W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD313","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przyczyną podjęcia prac legislacyjnych w zakresie zmiany rozporządzenia jest konieczność rozszerzenia podmiotów mogących korzystać ze środków LIFE, ze względu na wejście w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 284), którą utworzony został nowy dział administracji rządowej – klimat. Konsekwencją tych przekształceń jest uszczegółowienie przeznaczenia środków, które nie tylko mogą być przyznane na projekty na rzecz środowiska (pojęcie dotychczas szeroko rozumiane), ale również na rzecz klimatu. W związku z powyższym, jak również ze względu na duże zróżnicowanie i wielość tematów projektów wspieranych przez Komisję Europejską z tych środków (obejmujące m.in. zagadnienia ochrony przyrody, zielonej i błękitnej infrastruktury, gospodarki wodnej, zanieczyszczeń, odpadów, efektywności gospodarowania zasobami, mitygacji i adaptacji do zmian klimatu), zachodzi potrzeba zmiany ww. rozporządzenia przez określenie na nowo katalogu beneficjentów środków LIFE – będą to organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane (dotychczas było to tylko Ministerstwo Środowiska oraz jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra Środowiska), jak również inne podmioty występujące w umowach zawartych przez te organy lub jednostki jako strony. W związku ze zbliżającą się nową Perspektywą Finansową konieczne jest również uporządkowanie kwestii stosowanego nazewnictwa środków LIFE, z uwagi na fakt, że w obecnej Perspektywie Finansowej 2014 – 2020, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 614/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 185) środki LIFE są określane jako pochodzące z Programu LIFE i takie określenie figuruje również w projekcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady na przyszłą Perspektywę Finansową 2021 – 2027.\nNależy też podkreślić, że z art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych wynika, że środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu na rachunek dochodów. Wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 5 ust. 4 skutkuje więc zezwoleniem na odrębny przepływ środków wskazanych w wykazie, tj. przepływ poza budżetem państwa. Ponieważ jest to wyjątek od reguły, iż środki publiczne zasadniczo stanowią dochody budżetu państwa, rozporządzenie wydane na podstawie art. 5 ust. 4 powinno odnosić się do środków, co do których szczególne wymogi umów zawartych z ich dawcami, ich administracyjna obsługa, stosunkowo krótki termin na wydatkowanie, nie pozwalają na przepływ poprzez rachunek dochodów budżetu państwa i wydatkowanie w ramach tego budżetu.\nW przypadku środków pochodzących z Instrumentu Finansowego LIFE+ oraz Programu LIFE dofinansowanie było i jest przyznawane na rzecz beneficjentów konkretnych projektów w drodze konkursów, zatem niemożliwe było i jest precyzyjne zaplanowanie środków przyznanych przez Komisję Europejską oraz terminów ich wypłacenia. Projekt może bowiem nie uzyskać dofinansowania, otrzymać je w innej wysokości niż wnioskował beneficjent oraz w innym terminie. Poza tym środki finansowe (w EURO) na realizację przedsięwzięć były i są transferowane przez Komisję Europejską bezpośrednio do beneficjenta będącego koordynatorem projektu na podstawie zawartej umowy o udzielenie dotacji. W przypadku projektu realizowanego w partnerstwie beneficjent-koordynator przekazuje właściwą część współbeneficjentom. Beneficjenci projektów międzynarodowych LIFE mogą pochodzić z różnych państw UE i płatności mogą być przekazywane za granicę. Powyższe przesłanki stanowią podstawę do umożliwienia przepływu tych środków poza budżetem państwa, tym samym do umieszczenia tych środków w wykazie zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W § 1 rozporządzenia w ust. 1 nastąpi zmiana brzmienia pkt 1 poprzez dodanie „Programu LIFE” jako kolejnego instrumentu, na podstawie którego środki LIFE są przyznawane i rozszerzenie jego przeznaczenia również na realizację projektów na rzecz klimatu. Natomiast w § 1 w ust. 2 w pkt 1 nastąpi zmiana zakresu podmiotowego poprzez ogólne określenie beneficjentów – będą to organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, a także inne podmioty, które wystąpią w umowach zawieranych przez te organy lub jednostki jako strony. Termin na wydatkowanie środków, o którym mowa w § 2 pkt 1, pozostanie bez zmian.\nZmiana rozporządzenia przyczyni się do sprawnego rozdysponowania środków, gdyż będzie możliwy przepływ tych środków poza budżetem państwa.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 maja 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD313
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przyczyną podjęcia prac legislacyjnych w zakresie zmiany rozporządzenia jest konieczność rozszerzenia podmiotów mogących korzystać ze środków LIFE, ze względu na wejście w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 284), którą utworzony został nowy dział administracji rządowej – klimat. Konsekwencją tych przekształceń jest uszczegółowienie przeznaczenia środków, które nie tylko mogą być przyznane na projekty na rzecz środowiska (pojęcie dotychczas szeroko rozumiane), ale również na rzecz klimatu. W związku z powyższym, jak również ze względu na duże zróżnicowanie i wielość tematów projektów wspieranych przez Komisję Europejską z tych środków (obejmujące m.in. zagadnienia ochrony przyrody, zielonej i błękitnej infrastruktury, gospodarki wodnej, zanieczyszczeń, odpadów, efektywności gospodarowania zasobami, mitygacji i adaptacji do zmian klimatu), zachodzi potrzeba zmiany ww. rozporządzenia przez określenie na nowo katalogu beneficjentów środków LIFE – będą to organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane (dotychczas było to tylko Ministerstwo Środowiska oraz jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra Środowiska), jak również inne podmioty występujące w umowach zawartych przez te organy lub jednostki jako strony. W związku ze zbliżającą się nową Perspektywą Finansową konieczne jest również uporządkowanie kwestii stosowanego nazewnictwa środków LIFE, z uwagi na fakt, że w obecnej Perspektywie Finansowej 2014 – 2020, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 614/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 185) środki LIFE są określane jako pochodzące z Programu LIFE i takie określenie figuruje również w projekcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady na przyszłą Perspektywę Finansową 2021 – 2027.
Należy też podkreślić, że z art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych wynika, że środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu na rachunek dochodów. Wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 5 ust. 4 skutkuje więc zezwoleniem na odrębny przepływ środków wskazanych w wykazie, tj. przepływ poza budżetem państwa. Ponieważ jest to wyjątek od reguły, iż środki publiczne zasadniczo stanowią dochody budżetu państwa, rozporządzenie wydane na podstawie art. 5 ust. 4 powinno odnosić się do środków, co do których szczególne wymogi umów zawartych z ich dawcami, ich administracyjna obsługa, stosunkowo krótki termin na wydatkowanie, nie pozwalają na przepływ poprzez rachunek dochodów budżetu państwa i wydatkowanie w ramach tego budżetu.
W przypadku środków pochodzących z Instrumentu Finansowego LIFE+ oraz Programu LIFE dofinansowanie było i jest przyznawane na rzecz beneficjentów konkretnych projektów w drodze konkursów, zatem niemożliwe było i jest precyzyjne zaplanowanie środków przyznanych przez Komisję Europejską oraz terminów ich wypłacenia. Projekt może bowiem nie uzyskać dofinansowania, otrzymać je w innej wysokości niż wnioskował beneficjent oraz w innym terminie. Poza tym środki finansowe (w EURO) na realizację przedsięwzięć były i są transferowane przez Komisję Europejską bezpośrednio do beneficjenta będącego koordynatorem projektu na podstawie zawartej umowy o udzielenie dotacji. W przypadku projektu realizowanego w partnerstwie beneficjent-koordynator przekazuje właściwą część współbeneficjentom. Beneficjenci projektów międzynarodowych LIFE mogą pochodzić z różnych państw UE i płatności mogą być przekazywane za granicę. Powyższe przesłanki stanowią podstawę do umożliwienia przepływu tych środków poza budżetem państwa, tym samym do umieszczenia tych środków w wykazie zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W § 1 rozporządzenia w ust. 1 nastąpi zmiana brzmienia pkt 1 poprzez dodanie „Programu LIFE” jako kolejnego instrumentu, na podstawie którego środki LIFE są przyznawane i rozszerzenie jego przeznaczenia również na realizację projektów na rzecz klimatu. Natomiast w § 1 w ust. 2 w pkt 1 nastąpi zmiana zakresu podmiotowego poprzez ogólne określenie beneficjentów – będą to organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, a także inne podmioty, które wystąpią w umowach zawieranych przez te organy lub jednostki jako strony. Termin na wydatkowanie środków, o którym mowa w § 2 pkt 1, pozostanie bez zmian.
Zmiana rozporządzenia przyczyni się do sprawnego rozdysponowania środków, gdyż będzie możliwy przepływ tych środków poza budżetem państwa.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 maja 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany