W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawnień i obowiązków policjantów delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD476","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Art. 1 pkt 1 ustawy z dnia … o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”, nadaje nowe brzmienie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882 i …), zwanej dalej „ustawą o Policji”, wskazującemu służby wchodzące w skład Policji. Zmiana ta polega na wyodrębnieniu w Policji nowej służby – służby zwalczania cyberprzestępczości.\nArt. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej dodaje w ustawie o Policji przepis art. 5d, zgodnie z którym, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, zwane dalej „CBZC”, jest jednostką organizacyjną Policji służby zwalczania cyberprzestępczości, odpowiedzialną za realizację na obszarze całego kraju zadań w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości popełnionej przy użyciu systemu informatycznego, systemu teleinformatycznego lub sieci teleinformatycznej, a także wykrywania i ścigania sprawców tej przestępczości oraz wspierania w niezbędnym zakresie jednostek organizacyjnych Policji w rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu tej przestępczości. Zgodnie z projektowanym art. 5d ust. 2 ustawy o Policji, Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, jest organem Policji podległym Komendantowi Głównemu Policji, kieruje CBZC i jest przełożonym policjantów CBZC.\nBiorąc pod uwagę określone powyżej zadania Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, konieczne jest wskazanie go jako organu, na którym spoczywać będą uprawnienia i obowiązki związane z delegowaniem podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Zadania te na mocy dotychczasowych przepisów spoczywają obecnie także na innych organach Policji, tj. Komendancie Głównym Policji, Komendancie Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendancie Biura Spraw Wewnętrznych Policji oraz komendantach wojewódzkich (Stołecznym) Policji. Zasadne jest zatem umocowanie prawne Komendanta CBZC do działań w ww. zakresie, na wzór tego jakie posiadają inne organy Policji.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się dokonanie zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie uprawnień i obowiązków policjantów delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 364), tak by nowo powołany organ, jakim jest Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości posiadał podstawę prawną do realizacji zadań związanych z delegowaniem podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Na mocy projektowanych przepisów Komendant CBZC będzie mógł zostać upoważniony przez Komendanta Głównego Policji do oceny predyspozycji podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym (§ 3), a także będzie uprawniony do delegowania, przedłużania czasu delegowania oraz odwoływania z delegowania policjantów służby zwalczania cyberprzestępczości (§ 13). Unormowane zostaną także kwestie związane z uchyleniem rozkazu o delegowaniu (§ 14 ust. 2) oraz podległością służbową delegowanych policjantów (§ 15 ust. 2).\nProjektowana zmiana ułatwi i przyśpieszy procedurę związaną z delegowaniem policjantów służby zwalczania cyberprzestępczości do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wąsik Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.01.2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD476
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Art. 1 pkt 1 ustawy z dnia … o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”, nadaje nowe brzmienie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882 i …), zwanej dalej „ustawą o Policji”, wskazującemu służby wchodzące w skład Policji. Zmiana ta polega na wyodrębnieniu w Policji nowej służby – służby zwalczania cyberprzestępczości.
Art. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej dodaje w ustawie o Policji przepis art. 5d, zgodnie z którym, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, zwane dalej „CBZC”, jest jednostką organizacyjną Policji służby zwalczania cyberprzestępczości, odpowiedzialną za realizację na obszarze całego kraju zadań w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości popełnionej przy użyciu systemu informatycznego, systemu teleinformatycznego lub sieci teleinformatycznej, a także wykrywania i ścigania sprawców tej przestępczości oraz wspierania w niezbędnym zakresie jednostek organizacyjnych Policji w rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu tej przestępczości. Zgodnie z projektowanym art. 5d ust. 2 ustawy o Policji, Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, jest organem Policji podległym Komendantowi Głównemu Policji, kieruje CBZC i jest przełożonym policjantów CBZC.
Biorąc pod uwagę określone powyżej zadania Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, konieczne jest wskazanie go jako organu, na którym spoczywać będą uprawnienia i obowiązki związane z delegowaniem podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Zadania te na mocy dotychczasowych przepisów spoczywają obecnie także na innych organach Policji, tj. Komendancie Głównym Policji, Komendancie Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendancie Biura Spraw Wewnętrznych Policji oraz komendantach wojewódzkich (Stołecznym) Policji. Zasadne jest zatem umocowanie prawne Komendanta CBZC do działań w ww. zakresie, na wzór tego jakie posiadają inne organy Policji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się dokonanie zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie uprawnień i obowiązków policjantów delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 364), tak by nowo powołany organ, jakim jest Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości posiadał podstawę prawną do realizacji zadań związanych z delegowaniem podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Na mocy projektowanych przepisów Komendant CBZC będzie mógł zostać upoważniony przez Komendanta Głównego Policji do oceny predyspozycji podległych mu policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym (§ 3), a także będzie uprawniony do delegowania, przedłużania czasu delegowania oraz odwoływania z delegowania policjantów służby zwalczania cyberprzestępczości (§ 13). Unormowane zostaną także kwestie związane z uchyleniem rozkazu o delegowaniu (§ 14 ust. 2) oraz podległością służbową delegowanych policjantów (§ 15 ust. 2).
Projektowana zmiana ułatwi i przyśpieszy procedurę związaną z delegowaniem policjantów służby zwalczania cyberprzestępczości do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Wąsik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.01.2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany