W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania „Puste Ramy”

MKiDN_kampania_puste_ramy_grafika

W wyniku II wojny światowej z polskich zbiorów publicznych, prywatnych i kościelnych zaginęło kilkaset tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury. Część z nich przepadła bezpowrotnie, zniszczona na skutek działań wojennych, pozostałe padły ofiarą systematycznej grabieży prowadzonej zarówno przez wyspecjalizowane grupy działające w szeregach okupacyjnej armii niemieckiej oraz w Armii Czerwonej, jak i zwykłych żołnierzy czy pospolitych złodziei. Już w 1942 r. oceniano, że w samych zasobach muzealnych wyniosły one 50% stanu przedwojennego. Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Puste ramy, pozostawione w niektórych muzeach, to symbol tych strat.

Kampania „Puste Ramy” przypomina o dobrach kultury utraconych przez państwo polskie w czasie II wojny światowej. Popularyzacja tematyki strat wojennych w dziedzinie kultury i prezentacja ich wizerunków może się przyczynić do ich rozpoznania i odnalezienia – sprawić, by przynajmniej niektóre puste ramy i gabloty ponownie wypełniły się dziełami sztuki.

W akcji biorą udział muzea z całej Polski:

  1. Muzeum Narodowe w Warszawie
  2. Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
  3. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 
  4. Zamek Królewski na Wawelu
  5. Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Książąt Czartoryskich 
  6. Muzeum Narodowe w Gdańsku 
  7. Muzeum Narodowe w Lublinie
  8. Muzeum Zamkowe w Malborku 
  9. Muzeum Sztuki w Łodzi 
  10. Muzeum Śląskie w Katowicach
  11. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy 
  12. Muzeum Okręgowe w Toruniu 

Wideo

Materiały

Spot Puste Ramy

{"register":{"columns":[]}}