W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Głosowanie poza miejscem zameldowania

Głosowanie poza miejscem zameldowania w wyborach do Sejmu i Senatu przeprowadzanych w Polsce 13 października 2019 roku.

Jeśli chcesz głosować w najbliższych wyborach do Sejmu i Senatu przeprowadzanych w Polsce 13 października 2019 roku poza miejscem swojego zameldowania – masz 3 możliwości:

1. Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców – jeśli chcesz głosować w gminie:

  • w której mieszkasz na stałe, ale nie masz w niej zameldowania na pobyt stały,
  • w której mieszkasz lub przebywasz na stałe i jesteś osobą, która nie jest i nigdy nie była zameldowana na pobyt stały w Polsce,
  • do której przeprowadzasz się na stałe, ale nie zmieniasz adresu stałego zameldowania (nie meldujesz się na pobyt stały w miejscu stałego zamieszkania).

Możesz być tylko w jednym rejestrze wyborców.
 

2. Dopisz się do spisu wyborców – jeśli: 

  • chcesz głosować w miejscu swojego czasowego pobytu – poza miejscem zameldowania,
  • w czasie wyborów będziesz przebywać poza miejscem zamieszkania i znasz adres pobytu (bo na przykład wyjeżdżasz do innej miejscowości, nie mieszkasz już w Polsce, znasz adres, pod którym będziesz przebywać w dniu wyborów. Jeżeli nie ma cię w rejestrze wyborców – nie znajdziesz się w spisie wyborców).

3.  Weź zaświadczenie o prawie do głosowania z urzędu gminy – jeśli:

  • chcesz głosować poza miejscem swojego stałego zamieszkania i nie znasz adresu, pod którym będziesz w dniu wyborów. Takie zaświadczenie wyda ci urząd gminy: właściwy dla twojego miejsca zameldowania na pobyt stały lub w którym dopisano cię do rejestru wyborców na twój wniosek.

Z zaświadczeniem możesz głosować w dowolnym lokalu wyborczym:

  • w kraju,
  • za granicą,
  • na polskim statku morskim.

Informacje, jak załatwić usługę

  • Rejestr wyborców jest prowadzony przez każdą gminę. Obejmuje osoby, które mieszkają na stałe na terenie danej gminy.

    Do rejestru wyborców gminy wpisuje się:

    • wszystkie osoby zameldowane w niej na pobyt stały (wpisuje się je z urzędu),
    • osoby, które mieszkają w niej na stałe bez zameldowania na pobyt stały (wpisuje się je na ich własny wniosek).

    Spis wyborców przygotowuje się na podstawie rejestru wyborców – na potrzeby konkretnych wyborów. Przed każdymi wyborami sporządzany jest nowy spis wyborców. Taki spis jest przekazywany do obwodowych komisji wyborczych, które wydają karty do głosowania.

    • jeśli jesteś osobą, która nigdy nie składała wniosku o wpisane do rejestru wyborców – jesteś w rejestrze wyborców gminy właściwej dla aktualnego miejsca zameldowania,
    • jeśli jesteś osobą, która nie jest nigdzie zameldowana i nie składała wniosku o wpisanie do rejestru wyborców – nie ma cię w żadnym rejestrze wyborców. Nie będzie cię więc w spisie wyborców, który sporządzany jest na podstawie rejestru – na potrzeby każdych wyborów.

    Jeśli nie wiesz, co zrobić w swojej sytuacji – zapytaj w urzędzie gminy.

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2019 16:26

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Państwowa Komisja Wyborcza: