W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz do wywiadu z Renatą Kaznowską wiceprezydentem Warszawy „Siedzimy na bombie z opóźnionym zapłonem”, opublikowanego w Dzienniku Gazecie Prawnej, 8 września 2020 r.

09.09.2020

Wychowanie przyszłych pokoleń i dobra edukacja to kwestie, które przez polski rząd traktowane są priorytetowo. W taki sposób powinny być również postrzegane przez władze samorządowe, szczególnie, że oświata w Polsce jest wspólnym zadaniem zarówno rządu, jak i samorządu. Władze Warszawy przyzwyczaiły nas do ciągłego podkreślania, że według nich państwo robi niewiele, a wszystko spoczywa na barkach samorządów. Jednak gdy spojrzymy na liczby i realne działania rządu wygląda to zupełnie inaczej.

Pieniądze dla Warszawy

Subwencja oświatowa pochodząca z budżetu państwa czy dotacje państwowe, nie są jedynym źródłem finansowania zadań oświatowych. Zgodnie z polskim prawem zadania te powinny być finansowane również z dochodów własnych samorządów.

Dostrzegamy wzrost kosztów zadań oświatowych, dlatego corocznie zwiększamy nakłady na edukację, a Warszawa jest tego beneficjentem. Dziś subwencja oświatowa wynosi prawie 50 mld zł. i jest wyższa o prawie 10 mld zł., w porównaniu z rokiem 2015! Przekłada się to również na wyższą subwencję oświatową dla m. st. Warszawy, która od 2015 r. jest wyższa o ponad 50% i łącznie wynosi ponad 2,2 mld zł!

Jasne wytyczne w zakresie bezpieczeństwa

Początek nowego roku szkolnego to wyjątkowy czas. Przez całe wakacje przygotowywaliśmy się do uruchomienia szkół i placówek w trybie stacjonarnym, jednocześnie dając dyrektorom narzędzia do przejścia w tryb mieszany lub zdalny, jeśli w danej szkole pojawi się zagrożenie epidemiczne i powiatowa inspekcja sanitarna wyda pozytywną opinię dotyczącą zmiany trybu pracy szkoły. Wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz Ministerstwem Zdrowia opracowaliśmy niezbędne wytyczne i procedury, pozwalające na właściwą reakcję w sytuacji zagrożenia dla zdrowia uczniów czy nauczycieli. Ważną w tym rolę odegrały spotkania kuratorów oświaty, dyrektorów szkół z przedstawicielami sanepidu, podczas których szczegółowo omawiano konkretne działania dotyczące bezpiecznego powrotu uczniów do placówek.

Pierwsze dni września wyraźnie pokazały sens tych rozwiązań i sprawność w działaniach na linii dyrektorzy szkół-lokalny sanepid. Co warto podkreślić, rząd zdecydował się na dodatkowe wsparcie samorządów i organów prowadzących w postaci dodatkowych środków ochrony osobistej. Przekazaliśmy blisko 50 mln maseczek, ponad 5 mln litrów płynów do dezynfekcji oraz blisko 75 tys. termometrów bezdotykowych. Wcześniej do szkół dostarczone zostały dyspensery do dezynfekcji rąk.

Epodreczniki.pl, czyli cyfrowa szkoła w jednym miejscu

Wprowadzenie rozwiązań dotyczących nauki zdalnej to wyzwanie dla nas wszystkich. Przygotowaliśmy się do tego. Już w listopadzie 2019 roku Minister Edukacji Narodowej udostępnił szkołom w pełni bezpłatną platformę, za pomocą której uczniowie i nauczyciele mogą uczyć się zdalnie.

Platforma e-podręczniki działa, jest na bieżąco udoskonalana, pojawiają się na niej nowe funkcjonalności. Konta ma na niej ponad 5,7 mln uczniów i nauczycieli, a w okresie od marca do czerwca odnotowywaliśmy codziennie średnio ok. 1 mln odsłon.

Na epodreczniki.pl szkoły mają do dyspozycji ponad 7,4 tys. materiałów edukacyjnych, blisko 3,2 scenariuszy lekcji oraz 105 programów nauczania – łącznie wszystkich zasobów jest ponad 12 tys. Są to materiały przeznaczone dla wszystkich etapów kształcenia zarówno ogólnego, jak i zawodowego.

W nowym roku szkolnym platforma epodreczniki.pl będzie rozwijana zarówno pod kątem uzupełniania nowych materiałów dydaktycznych, jak również uruchamiania kolejnych funkcjonalności. W najbliższym czasie na ten cel przeznaczymy ok. 212 ml zł.

Cieszy nas fakt, że naszym śladem idą również władze Warszawy, które przygotowują serwis do nauki zdalnej dla uczniów. Służymy wsparciem, gdyby przedstawiciele stolicy chcieli skonsultować swoje rozwiązania z naszymi ekspertami.

Dodatkowy sprzęt dla uczniów

Doposażenie uczniów i nauczycieli w sprzęt niezbędny do nauki zdalnej to jedna z istotniejszych dla nas kwestii. Przypomnijmy, że samorządy, w ramach programów „Zdalna szkoła” i „Zdalna szkoła+” otrzymały sprzęt za ponad 360 mln zł.

W ramach kolejnego działania rząd przeznaczy również 130 mln zł na zakup m.in. komputerów dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej.

To nie koniec naszych aktywności w tym zakresie. Od lat realizujemy i koordynujemy projekty cyfrowe, które przyczyniają się do upowszechniania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania i uczenia się. Działania MEN w tym obszarze okazały się szczególnie ważne i potrzebne w kontekście czasowego zawieszenia zajęć w szkołach i prowadzenia edukacji na odległość.

Szczegółowe działania zostały opisane w „Raporcie Ministra Edukacji Narodowej. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19”. Znalazły się tam również wnioski dotyczące dalszych działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, nauczycieli, kadry zarządzającej. Zachęcamy do zapoznania się z tym tekstem.

Dbamy o nauczycieli

Doceniając zawód nauczycieli, sukcesywnie podnosimy ich wynagrodzenie. Od 2017 r. nauczycielskie pensje wzrosły o blisko 30%. Ostatnia podwyżka została przyznana we wrześniu br. i na ten cel władze Warszawy otrzymały dodatkowe pieniądze. W 2019 r. kwota przekazana na pokrycie wrześniowej podwyżki wynagrodzeń wynosiła blisko 37 mln zł.

Wzrost wpływów do budżetu miasta

Odnosząc się do sytuacji finansowej miasta Warszawy należy zauważyć, że dochody ogółem miasta wzrosły w roku 2019 w stosunku do roku 2016 o 3,4 mld zł (23,0%).

Na przestrzeni kilku lat rosną też dochody podatkowe miasta Warszawy. Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2019 r. wynosił 6,3 mld zł, wzrósł on w stosunku do 2016 r. o 1,7 mld zł, tj. o 36,1 %. Udział w podatku dochodowym od osób prawnych w 2019 r. wynosił 975 mln zł, i wzrósł w stosunku do 2016 r. o 0,4 mld zł, tj. o 57,9 %.

Wsparcie uczniów, rodziców i kadry pedagogicznej

Po raz kolejny apelujemy do władz Warszawy o to, aby nie wprowadzać niepokoju wśród uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli. Ważne, żeby w tym wyjątkowym czasie – początku nowego roku szkolnego – rodzice i kadra pedagogiczna czuli wsparcie nie tylko ze strony rządu, ale przede wszystkim samorządu, który powinien być jak najbliżej lokalnych spraw mieszkańców.

Edukacja powinna być dla władz samorządowych kwestią kluczową, w ramach której realizowane są najważniejsze aktywności w mieście.

Wierzymy, że przedstawiciele stołecznego ratusza staną na wysokości zadania.

 

Z poważaniem
Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN
 

{"register":{"columns":[]}}