W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD324","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie przewiduje się przedłużenie obowiązujących ograniczeń do dnia 28 marca 2021 r. \nPonadto w projekcie przewiduje się: \n1) wprowadzenie regulacji zapobiegajacych nakładaniu obowiązku odbycia kwarantanny na osoby przekraczające granicę Rzeczpospolitej Polskiej, które były poddane izolacji, izolacji w warunkach domowych albo hospitalizacji z powody zakażenia wirusem SARS-CoV-2 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 2; \n2) wprowadzenie regulacji limitującej w czasie – 6 miesięcy przed potencjalnym wystąpieniem okoliczności stanowiących podstawę nałożenia obowiązku odbycia kwarantanny – okoliczności uzasadniającej brak obowiązku poddania kwarantannie osób, które były poddane izolacji w warunkach domowych, izolacji albo hospitalizacji z powodu zakażenia wirusem SARS CoV 2 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 3; \n3) modyfikację o charakterze porządkującym polegającą na uwzględnieniu w § 11 w ust. 1 w części wspólnej wszystkich rodzajów turnusów, które są wymienione w ust. 1, czyli zarówno turnusów readaptacyjno-kondycyjnych, turnusów antystresowych, jak i turnusów rehabilitacyjnych. Ponadto z uwagi na fakt, że w odniesieniu do realizacji turnusów readaptacyjno-kondycyjnych jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej nie jest ośrodkiem rehabilitacyjnym, wprowadzana jest zmiana ust. 2 ww. jednostki redakcyjnej – zmiana wynikająca z § 1 pkt 4; \n4) modyfikację regulacji dotyczącej wyłączenia nakazu zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczki – dodatkową grupą osób zwolnionych z tego nakazu będą stanowić osoby obciążone zaawansowanymi chorobami, którym użycie maseczki uniemożliwiałoby funkcjonowanie w przestrzeni publicznej oraz dla których stanowiłoby realne zagrożenie dla zdrowia –zmiana wynikająca z § 1 pkt 5; \n5) umożliwienie realizacji przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 961 i 1610) w zakresie przeprowadzania egzaminów dla osób ubiegających się o przyznanie prawa do wykonywania zawodu rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, jak również sprawdzianów dla rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, przez wyłączenie stosowania w odniesieniu do tych przedsięwzięć zakazu wynikającego z § 26 ust. 11 zmienianego rozporządzenia. Za wprowadzeniem proponowanej zmiany przemawia również interes społeczny związany z potrzebą zapewnienia odpowiedniej liczby rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych w celu sprawnego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej (m.in. w obszarze uzgadniania projektów budowlanych oraz sporządzania ekspertyz technicznych), a także duże zainteresowanie uzyskaniem oraz utrzymaniem ww. uprawnień zawodowych. Projektowane zmiany mają ponadto na celu także doprecyzowanie w zakresie konkursów na aplikację sędziowską – zmiana wynikająca z § 1 pkt 6; \nProjektowane przepisy mają również na celu umożliwienie odbycia: \na) przez lekarzy weterynarii zajęć praktycznych oraz egzaminów specjalizacyjnych oraz zakończenia cyklu kształcenia specjalizacyjnego zgodnego z programem szkoleń specjalizacyjnych, \nb) egzaminu końcowego na inspektora Inspekcji Ochrony Środowiska, \nc) szkoleń dla kandydatów na przewodników górskich oraz egzaminów na przewodników górskich, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, \nd) egzaminów umożliwiających nabycie uprawnień zawodowych, o których mowa w art. 42 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne \n– zmiana wynikająca z § 1 pkt 6; \n6) dodanie województwa pomorskiego do obszaru szczególnego narażenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, co uzasadnione jest wysokim poziomem liczby osób zamieszkujących to województwo zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców – zmiana wynikająca z § 1 pkt 7; \n7) umożliwienie korzystania z usług hotelarskich przez osoby zdające oraz uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu końcowego na inspektora Inspekcji Ochrony Środowiska – zmiana wynikająca z § 1 pkt 8; \n8) modyfikacje przepisów dotyczących kolejności szczepień przeciwko COVID-19 polegające na zakwalifikowaniu do grupy osób upranionych w ramach etapu I osób, u których zdignozowano chorobę nowotworową, a nie rozpoczęto jeszcze leczenia, jak również biorców przeszczepu oczekujących na przeszczepienie z uwagi na narażenie ww. grup osób na obniżoną odporność na zakażenia, a tym samym zarażenie COVID-19 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 9; \n9) regulacje dotyczące szczepienia przeciwko COVID-19 tzw. ozdrowieńców, tj. osób, które przebyły chorobę wywołaną zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Ozdrowieńcy mają być szczepieni w terminie nie wcześniejszym niż 3 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2. Przedmiotowa regulacja wynika z przesłanek klicznych, bowiem w przypadku ozdrowieńców szczpienie stanowi drugi kontakt ich organizmów z antygenem, stąd dla zapewnienia właściwego poziomu odporności wystarczające jest zacszczepienie takich osób jedną dawką szczpionki. Z uwagi na zachowanie uprawnień osób, którym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego wystawione zostało skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19, wprowadzone zostały przepisy przejściowe gwarantujące tym osobom prawo do poddania się szczepieniu bez konieczności upływu terminu 3 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Goławska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 marca 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD324
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie przewiduje się przedłużenie obowiązujących ograniczeń do dnia 28 marca 2021 r.
Ponadto w projekcie przewiduje się:
1) wprowadzenie regulacji zapobiegajacych nakładaniu obowiązku odbycia kwarantanny na osoby przekraczające granicę Rzeczpospolitej Polskiej, które były poddane izolacji, izolacji w warunkach domowych albo hospitalizacji z powody zakażenia wirusem SARS-CoV-2 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 2;
2) wprowadzenie regulacji limitującej w czasie – 6 miesięcy przed potencjalnym wystąpieniem okoliczności stanowiących podstawę nałożenia obowiązku odbycia kwarantanny – okoliczności uzasadniającej brak obowiązku poddania kwarantannie osób, które były poddane izolacji w warunkach domowych, izolacji albo hospitalizacji z powodu zakażenia wirusem SARS CoV 2 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 3;
3) modyfikację o charakterze porządkującym polegającą na uwzględnieniu w § 11 w ust. 1 w części wspólnej wszystkich rodzajów turnusów, które są wymienione w ust. 1, czyli zarówno turnusów readaptacyjno-kondycyjnych, turnusów antystresowych, jak i turnusów rehabilitacyjnych. Ponadto z uwagi na fakt, że w odniesieniu do realizacji turnusów readaptacyjno-kondycyjnych jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej nie jest ośrodkiem rehabilitacyjnym, wprowadzana jest zmiana ust. 2 ww. jednostki redakcyjnej – zmiana wynikająca z § 1 pkt 4;
4) modyfikację regulacji dotyczącej wyłączenia nakazu zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczki – dodatkową grupą osób zwolnionych z tego nakazu będą stanowić osoby obciążone zaawansowanymi chorobami, którym użycie maseczki uniemożliwiałoby funkcjonowanie w przestrzeni publicznej oraz dla których stanowiłoby realne zagrożenie dla zdrowia –zmiana wynikająca z § 1 pkt 5;
5) umożliwienie realizacji przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 961 i 1610) w zakresie przeprowadzania egzaminów dla osób ubiegających się o przyznanie prawa do wykonywania zawodu rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, jak również sprawdzianów dla rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, przez wyłączenie stosowania w odniesieniu do tych przedsięwzięć zakazu wynikającego z § 26 ust. 11 zmienianego rozporządzenia. Za wprowadzeniem proponowanej zmiany przemawia również interes społeczny związany z potrzebą zapewnienia odpowiedniej liczby rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych w celu sprawnego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej (m.in. w obszarze uzgadniania projektów budowlanych oraz sporządzania ekspertyz technicznych), a także duże zainteresowanie uzyskaniem oraz utrzymaniem ww. uprawnień zawodowych. Projektowane zmiany mają ponadto na celu także doprecyzowanie w zakresie konkursów na aplikację sędziowską – zmiana wynikająca z § 1 pkt 6;
Projektowane przepisy mają również na celu umożliwienie odbycia:
a) przez lekarzy weterynarii zajęć praktycznych oraz egzaminów specjalizacyjnych oraz zakończenia cyklu kształcenia specjalizacyjnego zgodnego z programem szkoleń specjalizacyjnych,
b) egzaminu końcowego na inspektora Inspekcji Ochrony Środowiska,
c) szkoleń dla kandydatów na przewodników górskich oraz egzaminów na przewodników górskich, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
d) egzaminów umożliwiających nabycie uprawnień zawodowych, o których mowa w art. 42 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
– zmiana wynikająca z § 1 pkt 6;
6) dodanie województwa pomorskiego do obszaru szczególnego narażenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, co uzasadnione jest wysokim poziomem liczby osób zamieszkujących to województwo zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców – zmiana wynikająca z § 1 pkt 7;
7) umożliwienie korzystania z usług hotelarskich przez osoby zdające oraz uczestniczące w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminu końcowego na inspektora Inspekcji Ochrony Środowiska – zmiana wynikająca z § 1 pkt 8;
8) modyfikacje przepisów dotyczących kolejności szczepień przeciwko COVID-19 polegające na zakwalifikowaniu do grupy osób upranionych w ramach etapu I osób, u których zdignozowano chorobę nowotworową, a nie rozpoczęto jeszcze leczenia, jak również biorców przeszczepu oczekujących na przeszczepienie z uwagi na narażenie ww. grup osób na obniżoną odporność na zakażenia, a tym samym zarażenie COVID-19 – zmiana wynikająca z § 1 pkt 9;
9) regulacje dotyczące szczepienia przeciwko COVID-19 tzw. ozdrowieńców, tj. osób, które przebyły chorobę wywołaną zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Ozdrowieńcy mają być szczepieni w terminie nie wcześniejszym niż 3 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2. Przedmiotowa regulacja wynika z przesłanek klicznych, bowiem w przypadku ozdrowieńców szczpienie stanowi drugi kontakt ich organizmów z antygenem, stąd dla zapewnienia właściwego poziomu odporności wystarczające jest zacszczepienie takich osób jedną dawką szczpionki. Z uwagi na zachowanie uprawnień osób, którym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego wystawione zostało skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19, wprowadzone zostały przepisy przejściowe gwarantujące tym osobom prawo do poddania się szczepieniu bez konieczności upływu terminu 3 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Goławska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 marca 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany