Ocena poziomu osiągnięcia celów określonych w Krajowych ramach polityki rozwoju paliw alternatywnych
25.09.2019
Na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz.1124 ze zm.), minister właściwy do spraw energii corocznie dokonuje oceny poziomu osiągnięcia celów określonych w Krajowych ramach polityki.
Krajowe ramy polityki określiły cele w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zgodnie z nimi, do końca 2020 roku w 32 wybranych aglomeracjach w Polsce ma być rozmieszczonych 6 000 punktów ładowania o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy, a także 70 punktów tankowania gazu ziemnego CNG. Do roku 2025 ma zostać rozwinięta infrastruktura paliw alternatywnych na sieciach TEN-T. Planowane są budowa i rozmieszczenie 14 publicznie dostępnych punktów tankowania LNG, budowa i rozmieszczenie 32 publicznie dostępnych punktów tankowania CNG, a także udostępnienie usługi bunkrowania w portach Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście.
Stopień realizacji celów Krajowych ram polityki
Według danych na koniec lipca 2019 r. w Polsce istniało:
- 971 punktów ładowania o normalnej mocy;
- 486 punktów ładowania o dużej mocy;
- 28 stacji tankowania gazu ziemnego (CNG);
oraz używanych było:
- 4009 pojazdów elektrycznych;
- 2321 pojazdów hybrydowych typu plug- in;
- 4900 pojazdów napędzanych gazem ziemnym CNG.
W 2016 roku w Polsce istniało 290 punktów ładowania o normalnej mocy i 34 punktów ładowania o dużej mocy. Oznacza to wzrost liczby punktów ładowania o normalnej mocy o 234,83 %, a w przypadku punktów ładowania o dużej mocy wzrost o 1329,41 %. Jednocześnie należy zauważyć, że cel 400 punktów ładowania o dużej mocy został osiągnięty. W przypadku stacji tankowania gazu ziemnego (CNG) w 2016 roku było ich 26, co oznacza wzrost o 7,69 %.