W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

30 lat Polski przedsiębiorców – o społecznych wyzwaniach biznesu

10.10.2019

Jak zmieniały się przedsiębiorstwa przez ostatnie 30 lat? W jakich warunkach funkcjonowały? O tym i o wyzwaniach, jakie stoją przed biznesem we współczesnej Polsce rozmawiali uczestnicy konferencji „Społeczne wyzwania biznesu. Po 30 latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce”. Resort inwestycji i rozwoju reprezentowała wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak na scenie przy mównicy podczas przemówienia, z tyłu flagi: Polski i Unii Europejskiej, na dalszym planie ekran z imieniem i nazwiskiem wiceminister oraz pomarańczowe fotele.

W 1989 dokonały się radykalne zmiany w funkcjonowaniu polskiej gospodarki. Wcześniej liderami w zatrudnieniu były przedsiębiorstwa państwowe. Zmiany dotknęły przedsiębiorców i ich roli w systemie. Jednym z bardziej widocznych skutków przekształceń systemowych w Polsce jest wzrost liczby przedsiębiorstw. Pojawiło się wiele nowych przedsięwzięć w małych firmach, stawiających pierwsze kroki na rynku. Obecnie to właśnie małe i średnie firmy pełnią coraz ważniejszą rolę w polskiej gospodarce, wpływając na jej kształt. W krajach UE stanowią 99,8% ogólnej liczby przedsiębiorstw – podkreślała wiceminister Jarosińska-Jedynak.


W Polsce temat sektora MŚP pojawia się dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych, przede wszystkim za sprawą ustawy z 1988 roku o działalności gospodarczej. Obecnie dzięki sektorowi MŚP rozwija się prywatna własność środków produkcji. Firmy biorą aktywny udział w procesie zmian w strukturze przemysłowej kraju przez inicjowanie powstawania i rozwoju nowych dziedzin produkcji oraz nowych rodzajów usług. 


Podczas konferencji eksperci rozmawiali również o obecnych wyzwaniach cywilizacyjnych w Polsce i na świecie. Oprócz tego odbyły się warsztaty na temat społecznych oczekiwań wobec biznesu w różnych obszarach – rewolucji cyfrowej i biotechnologicznej, na rynku pracy oraz w sytuacji zaostrzania kryzysu klimatycznego. 


Przedstawiciele firm i organizacji pozarządowych dyskutowali też o idei CSR (ang. corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu), a konkretnie w jaki sposób wpłynąć na jej szybszy rozwój w Polsce. Doświadczenia na przestrzeni lat pokazują, że strategiczne wdrażanie CSR przynosi przedsiębiorstwom korzyści. Jest to również sposób na prowadzenie biznesu i osiąganie przewagi konkurencyjnej. 


Cieszę się, że społeczna odpowiedzialność biznesu coraz mocniej funkcjonuje w naszej świadomości gospodarczej – zaznaczyła wiceminister Jarosińska-Jedynak


Organizatorem konferencji była organizacja THINKTANK, Centrum Stosunków Międzynarodowych oraz Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. 
 

{"register":{"columns":[]}}