Katalog nowych usług cyfrowych

Od końca 2015 roku do końca pierwszej połowy 2017 roku katalog usług cyfrowych wzbogaci się łącznie o ponad pół tysiąca nowych i zmodyfikowanych usług, z których można korzystać bez wychodzenia z domu. W załączeniu prezentujemy ich zestawienie.
Zestawienie to jest podsumowaniem działań, jakie rząd podjął w ostatnim roku m.in. w ramach wdrażania zaprezentowanego w czerwcu 2016 roku programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Cyfryzacja jest jednym z filarów „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, który ma wyciągnąć Polskę z pułapek rozwojowych i nadać gospodarce nowego impetu. W dokumencie wskazano, że stworzenie dobrze działającej e-administracji jest jednym z kluczowych warunków sukcesu i zapowiedziano wdrożenie 50 usług.

Od grudnia 2015 roku do końca czerwca tego roku w Polsce postać cyfrową otrzyma ponad pół tysiąca nowych lub – w większości - zmodyfikowanych usług elektronicznych (szczegóły w zestawieniu poniżej). Usługi w nowym wydaniu są przyjaźniejsze i bardziej funkcjonalne.

Plik z listą usług zawiera trzy zakładki (łącznie 501 usług). W pierwszej z nich są najpopularniejsze usługi resortowe: 144 usługi, takie jak 500+ drogą elektroniczną, Profil Zaufany przez banki, czy punkty karne. 250 usług w drugiej zakładce to pakiety usług jednorodzajowych typu „uznawanie kwalifikacji czy świadczenie usług transgranicznych na terytorium RP w różnych zawodach”. 107 usług w trzeciej zakładce to z kolei usługi elektronicznego składania różnego rodzaju formularzy do ZUS.

Załączony arkusz zawiera zestawienie nowych i zmodyfikowanych w ostatnich osiemnastu miesiącach usług dostępnych on-line z głównych portali, na których są one dostępne. Przy każdej z usług znajduje się link do miejsca, pod którymi z danej usługi można skorzystać. Usługi zgrupowane zostały w sumie w trzech arkuszach. Pierwszy obejmuje wspomniane już usługi dedykowane, drugi – usługi typu uznawanie kwalifikacji/świadczenie usług. Ostatni to zbiór formularzy możliwych do złożenia on-line za pośrednictwem PUE ZUS.

Jedną z najbardziej popularnych usług, z której od kwietnia tego roku można już korzystać elektronicznie, jest możliwość sprawdzenia on-line liczby punktów karnych. Od momentu, gdy usługa ta została udostępniona skorzystało z niej już prawie 300 tys. obywateli. Co godzinę swoje punkty karne w Internecie sprawdzają średnio 374 osoby. Kolejną usługą istotną dla obywateli w 2017/2018 r. jest wniosek o wydanie dowodu osobistego.

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się Profil Zaufany (eGO), który jest rodzajem darmowego podpisu elektronicznego służącego do kontaktów obywateli z administracją. Liczba osób, które z niego korzystają zbliża się do miliona (obecnie ponad 935 tys.). Tak dynamiczny rozwój Profilu Zaufanego (eGO) możliwy jest m.in. dzięki jego wydzieleniu we wrześniu zeszłego roku z platformy ePUAP i umożliwieniu w październiku 2016 roku jego zakładania i potwierdzania za pomocą bankowych (i nie tylko) systemów transakcyjnych. Z możliwości tej skorzystało już ponad ćwierć miliona osób (ponad 256 tys.).

Obecnie możliwość potwierdzania Profilu Zaufanego (eGO) bez potrzeby odwiedzania urzędu dają swoim klientom cztery banki (PKO BP, ING, Millennium oraz PEKAO SA) oraz elektroniczna platforma Poczty Polskiej (Envelo). W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie takiej możliwości w kolejnych bankach.

Rosnące zainteresowanie Obywateli elektronicznymi usługami oferowanymi przez administrację potwierdzają także statystyki portalu Obywatel.gov.pl, na którym w jednym miejscu zgrupowane są (wraz z opisami) niektóre usługi, z jakich można korzystać elektronicznie. Będą tam do końca roku umieszczane kolejne usługi.

Od stycznia do maja tego roku portal odwiedziło 3,5 mln unikalnych użytkowników. Zanotował on ponad 13,5 mln odsłon. W analogicznym okresie zeszłego roku było to odpowiednio: 1,8 mln unikalnych użytkowników oraz 7,2 mln odsłon. W obu przypadkach mamy więc do czynienia ze wzrostem prawie o 100 proc!

Z usług on-line obywatele mogą jednak korzystać nie tylko na portalu Obywatel.gov.pl. Usługi są udostępniane również na Portalu Podatnika, portalach Praca.gov.pl i Emp@tia. Dla przedsiębiorców dedykowany jest z kolei portal Biznes.gov.pl, a kwestie związane z ZUS załatwiać można na PUE ZUS.

Jest to niewątpliwe utrudnienie dla klienta, który musi poszukiwać usług zamiast korzystać z nich za pomocą jednej „bramy” do administracji. Stąd prace Ministerstwa Cyfryzacji nad zintegrowanym portalem GOV.PL, na którym w 2018 r. będziemy korzystać z informacji całego rządu oraz poszerzającego się stale katalogu usług cyfrowych. Usługi będą także sukcesywnie zmieniały swój poziom cyfryzacji, od prostych formularzy aż do całych transakcji, w ramach których klient nie tylko inicjuje, ale i przechodzi niezbędną (ograniczoną do minimum) procedurę i otrzymuje żądane świadczenie.

W załączonym poniżej pliku prezentujemy zestawienie usług utworzonych lub zmodyfikowanych przez różne resorty od grudnia 2015 roku. Przegląd ten został przeprowadzony nie tylko wśród ministerstw, ale także wśród organów centralnych. Cyfryzacja ma bowiem „horyzontalny” charakter i dotyczy praktycznie wszystkich sfer życia i praktycznie wszystkich resortów. Minister Cyfryzacji, jako organ zobowiązany do działań na rzecz społeczeństwa cyfrowego nie tylko koordynuje, ale w wielu przypadkach inicjuje zmiany. Chodzi bowiem o to, by Polacy mieli jak najszerszy dostęp do Urzędu 24/7, w którym sprawy mogą załatwiać przez cały rok w dogodny dla siebie sposób, niezależnie od pory dnia i tygodnia.

W perspektywie kilku lat połowa obywateli 80 proc. swoich relacji z administracją powinna móc realizować przez Internet. Nowoczesne technologie cyfrowe decydują bowiem nie tylko o konkurencyjności gospodarki, ale też komforcie życia. Ich wykorzystanie w relacjach obywateli z urzędami i obrocie gospodarczym daje też realne oszczędności. Dla obywateli i przedsiębiorców to przede wszystkim oszczędność czasu, ale także wygoda. Dlatego też pracujemy nad kolejnymi usługami (ich zestawienie zaprezentujemy wkrótce).

W najbliższym czasie zaprezentujemy także katalog wszystkich dostępnych usług cyfrowych, także udostępnionych przez resorty przed końcem 2015 r. Mamy świadomość, że taki katalog stanowi bardzo nieporęczne narzędzie, jednakże chcemy zinwentaryzować i przekazać klientom adresy usług, pod którymi one funkcjonują do czasu utworzenia GOV.PL.  

Usługi cyfrowe polskiej administracji zrealizowane w okresie grudzień 2015 - czerwiec 2017 Pobierz plik: ods Usługi cyfrowe polskiej administracji zrealizowane w okresie grudzień 2015 - czerwiec 2017

Rozmiar : 0.02MB

Navigation Menu

Metrics

Informacja do wersji pilotażowej.
Opublikowano: 06.06.2017
Zaktualizowano: 08.09.2017 08:39
Informację udostępnił: Joanna Marczak-Redecka