W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC8","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z regulacjami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 Polska otrzymała dodatkowe środki na lata 2021 oraz 2022 do wykorzystania na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.). Konieczność wydania rozporządzenia nr 2020/2220 była związana z przesunięciem terminu wdrażania Planów Strategicznych WPR z lat 2021–2027 na lata 2023–2027 oraz z utworzeniem Europejskiego Instrumentu Odbudowy i alokowaniem środków tego instrumentu dla państw członkowskich Unii Europejskiej.\nBudżet PROW 2014-2020 zwiększy się łącznie o ponad 4,5 mld euro, w tym:\n- 3 595 510 254 euro środków publicznych w związku z wprowadzeniem okresu przejściowego (z czego 2 287 823 174 stanowią środki EFRROW, a 1 307 687 080 – środki współfinansowania krajowego),\n- 944 692 619 euro środków z Europejskiego Instrumentu Odbudowy (EIO).\n\nW związku z powyższym, w kolejnych latach planuje się kontynuację wdrażania zdecydowanej większości obecnie istniejących oraz utworzenie dwóch nowych instrumentów wsparcia w ramach programu (Zarządzanie ryzykiem oraz Zarządzanie zasobami wodnymi). Dłuższy okres wdrażania programu wymaga zwiększenia alokacji szeregu instrumentów wsparcia tak aby możliwe było przyznawanie i wypłata pomocy dla beneficjentów programu w kolejnych latach realizacji programu.\nProponuje się wprowadzić również szereg zmian merytorycznych w ramach poszczególnych instrumentów wsparcia, mających na celu ich jak najbardziej efektywną realizację i pełne wykorzystanie środków PROW 2014–2020, w tym w szczególności dodatkowych środków alokowanych na lata 2021–2022.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Zmiany finansowe – zwiększenie budżetu następujących instrumentów (środki na okres przejściowy):\n- Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw (o 77 mln euro, w tym 49 mln euro środków EFRROW);\n- Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych (o 11 mln euro, w tym 7 mln euro środków EFRROW);\n- Przetwórstwo i marketing produktów rolnych (o 65,3 mln euro, w tym 41,5 mln euro środków EFRROW);\n- Scalanie gruntów (o 136,7 mln euro, w tym 87 mln euro środków EFRROW);\n- Zarządzanie zasobami wodnymi na gruntach rolnych (o 215,3 mln euro, w tym 137 mln euro środków EFRROW);\n- Modernizacja gospodarstw rolnych (o 400,3 mln euro, w tym 254,7 mln euro środków EFRROW);\n- Inwestycje w działania zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof (o 42,5 mln euro, w tym 27 mln euro środków EFRROW);\n- Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej (o 325,3 mln euro, w tym 207 mln euro środków EFRROW);\n- Premie dla młodych rolników (o 251,2 mln euro, w tym 159,8mln euro środków EFRROW);\n- Restrukturyzacja małych gospodarstw (o 125,7 mln euro, w tym 80 mln euro środków EFRROW);\n- Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych (o 125 mln euro, w tym 79,5 mln euro środków EFRROW);\n- Drogi lokalne (o 351,6 mln euro, w tym 223,7 mln euro środków EFRROW);\n- Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów (o 76,2 mln euro, w tym 48,5 mln euro środków EFRROW);\n- Tworzenie grup i organizacji producentów (o 47,1 mln euro, w tym 30 mln euro środków EFRROW);\n- Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (o 679,5 mln euro, w tym 432,4 mln euro środków EFRROW);\n- Rolnictwo ekologiczne (o 211 mln euro, w tym 134,3 mln euro środków EFRROW);\n- Współpraca (o 47,1 mln euro, w tym 30 mln euro środków EFRROW);\n- LEADER (o 179,7 mln euro, w tym 114,3 mln euro środków EFRROW);\n- Zarządzanie ryzykiem (o 108,5 mln euro, w tym 69 mln euro środków EFRROW);\n- Pomoc techniczna (o 119,5 mln euro, w tym 76 mln euro środków EFRROW).\n\n2. Zmiany finansowe – zwiększenie budżetu następujących instrumentów (środki EIO):\n- Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych (o 47 mln euro);\n- Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych (o 189 mln euro);\n- Gospodarka wodno-ściekowa (o 376,4 mln euro);\n- Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (o 262 mln euro);\n- Dobrostan zwierząt (o 70,3 mln euro).\n\n3. Wprowadzenie nowego działania M17 Zarządzanie ryzykiem.\n\n4. Wprowadzenie w działaniu M04 Inwestycje w środki trwałe, w poddziałaniu 4.3 „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” nowego typu operacji Zarządzanie zasobami wodnymi.\n\n5. Zmiany w działaniach:\na) M01 Transfer wiedzy i działalność informacyjna\n- Uwzględnienie coachingu jako nowej formy przekazywania wiedzy dla rolników;\nb) M02 Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw\n- Wprowadzenie możliwości dwukrotnego skorzystania przez rolnika z kompleksowego programu doradczego w okresie realizacji PROW 2014–2020,\n- Uwzględnienie coachingu i praktyk dla doradców jako nowych form przekazywania wiedzy dla doradców;\nc) M04 Inwestycje w środki trwałe (w typie operacji: Przetwórstwo i marketing produktów rolnych)\n- Wprowadzenie wsparcia dla przetwórców prowadzących działalność jako duże przedsiębiorstwo w zakresie wytwarzania pasz bazujących na surowcach niemodyfikowanych genetycznie,\n- Wprowadzenie maksymalnego limitu wsparcia w wysokości 10 lub 15 mln zł na beneficjenta – w zakresie operacji dotyczących wytwarzania pasz bazujących na surowcach modyfikowanych genetycznie,\n- Podniesienie wysokości wsparcia dla rolników prowadzących działalność w zakresie rolniczego handlu detalicznego (RHD) ze 100 tys. zł do 200 tys. zł na beneficjenta w okresie programowania,\n- Wprowadzenie możliwości zakupu specjalistycznych środków transportu dla rozpoczynających działalność w zakresie RHD lub w zakresie przetwórstwa produktów rolnych,\n- Wprowadzenie możliwości wsparcia dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie przetwórstwa i marketingu roślin zielarskich;\nd) M05 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzenie odpowiednich środków zapobiegawczych (w typie operacji: Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej)\n- Wprowadzenie robót w zakresie urządzeń melioracji wodnych do grupy zadań, na które można otrzymać pomoc,\n- Wprowadzenie standardowych stawek jednostkowych jako formy pomocy na roboty w zakresie urządzeń melioracji wodnych,\n- Rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowalnych o koszty przebudowy lub remontu istniejących urządzeń melioracyjnych z funkcji odwadniających na nawadniająco-odwadniające (m.in. rowy melioracyjne, zastawki, przepusty) w przypadku operacji realizowanych przez spółki wodne lub ich związki,\n- Wskazanie wysokości standardowych stawek jednostkowych za wykonanie poszczególnych zadań, dotyczących urządzeń melioracji wodnych,\n- Wskazanie metody obliczania wysokości standardowych stawek jednostkowych, w przypadku robót\nw zakresie urządzeń melioracji wodnych realizowanych przez spółki wodne i ich związki;\ne) M06 Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej (w typie operacji „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej)\n- Usunięcie warunku przyznania pomocy w postaci konieczności przyznania płatności do gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w którym pracuje wnioskodawca za rok poprzedzający złożenie wniosku o przyznanie pomocy,\n- Umożliwienie ubiegania się o wsparcie wykluczonym obecnie beneficjentom działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” objętego PROW 2007–2013;\nf) M06 Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej (w typie operacji „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych)\n- Poszerzenie rodzaju typu operacji o świadczenie usług dla leśnictwa w celu umożliwienia uzyskania wsparcia na zakup nowych maszyn leśniczych,\n- Poszerzenie zakresu świadczenia usług w zakresie technologii cyfrowych, usługi w zakresie zabezpieczenia/utrzymania urządzeń wodnych oraz usługi w zakresie dezynfekcji i mycia budynków inwentarskich, hal do produkcji rolniczej oraz urządzeń, maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych,\n- Zwiększenie wysokości refundacji do 65% kosztów inwestycji;\ng) M07 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (w typie operacji Gospodarka wodno-ściekowa)\n- Rozszerzenie katalogu inwestycji o inwestycje z zakresu dotyczącego gromadzenia wód opadowych i roztopowych,\n- Wyłączenie operacji z zakresu gromadzenia wód opadowych i roztopowych z warunku dotyczącego realizacji operacji w miejscowościach poza aglomeracjami zdefiniowanymi w Krajowym Programie Oczyszczanie Ścieków Komunalnych (KPOŚK),\n- Zwiększenie maksymalnej kwoty pomocy oraz odniesienie jej do obszaru gminy;\nh) M07 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (w typie operacji Budowa lub modernizacja dróg lokalnych)\n- Zwiększenie kwoty pomocy z 3 mln do 5 mln zł na beneficjenta w okresie realizacji Programu;\ni) M08 Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów”, w poddziałaniu 8.1 „Zalesianie i tworzenie terenów zalesionych\n- Rozszerzenie zakresu wsparcia na tworzenie zadrzewień śródpolnych,\n- Wprowadzenie zapisu na temat finansowania zobowiązań zalesieniowych PROW 2004–2006, PROW 2007–2013 oraz PROW 2014–2020 zgodnie z zasadą N+ 3, również w ramach przydziału środków na lata 2021 i 2022;\nj) M08 Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów”, w poddziałaniu 8.5 „M08 Inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska”\n- Rozszerzenie zakresu wsparcia o przyznanie pomocy na przebudowę składu gatunkowego drzewostanu, poprzez dolesienia luk lub odnowienia w drzewostanach uszkodzonych, nie tylko w wyniku procesu chorobowego ale w szczególności również szkodników, zwierzyny lub ekstremalnych warunków pogodowych;\nk) M10 Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne\n- Aktualizacja stawek płatności,\n- Zniesienie degresywności w Pakiecie 4. Cenne siedliska i zagrożone gatunki ptaków na obszarach Natura 2000,\n- Rozszerzenie ochrony ptaków na obszarach Natura 2000,\n- Uzupełnienie listy ras zachowawczych owiec i kóz,\n- Dopuszczenie mulczowania międzyplonów w Pakiecie 1. Rolnictwo zrównoważone i Pakiecie 2. Ochrona gleb i wód,\n- Wdrożenie nowych pakietów: 8. Ekstensywne użytkowanie łąk i pastwisk i 9. Retencjonowanie wody\nl)) M11 Rolnictwo ekologiczne\n- Zniesienie degresywności płatności ekologicznych od 2022 r.;\nł) M16 Współpraca (w typie operacji Współpraca w ramach grup EPI)\n- Wzmocnienie pozycji rolnika w grupach operacyjnych poprzez modyfikację składu grupy zapewniającej obowiązkowy udział rolnika,\n- Zapewnienie udziału przedsiębiorców, których działalność ma związek z celami EPI / operacją realizowaną przez EPI,\n- Zwiększenie intensywności pomocy w zakresie kosztów inwestycyjnych,\n- Usunięcie analizy kosztów i korzyści z kryteriów wyboru operacji i wprowadzenie innych kryteriów wyboru,\n- Wprowadzenie możliwości przeprowadzania naborów tematycznych;\nm) M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)\n- Wprowadzenie możliwości wsparcia przygotowania oddolnych koncepcji rozwoju w skali mikro (Smart Village – inteligentna wioska),\n- Zwiększenie maksymalnych kwot pomocy na operację (przy jednoczesnym niezmienianiu limitu na projekty grantowe) oraz limitów wsparcia na beneficjenta/grantobiorcę,\n- Możliwość uruchomienia wsparcia przygotowawczego w odniesieniu do LSR wdrażanych w kolejnej perspektywie finansowej,\n- Wydłużenie terminu prowadzenia naboru w ramach poddziałania 19.3. Wdrażanie projektów współpracy.\n\n6. Dodanie Rządowego Centrum Legislacji do listy beneficjentów schematu I Pomocy technicznej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Ryszard Kamiński Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 maja 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC8
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z regulacjami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 Polska otrzymała dodatkowe środki na lata 2021 oraz 2022 do wykorzystania na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.). Konieczność wydania rozporządzenia nr 2020/2220 była związana z przesunięciem terminu wdrażania Planów Strategicznych WPR z lat 2021–2027 na lata 2023–2027 oraz z utworzeniem Europejskiego Instrumentu Odbudowy i alokowaniem środków tego instrumentu dla państw członkowskich Unii Europejskiej.
Budżet PROW 2014-2020 zwiększy się łącznie o ponad 4,5 mld euro, w tym:
- 3 595 510 254 euro środków publicznych w związku z wprowadzeniem okresu przejściowego (z czego 2 287 823 174 stanowią środki EFRROW, a 1 307 687 080 – środki współfinansowania krajowego),
- 944 692 619 euro środków z Europejskiego Instrumentu Odbudowy (EIO).

W związku z powyższym, w kolejnych latach planuje się kontynuację wdrażania zdecydowanej większości obecnie istniejących oraz utworzenie dwóch nowych instrumentów wsparcia w ramach programu (Zarządzanie ryzykiem oraz Zarządzanie zasobami wodnymi). Dłuższy okres wdrażania programu wymaga zwiększenia alokacji szeregu instrumentów wsparcia tak aby możliwe było przyznawanie i wypłata pomocy dla beneficjentów programu w kolejnych latach realizacji programu.
Proponuje się wprowadzić również szereg zmian merytorycznych w ramach poszczególnych instrumentów wsparcia, mających na celu ich jak najbardziej efektywną realizację i pełne wykorzystanie środków PROW 2014–2020, w tym w szczególności dodatkowych środków alokowanych na lata 2021–2022.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Zmiany finansowe – zwiększenie budżetu następujących instrumentów (środki na okres przejściowy):
- Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw (o 77 mln euro, w tym 49 mln euro środków EFRROW);
- Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych (o 11 mln euro, w tym 7 mln euro środków EFRROW);
- Przetwórstwo i marketing produktów rolnych (o 65,3 mln euro, w tym 41,5 mln euro środków EFRROW);
- Scalanie gruntów (o 136,7 mln euro, w tym 87 mln euro środków EFRROW);
- Zarządzanie zasobami wodnymi na gruntach rolnych (o 215,3 mln euro, w tym 137 mln euro środków EFRROW);
- Modernizacja gospodarstw rolnych (o 400,3 mln euro, w tym 254,7 mln euro środków EFRROW);
- Inwestycje w działania zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof (o 42,5 mln euro, w tym 27 mln euro środków EFRROW);
- Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej (o 325,3 mln euro, w tym 207 mln euro środków EFRROW);
- Premie dla młodych rolników (o 251,2 mln euro, w tym 159,8mln euro środków EFRROW);
- Restrukturyzacja małych gospodarstw (o 125,7 mln euro, w tym 80 mln euro środków EFRROW);
- Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych (o 125 mln euro, w tym 79,5 mln euro środków EFRROW);
- Drogi lokalne (o 351,6 mln euro, w tym 223,7 mln euro środków EFRROW);
- Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów (o 76,2 mln euro, w tym 48,5 mln euro środków EFRROW);
- Tworzenie grup i organizacji producentów (o 47,1 mln euro, w tym 30 mln euro środków EFRROW);
- Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (o 679,5 mln euro, w tym 432,4 mln euro środków EFRROW);
- Rolnictwo ekologiczne (o 211 mln euro, w tym 134,3 mln euro środków EFRROW);
- Współpraca (o 47,1 mln euro, w tym 30 mln euro środków EFRROW);
- LEADER (o 179,7 mln euro, w tym 114,3 mln euro środków EFRROW);
- Zarządzanie ryzykiem (o 108,5 mln euro, w tym 69 mln euro środków EFRROW);
- Pomoc techniczna (o 119,5 mln euro, w tym 76 mln euro środków EFRROW).

2. Zmiany finansowe – zwiększenie budżetu następujących instrumentów (środki EIO):
- Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych (o 47 mln euro);
- Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych (o 189 mln euro);
- Gospodarka wodno-ściekowa (o 376,4 mln euro);
- Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (o 262 mln euro);
- Dobrostan zwierząt (o 70,3 mln euro).

3. Wprowadzenie nowego działania M17 Zarządzanie ryzykiem.

4. Wprowadzenie w działaniu M04 Inwestycje w środki trwałe, w poddziałaniu 4.3 „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” nowego typu operacji Zarządzanie zasobami wodnymi.

5. Zmiany w działaniach:
a) M01 Transfer wiedzy i działalność informacyjna
- Uwzględnienie coachingu jako nowej formy przekazywania wiedzy dla rolników;
b) M02 Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw
- Wprowadzenie możliwości dwukrotnego skorzystania przez rolnika z kompleksowego programu doradczego w okresie realizacji PROW 2014–2020,
- Uwzględnienie coachingu i praktyk dla doradców jako nowych form przekazywania wiedzy dla doradców;
c) M04 Inwestycje w środki trwałe (w typie operacji: Przetwórstwo i marketing produktów rolnych)
- Wprowadzenie wsparcia dla przetwórców prowadzących działalność jako duże przedsiębiorstwo w zakresie wytwarzania pasz bazujących na surowcach niemodyfikowanych genetycznie,
- Wprowadzenie maksymalnego limitu wsparcia w wysokości 10 lub 15 mln zł na beneficjenta – w zakresie operacji dotyczących wytwarzania pasz bazujących na surowcach modyfikowanych genetycznie,
- Podniesienie wysokości wsparcia dla rolników prowadzących działalność w zakresie rolniczego handlu detalicznego (RHD) ze 100 tys. zł do 200 tys. zł na beneficjenta w okresie programowania,
- Wprowadzenie możliwości zakupu specjalistycznych środków transportu dla rozpoczynających działalność w zakresie RHD lub w zakresie przetwórstwa produktów rolnych,
- Wprowadzenie możliwości wsparcia dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie przetwórstwa i marketingu roślin zielarskich;
d) M05 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzenie odpowiednich środków zapobiegawczych (w typie operacji: Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej)
- Wprowadzenie robót w zakresie urządzeń melioracji wodnych do grupy zadań, na które można otrzymać pomoc,
- Wprowadzenie standardowych stawek jednostkowych jako formy pomocy na roboty w zakresie urządzeń melioracji wodnych,
- Rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowalnych o koszty przebudowy lub remontu istniejących urządzeń melioracyjnych z funkcji odwadniających na nawadniająco-odwadniające (m.in. rowy melioracyjne, zastawki, przepusty) w przypadku operacji realizowanych przez spółki wodne lub ich związki,
- Wskazanie wysokości standardowych stawek jednostkowych za wykonanie poszczególnych zadań, dotyczących urządzeń melioracji wodnych,
- Wskazanie metody obliczania wysokości standardowych stawek jednostkowych, w przypadku robót
w zakresie urządzeń melioracji wodnych realizowanych przez spółki wodne i ich związki;
e) M06 Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej (w typie operacji „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej)
- Usunięcie warunku przyznania pomocy w postaci konieczności przyznania płatności do gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w którym pracuje wnioskodawca za rok poprzedzający złożenie wniosku o przyznanie pomocy,
- Umożliwienie ubiegania się o wsparcie wykluczonym obecnie beneficjentom działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” objętego PROW 2007–2013;
f) M06 Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej (w typie operacji „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych)
- Poszerzenie rodzaju typu operacji o świadczenie usług dla leśnictwa w celu umożliwienia uzyskania wsparcia na zakup nowych maszyn leśniczych,
- Poszerzenie zakresu świadczenia usług w zakresie technologii cyfrowych, usługi w zakresie zabezpieczenia/utrzymania urządzeń wodnych oraz usługi w zakresie dezynfekcji i mycia budynków inwentarskich, hal do produkcji rolniczej oraz urządzeń, maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych,
- Zwiększenie wysokości refundacji do 65% kosztów inwestycji;
g) M07 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (w typie operacji Gospodarka wodno-ściekowa)
- Rozszerzenie katalogu inwestycji o inwestycje z zakresu dotyczącego gromadzenia wód opadowych i roztopowych,
- Wyłączenie operacji z zakresu gromadzenia wód opadowych i roztopowych z warunku dotyczącego realizacji operacji w miejscowościach poza aglomeracjami zdefiniowanymi w Krajowym Programie Oczyszczanie Ścieków Komunalnych (KPOŚK),
- Zwiększenie maksymalnej kwoty pomocy oraz odniesienie jej do obszaru gminy;
h) M07 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (w typie operacji Budowa lub modernizacja dróg lokalnych)
- Zwiększenie kwoty pomocy z 3 mln do 5 mln zł na beneficjenta w okresie realizacji Programu;
i) M08 Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów”, w poddziałaniu 8.1 „Zalesianie i tworzenie terenów zalesionych
- Rozszerzenie zakresu wsparcia na tworzenie zadrzewień śródpolnych,
- Wprowadzenie zapisu na temat finansowania zobowiązań zalesieniowych PROW 2004–2006, PROW 2007–2013 oraz PROW 2014–2020 zgodnie z zasadą N+ 3, również w ramach przydziału środków na lata 2021 i 2022;
j) M08 Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów”, w poddziałaniu 8.5 „M08 Inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska”
- Rozszerzenie zakresu wsparcia o przyznanie pomocy na przebudowę składu gatunkowego drzewostanu, poprzez dolesienia luk lub odnowienia w drzewostanach uszkodzonych, nie tylko w wyniku procesu chorobowego ale w szczególności również szkodników, zwierzyny lub ekstremalnych warunków pogodowych;
k) M10 Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne
- Aktualizacja stawek płatności,
- Zniesienie degresywności w Pakiecie 4. Cenne siedliska i zagrożone gatunki ptaków na obszarach Natura 2000,
- Rozszerzenie ochrony ptaków na obszarach Natura 2000,
- Uzupełnienie listy ras zachowawczych owiec i kóz,
- Dopuszczenie mulczowania międzyplonów w Pakiecie 1. Rolnictwo zrównoważone i Pakiecie 2. Ochrona gleb i wód,
- Wdrożenie nowych pakietów: 8. Ekstensywne użytkowanie łąk i pastwisk i 9. Retencjonowanie wody
l)) M11 Rolnictwo ekologiczne
- Zniesienie degresywności płatności ekologicznych od 2022 r.;
ł) M16 Współpraca (w typie operacji Współpraca w ramach grup EPI)
- Wzmocnienie pozycji rolnika w grupach operacyjnych poprzez modyfikację składu grupy zapewniającej obowiązkowy udział rolnika,
- Zapewnienie udziału przedsiębiorców, których działalność ma związek z celami EPI / operacją realizowaną przez EPI,
- Zwiększenie intensywności pomocy w zakresie kosztów inwestycyjnych,
- Usunięcie analizy kosztów i korzyści z kryteriów wyboru operacji i wprowadzenie innych kryteriów wyboru,
- Wprowadzenie możliwości przeprowadzania naborów tematycznych;
m) M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
- Wprowadzenie możliwości wsparcia przygotowania oddolnych koncepcji rozwoju w skali mikro (Smart Village – inteligentna wioska),
- Zwiększenie maksymalnych kwot pomocy na operację (przy jednoczesnym niezmienianiu limitu na projekty grantowe) oraz limitów wsparcia na beneficjenta/grantobiorcę,
- Możliwość uruchomienia wsparcia przygotowawczego w odniesieniu do LSR wdrażanych w kolejnej perspektywie finansowej,
- Wydłużenie terminu prowadzenia naboru w ramach poddziałania 19.3. Wdrażanie projektów współpracy.

6. Dodanie Rządowego Centrum Legislacji do listy beneficjentów schematu I Pomocy technicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ryszard Kamiński Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 maja 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany