoła katolickiego.  

 
Zachowanie rzetelności i bezstronności w TVP  

 
Podczas monitoringu przekazów referendalnych w audycjach informacyjnych TVP 

zwracano szczególną uwagę na to czy zostały w nich zachowane zasady rzetelności 
i bezstronności dziennikarskiej. Większość analizowanych audycji nie budzi pod tym 
względem zastrzeżeń. Zdarzały się jednak przekazy i audycje, w których doszło do 
naruszenia tych zasad. Szczególnie niepokojące były usterki w audycjach obligatoryjnych 
oraz informacyjnych. 

W grupie audycji obligatoryjnych odnotowano uchybienia przy realizacji audycji 
PKW z dni 21.05 (TVP 1) oraz 22.05 (TVP 1 i TVP 2) polegające na uniemożliwieniu 
senatorowi Piotrowi Andrzejewskiemu prezentacji z bliska obywatelskiego projektu 
konstytucji. Bezzasadnie poprzestano na planie dalekim, w związku z czym widz mógł 
odebrać tę scenę jako ośmieszającą. Sytuacja ta powtórzyła się trzy razy z kolei, w trzech 
różnych audycjach, co wyklucza przypadkowość tego zaniechania. Podobne incydenty nie 
miały miejsca przy prezentacji dokumentów drugiej strony. 

W grupie audycji informacyjnych najwięcej zastrzeżeń dotyczy Panoramy. Na 
jedenaście relacji z toczącej się kampanii wyborczej (nie licząc dnia głosowania) trzy newsy 
obciążone były błędami dziennikarskimi. Czwarte zastrzeżenie odnosi się do zaniechania 
informacyjnego, które miało miejsce 11.05.1997 r. w obu dziennikach. Nie podano wtedy 
żadnej informacji na temat konferencji prasowej ROP - jednego z dwóch największych 
ugrupowań opozycji pozaparlamentarnej - na której postawiono prezydentowi 
Kwaśniewskiemu zarzut manipulacji, zawartej w sformułowaniu: Przekazuję wam 
Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej (sformułowanie to zostało użyte w liście prezydenta, 
dołączonym do rozsyłanego obywatelom tekstu konstytucji). Zarzut ROP został odnotowany 
następnego dnia w prasie (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza), a dzień później w kilku 
artykułach zostało wyjaśnione stanowisko prezydenta. Kontekst prasowy wskazuje w tym 
wypadku na nie podjęcie przez nadawcę kontrowersyjnego tematu, związanego z referendum. 
W prasie przedstawiono racje obu stron, w TVP w ogóle nie poinformowano o całej kwestii. 

W Panoramie z 25.05.1997 r. nadano również przekaz, który może być uznany za 
naruszenie ciszy wyborczej.  

 
Zestawienie naruszeń w TVP 

 
1. Referendalne audycje obligatoryjne (3 naruszenia w 30 audycjach PKW) 

◊ nierówne traktowanie stron 
2. Audycja poświęcona prezentacji stanowisk partii politycznych (1 naruszenie 

w 1 audycji) 
◊ Podczas prezentacji wyników sondaży dotyczących preferencji konstytucyjnych 

prowadzący nie oddzielił wyraźnie faktów od komentarza i nie powstrzymał się od 
własnej interpretacji danych podczas ich wyświetlania na ekranie (Forum, 5.05) 

3. Audycje informacyjne (6 naruszeń w 30 przekazach referendalnych) 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 34

◊ Przekaz dotyczący radiowej debaty Mariana Krzaklewskiego i Józefa Oleksego 
(Panorama, 15.05) - nierzetelność w prezentowaniu debaty, ośmieszenie jednej ze stron 
m.in. przez tendencyjny dobór wypowiedzi. 

◊ Przekaz dotyczący debaty sejmowej w sprawie ratyfikacji konkordatu (Panorama, 
22.05) - nie przedstawiono racji obu stron. 

◊ Przekaz dotyczący protestu ROP pod gmachem Sejmu (Panorama, 12.05) -informacja 
niejasna i niekompletna. 

◊ Przekaz dotyczący zasad głosowania i procedury liczenia głosów (Panorama, 25.05) - 
informacja nierzetelna i niepełna, wskazująca na pozorną ciągłość procedur 
demokratycznych w Polsce. 

◊ Przekaz dotyczący głosowania (Panorama, 25.05) - wypowiedź prezydenta Aleksandra 
Kwaśniewskiego, która pojawiła się w czasie trwania ciszy wyborczej niespełna 
godzinę przed zamknięciem lokali wyborczych, mogła wpłynąć na preferencje 
wyborcze osób biorących jeszcze udział w głosowaniu. 

◊ Zaniechania informacyjne (Wiadomości i Panorama 11.05) - nie podano żadnej 
informacji na temat postawionego prezydentowi Aleksandrowi Kwaśniewskiemu przez 
ROP zarzutu manipulacji zawartej w sformułowaniu: Przekazuję wam Konstytucję 
Rzeczypospolitej Polskiej. 

 
 
 

POLSKIE  RADIO  S.A. 
podsumowanie przebiegu  kampanii referendalnej w Programie  I  i  III 

 
Temat konstytucji i referendum traktowany był jako ważny. Świadczą o tym zarówno 

liczba informacji w dziennikach, jak i dość wysoka pozycja w poszczególnych wydaniach. 
Podobny wniosek nasuwa się w odniesieniu do publicystyki. 

W monitorowanych audycjach publicystycznych przeważało polityczne ujęcie tematu. 
Świadczą o tym proporcje czasu wystąpień polityków do ekspertów. W Programie I proporcje 
te układały się 9 : 1, a w Programie III - 12 : 1. Dane te wyraźnie wskazują, że problemy 
związane z konstytucją były omawiane przede wszystkim przez polityków a nie ekspertów w 
tej dziedzinie. Konstytucja i referendum konstytucyjne nie stały się przedmiotem edukacji 
obywatelskiej, następnie obywatelskiej debaty, a co za tym idzie przedmiotem dużego 
obywatelskiego zainteresowania. Mimo tych zastrzeżeń autorom audycji w części udało się 
zrealizować zapis art. 21 ust. 2 pkt 3 Ustawy o radiofonii i telewizji (programy powinny 
sprzyjać swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli oraz formowaniu się opinii 
publicznej). 

W monitorowanych audycjach informacyjnych Programu I w niejednakowym stopniu 
zachowano zasadę równowagi w prezentowaniu poglądów na nową konstytucję i 
politycznych oraz społecznych kontrowersji wokół niej. W wieczornym wydaniu Z kraju i ze 
świata równowaga taka była, ogólnie biorąc, zachowywana. Nie można tego powiedzieć 
o dziennikach porannych nadawanych w Sygnałach Dnia. Na skutek selekcji informacji 
audycje informacyjne w Sygnałach dnia stały się forum zwolenników konstytucji. Nie 
znalazły też w nich odbicia poglądy grup i środowisk społecznych (zarówno zwolenników jak 
i przeciwników), a jedynie stanowiska partii politycznych i władz państwa. W audycjach 
informacyjnych Programu III równowaga w prezentowaniu stanowisk dotyczących nowej 
konstytucji była zachowywana. 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 35

Tematem wyraźnie nagłaśnianym w audycjach informacyjnych i tzw. publicystyce 
gorącej Programu I był stosunek Kościoła katolickiego do konstytucji i referendum. 
W Programie III zjawisko to nie miało miejsca. 

 
 

RESUMÉ 
Kampania referendalna - wyniki monitoringu  

 
• Rozpowszechnianie audycji referendalnych rozpoczęło się w programach 

nadawców publicznych zgodnie z rozporządzeniem KRRiT z 24.01.1996 r. § 2 z dniem 
ogłoszenia aktu prawnego o przeprowadzeniu referendum i zostało zakończone na 24 godziny 
przed dniem głosowania.  

 
• W programach nadawców publicznych dotrzymany został minimalny czas 

przeznaczony w § 3 rozporządzenia KRRiT na audycje umożliwiające organom 
zarządzającym referendum (PKW i Prezydentowi RP) przedstawienie problemów poddanych 
pod ogólnonarodowe referendum (60 minut w TVP S.A. oraz 90 minut w PR S.A.). 
Dotrzymane też zostały godziny emisji wymienionych audycji wyznaczone nadawcom 
publicznym przez KRRiT.  

 
• Zagwarantowane zostało minimum czasowe (nie mniej niż jedna audycja) 

przeznaczone w § 5 rozporządzenia KRRiT z 13.05.1994 r. na rozpowszechnianie audycji 
prezentujących stanowiska partii politycznych w węzłowych sprawach publicznych.  

 
• Spełniony został wymóg wyraźnego wyodrębnienia w programie audycji nie 

pochodzących od nadawcy (art. 14.2 Ustawy o radiofonii i telewizji). 
 
• Respektowano zakaz publikacji sondaży w ostatniej fazie kampanii (art. 44 Ustawy 

o referendum). 
  
• Przestrzegany był okres ciszy przedwyborczej (art. 39.1 Ustawy o referendum). 

Pod tym względem odnotowano jedno uchybienie, nie mające jednak znamion bezpośredniej 
agitacji wyborczej. 

  
• Stopień spełnienia wymogu rzetelnego informowania o wydarzeniach w kraju oraz 

sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli (art. 21.2 Ustawy o radiofonii 
i telewizji) był różny w przypadku radia i telewizji. Zdecydowanie lepiej ocenić należy 
nadawcę radiowego, którego działania wzbudzily znacznie mniej zastrzeżeń. 

 
• Sformułowane w Misji TVP zadanie dostarczania informacji o funkcjonowaniu 

instytucji systemu demokratycznego zostało wypełnione w stopniu minimalnym (1 audycja 
popularyzująca w okresie kampanii). 

  
• Deklaracja z Misji TVP o umożliwianiu wyrażania zróżnicowanych interesów 

i poglądów różnych grup i sił społecznych, tworzenia forum debaty publicznej, została 
spełniona na poziomie minimum (1 audycja Forum, 1 debata liderów partii, 1 audycja 
własna z udziałem polityków i ekspertów). 

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 36

• Spoczywająca na PKW odpowiedzialność za kształtowanie treści audycji 
referendalnych i wyjaśnianie treści konstytucji w przeważającym stopniu została w audycjach 
PKW przekazana parlamentarzystom. 

 
• Istotnym ograniczeniem przy wyjaśnianiu problematyki referendum w audycjach 

PKW okazała się nietrafnie dobrana formuła audycji. W zbyt krótkich, sprzecznych pod 
względem treści monologach polityków, prezentowanych w ramach audycji PKW, odbiorca 
miał okazję przyglądać się ostremu sporowi o sprawy, które w większości nie zostały 
wystarczająco wyjaśnione. 

 
• Zarówno w radiu jak i w telewizji przeważało polityczne ujęcie tematu referendum. 

Zdecydował o tym charakter samego referendum oraz niezrównoważenie głosów polityków 
wypowiedziami ekspertów i opiniotwórczych podmiotów społecznych. 

 
• W okresie kampanii wyborczej, tj. w czasie największego zapotrzebowania 

społecznego na wyjaśnianie i analizę złożonych problemów konstytucyjnych, TVP nie 
stworzyła szerokiego forum wymiany poglądów, na którym mogłoby dojść do dialogu 
i publicznego dyskutowania kontrowersyjnych tematów związanych z treścią konstytucji. 
Zabrakło zwłaszcza audycji wyjaśniających i popularyzatorskich, które zwiększyłyby 
świadomość wagi aktu uchwalenia konstytucji i powiązały problematykę konstytucyjną ze 
sprawami życia społecznego. 

 
• Telewizja publiczna przeznaczyła na nadawanie audycji PKW dwukrotnie więcej 

czasu niż wymagało tego ustawowe minimum. Jednocześnie zdystansowała się od tematyki 
referendalnej i konstytucyjnej. Wskazuje na to nie podejmowanie tego tematu w licznych 
audycjach własnych oraz sposób relacjonowania przebiegu kampanii w głównych wydaniach 
audycji informacyjnych i w audycjach z gatunku publicystyki gorącej.  

  
• W radiu temat konstytucji i referendum traktowany był jako ważny. Świadczy o 

tym zarówno liczba informacji w dziennikach, ich regularność i ciągłość, jak i wysoka 
pozycja newsów. 

  
• W trakcie trzytygodniowej kampanii nasycenie tematyką referendalną 

w telewizyjnych audycjach informacyjnych było niewielkie. W blisko połowie wydań 
Wiadomości i Panoramy nie pojawiła się ani jedna informacja o zbliżającym się referendum. 
Tematowi referendum było poświęcone jedynie około 4,7 % wszystkich przekazów 
informacyjnych z obu dzienników. 

  
• W TVP tematyka referendalna w audycjach informacyjnych pojawiała się 

nieregularnie, nie zaobserwowano również nasilenia informacji wyborczych przed 
zakończeniem kampanii. Istotne znaczenie dla obrazu kampanii miało także pomijanie 
informacji dotyczących kalendarium wyborczego. Wiadomości nie poinformowały 
o rozpoczęciu kampanii, a Panorama o jej zakończeniu. Niewysoka ranga przekazów 
referendalnych w hierarchii serwisów (pozycje 3 - 7 w Wiadomościach i 4 - 9 w Panoramie) 
i brak ciągłości w relacjonowaniu kampanii może wskazywać na marginalizowanie tematu. 

 
• Po przeanalizowaniu treści newsów o charakterze stricte politycznym okazuje się, 

że Wiadomości zachowały równowagę prezentacji opinii zwolenników i przeciwników 
konstytucji, natomiast w Panoramie przeważały opinie zwolenników. W obu audycjach 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 37

informacyjnych najczęściej prezentowano stanowiska SLD i AW„S”. Ani razu nie 
poinformowano wprost o stanowisku Unii Wolności, Polskiego Stronnictwa Ludowego 
i Kościoła.  

 
• Większość analizowanych audycji nie budzi zastrzeżeń pod względem zachowania 

rzetelności i bezstronności. Zdarzały się jednak przekazy i audycje, w których doszło do 
naruszenia tych zasad. Szczególnie niepokojące były usterki w audycjach obligatoryjnych 
(3 razy nie zachowano równowagi przy realizacji audycji). W celu uniknięcia podobnych 
sytuacji można by za przykładem CSA (francuskiego odpowiednika KRRiT), rozważyć 
postulat uczestniczenia pracowników Departamentu Programowego i Monitoringu KRRiT 
przy realizacji tego typu programów obligatoryjnych dla nadawcy w celu kontroli zachowania 
nadawcy w fazie realizacji audycji. 

 
• W grupie audycji informacyjnych najwięcej zastrzeżeń dotyczy Panoramy - 

zakwestionowano 5 na 17 newsów referendalnych oraz jedno zaniechanie informacyjne 
(w Wiadomościach odnotowano jedno zastrzeżenie na 13 newsów). 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 38

 
 
 

ZAŁĄCZNIK 
 
 
Interesującym kontekstem dla omawianej tematyki referendalnej, mogą być 

informacje o sposobie relacjonowania przebiegu kampanii wyborczych w mediach 
audiowizualnych państw Europy Zachodniej o długich tradycjach demokratycznych. 

Dzięki uprzejmej pomocy Departamentu Współpracy z Zagranicą, w niniejszym 
raporcie udało się zamieścić krótkie opracowanie, na temat udziału mediów publicznych 
i prywatnych w kampaniach wyborczych w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech. 
Tekst nosi tytuł Pluralizm w audiowizualnych środkach przekazu a kampania wyborcza we 
Włoszech, w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Opracowanie Pani Dyrektor Izabelli 
Chruślińskiej, pozwala lepiej zorientować się jakie procedury prawne obowiązują w tych 
krajach i jak realizowane są w warunkach ugruntowanego pluralizmu. 

KRRiT nie dysponuje niestety materiałami, które odnosiłyby się wprost do kampanii 
referendalnych. Brak ten nie pozwala na dokonanie oceny kampanii konstytucyjnej w polskiej 
telewizji i polskim radiu w odniesieniu do praktyk i rozwiązań w mediach Europy 
Zachodniej. 

 
 

PLURALIZM  W  AUDIOWIZUALNYCH ŚRODKACH PRZEKAZU  A  KAMPANIA 
WYBORCZA  WE  WŁOSZECH,  W  WIELKIEJ BRYTANII  I  NIEMCZECH 

 
Zasady prawne obowiązujące w wypadku kampanii wyborczych takie, jakie są 

przewidziane we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Niemczech dotyczą przede wszystkim 
wyborów do zgromadzenia ustawodawczego i wyborów do parlamentu europejskiego. 

Ustawodawstwo w wypadku większości krajów europejskich ogólnie zakłada 
poszanowanie przez media równości głównych aktorów życia politycznego w przededniu 
kampanii wyborczej oraz przydział czasu antenowego poświęconego programom politycznym 
w telewizjach publicznych i prywatnych.  

We Włoszech (Il Garante), w Wielkiej Brytanii (Board of Governors, ITC) oraz 
w Niemczech (Medienanstalten) określone są kompetencje instytucji nadzorujących w celu 
zagwarantowania poszanowania obowiązujących zasad w czasie kampanii wyborczych. 

Ścisła kontrola czasu wypowiedzi polityków, w większości krajów europejskich 
należy do obowiązków nadawców, wobec których kierowane są ewentualne skargi dotyczące 
pluralizmu w ich programach.  

 
Włochy 

 
We Włoszech, koncepcja pluralizmu w audiowizualnych środkach przekazu, która 

dominowała do niedawna polegała na pluralizmie zewnętrznym, wyznaczanym pod hasłem 
znanym jako lottizazione.  

Zgodnie z tą koncepcją, która cechuje również publiczny system telewizji w Holandii, 
każdy z kanałów telewizji publicznej był związany z jedną z głównych partii działających we 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 39

Włoszech. I tak, RAI I był zawsze uważany za kanał chrześcijańskiej demokracji, RAI II - 
partii socjalistycznej, a RAI III - partii komunistycznej.  

Cała działalność publiczna znajdowała się pod kontrolą Parlamentu, który mianował 
członków rady administracyjnej za pośrednictwem komisji odpowiedzialnej za ten sektor.  

Koncepcja lottizazione została jednak uznana za sprzeczną z konstytucją i porzucona 
w roku 1993. Komisja parlamentarna zajmująca się publicznymi mediami audiowizualnymi 
straciła wówczas możliwość mianowania członków rady administracyjnej RAI, których od 
tamtej pory wyznaczają przewodniczący Zgromadzenia i Senatu. Komisja ta ma obowiązek 
zapewnienia pluralizmu w publicznym radiu i telewizji i musi składać w parlamencie roczne 
sprawozdania ze swej działalności. Urząd zarządzający mediami audiowizualnymi, tak 
sektora publicznego jak i prywatnego, ogranicza się do jednej osoby mediatora - poręczyciela 
mediów audiowizualnych (Il Garante per la radiodiffusione e l’editoria). Powinien 
nadzorować on przestrzeganie artykułu 1 ustawy Mammi, która określa, że pluralizm, 
obiektywizm i rzetelność informacji są ogólnymi zasadami obowiązującymi wszystkich 
nadawców, publicznych i prywatnych.  

W okresie kampanii wyborczych, partie polityczne dysponują pewnym czasem 
antenowym w programach RAI w formie, którą zwyczajowo nazywa się trybuną polityczną. 
Kierownictwo RAI jest zobowiązane do rozdzielania czasu antenowego między różnymi 
partiami, określania harmonogramów programowych, itp. 

Poręczyciel posiada możliwość nakładania sankcji w chwili naruszenia zasady 
pluralizmu, obiektywności i rzetelności informacji.  

Jedną z pierwszych ważnych decyzji rządu włoskiego było opublikowanie 20 marca 
1995 w dziedzinie polityki związanej z mediami audiowizualnymi, dekretu posiadającego 
moc prawa ograniczającego dostęp do mediów w czasie kampanii wyborczych. Założenia 
tego dokumentu są następujące:  

• Propaganda wyborcza może odbywać się w ramach czasu antenowego przyznanego 
każdej partii politycznej, w programach telewizyjnych i radiowych publicznych i prywatnych, 
przyznawanego bezpłatnie w okresie od ogłoszenia wyborów do przede dnia wyborów. 
Podział tego czasu powinien być dokonany przez komisję parlamentarną i Poręczyciela, na 
podstawie reprezentatywności każdej partii określanej w oparciu o ilość miejsc zajmowanych 
w parlamencie. Czas emisji jest również przewidziany dla partii nie reprezentowanych 
w parlamencie.  

• Dozwolona jest reklama polityczna, ale jedynie w okresie między ogłoszeniem 
wyborów a trzydziestym dniem poprzedzającym głosowanie. Zabronione jest oczernianie 
i składanie kłamliwych oświadczeń. Programy te powinny być emitowane na specjalnych 
ekranach z zaznaczeniem, że chodzi o reklamę polityczną, a czas ich trwania nie jest 
odliczany od maksymalnego czasu dozwolonej reklamy. Jest poza tym ustalone, że warunki 
przyznawania czasu reklamowego powinny przestrzegać równości praw. 

 
Artykuł 5 dekretu przewiduje, że właściwa komisja parlamentarna i Poręczyciel 

opracują zalecenia dotyczące okresów wyborczych w celu zapewnienia równości praw, 
obiektywizmu i rzetelności informacji. 

 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 40

Wielka Brytania: wspólne zobowiązania telewizji publicznych i prywatnych 
 
Zasady pluralizmu w Wielkiej Brytanii są określone dla każdego rodzaju telewizji: 

telewizji publicznej (BBC) z jednej strony i operatorów prywatnych (ITV), z drugiej strony.  

Ustawa o emisji programów audiowizualnych (Broadcasting act) z 1990 roku zawiera 
kilka ogólnych zasad, ale to przede wszystkim w karcie BBC i umowach zawartych między 
nią i partiami politycznymi podobnie jak w kodeksie programowym ITC zostały określone 
obowiązki i zobowiązania nadawców w odniesieniu do pluralizmu w okresie wyborczym.  

Poza okresami wyborczymi BBC jako kanał publiczny ma obowiązek zwracać uwagę 
na niezależność swych dziennikarzy na bezstronność i nadawanych informacji.  

Poza stosowaniem tych zasad w warunkach jedynie związanych z wyborami, BBC 
tradycyjnie oferuje partiom politycznym czas antenowy porównywalny z tym, co we Francji 
nazywane jest programami na żywo. Partie ponoszą całkowitą odpowiedzialność za treść tych 
programów. Te programy produkowane w całości przez BBC i na jej koszt, są przedmiotem 
bezpośrednich negocjacji między dyrektorem BBC i każdą z partii. Wydaje on decyzje o 
ilości nadawanych programów trwających od 5 do 10 minut w ciągu każdego miesiąca, a 
ilość emisji jest uzależniona od ilości głosów otrzymanych przez każdą formację polityczną 
w poprzednich wyborach. Jednak, w wyniku umowy, widoczna jest równowaga między partią 
popierającą rząd i główną partią opozycyjną.  

Koncepcja równowagi, która stosowana jest poza okresami wyborczymi i jest 
rozumiana bardziej jako odruch wydawniczy (udzielić głosu na konkretny temat 
przedstawicielom różnych przekonań) niż jako zasada ilościowa usprawiedliwiająca 
określenie czasu wypowiedzi.  

Odwrotnie do tego, w okresach wyborczych, powinna być zachowana codzienna 
równowaga pomiędzy różnymi kandydatami w odniesieniu do całości kategorii 
programowych.  

Wewnętrzne przepisy BBC i Representation of People Act z roku 1969 przewidują, że 
kandydat nie może ukazywać się w programie w taki sposób, który mógłby faworyzować jego 
kandydaturę, jeżeli w tym programie nie pojawią się inni kandydaci lub nie wyrażą na to 
zgody.  

Oficjalne programy w czasie kampanii wyborczych są, ze swej strony, podzielone 
według kryteriów biorących pod uwagę reprezentatywność formacji politycznych (wyniki 
poprzednich wyborów), a w odniesieniu do partii nowopowstałych, wymagane jest 
przedstawienie minimum 50 kandydatów w celu otrzymania pięciominutowego programu (na 
przykład, Partia Prawa Naturalnego otrzymała możliwość emisji programu w czasie wyborów 
do parlamentu europejskiego, a Labour Party i Partia Konserwatywna otrzymały prawo do 
pięciu emisji).  

Produkcja tych programów może być zapewniona bezpłatnie przez BBC, ale partie 
mają możliwość, jeżeli sobie tego życzą, do pełnej realizacji swych programów przy pomocy 
własnych środków. Programowanie tych emisji dokonywane jest na dwóch antenach 
publicznych (BBC 1 i BBC 2) oraz w radio (Radio 2 i Radio 4), ale jednak w ilości bardziej 
ograniczonej. To programowanie należy do nadawcy, który jednak umawia się z partiami 
odnośnie najbardziej odpowiadających im terminów. Chociaż takie zobowiązanie nie było 
narzucane do roku 1990, programy telewizji sektora prywatnego (ITV) z własnej woli 
nadawały programy wyborcze . Od czasu uchwalenia Brodcasting act, stało się to ich 
obowiązkiem podobnie jak w wypadku Channel 4 i przyszłego Channel 5. Independent 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 41

Television Commission, która zajmuje się sektorem prywatnym, ma za zadanie kontrolę 
przestrzegania tego zobowiązania.  

Z drugiej strony, niektóre telewizje satelitarne, które nie podlegają temu 
zobowiązaniu, również stosują się do niego: na przykład Sky News, informacyjny kanał 
tematyczny z grupy B Sky B również nadaje Party Election Broadcasts.  

 
Niemcy: możliwość dostępu do kanałów prywatnych w zamian za zapłatę 

 
Zasady, które regulują organizację kampanii wyborczych w programach telewizyjnych 

i radiowych w Niemczech, wynikają jednocześnie z ustawy o partiach politycznych 
(§ 5 ustawy z 3.03.1989 r.), z umów państwowych i ustaw dotyczących emisji programów 
radiowych obowiązujących we wszystkich landach.  

Przy okazji wyborów do Parlamentu Federalnego i w czasie wyborów do Parlamentu 
Europejskiego, podział czasu emisji między partie został przeprowadzony przez każdego 
nadawcę, który brał pod uwagę znaczenie tych partii, zgodnie z decyzją Sądu 
Konstytucyjnego z Karlsruhe (30.05.1982 r.). Ocena tego znaczenia wynika z wielu 
kryteriów: 
• wyników ostatnich wyborów 
• czasu istnienia każdej partii 
• liczby członków. 

 
Partie ponoszą pełną odpowiedzialność za treść programów, które powinny mieć 

charakter absolutnie wyborczy, zgodny z obowiązującym prawem, itp. 

Z drugiej strony, koszt produkcji programów (na ogół realizowanych za 
pośrednictwem rady agencji reklamowych) ponoszą partie polityczne. Programy są więc 
dostarczane nadawcom pod klucz.  

Minimum przyznawane jednej partii wynosi dwa razy po dwie i pół minuty, 
w wypadku najmniejszych partii ten czas powinien osiągnąć co najmniej 25 % czasu 
przyznanego najważniejszym partiom.  

Czas trwania programów wyborczych wynosi średnio półtorej minuty 
i zaprogramowane są one, w telewizji publicznej, w godzinach największej oglądalności, 
między 17:00 i 23:00.  

Emisje takie mogą być również programowane w programach prywatnych w zamian 
za zakup przez partie polityczne po kosztach własnych czasu antenowego.  

Nie stosuje się pomiaru czasu przeznaczonego na wystąpienia partii politycznych 
w okresach poprzedzających kampanie wyborcze. Mimo tego, programy prywatne i publiczne 
są zobowiązane - tak jak w czasie normalnego działania - do zapewnienia niezależności, 
bezstronności i obiektywności nadawanych informacji.  

 
*** 
 
Na zakończenie tego szybkiego przeglądu, można stwierdzić, że zasada bezpłatnego 

czasu antenowego przeznaczonego dla partii politycznych na ich propagandę wyborczą jest 
wspólna we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Niemczech. We wszystkich wypadkach, zadanie to 
zostało powierzone telewizji publicznej. Mimo tego, Wielka Brytania zażyczyła sobie, aby to 
zobowiązanie objęło wszystkie programy, publiczne i prywatne, podczas gdy przepisy 



Monitoring konstytucyjnej kampanii referendalnej 1997 

 42

niemieckie i włoskie ograniczają się jedynie do ewentualnej możliwości emisji programów 
w programach prywatnych.  

Mimo tego, w większości krajów, partie polityczne mają możliwość samodzielnej 
realizacji i na własny koszy swych programów propagandowych.  

Jedynie we Włoszech jest tolerowana obecnie zasada reklamy politycznej w lepiej 
określonych od tej pory warunkach prawnych. Jednak Europa zachowuje się powściągliwie 
wobec systemu, którego negatywne cechy były i są stale demaskowane w Stanach 
Zjednoczonych.  

 
 

REKLAMA  POLITYCZNA  I  INFORMACJE  PRZEKAZYWANE  PRZEZ  PARTIE 
 
We Włoszech - Możliwość nadawania treści reklamowych o charakterze politycznym 

w telewizji spowodowała, że w czasie kampanii przed wyborami do parlamentu w 1994 roku, 
doszło do znacznego wzrostu ilości takich programów, których cechą charakterystyczną były 
ciągnące się bez końca polemiki. Wykorzystanie przez kandydata Berlusconiego swych 
własnych anten w celu intensywnej promocji reklamowej dla jego ruchu „Forza Italia” 
uświadomiło prawie zupełny brak przepisów dotyczących reklamy politycznej w okresie 
wyborczym. 

W Wielkiej Brytanii - Ponieważ w telewizji zabroniona jest reklama polityczna, BBC 
musi nadawać Party Election Broadcasts. W rzeczywistości, redakcje BBC starają się, przy 
przekazywaniu aktualnych informacji, respektować stosunek proporcjonalności przy 
wyrażaniu opinii przez każdą partię, porównywany do przydzielonego czasu oficjalnych 
programów przyznanego każdej z nich. Czas trwania wywiadów jest więc dokładnie 
mierzony, a ich zawartość analizowana i oceniana pod względem ich rzeczywistej zgodności 
z programami partyjnymi, co często jest źródłem kontrowersji z przywódcami politycznymi.  

W Niemczech - Reklama polityczna w telewizji jest zabroniona, a przeciwwagą tego 
zakazu jest zobowiązanie programów sektora publicznego i prywatnego do 
rozpowszechniania programów wyborczych partii politycznych w okresie poprzedzającym 
wybory, w czasie wyborów do Parlamentu Federalnego i do Parlamentu Europejskiego.  

Mimo tego, koszty programów nadawanych przez telewizje prywatne są zwracane 
przez partie, w zasadzie po cenie kosztów czasu emisji. Dostęp do telewizji publicznych jest 
bezpłatny.  

W rzeczywistości, telewizje prywatne mają wobec partii politycznych jedynie 
obowiązek zaoferowania swych usług. Jeżeli partia uważa, że nie może zakupić czasu 
antenowego w programie telewizji prywatnej, nadawca nie ponosi z tego tytułu żadnej 
odpowiedzialności.  


