W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD350","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie przewiduje się:\n1) modyfikacje o charakterze porządkującym przepisy dotyczące przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej oraz skorelowanego z tą okolicznością obowiązku odbycia obowiązkowej kwarantanny, w szczególności dotyczące przekazywania przez Straż Graniczną danych osób poddawanych obowiązkowej kwarantannie albo izolacji przewoźnikom lotniczym w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) wykonującym działalność związaną z przewozem lotniczym pasażerskim, w celu uniemożliwienia przemieszczania się statkiem powietrznym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze osób, o których mowa w § 24 ust. 5 pkt 4, które korzystają z usług przewozu lotniczego danego przewoźnika; proces przekazywania danych dotyczyć ma wyłącznie osób, które podróżować mają określonym połączeniem lotniczym;\n2) wprowadzenie regulacji umożliwiających korzystanie z usług hotelarskich przez:\na) inspektorów dozoru jądrowego w związku z wykonywaniem przez nich zadań służbowych; zgodnie z art. 65a ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623), inspektorzy dozoru jądrowego, jako organy dozoru jądrowego, przeprowadzają m.in.: kontrole okresowe - zgodne z planem kontroli zatwierdzonym przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz kontrole doraźne - przeprowadzane w przypadku wystąpienia okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być przeprowadzona kontrola; kontrole te mogą być przeprowadzane na całym terytorium Polski i mogą trwać kilka dni, zatem niezbędne jest zapewnienie inspektorom dozoru jądrowego noclegu hotelowego na czas wykonywania przez nich obowiązków kontrolnych,\nb) osoby uczestniczące w szkoleniach wymaganych do uzyskania uprawnień inspektora ochrony radiologicznej lub uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony, jak również przez zdających oraz osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu na inspektora ochrony radiologicznej lub na stanowisko mające istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej; powyższe szkolenia i egzaminy mogą być organizowane dla osób zamieszkujących w różnych miejscowościach, a także mogą się odbywać przez kilka dni (w szczególności dotyczy to szkoleń stanowiskowych obejmujących ćwiczenia praktyczne), niezbędne jest zapewnienie noclegu osobom, które w celu odbycia szkolenia, zdawania egzaminu bądź jego organizacji i przeprowadzenia muszą udać się poza swoje miejsce zamieszkania,\nc) osoby zdające oraz osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu czeladniczego lub egzaminu mistrzowskiego, co uzasadnione jest koniecznością zapewnienia ciągłości realizacji działań związanych z organizacją egzaminów czeladniczych i egzaminów mistrzowskich wobec zbliżającego się terminu zakończenia nauki zawodu uczniów III klas branżowych szkół I stopnia;\n3) wyłączenie z zakazu organizacji zgromadzeń:\na) szkoleń lub egzaminów dla osób ubiegających się o uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej lub uprawnienia do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej; stosownie do art. 7 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej uprawniają do sprawowania w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem na działanie promieniowania jonizującego wewnętrznego nadzoru nad przestrzeganiem wymagań ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego, co ma szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa w jednostkach eksploatujących obiekty jądrowe oraz w jednostkach ochrony zdrowia wykonujących ekspozycje medyczne. Uprawnienia te nadawane są na okres 5 lat, a sprawowanie wewnętrznego nadzoru nad działalnością jednostki przez inspektora ochrony radiologicznej jest warunkiem bez którego spełnienia jednostka organizacyjna nie może prowadzić działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące. Przepis art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, stanowi podstawę nadawania uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Stanowisko to obejmuje szereg specjalności takich jak między innymi operator reaktora badawczego, operator przechowalnika wypalonego paliwa jądrowego, operator akceleratora stosowanego do celów medycznych oraz urządzeń do teleradioterapii, operator urządzeń do brachyterapii ze źródłami promieniotwórczymi. Uprawnienia te co do zasady nadawane są na okres 5 lat, a w obiektach jądrowych na 3 lata. Bez ich posiadania nie jest możliwe zajmowanie ww. stanowisk i obsługa specjalistycznych źródeł promieniowania jonizującego. Mocą przepisu art. 15zzzzn ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.), przedłużono o 18 miesięcy ważność wygasających w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu uprawnień inspektorów ochrony radiologicznej oraz uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. W sytuacji obowiązywania zakazu zgromadzeń, o którym mowa w § 26 ust. 11 przedmiotowego rozporządzenia, organizowanie egzaminów dla tych osób oraz, w konsekwencji, nadanie im uprawnień na kolejny pięcioletni albo trzyletni okres wynikający z art. 7 ust. 9 i art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe nie będzie możliwe. Ponadto, nie jest też możliwe prowadzenie szkoleń dla osób, które zamierzają ubiegać się o nadanie uprawnień po raz pierwszy i organizowanie egzaminów dla nich. Może się to wiązać z zagrożeniem dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej spowodowanego brakiem odpowiednio wykwalifikowanych osób niezbędnych do wykonywania działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące,\nb) szkoleń i przeszkoleń związanych z uprawnieniami wynikającymi z przepisów o bezpieczeństwie morskim; powyższe umożliwić ma morskim jednostkom edukacyjnym prowadzenie szkoleń i przeszkoleń dla marynarzy w okresie pandemii z zachowaniem innych przepisów ograniczających funkcjonowanie tych jednostek; aktualne ograniczenia dotyczące liczby osób uczestniczących w szkoleniach (w szczególności praktycznych) uniemożliwiały realizację zajęć, pomimo że warunki lokalowe na to pozwalały; ponadto wskazać należy, że część zajęć odbywa się na otwartej przestrzeni, co również umożliwia zachowanie odpowiedniego dystansu osób w nich uczestniczących,\nc) egzaminu czeladniczego i egzaminu mistrzowskiego, w tym przeprowadzanego u pracodawców, ze względów, o których mowa w pkt 2 lit. c;\n4) dodanie do katalogu podmiotów, które mogą zostać poddane szczepieniu przeciwko COVID-19 obok członków kadry narodowej polskich związków sportowych w sportach olimpijskich, zawodników przygotowujący się do igrzysk olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich lub igrzysk głuchych również członków sztabów szkoleniowych polskich związków sportowych w sportach olimpijskich, członków sztabów szkoleniowych zawodników przygotowujących się do igrzysk olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich lub igrzysk głuchych oraz członków Misji Olimpijskiej i Misji Paraolimpijskiej; powyższe uzasadnione jest w szczególności koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego ww. osób, w tym w kontekście ich udziału w akcjach szkoleniowych i międzynarodowych zawodach mistrzowskich organizowanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Goławska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD350
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie przewiduje się:
1) modyfikacje o charakterze porządkującym przepisy dotyczące przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej oraz skorelowanego z tą okolicznością obowiązku odbycia obowiązkowej kwarantanny, w szczególności dotyczące przekazywania przez Straż Graniczną danych osób poddawanych obowiązkowej kwarantannie albo izolacji przewoźnikom lotniczym w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) wykonującym działalność związaną z przewozem lotniczym pasażerskim, w celu uniemożliwienia przemieszczania się statkiem powietrznym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze osób, o których mowa w § 24 ust. 5 pkt 4, które korzystają z usług przewozu lotniczego danego przewoźnika; proces przekazywania danych dotyczyć ma wyłącznie osób, które podróżować mają określonym połączeniem lotniczym;
2) wprowadzenie regulacji umożliwiających korzystanie z usług hotelarskich przez:
a) inspektorów dozoru jądrowego w związku z wykonywaniem przez nich zadań służbowych; zgodnie z art. 65a ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623), inspektorzy dozoru jądrowego, jako organy dozoru jądrowego, przeprowadzają m.in.: kontrole okresowe - zgodne z planem kontroli zatwierdzonym przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz kontrole doraźne - przeprowadzane w przypadku wystąpienia okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być przeprowadzona kontrola; kontrole te mogą być przeprowadzane na całym terytorium Polski i mogą trwać kilka dni, zatem niezbędne jest zapewnienie inspektorom dozoru jądrowego noclegu hotelowego na czas wykonywania przez nich obowiązków kontrolnych,
b) osoby uczestniczące w szkoleniach wymaganych do uzyskania uprawnień inspektora ochrony radiologicznej lub uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony, jak również przez zdających oraz osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu na inspektora ochrony radiologicznej lub na stanowisko mające istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej; powyższe szkolenia i egzaminy mogą być organizowane dla osób zamieszkujących w różnych miejscowościach, a także mogą się odbywać przez kilka dni (w szczególności dotyczy to szkoleń stanowiskowych obejmujących ćwiczenia praktyczne), niezbędne jest zapewnienie noclegu osobom, które w celu odbycia szkolenia, zdawania egzaminu bądź jego organizacji i przeprowadzenia muszą udać się poza swoje miejsce zamieszkania,
c) osoby zdające oraz osoby uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu czeladniczego lub egzaminu mistrzowskiego, co uzasadnione jest koniecznością zapewnienia ciągłości realizacji działań związanych z organizacją egzaminów czeladniczych i egzaminów mistrzowskich wobec zbliżającego się terminu zakończenia nauki zawodu uczniów III klas branżowych szkół I stopnia;
3) wyłączenie z zakazu organizacji zgromadzeń:
a) szkoleń lub egzaminów dla osób ubiegających się o uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej lub uprawnienia do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej; stosownie do art. 7 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej uprawniają do sprawowania w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem na działanie promieniowania jonizującego wewnętrznego nadzoru nad przestrzeganiem wymagań ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego, co ma szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa w jednostkach eksploatujących obiekty jądrowe oraz w jednostkach ochrony zdrowia wykonujących ekspozycje medyczne. Uprawnienia te nadawane są na okres 5 lat, a sprawowanie wewnętrznego nadzoru nad działalnością jednostki przez inspektora ochrony radiologicznej jest warunkiem bez którego spełnienia jednostka organizacyjna nie może prowadzić działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące. Przepis art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, stanowi podstawę nadawania uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Stanowisko to obejmuje szereg specjalności takich jak między innymi operator reaktora badawczego, operator przechowalnika wypalonego paliwa jądrowego, operator akceleratora stosowanego do celów medycznych oraz urządzeń do teleradioterapii, operator urządzeń do brachyterapii ze źródłami promieniotwórczymi. Uprawnienia te co do zasady nadawane są na okres 5 lat, a w obiektach jądrowych na 3 lata. Bez ich posiadania nie jest możliwe zajmowanie ww. stanowisk i obsługa specjalistycznych źródeł promieniowania jonizującego. Mocą przepisu art. 15zzzzn ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.), przedłużono o 18 miesięcy ważność wygasających w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu uprawnień inspektorów ochrony radiologicznej oraz uprawnień do zajmowania stanowiska mającego istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. W sytuacji obowiązywania zakazu zgromadzeń, o którym mowa w § 26 ust. 11 przedmiotowego rozporządzenia, organizowanie egzaminów dla tych osób oraz, w konsekwencji, nadanie im uprawnień na kolejny pięcioletni albo trzyletni okres wynikający z art. 7 ust. 9 i art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe nie będzie możliwe. Ponadto, nie jest też możliwe prowadzenie szkoleń dla osób, które zamierzają ubiegać się o nadanie uprawnień po raz pierwszy i organizowanie egzaminów dla nich. Może się to wiązać z zagrożeniem dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej spowodowanego brakiem odpowiednio wykwalifikowanych osób niezbędnych do wykonywania działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące,
b) szkoleń i przeszkoleń związanych z uprawnieniami wynikającymi z przepisów o bezpieczeństwie morskim; powyższe umożliwić ma morskim jednostkom edukacyjnym prowadzenie szkoleń i przeszkoleń dla marynarzy w okresie pandemii z zachowaniem innych przepisów ograniczających funkcjonowanie tych jednostek; aktualne ograniczenia dotyczące liczby osób uczestniczących w szkoleniach (w szczególności praktycznych) uniemożliwiały realizację zajęć, pomimo że warunki lokalowe na to pozwalały; ponadto wskazać należy, że część zajęć odbywa się na otwartej przestrzeni, co również umożliwia zachowanie odpowiedniego dystansu osób w nich uczestniczących,
c) egzaminu czeladniczego i egzaminu mistrzowskiego, w tym przeprowadzanego u pracodawców, ze względów, o których mowa w pkt 2 lit. c;
4) dodanie do katalogu podmiotów, które mogą zostać poddane szczepieniu przeciwko COVID-19 obok członków kadry narodowej polskich związków sportowych w sportach olimpijskich, zawodników przygotowujący się do igrzysk olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich lub igrzysk głuchych również członków sztabów szkoleniowych polskich związków sportowych w sportach olimpijskich, członków sztabów szkoleniowych zawodników przygotowujących się do igrzysk olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich lub igrzysk głuchych oraz członków Misji Olimpijskiej i Misji Paraolimpijskiej; powyższe uzasadnione jest w szczególności koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego ww. osób, w tym w kontekście ich udziału w akcjach szkoleniowych i międzynarodowych zawodach mistrzowskich organizowanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Goławska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany