Komunikat dla przebywających w Malezji obywateli polskich (aktualizacja 30.12.2020r.)
30.12.2020
Ambasada RP w Kuala Lumpur przypomina, iż do dnia 14 stycznia 2021 r. władze Malezji przedłużyły obowiązywanie Conditional Movement Control Order na terenie m.in. stanów Selangor i Sabah oraz na terytorium federalnym Kuala Lumpur.
Zgodnie z CMCO wjazd do Malezji cudzoziemców w celach turystycznych jest zabroniony. Wyjątek stanowią osoby posiadające określone kategorie wiz pobytowych i zezwolenia na zatrudnienie.
W przypadku osób posiadających wizy pobytowe lub pracownicze zaleca się sprawdzenie jakie zezwolenia są wymagane przed wyjazdem i ponownym wjazdem. Informacje te dostępne są na stronie internetowej Expatriate Services Division (Urzędu Imigracyjnego) pod adresem: https://esd.imi.gov.my/portal/latest-news/announcement/entry-exit-return-malaysia/
Wnioski o wjazd lub wyjazd z Malezji należy składać jedynie za pośrednictwem aplikacji MyTravelPass Urzędu Imigracyjnego Malezji:
https://mtp.imi.gov.my/myTravelPass/main
Urząd Imigracyjny Malezji poinformował, że proces zatwierdzania wniosków złożonych w ramach MyTravelPass zajmuje około pięciu dni roboczych.
Jeśli dana osoba musi wjechać lub wyjechać z Malezji w ciągu 10 dni to wniosek MyTravelPass należy złożyć przed piątym dniem do wyjazdu/wjazdu. Wniosek musi zawierać dokumenty uzupełniające, które wskazywać będą przyczyny zaistniałej sytuacji.
Kategorie wniosków, które można składać za pośrednictwem MyTravelPass, obejmują wzajemną przepustkę na zielony pas (RGL); karta okresowych dojazdów do pracy (PCA); współmałżonków obywateli Malezji, współmałżonków posiadaczy karty stałego pobytu oraz pobytu w ramach programu Dependant pass, wnioski o wjazd przez emigrantów oraz wnioski cudzoziemców w ramach programu Malaysia My Second Home (MM2H).
Status zgłoszenia, niezależnie od decyzji, zostanie przesłany pocztą elektroniczną. Osoby, które będą składać fałszywe oświadczenia, informacje lub dokumenty, będą ścigane z mocy prawa.
Wnioski o wjazd i wyjazd z Malezji składane za pośrednictwem poczty elektronicznej nie będą rozpatrywane.
Jak poinformował Urząd Imigracyjny Malezji, lista kategorii osób w ramach aplikacji MyTravelPass zostanie zweryfikowana po 31 grudnia 2020r. i zależna będzie od sytuacji pandemicznej.
UWAGA:
Po uzyskaniu zgody na wjazd / powrót do Malezji, wydanej przez Urząd Imigracyjny (wg procedury wskazanej powyżej) osoby podróżujące muszą wystąpić do najbliższej placówki dyplomatycznej Malezji o:
1. Wizę jednokrotnego wjazdu (jeśli ich aktualne wizy straciły ważność lub nie posiadają jeszcze wizy);
2. Wniosek z zobowiązaniem poddania się wszelkim procedurom przyjazdowym (zwany Letter of Undertaking and Indemnity Person Under Surveillance – LOU);
3. Na podstawie wniosku wskazanego w pkt. 2 wydawane jest zezwolenie na podróż do Malezji (zwany Letter for Permission to Perform Journey to Malaysia).
O ile w przypadku obywateli UE wiza wjazdowa nie jest wymagana przy podróżach do 90 dni, o tyle zezwolenie wskazane w pkt. 3 jest wymagane do przedstawienia w liniach lotniczych realizujących połączenie do Malezji.
Wszelkie pozostałe informacje dostępne są jedynie w przedstawicielstwach dyplomatycznych Malezji. Prosimy o bezpośredni kontakt z tymi przedstawicielstwami, celem uzyskania wszelkich dodatkowych informacji.
UWAGA: Kwestie opłat za testy oraz kwarantannę opisane są w załączonej do tego komunikatu informacji. Link na górze strony.
Jeżeli planujecie Państwo podróż do Malezji Wschodniej (stany Sabah i Sarawak), należy skonsultować się z liniami lotniczymi w sprawie wymogów kwarantanny w stanach Sabah i Sarawak. Wjazd odbywa się jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody Urzędu Imigracyjnego. Po przylocie do Sabah jak i przy powrocie na półwysep malajski obowiązuje ścisła kwarantanna w wyznaczonych miejscach.
Jeśli posiadana wiza wjazdowa do Malezji utraciła swoją ważność po 1 stycznia 2020 r. lub utraci ważność w okresie obowiązywania RMCO, Malezję można opuścić w tym okresie bez konieczności uprzedniego uzyskania tzw. „Special Pass” od Urzędu Imigracyjnego, co jest zwykle wymagane w podobnych przypadkach. Ponieważ jednak przepisy mogą się zmieniać, zachęcamy do sprawdzenia swojego aktualnego statusu w Urzędzie Imigracyjnym. Każdy obywatel, który ma dodatkowe pytania dotyczące pobytu lub wizy, powinien kontaktować się bezpośrednio z Urzędem Imigracyjnym Malezji, dzwoniąc pod numer Hotline: 03 8888 2010 lub przez stronę internetową: www.imi.gov.my
Ambasada RP w Kuala Lumpur zaleca obywatelom pełne przestrzeganie wymogów imigracyjnych podczas pobytu w Malezji.
Jeśli zamierzacie Państwo podróżować tranzytem przez międzynarodowe lotnisko w Kuala Lumpur (KLIA 1 i KLIA 2), prosimy o dokładne potwierdzenie wszelkich szczegółów dotyczących tranzytu bezpośrednio z linią lotniczą, upewniając się, że m.in. bagaż będzie nadany do miejsca docelowego. Nie ma możliwości opuszczenia obszaru tranzytowego na KLIA pomiędzy lotami. Tranzyt między terminalami KLIA 1 i KLIA2 również nie jest możliwy. Podczas lotów łączonych, w przypadku odwołania lotu na którymkolwiek etapie, linie lotnicze mogą odmówić wejścia na pokład lub całkowicie anulować połączenie.
Podczas pobytu w Malezji należy zawsze mieć przy sobie dowód tożsamości ze zdjęciem. Noszenie masek ochronnych na twarzy jest obecnie obowiązkowe. Niezastosowanie się do tego może skutkować grzywną w wysokości do 1000,- RM lub więzieniem.