W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Cyfryzacji i Centrum GovTech z najważniejszą nagrodą ONZ – doceniono cyfrową odpowiedź na pandemię!

W światowy dzień służby publicznej Organizacja Narodów Zjednoczonych co roku przyznaje swoją najbardziej prestiżową nagrodę – UN Public Service Award. W tym roku nagrodzono System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS). To wyróżnienie pokazuje, że Polska wyznacza światowe standardy w obszarze wykorzystania narzędzi cyfrowych do reagowania na sytuacje kryzysowe.

System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej
SEPIS
System przyszłości
SEPIS to uniwersalne rozwiązanie. Docelowo stanie się narzędziem do zarządzania zadaniami w każdym obszarze działalności inspekcji sanitarnej.

SEPIS, czyli transformacja cyfrowa inspekcji sanitarnej w jednym programie

Wraz z wybuchem pandemii COVID-19, kluczowym priorytetem Rządu stało się odpowiedzenie na to wyzwanie w sposób zorganizowany i wykorzystujący najnowsze technologie. Kluczową rolę w tym procesie odgrywała Państwowa Inspekcja Sanitarna na czele z Głównym Inspektorem Sanitarnym. To oni odpowiadali za najważniejsze procesy takie jak nakładanie i zdejmowanie kwarantann, ustalanie wymogów sanitarnych czy odpowiadanie na pytania obywateli. Aby uczynić te procesy maksymalnie zautomatyzowanymi, na polecenie Premiera Mateusza Morawieckiego Minister Cyfryzacji Marek Zagórski razem z Głównym Inspektorem Sanitarnym zaczęli prace nad Systemem Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS), za wykonanie i rozwój którego odpowiadało później, kierowane przez Justynę Orłowską, Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dzięki tysiącom godzin intensywnych badań potrzeb użytkowników, ogromnemu zaangażowaniu pracowników Sanepidu pracujących w niezwykle trudnych warunkach pandemii i w połączeniu z najlepszymi praktykami z zakresu service design, w krótkim czasie system stał się dla 11 000 pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych z całego kraju jednym narzędziem, w którym są w stanie realizować wszystkie swoje zadania – od wywiadów epidemiologicznych po raportowanie. To właśnie to otwarcie na użytkowników oraz zwinność działania w projekcie IT zostały dziś docenione przez ONZ. Więcej o funkcjonalnościach systemu można przeczytać tutaj.

Kompleksowe wsparcie inspekcji sanitarnych

Zgodnie ze światowymi standardami budowy usług cyfrowych, wdrożenie systemu SEPIS było jednym z wielu kroków na drodze do cyfryzacji procesów sanitarno-epidemiologicznych w kraju. Towarzyszyła mu migracja 335 serwisów dziedzinowych na infrastrukturę portalu gov.pl, centrum kontaktu, które wykonywało ponad sto tysięcy połączeń dziennie oraz wyposażenie stacji sanitarno-epidemiologicznych w 9000 komputerów przenośnych oraz 4000 telefonów komórkowych. Wraz z licznymi szkoleniami i materiałami edukacyjnymi pozwoliło to pracownikom inspekcji sanitarnej na skupienie się na kwestiach wymagających ich specjalistycznej wiedzy zamiast na procesach administracyjnych, które zostały zautomatyzowane. 

System jest też zintegrowany z najważniejszymi rejestrami w kraju dzięki temu możliwe było automatyzowanie wprowadzania danych, co wielokrotnie skraca każdą czynność, co przy milionach obsłużonych zgłoszeń jest niezwykle istotne. SEPIS generuje także zanonimizowane dane, dzięki którym polskie i europejskie jednostki państwowe i naukowe mogły prowadzić analizy i stawiać prognozy co do przebiegu pandemii. Wprowadzono też zmiany prawne wprowadzające elektroniczne i telefoniczne możliwości prowadzenia spraw i powiadamiana zakażonych. 

System był potem rozbudowywany by obsługiwać elektroniczną Kartę Lokalizacji Podróżnego (eKLP), z której korzystały miliony osób przekraczających granicę kraju, system samodzielnego zgłaszania się na kwarantannę, możliwość sprawdzenia wyniku testu covidowego on-line oraz szereg innych usług, które były uruchamiane w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników.

Te wszystkie działania, razem z inicjatywami szpitali, pracowników medycznych i instytucji publicznych pozwoliły zapewnić sprawną cyfrową odpowiedź na kryzys pandemiczny, a do tego dokonać transformacji cyfrowej inspekcji sanitarnej, co wsparło także inne – niezwiązane z pandemią - wykonywane przez nią czynności. 

Obecnie system SEPIS jest rozwijany przez Głównego Inspektora Sanitarnego o kolejne funkcjonalności. 

{"register":{"columns":[]}}