W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy de minimis na organizację przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD359","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Rada Ministrów, w drodze rozporządzeń, określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania, bezpośrednio udzielanej przedsiębiorcom przez ministra właściwego do spraw gospodarki pomocy finansowej w zakresie wspierania eksportu.\nW związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 651/2014 w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich dostosowań (Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3), przedłużona została możliwość udzielania pomocy de minimis na podstawie wydawanych zgodnie z ww. art. 4a ust. 2 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości rozporządzeń.\nTreść projektowanego rozporządzenia ma charakter uniwersalny, usunięto w nim dotychczasowy przepis określający graniczny termin udzielania pomocy, a co za tym idzie nie będzie konieczności kolejnej zmiany rozporządzenia w przypadku ponownego wydłużenia terminów wskazanych w rozporządzeniu 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.1) zwanym dalej „rozporządzeniem Komisji nr 1407/2013”.\nCelem regulacji jest również wprowadzenie zmian o charakterze uszczegółowiającym i doprecyzowującym dotychczas obowiązujące w tym zakresie przepisy, a także ułatwiającym przedsiębiorcom korzystanie z pomocy publicznej jaka będzie udzielana na podstawie projektowanej regulacji.\nDotychczas funkcjonujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 1569) było skutecznym narzędziem wsparcia przedsiębiorców w ich ekspansji na rynki zagraniczne i miało pozytywny wpływ na kształtowanie konkurencyjnej pozycji polskich przedsiębiorców oraz na poziom eksportu polskich wyrobów na rynkach międzynarodowych. Statystyka wsparcia w latach 2015 – 2020 wygląda następująco:\n\nŁączna wysokość wsparcia w ramach budżetu ministra właściwego ds. gospodarki w kolejnych latach wynosiła:\n2015 – 1 822 548,70 zł\n2016 – 278 023,62 zł\n2017 – 246 000,00 zł\n2018 – 437 030,10 zł\n2019 – 770 850,12 zł\n2020 – 1 028 654,46 zł\n\nŚrednia kwota dotacji w kolejnych latach wynosiła:\n2015 – 34 387,71 zł\n2016 – 14 632,82 zł\n2017 – 22 363,64 zł\n2018 – 18 209,59 zł\n2019 – 25 695,00 zł\n2020 – 79 127,27 zł\n\nLiczba podmiotów, które otrzymały dotację w kolejnych latach:\n2015 – 53\n2016 – 19\n2017 – 11\n2018 – 24\n2019 – 30\n2020 – 13\n\nWsparcie udzielone polskim przedsiębiorcom na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu dotyczyło następujących rynków: Ukraina, Kazachstan, Kirgizja, Azerbejdżan, Gruzja, Uzbekistan, Chiny, Indie, USA, Kanada, Japonia, rynek afrykański.\nZ tego względu istnieje konieczność kontynuowania skutecznego wsparcia przedsiębiorców na podstawie projektowanego rozporządzenia, przy wykorzystaniu tego dobrze znanego przedsiębiorcom instrumentu.\nW latach 2015 – 2020 nie zanotowano istotnych problemów w zakresie rozliczania wsparcia udzielonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki polskim przedsiębiorcom.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem opracowania projektu nowego rozporządzenia jest zaktualizowanie i doprecyzowanie obecnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 1569).\nProjekt ułatwia przedsiębiorcom korzystanie z pomocy de minimis na organizację przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport poprzez:\n- wprowadzenie uproszczonych wzorów wniosku i sprawozdania,\n- określenie początkowego terminu składania wniosku, który dotychczas nie był doprecyzowany,\n- wprowadzenie dwukrotnej możliwości uzupełniania przez przedsiębiorcę wniosku,\n- wprowadzenie rocznego limitu pomocy dla jednego przedsiębiorcy, co ma zapewnić równe traktowanie i umożliwić jednakowy dostęp do środków finansowych,\n- doprecyzowanie, rozszerzenie i zaktualizowanie, ze względu na sytuację epidemiczną oraz rozwój techniki zapisu danych, katalogu kosztów kwalifikowalnych,\n- doprecyzowanie pojęcia „przedsięwzięcie promocyjne”.\n\nZdecydowano się na zawężenie odbiorców udzielanej pomocy publicznej do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorców, który zrzesza najliczniejszą grupę potencjalnych beneficjentów, i który najbardziej stymuluje rozwój gospodarczy.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20.12.2021 w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD359
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Rada Ministrów, w drodze rozporządzeń, określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania, bezpośrednio udzielanej przedsiębiorcom przez ministra właściwego do spraw gospodarki pomocy finansowej w zakresie wspierania eksportu.
W związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 651/2014 w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich dostosowań (Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3), przedłużona została możliwość udzielania pomocy de minimis na podstawie wydawanych zgodnie z ww. art. 4a ust. 2 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości rozporządzeń.
Treść projektowanego rozporządzenia ma charakter uniwersalny, usunięto w nim dotychczasowy przepis określający graniczny termin udzielania pomocy, a co za tym idzie nie będzie konieczności kolejnej zmiany rozporządzenia w przypadku ponownego wydłużenia terminów wskazanych w rozporządzeniu 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.1) zwanym dalej „rozporządzeniem Komisji nr 1407/2013”.
Celem regulacji jest również wprowadzenie zmian o charakterze uszczegółowiającym i doprecyzowującym dotychczas obowiązujące w tym zakresie przepisy, a także ułatwiającym przedsiębiorcom korzystanie z pomocy publicznej jaka będzie udzielana na podstawie projektowanej regulacji.
Dotychczas funkcjonujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 1569) było skutecznym narzędziem wsparcia przedsiębiorców w ich ekspansji na rynki zagraniczne i miało pozytywny wpływ na kształtowanie konkurencyjnej pozycji polskich przedsiębiorców oraz na poziom eksportu polskich wyrobów na rynkach międzynarodowych. Statystyka wsparcia w latach 2015 – 2020 wygląda następująco:

Łączna wysokość wsparcia w ramach budżetu ministra właściwego ds. gospodarki w kolejnych latach wynosiła:
2015 – 1 822 548,70 zł
2016 – 278 023,62 zł
2017 – 246 000,00 zł
2018 – 437 030,10 zł
2019 – 770 850,12 zł
2020 – 1 028 654,46 zł

Średnia kwota dotacji w kolejnych latach wynosiła:
2015 – 34 387,71 zł
2016 – 14 632,82 zł
2017 – 22 363,64 zł
2018 – 18 209,59 zł
2019 – 25 695,00 zł
2020 – 79 127,27 zł

Liczba podmiotów, które otrzymały dotację w kolejnych latach:
2015 – 53
2016 – 19
2017 – 11
2018 – 24
2019 – 30
2020 – 13

Wsparcie udzielone polskim przedsiębiorcom na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu dotyczyło następujących rynków: Ukraina, Kazachstan, Kirgizja, Azerbejdżan, Gruzja, Uzbekistan, Chiny, Indie, USA, Kanada, Japonia, rynek afrykański.
Z tego względu istnieje konieczność kontynuowania skutecznego wsparcia przedsiębiorców na podstawie projektowanego rozporządzenia, przy wykorzystaniu tego dobrze znanego przedsiębiorcom instrumentu.
W latach 2015 – 2020 nie zanotowano istotnych problemów w zakresie rozliczania wsparcia udzielonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki polskim przedsiębiorcom.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem opracowania projektu nowego rozporządzenia jest zaktualizowanie i doprecyzowanie obecnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 1569).
Projekt ułatwia przedsiębiorcom korzystanie z pomocy de minimis na organizację przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport poprzez:
- wprowadzenie uproszczonych wzorów wniosku i sprawozdania,
- określenie początkowego terminu składania wniosku, który dotychczas nie był doprecyzowany,
- wprowadzenie dwukrotnej możliwości uzupełniania przez przedsiębiorcę wniosku,
- wprowadzenie rocznego limitu pomocy dla jednego przedsiębiorcy, co ma zapewnić równe traktowanie i umożliwić jednakowy dostęp do środków finansowych,
- doprecyzowanie, rozszerzenie i zaktualizowanie, ze względu na sytuację epidemiczną oraz rozwój techniki zapisu danych, katalogu kosztów kwalifikowalnych,
- doprecyzowanie pojęcia „przedsięwzięcie promocyjne”.

Zdecydowano się na zawężenie odbiorców udzielanej pomocy publicznej do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorców, który zrzesza najliczniejszą grupę potencjalnych beneficjentów, i który najbardziej stymuluje rozwój gospodarczy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20.12.2021 w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany