Niepodległa logotyp

Logo biuletynu informacji publicznej

Warszawa Zachodnia stanie się nowoczesnym węzłem przesiadkowym

2018-07-10

PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Tramwaje Warszawskie, w obecności wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, podpisały 10 lipca 2018 r. porozumienie w sprawie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia. Wspólna realizacja inwestycji obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.

- Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to realizacja potrzeb pasażerów i mieszkańców, tworzenie zintegrowanego systemu transportu publicznego, w którym szczególnie istotną rolę pełni kolej. Jednym z ważnych celów Krajowego Programu Kolejowego jest ułatwienie komunikacji w aglomeracjach m.in. przez lepsze łączenie różnych środków transportu. Takie rozwiązania uwzględniamy m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu, Łodzi i Gorzowie Wielkopolskim – powiedział wiceminister Andrzej Bittel. 

Wiceminister Andrzej Bittel przedstawia nową inwestycję

Wiceminister Andrzej Bittel przedstawia nową inwestycję kolejową

Stacja otwarta na potrzeby pasażerów

Na stacji Warszawa Zachodnia powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Na każdym będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Świetliki umieszczone w konstrukcji peronów zapewnią naturalne światło.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych, przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego – powiedział prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.

Porozumienie podpisane. Pierwszy z lewej wiceminister Andrzej Bittel, obok prezes PKL PLK Ireneusz Merchel

Porozumienie podpisane. Pierwszy z lewej wiceminister Andrzej Bittel, obok prezes PKP PLK Ireneusz Merchel

Pociągi pojadą częściej i sprawniej

Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego. Obsługuje około 1000 pociągów na dobę. Nowa Zachodnia będzie dostosowana do rosnącego ruchu pasażerów. Zmienione zostaną tory oraz system sterowania ruchem kolejowym. W ramach modernizacji linii średnicowej trasa od Warszawy Zachodniej do Wschodniej będzie przystosowana do ruchu większej liczby pociągów. Stworzone zostaną także nowe możliwości połączeń na linii Piaseczno – Legionowo. Dzięki połączeniu linii kolejowej ze Służewca, Lotniska Chopina i Piaseczna z linią kolejową w stronę Warszawy Gdańskiej, po zachodniej stronie Warszawy powstanie dogodny przejazd północ – południe. Planowane jest dogodne przejście z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji.

Informacje o inwestycji

Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firma Torprojekt sp. z o.o. Planowany termin zakończenia prac to pierwsza połowa 2019 r. W drugiej poł. 2019 r. przewiduje się rozpoczęcie robót budowlanych. Prace zakończą się w  drugiej  połowie 2022 r.

Więcej informacji na stronie internetowej PKP PLK.

 

Ikona RSSIkonka serwisu TwitterIkonka serwisu Facebook