W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie programu „Polski Inkubator Rzemiosła”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID167","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Program pod nazwą „Polski Inkubator Rzemiosła” zakłada wsparcie rozwoju organizacji rzemieślniczych, jako strategicznych partnerów państwa w rozwoju przedsiębiorczości oraz zawodowym kształceniu dualnym, podkreśla strategiczną rolę rzemiosła w Polsce, jak również podkreśla znaczenie, jakie państwo polskie przypisuje do jego rozwoju.\nGłównym celem Programu jest wzmocnienie organizacji rzemieślniczych w ramach ich potencjału ludzkiego i instytucjonalnego oraz efektywności w zakresie wspierania przedsiębiorczości i organizacji kształcenia dualnego.\nRzemiosło jako samorząd gospodarczy zarówno na szczeblu krajowym, jak też w regionach, aktywnie włącza się w inicjatywy i działania, mające bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz kwalifikacji zawodowych. W tym kontekście należy wskazać, że:\n1. Kwestia cyfryzacji pracy organizacji rzemiosła jest istotna z punktu realizacji zadań, zwłaszcza, że organizacje rzemiosła już w obecnej chwili operują w zakresie:\n- ZSK - Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (IBE) – wnioski o włączenie kwalifikacji zgłasza ZRP,\n- Europass suplementy do świadectw czeladniczych i dyplomów mistrzowskich (FRSE) – korzystają izby, ale aktualizacja należy do ZRP\n- platforma EWR (ZRP) dedykowana egzaminom czeladniczym i mistrzowskim - korzystają z niej izby; wypełnianie zasobów po stronie ZRP we współpracy z siecią organizacyjną\n- CEIDG (MRPiT) - korzystają izby; ZRP wypełnia zasoby\n- IMI (Internal Market Information System) – System wymiany informacji na rynku wewnętrznym - MEiN) – ZRP udziela odpowiedzi na pytania dot. kwalifikacji rzemieślniczych zgłoszone w systemie,\n- SIO (System Informacji Oświatowej - MEiN) – dane o egzaminach wprowadzają izby rzemieślnicze,\n- program MISTRZ (ZRP) – korzystają cechy (ponad 100); ZRP zgłasza aktualizacje\n- programu MERLIN - komercyjny program z którego korzystają niektóre izby oraz cechy;\n- ZRP – przesyła, w celu implementacji do programu, wzorcowe dokumenty np. wzór umowy o pracę.\nProgram prowadzi do zwiększenia skuteczności i usprawnienia obsługi prowadzonej przez organizacje rzemiosła poprzez ukierunkowanie na nowe możliwości pozyskania narzędzi IT z uwzględnieniem już istniejącej infrastruktury organizacji. \n2. Wsparcie organizacyjne rzemiosła wymaga szeregu działań ukierunkowanych na podniesienie efektywności bieżącego funkcjonowania. Wyjściowym wyzwaniem jest wsparcie w dostępie do szkoleń dla przedstawicieli organizacji rzemieślniczych w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych oraz podnoszenie kwalifikacji kadr pracowników organizacji rzemieślniczych, analizy społeczno-gospodarcze i wreszcie doradztwo gospodarcze na potrzeby działalności statutowej samorządu gospodarczego rzemiosła tj. rzemieślników zatrudniających młodocianych pracowników w celu nauki zawodu. Ważnym elementem w ramach zadania jest zlecanie tworzenia stron internetowych (wraz z instruktażem obsługi). Bez obecności w Internecie w formie atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych stron internetowych, trudno o efektywne funkcjonowanie samorządu gospodarczego rzemiosła zarówno w wymiarze administracyjnym, jak i wizerunkowym.\n3. Organizacje, aby mogły skutecznie działać na rzecz swoich interesariuszy, muszą wspierać rozwój umiejętności i kompetencji osób w nich działających. Kluczowa jest zmiana nieadekwatnego do potencjału wizerunku rzemiosła w wymiarze gospodarczym oraz edukacyjnym. Uwzględnić należy potrzebę przeciwdziałania stereotypowym opiniom społecznym o kształceniu zawodowym w miejscu pracy, które przekładają się na brak szerokiego zainteresowania młodzieży ścieżką edukacji w ramach szkolnictwa branżowego I stopnia (preferowane są technika i licea ogólnokształcące). Warunkiem pozytywnych zmian odnośnie kształtowania wizerunku rzemiosła niezbędne są działania promocyjne, w tym w ramach marketingu internetowego. Ponadto, w ramach zadania przewidziano wsparcie konkursów dotyczących zawodów rzemieślniczych jako działania nastawionego na zapoznawanie z ofertą nauki i pracy w rzemiośle dzieci i młodzieży. Celem konkursów jest kształtowanie pozytywnego wizerunku pracy zawodowej i promowanie wiedzy o rynku pracy, a ich szczególną wartością jest wczesne propagowanie edukacji w zawodach i szacunku dla fachowej pracy. Celem zadania jest umożliwienie uczniom kształcącym się w zakładach rzemieślniczych zdobycie kompetencji lub kwalifikacji specjalistycznych wykraczających poza program kształcenia branżowego, a istotnych dla pracy w danym zawodzie. Niewystarczająca liczba partnerstw organizacji rzemieślniczych z przedsiębiorcami. W zakresie wzmocnienia organizacji rzemieślniczych w ramach ich potencjału ludzkiego i instytucjonalnego oraz efektywności w zakresie wspierania przedsiębiorczości i organizacji kształcenia dualnego. Rzemiosło jako samorząd gospodarczy zarówno na szczeblu krajowym, jak też w regionach, aktywnie włącza się w inicjatywy i działania, mające bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz kwalifikacji zawodowych. Niedostatecznie pozytywny odbiór społeczny rzemiosła (konieczna promocja rzemiosła w celu zachęcania uczniów do kształcenia zawodowego i podjęcia pracy w zawodzie).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Cele Programu to:\n1. Rozwój zasobów kapitału społecznego i ludzkiego w środowiskach rzemieślniczych poprzez podnoszenie umiejętności i kompetencji kadr zaangażowanych w działalność statutową samorządu gospodarczego rzemiosła;\n 2. Wsparcie instytucjonalne oraz promocyjne organizacji rzemieślniczych;\n 3. Wzmocnienie współpracy organizacji rzemieślniczych oraz podmiotów sektora publicznego.\nZadania Programu obejmują takie elementy, jak:\n- rozwój potencjału organizacyjnego i infrastrukturalnego organizacji rzemieślniczych, w tym doposażenie cechów rzemieślniczych w biurowy sprzęt IT w związku z koniecznością prowadzenia pracy zdalnej związanej z zadaniami własnymi samorządu gospodarczego rzemiosła, w tym w zakresie administrowania procesem nauki zawodu w miejscu pracy;\n- współpraca z władzami państwowymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego;\n- promocja rzemiosła i kształcenia dualnego;\n- konsolidacja działalności organizacji rzemieślniczych;\n- wsparcie systemu kształcenia zawodowego i działalności na rzecz samorządu gospodarcze rzemiosła;\n- szkolenia dla kadr zaangażowanych w realizację kształcenia dualnego w rzemiośle;\n- doradztwo prawne oraz gospodarcze dla podmiotów zrzeszonych w cechach rzemieślniczych;\n- projekty edukacyjne, obejmujące stypendia, skierowane do młodzieży z zakresu przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Olga Semeniuk Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 maja 2021 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID167
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Program pod nazwą „Polski Inkubator Rzemiosła” zakłada wsparcie rozwoju organizacji rzemieślniczych, jako strategicznych partnerów państwa w rozwoju przedsiębiorczości oraz zawodowym kształceniu dualnym, podkreśla strategiczną rolę rzemiosła w Polsce, jak również podkreśla znaczenie, jakie państwo polskie przypisuje do jego rozwoju.
Głównym celem Programu jest wzmocnienie organizacji rzemieślniczych w ramach ich potencjału ludzkiego i instytucjonalnego oraz efektywności w zakresie wspierania przedsiębiorczości i organizacji kształcenia dualnego.
Rzemiosło jako samorząd gospodarczy zarówno na szczeblu krajowym, jak też w regionach, aktywnie włącza się w inicjatywy i działania, mające bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz kwalifikacji zawodowych. W tym kontekście należy wskazać, że:
1. Kwestia cyfryzacji pracy organizacji rzemiosła jest istotna z punktu realizacji zadań, zwłaszcza, że organizacje rzemiosła już w obecnej chwili operują w zakresie:
- ZSK - Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (IBE) – wnioski o włączenie kwalifikacji zgłasza ZRP,
- Europass suplementy do świadectw czeladniczych i dyplomów mistrzowskich (FRSE) – korzystają izby, ale aktualizacja należy do ZRP
- platforma EWR (ZRP) dedykowana egzaminom czeladniczym i mistrzowskim - korzystają z niej izby; wypełnianie zasobów po stronie ZRP we współpracy z siecią organizacyjną
- CEIDG (MRPiT) - korzystają izby; ZRP wypełnia zasoby
- IMI (Internal Market Information System) – System wymiany informacji na rynku wewnętrznym - MEiN) – ZRP udziela odpowiedzi na pytania dot. kwalifikacji rzemieślniczych zgłoszone w systemie,
- SIO (System Informacji Oświatowej - MEiN) – dane o egzaminach wprowadzają izby rzemieślnicze,
- program MISTRZ (ZRP) – korzystają cechy (ponad 100); ZRP zgłasza aktualizacje
- programu MERLIN - komercyjny program z którego korzystają niektóre izby oraz cechy;
- ZRP – przesyła, w celu implementacji do programu, wzorcowe dokumenty np. wzór umowy o pracę.
Program prowadzi do zwiększenia skuteczności i usprawnienia obsługi prowadzonej przez organizacje rzemiosła poprzez ukierunkowanie na nowe możliwości pozyskania narzędzi IT z uwzględnieniem już istniejącej infrastruktury organizacji.
2. Wsparcie organizacyjne rzemiosła wymaga szeregu działań ukierunkowanych na podniesienie efektywności bieżącego funkcjonowania. Wyjściowym wyzwaniem jest wsparcie w dostępie do szkoleń dla przedstawicieli organizacji rzemieślniczych w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych oraz podnoszenie kwalifikacji kadr pracowników organizacji rzemieślniczych, analizy społeczno-gospodarcze i wreszcie doradztwo gospodarcze na potrzeby działalności statutowej samorządu gospodarczego rzemiosła tj. rzemieślników zatrudniających młodocianych pracowników w celu nauki zawodu. Ważnym elementem w ramach zadania jest zlecanie tworzenia stron internetowych (wraz z instruktażem obsługi). Bez obecności w Internecie w formie atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych stron internetowych, trudno o efektywne funkcjonowanie samorządu gospodarczego rzemiosła zarówno w wymiarze administracyjnym, jak i wizerunkowym.
3. Organizacje, aby mogły skutecznie działać na rzecz swoich interesariuszy, muszą wspierać rozwój umiejętności i kompetencji osób w nich działających. Kluczowa jest zmiana nieadekwatnego do potencjału wizerunku rzemiosła w wymiarze gospodarczym oraz edukacyjnym. Uwzględnić należy potrzebę przeciwdziałania stereotypowym opiniom społecznym o kształceniu zawodowym w miejscu pracy, które przekładają się na brak szerokiego zainteresowania młodzieży ścieżką edukacji w ramach szkolnictwa branżowego I stopnia (preferowane są technika i licea ogólnokształcące). Warunkiem pozytywnych zmian odnośnie kształtowania wizerunku rzemiosła niezbędne są działania promocyjne, w tym w ramach marketingu internetowego. Ponadto, w ramach zadania przewidziano wsparcie konkursów dotyczących zawodów rzemieślniczych jako działania nastawionego na zapoznawanie z ofertą nauki i pracy w rzemiośle dzieci i młodzieży. Celem konkursów jest kształtowanie pozytywnego wizerunku pracy zawodowej i promowanie wiedzy o rynku pracy, a ich szczególną wartością jest wczesne propagowanie edukacji w zawodach i szacunku dla fachowej pracy. Celem zadania jest umożliwienie uczniom kształcącym się w zakładach rzemieślniczych zdobycie kompetencji lub kwalifikacji specjalistycznych wykraczających poza program kształcenia branżowego, a istotnych dla pracy w danym zawodzie. Niewystarczająca liczba partnerstw organizacji rzemieślniczych z przedsiębiorcami. W zakresie wzmocnienia organizacji rzemieślniczych w ramach ich potencjału ludzkiego i instytucjonalnego oraz efektywności w zakresie wspierania przedsiębiorczości i organizacji kształcenia dualnego. Rzemiosło jako samorząd gospodarczy zarówno na szczeblu krajowym, jak też w regionach, aktywnie włącza się w inicjatywy i działania, mające bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz kwalifikacji zawodowych. Niedostatecznie pozytywny odbiór społeczny rzemiosła (konieczna promocja rzemiosła w celu zachęcania uczniów do kształcenia zawodowego i podjęcia pracy w zawodzie).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Cele Programu to:
1. Rozwój zasobów kapitału społecznego i ludzkiego w środowiskach rzemieślniczych poprzez podnoszenie umiejętności i kompetencji kadr zaangażowanych w działalność statutową samorządu gospodarczego rzemiosła;
2. Wsparcie instytucjonalne oraz promocyjne organizacji rzemieślniczych;
3. Wzmocnienie współpracy organizacji rzemieślniczych oraz podmiotów sektora publicznego.
Zadania Programu obejmują takie elementy, jak:
- rozwój potencjału organizacyjnego i infrastrukturalnego organizacji rzemieślniczych, w tym doposażenie cechów rzemieślniczych w biurowy sprzęt IT w związku z koniecznością prowadzenia pracy zdalnej związanej z zadaniami własnymi samorządu gospodarczego rzemiosła, w tym w zakresie administrowania procesem nauki zawodu w miejscu pracy;
- współpraca z władzami państwowymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego;
- promocja rzemiosła i kształcenia dualnego;
- konsolidacja działalności organizacji rzemieślniczych;
- wsparcie systemu kształcenia zawodowego i działalności na rzecz samorządu gospodarcze rzemiosła;
- szkolenia dla kadr zaangażowanych w realizację kształcenia dualnego w rzemiośle;
- doradztwo prawne oraz gospodarcze dla podmiotów zrzeszonych w cechach rzemieślniczych;
- projekty edukacyjne, obejmujące stypendia, skierowane do młodzieży z zakresu przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Olga Semeniuk Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 maja 2021 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany