W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogłoszenie o powołaniu biegłych w sprawie PO III Ds 21.2021 nadzorowanej przez Prokuraturę Okręgową w Krakowie

01.08.2022

Zdjęcia przedstawiające bibliotekę. Na pierwszym planie drabina

 

Prokuratura Okręgowa w Krakowie, 3 Wydział do Spraw Przestępczości Gospodarczej nadzoruje śledztwo o sygn. PO III Ds 21.2021, które stanowi kontynuację postępowania pierwotnie prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową Kraków – Prądnik Biały (ostatnio sygn. akt 3 Ds 105/13) . Zakresem przedmiotowym postępowania objęte jest działanie członków zarządu i rady nadzorczej InwazjaPC S.A., z tego tytułu, na mocy ustawy i statutu podmiotu, zobowiązanych do zajmowania się sprawami majątkowymi tego podmiotu, wspólnie i w porozumieniu, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej dla siebie i innych osób, polegające na  niedopełnieniu obowiązków w zakresie gospodarowania mieniem tego podmiotu, poprzez doprowadzenie do przyjęcia różnych uchwał, a w ich następstwie dokonania czynności czym spowodował szkodę w mieniu InwazjaPC S.A. w wysokości 744.645,50  PLN z tytułu kompensaty, 163.789,80 PLN z tytułu sprzedaży wieczystego użytkowania, 189.668,97 PLN z tytułu ujemnych marż związanych ze sprzedażą towarów, 1.922.687,39 PLN z tytułu zaciągniętych pożyczek oraz  298.900,00 PLN z tytułu umów nie znajdujących uzasadnienia ekonomicznego, czyli w sumie 3.321.391,66 PLN, czyli szkodę majątkową wielkiej wartości, w sytuacji grożącej niewypłacalności i upadłości InwazjaPC S.A. zbywając i obciążając składniki majątku tej Spółki we wskazanej wysokości, w ten sposób udaremniając i utrudniając możliwość zaspokojenia wielu wierzycieli, a to Multioffice sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie; Przedsiębiorstwa Informatycznego Arkadiusz Stanoszek „CORE” z siedzibą w Chorzowie; Apollo Electronics sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; ACTION S.A. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Poz Bruk sp. z o.o. Poznańskie Nieruchomości Sp. komandytowo-akcyjna w Sobocie. z siedzibą w Rokietnicy, Andrzeja Szymańczyka; Jolanty Małobęckiej; FOR EVER sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; SOLID GROUP sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Warszawie; AGROSTOP II Katarzyna Grabowska z siedzibą w Białej Podlaskiej; Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie; „AB” S.A. z siedzibą we Wrocławiu; „F.H. Sport” S.C. Sylwia Kurzelowska, Bogusław Kurzelowski z siedzibą w Częstochowie; COFACE AUSTRIA KREDIT – VERSICHERUNG AG z siedzibą w Wiedniu; F.H.U. Małgorzata Kruk z siedzibą w Zielonej Górze; DTA sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; Józefa Słapy; Cooling.pl Zdzisław Zdziech z siedzibą w Błoniach; „EKO” Marek Golik, Jan Kosek, Jerzy Serwotka sp. jawna z siedzibą w Rybniku; „Stream – Soft” D. Chojnacki i Wspólnicy sp. jawna z siedzibą w Zielonej Górze; IMPAKT sp. z o.o. z siedzibą w Sierakowie; Izabeli Wrześniewskiej – Krajczok; Mariusza Krajczoka; Magdaleny Gorostiza; Emilii Łopatniuk oraz Edwarda Łopatniuk – wspólników ED – MIL s.c. z siedzibą w Gdańsku; Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Prezesa Sądu Rejonowego w Kielcach; Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Inspektoratu w Opatowie; Domu Maklerskiego BDM S.A. z siedzibą w Bielsku – Białej; WIP Serwis sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie; PGE Obrót S.A. Oddział w Białymstoku; Grenkeleasing sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu; Mateusza Wojdyło i Michała Handla – wspólników M3 Group S.C. z siedziba we Wrocławiu; Politechniki Świętokrzyskiej z siedzibą w Kielcach; Wojewódzkiego Biura Projektów we Wrocławiu z siedzibą we Wrocławiu; G DATA SOFTWARE sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinku; RWE Polska S.A. z siedzibą w Warszawie; Optyki Okularowej Marek Wystygło z siedzibą we Wrocławiu; P.P.U i H PREF – BUD sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Ośrodka Informatyki HABAR Zbigniew Buchalski z siedzibą w Rybniku; Platinet S.A. z siedzibą w Krakowie; INFOR Biznes sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; JAMATEL Guzik Jarosław z siedzibą w Krakowie; KARLAND Karol Gryglaszewski z siedzibą w Warszawie; Certus Capital sp. z o.o. Inwestycje sp. k. z siedzibą we Wrocławiu; Banku PEKAO S.A. z siedzibą w Sandomierzu; Certus Capital sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; PGE Obrót S.A. z siedzibą w Skarżysku – Kamiennej; Spółdzielni Mieszkaniowej „Oświecenia” z siedzibą w Krakowie; Raiffeisen Bank Polska z siedzibą w Warszawie; Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. z siedzibą w Warszawie; Pricewaterhouse Coopers sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Proshare sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; Presspublica sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; MEDEN sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach; NTT SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie; ENERGA – OBRÓT S.A. z siedzibą w Gdańsku; eD’System Poland sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie; Gminy Staszów; Starosty Staszowskiego; Banku Ochrony Środowiska S.A. z siedzibą w Warszawie; Causa Inkaso sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku; Kancelarii Notarialnej Iwona Łacna, Robert Bronsztejn, Bartosz Masternak S.C. z siedzibą we Wrocławiu; DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach; Telekomunikacja Polska S.A. z siedzibą w Warszawie; General Logistics Systems Poland sp. z o.o. z siedzibą w Głuchowie; MODECOM S.A. z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim; Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sp. z o.o. z siedzibą w Staszowie; Megabajt sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Kancelarii Radców Prawnych KANON s.c. E. Banasik, B. Wenecka, W. Kubisa z siedzibą w Katowicach; Dersław sp. z o.o. z siedzibą w Połańcu; BLACK POINT S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich; PGE Obrót S.A. z siedzibą w Rzeszowie; Easy Touch S.A. z siedzibą w Katowicach; Karola Mariańskiego; TAURON Sprzedaż sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie; Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie; Banku Gospodarki Żywnościowej S.A. z siedzibą w Warszawie; Raben Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gądkach; Max Computers sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; IIYAMA BENELUX B.V. z siedzibą w Holandii; Kredyt Banku S.A. z siedzibą w Warszawie; Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Instytutu Badawczego z siedzibą w Warszawie; Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. z siedzibą w Warszawie; Adama Hlebowicza; Krzysztofa Gilewicza; TAURON Sprzedaż GZE sp. z o.o.; Skarbu Państwa reprezentowanego przez Prezesa Sądu Rejonowego dla Wrocławia – Śródmieścia; COMES S.A. z siedzibą we Wrocławiu; Tadeusza Snopczyńskiego; Beaty Kleczewskiej; AKCESS Biuro Rachunkowe Alina Sienkiewicz – Puzewicz z siedzibą w Bydgoszczy; Central Fund of Inmorables sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi; REMONDIS Gliwice sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach; ENEA S.A. z siedzibą w Poznaniu; Hurtowni Sokół Tomasz Gaweł z siedzibą w Staszowie; Hurtowni Sokół III Sławomir Gaweł z siedzibą w Staszowie; SYNTRA Michał Jaśków z siedzibą w Trzebini; Towarzystwa Ubezpieczeń EULER HERMES S.A. z siedzibą w Warszawie; Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita” S.A. z siedzibą w Warszawie; Banku Zachodniego WBK S.A. z siedzibą we Wrocławiu; UPC Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Spółdzielni Mieszkaniowej PIAST z siedzibą w Katowicach; Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie; Przedsiębiorstwa Usługowo – Handlowego Zastosowań Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO S.A. z siedzibą w Poznaniu; Jerzego Biedrońskiego; Marcina Gacha; Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowo – Handlowego „Czyścioch” sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku; Banku Spółdzielczego w Staszowie; Banku Spółdzielczego w Połańcu; ABC DATA S.A. z siedzibą w Warszawie; Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. z siedzibą w Bydgoszczy; 4 KRAFT sp.  z o.o. z siedzibą w Poznaniu; Przedsiębiorstwa Wielobranżowego ELANA II Józef Holchauzer z siedzibą w Szczecinie; TECH DATA Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; GREG – MAR sp. z o.o. z siedzibą w Kamyku; NAMAL s.c. A. Kawecka, M. Kapuściński z siedzibą w Radomiu; Jacka Stecia; DPD Polska sp. z o.o z siedzibą w Warszawie; COFAACE POLAND INSURANCE SERVICE sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; Grupa Pracuj S.A. z siedzibą w Warszawie; Grzegorza Koniecznego; Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach,

tj. o przest. z art. 296 § 2 i 3 w zw. z art. 296 § 1 k.k. w zw. z art. 18 § 1k.k. oraz art. 300 § 3 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k.

            Za pokrzywdzonych uznano podmioty i osoby, których wierzytelności zostały uznane przez syndyka masy upadłości i nie wynikały ze stosunku pracy - poniżej zamieszono formularz pouczenia o prawach i obowiązkach przysługujących pokrzywdzonemu w toku postępowania karnego.

Postanowieniem z dnia 21 lipca 2022 r. zasięgnięto opinii uzupełniającej biegłych z listy Prezesa Sądu Okręgowego w Krakowie Beaty Cała i Lecha Stańczyka z  Kancelarii Biegłych Rewidentów Audyt Plus sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie do opinii z dnia 1 września 2016 r. oraz jej uzupełnienia z 19 grudnia 2016 r., a także opinii uzupełniającej z 10 grudnia 2019 r., celem ustalenia:

1. czy dokumentacja rachunkowa InwazjaPC S.A. i Sprzętkom Krzysztof Seweryn była prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, w  tym, czy były dekretowane. umowy, faktury i inne dokumenty;

2. czy zorganizowana część przedsiębiorstwa Sprzętkom Krzysztof Seweryn stanowiąca aport wniesiony do InwazjaPC S.A. obejmowała wszystkie rachunki i tym samym środki na nich się znajdujące;

3. jakie składniki majątkowe pozostawiono w zakresie działalności Sprzętkom Krzysztof Seweryn, czyli które nie zostały zaliczone w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa tego podmiotu i nie zostały wniesione, jako aport do InwazjaPC S.A.;

4. czy Sprzętkom Krzysztof Seweryn i InwazjaPC S.A. można traktować jako grupę kapitałową;

5. jak powinny zostać rozliczane zwroty podatku VAT, w ramach TAX FREE, dokonywane w oparciu o środki InwazjaPC S.A., jednak dokonywanego przez Sprzętkom Krzysztof Seweryn, w stosunku do towaru sprzedanego przez Sprzętkom Krzysztof Seweryn, za którego należności przekazywano do InwazjaPC S.A. (w aspekcie zeznań świadka Anny Lis i wyjaśnień podejrzanego Krzysztofa Seweryna), w szczególności, czy przelanie środków na zwrot podatku VAT w ramach TAX FREE mógł zostać zakwalifikowany jako pożyczka dla Krzysztofa Seweryna;

6. czy te środki, które były przedmiotem zwrotu podatku VAT w ramach TAX FREE powinny pomniejszyć wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego przez Krzysztofa Seweryna do InwazjaPC S.A.;

7. czy zasadne z punktu widzenia ekonomicznego było zawarcie umów z podmiotami pod których firmą działali, bądź też które reprezentowali:

a) członkowie zarządu InwazjaPC S.A., a to w odniesieniu do:

- Krzysztofa Seweryna, w zakresie działalności FHU Sprzętkom Krzysztof Seweryn dotyczącej pośrednictwa w sprzedaży towarów i ich magazynowania, w oparciu o majątek InwazjaPC S.A. oraz udzielenia pożyczki w wysokości 1.000.000,00 PLN na rzecz Krzysztofa Seweryna z dnia 6 października 2010 r. z wykorzystaniem do dnia 31 marca 2021 r. i spłatą do dnia 31 marca 2013 r.;

- Andrzeja Seweryna w zakresie działalności Compet Expert Andrzej Seweryn, dotyczących wytworzenia programu komputerowego i przeniesienia autorskich praw majątkowych z wypłatą zaliczki w kwocie 744.645,00 PLN (przy wartości przedmiotu umowy - 630.000,00 PLN i następnie skompensowanie należności z akcjami w InwazjaPC S.A.) oraz sprzedaży towaru o wartości 300.000,00 PLN, a także AXIOMATE sp. z o.o., dotyczącej sprawozdania zgodności sprzętu z oprogramowaniem oraz kompatybilności o wartości 400,00 PLN; sprzedaży towarów do tego podmiotu o wartości 10.000.000,00 PLN w ciągu jednego miesiąca (następnie z dokonaniem kompensat na kwotę 583.588,68 PLN); zawarcia umowy pośrednictwa sprzedaży bez wskazania warunków oraz zawarcia umowy o wykonywanie usług agenta płatności na kwotę 200,00 PLN netto, płatnych za każdy rozpoczęty miesiąc,

b) członkowie Rady Nadzorczej, a to w odniesieniu do:

- Rafała Wojtychy, w  zakresie wykonania prac remontowo budowlanych, w ramach firmy REMO-BUD, której był właścicielem,

- Kazimierza Szostaka, działającego pod firma P.H.U. SZOSTAKDRUK Gabriela Szostak Norbert Szostak Kazimierz Szostak, w zakresie prac związanych z plombowaniem laptopów,

c) osoby powiązanej rodzinnie z członkami Zarządu InwazjaPC S.A., a to Zbigniewa Kosińskiego, reprezentującego GENESIA sp. z o.o. w tym, w zakresie umowy o pośrednictwo sprzedaży z ryczałtowym wynagrodzeniem w kwocie 50.000,00 PLN płatnych za pierwsze trzy miesiące z góry (umowa z dnia 7 maja 2012 r.), na podstawie której przejęła towary o wartości 119.793,87 PLN w dniu 10 maja 2012 r., następnie skompensowane należnością za pośrednictwo sprzedaży oraz 25.162,54 PLN i 21.546,70 PLN w dniu 22 maja 2012 r., których nie rozliczono;

8. jakie środki finansowe zostały wypłacone z tytułu umów zawartych z osobami z zarządu
i rady nadzorczej InwazjaPC S.A. oraz  osób powiązanych rodzinnie, a w jakiej wysokości dokonano ich kompensaty lub w inny sposób rozliczono;

9. jaki wpływ na bieżącą sytuacją finansową InwazjiPC S.A. miały umowy wskazane w pkt 7 i ich realizacja – ze wskazaniem, czy tym działaniem została wyrządzona szkoda w mieniu InwazjaPC S.A. i jaka była jej wartość

10. czy zawarcie i realizację umów wskazanych w pkt 7 można uznać za działanie na szkodę wierzycieli Inwazja PC S.A.;

11. uwag własnych;

Stosownie do art. 318 k.p.k. pokrzywdzonym i ich pełnomocnikom przysługuje prawo do wzięcia udziału w przesłuchaniu biegłych oraz zapoznania się z opinią złożoną na piśmie. W tut. Prokuraturze dostępne są także do wglądu wcześniej uzyskane opinie biegłych. Wgląd zostanie zapewniony, po wcześniejszym ustaleniu terminu.

Wszelką korespondencję dotyczącą sprawy należy kierować w formie elektronicznej na adres biuro.podawcze.pokra@prokuratura.gov.pl – z powołaniem się na aktualną sygnaturę śledztwa (PO III Ds 21.2021).

{"register":{"columns":[]}}