W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

MEN wspiera małe szkoły - komentarz MEN do publikacji dziennika „Rzeczpospolita”

06.12.2019

W odpowiedzi na publikację w dzienniku „Rzeczpospolita” pt. „Gminy będą zamykać małe szkoły”, opublikowaną 6 grudnia br., autorstwa Katarzyny Wójcik informuję, że Minister Edukacji Narodowej docenia znaczenie małych szkół, szczególnie niewielkich szkół wiejskich. Podjęliśmy szereg działań wspierających takie szkoły.

Samorządy dostają w subwencji dodatkowe pieniądze na te szkoły (2015 r. - 150 mln zł, w 2016 r. - 161 mln zł, w 2017 r. - 172 mln zł , w 2018 r. - 214 mln zł, w 2019 r. - 251 mln zł). Średnio na ucznia otrzymują one więcej o ok. 1,2 tys. zł.

Należy podkreślić, że w 2019 r. wprowadziliśmy dodatkowe rozwiązanie - powiązaliśmy wysokość subwencji z wielkością szkoły, tak aby jeszcze bardziej wesprzeć małe szkoły. Dodatkowe pieniądze dostały mniej zamożne gminy. W kolejnych latach te rozwiązania będą kontynuowane.

Minister Edukacji Narodowej nie wydaje kuratorom zaleceń dotyczących opiniowania likwidacji szkół. Natomiast zgodnie z ustawą Prawo oświatowe ustala on podstawowe kierunki realizacji wspomnianej wyżej polityki oświatowej państwa, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego. Kuratorzy oświaty analizują każdą sprawę indywidulanie i wydają opinię na podstawie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Przepisy ustawy wymagają od kuratora dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i wydania rozstrzygnięcia w oparciu o materiał dowodowy zgromadzony w ramach postępowania administracyjnego (opinie kuratorów podlegają kontroli II instancji, czyli ministra oraz kontroli sądowej).

Kurator wydaje opinię jako organ realizujący politykę oświatową państwa oraz jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad daną szkołą, między innymi także w zakresie zapewnienia właściwych warunków nauki. Oznacza to, że przy wydawaniu opinii kurator bierze pod uwagę wszystkie aspekty związane z likwidacją szkoły, w tym te, które odnoszą się do współtworzenia i realizacji regionalnej oraz lokalnej polityki oświatowej zgodnej w tym względzie z polityką państwa, jak i te związane z zapewnieniem uczniom właściwych warunków nauki, wychowania i opieki.

Z poważaniem
Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

{"register":{"columns":[]}}