W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i szczegółowych zasad prowadzenia rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD263","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, zwanej dalej „ustawą”, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania i szczegółowe zasady prowadzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców.\nZgodnie z art. 8a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., katalog podmiotów zobowiązanych do przesyłania informacji podlegających ujawnieniu w rejestrze prowadzonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jak i zakres przekazywanych dokumentów, znacznie się poszerzyły. Na notariuszy, sądy oraz organy administracji publicznej nałożono obowiązek przesyłania dokumentów na podstawie których cudzoziemcy nabyli nieruchomości, udziały lub akcje. Głównym celem nowelizacji przepisów ustawy było stworzenie i uszczelnienie systemu pozyskiwania dokumentów stanowiących podstawę wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy. Dzięki wprowadzonym zmianom minister właściwy do spraw wewnętrznych uzyskuje pełną informację o nabytych przez cudzoziemców nieruchomościach, a także o nabytych lub objętych przez cudzoziemców udziałach, akcjach lub ogóle praw i obowiązków w spółkach, będących właścicielami lub wieczystymi użytkownikami nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.\nWspomniana nowelizacja ustawy miała jednak poważny wpływ na ilość wpływającej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji korespondencji, co przedstawia się to następująco: w 2016 r. (przed wprowadzeniem do ustawy rozszerzonego katalogu dokumentów) do MSWiA wpłynęło – 15.151 dokumentów, w 2017 r. (po wejściu w życie nowelizacji ustawy) – 26.355, w 2018 r. – 35.138, natomiast w 2019 r. – 36.597 dokumentów dotyczących nabycia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów lub akcji. Każdy z tych dokumentów podlega szczegółowej analizie, a w niektórych przypadkach występuje również konieczność przeprowadzenia czynności wyjaśniających, co ma wpływ na terminowość dokonywania wpisów transakcji nabycia do rejestrów.\nDane do elektronicznego systemu Terra, stanowiącego rejestry nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców, wprowadzane są na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie trybu postępowania i szczegółowych zasad prowadzenia rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r. poz. 1689). Zgodnie z § 4 rozporządzenia, wpisu do rejestrów dokonuje się nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu dokumentu będącego podstawą do dokonania wpisu lub od dnia zakończenia czynności wyjaśniających. W związku ze znaczącym wzrostem wpływu korespondencji do MSWiA spowodowanym nowelizacją ustawy, zachodzi potrzeba dostosowania terminu przewidzianego na dokonanie wpisu do rejestru, który umożliwi właściwe i terminowe przeprowadzenie czynności związanych z analizą legalności nabycia nieruchomości, udziałów lub akcji przez cudzoziemców przed dokonaniem wpisu transakcji do rejestru. Zmiana przepisu będzie miała wpływ na właściwe i zgodne ze stanem rzeczywistym prowadzenie rejestru, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zmiana brzmienia § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie trybu postępowania i szczegółowych zasad prowadzenia rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców przez przedłużenie terminu przewidzianego na dokonanie wpisu sprawy do rejestru z obecnych dwóch do sześciu miesięcy od dnia wpływu dokumentu będącego podstawą do dokonania wpisu lub od dnia zakończenia czynności wyjaśniających.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Bartosz Grodecki Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD263
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, zwanej dalej „ustawą”, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania i szczegółowe zasady prowadzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców.
Zgodnie z art. 8a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., katalog podmiotów zobowiązanych do przesyłania informacji podlegających ujawnieniu w rejestrze prowadzonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jak i zakres przekazywanych dokumentów, znacznie się poszerzyły. Na notariuszy, sądy oraz organy administracji publicznej nałożono obowiązek przesyłania dokumentów na podstawie których cudzoziemcy nabyli nieruchomości, udziały lub akcje. Głównym celem nowelizacji przepisów ustawy było stworzenie i uszczelnienie systemu pozyskiwania dokumentów stanowiących podstawę wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy. Dzięki wprowadzonym zmianom minister właściwy do spraw wewnętrznych uzyskuje pełną informację o nabytych przez cudzoziemców nieruchomościach, a także o nabytych lub objętych przez cudzoziemców udziałach, akcjach lub ogóle praw i obowiązków w spółkach, będących właścicielami lub wieczystymi użytkownikami nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wspomniana nowelizacja ustawy miała jednak poważny wpływ na ilość wpływającej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji korespondencji, co przedstawia się to następująco: w 2016 r. (przed wprowadzeniem do ustawy rozszerzonego katalogu dokumentów) do MSWiA wpłynęło – 15.151 dokumentów, w 2017 r. (po wejściu w życie nowelizacji ustawy) – 26.355, w 2018 r. – 35.138, natomiast w 2019 r. – 36.597 dokumentów dotyczących nabycia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów lub akcji. Każdy z tych dokumentów podlega szczegółowej analizie, a w niektórych przypadkach występuje również konieczność przeprowadzenia czynności wyjaśniających, co ma wpływ na terminowość dokonywania wpisów transakcji nabycia do rejestrów.
Dane do elektronicznego systemu Terra, stanowiącego rejestry nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców, wprowadzane są na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie trybu postępowania i szczegółowych zasad prowadzenia rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r. poz. 1689). Zgodnie z § 4 rozporządzenia, wpisu do rejestrów dokonuje się nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu dokumentu będącego podstawą do dokonania wpisu lub od dnia zakończenia czynności wyjaśniających. W związku ze znaczącym wzrostem wpływu korespondencji do MSWiA spowodowanym nowelizacją ustawy, zachodzi potrzeba dostosowania terminu przewidzianego na dokonanie wpisu do rejestru, który umożliwi właściwe i terminowe przeprowadzenie czynności związanych z analizą legalności nabycia nieruchomości, udziałów lub akcji przez cudzoziemców przed dokonaniem wpisu transakcji do rejestru. Zmiana przepisu będzie miała wpływ na właściwe i zgodne ze stanem rzeczywistym prowadzenie rejestru, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zmiana brzmienia § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie trybu postępowania i szczegółowych zasad prowadzenia rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców przez przedłużenie terminu przewidzianego na dokonanie wpisu sprawy do rejestru z obecnych dwóch do sześciu miesięcy od dnia wpływu dokumentu będącego podstawą do dokonania wpisu lub od dnia zakończenia czynności wyjaśniających.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Bartosz Grodecki Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany