W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD286","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie rozporządzenia proponuje przedłużenie do dnia 31 stycznia 2021 r. terminu obowiązywania zakazów, nakazów i ograniczeń, które obowiązują do dnia 17 stycznia 2021 r.\nW § 2 rozporządzenia proponuje się doprecyzować w ust. 19 i 20 sposób zgłaszania osób przekraczających granicę, a poddanych obowiązkowi kwarantanny. Dane niezbędne do nałożenia kwarantanny będą zgłaszane bezpośrednio przez osoby przekraczające granicę za pośrednictwem infolinii obsługującej system elektroniczny obsługi obywateli – System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS). O powyższym obowiązku osoba przekraczająca granicę będzie informowana przez przewoźnika. Ostatecznie, wszystkie dane dotyczące kwarantanny są przekazywane do systemu, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia (w związku z § 2 ust. 5 rozporządzenia).\nZ zakazu działalności hotelarskiej wyłączono wykonywanie tych usług na rzecz gości będących pracownikami Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), osoby uczestniczące w konkursie na aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską, w tym aplikacje prowadzone w formie aplikacji uzupełniających, a także zdające egzamin sędziowski i egzamin prokuratorski oraz inne osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu tych konkursów i egzaminów oraz dla osób świadczących usługi przeglądu, konserwacji lub naprawy maszyn i urządzeń wykorzystywanych w zakładach przetwórstwa artykułów rolno-spożywczych, w związku z wykonywaniem, poza miejscem stałego zamieszkania, zadań zawodowych lub działalności gospodarczej związanej z tymi usługami.\nWprowadzono przepis umożliwiający kontynuację przerwanej rehabilitacji, co pozwoli na wykorzystanie przez pacjenta przysługującego mu czasu jej trwania, określonego przepisami prawa, i osiągnięcie założonego celu terapii. Co do zasady, pacjent będzie kontynuował przerwaną rehabilitację u dotychczasowego świadczeniodawcy na podstawie tego samego skierowania. Jeżeli jednak przerwanie rehabilitacji grozi poważnym pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta, rehabilitacja będzie mogła być kontynuowana u innego świadczeniodawcy. W tym przypadku podstawą kontynuacji będzie zaświadczenie wystawiane przez świadczeniodawcę, u którego rozpoczęto rehabilitację, w którym należy wskazać na konieczność kontynuacji leczenia, dotychczas udzielone zabiegi oraz skierowanie, na podstawie którego przyjęto pacjenta do oddziału rehabilitacji. Przy wpisie do harmonogramu przyjęć taki pacjent będzie traktowany jako świadczeniobiorca kontynuujący leczenie i nie będzie wpisywany na listę oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. Proponuje się, aby przepisy były stosowane do rehabilitacji realizowanej w warunkach stacjonarnych przerwanej po dniu 23 października 2020 r. W dniu 24 października 2020 r. zostały wprowadzone znaczne ograniczenia w związku z wystąpieniem znacznej liczby zachorowań na COVID-19. W wyniku wzrostu zachorowań i wprowadzonych ograniczeń ograniczony został dostęp do rehabilitacji stacjonarnej z ww. powodów. Powyższa data jest uzasadniona potrzebą zapewnienia pacjentom kontynuacji leczenia rehabilitacyjnego, istotnego w procesie zdrowienia.\nPonadto w § 20 proponuje się zmianę brzmienia ust. 6 oraz dodanie ust. 7a i 7b w związku z upływem obowiązywania regulacji zawartej w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia (Dz. U. poz. 1590)\nW projekcie przewiduje się wprowadzenie w jakiej kolejności będą przeprowadzane szczepienia.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Kraska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD286
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie rozporządzenia proponuje przedłużenie do dnia 31 stycznia 2021 r. terminu obowiązywania zakazów, nakazów i ograniczeń, które obowiązują do dnia 17 stycznia 2021 r.
W § 2 rozporządzenia proponuje się doprecyzować w ust. 19 i 20 sposób zgłaszania osób przekraczających granicę, a poddanych obowiązkowi kwarantanny. Dane niezbędne do nałożenia kwarantanny będą zgłaszane bezpośrednio przez osoby przekraczające granicę za pośrednictwem infolinii obsługującej system elektroniczny obsługi obywateli – System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS). O powyższym obowiązku osoba przekraczająca granicę będzie informowana przez przewoźnika. Ostatecznie, wszystkie dane dotyczące kwarantanny są przekazywane do systemu, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia (w związku z § 2 ust. 5 rozporządzenia).
Z zakazu działalności hotelarskiej wyłączono wykonywanie tych usług na rzecz gości będących pracownikami Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), osoby uczestniczące w konkursie na aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską, w tym aplikacje prowadzone w formie aplikacji uzupełniających, a także zdające egzamin sędziowski i egzamin prokuratorski oraz inne osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu tych konkursów i egzaminów oraz dla osób świadczących usługi przeglądu, konserwacji lub naprawy maszyn i urządzeń wykorzystywanych w zakładach przetwórstwa artykułów rolno-spożywczych, w związku z wykonywaniem, poza miejscem stałego zamieszkania, zadań zawodowych lub działalności gospodarczej związanej z tymi usługami.
Wprowadzono przepis umożliwiający kontynuację przerwanej rehabilitacji, co pozwoli na wykorzystanie przez pacjenta przysługującego mu czasu jej trwania, określonego przepisami prawa, i osiągnięcie założonego celu terapii. Co do zasady, pacjent będzie kontynuował przerwaną rehabilitację u dotychczasowego świadczeniodawcy na podstawie tego samego skierowania. Jeżeli jednak przerwanie rehabilitacji grozi poważnym pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta, rehabilitacja będzie mogła być kontynuowana u innego świadczeniodawcy. W tym przypadku podstawą kontynuacji będzie zaświadczenie wystawiane przez świadczeniodawcę, u którego rozpoczęto rehabilitację, w którym należy wskazać na konieczność kontynuacji leczenia, dotychczas udzielone zabiegi oraz skierowanie, na podstawie którego przyjęto pacjenta do oddziału rehabilitacji. Przy wpisie do harmonogramu przyjęć taki pacjent będzie traktowany jako świadczeniobiorca kontynuujący leczenie i nie będzie wpisywany na listę oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. Proponuje się, aby przepisy były stosowane do rehabilitacji realizowanej w warunkach stacjonarnych przerwanej po dniu 23 października 2020 r. W dniu 24 października 2020 r. zostały wprowadzone znaczne ograniczenia w związku z wystąpieniem znacznej liczby zachorowań na COVID-19. W wyniku wzrostu zachorowań i wprowadzonych ograniczeń ograniczony został dostęp do rehabilitacji stacjonarnej z ww. powodów. Powyższa data jest uzasadniona potrzebą zapewnienia pacjentom kontynuacji leczenia rehabilitacyjnego, istotnego w procesie zdrowienia.
Ponadto w § 20 proponuje się zmianę brzmienia ust. 6 oraz dodanie ust. 7a i 7b w związku z upływem obowiązywania regulacji zawartej w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia (Dz. U. poz. 1590)
W projekcie przewiduje się wprowadzenie w jakiej kolejności będą przeprowadzane szczepienia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Kraska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany