W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria przyszłości”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD494","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Powodem podjęcia proponowanej inicjatywy jest konieczność zapewnienia spójności inicjatyw publicznych mających na celu wsparcie rozwoju szkolnej infrastruktury oraz rozwoju kompetencji podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży. Obecnie, na mocy uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury - \"Laboratoria przyszłości\" (M.P. z 2021 r. poz. 939), realizowana jest inicjatywa „Laboratoria Przyszłości”, mająca na celu wyposażenie szkół podstawowych w całym kraju w nowoczesne wyposażenie służące rozwijaniu kompetencji przyszłości. Obecnie, objęte wsparciem są jedynie szkoły podstawowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego. W związku z przyjętą w grudniu 2021 r. nowelizacją ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającą rozszerzenie katalogu podmiotów mogących otrzymać wsparcie finansowe, zasadnym jest umożliwienie także organom prowadzącym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego uczestniczenie w programie „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki temu zachowana zostanie zasada zapewnienia zrównoważonego rozwoju edukacyjnego młodzieży szkolnej niezależnie od rodzaju szkoły, do której uczęszczają. Realizacja inicjatyw takich jak „Laboratoria Przyszłości” wynika z potrzeby wzmocnienia polskiego systemu oświaty w obszarze kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży, w szczególności w zakresie zdolności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Dostępne opracowania (np. komisji doradczej amerykańskiej National Science Foundation z 2020 r.) wskazują na to, że znaczna część tzw. kompetencji przyszłości jest ściśle związana z poziomem edukacji technicznej, naukowej i inżynieryjnej. O konieczności wzmocnienia edukacji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii mówi również program „Polski Ład” w inicjatywie o nazwie Edukacyjne Pracownie Przyszłości, zgodnie z którą silna gospodarka przyszłości, dobre życie Polaków zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób zadbamy o rozwój talentów młodych ludzi. Proponowane działania programowe realizują w znacznej mierze tę inicjatywę wychodząc nawet nieco ponad jej oryginalny zakres (pracownia w każdym powiecie). Zrównoważony regionalnie charakter projektowanego programu (każda szkoła może otrzymać równą kwotę wsparcia) wpłynie również pozytywnie na wyrównywanie poziomu życia we wszystkich regionach Polski, realizując cele rozwoju gospodarczego zdefiniowane przykładowo w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Uchwała nr 195/2020 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie zakłada m.in. upowszechnianie istniejących oraz opracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży. Strategia wskazuje w tym zakresie na potrzebę popularyzacji nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym wyposażenia/doposażenia szkół, jak również popularyzacji wśród dziewcząt nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych jako możliwych kierunków kształcenia. Jak pokazała dotychczasowa realizacja inicjatywy „Laboratoria Przyszłości” oraz zbliżonych inicjatyw (np. Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”) zapotrzebowanie na rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz gotowość do transformacji metod dydaktycznych są duże, jednak zapewnienie ich wiąże się z kosztami będącymi czasem poza możliwościami organów prowadzących szkoły. Jest to prawdą szczególnie podczas trwającej pandemii COVID-19, która z jednej strony wywołała poważny kryzys ekonomiczny utrudniający inwestycje na znaczną skalę, a z drugiej unaoczniła zapotrzebowanie na powszechne kompetencje z omawianego obszaru w związku z przyspieszającą cyfryzacją naszej gospodarki i społeczeństwa. W „Laboratoriach Przyszłości” uczestniczy obecnie 99% (niecałe 12 000) szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. To, wraz z faktem, że wnioskowana przez szkoły kwota wynosi ok. 99% maksymalnej alokacji przewidzianej ww. uchwałą, świadczy o dużym zainteresowaniu podobnymi mechanizmami wsparcia oraz o tym, że formuła jego dystrybucji jest przyjazna dla beneficjentów. W związku z powyższym, planowane jest zastosowanie podobnych rozwiązań także w projektowanych przepisach.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt zakłada działania mające na celu udzielanie tym szkołom realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, które nie otrzymały wsparcia w ramach obecnej formy „Laboratoriów Przyszłości” (tj. szkołom podstawowym – publicznym i niepublicznym, szkołom działającym w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz szkołom podstawowym w zakładach poprawczych oraz schroniskach dla nieletnich) wsparcia finansowego na zakup m.in.: 1) wyposażenia stanowisk do pracy narzędziowej (technicznej); 2) narzędzi do obróbki drewna i metalu; 3) specjalistycznych urządzeń i narzędzi, materiałów edukacyjnych oraz oprogramowania, w tym z zakresu robotyki i mikroelektroniki; 4) sprzętu gospodarstwa domowego; 5) sprzętu do nagrywania, rejestrowania i obróbki obrazu i dźwięku; 6) pomocy dydaktycznych, w tym schematów realizacji projektów technicznych; 7) części zamiennych oraz wyposażenia drobnego i materiałów eksploatacyjnych; 8) środków ochrony indywidualnej. W ramach projektowanego programu każda zainteresowana i spełniająca warunki programu szkoła otrzyma maksymalnie: 1) 30 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się nie więcej niż 100 uczniów 2) 60 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 100 i nie więcej niż 200 uczniów 3) 70 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 200 i nie więcej niż 234 uczniów 4) 300 złotych na każdego ucznia – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 235 uczniów. Wsparcie finansowe w ramach Programu będzie udzielone jednorazowo w 2022 r. Objęte nim zostanie około 2500 szkół. Z użyciem wyposażenia prowadzone będą zajęcia dla uczniów między innymi w ramach obowiązującej podstawy programowej, a dodatkowo zajęcia rozwijające dla uczniów uzdolnionych w poszczególnych dziedzinach. Oprócz tego, wsparciem finansowym objęty zostanie Ośrodek Rozwoju Edukacji z przeznaczeniem na działania rozwijające kompetencje podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży oraz kompetencje kadry uczącej. Stanowi to uzupełnienie infrastrukturalnego wymiaru oraz zapewnienie stosownej bazy infrastrukturalnej i szkoleniowej pozwalającej w pełni wykorzystać zakupione wyposażenie, które w swojej istocie odbiega od standardowego wyposażenia szkół. Program ma krótki horyzont realizacji, jednakże jego oddziaływanie będzie długofalowe. Dzięki zakupionemu wyposażeniu, znaczna część populacji uczniów szkół zyska dostęp do wyposażenia, którego stosowanie jest kluczowe zarówno w życiu codziennym (np. podczas prostych napraw), jak i w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej. Także osoby prowadzące zajęcia w szkołach, zyskają możliwość podniesienia swoich kompetencji w zakresie kształtowania umiejętności uczniów. Co istotne, pozyskane wyposażenie (i związane z nim nabyte umiejętności) będzie możliwe do wykorzystania nie tylko na lekcjach techniki. Katalog wyposażenia będzie bowiem tak dobrany, żeby znajdował zastosowanie także na innych zajęciach oraz w aktywnościach pozalekcyjnych uczniów (np. koła zainteresowań, projekty uczniowskie).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki, Justyna Orłowska Pełnomocnik PRM ds. Gov Tech","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 marca 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD494
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Powodem podjęcia proponowanej inicjatywy jest konieczność zapewnienia spójności inicjatyw publicznych mających na celu wsparcie rozwoju szkolnej infrastruktury oraz rozwoju kompetencji podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży. Obecnie, na mocy uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury - "Laboratoria przyszłości" (M.P. z 2021 r. poz. 939), realizowana jest inicjatywa „Laboratoria Przyszłości”, mająca na celu wyposażenie szkół podstawowych w całym kraju w nowoczesne wyposażenie służące rozwijaniu kompetencji przyszłości. Obecnie, objęte wsparciem są jedynie szkoły podstawowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego. W związku z przyjętą w grudniu 2021 r. nowelizacją ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającą rozszerzenie katalogu podmiotów mogących otrzymać wsparcie finansowe, zasadnym jest umożliwienie także organom prowadzącym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego uczestniczenie w programie „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki temu zachowana zostanie zasada zapewnienia zrównoważonego rozwoju edukacyjnego młodzieży szkolnej niezależnie od rodzaju szkoły, do której uczęszczają. Realizacja inicjatyw takich jak „Laboratoria Przyszłości” wynika z potrzeby wzmocnienia polskiego systemu oświaty w obszarze kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży, w szczególności w zakresie zdolności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Dostępne opracowania (np. komisji doradczej amerykańskiej National Science Foundation z 2020 r.) wskazują na to, że znaczna część tzw. kompetencji przyszłości jest ściśle związana z poziomem edukacji technicznej, naukowej i inżynieryjnej. O konieczności wzmocnienia edukacji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii mówi również program „Polski Ład” w inicjatywie o nazwie Edukacyjne Pracownie Przyszłości, zgodnie z którą silna gospodarka przyszłości, dobre życie Polaków zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób zadbamy o rozwój talentów młodych ludzi. Proponowane działania programowe realizują w znacznej mierze tę inicjatywę wychodząc nawet nieco ponad jej oryginalny zakres (pracownia w każdym powiecie). Zrównoważony regionalnie charakter projektowanego programu (każda szkoła może otrzymać równą kwotę wsparcia) wpłynie również pozytywnie na wyrównywanie poziomu życia we wszystkich regionach Polski, realizując cele rozwoju gospodarczego zdefiniowane przykładowo w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Uchwała nr 195/2020 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie zakłada m.in. upowszechnianie istniejących oraz opracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży. Strategia wskazuje w tym zakresie na potrzebę popularyzacji nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym wyposażenia/doposażenia szkół, jak również popularyzacji wśród dziewcząt nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych jako możliwych kierunków kształcenia. Jak pokazała dotychczasowa realizacja inicjatywy „Laboratoria Przyszłości” oraz zbliżonych inicjatyw (np. Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”) zapotrzebowanie na rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz gotowość do transformacji metod dydaktycznych są duże, jednak zapewnienie ich wiąże się z kosztami będącymi czasem poza możliwościami organów prowadzących szkoły. Jest to prawdą szczególnie podczas trwającej pandemii COVID-19, która z jednej strony wywołała poważny kryzys ekonomiczny utrudniający inwestycje na znaczną skalę, a z drugiej unaoczniła zapotrzebowanie na powszechne kompetencje z omawianego obszaru w związku z przyspieszającą cyfryzacją naszej gospodarki i społeczeństwa. W „Laboratoriach Przyszłości” uczestniczy obecnie 99% (niecałe 12 000) szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. To, wraz z faktem, że wnioskowana przez szkoły kwota wynosi ok. 99% maksymalnej alokacji przewidzianej ww. uchwałą, świadczy o dużym zainteresowaniu podobnymi mechanizmami wsparcia oraz o tym, że formuła jego dystrybucji jest przyjazna dla beneficjentów. W związku z powyższym, planowane jest zastosowanie podobnych rozwiązań także w projektowanych przepisach.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt zakłada działania mające na celu udzielanie tym szkołom realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, które nie otrzymały wsparcia w ramach obecnej formy „Laboratoriów Przyszłości” (tj. szkołom podstawowym – publicznym i niepublicznym, szkołom działającym w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz szkołom podstawowym w zakładach poprawczych oraz schroniskach dla nieletnich) wsparcia finansowego na zakup m.in.: 1) wyposażenia stanowisk do pracy narzędziowej (technicznej); 2) narzędzi do obróbki drewna i metalu; 3) specjalistycznych urządzeń i narzędzi, materiałów edukacyjnych oraz oprogramowania, w tym z zakresu robotyki i mikroelektroniki; 4) sprzętu gospodarstwa domowego; 5) sprzętu do nagrywania, rejestrowania i obróbki obrazu i dźwięku; 6) pomocy dydaktycznych, w tym schematów realizacji projektów technicznych; 7) części zamiennych oraz wyposażenia drobnego i materiałów eksploatacyjnych; 8) środków ochrony indywidualnej. W ramach projektowanego programu każda zainteresowana i spełniająca warunki programu szkoła otrzyma maksymalnie: 1) 30 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się nie więcej niż 100 uczniów 2) 60 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 100 i nie więcej niż 200 uczniów 3) 70 000 złotych – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 200 i nie więcej niż 234 uczniów 4) 300 złotych na każdego ucznia – w przypadku szkół, w których uczy się więcej niż 235 uczniów. Wsparcie finansowe w ramach Programu będzie udzielone jednorazowo w 2022 r. Objęte nim zostanie około 2500 szkół. Z użyciem wyposażenia prowadzone będą zajęcia dla uczniów między innymi w ramach obowiązującej podstawy programowej, a dodatkowo zajęcia rozwijające dla uczniów uzdolnionych w poszczególnych dziedzinach. Oprócz tego, wsparciem finansowym objęty zostanie Ośrodek Rozwoju Edukacji z przeznaczeniem na działania rozwijające kompetencje podstawowe i przekrojowe dzieci i młodzieży oraz kompetencje kadry uczącej. Stanowi to uzupełnienie infrastrukturalnego wymiaru oraz zapewnienie stosownej bazy infrastrukturalnej i szkoleniowej pozwalającej w pełni wykorzystać zakupione wyposażenie, które w swojej istocie odbiega od standardowego wyposażenia szkół. Program ma krótki horyzont realizacji, jednakże jego oddziaływanie będzie długofalowe. Dzięki zakupionemu wyposażeniu, znaczna część populacji uczniów szkół zyska dostęp do wyposażenia, którego stosowanie jest kluczowe zarówno w życiu codziennym (np. podczas prostych napraw), jak i w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej. Także osoby prowadzące zajęcia w szkołach, zyskają możliwość podniesienia swoich kompetencji w zakresie kształtowania umiejętności uczniów. Co istotne, pozyskane wyposażenie (i związane z nim nabyte umiejętności) będzie możliwe do wykorzystania nie tylko na lekcjach techniki. Katalog wyposażenia będzie bowiem tak dobrany, żeby znajdował zastosowanie także na innych zajęciach oraz w aktywnościach pozalekcyjnych uczniów (np. koła zainteresowań, projekty uczniowskie).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki, Justyna Orłowska Pełnomocnik PRM ds. Gov Tech
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 marca 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany