W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia „Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID176","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z przedstawionym pod koniec maja 2018 r. przez Komisję Europejską pakietem rozporządzeń dotyczących perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021-2027, w nowym okresie programowania, państwa członkowskie zostały zobowiązane w ramach polityki spójności do wypełnienia tzw. warunków podstawowych – horyzontalnych oraz tematycznych. W ramach warunków tematycznych ustalony został również warunek dla sektora transportu, tj. „kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie”. Warunek będzie uznany przez Komisję Europejską za zrealizowany, jeżeli spełnionych zostanie 9 kryteriów, określonych dla tego warunku.\nStosownie do informacji przekazywanych przez Komisję Europejską, do uznania wskazanych kryteriów za spełnione niezbędne jest opracowanie 14 dokumentów sektorowych, obejmujących perspektywę do 2030 r. Do tych dokumentów został zaliczony między innymi dokument programowy w zakresie rozwoju transportu lotniczego, w formie zaktualizowanego „Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych”, przyjętego uchwałą nr 86/2007 Rady Ministrów z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych albo nowego dokumentu.\nNa podstawie wyników przeprowadzonych analiz i studiów, zgodnie z przyjętymi założeniami zdecydowano, że bardziej zasadne i adekwatne do aktualnie występujących potrzeb i uwarunkowań będzie opracowanie nowego dokumentu programowego w zakresie rozwoju transportu lotniczego, tj. „Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”, zwanej dalej „Polityką”, niż aktualizacja „Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych”, stanowiącego dokument o określonej strukturze i ustalonym merytorycznym kontekście redagowania treści.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Polityka stanowić będzie politykę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, z późn. zm.). Będzie dokumentem definiującym główne cele, kierunki oraz sposoby kreowania i realizacji polityki rządu w obszarze lotnictwa cywilnego. Polityka uzupełni kierunki rozwoju określone w dokumentach programowych wyższego rzędu, tj. „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” oraz „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.”, przy zachowaniu spójności i komplementarności z powyższymi strategiami, przez przyjęcie założenia o ciągłej kontynuacji zamierzeń i działań w nich określonych, jak również uzupełnienie o wskazanie nowych działań, zgodnie z prognozami oraz wynikami przeprowadzonych analiz, studiów oraz opinii.\nDokument „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”, będzie dokumentem definiującym główne założenia odnośnie celów, kierunków i sposobów kreowania i realizacji rządowej polityki, w myśl zasad dotyczących polityk publicznych określonych ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.\nPolityka została opracowana w oparciu o wyniki diagnozy stanu transportu lotniczego, sporządzonej na potrzeby przedmiotowego dokumentu przez Ministerstwo Infrastruktury oraz inne dokumenty o charakterze analitycznym i studialnym, sporządzone przez właściwe w zakresie kompetencji instytucje i podmioty, stanowiące zarazem beneficjentów i interesariuszy Polityki ustanowionej na poziomie naczelnych organów administracji rządowej właściwych w sprawach lotnictwa cywilnego.\nDokument w swojej treści opisuje kontekst powstania tej polityki wraz z opisem obecnej sytuacji i wnioskami z diagnozy i na tej podstawie zdefiniowane zostały cele strategiczne w zakresie polityki lotnictwa cywilnego. Wskazuje kierunki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce, w tym rynku przewozów lotniczych, w systematyce zgodnej z przyjętym podziałem kierunków interwencji, odzwierciedlającej poszczególne obszary lotnictwa cywilnego. W ramach każdego z wyróżnionych kierunków interwencji zostały określone rekomendowane działania, których podjęcie i realizacja ma przyczynić się odpowiednio do wsparcia, usprawnienia funkcjonowania lub rozwoju danego obszaru.\nDokument szczegółowo opisuje również zasady realizacji Polityki − wskazano zasady wdrażania i sposoby realizacji przewidzianych i rekomendowanych działań, w tym w szczególności zasad prowadzenia sprawozdawczości i monitorowania realizacji działań określonych w Polityce.\nPolityka określi w szczególności:\n1) wnioski z diagnozy, przygotowanej na potrzeby Polityki, w odniesieniu do lotnictwa cywilnego;\n2) cele strategiczne w zakresie rozwoju lotnictwa cywilnego;\n3) kierunki interwencji w zakresie:\na) rozwoju sieci lotnisk,\nb) poprawy sposobu inwestycji w portach lotniczych,\nc) usprawnienia funkcjonowania przestrzeni powietrznej,\nd) zapewnienia prawidłowego funkcjonowania i rozwoju rynku lotniczego,\ne) wsparcia badań, edukacji i rozwoju w obszarze lotnictwa cywilnego,\nf) stworzenia warunków dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony w lotnictwie cywilnym,\ng) ochrony środowiska w transporcie lotniczym,\nh) wzmocnienia pozycji Polski i polskich podmiotów lotniczych na arenie międzynarodowej;\n4) zasady realizacji Polityki.\nZ uwagi na to, że znaczna część kierunków interwencji, szczególnie związanych bezpośrednio z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie realizowana w horyzoncie czasowym dłuższym niż rok 2030, Polityka Lotnicza, tam gdzie to konieczne, z konieczności wykracza swoją treścią i założeniami poza tak nakreślony horyzont czasowy. Jako granicę tych najważniejszych działań przyjęto rok 2040 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 listopada 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID176
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z przedstawionym pod koniec maja 2018 r. przez Komisję Europejską pakietem rozporządzeń dotyczących perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021-2027, w nowym okresie programowania, państwa członkowskie zostały zobowiązane w ramach polityki spójności do wypełnienia tzw. warunków podstawowych – horyzontalnych oraz tematycznych. W ramach warunków tematycznych ustalony został również warunek dla sektora transportu, tj. „kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie”. Warunek będzie uznany przez Komisję Europejską za zrealizowany, jeżeli spełnionych zostanie 9 kryteriów, określonych dla tego warunku.
Stosownie do informacji przekazywanych przez Komisję Europejską, do uznania wskazanych kryteriów za spełnione niezbędne jest opracowanie 14 dokumentów sektorowych, obejmujących perspektywę do 2030 r. Do tych dokumentów został zaliczony między innymi dokument programowy w zakresie rozwoju transportu lotniczego, w formie zaktualizowanego „Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych”, przyjętego uchwałą nr 86/2007 Rady Ministrów z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych albo nowego dokumentu.
Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz i studiów, zgodnie z przyjętymi założeniami zdecydowano, że bardziej zasadne i adekwatne do aktualnie występujących potrzeb i uwarunkowań będzie opracowanie nowego dokumentu programowego w zakresie rozwoju transportu lotniczego, tj. „Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”, zwanej dalej „Polityką”, niż aktualizacja „Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych”, stanowiącego dokument o określonej strukturze i ustalonym merytorycznym kontekście redagowania treści.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Polityka stanowić będzie politykę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, z późn. zm.). Będzie dokumentem definiującym główne cele, kierunki oraz sposoby kreowania i realizacji polityki rządu w obszarze lotnictwa cywilnego. Polityka uzupełni kierunki rozwoju określone w dokumentach programowych wyższego rzędu, tj. „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” oraz „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.”, przy zachowaniu spójności i komplementarności z powyższymi strategiami, przez przyjęcie założenia o ciągłej kontynuacji zamierzeń i działań w nich określonych, jak również uzupełnienie o wskazanie nowych działań, zgodnie z prognozami oraz wynikami przeprowadzonych analiz, studiów oraz opinii.
Dokument „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”, będzie dokumentem definiującym główne założenia odnośnie celów, kierunków i sposobów kreowania i realizacji rządowej polityki, w myśl zasad dotyczących polityk publicznych określonych ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Polityka została opracowana w oparciu o wyniki diagnozy stanu transportu lotniczego, sporządzonej na potrzeby przedmiotowego dokumentu przez Ministerstwo Infrastruktury oraz inne dokumenty o charakterze analitycznym i studialnym, sporządzone przez właściwe w zakresie kompetencji instytucje i podmioty, stanowiące zarazem beneficjentów i interesariuszy Polityki ustanowionej na poziomie naczelnych organów administracji rządowej właściwych w sprawach lotnictwa cywilnego.
Dokument w swojej treści opisuje kontekst powstania tej polityki wraz z opisem obecnej sytuacji i wnioskami z diagnozy i na tej podstawie zdefiniowane zostały cele strategiczne w zakresie polityki lotnictwa cywilnego. Wskazuje kierunki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce, w tym rynku przewozów lotniczych, w systematyce zgodnej z przyjętym podziałem kierunków interwencji, odzwierciedlającej poszczególne obszary lotnictwa cywilnego. W ramach każdego z wyróżnionych kierunków interwencji zostały określone rekomendowane działania, których podjęcie i realizacja ma przyczynić się odpowiednio do wsparcia, usprawnienia funkcjonowania lub rozwoju danego obszaru.
Dokument szczegółowo opisuje również zasady realizacji Polityki − wskazano zasady wdrażania i sposoby realizacji przewidzianych i rekomendowanych działań, w tym w szczególności zasad prowadzenia sprawozdawczości i monitorowania realizacji działań określonych w Polityce.
Polityka określi w szczególności:
1) wnioski z diagnozy, przygotowanej na potrzeby Polityki, w odniesieniu do lotnictwa cywilnego;
2) cele strategiczne w zakresie rozwoju lotnictwa cywilnego;
3) kierunki interwencji w zakresie:
a) rozwoju sieci lotnisk,
b) poprawy sposobu inwestycji w portach lotniczych,
c) usprawnienia funkcjonowania przestrzeni powietrznej,
d) zapewnienia prawidłowego funkcjonowania i rozwoju rynku lotniczego,
e) wsparcia badań, edukacji i rozwoju w obszarze lotnictwa cywilnego,
f) stworzenia warunków dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony w lotnictwie cywilnym,
g) ochrony środowiska w transporcie lotniczym,
h) wzmocnienia pozycji Polski i polskich podmiotów lotniczych na arenie międzynarodowej;
4) zasady realizacji Polityki.
Z uwagi na to, że znaczna część kierunków interwencji, szczególnie związanych bezpośrednio z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie realizowana w horyzoncie czasowym dłuższym niż rok 2030, Polityka Lotnicza, tam gdzie to konieczne, z konieczności wykracza swoją treścią i założeniami poza tak nakreślony horyzont czasowy. Jako granicę tych najważniejszych działań przyjęto rok 2040 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 listopada 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany