W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC20","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027” (dalej: Program, FEnIKS) dotyczy dokumentu, będącego jednym z elementów systemu realizacji polityki spójności w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, strategiczne kierunki programowania oraz zasady służące skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu środków funduszy europejskich przez państw członkowskie UE określone są w Umowie Partnerstwa i realizujących ją programach.\nPonadto ww. rozporządzenie określa cele polityki na lata 2021-2027, jakie powinny realizować poszczególne fundusze europejskie. Wśród pięciu wskazanych w nim celów polityki, trzy z nich są podstawą przygotowanego projektu FEnIKS, tj.:\n- bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do nich, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej (cel polityki 2, dalej CP 2);\n- lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności (cel polityki 3, dalej CP 3);\n- Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych (cel polityki 4, dalej CP 4).\nProgram stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020 i, podobnie jak w poprzednich perspektywach finansowych UE, pozostanie największym pod względem alokacji finansowej instrumentem polityki spójności w naszym kraju.\nCelem Programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez działania na rzecz efektywnego, niskoemisyjnego systemu energetycznego i rozwoju odnawialnych źródeł energii, gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym, adaptacji do zmian klimatu, bezpiecznego i przyjaznego środowisku systemu transportowego, zapewnienia równego dostępu do opieki zdrowotnej oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia, a także wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i gospodarczym.\nDziałania planowane do podjęcia w poszczególnych sektorach będą przyczyniać się do osiągnięcia założeń głównej strategii UE - Europejskiego Zielonego Ładu, którego realizacja ma pomóc w przekształceniu UE w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę. Program będzie odzwierciedlał cele i założenia głównych strategii krajowych, w tym w szczególności Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 oraz właściwych tematycznie strategii sektorowych. Z programu będą podejmowane działania wspierające odbudowę kraju po skutkach pandemii COVID-19.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Z punktu widzenia potrzeb gospodarki i społeczeństwa warunkujących osiągnięcie długofalowych perspektyw rozwoju, Program będzie podejmował działania w zakresie kontynuowania inwestycji w infrastrukturę techniczną i społeczną, a także rozwijania środowiskowych podstaw rozwoju, zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.\nProgram FEnIKS na lata 2021-2027 będzie stanowił ramy interwencji dla prowadzenia działań zmierzających do budowy podstaw gospodarki zrównoważonej, która spełniałaby wymogi gospodarki niskoemisyjnej, zasobooszczędnej, przyjaznej środowisku, odpornej na zmiany klimatu oraz dbającej o wysoką jakość życia mieszkańców.\nPriorytety i działania programu będą służyły poprawie warunków dla zrównoważonego rozwoju kraju poprzez budowę nowoczesnej infrastruktury w obszarach czystej energii, ochrony środowiska naturalnego, sieci transportowych, mobilności mieszkańców oraz ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.\nWspieranie budowy nowoczesnej infrastruktury służącej celom rozwoju zrównoważonego przyczyni się w wymiarze ekonomicznym do poprawy konkurencyjności gospodarczej kraju, a w wymiarze społecznym pozwoli na poprawę jakości i warunków życia mieszkańców, co jest głównym celem rozwoju zrównoważonego.\nProgram FEnIKS przewiduje podejmowanie działań w ramach ośmiu priorytetów:\n1. Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności\n2. Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR\n3. Transport miejski\n4. Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności\n5. Wsparcie sektora transportu z EFRR\n6. Zdrowie\n7. Kultura\n8. Pomoc techniczna\nDziałania na rzecz ochrony i poprawy środowiska naturalnego będą wyznaczać podstawowe reguły gospodarowania, które muszą być respektowane, aby możliwe było zachowanie zasobów naturalnych niezbędnych dla życia, funkcjonowania i rozwoju obecnych i przyszłych pokoleń. Zgodnie z zapisami Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), „podstawowymi zasobami warunkującymi rozwój gospodarczy i społeczny są: potencjał energetyczny, zasoby wody, powietrze atmosferyczne, warunki klimatyczne, zasoby przestrzeni i krajobrazów oraz związana z nimi różnorodność biologiczna (zasoby siedlisk, gatunków i genów), gleba i zasoby geologiczne oraz użytki pozaekonomiczne środowiska”. Stan tych zasobów i ich dostępność wpływają na możliwości inwestycyjne oraz zaspokojenie elementarnych potrzeb bytowych. Rezultaty działań programu będą obejmować stopniowe zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w czym istotne będą inwestycje obliczone na bezpośrednią ochronę potencjału środowiska naturalnego i ochronę zasobów przyrodniczych, jako ważnego potencjału rozwoju. Niezbędne będą również działania wpływające na zmianę istniejących sposobów i modeli gospodarowania, zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego, min. prowadzące do ponownego wykorzystania surowcowego odpadów.\nJednocześnie, w zgodzie z zasadami rozwoju zrównoważonego oraz poszanowaniem dla środowiska będzie rozwijana i wzmacniana infrastruktura niezbędna dla rozwoju i bezpieczeństwa kraju. Dotyczy to w szczególności inwestycji w zakresie sieciowych połączeń transportowych i energetycznych, mających na celu zwiększenie dostępności w skali kraju oraz poszczególnych terytoriów, jak również wzmacniających sieć powiązań o znaczeniu ponadkrajowym i europejskim. Podejmowane będą działania przeciwdziałające zagrożeniom wynikającym ze zmian klimatu (takich jak powodzie, susze, pożary etc.) w zakresie łagodzenia i adaptacji do tych zmian. Inwestycje w infrastrukturę będą przyczyniać się do wzmocnienia stabilnych i trwałych podstaw rozwoju, które są niezbędne dla poprawy konkurencyjności gospodarki oraz dostępności oraz spójności terytorialnej kraju, tj. celów rozwojowych zdefiniowanych w SOR. \nWspierany w ramach Programu rozwój infrastruktury transportowej będzie przyczyniać się do poprawy dostępności transportowej, co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność Polski i jej regionów oraz poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Działania w obszarze infrastruktury transportu są konieczne z uwagi na wciąż istniejące luki, które powodują, że dostępność polskiej przestrzeni w skali międzynarodowej, krajowej (łączenie ośrodków wojewódzkich), regionalnej (integracja największych miast z ich zapleczem i mniejszymi ośrodkami) oraz lokalnej, jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb mieszkańców i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. \nIstotne zmiany będą konieczne również w zakresie indywidualnej i zbiorowej mobilności, czemu będą służyć działania nakierowane na podniesienie efektywności i atrakcyjności transportu publicznego oraz zachęcające mieszkańców do zmiany środka transportu z indywidualnego na zbiorowy.\nW zakresie infrastruktury energetycznej, kluczowym wyzwaniem rozwojowym jest zapewnienie gospodarce, instytucjom i obywatelom stabilnych i optymalnie dostosowanych do potrzeb dostaw energii, po akceptowalnej ekonomicznie cenie. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego wymaga dalszych działań w zakresie dywersyfikacji źródeł, surowców oraz sposobu wytwarzania i dystrybucji energii oraz budowy adekwatnej do wyzwań w danym obszarze infrastruktury. Działania Programu w obszarze czystej energii będą wspierały poprawę zaopatrzenia w niezbędne źródła energii, dzięki czemu powinno nastąpić racjonalne i efektywne wykorzystanie lokalnie dostępnych surowców, mających wartość energetyczną odpadów oraz odnawialnych źródeł energii z wykorzystaniem potencjału innowacji w wytwarzaniu, przesyle i dystrybucji energii. Program będzie przyczyniał się do trwałego ograniczania emisji zanieczyszczeń i przechodzenia na gospodarkę nisko i zeroemisyjną, tak by przełożyło się to na realną redukcję kosztów społecznych i środowiskowych.\nWykorzystanie potencjału strategicznej infrastruktury dla przyspieszenia oczekiwanych efektów rozwoju wymagać będzie komplementarnego wobec infrastruktury technicznej wsparcia wybranych, kluczowych elementów infrastruktury społecznej. Zgodnie z zasadą rozwoju odpowiedzialnego, którym, zgodnie z SOR, jest rozwój zrównoważony terytorialnie i społecznie wrażliwy, działania w powyższym zakresie koncentrować się będą na zaspokojeniu najważniejszych z punktu widzenia krajowej polityki regionalnej potrzeb w zakresie dostępu do wysokiej jakości oferty kulturalnej oraz opieki zdrowotnej. Należy zaznaczyć, że inwestycje te będą ważne dla zapewnienia kompleksowych podstaw rozwojowych kraju, gdyż będą służyć budowie i wzmocnieniu tzw. „miękkich” czynników rozwoju, niezbędnych dla prawidłowo funkcjonującej gospodarki.\nInwestycje w dziedzictwo kulturowe oraz potencjał kreatywny społeczeństwa będą pomagać w budowie kapitału społecznego oraz będą służyć transformacji postaw sprzyjających innowacyjności, przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz przechodzeniu do gospodarki opartej na wiedzy.\nInwestycje w strategiczną infrastrukturę ochrony zdrowia będą odpowiedzią na wyzwania związane z trendami demograficznymi i epidemiologicznymi, jak starzenie się społeczeństwa, wzrastająca zachorowalności umieralność z powody określonego rodzaju schorzeń i chorób oraz przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia ludności, a tym samym do korzystnej sytuacji na rynku pracy. Inwestycje te będą adresować kluczowe w ostatnim czasie wyzwanie przed jakim stoi system ochrony zdrowia, czyli poprawę wydolności i odporności w warunkach kryzysu wywołanego skutkami pandemii COVID-19.\nGłównymi źródłami finansowania zadań wynikających z programu będą środki Funduszu Spójności (FS) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Łączna kwota dofinansowania z obu funduszy w ramach programu będzie wynosić ponad 25 mld euro, z czego wkład EFRR 12,8 mld euro, a FS 12,3 mld euro. Środki te zostaną uzupełnione o wkład krajowy pochodzący głównie ze środków publicznych. \nWsparcie będzie skierowane do podmiotów publicznych oraz niepublicznych, w tym m.in. do: przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów świadczących usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego, właścicieli budynków mieszkalnych, państwowych jednostek budżetowych i administracji publicznej, dostawców usług energetycznych, zarządców dróg krajowych i linii kolejowych, służb ratownictwa technicznego i bezpieczeństwa ruchu, podmiotów zarządzających portami lotniczymi oraz portami morskimi, organizacji pozarządowych, instytucji ochrony zdrowia, instytucji kultury.\nWsparcie z programu odbywać się będzie głównie w formie dotacji, a częściowo poprzez instrumenty finansowe.\nProgram będzie realizowany na obszarze całej Polski.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Buda Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 04.01.2022 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC20
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027” (dalej: Program, FEnIKS) dotyczy dokumentu, będącego jednym z elementów systemu realizacji polityki spójności w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, strategiczne kierunki programowania oraz zasady służące skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu środków funduszy europejskich przez państw członkowskie UE określone są w Umowie Partnerstwa i realizujących ją programach.
Ponadto ww. rozporządzenie określa cele polityki na lata 2021-2027, jakie powinny realizować poszczególne fundusze europejskie. Wśród pięciu wskazanych w nim celów polityki, trzy z nich są podstawą przygotowanego projektu FEnIKS, tj.:
- bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do nich, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej (cel polityki 2, dalej CP 2);
- lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności (cel polityki 3, dalej CP 3);
- Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych (cel polityki 4, dalej CP 4).
Program stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020 i, podobnie jak w poprzednich perspektywach finansowych UE, pozostanie największym pod względem alokacji finansowej instrumentem polityki spójności w naszym kraju.
Celem Programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez działania na rzecz efektywnego, niskoemisyjnego systemu energetycznego i rozwoju odnawialnych źródeł energii, gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym, adaptacji do zmian klimatu, bezpiecznego i przyjaznego środowisku systemu transportowego, zapewnienia równego dostępu do opieki zdrowotnej oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia, a także wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i gospodarczym.
Działania planowane do podjęcia w poszczególnych sektorach będą przyczyniać się do osiągnięcia założeń głównej strategii UE - Europejskiego Zielonego Ładu, którego realizacja ma pomóc w przekształceniu UE w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę. Program będzie odzwierciedlał cele i założenia głównych strategii krajowych, w tym w szczególności Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 oraz właściwych tematycznie strategii sektorowych. Z programu będą podejmowane działania wspierające odbudowę kraju po skutkach pandemii COVID-19.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Z punktu widzenia potrzeb gospodarki i społeczeństwa warunkujących osiągnięcie długofalowych perspektyw rozwoju, Program będzie podejmował działania w zakresie kontynuowania inwestycji w infrastrukturę techniczną i społeczną, a także rozwijania środowiskowych podstaw rozwoju, zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.
Program FEnIKS na lata 2021-2027 będzie stanowił ramy interwencji dla prowadzenia działań zmierzających do budowy podstaw gospodarki zrównoważonej, która spełniałaby wymogi gospodarki niskoemisyjnej, zasobooszczędnej, przyjaznej środowisku, odpornej na zmiany klimatu oraz dbającej o wysoką jakość życia mieszkańców.
Priorytety i działania programu będą służyły poprawie warunków dla zrównoważonego rozwoju kraju poprzez budowę nowoczesnej infrastruktury w obszarach czystej energii, ochrony środowiska naturalnego, sieci transportowych, mobilności mieszkańców oraz ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.
Wspieranie budowy nowoczesnej infrastruktury służącej celom rozwoju zrównoważonego przyczyni się w wymiarze ekonomicznym do poprawy konkurencyjności gospodarczej kraju, a w wymiarze społecznym pozwoli na poprawę jakości i warunków życia mieszkańców, co jest głównym celem rozwoju zrównoważonego.
Program FEnIKS przewiduje podejmowanie działań w ramach ośmiu priorytetów:
1. Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności
2. Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR
3. Transport miejski
4. Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności
5. Wsparcie sektora transportu z EFRR
6. Zdrowie
7. Kultura
8. Pomoc techniczna
Działania na rzecz ochrony i poprawy środowiska naturalnego będą wyznaczać podstawowe reguły gospodarowania, które muszą być respektowane, aby możliwe było zachowanie zasobów naturalnych niezbędnych dla życia, funkcjonowania i rozwoju obecnych i przyszłych pokoleń. Zgodnie z zapisami Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), „podstawowymi zasobami warunkującymi rozwój gospodarczy i społeczny są: potencjał energetyczny, zasoby wody, powietrze atmosferyczne, warunki klimatyczne, zasoby przestrzeni i krajobrazów oraz związana z nimi różnorodność biologiczna (zasoby siedlisk, gatunków i genów), gleba i zasoby geologiczne oraz użytki pozaekonomiczne środowiska”. Stan tych zasobów i ich dostępność wpływają na możliwości inwestycyjne oraz zaspokojenie elementarnych potrzeb bytowych. Rezultaty działań programu będą obejmować stopniowe zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w czym istotne będą inwestycje obliczone na bezpośrednią ochronę potencjału środowiska naturalnego i ochronę zasobów przyrodniczych, jako ważnego potencjału rozwoju. Niezbędne będą również działania wpływające na zmianę istniejących sposobów i modeli gospodarowania, zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego, min. prowadzące do ponownego wykorzystania surowcowego odpadów.
Jednocześnie, w zgodzie z zasadami rozwoju zrównoważonego oraz poszanowaniem dla środowiska będzie rozwijana i wzmacniana infrastruktura niezbędna dla rozwoju i bezpieczeństwa kraju. Dotyczy to w szczególności inwestycji w zakresie sieciowych połączeń transportowych i energetycznych, mających na celu zwiększenie dostępności w skali kraju oraz poszczególnych terytoriów, jak również wzmacniających sieć powiązań o znaczeniu ponadkrajowym i europejskim. Podejmowane będą działania przeciwdziałające zagrożeniom wynikającym ze zmian klimatu (takich jak powodzie, susze, pożary etc.) w zakresie łagodzenia i adaptacji do tych zmian. Inwestycje w infrastrukturę będą przyczyniać się do wzmocnienia stabilnych i trwałych podstaw rozwoju, które są niezbędne dla poprawy konkurencyjności gospodarki oraz dostępności oraz spójności terytorialnej kraju, tj. celów rozwojowych zdefiniowanych w SOR.
Wspierany w ramach Programu rozwój infrastruktury transportowej będzie przyczyniać się do poprawy dostępności transportowej, co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność Polski i jej regionów oraz poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Działania w obszarze infrastruktury transportu są konieczne z uwagi na wciąż istniejące luki, które powodują, że dostępność polskiej przestrzeni w skali międzynarodowej, krajowej (łączenie ośrodków wojewódzkich), regionalnej (integracja największych miast z ich zapleczem i mniejszymi ośrodkami) oraz lokalnej, jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb mieszkańców i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
Istotne zmiany będą konieczne również w zakresie indywidualnej i zbiorowej mobilności, czemu będą służyć działania nakierowane na podniesienie efektywności i atrakcyjności transportu publicznego oraz zachęcające mieszkańców do zmiany środka transportu z indywidualnego na zbiorowy.
W zakresie infrastruktury energetycznej, kluczowym wyzwaniem rozwojowym jest zapewnienie gospodarce, instytucjom i obywatelom stabilnych i optymalnie dostosowanych do potrzeb dostaw energii, po akceptowalnej ekonomicznie cenie. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego wymaga dalszych działań w zakresie dywersyfikacji źródeł, surowców oraz sposobu wytwarzania i dystrybucji energii oraz budowy adekwatnej do wyzwań w danym obszarze infrastruktury. Działania Programu w obszarze czystej energii będą wspierały poprawę zaopatrzenia w niezbędne źródła energii, dzięki czemu powinno nastąpić racjonalne i efektywne wykorzystanie lokalnie dostępnych surowców, mających wartość energetyczną odpadów oraz odnawialnych źródeł energii z wykorzystaniem potencjału innowacji w wytwarzaniu, przesyle i dystrybucji energii. Program będzie przyczyniał się do trwałego ograniczania emisji zanieczyszczeń i przechodzenia na gospodarkę nisko i zeroemisyjną, tak by przełożyło się to na realną redukcję kosztów społecznych i środowiskowych.
Wykorzystanie potencjału strategicznej infrastruktury dla przyspieszenia oczekiwanych efektów rozwoju wymagać będzie komplementarnego wobec infrastruktury technicznej wsparcia wybranych, kluczowych elementów infrastruktury społecznej. Zgodnie z zasadą rozwoju odpowiedzialnego, którym, zgodnie z SOR, jest rozwój zrównoważony terytorialnie i społecznie wrażliwy, działania w powyższym zakresie koncentrować się będą na zaspokojeniu najważniejszych z punktu widzenia krajowej polityki regionalnej potrzeb w zakresie dostępu do wysokiej jakości oferty kulturalnej oraz opieki zdrowotnej. Należy zaznaczyć, że inwestycje te będą ważne dla zapewnienia kompleksowych podstaw rozwojowych kraju, gdyż będą służyć budowie i wzmocnieniu tzw. „miękkich” czynników rozwoju, niezbędnych dla prawidłowo funkcjonującej gospodarki.
Inwestycje w dziedzictwo kulturowe oraz potencjał kreatywny społeczeństwa będą pomagać w budowie kapitału społecznego oraz będą służyć transformacji postaw sprzyjających innowacyjności, przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz przechodzeniu do gospodarki opartej na wiedzy.
Inwestycje w strategiczną infrastrukturę ochrony zdrowia będą odpowiedzią na wyzwania związane z trendami demograficznymi i epidemiologicznymi, jak starzenie się społeczeństwa, wzrastająca zachorowalności umieralność z powody określonego rodzaju schorzeń i chorób oraz przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia ludności, a tym samym do korzystnej sytuacji na rynku pracy. Inwestycje te będą adresować kluczowe w ostatnim czasie wyzwanie przed jakim stoi system ochrony zdrowia, czyli poprawę wydolności i odporności w warunkach kryzysu wywołanego skutkami pandemii COVID-19.
Głównymi źródłami finansowania zadań wynikających z programu będą środki Funduszu Spójności (FS) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Łączna kwota dofinansowania z obu funduszy w ramach programu będzie wynosić ponad 25 mld euro, z czego wkład EFRR 12,8 mld euro, a FS 12,3 mld euro. Środki te zostaną uzupełnione o wkład krajowy pochodzący głównie ze środków publicznych.
Wsparcie będzie skierowane do podmiotów publicznych oraz niepublicznych, w tym m.in. do: przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów świadczących usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego, właścicieli budynków mieszkalnych, państwowych jednostek budżetowych i administracji publicznej, dostawców usług energetycznych, zarządców dróg krajowych i linii kolejowych, służb ratownictwa technicznego i bezpieczeństwa ruchu, podmiotów zarządzających portami lotniczymi oraz portami morskimi, organizacji pozarządowych, instytucji ochrony zdrowia, instytucji kultury.
Wsparcie z programu odbywać się będzie głównie w formie dotacji, a częściowo poprzez instrumenty finansowe.
Program będzie realizowany na obszarze całej Polski.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Buda Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 04.01.2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany