Wolność wyrażania opinii w orzecznictwie ETPCz
Uwagi wstępne
Sprawy dotyczące problematyki związanej z wolnością wyrażania opinii są badane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka (dalej Trybunał) w aspekcie ewentualnego naruszenia artykułu 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 4 listopada 1950 roku (dalej Konwencja). Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Konwencji, każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii, posiadania poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji, a także idei bez ingerencji władz publicznych. Podmiotami wskazanych praw są nie tylko osoby fizyczne, ale także osoby prawne i inne podmioty zbiorowe w takim zakresie, w jakim uczestniczą one w formułowaniu poglądów lub choćby pośredniczą w ich formułowaniu (gazety, nadawcy radiowi i telewizyjni etc.).
Zadanie Trybunału
Zadaniem Trybunału w wykonywaniu swojej funkcji nadzorczej w zakresie ochrony wolności wyrażania opinii nie jest przejmowanie roli władz krajowych, lecz raczej poddanie, przez pryzmat artykułu 10 Konwencji, przeglądowi decyzji, jakie władze podjęły przy ocenie sprawy zgodnie ze swoimi uprawnieniami. Nie oznacza to, że nadzór ten ogranicza się jedynie do ustalenia, czy pozwane państwo wykonywało swoje prawo do swobodnego uznania powodów ingerencji w sposób rozsądny, staranny i w dobrej wierze. Zadaniem Trybunału jest przyjrzenie się zaskarżonej ingerencji w świetle okoliczności danej sprawy, biorąc pod uwagę zarzuty czynione przez skarżącego oraz kontekst w jakim je zgłoszono. Ponadto Trybunał rozważa, czy powody powołane przez władze krajowe w celu uzasadnienia podjętej w sprawie decyzji są "właściwe i wystarczające", a także czy podjęte środki były „proporcjonalne do realizowanego uzasadnionego celu”. Dokonując takich ocen, Trybunał musi być przekonany, że władze krajowe zastosowały standardy, które są zgodne z zasadami określonymi w artykule 10 Konwencji, a ponadto, że oparły swoje decyzje na możliwej do przyjęcia ocenie istotnych faktów (sprawa Vogt przeciwko Niemcom, skarga nr 17851/91). Ponadto Trybunał dokonuje ustalenia, czy władze krajowe zachowały prawidłową równowagę pomiędzy ochroną swobody wypowiedzi gwarantowaną artykułem 10 Konwencji, a ochroną dobrego imienia podmiotów, których wypowiedź dotyczy, a zatem prawa do poszanowania życia prywatnego, gwarantowanego przez artykuł 8 Konwencji (sprawa Chauvy i in. przeciwko Francji, skarga nr 64915/91) 
Znaczenie wolności wyrażania opinii
Trybunał konsekwentnie stoi na stanowisku, że wolność wyrażania opinii, zagwarantowana na mocy artykułu 10 ust. 1 Konwencji, stanowi nie tylko jeden z głównych fundamentów demokratycznego społeczeństwa, ale także jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego poszczególnych członków. Z zastrzeżeniem artykułu 10 ust. 2 Konwencji, wolność ta znajduje zastosowanie w odniesieniu nie tylko do "informacji" lub "opinii (idei)", które są przyjmowane przychylnie, jako nieobraźliwe lub neutralne, lecz również w odniesieniu do tych z nich, które są obraźliwe, szokujące lub niepokojące. W ocenie Trybunału takie są bowiem wymagania pluralizmu, tolerancji oraz otwarcia, a bez nich nie może być mowy o istnieniu "demokratycznego społeczeństwa" (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii. skarga nr 11662/85).

 Konwencja na równi ze swobodę wypowiedzi słownych traktuje wypowiedzi o charakterze artystycznym. Zdaniem Trybunału także i ona ma fundamentalne znaczenie w społeczeństwie demokratycznym. Artysta przedstawia bowiem w swojej sztuce nie tylko własną wizję świata, ale także swoje poglądy na rzeczywistość, w której żyje. Dlatego też sztuka w pewien sposób wyraża opinię publiczną, ale także pomaga ją kształtować. Cechą swobody wypowiedzi artystycznej jest nie tylko wolności tworzenia dzieł sztuki, ale także prawo do ich swobodnego rozpowszechniania. Trybunał nie zaakceptował jednak nigdy poglądu, że w działalność artystyczną nie należy w ogóle ingerować, gdyż obowiązki i odpowiedzialność mają zastosowanie także do artystów. Należy bowiem podkreślić, że korzystanie z wolności pociąga za sobą również odpowiedzialność i może podlegać ograniczeniom przewidzianym przez ustawę i niezbędnych w społeczeństwie demokratycznym.
Dopuszczalne ograniczenia wolności wyrażania opinii
Prawa gwarantowane w artykule 10 ust. 1 Konwencji nie mają charakteru bezwzględnego i zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji korzystanie z nich może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym: w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej oraz dla ochrony zdrowia, moralności, dobrego imienia i praw innych osób, dla zapobieżenia ujawnieniu informacji poufnych oraz zagwarantowania powagi i bezstronności władzy sądowej. Twórcze rozwinięcie i interpretacja wskazanych zapisów nastąpiły w obszernym orzecznictwie Trybunału.
Aby ograniczenie swobody wypowiedzi mogło zostać zaakceptowane przez Trybunał, musi się ono cechować trzema warunkami: ingerencja musi być przewidziana przez prawo krajowe (legalność formalna), ingerencja musi służyć ochronie wartości, o których mowa w artykule 10 ust. 2 Konwencji (legalność materialna), zaś działanie władz publicznych musi być konieczne w społeczeństwie demokratycznym (konieczność). Ciężar dowodu wykazującego, że zastosowana ingerencja była w myśl Konwencji dopuszczalna spoczywa na pozwanym państwie.
Zdaniem Trybunału w pierwszej kolejności to władze krajowe oceniają, czy istnieje "ważny interes społeczny" dla zastosowania takich ograniczeń, a przy dokonywaniu tej oceny mają zapewniony pewien margines swobody. W przypadkach dotyczących prasy, czy szerzej mediów, krajowy margines akceptacji ograniczony jest interesem demokratycznego społeczeństwa w gwarantowaniu i utrzymywaniu wolnej prasy. Analogicznie, interes ten będzie miał kluczowe znaczenie przy ważeniu – czego należy dokonać na podstawie artykułu 10 ust. 2 – czy ograniczenie było proporcjonalne do uzasadnionego zamierzonego celu (sprawy: Worm przeciwko Austrii, skarga nr 22714/93, Feldek przeciwko Słowacji, skarga nr 29032/95).
Z orzecznictwa Trybunału wynika niezbicie, że zakres ochrony płynący z unormowań artykułu 10 Konwencji może być różny, w zależności od podmiotu, sytuacji i przedmiotu dyskursu. Naruszenie praw innych osób niejednokrotnie łączy się z wkroczeniem w sferę prywatności, co wymaga zharmonizowania art. 10 Konwencji i art. 8 Konwencji. W tym aspekcie bierze się pod uwagę status osoby dotkniętej wypowiedzią, sposób i treść wypowiedzi oraz sposób uzyskania materiału podlegającego publikacji. Zasadniczo granice dopuszczalnej krytyki są węższe w przypadku osób prywatnych, co z kolei implikuje szerszą możliwość kontestowania i krytyki osób, które uczestniczą czynnie w życiu publicznym 
Trybunał stoi w szczególności na stanowisku, że swoboda debaty politycznej stanowi podstawę funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa, a zatem granice dopuszczalnej krytyki odnoszące się do polityków są szersze, niż co do zwykłych obywateli. Niewątpliwie jednak artykuł 10 ust. 2 Konwencji chroni dobre imię innych, w tym również polityków i to zarówno wówczas, gdy ich działania mają charakter publiczny, jak i prywatny. W tej ostatniej sytuacji jednakże należy kwestię ochrony rozpatrywać przy uwzględnieniu interesu otwartej debaty publicznej (sprawa Bladet Tromaso A/S i Stensaas przeciwko Norwegii, skarga nr 21980/93). 

Z drugiej jednak strony Trybunał wielokrotnie dawał wyraz szczególnej ochronie wypowiedzi polityków, a to z racji funkcji spełnianej przez nich w demokratycznym społeczeństwie. Dlatego też szczególnej ochronie podlegają wszystkie wypowiedzi polityków dokonywane w ramach debaty publicznej i to zarówno w środkach masowego przekazu, jak i w parlamencie lub na innym forum debaty politycznej. Powyższe jednak łączy się nieodzownie z poruszaną wyżej koniecznością wykazywania przez nich większej tolerancji dla wypowiedzi innych osób, także tych zawierających elementy zniesławienia czy zniewagi w ramach krytyki ich politycznej działalności.

Trybunał traktuje również szeroko granice krytyki rządu, którego działalność w warunkach demokratycznego państwa podlegać winna stałej i wnikliwej kontroli nie tylko władzy ustawodawczej czy sądowniczej, ale także prasy i opinii publicznej.

Podobne zasady dotyczą funkcjonariuszy publicznych (urzędników państwowych), choć Trybunał nie stawia ich na równi z politykami. Dla zapewnienia właściwego wykonywania obowiązków, ochrona przed słownymi atakami może się w ocenie Trybunału okazać konieczna, niemniej warunkiem objęcia funkcjonariusza publicznego ochroną jest wykazanie istnienia realnego zagrożenia z powodu słownych ataków (sprawa Jankov przeciwko Bułgarii, skarga nr 39084/97). Także swoboda wypowiedzi funkcjonariuszy publicznych nie jest tak szeroka, jak polityków. Trybunał wywodzi to z faktu, iż spoczywają na nich obowiązku i odpowiedzialność, z którymi łączy się konieczność zachowania dyskrecji i powściągliwości.

Swoboda wyrażania opinii odnosi się także do żołnierzy, niemniej jednak Trybunał dopuszcza możliwość wprowadzenia ograniczeń swobody wypowiedzi dla ochrony dyscypliny wojskowej oraz tajemnic wojskowych.

Trybunał wielokrotnie w swoim orzecznictwie wypowiadał się co do tego, iż ograniczenia wypowiedzi dotyczących sądów, sędziów i rozpoznawanych spraw mogą znajdować swoje uzasadnienie w konieczności zapewnienia zarówno należytego autorytetu sądownictwa, jak i rzetelności prowadzonych postępowań sądowych. 

Trybunał zwracał uwagę, że krytyka sądów jest elementem swobody wyrażania opinii, a zatem ani obywatele, ani środki przekazu nie mogą zostać pozbawione możliwości krytyki. Niemniej jednak w takich sytuacjach należy wziąć pod uwagę szczególną rolę sędziów i sądownictwa w społeczeństwie demokratycznym, zwłaszcza że są gwarantem sprawiedliwości stanowiącej wartość fundamentalną w państwie prawa, a dla swego skutecznego działania muszą cieszyć się zaufaniem publicznym. Dlatego też może pojawiać się konieczność ochrony tego zaufania przed destrukcyjnymi atakami o bezpodstawnym charakterze, zwłaszcza jeżeli zwróci się uwagę, że sędziowie podlegający krytyce w danej sprawie mają obowiązek zachowania powściągliwości, uniemożliwiającej im skuteczną replikę (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, skarga nr 15974/90). Trybunał, dopuszczając krytykę sądownictwa, nakazuje zachowanie jak najbardziej łagodnej formy, a sama krytyka winna opierać się na faktach i kierować się raczej przeciwko sądom, a nie poszczególnym sędziom. Trybunał podkreśla też, że o ile większy margines działania posiada prasa, to już wypowiedzi osób prywatnych cieszą się mniejszą ochroną. Dotyczy to zwłaszcza podsądnych, których podstawowym lub jedynym celem jest sformułowanie uwag o charakterze złośliwym albo obraźliwym (sprawa Skałka przeciwko Polsce, skarga nr 43425/98). W sprawie Słomka przeciwko Polsce, skarga nr 68924/12, Trybunał raz jeszcze podkreślił, że sądy, podobnie jak inne instytucje publiczne, podlegają krytyce i kontroli, ale należy wyraźnie odróżnić wypowiedzi obraźliwe dla sądu lub jej członków od krytyki. Trybunał wskazał, że wypowiedzi skarżącego na sali sądowej nie mogą zostać uznane za wulgarne, poniżające czy wymierzone w poszczególnych sędziów osobiście. Jego słowa i zachowanie należało uznać za krytykę funkcjonowania całego systemu sądowego, władzy sądowej oraz poszczególnych aspektów organizacji i przebiegu postępowania sądowego. W ocenie Trybunału sędziowie byli obiektem wypowiedzi skarżącego nie jako osoby prywatne, lecz jako przedstawiciele instytucji, której rozstrzygnięcia miały podważyć sprawowanie wymiaru sprawiedliwości. Dlatego też zdaniem Trybunału nastąpiła ingerencja w prawo do wolności wypowiedzi skarżącego, z uwagi na nałożoną na niego karę porządkową pozbawienia wolności. Jakkolwiek kara jako taka była zgodna z prawem i dążyła do zgodnego z prawem celu w rozumieniu art. 10, to jednak postanowienie sądu naruszyło art. 6 Konwencji, przez co ograniczeniu uległo prawo skarżącego do wolności wypowiedzi.

Obowiązki i odpowiedzialność, jakie Konwencja nakłada na korzystających ze swobody wypowiedzi, mają zastosowanie także do twórców i artystów oraz osób eksponujących ich dzieła. Rozpatrując sprawy dotyczące twórczości i praw osób wierzących państwa zachowują znaczny margines swobody, jednak w przypadkach dotykających przekonań religijnych Trybunał wskazuje na obowiązek możliwie pełnego unikania wyrażeń, które bez powodu obrażają innych (por. sprawa Muslim Gunduz przeciwko Turcji, skarga nr 35071/97). W odróżnieniu od wypowiedzi politycznych lub debaty o sprawach związanych z interesem publicznym państwa korzystają z szerszej swobody przy ingerencji w materiały mogące dotknąć wrażliwości moralnej. W jeszcze większym stopniu niż w sferze moralności nie ma jednolitej europejskiej koncepcji wymaganej „ochrony praw innych osób" przed obrazą uczuć religijnych. Sytuacje, w których można mówić o ich obrazie, zmieniają się w zależności od czasu i miejsca, zwłaszcza obecnie, przy rosnącym spektrum wierzeń i wyznań. Dlatego też w pewnych przypadkach możliwa jest interwencja państwa, która polega na ograniczeniu informacji lub poglądów, jeśli nie dają się one pogodzić z poszanowaniem swobody przekonań, w szczególności, gdy dojdzie do prowokacyjnego przedstawienia przedmiotów czci. Podobnie będzie w przypadku wypowiedzi słownych czy artystycznych nawołujących do nienawiści, w tym w tym na tle religijnym, np. antychrześcijańskich czy antysemickich (zob. sprawa F.P. przeciwko Niemcom, skarga nr 19452/92, sprawa X. przeciwko Niemcom, skarga nr 9235/81, Vereinigung Bildender Kunster przeciwko Austrii, skarga nr 68354/01, sprawa Otto-Preminger-Instytut przeciwko Austrii, skarga nr 13470/87). 
Rola środków masowego przekazu i odpowiedzialność dziennikarzy
Trybunał wielokrotnie podkreślał pierwszorzędną rolę mediów, w tym prasy, w państwie prawa. Chociaż media nie mogą wykraczać poza różne ograniczenia ustanowione, między innymi w celu zapobieżenia zakłóceniom porządku oraz ochrony dobrego imienia innych osób, to jednak ich obowiązkiem jest przekazywanie informacji i idei dotyczących kwestii politycznych oraz innych kwestii pozostających w sferze zainteresowania publicznego. Wolność mediów zapewnia bowiem społeczeństwu jeden z najlepszych sposobów ujawniana i formowania opinii o ideach i postawach jego przywódców politycznych (sprawa Castells przeciwko Hiszpanii, skarga nr 11798/85). Wolność wypowiedzi dziennikarskiej obejmuje również możliwość użycia pewnej dozy przesady lub nawet prowokacji (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, skarga nr 15794/90).
Odnosząc się krytycznie do działalności konkretnych osób, dziennikarze muszą wykazać, że mieli dostateczne oparcie w faktach, które uprawniały ich do użycia określonych stwierdzeń, choć nie muszą ujawniać nazwiska swojego źródła informacji (sprawa Cumpana i Mazare przeciwko Rumunii, skarga nr 33348/96). Należy podkreślić, że wolność wyrażania opinii gwarantowana jest przez artykuł 10 Konwencji dziennikarzom, w odniesieniu do relacjonowania spraw z zakresu interesu powszechnego, z zastrzeżeniem jednak, że działają oni w dobrej wierze i w zgodzie z etyką dziennikarską (sprawa Bergen i Tidente przeciwko Norwegii, skarga nr 26132/95).

Choć Trybunał stoi na stanowisku, że dziennikarze muszą przestrzegać porządku prawnego i nie mogą powoływać się na ochronę płynącą z artykułu 10 Konwencji w sytuacji złamania powszechnie obowiązujących przepisów, tym niemniej w każdej tego rodzaju sytuacji nakazuje badać, czy interes ogólny, któremu służyć miało przekazanie lub ujawnienie określonych treści do publicznej wiadomości, nie był ważniejszy od interesu partykularnego (np. informacje tajne lub poufne), chronionego na podstawie prawa karnego, którego naruszenie powoduje ewentualną odpowiedzialność dziennikarza (sprawa Stoll przeciwko Szwajcarii, skarga nr 69698/01). W ocenie Trybunału prasa nie może także przekraczać granic określonych przez m. in. ochronę dobrego imienia (sprawy: Lingens przeciwko Austrii, skarga nr 9815/82, Fressoz i Roire przeciwko Francji, skarga nr 29183/95). W tym kontekście Trybunał podkreśla, że każda osoba korzystająca z wolności wyrażania poglądów, podlega obowiązkom i odpowiedzialności, których zakres zależy od okoliczności i użytych przez nią środków technicznych, tak więc badając ograniczenia i sankcje przewidziane w prawie krajowym, nie można nie zwracać uwagi także na owe obowiązki i odpowiedzialność konkretnej osoby (sprawa Handyside przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, skarga 5493/72).
Wypowiedzi o faktach a opinie
Jednym z czynników o szczególnym znaczeniu jest rozróżnienie pomiędzy stwierdzeniem faktów a ocenami (opiniami), czyli sądami wartościującymi. Zdaniem Trybunału, podczas gdy istnienie faktów można wykazać, to już prawdziwość ocen nie podlega udowodnieniu. Wymóg udowodnienia prawdziwości sądu wartościującego jest niemożliwy do spełnienia i dlatego też narusza sam w sobie zasadę wolności wyrażania opinii, która stanowi fundamentalną część praw chronionych na podstawie artykułu 10 Konwencji. 
Jednakże nawet w sytuacji, gdy jakieś stwierdzenie sprowadza się do wygłoszenia osądu – a zatem sąd wartościujący jest równoznaczny ze stwierdzeniem faktu – zakres i proporcjonalność ingerencji może i powinna zależeć od tego, czy istnieje wystarczające oparcie faktyczne pozwalające propagować kwestionowane stwierdzenie. Jest tak dlatego, że wprawdzie prawdziwość opinii z definicji nie podlega dowodzeniu, jednakże i opinia może być przesadzona, zwłaszcza w sytuacji braku faktycznych podstaw, które uzasadniałyby jej przyjęcie. Innymi słowy, nawet typowy sąd wartościujący nie może być pozbawiony dostatecznej podstawy faktycznej, uzasadniającej jego wygłoszenie (sprawy: Turhan przeciwko Turcji, skarga nr 48176/99, Jerusalem przeciwko Austrii, skarga nr 26958/95, Perna przeciwko Włochom, skarga nr 48898/99, Feldek przeciwko Słowacji, skarga nr 29032/95). 
Problematyka sankcji prawnych
Generalnie określenie sankcji prawnych (cywilnych i karnych) należy do sądów krajowych, którym Trybunał pozostawia pewien margines swobody uznania. W toku postępowania przed Trybunałem badanie sankcji i jej proporcjonalności nie następuje w sytuacji, gdy Trybunał stwierdzi, że podjęta ingerencja w prawa gwarantowane Konwencją była nieuzasadniona. Dopiero zaś stwierdzenie, że ograniczenie wolności wyrażania znajdowało oparcie w prawie oraz odpowiadało społecznej potrzebie, uruchamia konieczność kontroli, czy zastosowana sankcja była proporcjonalna do uzasadnionego celu, jaki osiągnąć miała owa interwencja. 
Odnosząc się do rodzaju sankcji Trybunał stoi na stanowisku, że ze względu na dominującą pozycję, jaką zajmuje Rząd, musi on wykazać powściągliwość w stosowaniu środków o charakterze karnym, szczególnie gdy dostępne są inne środki reakcji na nieuzasadnione ataki lub krytykę, pochodzące ze strony mediów oraz opozycji (sprawa Castells przeciwko Hiszpanii, skarga nr 11798/82). Wprawdzie we wskazanym orzeczeniu Trybunał nie wykluczył wprowadzenia sankcji karnych, jako reakcji na pozbawione podstaw lub formułowane w złej wierze zniesławienie, jednakże wskazał jednocześnie, że reakcja taka musi być odpowiednia i umiarkowana. Należy jednak podkreślić, iż Trybunał nie wymaga jednak całkowitej depenalizacji zachowań mających charakter zniesławienia.
Jednocześnie, zdaniem Trybunału, wprawdzie państwa mają prawo zapewnić ochronę dobrego imienia poprzez uregulowanie korzystania ze swobody wypowiedzi, jednakże nie mogą tego czynić w sposób, który wpływałby negatywnie na wypełnianie przez media ich podstawowych zadań. Szczególne znaczenie i wpływ sankcji karnych Trybunał upatruje w sprawach przeciwko dziennikarzom. Jego zdaniem dziennikarze nie będą skłonni do zajmowania się określonymi zagadnieniami, jeśli istnieje ryzyko, że jedną z sankcji za nieuzasadniony atak na dobre imię będzie kara pozbawienia wolności lub zakaz wykonywania zawodu (tzw. chilling effect). Dlatego też według Trybunału wymierzenie kary pozbawienia wolności w sprawach za tzw. przestępstwa prasowe będzie zgodnie z art. 10 Konwencji w sytuacjach wyjątkowych, takich jak stosowanie przemocy czy nawoływanie do nienawiści (sprawa Cumpana i Mazare przeciwko Rumunii, skarga nr 33348/96). 
Należy także zwrócić uwagę, że Trybunał wprawdzie nie czyni zasadniczego rozróżnienia pomiędzy karą pozbawienia wolności o charakterze bezwzględnym lub z warunkowym zawieszeniem jej wykonania, niemniej wskazuje, że ta ostatnia budzi jeszcze większe wątpliwości w zakresie zgodności z Konwencją. Powyższe wynika z faktu, iż warunkowy charakter kary, który uzależniony jest od niepopełnienia kolejnego czynu zabronionego, musi wpływać negatywnie w zakresie gotowości do podejmowania przez dziennikarzy określonych tematów i publikowania artykułów.

Trybunał stoi także na stanowisku, że nawet orzeczenie kary grzywny może zostać uznane za rodzaj cenzury, która wpływa na ewentualne powstrzymanie się dziennikarzy od wyrażania opinii i rozpowszechniania informacji zawierających krytykę określonych osób czy zachowań (sprawy: Lingens przeciwko Austrii, skarga nr 9815/82, .Stoll przeciwko Szwajcarii, skarga nr 69698/01).
Także dochodzenie i zasądzanie wysokich kwot zadośćuczynienia lub odszkodowania w sprawach cywilnych o ochronę dóbr osobistych może być czynnikiem wpływającym na niezgodne z Konwencją ograniczenie swobody wypowiedzi. Dlatego też Trybunał przykłada szczególną wagę dla oceny, czy przyznana wysokość zadośćuczynienia lub odszkodowania była proporcjonalna do celu, jakiemu miała służyć oraz czy nadmierna ich kwota nie działa już odstraszająco od podejmowania określonych sprawa i zagadnień. Dlatego też sądy krajowe winny w procesie wyrokowania miarkować zasądzaną kwotę zadośćuczynienia lub odszkodowania do możliwości finansowych pozwanego, a wydany werdykt nie powinien wpływać na pozbawienie go prawa do kontynuowania działalności zawodowej czy biznesowej (sprawa Tolstoy Miloslavsky przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, skarga nr 18139/91).
Wybrane orzecznictwo Trybunału w sprawach przeciwko Polsce
Stwierdzone naruszenia Konwencji w sprawach karnych
W sprawie Sanocki przeciwko Polsce, skarga nr 28949/03, meritum sprawy było o tyle nietypowe, że w sporze cywilnym polityk lokalny został przeciwstawiony dziennikarzom lokalnej prasy i przegrał proces cywilny z powództwa wydawcy o naruszenie dóbr osobistych. Pozwany polityk, w odpowiedzi na krytyczny artykuł dotyczący jego osoby, w innym czasopiśmie opublikował artykuł polemiczny, w którym pod adresem wydawcy użył sformułowań ocenionych przez sądy jako znieważające. 
W wyroku z dnia 17 lipca 2007 roku Trybunał podkreślił, że wolność debaty politycznej mieści się w samym centrum pojęcia społeczeństwa demokratycznego, które to pojęcie dominuje nad całą Konwencję. Ponadto Trybunał przypomniał, że granice dopuszczalnej krytyki w stosunku do polityka są szersze, niż te, które odnoszą się do osoby prywatnej, niemniej jednak nie oznacza to, że polityk ma mieć ograniczoną swobodę w odpowiedzi na taką krytykę. Zdaniem Trybunału, należy wprowadzić słuszną równowagę między przywilejami przyznanymi dziennikarzom w celu wyrażania krytycznych uwag co do działań polityków, a prawem tych ostatnich do możliwości odpowiadanie na nie i ochrony własnego dobrego imienia. Wprawdzie Trybunał ocenił język wypowiedzi skarżącego polityka za prowokujący i co najmniej pozbawiony elegancji, lecz jednocześnie stwierdził, że skoro swoboda wypowiedzi dziennikarza zawiera możliwość stosowania pewnej dozy przesady, a nawet prowokacji, to także polityk, który odpowiada na łamach prasy na krytykę wyrażoną w stosunku do niego, powinien mieć możliwość odpowiedzi według tych samych zasad. Dlatego też Trybunał ustalił, że sądy krajowe nie wykazały w sposób przekonujący istnienia naglącej potrzeby społecznej, która nakazywałaby postawienie ochrony dziennikarza ponad prawem polityka do swobody wypowiedzi oraz interesem ogólnym, gdy w grę wchodzą kwestie wolnej gry w debacie politycznej.
W sprawie Sokołowski przeciwko Polsce, skarga nr 75955/01, meritum sprawy dotyczyło ulotki opublikowanej przez jedną z partii politycznych, w której zawarto informacje o wyborze do komisji wyborczych członków urzędującej rady gminy. Ponadto w ulotce wymieniono nazwiska radnych, w tym J. K. oraz informację odnośnie wynagrodzenia pobranego w związku z udziałem w komisji wyborczej wraz z przeliczeniem go na określone dobra konsumpcyjne. Powyższe sugerować miało, że na taką kwotę radni dokonać mieli kradzieży na szkodę mieszkańców gminy, którzy nie uczestniczyli w prawach komisjach wyborczych. J. K wytoczył przeciwko skarżącemu, jako autorowi ulotki, sprawę karną z oskarżenia prywatnego o zniesławienie. Skarżący został uznany winnym i skazany na karę pieniężną.
W wyroku z dnia 29 marca 2005 roku Trybunał stwierdził, że tekst będący przedmiotem sporu nie stanowił ataku personalnego na J. K., a ulotka dotyczyła kwestii stanowiących przedmiot zainteresowania publicznego. Trybunał zwrócił także uwagę na ironiczny i satyryczny charakter tekstu ulotki, co przesądziło o tym, że stanowiła ona rodzaj opinii, a nie stwierdzenie faktu (domniemana chęć okradzenia obywateli). Odnosząc się do wysokości kary pieniężnej Trybunał wskazał, że orzeczona grzywna równa była miesięcznemu uposażeniu skarżącego i dlatego winna być oceniana jako surowa, zwłaszcza że w razie jej niewykonania mogła być zastąpiona karą zastępczą 3 miesięcy i 10 dni pozbawienia wolności.
W sprawie Kuliś przeciwko Polsce, skarga nr 15601/02, tłem stanu faktycznego było rzekome uprowadzenie córki ówczesnego wicemarszałka Sejmu RP. Skarżący w tej sprawie wydawca ogólnopolskiego tygodnika został pozwany przez tegoż polityka i jego rodzinę o naruszenie dóbr osobistych w związku z opublikowaniem wywiadu z wypowiedziami rozmówcy gazety, w których odnosił się on do kwalifikacji rodzicielskich powodów oraz prezentował własne oceny życia rodzinnego, a także nazwał powoda kłamcą. Skarżący ostatecznie przegrał proces cywilny i został zobowiązany do opublikowania przeprosin. 
W wyroku z dnia 18 marca 2008 roku Trybunał przypomniał, że zgodnie z artykułem 10 ust. 2 Konwencji istnieją niewielkie możliwości ograniczenia wypowiedzi politycznych lub debaty w kwestiach stanowiących przedmiot zainteresowania opinii publicznej. Zdaniem Trybunału, choć przepis ten stwarza podstawy ochrony reputacji wszystkich jednostek, w tym polityków, to jednak w takich sytuacjach przesłanki dla ochrony muszą zostać zestawione z interesem, jakim jest otwarta dyskusja w sprawach politycznych. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że prasa odgrywa wybitną rolę w państwie prawa, wiadomości oparte na wywiadach tworzą jeden z najważniejszych środków, poprzez które prasa może odgrywać rolę „publicznego strażnika” w społeczeństwie demokratycznym. Dlatego też sankcja cywilna nałożona na dziennikarza za umożliwienie rozpowszechnienia stwierdzeń poczynionych przez inną osobę w wywiadzie zahamowałaby wkład prasy w dyskusję na temat spraw dotyczących interesu publicznego. Trybunał jedynie na marginesie stwierdził, że dominująca pozycja, jaką posiadają osoby sprawujące władzę, wpływa na to, że powinny one powstrzymywać się od wszczynania postępowań karnych, w szczególności, kiedy dostępne są inne środki służące odpowiedzi na krytykę ze strony adwersarzy. Jednocześnie, w ocenie Trybunału, polityczna inwektywa często rzutuje na sferę prywatną, lecz jest to ryzyko związane z polityką oraz wolną debatą, która z kolei jest gwarancją społeczeństwa demokratycznego. W konkluzji Trybunał stwierdził, że wprawdzie w trakcie debaty politycznej należy zachować pewne minimalne standardy dokładności i umiarkowania, a reputacja polityków winna być poddana ochronie przewidzianej w Konwencji, to jednak stwierdzenia użyte przez skarżącego nie stanowiły osobistego ataku na polityka i zostały poparte wystarczającym materiałem źródłowym.
W sprawie Malisiewicz-Gąsior przeciwko Polsce, skarga nr 43797/98, meritum sprawy pośrednio związane było z wyżej omówioną i dotyczyło opublikowania przez skarżącą dwóch artykułów oraz oświadczeń w lokalnym radiu i telewizji, w których zarzuciła znanemu politykowi nadużycie władzy w czasie, gdy sprawował funkcję wicemarszałka Sejmu RP. Skarżąca była matką mężczyzny, z którym uciekła córka wskazanego polityka, w związku z czym ona i jej mąż stali się przedmiotem określonych działań ze strony właściwych służb państwowych. Skarżąca w trakcie kampanii wyborczej, w której brała udział jako niezależny kandydat do Senatu RP, powołała wskazane wyżej okoliczności, obarczając za ich zaistnienie znanego polityka. W toku wytoczonego w trybie prywatnoskargowym postępowania karnego przeciwko skarżącej, sądy krajowe uznały, iż oświadczenia skarżącej były zniesławiające, nieprawdziwe, zaś ona sama nie broniła społecznie uzasadnionego interesu, a próbowała jedynie osiągnąć partykularny cel w postaci wygranej wyborczej. Skarżącą skazano na karę pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania oraz nakazano opublikowania przeprosin. 
W wyroku z dnia 6 kwietnia 2006 roku Trybunał, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz uprzednie osobiste doznania skarżącej, doszedł do przekonania, że zarzuty skarżącej nie stanowiły nieuzasadnionego ataku i wpisywały się w ton debaty politycznej. Nawet jeśli jej oświadczenia zawierały ostre słowa, to były one skierowane przeciwko znanemu politykowi, w stosunku do którego granice dopuszczalnej krytyki są szersze niż osoby prywatnej. Odnosząc się do kwestii kary Trybunał stwierdził, że zniesławienie polityka w kontekście debaty politycznej nie uzasadnia wymierzenia skarżącej kary pozbawienia wolności i powyższe musiało wywrzeć znaczny wpływ na swobodę wypowiedzi w debacie politycznej w ogólności.
W sprawie Wojtas-Kaleta przeciwko Polsce, skarga nr 20436/02, meritum sprawy dotyczyło dopuszczalnych granic krytyki dziennikarskiej w zakresie polityki programowej mediów publicznych. Skarżąca była pracownikiem TVP S. A. Oddział we Wrocławiu i jednocześnie przewodniczącą Syndykatu Dziennikarzy Polskich (SDP). W jednym z artykułów w gazecie ogólnopolskiej, który dotyczył usunięcia z anteny mediów publicznych dwóch programów dotyczących muzyki klasycznej, zamieszczono wypowiedź skarżącej, jako przewodniczącej SDP, w którym krytycznie odniosła się ona do wskazanego faktu. Ponadto skarżąca podpisała list 34 przedstawicieli środowisk kulturalnych i artystycznych Wrocławia do zarządu TVP S. A., w którym podkreślono wartość muzyki klasycznej dla tożsamości narodowej oraz zarzucono brak spójnej polityki w zakresie propagowania tego rodzaju muzyki, co z kolei stanowić miało zagrożenie dla rozwoju kultury narodowej. W związku z powyższym pracodawca udzielił skarżącej nagany za naruszenie przepisów wewnątrzkorporacyjnych, dotyczących ochrony dobrego imienia spółki. Skarżąca nieskuteczne wniosła odwołanie wewnątrz spółki, a sądy nie uwzględniły jej powództwa o uchylenie nagany. 
W wyroku z dnia 16 lipca 2009 roku Trybunał wskazał, że artykułu 10 Konwencji w zakresie wolności wypowiedzi obejmuje ochroną zarówno miejsce pracy, jak i urzędników zatrudnionych w sektorze publicznym. Choć Trybunał wskazał, że pracownik jest zobowiązany w stosunkach z pracodawcą zachować lojalność, rezerwę i dyskrecję, niemniej jednak dziennikarze z natury swojego zawodu przekazują wiadomości i opinie, a w konsekwencji zasada zachowania dyskrecji i inne ograniczenia nie mogą mieć jednakowo silnego zastosowania w ich przypadku. Zatem w tej sprawie obowiązki skarżącej, jako pracownika, zostały przeciwstawione istocie wykonywanego zawodu dziennikarza mediów publicznych oraz prawu do swobodnej wypowiedzi. Trybunał zwrócił uwagę, że sądy rozpatrujące powództwo skarżącej skupiły się wyłącznie na zbadaniu, czy i jak zachowanie skarżącej działało na szkodę pracodawcy i pominęły całkowicie jej argumenty dotyczące tego, iż działała w interesie publicznym. Trybunał zawarł także uwagi natury ogólnej stwierdzając, że przy rozpoznawaniu tego rodzaju spraw, rozważyć należy następujące okoliczności: nieprawdziwość stwierdzeń użytych publicznie, to czy stwierdzenia stanowiły nieuzasadniony personalny atak oraz to, czy można przypisać ich autorowi działanie w złej wierze w zamiarze obrażenia pracodawcy. W tej sprawie Trybunał stwierdził, że wskazane okoliczności nie zaistniały i dlatego doszło do naruszenie artykułu 10 Konwencji.
W sprawie Kuliś i Różycki przeciwko Polsce, skarga nr 27209/03, tłem stanu faktycznego był zamieszczenie w ogólnopolskim tygodniku artykułu dotyczącego kampanii reklamowej producenta chipsów. W artykule produkt reklamowany nazwano „świństwem”. Z powództwa producenta toczyło się postępowanie cywilne, w którym ostatecznie uwzględniono powództwo i nakazano opublikowanie przeprosin oraz wpłacenie 10.000 zł na cele społeczne. W wyroku z dnia 6 października 2006 roku Trybunał powtórzył, że wolność wyrażania opinii stanowi jeden z głównych fundamentów demokratycznego społeczeństwa oraz jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego członków. 
Odnosząc się do okoliczności sprawy Trybunał, w wyroku z dnia 6 października 2009 roku, stanął na stanowisku, że w toku postępowania cywilnego nie przywiązano należytej wagi do tego, że satyryczny rysunek zawierający określone stwierdzenie, stanowił ripostę autorów na niedopuszczalną ich zdaniem kampanię reklamową, skierowaną do dzieci. Trybunał ocenił, że kampania ta odnosiła się do zachowań seksualnych i kulturowych w sposób nieodpowiedni dla dzieci, a zatem kwestie te pozostawały w zainteresowaniu opinii publicznej. Jednocześnie Trybunał zauważył, że badając podobne sprawy należy wykazać dużą dozę ostrożności zwłaszcza w sytuacji, gdy środki podejmowane przez władze krajowe zniechęcają prasę do podejmowania dyskusji w kwestiach dotykających interesu społecznego, a publikacja dotyczy sfery, w której możliwość ograniczenia wolności wyrażania opinii musi być interpretowana zawężająco. Trybunał stwierdził, że sądy orzekające nie uwzględniły tego, że prasa ma obowiązek przekazywać informacje i opinie w kwestiach pozostających w zainteresowaniu społecznym, a czyniąc to może odwoływać się do przesady, a nawet prowokacji, posługując się stwierdzeniami „o nieco nieumiarkowanym charakterze”. Wprawdzie w niniejszej sprawie użyto sformułowania przesadnego, jednakże nastąpiło to w reakcji na hasła użyte w kampanii reklamowej. Dlatego też zastosowane środki prawne nie były proporcjonalne do celu, jaki miały osiągnąć, zaś ingerencja nie była niezbędna w demokratycznym społeczeństwie. 
W sprawie Kubaszewski przeciwko Polsce, skarga nr 571/04, skarżący wygłosił przemówienie na sesji Rady Gminy, w którym odniósł się do niewłaściwego wykorzystania środków budżetowych, używając sformułowań dotyczących m. in. prania brudnych pieniędzy. Ponadto w prasie lokalnej ukazał się artykuł, który przypisywał skarżącemu autorstwo wypowiedzi dotyczącej zaginięcia miliona złotych z budżetu gminy. Z powództwa członków zarządu gminy toczyło się postępowanie cywilne o ochronę dóbr osobistych, po przeprowadzeniu którego ostatecznie uznano, że większość sformułowań skarżącego mieściło się w ramach dozwolonej krytyki, a jedynie sformułowania dotyczące prania brudnych pieniędzy granicę tą przekraczały, Dlatego też Sąd nakazał skarżącemu zamieszczenie przeprosin w prasie oraz na forum Rady Gminy. 
Rozstrzygając sprawę wyrokiem z dnia 2 maja 2010 roku Trybunał stwierdził, że choć nałożenie obowiązku opublikowania przeprosin stanowiło przewidzianą prawem ingerencję w prawo do wolności wyrażania opinii w postaci, a nałożenie tej sankcji służyło osiągnięciu prawnie uzasadnionego celu, to jednak ingerencja ta nie była proporcjonalna i niezbędna w społeczeństwie demokratycznym. Zdaniem Trybunału posiedzenie Rady Gminy stanowi najlepsze miejsce do poruszenia wszystkich kwestii dotyczących nieprawidłowości finansowych w samorządzie lokalnym. W tym kontekście Trybunał wskazał, że korzystanie z wolności słowa ma szczególne znaczenie dla wybranych w wyborach przedstawicieli społeczeństwa, gdyż reprezentują oni swój elektorat, zwracają uwagę na jego problemy i chronią jego interesy. Dlatego też, w ocenie Trybunału, zarzuty dotyczące prania brudnych pieniędzy były częścią debaty politycznej, zaś te ostre słowa nie były skierowane personalnie przeciwko konkretnej osobie, a dotyczyły Zarządu Gminy jako całości, którego członkami są lokalni politycy, dla których granice dozwolonej krytyki są szersze. Zdaniem Trybunału wybrany w wyborach przedstawiciel ma prawo zadawać kłopotliwe pytania dotyczące wydatków publicznych oraz dopuszczać się demaskatorskiej krytyki polityków odpowiedzialnych za zarządzanie funduszami publicznymi, a ci ostatni, w sytuacji wystawienia na złośliwe uwagi w otoczeniu publicznym, winni wykazać większą dozę tolerancji niż osoby prywatne. W ocenie Trybunału zezwolenie na daleko idące ograniczenia wypowiedzi politycznych w pojedynczych sprawach, miałoby niewątpliwy wpływ na przestrzeganie prawa do wolności wyrażania opinii w ogólności w danym Państwie. Jednocześnie Trybunał ocenił, że wprawdzie środki prawne o charakterze cywilnym są właściwe w przypadku zniesławienia, jednakże ocenie podlega proporcjonalność zastosowanych w ich toku ingerencji. W niniejszej sprawie, choć Trybunał ocenił zastosowaną ingerencję jako łagodną, jednak uznał że sądy krajowe przekroczyły wąski margines uznania i nie istniał uzasadniony związek proporcjonalności pomiędzy zastosowanymi środkami, a prawnie uzasadnionym celem ich zastosowania. Tym samym poprzez brak zachowania właściwej równowagi pomiędzy interesami dotyczącymi ochrony dobrego imienia polityków, a prawem wybranego przedstawiciela społeczeństwa do korzystania ze swobody wypowiedzi, doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji. Zbliżone uwagi merytoryczne, przy podobnym stanie faktycznym, Trybunał sformułował w wyroku z dnia 22 czerwca 2010 roku w sprawie Kurłowicz przeciwko Polsce, skarga nr 41029/06.
W sprawie Kwiecień przeciwko Polsce, skarga nr 51744/99, skarżący w czasie samorządowej kampanii wyborczej, w której S. L. (kierownik urzędu rejonowego) kandydował do rady miejskiej, wysłał do niego list otwarty, w którym zarzucił mu, że pełniąc funkcję kierownika Urzędu Rejonowego wykonywał swojej funkcje niekompetentnie i z naruszeniem prawa oraz zażądał wycofania się przez S. L. z kandydowania w wyborach. W związku z powyższym S. L., w trybie wyborczym, skierował przeciwko skarżącemu skargę, w której zwrócił się o nakazanie skarżącemu sprostowania nieprawdziwych informacji zawartych w liście otwartym oraz opublikowanie sprostowania. Sąd nakazał skarżącemu opublikowanie sprostowania oraz nałożył na niego karę pieniężną i zadośćuczynienie dla S. L. w łącznej kwocie 20 tys. zł. 
W wyroku z dnia 9 stycznia 2007 roku Trybunał uznał naruszenie artykułu 10 Konwencji i wskazał, że wolne wybory oraz wolność wypowiedzi, w szczególności wolność prowadzenia debaty politycznej, tworzą fundament każdego systemu demokratycznego. Dlatego też jest szczególnie istotne, aby w okresie poprzedzającym wybory, informacji i opinie wszelkiego rodzaju mogły być swobodnie rozpowszechniane. Zdaniem Trybunału celem listu skarżącego było zwrócenie uwagi ogółu głosujących, czy S. L. jest odpowiednim kandydatem do sprawowania funkcji w organach samorządowych i dlatego tez kwestie te leżały w zainteresowaniu społecznym lokalnej wspólnoty. Trybunał wyraził także pogląd, że opinie i informacje rozpowszechniane w trakcie kampanii wyborczej winny być traktowane jako część debaty na tematy leżące zainteresowaniu społecznym, chyba że istnieje powód aby postępować odmiennie, przy czym ograniczenia wolności w tej sferze winny być interpretowane zawężająco. Trybunał przypomniał także, że władza w społeczeństwie demokratycznym podlega stałemu nadzorowi ze strony obywateli i każdy powinien mieć możliwość zwrócenia uwagi opinii publicznej na sytuacje, które uważa za bezprawne, pod warunkiem, że działa w dobrej wierze. Stwierdzając naruszenie artykułu 10 Konwencji Trybunał podkreślił, że skarżący nie działał w złej wierze, zaś nałożone na skarżącego sankcje pieniężne były maksymalnie wysokie, nieproporcjonalne do celu, jakiemu miały służyć.
W sprawie Długołęcki przeciwko Polsce, skarga nr 23806/03, meritum sprawy dotyczyło opublikowania przez skarżącego, który był dziennikarzem, na dwa dni przed wyborami, artykułu na temat lokalnego polityka A. W., kandydata w wyborach, byłego wójta gminy, któremu zarzucił m. in. że osiągnął kolejny poziom niekompetencji. W toku postępowania karnego w trybie prywatnoskargowym sąd warunkowo umorzył wobec skarżącego postępowanie karne, nakazując opublikowanie przeprosin oraz wpłatę 50 zł na cel społeczny. 
Wyrokiem z dnia 24 lutego 2009 roku stwierdził naruszenie artykułu 10 Konwencji oraz zwrócił uwagę, że sądy krajowe, uznając za przestępstwo opisaną wyżej wypowiedź, nie wzięły pod uwagę, że była to wypowiedź o charakterze cennym oraz przyjęły wąską definicję tego, co może być uznawane za dopuszczalną krytykę, wyłączając z jej zakresu wypowiedzi pogardliwe lub wyrażające brak szacunku. Ponadto sądy nie uwzględniły kontekstu ożywionej dyskusji politycznej oraz prawa skarżącego do przekazywania informacji w kwestiach politycznych i innych, dotyczących interesu publicznego. Pomimo relatywnie łagodnych konsekwencji prawnych wobec skarżącego, Trybunał stwierdził, że była to swoista cenzura, która jest środkiem mającym zniechęcić dziennikarza do wypowiadania się krytycznie w przyszłości i włączania się do debaty publicznej. Taka ingerencja nie była zatem proporcjonalna do celu, jakiemu miała służyć. Jedynie na marginesie wskazać należy, że bardzo podobne rozważania merytoryczne, przy zbliżonym stanie faktycznym, Trybunał sformułował w wyroku z dnia 19 grudnia 2006 roku w sprawie Dąbrowski przeciwko Polsce, skarga nr 18235/02).
W sprawie Wizerkaniuk przeciwko Polsce, skarga 18990/05 Trybunał skrytykował instytucję autoryzacji w Prawie prasowym. Sprawa dotyczyła wywiadu udzielonego przez polityka dziennikarzom zatrudnionym przez skarżącego, a następnie publikacji tego materiału pomimo odmowy autoryzacji tekstu. W rezultacie postępowanie zakończyło się wydaniem wyroku, mocą którego postępowanie karne wobec oskarżonego zostało warunkowo umorzone na okres próby wynoszący jeden rok, przy czym sąd zobowiązał skarżącego do uiszczenia świadczenia pieniężnego w kwocie 1000 złotych na rzecz jednego z polskich stowarzyszeń. 
Wyrokiem z dnia 5 lipca 2011 roku Trybunał stwierdził naruszenie art. 10 Konwencji. Trybunał podkreślił, że sądy krajowe nie odniosły się w ogóle do zawartości tekstu w kontekście ewentualnego jego zniekształcenie przez dziennikarzy, zaś wymierzona skarżącemu kara uzasadniona była jedynie brakiem wymaganej autoryzacji udzielającego wywiadu. W ocenie Trybunału fakt ten, w połączeniu z tym, że sprawa dotyczyła polityka, stał w sprzeczności ze standardami Trybunału. Trybunał zauważył także, że autoryzacja umożliwia de facto politykom powstrzymywanie dziennikarzy od publikacji materiałów zawierających niekorzystne dla udzielających wywiadu informacje bez względu na to, czy są prawdziwe i trafne. Trybunał podniósł także, że ustawa Prawo prasowe obowiązuje od 27 lat – to jest jeszcze od czasów reżimu komunistycznego - i pomimo jej wielokrotnych nowelizacji przepisy dotyczące autoryzacji nie zostały zmienione, co stoi w sprzeczności z zasadami społeczeństwa demokratycznego.

W sprawie Kaperzyński przeciwko Polsce, skarga nr 43206/07, Trybunał zajął stanowisko w związku ze skazaniem dziennikarza za brak opublikowania sprostowania do artykułu dotyczącego nieprawidłowości w działalności lokalnych polityków. 
Trybunał, stwierdzając naruszenie art. 10, w wyroku z dnia 3 kwietnia 2012 roku podkreślił, że skazanie takie w okolicznościach sprawy naruszało wolność słowa. Zdaniem Trybunału wprawdzie prawo do repliki prasowej jest uzasadnionym elementem regulacji wolnych mediów i samo w sobie nie jest sprzeczne z wymogami Konwencji, jednak tej sprawie doszło do skazania i ukarania dziennikarza sankcją karną za odmowę publikacji nadesłanego listu, co nie dawało się pogodzić z zasadą proporcjonalności. W tym kontekście wskazano, że skarżący nie dopełnił „technicznego” obowiązku zamieszczenia listu wójta i nie udzielił informacji o przyczynach swojej decyzji. W takich sprawach, nawet jeśli redaktor naczelny nie dopełnił obowiązku uzasadnienia odmowy publikacji listu, nakładanie na niego sankcji karnych jest niedopuszczalne. Trybunał powtórzył, że odpowiedzialność karna, zwłaszcza gdy wiąże się z pozbawieniem możliwości dalszego wykonywania pracy dziennikarskiej, może wywołać wśród mediów tzw. efekt mrożący i zniechęcać ich do podejmowania kontrowersyjnych, ale istotnych tematów.
Sprawa Lewandowska-Malec przeciwko Polsce, skarga nr 39660/07 dotyczyła skierowania przez skarżącą, radną miejską, głosu w dyskusji na temat listu otwartego burmistrza miasta kwestionującego zgodność z Konstytucją RP działalności Komisji Orzekających Regionalnych Izb Obrachunkowych. W przedmiotowym tekście, umieszczonym na Internetowym Serwisie Samorządowym, skarżąca zarzuciła burmistrzowi między innymi bezprawne naciski na prokuraturę badającą sprawy nieprawidłowości stwierdzonych protokołem kontroli Regionalnych Izb Obrachunkowych, zakup samochodu służbowego oraz poświadczenia nieprawdy w kartach drogowych samochodu służbowego. W rezultacie, burmistrz wniósł prywatny akt oskarżenia przeciwko skarżącej, zaś wyrokiem z dnia 12 września 2006 roku Sąd Rejonowy w Wieliczce uznał Izabelę Lewandowską-Malec za winną przestępstwa pomówienia, wymierzając jej karę grzywny w wysokości 150 stawek dziennych, ustalając wysokość jednej stawki dziennej na kwotę 50 złotych oraz orzekł podanie wyroku do publicznej wiadomości. 
W wyroku z dnia 18 września 2012 roku Trybunał podzielił zarzut skarżącej z art. 10 Konwencji i stwierdził, że w realiach niniejszej sprawy, z uwagi stosowne regulacje prawne stanowiące gwarancję legalności ingerencji władz krajowych, jak również jej celowość z punktu widzenia ochrony dóbr osób trzecich, w tym konkretnym przypadku burmistrza, ocenie Trybunału podlegała jedynie proporcjonalność takiej ingerencji z punktu widzenia konieczności w społeczeństwie demokratycznym. W tym kontekście Trybunał odwołał się do wypracowanych na gruncie swojego orzecznictwa standardów w zakresie różnic pomiędzy faktami i ocenami, dopuszczalności szerszej krytyki w odniesieniu do osób pełniących funkcje publiczne, jak również znaczenia - z punktu widzenia swobody wypowiedzi - debaty publicznej. Trybunał odwołał się również do wyciągniętych w stosunku do skarżącej konsekwencji prawnych, które nawet zakładając, że sankcja karna sama w sobie nie stanowi naruszenia Konwencji, uznał za nadmierne. Trybunał wskazał, że wyrok skazujący, w połączeniu z karą finansową, mogą wpływać negatywnie na swobodę wypowiedzi, zniechęcając do krytyki osoby burmistrza.
W sprawie Jucha i Żak przeciwko Polsce, skarga nr 19127/06, Trybunał zajmował się kwestią skazania dziennikarzy za artykuł dotyczący radnego miejskiego i wiceprzewodniczącego rady miejskiej. W treści artykułu zawarto tezę, że miał on dopuścić się złamania prawa, a jego działania miały charakter przestępczy. W procesie zainicjowanym przez radnego z art. 212 k.k. sąd uznał ich winę i wymierzył kary grzywny w wysokości 500 zł. 
W wyroku z dnia 23 października 2012 roku Trybunał stwierdził naruszenie art. 10 Konwencji i podkreślił, że w swoich artykułach skarżący opisali karierę polityczną M.C., sposób w jaki był postrzegany przez innych radnych, jak również odwołali się do ilości postępowań sądowych, w których uczestniczył. Niewątpliwie kwestie te mieściły się w zakresie zainteresowania opinii publicznej, a relacjonowanie ich stanowiło jedno z zadań mediów w społeczeństwie demokratycznym. M.C. był funkcjonariuszem publicznym pochodzącym z wyborów, a zatem winien wykazywać się większą tolerancją na krytykę. Ponadto, skarżący byli dziennikarzami, a wszelkie ograniczenia mające wpływ na rolę prasy i dostęp do informacji, które opinia publiczna ma prawo otrzymać, powinny być uzasadnione jedynie poprzez odwołanie się do wyjątkowo poważnych przyczyn. Zdaniem Trybunału sądy krajowe w sposób zbyt wąski i formalistyczny zinterpretowały wypowiedzi skarżących. Ponadto, stopień precyzji przy ustalaniu zasadności zarzutu przez sąd nie może być porównywany z tym dokonywanym przez dziennikarza podczas wyrażania opinii w kwestii stanowiącej przedmiot zainteresowania opinii publicznej, w szczególności jeśli opinia taka jest wyrażana w formie sądu wartościującego. W niniejszej sprawie, zdaniem Trybunału, skarżący działali w dobrej wierze w celu dostarczenia szczegółowej i rzetelnej informacji zgodnie z zasadami etyki dziennikarskiej. W trakcie przygotowania artykułów konsultowali się ze znaczną liczbą byłych współpracowników M.C. oraz lokalnych polityków, celem uzyskania jak najbardziej obiektywnego obrazu. Poprosili nawet M.C. o komentarz co do postępowań sądowych, w które był zaangażowany, jednakże ten odmówił. Ponadto, zarówno treść, jak i ton artykułów były zrównoważone. Sądy krajowe ograniczyły swoją ocenę do pewnych ustępów z artykułów i zasadniczo pominęły ogólnie krytyczną opinię co do działalności M.C. jako lokalnego polityka, potwierdzoną informacjami z różnych źródeł. Dlatego też Trybunał uznał, iż przyczyny wskazane przez sądy krajowe nie były „istotne i wystarczające” do uzasadnienia tej konkretnej ingerencji, a zastosowane przez nie standardy nie były w pełnym zakresie zgodne z tymi, które mieszczą się w Art. 10 Konwencji.

W sprawie Koniuszewski przeciwko Polsce, skarga nr 619/12, Trybunał zajmował się po raz kolejny zajmował się skazaniem dziennikarza w związku z serią krytycznych artykułów na temat jakości paliw sprzedawanych na stacjach benzynowych i ich wpływu na silniki samochodowe. Skarżący był dziennikarzem tygodnika „Auto-Świat” i przygotowując publikacje opierał się na raporcie rządowym opisującym nieprawidłowości na poszczególnych stacjach benzynowych sprzedających paliwo odbiegające od dopuszczalnych norm. Przedmiotowe publikacje stały się przyczyną skazania skarżącego w postępowaniu karnym, w którym oskarżono go o pomówienie i skazano na karę grzywny w wysokości 2 000 zł oraz nawiązkę w wysokości 500 zł, a także zasądzenia na drodze cywilnej kwoty 10 000 zł w związku z naruszeniem dóbr osobistych właściciela jednej ze stacji benzynowych. 
W wyroku z dnia 14 czerwca 2016 roku Trybunał stwierdził, że ingerencja w gwarantowaną skarżącemu wolność słowa była zgodna z prawem, a także służyła uzasadnionemu prawnie celowi, jakim jest ochrona dobrego imienia osób trzecich. Nie była jednak proporcjonalna. Trybunał zwrócił uwagę, że przygotowując sporne publikacje skarżący opierał się na wynikach oficjalnego, rządowego raportu, stwierdzającego nieprawidłowości w jakości paliw dostępnych na różnych stacjach benzynowych. W ocenie Trybunału fakt ten zwalniał skarżącego z obowiązku przeprowadzenia niezależnego śledztwa dziennikarskiego, które miałoby potwierdzić bądź wykluczyć prawdziwość zawartych w raporcie danych. Za brakiem proporcjonalności ingerencji w swobodę wypowiedzi skarżącego przemawia również charakter zastosowanych w stosunku do niego sankcji, gdyż skarżący został jednocześnie skazany w procesie karnym oraz zasądzono od niego odszkodowanie w procesie cywilnym. W konsekwencji doszło do naruszenia art. 10 Konwencji.
W sprawie Ziembiński (nr 2) przeciwko Polsce, skarga nr 1799/07, Trybunał zajął stanowisko w związku ze skazaniem dziennikarza za zniewagę w związku z opublikowaniem artykułu, w którym skrytykował propozycje biznesowe w regionie polegające na rozwoju fermy przepiórek w regionie. W artykule skarżący pośrednio odniósł się do kilku osób związanych z propozycją, jednak nie wymienił nazwisk. W efekcie m. in. burmistrz Radomska i dwie inne osoby złożyły prywatny akt oskarżenia przeciwko skarżącemu zarzucając zniesławienie. Skarżący został uznany za winnego przestępstwa z art. 216 k.k., za co wymierzono mu grzywnę w wysokości 10.000 zł. 
W wyroku z dnia 5 października 2016 roku Trybunał stwierdził, że sformułowania zawarte w artykule mieściły się w ramach dopuszczalnej przesady. Zdaniem Trybunału satyra jest formą przekazu i społecznego komentarza, zaś jej nieodłącznym elementem jest przesada i zniekształcenie rzeczywistości. Sądy krajowe nie odniosły się do słów użytych przez skarżącego w świetle całego artykułu i nie wyjaśniły wystarczająco skazania za przestępstwo znieważenia. W konsekwencji ingerencja w prawo skarżącego do wolności wyrażania opinii była nieproporcjonalna.
W sprawie Kącki przeciwko Polsce, skarga nr 10947/11, wobec skarżącego, dziennikarza, który opublikował autoryzowany wywiad z rozmówczynią zarzucającą jednemu z polityków nepotyzm, warunkowo umorzono postępowanie i zasądzono świadczenie pieniężne w kwocie 1100 zł oraz obciążono kosztami procesu. Sądy krajowe uznały, iż sam fakt autoryzacji wywiadu nie zwalniał skarżącego z obowiązku zachowania szczególnej staranności, w ramach której zobowiązany był do potwierdzenia prawdziwości uzyskanych w rozmowie informacji, z których część była ponad wszelką wątpliwość nieprawdziwa. 
W wyroku z dnia 4 lipca 2017 roku Trybunał przychylił się do zarzutu naruszenia art. 10 Konwencji. Z uwagi na fakt, iż ingerencja w swobodę wypowiedzi skarżącego była zgodna z prawem i służyła prawnie uzasadnionemu celowi Trybunał w swoich rozważaniach skupił się na jej proporcjonalności i konieczności w demokratycznym państwie prawa. Wskazał w tym zakresie, że wprawdzie od dziennikarza wymaga się sprawdzenia informacji, przy czym jedynie w rozsądnych granicach. Jednocześnie przy ocenie rzetelności dziennikarskiej należy wziąć pod uwagę charakter publikacji. W realiach przedmiotowej sprawy sporna publikacja była autoryzowanym wywiadem, który nie zawierał własnych stwierdzeń skarżącego, tylko jego rozmówczyni. Trybunał zwrócił również uwagę na nieproporcjonalność zastosowanej w odniesieniu do skarżącego sankcji wskazując, iż informacja o warunkowym umorzeniu postępowania karnego, pomimo, iż obiektywnie mniej dotkliwa niż o skazaniu, będzie widniała w Krajowym Rejestrze Karnym.

W sprawie Słomka przeciwko Polsce, skarga nr 68924/12, sąd krajowy wymierzył skarżącemu karę porządkową 14 dni pozbawienia wolności za obrazę sądu w związku z wykrzykiwaniem haseł w czasie procesu wysokiej rangi członków Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, którzy w 1981 roku podjęli decyzję o wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce. Postanowienie o ukaraniu zostało ogłoszone pod nieobecność skarżącego, a kilka dni później został on zatrzymany i doprowadzony do jednostki penitencjarnej. 
W wyroku z dnia 6 grudnia 2018 roku Trybunał stwierdził, że działania skarżącego miały na celu krytykę sądownictwa, a nie obrażanie sądu. Skarżący został ukarany przez tych samych sędziów, bez możliwości przedstawienia swoich argumentów. Trybunał zauważył, że skład orzekający liczył trzech sędziów i że nie przeprowadzono odrębnego postępowania przed innym składem w sprawie odpowiedzialności skarżącego za jego zachowanie. Zdaniem Trybunału sytuację pogarszał fakt, że skarżący nie miał możliwości przedstawienia swojego stanowiska, a postanowienie w sprawie kary porządkowej było lakoniczne. Ponadto nałożona na skarżącego kara była najbardziej dotkliwą z kar przewidzianych w obowiązujących przepisach. Chociaż sąd odwoławczy uzasadnił swoje postanowienie, a skarżący mógł przedstawić argumenty na swoją obronę w postępowaniu odwoławczym, nie naprawiło to wcześniejszych uchybień proceduralnych. Ponadto zażalenie skarżącego nie miało żadnego praktycznego wpływu na jego sytuację, ponieważ w momencie jego rozpoznawania odbył on już całą karę. Trybunał zauważył, że sądy, podobnie jak inne instytucje publiczne, podlegają krytyce i kontroli, ale należy wyraźnie odróżnić wypowiedzi obraźliwe dla sądu lub jej członków od krytyki. W ocenie Trybunału nastąpiła ingerencja w prawo do wolności wypowiedzi skarżącego, z uwagi na nałożoną na niego w związku z jego zachowaniem karę porządkową pozbawienia wolności. Trybunał uznał, że kara jako taka była zgodna z prawem i dążyła do zgodnego z prawem celu w rozumieniu art. 10. Jednocześnie, Trybunał odnotował, że postanowienie sądu naruszyło art. 6 i uznał, że ograniczeniu prawa skarżącego do wolności wypowiedzi nie towarzyszyły skuteczne i odpowiednie zabezpieczenia przeciwko nadużyciom. W związku z powyższym, zdaniem Trybunału doszło do naruszenia art. 10, ponieważ ingerencja w prawa skarżącego nie była konieczna w demokratycznym społeczeństwie.
 Sprawa Rabczewska przeciwko Polsce, skarga nr 8257/13, dotyczyła obrażenia uczuć religijnych przez skarżącą, która jest znaną piosenkarką popową. Skarżąca w 2009 roku udzieliła wywiadu, w którym odnosząc się do Pisma Świętego - miała stwierdzić, że ,,trudno wierzyć w coś, co pisał jakiś napruty winem i palący jakieś zioła…”. Wypowiedź ta wzbudziła kontrowersje i doprowadziła do zawiadomienia prokuratury. W dniu 26 sierpnia 2009 roku po zawiadomieniu o możliwości popełnienia przestępstwa, prokuratura rejonowa odmówiła wszczęcia dochodzenia. Na postanowienie zawiadamiający złożył zażalenie. Sąd rejonowy po ponownym rozpoznaniu sprawy uznał skarżącą winną popełnienia zarzucanego czynu i wymierzył jej grzywnę w wysokości 5000 zł oraz obciążył skarżącą kosztami procesu. Po wniesieniu apelacji przez obrońcę, sąd okręgowy dnia 18 czerwca 2012 roku utrzymał wyrok w mocy i zasądził od skarżącej koszty postępowania odwoławczego. 
W wyroku z dnia 30 stycznia 2023 Trybunał stwierdził, że w niniejszej sprawie sądy krajowe nie dokonały kompleksowej oceny szerszego kontekstu wypowiedzi skarżącej i starannego zrównoważenia jej prawa do wolności wypowiedzi z prawami innych osób do ochrony ich uczuć religijnych. Trybunał podkreślił, że wolność wyrażania opinii obejmuje nie tylko informacje i poglądy przychylnie odbierane, ale także te, które mogą obrażać, szokować lub niepokoić. Ponadto uznał, że nie wykazano, że ingerencja w przedmiotowej sprawie była wymagana, zgodnie z pozytywnymi zobowiązaniami państwa wynikającymi z art. 9 Konwencji w celu zapewnienia pokojowego współistnienia grup i osób religijnych i niereligijnych poprzez zapewnienie atmosfery wzajemnej tolerancji. Trybunał zauważył, że ​​badane wypowiedzi nie stanowiły niewłaściwego lub obraźliwego ataku na obiekt kultu religijnego, mogącego podżegać do nietolerancji religijnej lub naruszać ducha tolerancji, który jest jedną z podstaw społeczeństwa demokratycznego. W konsekwencji Trybunał uznał, że ingerencja w wolność wypowiedzi skarżącej nie była konieczna w demokratycznym społeczeństwie i stwierdził naruszenie artykułu 10 Konwencji. W rezultacie Trybunał nakazał wypłatę skarżącej 10000 euro zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. Wyrok stał się ostateczny  w dniu 30 stycznia 2023 roku.
Sprawa Friedrich i inni przeciwko Polsce, skarga nr 25344/20 i inne, dotyczyła zatrzymania aktywistów Greenpeace podczas protestu przeciwko importowi węgla. 
6 września 2019 roku w porcie w Gdańsku doszło do protestu ekologicznego na pokładzie statku „Rainbow Warrior”. Protestujący blokowali statek transportujący węgiel z Mozambiku do Polski. Protest miał na celu zwrócenie uwagi na problem importu węgla i jego wpływu na środowisko. Skarżący zostali zatrzymani przez polskie służby i oskarżeni o naruszenie przepisów prawa karnego. W ocenie Rządu, interwencja władz była nieunikniona i celowo sprowokowana przez protestujących, a blokada portu była intencjonalnym działaniem mającym na celu wywarcie presji na Rząd. Rząd podkreślił, że protest zakłócał działanie portu, a działania protestujących stwarzały zagrożenie dla bezpieczeństwa, co uzasadniało interwencję władz.
Skarżący złożyli skargę do Trybunału, twierdząc, że ich zatrzymanie i postępowanie karne stanowiły naruszenie ich praw, w tym wolności zgromadzeń i wyrażania opinii (artykuły 5,10,11 i 13).Trybunał uznał, że chociaż działania aktywistów miały na celu zwrócenie uwagi na istotny problem społeczny, to jednak ich forma mogła stanowić zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa. W związku z tym Trybunał stwierdził, że ingerencja władz polskich w postaci zatrzymania i wszczęcia postępowania karnego była uzasadniona i proporcjonalna do zaistniałej sytuacji. Trybunał stwierdził, że doszło do naruszenia art. 5 Konwencji w odniesieniu do zatrzymania wszystkich skarżących od wieczora 9 września 2019 roku do wczesnego ranka 10 września 2019 roku, jak również w odniesieniu do pierwszego i drugiego skarżącego z powodu braku uzasadnionego podejrzenia, że popełnili oni przestępstwo oraz ich przetrzymywania od wczesnych godzin porannych w dniu 10 września 2019 r. do ich zwolnienia w dniu 11 września 2019 r. Ponadto, Trybunał stwierdził, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do wszystkich skarżących. Trybunał wskazał, że choć wolność zgromadzeń i wyrażania opinii są fundamentalnymi prawami, to jednak mogą one podlegać ograniczeniom, jeśli jest to konieczne w demokratycznym społeczeństwie dla ochrony porządku publicznego, bezpieczeństwa czy praw innych osób.
W sprawie Guz przeciwko Polsce, skarga nr 965/12, skarżący będący sędzią sądu rejonowego na początku 2009 roku ubiegał się o awans na stanowisko sędziego sądu okręgowego. W ramach procedury awansowej sędzia-wizytator sporządziła sprawozdanie oceniające jego pracę, w którym wskazała na potrzebę poprawy skuteczności prowadzonych postępowań i stabilności orzecznictwa. Sędzia-wizytator stwierdziła również, że na tym etapie przedwczesne było zatwierdzenie jego kandydatury. Skarżący w swoich pisemnych uwagach do tego sprawozdania uznał ocenę za pobieżną, nierzetelną i tendencyjną, a zarzut niesubordynacji określił jako niepoważny i mający źródła osobiste. W czerwcu 2010 roku zostało wszczęte przeciwko skarżącemu postępowanie dyscyplinarne dotyczące pisemnych uwag skarżącego z dnia 26 marca 2009 roku kwestionujących sprawozdanie z oceny sędzi-wizytator - zarówno w odniesieniu do jego pracy, jak i do współpracy z przełożonymi; podtrzymania pisemnych uwag na posiedzeniu walnego zgromadzenia sędziów sądu okręgowego oraz uwag skarżącego dotyczących sprawozdania z oceny jego pracy, jakie zawarł w odwołaniu od uchwały KRS. W marcu 2011 roku sąd apelacyjny, orzekający jako sąd dyscyplinarny, uznał skarżącego winnym uchybienia godności sprawowanego urzędu. Sąd wymierzył mu najniższą możliwą karę – upomnienie. Skarżący odwołał się od wyroku, jednak Sąd Najwyższy utrzymał go w mocy. W dniu 17 listopada 2011 roku skarżący wniósł skargę konstytucyjną. Zarzucił, że art. 107 ust. 1 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych z dnia 21 lipca 2001 roku w zakresie, w jakim dotyczył odpowiedzialności za naruszenie godności urzędu sędziowskiego, był niezgodny z art. 2, art. 42 ust. 1, art. 54 ust. 1 i art. 178 ust. 1 Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny odmówił nadania dalszego biegu skardze między innymi z uwagi na fakt, iż zarzuty skarżącego zmierzały do zakwestionowania aktu stosowania prawa, a nie zgodności z Konstytucją przepisów, które stanowiły podstawę ukarania dyscyplinarnego. 
W 2012 roku skarżący złożył skargę do Trybunału w której zarzucił, iż sądy krajowe, uznając go winnym uchybienia godności urzędu sędziego naruszyły jego prawo do wolności wyrażania opinii.
Trybunał stwierdził, że uwagi skarżącego miały określoną podstawę faktyczną i były wyrażane w kontekście obrony własnych interesów w procedurze awansu. Trybunał podkreślił, że informacje dotyczące wyroku skazującego umieszczono w aktach osobowych skarżącego na okres co najmniej 5 lat, co mogło wpłynąć na dalszy przebieg jego kariery zawodowej. Trybunał stwierdził, że sądy krajowe nie zapewniły właściwej równowagi między potrzebą ochrony autorytetu wymiaru sprawiedliwości i ochroną dobrego imienia lub praw innych osób a ochroną prawa do wyrażania opinii skarżącego W związku z tym Trybunał stwierdził, że taka ingerencja w prawo do wolności wyrażania opinii nie była niezbędna w społeczeństwie demokratycznym i stanowiła naruszenie artykułu 10 Konwencji. 
Trybunał zasądził na rzecz skarżącego kwotę pieniężną 6000 euro tytułem szkody niematerialnej oraz 853 euro tytułem kosztów i wydatków.
Brak naruszenia Konwencji w sprawach karnych
W sprawie Janowski przeciwko Polsce, skarga nr 25716/94, skarżący podjął interwencję słowną wobec strażników miejskich, którzy w ramach interwencji nakazali sprzedawcom oferującym towary na rynku miasta przeniesienie się na pobliskie targowisko miejskie. Zdaniem skarżącego takie działania były niezgodne z prawem i naruszały zasadę wolności gospodarczej. W związku ze zdarzeniem skarżący został oskarżony i następnie skazany za znieważenie funkcjonariuszy publicznych na karę grzywny. 

Wyrokiem z dnia 21 stycznia 1999 roku Trybunał nie stwierdził naruszenia Konwencji. Skarżący został skazany za znieważenie strażników miejskich poprzez zwrócenie się do nich „ćwoki” i „głupki” podczas zdarzenia na rynku. Wypowiedzi skarżącego nie stanowiły zatem części otwartej dyskusji o kwestiach społecznie istotnych. Wypowiedzi te nie dotyczyły również kwestii wolności prasy, ponieważ skarżący, choć był dziennikarzem, wyraźnie w tym wypadku działał jako osoba prywatna. Trybunał w dalszej części uznał, że skazanie skarżącego oparte było na wypowiedzeniu dwóch słów, które uznane zostały za obraźliwe zarówno przez sąd pierwszej instancji, jak i sąd apelacyjny. Skazanie skarżącego nie wynikało z faktu, że wyraził on krytyczne opinie o strażnikach ani dlatego, że zarzucił im bezprawność działania. W tych okolicznościach Trybunał nie stwierdził, aby jego skazanie było powszechnie uznawane za próbę przywrócenia cenzury i miało zniechęcać do wyrażania w przyszłości opinii krytycznych. Trybunał odnotował również, że funkcjonariusze publiczni wypełniając swoje obowiązki są, podobnie jak politycy, narażeni na szerszy zakres dopuszczalnej krytyki. Granice te mogą być w niektórych okolicznościach szersze w odniesieniu do funkcjonariuszy publicznych wykonujących swoje obowiązki aniżeli w odniesieniu do osób prywatnych. Jednakże nie można stwierdzić, że funkcjonariusze publiczni, podobnie jak politycy, świadomie poddają się ścisłemu nadzorowi każdego słowa i czynu. W związku z powyższym nie powinni być traktowani tak samo jak politycy, jeśli chodzi o krytykę ich poczynań Co więcej, funkcjonariusze publiczni, jeżeli mają z powodzeniem wykonywać swoje obowiązki, muszą korzystać z zaufania publicznego wolnego od niewłaściwych zakłóceń. Dlatego może okazać się niezbędne zapewnienie im ochrony przed obraźliwymi i znieważającymi atakami ustnymi w trakcie pełnienia przez nich obowiązków służbowych.

Sprawa Gąsior przeciwko Polsce, skarga nr 34472/07, dotyczyła listów skierowanych przez skarżącą do telewizji, w których zawarła ona zarzuty pod adresem znanego polityka, któremu jej zięć wybudował willę. Skarżąca zarzuciła politykowi m. in., iż nie rozliczył się z jej zięciem, jest osobą chciwą i zakłamaną, chce zastraszać małych przedsiębiorców i doprowadzić ich do ruiny. Polityk skierował prywatny akt oskarżenia z art. 212 § 1 k.k, w wyniku którego sąd krajowy stwierdzając sprawstwo skarżącej warunkowo umorzył postępowanie karne i nakazał opublikowanie przeprosin.
W wyroku z dnia 21 lutego 2012 roku Trybunał nie stwierdził naruszenia Konwencji. W uzasadnieniu wskazał, że zarzucane skarżącej stwierdzenia zawarte w jej listach były stwierdzeniami faktów oraz że skarżąca nie udowodniła, by odpowiadały one prawdzie. Sama skarżąca utrzymywała, że stwierdzenia te były sądami ocennymi, a ona sama chciała się jedynie podzielić swoim punktem widzenia z dziennikarzami. Trybunał przyznaje, że czasami trudno jest dokonać rozróżnienia pomiędzy stwierdzeniem faktów a sądami ocennymi. Jednakże w przedmiotowej sprawie Trybunał zgodził się z sądami krajowymi, uznając, że listy skarżącej zawierały konkretne stwierdzenia faktów, które jako takie podlegały procedurze dowodzenia. Co więcej, zarzuty skarżącej wydają się być całkiem poważnej natury, ponieważ de facto oskarżyła ona polityka o nieuczciwość, chciwość i wyłudzenie od jej zięcia znacznej kwoty pieniężnej. Tego rodzaju zarzuty wymagały zatem rzetelnego uzasadnienia. Tymczasem skarżąca oparła je głównie na domysłach, zaś podniesione okoliczności odbiegały od rzeczywistego obrazu sytuacji (w postępowaniu cywilnym oddalono powództwo jej zięcia, kwota rzekomej zaległości była dużo niższa, a wykonane prace wadliwe). Trybunał uznał, że uwagi skarżącej mogły stanowić część otwartej dyskusji dotyczącej kwestii będących przedmiotem zainteresowania opinii publicznej, ponieważ informowała ona dziennikarzy o rzekomo nagannym postępowaniu polityka, który był osobą publiczną. Należy jednakże zauważyć, że pomimo tego, iż granice dopuszczalnej krytyki w odniesieniu do polityków są szersze, niż w stosunku do osób prywatnych, to stąd nie wynika jednak, że politycy nie powinni posiadać możliwości bronienia się w sytuacji, gdy uznają, że publikacje na ich temat są nieprawdziwe i mogą wprowadzać opinię publiczną w błąd.
Sprawa Ciesielczyk przeciwko Polsce, skarga nr 12484/05, dotyczyła skazania skarżącego za zniesławienia polegające na formułowaniu na demonstracji oraz stronie internetowej nieprawdziwych zarzutów wobec dziennikarza zatrudnionego w lokalnej telewizji kablowej. Postępowanie zostało warunkowo umorzone, a skarżący został zobowiązany do zapłaty 500 zł świadczenia na cel społeczny oraz zwrotu kosztów procesu.

W wyroku z dnia 26 czerwca 2012 roku Trybunał nie przychylił się do zarzutów skarżącego. Trybunał uznaje, zgodnie z analizą przeprowadzoną przez sąd krajowy, że takie słowa jak “manipulacja” i “kolaboracja” budzą wyraźnie negatywne skojarzenia, w szczególności biorąc pod uwagę reżim totalitarny w Polsce przed rokiem 1989. Sąd krajowy, rozstrzygając sprawę w 2004 roku, zauważył, że takie wypowiedzi sugerują mówienie nieprawdy oraz brak niezależności, a więc zachowania, których nie oczekuje się od dziennikarzy. Biorąc pod uwagę szerszy kontekst sprawy i istotną rolę dziennikarzy w ustroju demokratycznym, sąd krajowy przyjął, że ochrona ich przed bezpodstawnymi zarzutami, takimi jak w przedmiotowej sprawie, jest uzasadniona. Trybunał przypomniał, że w przypadku braku jakiejkolwiek podstawy faktycznej nawet sądy wartościujące mogą być uznane za przesadzone. W świetle powyższego, a także biorąc pod uwagę treść przedmiotowych wypowiedzi i ich kontekst, Trybunał nie uważa za nieuzasadnione wniosków sądów krajowych, że krytyka skarżącego nie miała żadnej podstawy faktycznej i podważyła zaufanie opinii publicznej, niezbędne do wykonywania zawodu dziennikarza. Trybunał stwierdził, że kara wymierzona skarżącemu nie zaburza równowagi między jego wolnością wyrażania opinii a potrzebą ochrony dobrego imienia dziennikarza, była reakcją łagodną, zwłaszcza że postępowanie zostało warunkowo umorzone i nie toczyło się z oskarżenia publicznego.
Sprawa Łopuch przeciwko Polsce, skarga nr 43587/09, dotyczyła skazania skarżącej na karę 700 zł grzywny za pomówienie poprzez sformułowanie w pismach procesowych nieprawdziwych zarzutów wobec sędziego prowadzącego sprawę cywilną o brak bezstronności i brak poszanowania etyki zawodowej, co poniżało go i narażało na utratę zaufania niezbędnego do sprawowania urzędu sędziego.
W wyroku z dnia 24 lipca 2012 roku Trybunał nie podzielił zarzutów skarżącej o naruszeniu art.10 Konwencji. Trybunał zauważył, że praca sądów, które są gwarantem sprawiedliwości i odgrywają fundamentalną rolę w państwie prawa, musi cieszyć się zaufaniem publicznym. Wobec tego powinny być chronione przed bezpodstawnymi atakami. Wyrażenie “powaga sądu” zawiera w szczególności pogląd, że sądy stanowią i są uznawane przez większość społeczeństwa za właściwe forum do rozstrzygania sporów prawnych oraz orzekania o winie lub niewinności w świetle postawionych zarzutów. Chodzi głównie o ochronę praw władzy sądowniczej w kwestii respektu, który w społeczeństwie demokratycznym sądy winne wzbudzać w oskarżonych, jeśli chodzi o postępowanie sądowe, oraz wśród ogółu społeczeństwa. Sądy, podobnie jak inne instytucje publiczne, nie są wolne od krytyki i nadzoru. Zatem choć nie ulega wątpliwości, że strony dla ochrony swoich praw mogą wypowiedzieć się co do działalności władzy sądowniczej, to jednak ich krytyka nie może przekraczać pewnych granic. W szczególności trzeba wyraźne rozróżnić krytykę od zniewagi. Jeżeli zamiarem jakiejkolwiek wypowiedzi jest wyłącznie obraza sądu lub jego członków, odpowiednia sankcja co do zasady nie stanowi naruszenia Artykułu 10 Konwencji. Skarżąca nie wskazała żadnych podstaw faktycznych, które mogłyby rozsądnie uzasadniać jej zarzuty. Jeśli skarżąca chciała wyrazić niezadowolenie ze sposobu prowadzenia sprawy przez sędziego, nie było przeszkód, aby mogła przedstawić istotę krytyki bez stosowania zakwestionowanego języka. Skarżąca sformułowała nieprawdziwe zarzuty w pismach procesowych i nie skorzystała z drogi skargowej. Kwestionowane oświadczenia nie mogły zatem zostać uznane za część publicznej debaty o stanie sądownictwa, a w konsekwencji skarżąca nie mogła skutecznie liczyć na pełną ochronę.
Sprawa Ziembiński przeciwko Polsce, skarga nr 46712/06, dotyczyła skazania skarżącego, dziennikarza, za zniesławienie lokalnego polityka na karę 10.000 zł grzywny za serię artykułów, w których zarzucił mu, że ten miał zatuszować aferę korupcyjną polegającą na rzekomym braniu łapówek przez dyrektora szpitala poprzez nie zawiadomienie o tym stosownych organów.
W wyroku z dnia 24 lipca 2012 roku Trybunał nie stwierdził naruszenia Konwencji. W uzasadnieniu wskazał, że art. 10 Konwencji nie gwarantuje całkowicie nieograniczonej wolności wypowiedzi, nawet w odniesieniu do relacji prasowych dotyczących poważnych, społecznych materii czy odnoszących się do polityków lub urzędników państwowych, a ochrona udzielana dziennikarzom, w nawiązaniu do informowania o sprawach ogólnego zainteresowania, podlega zastrzeżeniu, że działają oni w dobrej wierze celem dostarczenia dokładnych i wiarygodnych informacji zgodnie z zasadami etyki dziennikarskiej. Skarżący podniósł zarzut, iż starosta powiatowy wiedział od dłuższego czasu o rzekomej aferze korupcyjnej w szpitalu powiatowym i nie zgłosił tego organom ścigania. Trybunał powtórzył, nawiązując do swojego orzecznictwa, że im bardziej poważne są zarzuty, tym bardziej solidna powinna być podstawa faktyczna. Trybunał stwierdził, że zarzuty przedstawione przeciwko staroście powiatowemu były w rzeczy samej dosyć poważne i skarżący powinien dostarczyć wystarczającej podstawy faktycznej dla swoich twierdzeń, zwłaszcza że były one umieszczane w popularnej, cotygodniowej gazecie lokalnej. Tymczasem skarżący nie zdołał udowodnił w zakresie faktów swoich twierdzeń o staroście powiatowym, zaś sądy krajowe skrupulatnie zbadały wszystkie ważne dowody i doszły do przekonania, że twierdzenia skarżącego nie były prawdziwe. Skarżący nie podjął żadnych skutecznych kroków w celu weryfikacji trafności posiadanych informacji zanim je opublikował, opierał się jedynie na jednym źródle i nie był w posiadaniu żadnych informacji potwierdzających domniemane zatuszowanie korupcji, nie starał się także o uzyskanie komentarza drugiej strony. Mając na uwadze powyższe, Trybunał stwierdził, że powody skazania skarżącego, przywołane przez krajowe sądy, odpowiadały słusznemu celowi ochrony dobrego imienia starosty powiatowego, jak również były wystarczające zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem, natomiast kara była proporcjonalna do sytuacji finansowej skarżącego.
W sprawie Łozowska przeciwko Polsce, skarżąca dziennikarka lokalnej gazety Kurier Poranny została skazana na podstawie art. 212 k.k. na karę 2000 zł grzywny i 3000 zł nawiązki, w związku z pomówieniem sędziego za pomocą środków masowego komunikowania. Skarżąca była autorką artykułu, z którego wynikało, iż sędzia została dyscyplinarnie złożona z urzędu z uwagi na jej związki ze światem przestępczym. W istocie zaś pomówiona sędzia została wprawdzie dyscyplinarnie wydalona ze służby sędziowskiej, ale z powodu uchybienia godności sędziego poprzez podjęcie interwencji w sprawie karnej dotyczącej jej męża.

W wyroku z dnia 13 kwietnia 2015 roku Trybunał nie podzielił zarzutów skarżącej w zakresie naruszenia prawa do wyrażania opinii. Rozpoznając skargę Trybunał badał przede wszystkim proporcjonalność ingerencji władz krajowych w przedmiotowe prawo. Bezspornym bowiem był fakt samej ingerencji, jak również jej legitymizacji w prawie krajowym. Trybunał odwołał się do swojego ugruntowanego już orzecznictwa oraz roli prasy w debacie publicznej, a także wynikających z wykonywania tego zawodu obowiązków. Na kanwie tych rozważań stwierdził, że skarżąca w spornej publikacji świadomie zamieściła nieprawdziwe dane, co sądy krajowe słusznie uznały za sprzeczne z etyką dziennikarską. Trybunał zwrócił również uwagę, iż orzeczona w stosunku do skarżącej kara grzywny nie była wygórowana, a także odzwierciedlała możliwości zarobkowe skarżącej, jak również poniesioną przez pokrzywdzonego szkodę. Jednocześnie Trybunał nie zakwestionował samych przepisów dopuszczających odpowiedzialność karną z tytułu pomówienia. Trybunał stwierdził, iż ingerencja w prawo skarżącej do swobody wypowiedzi była niezbędna z punktu widzenia ochrony dobrego imienia i praw innych osób. 

W sprawie Dorota Kania przeciwko Polsce, skarga nr 49132/11, skarżąca była współautorką artykułu pt. „Matka chrzestna”, który w czerwcu 2007 roku ukazał się w tygodniku „Wprost”. W publikacji postawiono tezę o istnieniu sieci powiązań między strukturami przestępczymi a funkcjonariuszami służb specjalnych III RP, którzy wcześniej pracowali w organach komunistycznej bezpieki. Stwierdzenia te zostały potraktowane przez pokrzywdzonego jako zniesławiające i były podstawą do wniesienia prywatnego aktu oskarżenia. W wydanym w drugiej instancji prawomocnym wyroku skazano skarżącą na karę grzywny w wysokości 7 000 zł. Jednocześnie sąd orzekł o obowiązku zapłaty kwoty 5000 zł na cele charytatywne. Sądy krajowe zgodnie uznały, iż o ile główną tezę artykułu można potraktować jako opinię (a co za tym idzie jej rozpowszechnianie jest chronione przez Artykuł 10 Konwencji), o tyle konkretne sformułowania pod adresem byłego funkcjonariusza służb specjalnych były stwierdzeniami o faktach, w dodatku wprowadzającymi czytelników w błąd.
W wyroku z dnia 19 lipca 2016 roku Trybunał nie podzielił zarzutów skarżącej odnośnie do naruszenia art. 10 Konwencji. Jednocześnie podzielił wyrażoną przez polskie sądy ocenę stanu faktycznego. Trybunał stwierdził, że chociaż niezaprzeczalnie skazanie w procesie karnym skarżącej na karę grzywny za publikację prasową jest formą ingerencji w wolność słowa, to jednak ograniczenie to zostało uznane za dopuszczalne w świetle przesłanek określonych w Artykule 10 ust. 2 Konwencji. Nałożenie kary na skarżącą w przedmiotowym przypadku było bowiem niezbędne dla zapewnienia ochrony „dobrego imienia i praw innych osób”, a cel ten został zrealizowany w sposób nienaruszający zasady proporcjonalności.

Sprawa Dorota Kania (nr 2) przeciwko Polsce, skarga nr 44436/13, dotyczyła skazania skarżącej, dziennikarki, na karę 3000 zł grzywny i 2500 zł na cele społeczne za pomówienie rektora Uniwersytetu Gdańskiego o tajną i świadomą współpracę ze służbami PRL.

W wyroku z dnia 4 października 2016 roku Trybunał nie stwierdził naruszenia art. 10 Konwencji. W uzasadnieniu Trybunał stwierdził, że koncepcja odpowiedzialnego dziennikarstwa, jako działalności zawodowej, która korzysta z ochrony przewidzianej w art. 10 Konwencji, nie ogranicza się do treści informacji, które są gromadzone i/lub rozpowszechniane poprzez środki dziennikarskie. Pojęcie to obejmuje również, m. in. zgodność z prawem zachowania dziennikarza, w tym, również w odniesieniu do niniejszej sprawy, jego interakcji z władzami podczas wykonywania swoich zadań. Fakt, że dziennikarz naruszył prawo w związku z tym jest najbardziej istotny, choć nie decydujący, przy ustaleniu czy działał odpowiedzialnie. Jeśli chodzi o podstawy, na których wnioskodawczyni oparła swoje zarzuty w kolejnych dwóch artykułach, Trybunał zauważa, że sądy krajowe negatywnie oceniły wnioski, jakie skarżąca wyciągnęła z materiałów, które zaprezentowała przed sądem w postępowaniu krajowym. W szczególności sąd pierwszej instancji podkreślił, że dokumenty IPN, do których miała dostęp w maju 2007 r., nie stanowią, wbrew jej twierdzeniom, podstawy do oskarżeń zawartych w artykułach. Wręcz przeciwnie sąd zauważył, między innymi, że dokumenty wskazują na niechęć pokrzywdzonego do zostania informatorem. Trybunał zauważył, że sądy krajowe szczegółowo zbadały okoliczności sprawy. Sąd pierwszej instancji pierwszy wszczął postępowanie przeciwko wnioskodawczyni w następstwie prywatnego aktu oskarżenia przeciwko niej wniesionego przez pokrzywdzonego, ale następnie postanowił je zawiesić z powodu toczącego się w sprawie postępowania lustracyjnego przed innym sądem. Sąd uznał, że wynik tego postępowania ma znaczenie dla rozpatrzenia sprawy przeciwko skarżącej i chciał procedować w oparciu o ustalenia dokonane przez sąd lustracyjny by ocenić domniemane zaangażowanie pokrzywdzonego w kontakty z komunistycznymi tajnymi służbami. Trybunał nie mógł pominąć, że sąd lustracyjny uznał za prawdziwe oświadczenie , że nie był on informatorem tajnych służb. Zdaniem Trybunału skazanie skarżącej było oparte głównie na stwierdzeniu faktu, że ​​nie dochowała ona dziennikarskiego obowiązku należytej staranności. W tych okolicznościach Trybunał uznał za trafną konkluzję sądu krajowego, że skarżąca opublikowała pierwszy artykuł bez podjęcia kroków, które zasadnie byłyby oczekiwane dla potwierdzenia stawianych przez nią zarzutów. Zdaniem Trybunału władze z jednej strony zachowały odpowiednią równowagę między ochroną dobrego imienia oskarżyciela i prawem skarżącej do swobody wypowiedzi w kwestiach będących przedmiotem zainteresowania publicznego, z drugiej strony oraz że ocena ta została dokonana zgodnie z kryteriami określonymi w orzecznictwie Trybunału.
Stwierdzone naruszenia Konwencji w sprawach cywilnych

W wyroku z dnia 11 października 2011 roku, w sprawie Bożena Sosinowska przeciwko Polsce, skarga nr 10247/09, Trybunał przyznał, że ingerencja w prawo skarżącej była zgodna z prawem, natomiast nie zgodził się z twierdzeniem, że była konieczna w społeczeństwie demokratycznym. Trybunał zauważył, że skarżąca została ukarana głównie za to, że wyraziła obawy o jakość opieki medycznej sprawowanej nad chorymi. Trybunał stwierdził także, że Sąd Lekarski, oceniając zachowanie skarżącej jako nieetyczne, nie zbadał zasadności jej opinii dotyczącej braku odpowiednich kwalifikacji przełożonej oraz popełnionych przez nią błędów w leczeniu, a także tego, czy skarżąca działała w interesie społecznym. Trybunał zwrócił również uwagę na rozbieżność w rozstrzygnięciach wydanych przez sądy powszechne oraz Sąd Lekarski. Tytułem słusznego zadośćuczynienia przyznał skarżącej kwotę 3.000 euro oraz tytułem zwrotu kosztów kwotę 360 euro. 
W wyroku z dnia 16 października 2012 roku w sprawie Smolorz przeciwko Polsce, skarga nr 17446/07, Trybunał orzekł, że w sprawie tej doszło do ingerencji w sferę swobody wypowiedzi skarżącego. Trybunał zauważył, że sporny artykuł został opublikowany w kontekście debaty i wymiany poglądów pomiędzy czytelnikami gazety i internautami, odnośnie porządku architektonicznego Katowic, co stanowiło kwestię mieszczącą się w zakresie pojęcia interesu publicznego, a ograniczenia swobody w tej sferze muszą być interpretowane w sposób ścisły. Ponadto, skoro publikacja stanowiła element debaty pomiędzy skarżącym a architektem miejskim, obaj byli osobami publicznymi, w odniesieniu do których zakres krytyki jest szerszy, niż w przypadku osób prywatnych. Trybunał uznał, że sądy krajowe wykazały się formalizmem i nie uwzględniły w wystarczającym stopniu kontekstu i charakteru artykułu. Dyskutowane zagadnienie było ze swej istoty abstrakcyjne i bardzo subiektywne oraz nie poddawało się łatwo obiektywnej ocenie. Wykazanie prawdziwości twierdzeń skarżącego było więc zadaniem zasadniczo niemożliwym do zrealizowania. Jeżeli chodzi o język artykułu, Trybunał powtórzył, że pewien stopień przesady, a nawet prowokacji jest dozwolony w przypadku prasy, która ma obowiązek komentowania kwestii stanowiących przedmiot zainteresowania opinii publicznej. Dopuszczalne jest tu również użycie sarkazmu, czy ironii. Język użyty przez skarżącego, zdaniem Trybunału, nie był ani wulgarny, ani też celowo przesadzony, a pan Smolorz nie atakował cech osobistych swojego oponenta, lecz pewne elementy jego doświadczenia zawodowego. Trybunał zauważył także, że w prawdzie konsekwencje rozstrzygnięcia sądu były niewielkie dla skarżącego, lecz istotnym było to, że został on zobowiązany do publicznego przeproszenia za swoje uwagi. W konsekwencji Trybunał uznał, że w sprawie doszło do naruszenia art. 10 Konwencji i przyznał skarżącemu kwotę 2.000 euro tytułem słusznego zadośćuczynienia oraz kwotę 310 euro tytułem zwrotu kosztów.
Wydając wyrok z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie Braun przeciwko Polsce, skarga nr 30162/10, Trybunał stwierdził, że sądy krajowe, w tym Sąd Najwyższy, stosują odmienne standardy w stosunku do dziennikarzy oraz osób niebędących dziennikarzami. Ci pierwsi wypowiadając się w istotnych kwestiach publicznych są zobowiązani do należytej staranności oraz dobrej wiary, podczas gdy osoby niebędące dziennikarzami są obowiązane do udowodnienia prawdziwości stawianych zarzutów. Brak udowodnienia przez skarżącego prawdziwości twierdzeń, jakoby pomówiony przez niego o współpracę ze służbami specjalnymi byłej PRL istotnie był współpracownikiem tych służb, spowodowało uznanie przez sądy krajowe zasadności powództwa. Jednocześnie sądy krajowe nie wzięły pod uwagę, iż skarżący w przedmiotowej sprawie, pomimo, iż formalnie nie był dziennikarzem, był uczestnikiem debaty o doniosłym publicznie znaczeniu. W konsekwencji zarzuty skarżącego potraktowano jako pomówienie prywatne. Zastosowanie w tej sprawie kryteriów bardziej restrykcyjnych w sensie wymogu udowodnienia przez skarżącego prawdziwości podnoszonych twierdzeń, nie uwzględniało standardów orzecznictwa Trybunału. Tytułem słusznego zadośćuczynienia Trybunał przyznał skarżącemu kwotę 11.000, euro oraz kwotę 3.000 euro tytułem zwrotu kosztów postępowania przed Trybunałem.

Z kolei w wyroku z dnia 14 października 2014 roku w sprawie Stankiewicz i inni przeciwko Polsce, skarga nr 48723/07, Trybunał odniósł się do niezbędności i proporcjonalności ingerencji w prawa i wolności skarżących w społeczeństwie demokratycznym. W tym kontekście Trybunał zauważył, iż sprawa dotyczyła wysoko postawionego urzędnika w Ministerstwie Zdrowia. Kontekst sprawy dotyczył niezwykle istotnego zagadnienia społecznego - refundacji leków. W tej sytuacji Trybunał przyjął, iż ze względu zarówno na osobę, której dotyczyła krytyka dziennikarzy, jak również wagę poruszonej w spornej publikacji kwestii, dopuszczalna była szersza krytyka dziennikarska. Trybunał nie przychylił się także do argumentacji Sądu Apelacyjnego, powtórzonej następnie przez Sąd Najwyższy, z której wynikało, iż dziennikarze nie przeprowadzili rzetelnego śledztwa dziennikarskiego. W ocenie Trybunału ich działania były skrupulatne, podejmowane w dobrej wierze, zaś sam artykuł był zredagowany w sposób pozostawiający ostateczną ocenę czytelnikowi. Mając na uwadze powyższe, Trybunał doszedł do wniosku, iż w przedmiotowej sprawie ingerencja władz krajowych w wolność słowa nie była konieczna. Tytułem słusznego zadośćuczynienia skarżącym przyznano łącznie kwotę 13.650 euro.

Uzasadniając rozstrzygnięcie wyroku z dnia 5 lipca 2016 roku w sprawie Kurski przeciwko Polsce, skarga nr 26115/10, Trybunał wskazał, że czyniąc zarzuty pod adresem Gazety Wyborczej skarżący brał udział w debacie publicznej o istotnym znaczeniu. Do takich bowiem należała podniesiona przez niego kwestia niezależności mediów w demokratycznym społeczeństwie. W związku z powyższym nie był on zobowiązany do udowodnienia prawdziwości podnoszonych w ramach swojej wypowiedzi zarzutów, a jedynie do zachowania należytej staranności. Trybunał zwrócił również uwagę na nieproporcjonalność zastosowanych w stosunku do skarżącego sankcji obejmujących obowiązek poniesienia kosztów publikacji przeprosin w wysokości 34,897.36 złotych oraz zapłaty kwoty 10.000 złotych na cel społeczny, co łącznie stanowiło równowartość osiemnastokrotnego średniego miesięcznego wynagrodzenia. W ocenie Trybunału sankcja ta była nadmierna. W konsekwencji Trybunał doszedł do przekonania, że w sprawie naruszono art. 10 Konwencji, przy czym poprzestał na samym stwierdzeniu naruszenia wskazanego przepisu Konwencji stwierdzając, że będzie to stanowiło wystarczające zadośćuczynienie poniesionych przez skarżącego szkód niemajątkowych. Jednocześnie Trybunał przyznał skarżącemu tytułem odszkodowania w związku z poniesionymi przez niego w postępowaniu krajowym kosztami kwotę 12.450 euro.

W wyroku z dnia 1 czerwca 2017 roku w sprawie Kość przeciwko Polsce, skarga nr 34598/12, Trybunał uznał ingerencję w wolność słowa skarżącego za zgodną z prawem i służącą prawnie chronionemu celowi, przy czym nieproporcjonalną. Wskazał, iż wystąpienie skarżącego do władz samorządowych miało formę zapytania. Nie miało przy tym charakteru publicznego, w związku z czym nie zagrażało reputacji Z.M. Zarówno skarżący jak i Z.M. byli osobami publicznymi, kandydatami w nadchodzących wyborach i jako osoby publiczne musieli liczyć się z szerszą, niż w przypadku osób prywatnych krytyką. Sądy krajowe w swoich rozstrzygnięciach pominęły rozważenie powyższych kwestii, skupiając się wyłącznie na prawdziwości podnoszonych przez skarżącego w wystąpieniu do władz samorządowych twierdzeń. W konsekwencji Trybunał stwierdził naruszenie art. 10 Konwencji. Tytułem słusznego zadośćuczynienia przyznał skarżącemu kwotę 3.000 euro.

Z kolei w wyroku z dnia 17 stycznia 2017 roku w sprawie Zybertowicz przeciwko Polsce, skarga nr 59138/10, Trybunał wskazał, że stwierdzenie skarżącego dotyczące wypowiedzi A.M. na temat jego kilkuletniego pobytu w więzieniu w czasach reżimu komunistycznego i wywodzone stąd przez niego prawo racji nie było ani stwierdzeniem faktu ani opinią. Stwierdzenie to było jedynie dokonaną przez skarżącego interpretacją wypowiedzi A.M., w związku z czym jego prawdziwość nie podlegała takim samym regułom dowodzenia jak ma to miejsce w przypadku chociażby opinii. Jednocześnie sądy krajowe nie rozważyły, czy zebrany w sprawie materiał dowodowy dawał podstawę do dokonania przez skarżącego takiej interpretacji. Także nałożona na skarżącego sankcja w postaci obowiązku publikacji przeprosin oraz zapłaty kwoty 1.000 złotych na cele społeczne została oceniona przez Trybunał jako nadmierna. W konsekwencji, ingerencja w swobodę wypowiedzi skarżącego została oceniona jako niekonieczna w społeczeństwie demokratycznym i tym samym naruszająca art. 10 Konwencji. Tytułem słusznego zadośćuczynienia Trybunał zasądził na rzecz skarżącego kwotę 2.000 euro, tytułem odszkodowania kwotę 3.915 euro, zaś tytułem zwrotu kosztów i wydatków kwotę 3.508 euro.

W wyroku z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie Brzeziński przeciwko Polsce, skarga nr 47542/07, Trybunał uznał, że w sprawie doszło do ingerencji władz publicznych w prawo do wolności wyrażania opinii zagwarantowane w artykule 10 Konwencji. Trybunał rozważał, czy ingerencja pomimo tego, że była przewidziana przez prawo spełniała również przesłankę konieczności i proporcjonalności w demokratycznym społeczeństwie i stwierdził, że artykuł 10 Konwencji nie pozostawia w tym przypadku przestrzeni na ograniczanie prawa do wolności słowa w sferze dotyczącej debaty publicznej. Wskazał, że granice dopuszczalnej krytyki w obszarze polityki są szersze, a osoby pełniące funkcje publiczne powinny wykazywać się większą tolerancją. Ponadto, język użyty w sporządzonej przez skarżącego ulotce był utrzymany w granicach dopuszczalnej - w debacie publicznej na poziomie lokalnym – przesady lub prowokacji. Trybunał podzielił zdanie sądów krajowych, iż nie można dopuszczać do rozprzestrzeniania fałszywych informacji (tzw. „fake news”), szczególnie w okresie kampanii wyborczej, ale z drugiej strony wskazał, że równie ważne jest zapewnienie przepływu informacji oraz proceduralnych gwarancji dla uczestników postępowania. Trybunał podkreślił, że powinna być zachowana właściwa równowaga pomiędzy potrzebą ochrony wolności słowa skarżącego, a ochroną praw i reputacji wnioskujących. Kara nałożona na skarżącego była niewspółmierna i mogła wywołać strach przed uczestniczeniem w debacie publicznej.

Trybunał stwierdził, że w przedmiotowej sprawie doszło do naruszenia artykułu 10 i zasądził na rzecz skarżącego sumę pieniężną w wysokości 9.700 euro tytułem słusznego zadośćuczynienia oraz 100 euro tytułem zwrotu kosztów postępowania. 
Brak naruszenia Konwencji w sprawach cywilnych
W wyroku z dnia 21 czerwca 2011roku, w sprawie Kania i Kittel przeciwko Polsce, skarga nr 35105/04, Trybunał nie przychylił się do zarzutów skarżących dziennikarzy. W jego ocenie skarżący przekroczyli dopuszczalne granice swobody wypowiedzi, zaś sądy krajowe rozpoznały ich sprawę z poszanowaniem standardów wynikających z Konwencji. Trybunał zwrócił także uwagę, że odpowiedzialność skarżących ograniczała się jedynie do odpowiedzialności cywilnej, nie zaś karnej, stąd nie znalazł podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 10 konwencji. 

Natomiast w wyroku z dnia 15 listopada 2011 roku w sprawie Teresa Semik – Orzech przeciwko Polsce, skarga nr 39900/06, Trybunał zauważył, że skarżąca zbierając materiały do publikacji nie zachowała wymaganej staranności. Publikacja zawierała błędy, co słusznie zauważyły sądy krajowe. Błędy dotyczyły informacji na temat rzekomego konfliktu interesów pomiędzy klientami adwokata i trzeciego współoskarżonego oraz okoliczności odroczenia terminu rozprawy. Trybunał zauważył także, że skarżąca nie skontaktowała się z adwokatem, którego zaniedbania opisała w artykule przed jego publikacją. Ponadto dziennik na łamach którego ukazał się artykuł odmówił publikacji sprostowania. Trybunał zwrócił również uwagę, iż sądy krajowe bardzo szczegółowo zbadały sprawę. Mając na uwadze powyższe a także fakt, iż sprawa skarżącej toczyła się jedynie w sądzie cywilnym Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia Konwencji. 

Oddalając skargę w wyroku z dnia 26 listopada 2013 roku, w sprawie Błaja News Sp. z o.o. przeciwko Polsce, skarga nr 59545/10, Trybunał odwołał się do przeprowadzonego przez sądy krajowe postępowania i stwierdził, że zapadłe w jego toku rozstrzygnięcia wydano w rezultacie wszechstronnej analizy okoliczności sprawy. Uznano, iż przy zbieraniu materiałów do kwestionowanej publikacji w tygodniku „Fakty i Mity”, a następnie przy publikacji artykułu nie dochowano staranności wymaganej w takich sytuacjach od dziennikarzy. Powyższe ustalenia doprowadziły Trybunał do wniosku, że ingerencja w swobodę wypowiedzi była zgodna z prawem, niezbędna w społeczeństwie demokratycznym, a także oparta na adekwatnych i wystarczających podstawach.
W wyroku z dnia 16 lipca 2013 roku w sprawie Remuszko przeciwko Polsce, skarga nr 1562/10, Trybunał jeszcze raz podkreślił, iż możliwość swobodnego korzystania z wolności wypowiedzi stanowi fundament demokratycznego państwa, zaś prasa odgrywa szczególnie istotną rolę w przekazywaniu informacji i poglądów na tematy polityczne. Przypomniał także, iż istnienie prawa do wolności wypowiedzi nakłada na państwo obowiązek powstrzymania się od wykonywania wszelkich działań mogących przeszkodzić swobodnemu i skutecznemu korzystaniu z tego prawa. Z drugiej jednak strony Trybunał zauważył, iż państwo podejmując tego typu działania musi brać pod uwagę fakt, że istnieją inne, alternatywne sposoby realizacji prawa wolności wypowiedzi. W przypadku skarżącego ocena obowiązków pozytywnych spoczywających na państwie nie mogła się odbyć bez odpowiedniego wyważania interesów zarówno skarżącego, jak i wydawcy gazety, któremu także przysługuje prawo wyrażania własnych poglądów oraz prawo prowadzenia działalności gospodarczej bez nieuzasadnionej ingerencji ze strony organów państwowych. Trybunał orzekł, iż redakcja czasopisma lub też gazety ma prawo decydować o tym, jakie artykuły, komentarze, czy też listy od jej czytelników zostaną opublikowane. W opinii Trybunału, zasady te stosuje się także wobec publikacji płatnych ogłoszeń. Dlatego też Trybunał w sprawie tej nie stwierdził naruszenia art. 10 Konwencji.
W wyroku z dnia 3 listopada 2015 roku w sprawie Bestry przeciwko Polsce, skarga nr 57675/10, Trybunał wskazał, że sądy krajowe słusznie zakwalifikowały wypowiedzi skarżącego na temat dziennikarzy Super Expressu jako stwierdzające fakty a nie jako sądy wartościujące. Trybunał podkreślił także, że wypowiedzi stwierdzające fakty, w przeciwieństwie do sądów wartościujących, wymagają udowodnienia, czego w sprawie niniejszej skarżący nie uczynił. Trybunał zauważył także, że nałożone na skarżącego sankcje nie przekroczyły granicy akceptowalnej w ramach art. 10 Konwencji, a władze krajowe działały w ramach przysługującego im marginesu uznania. W konsekwencji, Trybunał skargę oddalił.

W wyroku z dnia 3 listopada 2015 roku w sprawie Stankiewicz i inni przeciwko Polsce nr 2, skarga nr 48053/11, Trybunał stwierdził, że orzeczenie sądu krajowego stanowiło zgodną z prawem, ale nieproporcjonalną ingerencję w swobodę wypowiedzi skarżących. W ocenie Trybunału sądy krajowe nie wzięły pod uwagę, iż powódka D.S. była osobą publiczną, zaś krytyka dziennikarzy nie była skierowana przeciwko niej osobiście. Trybunał przypomniał, że granice dopuszczalnej krytyki odnoszące się do osób publicznych - a w takim charakterze występowała D.S.- są szersze niż w odniesieniu do osób prywatnych.
Z kolei w wyroku z dnia 17 stycznia 2017 roku Zybertowicz przeciwko Polsce, skarga nr 65937/11, Trybunał wskazał, że wypowiedź skarżącego dotycząca rzekomej obrony przez A.M. agentów byłego reżimu komunistycznego, sugerująca jego wyrozumiałość dla popełnionych wówczas nadużyć, stanowiła stwierdzenie faktu. Wypowiedź taka, nawet wówczas, gdy padła w ramach debaty na temat istotnych spraw publicznych, wymagała solidnej podstawy faktycznej. Sądy krajowe natomiast po dokładnym przeanalizowaniu wypowiedzi A.M. takiej podstawy nie znalazły. A.M. był istotnie przeciwnikiem prawa lustracyjnego, niemniej jednak nigdy nie bronił dwóch osób wskazanych przez skarżącego jako agenci. Zdaniem Trybunału ocena dokonana w tym zakresie przez sądy krajowe nie była ani nieuzasadniona ani arbitralna. Co więcej, Trybunał stwierdził, że również nałożona na skarżącego sankcja w postaci obowiązku publikacji przeprosin oraz zapłaty kwoty 10.000 złotych na cel społeczny nie była nieproporcjonalna. W związku z powyższym nie stwierdził naruszenia art. 10 Konwencji.

W sprawie Staniszewski przeciwko Polsce, skarga nr 20422/15, Trybunał rozpatrywał skargę dziennikarza, który został ukarany w trybie wyborczym za opublikowanie nieprawdziwych informacji o kandydacie w wyborach samorządowych. Skarżący, jako dziennikarz lokalnego medium, opublikował artykuł zawierający informacje o jednym 
z kandydatów, które ten uznał za niezgodne z prawdą i naruszające jego dobre imię. Kandydat wystąpił do sądu w trybie wyborczym, żądając sprostowania i przeprosin. Sąd krajowy uznał, że publikacja zawierała nieprawdziwe informacje mogące wpłynąć na wynik wyborów 
i nakazał skarżącemu opublikowanie sprostowania oraz przeprosin. Skarżący twierdził, że sankcje nałożone na niego przez sąd naruszają art. 10 Konwencji. W swoim orzeczeniu Trybunał stwierdził, że nie doszło do naruszenia Konwencji. Uznał, że ingerencja w wolność słowa skarżącego była zgodna z prawem i miała uzasadniony cel - ochronę uczciwości procesu wyborczego. Trybunał podkreślił, że tryb wyborczy ma na celu szybkie i skuteczne reagowanie na dezinformacje w kampaniach wyborczych i nie dopatrzył się żadnych naruszeń zasad sprawiedliwego procesu.
PAGE  
2

