W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rekomendacje wychowawczo-profilaktyczne CEA na rok 2021/2022

1. Profilaktyka ochrony zdrowia psychicznego uczniów szkół artystycznych.

Systemowe wsparcie zdrowia psychicznego uzdolnionych kierunkowo uczniów szkół muzycznych, plastycznych, baletowych i wychowanków burs szkolnictwa artystycznego wpisuje się w zalecenia Ministerstwa Edukacji i Nauki dotyczące konieczności udzielania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom i młodzieży. Dzięki realizacji badań w szkolnictwie artystycznym w ubiegłym roku szkolnym, dotyczących psychofizycznej kondycji uczniów, uzyskano wskaźniki świadczące o tym, iż uczniów szkół artystycznych cechuje szeroko rozumiany wysoki poziom wrażliwości. Przy czym nie są obce naszym uczniom problemy natury emocjonalno-społecznej, w tym związane z sytuacją pandemii. Obliguje to pedagogów, wychowawców i specjalistów szkolnych do podejmowania adekwatnych i celowanych działań wychowawczo-profilaktycznych, skupionych na szczególnym wzmacnianiu czynników ochronnych, wspierających prawidłowy rozwój i zdrowie psychiczne, jak np. radość i sens zaangażowania w aktywność artystyczną, adekwatna samoocena, silne przyjaźnie i więzi rodzinne, aktywność prospołeczna. Efektem takich działań będzie poprawa jakości życia i osiągnięć artystycznych uczniów, poprzez wzmocnienie takich dyspozycji psychicznych, jak: poczucie bezpieczeństwa, zdolność adaptacji, umiejętność radzenia sobie ze stresorami – w tym szczególnie z tremą, formowanie trwałych relacji, samoświadomość, poczucie własnej wartości, umiejętności społeczne, autonomia, troska o innych i odpowiedzialność. Holistyczne podejście do promocji zdrowia psychicznego uczniów angażuje całą społeczność szkolną. Światowa Organizacja Zdrowia definiuje „szkołę promującą zdrowie” jako taką, w której wszyscy członkowie jej społeczności pracują, by zapewnić uczniom dobrostan psychofizyczny i chronić ich przed zagrożeniami. W związku z powyższym CEA rekomenduje realizację w szkołach artystycznych działań opisanych w propagowanej przez MEN publikacji „Szkolny System Wsparcia Zdrowia Psychicznego Myślę pozytywnie”, w której modelowe Programy Promocji i Profilaktyki opracowane są dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

2. Podejmowanie, wśród uczniów oraz ich rodziców działań sprzyjających poszerzaniu wiedzy o specyfice szkoły artystycznej.

Szkolnictwo artystyczne w Polsce wyróżnia się zróżnicowaną i zindywidualizowaną specyfiką ze względu na odrębne typy szkół artystycznych w Polsce, wśród których wyróżniamy szkoły muzyczne, plastyczne, baletowe oraz szkołę cyrkową. Specyfika każdego z tych typów jest unikatowa, a najlepszą wiedzę o wymaganiach szkoły posiadają pracujący w danej szkole nauczyciele przedmiotów artystycznych oraz specjaliści szkolni - jeśli są w szkole zatrudnieni. To właśnie do specjalistów szkolnych oraz do nauczycieli przedmiotów zawodowych uczniowie najczęściej zgłaszają swoje przemyślenia i nadzieje związane z chęcią kontynuacji lub wątpliwości wynikające z ewentualnego zaniechania dalszego kształcenia artystycznego. W powszechnej opinii o szkołach artystycznych narosło wiele mitów, które warto obalać, np. że szkoła artystyczna zabiera dzieciństwo lub że szkoła artystyczna zamyka możliwości rozwoju w innych dziedzinach edukacji. Często zdarza się, że rodzice także nie są w stanie wesprzeć swojego dziecka w podjęciu decyzji związanej z dalszym kształceniem artystycznym, ponieważ sami nie mają wystarczającej wiedzy o wszystkich przywilejach, wymaganiach, ale i przeciążeniach związanych z kształceniem artystycznym. Dlatego Centrum Edukacji Artystycznej rekomenduje podejmowanie inicjatyw, zarówno dla uczniów jak i dla rodziców, prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów zawodowych, specjalistów szkolnych lub zaproszonych gości, którzy poruszać będą problematykę radzenia sobie z wymaganiami, przeciążeniami wynikającymi z kształcenia w danym typie szkoły artystycznej, ale też uwrażliwiać będą na unikatowe korzyści artystyczne i pozaartystyczne wynikające z doświadczania sztuki w procesie uczenia się jej od najmłodszych lat życia.  

3. Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół artystycznych i wychowanków burs szkolnictwa artystycznego oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej i domowej (uruchamianie procedur „Niebieska Karta”).

Podejmowanie stałych działań w zakresie profilaktyki zagrożeń należy do obowiązków każdej szkoły artystycznej, zarówno z pionem ogólnokształcącym, jak i realizującej kształcenie wyłącznie artystyczne. Poziom zagrożenia w zakresie uzależnienia od poszczególnych używek można określić tylko w wyniku wykonania celowanej diagnozy, która powinna być obligatoryjnie zrealizowana w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego wśród uczniów z wybranych poziomów edukacyjnych. W oparciu o otrzymane wyniki diagnozy planuje się harmonogram adekwatnych działań dedykowanych najbardziej palącym problemom, jakie pojawiły się w konkretnych klasach, sekcjach czy specjalizacjach. Harmonogram ten jest główną częścią programu wychowawczo-profilaktycznego. W zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie tworzy się wykaz uruchamianych w szkole procedur Niebieska Karta oraz realizuje inne działania z zakresu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i domowej.

{"register":{"columns":[]}}