W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD234","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Brak procedury umożliwiającej sprzedaż zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, które mogą być przydatne innym podmiotom publicznym w sytuacjach nagłych i kryzysowych, a więc z pominięciem czasochłonnego trybu przetargu, aukcji czy negocjacji.\nBrak w zmienianym rozporządzeniu doprecyzowania dającego możliwość wspólnej oceny i wyceny zespołów zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, co może prowadzić do prób zaniżenia progu wartości składników takiego mienia określanej jako znaczna.\nBrak doprecyzowania trybu uzyskiwania stanowiska Prezesa Prokuratorii Generalnej RP co do zagospodarowania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz skutków negatywnego stanowiska tego organu.\nNiespójne systemowo zawężenie katalogu podmiotów, którym zbędne lub zużyte składniki mienia ruchomego Skarbu Państwa mogą być darowane lub nieodpłatnie przekazane.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Wprowadzenie katalogu przesłanek nagłych potrzeb, w których sprzedaż zbędnych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonana z pominięciem czasochłonnego trybu przetargu, aukcji czy negocjacji, z jednoczesnym wymogiem uzyskania pozytywnego stanowiska Prezesa Prokuratorii Generalnej RP oraz określeniem, że nabywcą takiego mienia mogą być wyłącznie podmioty, które wykonują zadania publiczne.\n2. Sprecyzowanie, że ocena i wycena zespołów zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonywana wspólnie.\n3. Wskazanie momentu, w którym należy wystąpić do Prezesa Prokuratorii Generalnej RP o opinię co do sposobu zagospodarowania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz skutku negatywnych zastrzeżeń tego organu, przy jednoczesnym wymogu uzasadnienia takich zastrzeżeń.\n4. Rozszerzenie i doprecyzowanie katalogu podmiotów, które mogą być beneficjentami darowizny lub nieodpłatnego przekazania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, przy założeniu, że są to – w szerokim ujęciu – podmioty publiczne.\nEfektem przyjęcia proponowanych rozwiązań powinna być większa przejrzystość procedury gospodarowania zbędnymi lub zużytymi składnikami ruchomymi mienia Skarbu Państwa i jej skrócenie (zwłaszcza w sytuacjach nagłych), a także zwiększenie możliwości zagospodarowania zbędnego mienia pod kątem przeznaczenia go dla zadań publicznych, a także zwiększenie jego dochodowości.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"Prezes RCL","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Szczucki Prezes Rządowego Centrum Legislacji","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"Prezes RCL","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 lutego 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD234
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Brak procedury umożliwiającej sprzedaż zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, które mogą być przydatne innym podmiotom publicznym w sytuacjach nagłych i kryzysowych, a więc z pominięciem czasochłonnego trybu przetargu, aukcji czy negocjacji.
Brak w zmienianym rozporządzeniu doprecyzowania dającego możliwość wspólnej oceny i wyceny zespołów zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, co może prowadzić do prób zaniżenia progu wartości składników takiego mienia określanej jako znaczna.
Brak doprecyzowania trybu uzyskiwania stanowiska Prezesa Prokuratorii Generalnej RP co do zagospodarowania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz skutków negatywnego stanowiska tego organu.
Niespójne systemowo zawężenie katalogu podmiotów, którym zbędne lub zużyte składniki mienia ruchomego Skarbu Państwa mogą być darowane lub nieodpłatnie przekazane.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Wprowadzenie katalogu przesłanek nagłych potrzeb, w których sprzedaż zbędnych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonana z pominięciem czasochłonnego trybu przetargu, aukcji czy negocjacji, z jednoczesnym wymogiem uzyskania pozytywnego stanowiska Prezesa Prokuratorii Generalnej RP oraz określeniem, że nabywcą takiego mienia mogą być wyłącznie podmioty, które wykonują zadania publiczne.
2. Sprecyzowanie, że ocena i wycena zespołów zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa może być dokonywana wspólnie.
3. Wskazanie momentu, w którym należy wystąpić do Prezesa Prokuratorii Generalnej RP o opinię co do sposobu zagospodarowania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz skutku negatywnych zastrzeżeń tego organu, przy jednoczesnym wymogu uzasadnienia takich zastrzeżeń.
4. Rozszerzenie i doprecyzowanie katalogu podmiotów, które mogą być beneficjentami darowizny lub nieodpłatnego przekazania zbędnych lub zużytych składników mienia ruchomego Skarbu Państwa, przy założeniu, że są to – w szerokim ujęciu – podmioty publiczne.
Efektem przyjęcia proponowanych rozwiązań powinna być większa przejrzystość procedury gospodarowania zbędnymi lub zużytymi składnikami ruchomymi mienia Skarbu Państwa i jej skrócenie (zwłaszcza w sytuacjach nagłych), a także zwiększenie możliwości zagospodarowania zbędnego mienia pod kątem przeznaczenia go dla zadań publicznych, a także zwiększenie jego dochodowości.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Prezes RCL
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Szczucki Prezes Rządowego Centrum Legislacji
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Prezes RCL
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 lutego 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany