W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Legislacja

Krajowe akty prawne regulujące obszar bezzałogowych statków powietrznych (BSP) -  tzw. dronów, to: 

  1. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze ( tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1580)  -  określa na jakich zasadach mogą być wykonywane loty bezzałogowym statkiem powietrznym w polskiej przestrzeni powietrznej;
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (tekst jednolity Dz.U. 2019 poz. 1497) - określa  zasady wykonywania lotów w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) BSP o masie nie większej niż 150 kg w celach rekreacyjnych lub sportowych (Załącznik nr 6) oraz w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (Załącznik 6a), a także lotów poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) BSP o masie nie większej niż 25 kg (Załącznik 6b);
     
  3. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 288) - określa zasady uzyskania świadectwa kwalifikacji do celów innych niż rekreacyjnych lub sportowych;
     
  4. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 poz. 1568) - w rozporządzeniu opisane są klasy BSP podzielonych z względu na ich masę;
     
  5. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1122)  - określa zasady użytkowania statków powietrznych kategorii specjalnej;
     
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia lotniczego oraz uzyskiwania licencji przez cudzoziemców dnia 7 sierpnia 2003 r. (tekst jednolity Dz.U. 2019 poz. 1439) - określa zasady określające szkolenie operatorów BSP z krajów spoza UE;
     
  7. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących z dnia 13 sierpnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1068)  - określa zasady wpisywania do rejestru podmiotów szkolących w zakresie UAVO;
     
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie badań lotniczo-lekarskich z dnia 27 maja 2013 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz. 129)  - określa zakres badań lotniczo lekarskich w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji UAVO;
     
  9. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego (Dz. U. 2015 r. poz. 141) - określa przepisy ruchu lotniczego;
     
  10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. 2019 poz. 618) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące z dnia 5 marca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 617)  - określają zasady wprowadzenia zakazów lub ograniczeń lotów w polskiej przestrzeni powietrznej nad obszarem całego państwa albo jego części;
     
  11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (tekst jednolity Dz.U. 2014 poz. 351).

 

Szczegółowy opis zasad wykonywania lotów dostępny jest na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
 

Przepisy Unii Europejskiej regulujące obszar bezzałogowych statków powietrznych zawarte są przede wszystkim w następujących aktach prawnych:

  • rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich;
  •  rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space;
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/665 z dnia 22 kwietnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej;
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/666 z dnia 22 kwietnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 923/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących załogowych statków powietrznych eksploatowanych w przestrzeni powietrznej U-space.

Dziedzina bezzałogowych statków powietrznych jest również regulowana przez polskie przepisy zawarte w szczególności w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. 2022 r. poz. 1235). Szczegółowy wykaz przepisów oraz zasad wykonywania lotów z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych dostępny jest na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

{"register":{"columns":[]}}