W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia darowizny szybkich testów do diagnostyki COVID-19

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID160","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przyczyną wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia przez darowizny szybkich testów do diagnostyki COVID-19 jest panująca na całym świecie pandemia choroby COVID-19 wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2. Potrzeba wprowadzenia rozwiązań wynika z obowiązku państwa zwalczania chorób epidemicznych i zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa zdrowotnego.\nZawarcie umów darowizny jest korzystne ze względu na następujące okoliczności:\n1. środki finansowe na sfinansowanie przedmiotu darowizny pochodzą z mechanizmu wsparcia uzyskiwanego w sytuacjach nadzwyczajnych dla państw członkowskich Unii Europejskiej, zwanego dalej „mechanizmem wsparcia ESI”, czyli budżetu ogólnego UE oraz z wkładów, jakie mogą wnosić inni darczyńcy publiczni lub prywatni, które traktowane są jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel;\n2. na etapie zawierania umów nie są generowane koszty dla budżetu państwa;\n3. zawarcie umów będzie stanowić zabezpieczenie dostępu dla polskiego społeczeństwa do szybkich testów do diagnostyki COVID-19.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Komisja Europejska, zwana dalej „KE”, podpisała z dwoma producentami umowę ramową na zakup ponad 20 mln szybkich testów antygenowych, na podstawie której testy udostępnione zostaną państwom UE w formie darowizny, w ramach mechanizmu wsparcia ESI na podstawie rozporządzenia Rady (UE) 2016/369 z dnia 15 marca 2016 r. w sprawie udzielania wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych na terenie Unii (Dz. Urz. UE L 70 z 16.03.2016, str. 1) oraz rozporządzenia Rady (UE) 2020/521 z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie uruchomienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/369 oraz zmiany jego przepisów w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 (Dz. Urz. UE L 117 z 15.04.2020, str. 3).\nTesty mają zostać przekazane na podstawie dwóch umów darowizny, oddzielnie w odniesieniu do dostawy od danego producenta.\nW świetle postanowień projektów umów darowizny beneficjent wsparcia będzie zobowiązany do sprawozdawania z faktycznego wykorzystania testów i raportowania stopnia ich wykorzystania do KE, zgodnego z celem dokonanej darowizny i na warunkach określonych w umowie, przy czym istotnym jest okoliczność, iż testy te należy wykorzystać w terminie 6 miesięcy. Zawierając umowy darowizny państwa członkowskie UE zobowiązują się między innymi do nieprzekazywania dalej testów podmiotom trzecim, które nie są ostatecznymi odbiorcami, chyba że taka darowizna zostanie wyraźnie zatwierdzona przez KE.\nKE może - w okresie aktywacji wsparcia awaryjnego lub później - sprawdzić prawidłowe użytkowanie dostarczonych testów i wypełnienie zobowiązań wynikających z umowy. Takie kontrole będą przeprowadzane po powiadomieniu państwa członkowskiego przez KE.\nKE może także domagać się odzyskania testów lub żądać odszkodowania, jeżeli dostrzeże istotne błędy, nieprawidłowości, nadużycia finansowe lub poważne naruszenie zobowiązań wynikających z umowy. Kwota rekompensaty będzie wówczas proporcjonalna do wagi i czasu naruszenia obowiązków lub stwierdzonych nieprawidłowości. Jeżeli beneficjent uzyskujący wsparcie nie zapłaci w terminie, KE może, po pisemnym poinformowaniu beneficjenta, odzyskać należne kwoty przez potrącenie ich z wszelkich kwot należnych beneficjentowi od KE lub przez agencję wykonawczą przy wykonywaniu budżetu Unii lub podjęcie innych działań prawnych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID160
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przyczyną wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia przez darowizny szybkich testów do diagnostyki COVID-19 jest panująca na całym świecie pandemia choroby COVID-19 wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2. Potrzeba wprowadzenia rozwiązań wynika z obowiązku państwa zwalczania chorób epidemicznych i zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa zdrowotnego.
Zawarcie umów darowizny jest korzystne ze względu na następujące okoliczności:
1. środki finansowe na sfinansowanie przedmiotu darowizny pochodzą z mechanizmu wsparcia uzyskiwanego w sytuacjach nadzwyczajnych dla państw członkowskich Unii Europejskiej, zwanego dalej „mechanizmem wsparcia ESI”, czyli budżetu ogólnego UE oraz z wkładów, jakie mogą wnosić inni darczyńcy publiczni lub prywatni, które traktowane są jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel;
2. na etapie zawierania umów nie są generowane koszty dla budżetu państwa;
3. zawarcie umów będzie stanowić zabezpieczenie dostępu dla polskiego społeczeństwa do szybkich testów do diagnostyki COVID-19.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Komisja Europejska, zwana dalej „KE”, podpisała z dwoma producentami umowę ramową na zakup ponad 20 mln szybkich testów antygenowych, na podstawie której testy udostępnione zostaną państwom UE w formie darowizny, w ramach mechanizmu wsparcia ESI na podstawie rozporządzenia Rady (UE) 2016/369 z dnia 15 marca 2016 r. w sprawie udzielania wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych na terenie Unii (Dz. Urz. UE L 70 z 16.03.2016, str. 1) oraz rozporządzenia Rady (UE) 2020/521 z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie uruchomienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/369 oraz zmiany jego przepisów w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 (Dz. Urz. UE L 117 z 15.04.2020, str. 3).
Testy mają zostać przekazane na podstawie dwóch umów darowizny, oddzielnie w odniesieniu do dostawy od danego producenta.
W świetle postanowień projektów umów darowizny beneficjent wsparcia będzie zobowiązany do sprawozdawania z faktycznego wykorzystania testów i raportowania stopnia ich wykorzystania do KE, zgodnego z celem dokonanej darowizny i na warunkach określonych w umowie, przy czym istotnym jest okoliczność, iż testy te należy wykorzystać w terminie 6 miesięcy. Zawierając umowy darowizny państwa członkowskie UE zobowiązują się między innymi do nieprzekazywania dalej testów podmiotom trzecim, które nie są ostatecznymi odbiorcami, chyba że taka darowizna zostanie wyraźnie zatwierdzona przez KE.
KE może - w okresie aktywacji wsparcia awaryjnego lub później - sprawdzić prawidłowe użytkowanie dostarczonych testów i wypełnienie zobowiązań wynikających z umowy. Takie kontrole będą przeprowadzane po powiadomieniu państwa członkowskiego przez KE.
KE może także domagać się odzyskania testów lub żądać odszkodowania, jeżeli dostrzeże istotne błędy, nieprawidłowości, nadużycia finansowe lub poważne naruszenie zobowiązań wynikających z umowy. Kwota rekompensaty będzie wówczas proporcjonalna do wagi i czasu naruszenia obowiązków lub stwierdzonych nieprawidłowości. Jeżeli beneficjent uzyskujący wsparcie nie zapłaci w terminie, KE może, po pisemnym poinformowaniu beneficjenta, odzyskać należne kwoty przez potrącenie ich z wszelkich kwot należnych beneficjentowi od KE lub przez agencję wykonawczą przy wykonywaniu budżetu Unii lub podjęcie innych działań prawnych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany