Szczecin i okoliczne gminy będą miały SKM-kę. Pieniądze na tory, dworce i parkingi już są
W 2022 roku ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało ponad 500 milionów złotych dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji m.in. na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź”.
Pół miliarda złotych z Unii Europejskiej
Umowę, która potwierdza przyznanie dotacji podpisali 9 maja 2018 r. Przemysław Gorgol - p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Piotr Krzystek - Przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Prezydent Szczecina.
Formalna nazwa przedsięwzięcia, które otrzymało dofinasowanie to „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”. Pod tą nazwą kryje się infrastrukturalna część większej inwestycji polegającej na budowie SKM. Wartość projektu, dla którego podpisano dziś umowę to 741 miliona złotych. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło 512 milionów złotych.
Podpisanie umowy na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Powstanie infrastruktura SKM
Fundusze unijne pozwolą między innymi zmodernizować linię kolejową nr 406 na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.
Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach kolejowych:
- 273 - odcinek Gryfino – Szczecin Główny,
- 351 - odcinek Stargard – Szczecin Główny
- 401 - odcinek Szczecin – Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska.
Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie prawie 24 km.
Szczecińska Kolej Metropolitalna zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. Powstanie 28 węzłów przesiadkowych (autobus/tramwaj – pociąg), parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i parkingi rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomatyi kasowniki.
Skorzystają mieszkańcy
- Każdy budżet unijny jest trochę inny od poprzedniego. W tym na lata 2014-2020 kładziemy duży nacisk na wsparcie transportu publicznego. Szczecin na tym korzysta. W grudniu dofinansowaliśmy budowę nowych tras tramwajowych, a w marcu przebudowę 13 kilometrów istniejących linii. Razem z dzisiejszą inwestycją to ponad 772 miliony złotych wsparcia dla Szczecina – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który uczestniczył w uroczystości.
- Dofinansowanie unijne, które pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego to ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin– Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina - stolicy Pomorza Zachodniego - dodał Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. - To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów.
- Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk postawił bardzo jasny cel: polska kolej ma być bezpieczna, komfortowa i punktualna – mówił Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury - Każda kolejna umowa na modernizację czy budowę linii przybliża nas do tego celu. Polska jest jedna i musimy o tym pamiętać równomiernie inwestując na terenie całego kraju. Dzięki takim inwestycjom łączymy Polskę: duże ośrodki miejskie między sobą i mniejsze miejscowości z miastami. Dobra kolej w Polsce jest konieczna do jeszcze bardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego i wyrównywania szans.
- Zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością – podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Unijne fundusze dla Szczecina i województwa
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 miliardów złotych (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.
W województwie zachodniopomorskim 6,2 miliarda złotych dofinansowania z programu dostały 92 inwestycje o wartości 10,4 miliarda złotych. Największą wartość mają oczywiście inwestycje transportowe – 8,2 miliarda złotych (około 5 miliardów złotych dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina.
Na ten rok zaplanowano podpisanie kolejnych umów o dofinansowanie. Program Infrastruktura i Środowisko wesprze między innymi budowę obwodnic Szczecinka, Warzymic i Przecławia, wdrożenie Systemu Informacji Rzecznej Dolnej Odry, rozbudowę drogi S3/A6 na odcinku od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica, budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Rzęśnica – Brzozowo oraz rozszerzenie funkcjonalności terminala LNG w Świnoujściu.