W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sejm przyjął nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

19.07.2019

Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw przyjęty 19 lipca 2019 r. i przekazany do prac w Senacie zawiera m.in. propozycje zmian w przepisach dotyczących biokomponentów i biopaliw ciekłych w obszarach realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), funkcjonowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, a także w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660) dotyczące obowiązku oznakowania miejsc tankowania paliwem ciekłym oraz formułowania i udostępniania informacji o możliwości tankowania pojazdu samochodowego paliwem ciekłym.

Plansza Prace Legislacyjne

Ponadto, projekt zawiera propozycje zmian w ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317, 1356, 2348) dotyczące przesunięcia w czasie obowiązku posiadania przez naczelne i centralne organy oraz jednostki samorządu terytorialnego odpowiedniego udziału procentowego pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym, terminu wygasania umów na wykonanie zadania publicznego oraz zmiany redakcyjnej przepisów dotyczących oznakowania paliw alternatywnych.

Nowelizacja przede wszystkim w sposób kompleksowy reguluje kwestie dotyczące charakteru oraz poziomu NCW w latach 2020-2024. Obowiązek NCW jest jednym z kilku instrumentów realizacji celu Odnawialnych Źródeł Energii w transporcie i obejmuje przede wszystkim konieczność stosowania biokomponentów w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Najważniejsze zmiany dotyczą dostosowania poziomów NCW do aktualnych możliwości branży i związane są przede wszystkim z dynamicznym wzrostem oficjalnej konsumpcji paliw ciekłych na rynku w efekcie skutecznego ograniczenia szarej strefy. Nowelizacja wprowadza również przepisy dotyczące oznakowania paliw ciekłych.

Projekt stanowi odpowiedź na postulaty branżowe przedkładane ministrowi energii przez podmioty zajmujące się produkcją oraz importem/nabyciem wewnątrzwspólnotowym paliw ciekłych, a także wytwarzaniem biokomponentów stosowanych do realizacji NCW.

Znowelizowane przepisy będą miały pozytywny wpływ na konkurencyjność krajowych podmiotów funkcjonujących na rynku biokomponentów stosowanych w paliwach i biopaliwach ciekłych. Zaproponowane zmiany przyczynią się także do ułatwienia realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego. Ponadto, nowe przepisy będą miały wpływ na  znaczące uszczelnienie rynku, co również będzie oddziaływało na wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Z kolei wprowadzenie oznakowania paliw ciekłych zapewni łatwiejszą identyfikację przez konsumenta zgodności pojazdu samochodowego i paliwa ciekłego, a także ujednolici formy oznakowania paliw ciekłych i paliw alternatywnych stosowane zarówno na rynku polskim jak i w innych krajach Unii Europejskiej.

Zaproponowane rozwiązania zaczną obowiązywać 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
23.07.2019 09:45 Radosław Dubisz
Pierwsza publikacja:
23.07.2019 09:45 Radosław Dubisz
{"register":{"columns":[]}}