Niepodległa logotyp

Logo biuletynu informacji publicznej

MIB opublikował praktyczny komentarz do ustawy o rewitalizacji

2016-05-13

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało i udostępniło na stronie internetowej resortu praktyczny komentarz do ustawy o rewitalizacji. Ustawa stanowi odpowiedź na potrzeby samorządów w zakresie rewitalizacji i ma umożliwiać prowadzenie tych procesów niezależnie od wielkości jednostki samorządu terytorialnego, skali jej problemów, a także źródeł finansowania. Przepisy ustawy dostarczają szeregu praktycznych narzędzi, które pomagają w przygotowaniu, zarządzaniu i realizacji procesu rewitalizacji. A praktyczny komentarz ma ułatwić wykorzystanie potencjału tych szans.

Komentarz przygotowano dla interesariuszy procesu rewitalizacji, do których należą podmioty publiczne, przedstawiciele sektora prywatnego, jak również organizacje pozarządowe. W opracowaniu omówiono najważniejsze rozwiązania ustawy: wyznaczanie obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, partycypację społeczną, gminny program rewitalizacji, Specjalną Strefę Rewitalizacji oraz istotne zmiany w innych ustawach. Komentarz, nie stanowiąc wyczerpującego źródła wiedzy o procesach rewitalizacji, może okazać się pomocny w zrozumieniu tych procesów.

Procesy te toczyły się wcześniej bez regulacji ustawowych – często jednak nie miały charakteru działań na tyle skoncentrowanych i wszechstronnych, aby osiągnąć skutek w postaci odnowy obszarów zdegradowanych. Często „rewitalizacją” określano działania nie mające jej cech, takie jak realizacja pojedynczych inwestycji, nie mających zasadniczego wpływu na jakość życia mieszkańców gmin - zaznaczył w słowie wstępnym wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski.

Samorządy są zainteresowane rozwiązaniami zaproponowanymi w ustawie o rewitalizacji, ale też zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące jej stosowania. Największe zainteresowanie samorządów budzą przepisy przejściowe, umożliwiające kontynuowanie prowadzonych procesów rewitalizacji przy pomocy ustawy – w drodze szybkiej ścieżki uchwalenia gminnego programu rewitalizacji. Wiele pytań dotyczy również trybu prowadzenia konsultacji społecznych – ustawa ustanowiła w tym zakresie konkretne wymagania, kierując się zasadą partycypacyjnego charakteru rewitalizacji. MIB jest odpowiedzialne za ustawę o rewitalizacji i na bieżąco obserwuje postęp samorządów w uchwalaniu kolejnych dokumentów wynikających z ustawy. Przygotowany praktyczny komentarz do ustawy będzie pomocą w jej stosowaniu.

Mimo, że nasz resort kojarzony jest raczej z działaniami inwestycyjnymi (nie zaś społecznymi), nie zapominamy, że najważniejszym wymiarem działań rewitalizacyjnych pozostaje człowiek. Ustawa przewiduje bowiem, że podstawą wyznaczenia obszaru zdegradowanego są negatywne zjawiska społeczne, zaś problemy w innych sferach pozostają istotne, jednak nie decydujące dla wyznaczenia tego obszaru – podkreśla Tomasz Żuchowski.

Zachęcamy do dzielenia się spostrzeżeniami dotyczącymi funkcjonowania ustawy z pracownikami Departamentu Polityki Przestrzennej MIB.

Praktyczny komentarz do ustawy o rewitalizacji (PDF 1.09 MB)

Ikona RSSIkonka serwisu TwitterIkonka serwisu Facebook