W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycja kolejowa w porcie Gdynia z unijnym wsparciem

09.09.2019

Lepsze połączenia kolejowe portu Gdynia z zapleczem lądowym, sprawny transport, więcej ładunków przewiezionych koleją – to efekty inwestycji, która otrzymała dzisiaj 20 milionów złotych dofinansowania unijnego.

Za stołem stoi osiem osób, dwie z nich w ręku trzymają podpisane umowy.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z  Zarządem Morskiego Portu Gdynia na dofinansowanie projektu  „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia - przebudowa i elektryfikacja” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji to około 70 milionów złotych.

„Polskie porty biją w ostatnich latach rekordy. W zeszłym roku, po raz pierwszy, przeładowano w nich ponad 100 milionów ton towarów. Mimo świetnych wskaźników nadal potrzebne są inwestycje, które zwiększą konkurencyjność naszych portów. Warunkiem wypłynięcia na szerokie wody jest sprawna kolej, która zabierze i dowiezie towarów. Dlatego i dla nas, i dla UE modernizacja dostępu zarówno kolejowego, jak i drogowego, tzw. „ostatniej mili” do portów morskich ma priorytetowe znaczenie” – podkreślił wiceminister Grzegorz Puda.

Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego od strony lądu wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów. Powstanie także  nowy system sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja obejmie elektryfikację około 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej. W ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z nich zostanie zmodernizowanych. W efekcie realizacji projektu, nie będzie już konieczna zmiana obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane. Przedsięwzięcie przyczyni się  do obsługi koleją większej ilości towarów i sprawniejszego transportu, przez co wzrośnie potencjał polskich portów.

Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec stycznia 2021 roku.