W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID210","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Działalność człowieka i zmiany klimatyczne przyczyniają się do zwiększenia częstotliwości występowania powodzi1. W trakcie spotkania konsultacyjnego zorganizowanego 17 maja 2021 r. w Łodzi przez Ministerstwo Infrastruktury i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykazano, że wciąż występuje potrzeba „doskonalenia wsparcia rzeczowego i finansowego dla poszkodowanych” w ramach celu „poprawa systemu zarządzania ryzykiem powodziowym”2.\nW Polsce w zależności od sezonu, mogą występować różne zagrożenia naturalne. Dotyczy to nie tylko powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia jest znaczne, ale także zjawisk, takich jak: susze, pożary lasów, wichury. Okresy występowania różnych zagrożeń mogą się pokrywać. Z przeprowadzonej analizy wynika, że zagrożeniami powodującymi największe straty są powodzie, wichury, trąby powietrzne i silne mrozy. Określając hierarchię zagrożeń, wzięto pod uwagę skutki dla życia i zdrowia ludzkiego oraz szacowaną wielkość strat finansowych.\nZ wciąż aktualnych, danych zaprezentowanych na rządowej stronie3 dotyczącej klimatu w Polsce wynika, że częstotliwość pojawiania się niekorzystnych zjawisk atmosferycznych ma wciąż tendencję eskalującą.\nFakt ten potwierdza aktualna analiza Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskazująca, że „jeśli zmiana klimatu będzie tak szybko postępować, to zjawisko powodzi błyskawicznej będzie coraz silniej wpływać na życie w miastach”4.\nInstytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskazuje również, że w ekstremalnych sytuacjach na terenie Polski siła wiatru przekracza 117 km/h, a nawet kilkanaście razy w ciągu roku następuje uformowanie się cyklonu .\nCykliczność występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych oraz ich skala wskazują na konieczność zaplanowania z wyprzedzeniem działań pomocowych mających na celu wsparcie w zakresie finansowym i psychologicznym dzieci i uczniów, których rodziny znajdą się w sytuacji utraty stabilności finansowej i emocjonalnej, spowodowanej zjawiskiem atmosferycznym o charakterze ekstremalnym, gwałtownym, występującym nieregularnie.\nWystępujące na terenie kraju w latach 2009–2021 r. niekorzystne zjawiska atmosferyczne, w szczególności huragany, deszcze nawalne, gradobicia i powodzie, zwane dalej „żywiołem”, które spowodowały zniszczenia w gospodarstwach domowych i gospodarstwach rolnych oraz znaczne szkody materialne, a także możliwość wystąpienia takich zjawisk w kolejnych latach, skutkują potrzebą podjęcia działań interwencyjnych ze strony państwa. Celem działań interwencyjnych jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rodzin przez umożliwienie zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego oraz zapewnienie opieki, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i pomocy terapeutycznej z udziałem wyspecjalizowanej kadry przez organizowanie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych albo zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów z rodzin dotkniętych skutkami żywiołu. Biorąc pod uwagę cykliczność pojawiania się żywiołu oraz jego skalę, konieczne staje się podjęcie działań o charakterze wyprzedzającym, które stworzą mechanizm pomocy dla określonej grupy odbiorców od chwili pojawienia się szkód oraz ich wstępnego zidentyfikowania przez jednostki pomocy społecznej lub samych poszkodowanych.\nRealizacja Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 wymaga przyjęcia przez Radę Ministrów:\n1) uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024;\n2) rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024.\nW latach 2019–2021 podstawę realizacji Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych stanowiła uchwała nr 50/2019 Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 r. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 (Dz. U. poz. 1075).\nW latach 2019–2021 na realizację programu zaplanowano w każdym roku po 5 mln zł ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.\nObecnie proponuje się kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu realizowanego w latach 2022–2024. Program ma na celu finansowanie i organizowanie form pomocy o charakterze materialnym, psychologicznym i wychowawczym dla dzieci i uczniów, których rodziny ucierpią wskutek wystąpienia żywiołu. Program ma charakter interwencyjny, więc jego realizacja jest uwarunkowana wystąpieniem określonych nagłych, trudnych do przewidzenia zdarzeń losowych. W latach ubiegłych realizacja pomocy dla uczniów poszkodowanych w wyniku wystąpienia żywiołu była realizowana przede wszystkim w formie wypłaty zasiłku losowego na cele edukacyjne.\nPrzyjęcie formuły programu wieloletniego będzie sprzyjać pełniejszemu wykorzystaniu jego możliwości przez korzystanie ze wszystkich trzech zaprojektowanych form pomocy oraz umożliwi organizowanie pomocy dzieciom i uczniom już od stycznia każdego roku w sytuacji wystąpienia żywiołu.\nNiezwłocznie po wystąpieniu żywiołu wojewoda każdorazowo będzie miał możliwość występowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o środki z rezerwy celowej przez dziewięć miesięcy, czyli od stycznia do końca września każdego roku realizacji programu, ze względu na art. 154 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.), zgodnie z którym właściwi ministrowie lub inni dysponenci części budżetowych występują do ministra właściwego do spraw finansów publicznych do dnia 30 września o podział rezerw celowych, w wyniku którego następuje zwiększenie wydatków części budżetowych państwa, których dysponentami są wojewodowie. Przedstawione rozwiązanie spowoduje, że program będzie mógł być realizowany przez dziewięć miesięcy w każdym roku, co przyczyni się do jego pełniejszej realizacji i trwałości. Trzyletnia formuła realizacji programu zagwarantuje możliwość szybkiej reakcji państwa od stycznia każdego roku natychmiast po wystąpieniu szkody oraz umożliwi również dzieciom i młodzieży udział w zajęciach opiekuńczych i zajęciach terapeutyczno-edukacyjnych lub wyjazdach terapeutyczno-edukacyjnych, co zminimalizuje negatywne skutki i przeżycia związane z wystąpieniem żywiołu.\nInformacje z jednostek samorządu terytorialnego potwierdzają zasadność wprowadzenia programu wieloletniego. Proponowany trzyletni program będzie sprzyjał również rozwojowi lokalnych działań podejmowanych już w momencie wystąpienia żywiołu.\n\n1 https://powodz.gov.pl/pl/o_mapach\n\n2 https://www.apgw.gov.pl/assets/img/427,1_Stop_Powodzi_prezentacja_konsultacje_%C5%81%C3%B3d%C5%BA_2021.pdf\n\n3 http://klimada.mos.gov.pl/zmiany-klimatu-w-polsce/konsekwencje-zmian-klimatu/\n\n4 https://www.imgw.pl/sites/default/files/2021-10/imgw_komunikat_1005-podsumowanie-lata-2021-centrum-hydrologicznej-oslony-kraju-imgw-pib.pdf\n\n5 https://obserwator.imgw.pl/czy-w-europie-wystepuja-huragany-czyli-roznica-pomiedzy-cyklonem-tropikalnym-a-sztormem-zwiazanym-z-nizami-srednich-szerokosci-geograficznych/","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 jest:\n1) umożliwienie zakupu wyposażenia edukacyjnego dla dzieci i uczniów, w przypadku gdy uległo ono zniszczeniu lub gdy jego nabycie, ze względów ekonomicznych wynikających z wystąpienia żywiołu, będzie utrudnione lub niemożliwe;\n2) zapewnienie pomocy terapeutycznej uczniom poszkodowanym w wyniku wystąpienia żywiołu oraz stworzenie, w trakcie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych warunków edukacyjnych i wychowawczych, które będą zmniejszać negatywne skutki i przeżycia związane z wystąpieniem żywiołu;\n3) zapewnienie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dzieciom i uczniom poszkodowanym w wyniku wystąpienia żywiołu oraz stworzenie warunków edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, które będą zmniejszać negatywne skutki i przeżycia oraz pozwolą dziecku lub uczniowi pozostać w najbliższym znanym otoczeniu.\nUchwała Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024, pozwoli na przyjęcie rozwiązań wspierających dzieci i uczniów oraz ich rodziny w sytuacjach szczególnie trudnych, występujących bezpośrednio po nagłych niekorzystnych zjawiskach atmosferycznych. Zaproponowane rozwiązania są ściśle powiązane z wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnieniem dalszego prawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym i lokalnym.\nProgram rządowy pozwoli na udzielenie pomocy w formie:\n1) zasiłków losowych na cele edukacyjne w wysokości 500 zł albo 1 000 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia;\n2) wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych finansowanych z budżetu państwa do kwoty 1 300 zł na jednego ucznia;\n3) zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych zorganizowanych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia, finansowanych z budżetu państwa do kwoty 1 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia.\nMaksymalna kwota pomocy nie będzie mogła przekroczyć łącznie 2 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia.\nPotencjalna liczba odbiorców programu została oszacowana na ok. 2 000 dzieci i uczniów rocznie. W latach 2014–2021 z pomocy udzielanej w ramach programu skorzystało 8 862 osób. Statystyki wskazują na nieprzewidywalność skali zdarzeń, co powoduje trudność w precyzyjnym oszacowaniu liczby odbiorców z uwagi na ich różną liczbę, np. w 2014 r. z programu skorzystało 700 osób, w 2015 r. – 1159, w 2016 r. – 305, a w 2017 r. – 4812, w 2018 r. – 58, w 2019 r. – 529, w 2020 r. – 1 011, natomiast w 2021 r. znów mniejsza liczba – 288 osoby. Nawet przy tak zróżnicowanej liczbie beneficjentów, średnia liczba osób korzystających z programu w latach 2014–2021 to około 1 100 osób rocznie. Zakładając, że wieloletnia formuła programu umożliwi efektywne korzystanie, obok zasiłków losowych na cele edukacyjne, także z innych form wsparcia przewidzianych w programie, ustalenie liczby potencjalnych beneficjentów na 2000 osób rocznie jest uzasadnione.\nW związku ze stratami ponoszonymi przez rodziny w wyniku wystąpienia żywiołu (który jest zdarzeniem losowym) przepis art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876, z późn. zm.) przewiduje udzielenie pomocy finansowej w formie zasiłku celowego. Przyznanie zasiłku celowego w wysokości do 6.000 zł będzie stanowić podstawę do udzielenia pomocy w trzech formach w ramach Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024.\nPomoc w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego oraz pomoc w formie zajęć opiekuńczych i terapeutyczno-edukacyjnych będzie udzielana jednorazowo w sytuacji wystąpienia żywiołu w każdym roku realizacji programu.\nZa podstawę ustalenia wysokości zasiłku losowego na cele edukacyjne przyjęto wydatki związane z zaspokojeniem potrzeb dzieci w związku z rozpoczęciem przez dziecko roku szkolnego. Na zaspokojenie szkolnych potrzeb dzieci na początku roku szkolnego (podręczniki, przybory szkolne, obowiązkowe opłaty, np. za ubezpieczenie, czesne, internat, stancję), rodzice wydają średnio ok. 1000 zł (zgodnie z komunikatem z badań CBOS z 2020 r. „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2020/2021”). Przyjęto, że kwota taka pozwoli na pokrycie najpotrzebniejszych wydatków dla dziecka, aby przywrócić możliwość jego funkcjonowania w szkole po wystąpieniu zdarzenia losowego. W związku z tym, w przypadku znacznych zniszczeń i strat z powodu wystąpienia żywiołu (w wysokości powyżej 3000 zł) przewiduje się możliwość pokrycia wydatków w oszacowanej wysokości ze środków programu, z tym że w przypadku mniejszych zniszczeń i strat (w wysokości do 3000 zł) zaplanowano pokrycie 50% potencjalnych kosztów. W przypadku organizowania wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, jego potencjalne koszty są wyższe o ok. 30% od kosztów wyjazdów finansowanych z budżetu państwa dla dzieci z rodzin pozostających w trudnej sytuacji finansowej. Zwiększona kwota wsparcia finansowego w przypadku organizacji wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych wynika przede wszystkim z konieczności zapewnienia opieki i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego przez specjalistyczną kadrę podczas wyjazdu. W przypadku organizacji zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia zakłada się, że gmina otrzyma na każde dziecko lub każdego ucznia dotację w wysokości 500 zł. Dodatkowo, zostaną przekazane środki w wysokości 1000 zł na każdą grupę 5 dzieci lub uczniów uczestniczących w tych zajęciach. W przypadku mniejszej liczby dzieci lub uczniów lub też kolejnej grupy uczestników obejmującej mniej niż 5 dzieci lub uczniów zostanie na nią przekazana również kwota 1 000 zł. Przykładowo, w przypadku 3 dzieci objętych wsparciem zostanie przekazana kwota: 3 x 500 zł + 1000 zł, tj. łącznie 2500 zł. W przypadku grupy 15 uczestników: 15 x 500 zł + 3 x 1000 zł, tj. łącznie 10500 zł.\nPrzyznanie dzieciom i uczniom dofinansowania do zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego poszerzy katalog instrumentów pomocy materialnej państwa w zakresie wspierania rodzin w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu.\nPomoc w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne będzie udzielana dzieciom i uczniom, jeżeli ich rodzinom zostanie przyznany zasiłek celowy na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu. Wojewoda na podstawie informacji o liczbie dzieci i uczniów uprawnionych do zasiłku losowego na cele edukacyjne przekazanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przyznaje dotację na realizację wypłaty zasiłków losowych na cele edukacyjne gminom, na których obszarze mieszkają rodziny dzieci i uczniów uprawnionych do otrzymania zasiłku losowego na cele edukacyjne.\nW przypadku wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych wójt (burmistrz, prezydent miasta) weryfikuje wnioski o udzielenie pomocy w formie wyjazdu złożone przez rodziców uczniów lub inne uprawnione osoby, następnie przekazuje listę uczniów zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w formie wyjazdu wojewodzie, który zleca organizację wyjazdu organizacjom pozarządowym w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.) oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.\nW przypadku zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych wójt (burmistrz, prezydent miasta) weryfikuje wnioski o udzielenie pomocy w formie zajęć złożone przez rodziców uczniów lub inne uprawnione osoby i przekazuje wojewodzie informacje o dzieciach i uczniach zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w formie zajęć. Zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne organizuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), który również może zlecić organizację tych zajęć organizacjom pozarządowym w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.\nDotację dla gmin na realizację zajęć przekazuje wojewoda na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta).\nW latach 2014–2018 udzielanie pomocy odbywało się na podstawie przygotowywanego na każdy rok programu rządowego, w którym określano zakres, cel i wysokość środków finansowych, natomiast w latach 2019–2021 wsparcie było realizowane w ramach trzyletniego programu rządowego. Na przestrzeni ośmiu analizowanych lat z programu rządowego skorzystało łącznie 8 862 osób, w tym:\n1) w 2014 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 700;\n2) w 2015 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 1 159;\n3) w 2016 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 305;\n4) w 2017 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 4 812;\n5) w 2018 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 58;\n6) w 2019 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 529;\n7) w 2020 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 1 011;\n8) w 2021 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wynosi 288 (ostatecznie dane za 2021 r. będą znane najwcześniej 28 lutego 2022 r.).\nW latach 2014–2021 na realizację programu wydatkowano:\n1) w 2014 r. – 475 500 zł;\n2) w 2015 r. – 873 100 zł;\n3) w 2016 r. – 237 000 zł;\n4) w 2017 r. – 4 266 000 zł;\n5) w 2018 r. – 41 000 zł;\n6) w 2019 r. – 313 500 zł;\n7) w 2020 r. – 740 500 zł;\n8) w 2021 r. – 234 000 zł (kwota uruchomiona, kwota ostatecznie wydatkowana będzie znana najwcześniej 28 lutego 2022 r.).\nBiorąc pod uwagę, że dzieci i uczniowie nie mogą skorzystać jednocześnie z pomocy w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego oraz w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, zakłada się, że wysokość łącznej kwoty pomocy dla jednego dziecka lub ucznia, nie może przekroczyć 2.500 zł, w tym 1.000 zł na wypłatę zasiłku losowego na cele edukacyjne. Pozostała kwota wsparcia (w zależności od decyzji rodziców) może zostać przeznaczona na wyjazd terapeutyczno-edukacyjny albo zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne. Przyjmując te założenia, w każdym roku budżetowym wysokość środków budżetu państwa na realizację programu wynosiłaby ok. 5.000 tys. zł (2.000 odbiorców x 2.500 zł = 5.000 tys. zł).\nNa realizację programu w latach 2022–2024 planuje się przeznaczyć łącznie 15 000 tys. zł, po 5 000 tys. zł w każdym roku, ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.\nW latach 2014–2021 program był również finansowany ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.\nRozliczenie programu odbędzie się na podstawie przekazanych przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań z realizacji zadań, w tym rozliczenia środków finansowych, zgodnie z harmonogramem realizacji programu odpowiednio do dnia 15 lutego 2023 r., 15 lutego 2024 r. i 14 lutego 2025 r.\nNa podstawie sprawozdań wojewodów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przygotuje informację o realizacji programu w danym roku.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marzena Machałek Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 marca 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID210
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Działalność człowieka i zmiany klimatyczne przyczyniają się do zwiększenia częstotliwości występowania powodzi1. W trakcie spotkania konsultacyjnego zorganizowanego 17 maja 2021 r. w Łodzi przez Ministerstwo Infrastruktury i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykazano, że wciąż występuje potrzeba „doskonalenia wsparcia rzeczowego i finansowego dla poszkodowanych” w ramach celu „poprawa systemu zarządzania ryzykiem powodziowym”2.
W Polsce w zależności od sezonu, mogą występować różne zagrożenia naturalne. Dotyczy to nie tylko powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia jest znaczne, ale także zjawisk, takich jak: susze, pożary lasów, wichury. Okresy występowania różnych zagrożeń mogą się pokrywać. Z przeprowadzonej analizy wynika, że zagrożeniami powodującymi największe straty są powodzie, wichury, trąby powietrzne i silne mrozy. Określając hierarchię zagrożeń, wzięto pod uwagę skutki dla życia i zdrowia ludzkiego oraz szacowaną wielkość strat finansowych.
Z wciąż aktualnych, danych zaprezentowanych na rządowej stronie3 dotyczącej klimatu w Polsce wynika, że częstotliwość pojawiania się niekorzystnych zjawisk atmosferycznych ma wciąż tendencję eskalującą.
Fakt ten potwierdza aktualna analiza Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskazująca, że „jeśli zmiana klimatu będzie tak szybko postępować, to zjawisko powodzi błyskawicznej będzie coraz silniej wpływać na życie w miastach”4.
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskazuje również, że w ekstremalnych sytuacjach na terenie Polski siła wiatru przekracza 117 km/h, a nawet kilkanaście razy w ciągu roku następuje uformowanie się cyklonu .
Cykliczność występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych oraz ich skala wskazują na konieczność zaplanowania z wyprzedzeniem działań pomocowych mających na celu wsparcie w zakresie finansowym i psychologicznym dzieci i uczniów, których rodziny znajdą się w sytuacji utraty stabilności finansowej i emocjonalnej, spowodowanej zjawiskiem atmosferycznym o charakterze ekstremalnym, gwałtownym, występującym nieregularnie.
Występujące na terenie kraju w latach 2009–2021 r. niekorzystne zjawiska atmosferyczne, w szczególności huragany, deszcze nawalne, gradobicia i powodzie, zwane dalej „żywiołem”, które spowodowały zniszczenia w gospodarstwach domowych i gospodarstwach rolnych oraz znaczne szkody materialne, a także możliwość wystąpienia takich zjawisk w kolejnych latach, skutkują potrzebą podjęcia działań interwencyjnych ze strony państwa. Celem działań interwencyjnych jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rodzin przez umożliwienie zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego oraz zapewnienie opieki, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i pomocy terapeutycznej z udziałem wyspecjalizowanej kadry przez organizowanie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych albo zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów z rodzin dotkniętych skutkami żywiołu. Biorąc pod uwagę cykliczność pojawiania się żywiołu oraz jego skalę, konieczne staje się podjęcie działań o charakterze wyprzedzającym, które stworzą mechanizm pomocy dla określonej grupy odbiorców od chwili pojawienia się szkód oraz ich wstępnego zidentyfikowania przez jednostki pomocy społecznej lub samych poszkodowanych.
Realizacja Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 wymaga przyjęcia przez Radę Ministrów:
1) uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024;
2) rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024.
W latach 2019–2021 podstawę realizacji Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych stanowiła uchwała nr 50/2019 Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 r. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 (Dz. U. poz. 1075).
W latach 2019–2021 na realizację programu zaplanowano w każdym roku po 5 mln zł ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.
Obecnie proponuje się kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu realizowanego w latach 2022–2024. Program ma na celu finansowanie i organizowanie form pomocy o charakterze materialnym, psychologicznym i wychowawczym dla dzieci i uczniów, których rodziny ucierpią wskutek wystąpienia żywiołu. Program ma charakter interwencyjny, więc jego realizacja jest uwarunkowana wystąpieniem określonych nagłych, trudnych do przewidzenia zdarzeń losowych. W latach ubiegłych realizacja pomocy dla uczniów poszkodowanych w wyniku wystąpienia żywiołu była realizowana przede wszystkim w formie wypłaty zasiłku losowego na cele edukacyjne.
Przyjęcie formuły programu wieloletniego będzie sprzyjać pełniejszemu wykorzystaniu jego możliwości przez korzystanie ze wszystkich trzech zaprojektowanych form pomocy oraz umożliwi organizowanie pomocy dzieciom i uczniom już od stycznia każdego roku w sytuacji wystąpienia żywiołu.
Niezwłocznie po wystąpieniu żywiołu wojewoda każdorazowo będzie miał możliwość występowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o środki z rezerwy celowej przez dziewięć miesięcy, czyli od stycznia do końca września każdego roku realizacji programu, ze względu na art. 154 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.), zgodnie z którym właściwi ministrowie lub inni dysponenci części budżetowych występują do ministra właściwego do spraw finansów publicznych do dnia 30 września o podział rezerw celowych, w wyniku którego następuje zwiększenie wydatków części budżetowych państwa, których dysponentami są wojewodowie. Przedstawione rozwiązanie spowoduje, że program będzie mógł być realizowany przez dziewięć miesięcy w każdym roku, co przyczyni się do jego pełniejszej realizacji i trwałości. Trzyletnia formuła realizacji programu zagwarantuje możliwość szybkiej reakcji państwa od stycznia każdego roku natychmiast po wystąpieniu szkody oraz umożliwi również dzieciom i młodzieży udział w zajęciach opiekuńczych i zajęciach terapeutyczno-edukacyjnych lub wyjazdach terapeutyczno-edukacyjnych, co zminimalizuje negatywne skutki i przeżycia związane z wystąpieniem żywiołu.
Informacje z jednostek samorządu terytorialnego potwierdzają zasadność wprowadzenia programu wieloletniego. Proponowany trzyletni program będzie sprzyjał również rozwojowi lokalnych działań podejmowanych już w momencie wystąpienia żywiołu.

1 https://powodz.gov.pl/pl/o_mapach

2 https://www.apgw.gov.pl/assets/img/427,1_Stop_Powodzi_prezentacja_konsultacje_%C5%81%C3%B3d%C5%BA_2021.pdf

3 http://klimada.mos.gov.pl/zmiany-klimatu-w-polsce/konsekwencje-zmian-klimatu/

4 https://www.imgw.pl/sites/default/files/2021-10/imgw_komunikat_1005-podsumowanie-lata-2021-centrum-hydrologicznej-oslony-kraju-imgw-pib.pdf

5 https://obserwator.imgw.pl/czy-w-europie-wystepuja-huragany-czyli-roznica-pomiedzy-cyklonem-tropikalnym-a-sztormem-zwiazanym-z-nizami-srednich-szerokosci-geograficznych/
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 jest:
1) umożliwienie zakupu wyposażenia edukacyjnego dla dzieci i uczniów, w przypadku gdy uległo ono zniszczeniu lub gdy jego nabycie, ze względów ekonomicznych wynikających z wystąpienia żywiołu, będzie utrudnione lub niemożliwe;
2) zapewnienie pomocy terapeutycznej uczniom poszkodowanym w wyniku wystąpienia żywiołu oraz stworzenie, w trakcie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych warunków edukacyjnych i wychowawczych, które będą zmniejszać negatywne skutki i przeżycia związane z wystąpieniem żywiołu;
3) zapewnienie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dzieciom i uczniom poszkodowanym w wyniku wystąpienia żywiołu oraz stworzenie warunków edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, które będą zmniejszać negatywne skutki i przeżycia oraz pozwolą dziecku lub uczniowi pozostać w najbliższym znanym otoczeniu.
Uchwała Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024, pozwoli na przyjęcie rozwiązań wspierających dzieci i uczniów oraz ich rodziny w sytuacjach szczególnie trudnych, występujących bezpośrednio po nagłych niekorzystnych zjawiskach atmosferycznych. Zaproponowane rozwiązania są ściśle powiązane z wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnieniem dalszego prawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym i lokalnym.
Program rządowy pozwoli na udzielenie pomocy w formie:
1) zasiłków losowych na cele edukacyjne w wysokości 500 zł albo 1 000 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia;
2) wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych finansowanych z budżetu państwa do kwoty 1 300 zł na jednego ucznia;
3) zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych zorganizowanych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia, finansowanych z budżetu państwa do kwoty 1 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia.
Maksymalna kwota pomocy nie będzie mogła przekroczyć łącznie 2 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia.
Potencjalna liczba odbiorców programu została oszacowana na ok. 2 000 dzieci i uczniów rocznie. W latach 2014–2021 z pomocy udzielanej w ramach programu skorzystało 8 862 osób. Statystyki wskazują na nieprzewidywalność skali zdarzeń, co powoduje trudność w precyzyjnym oszacowaniu liczby odbiorców z uwagi na ich różną liczbę, np. w 2014 r. z programu skorzystało 700 osób, w 2015 r. – 1159, w 2016 r. – 305, a w 2017 r. – 4812, w 2018 r. – 58, w 2019 r. – 529, w 2020 r. – 1 011, natomiast w 2021 r. znów mniejsza liczba – 288 osoby. Nawet przy tak zróżnicowanej liczbie beneficjentów, średnia liczba osób korzystających z programu w latach 2014–2021 to około 1 100 osób rocznie. Zakładając, że wieloletnia formuła programu umożliwi efektywne korzystanie, obok zasiłków losowych na cele edukacyjne, także z innych form wsparcia przewidzianych w programie, ustalenie liczby potencjalnych beneficjentów na 2000 osób rocznie jest uzasadnione.
W związku ze stratami ponoszonymi przez rodziny w wyniku wystąpienia żywiołu (który jest zdarzeniem losowym) przepis art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876, z późn. zm.) przewiduje udzielenie pomocy finansowej w formie zasiłku celowego. Przyznanie zasiłku celowego w wysokości do 6.000 zł będzie stanowić podstawę do udzielenia pomocy w trzech formach w ramach Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024.
Pomoc w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego oraz pomoc w formie zajęć opiekuńczych i terapeutyczno-edukacyjnych będzie udzielana jednorazowo w sytuacji wystąpienia żywiołu w każdym roku realizacji programu.
Za podstawę ustalenia wysokości zasiłku losowego na cele edukacyjne przyjęto wydatki związane z zaspokojeniem potrzeb dzieci w związku z rozpoczęciem przez dziecko roku szkolnego. Na zaspokojenie szkolnych potrzeb dzieci na początku roku szkolnego (podręczniki, przybory szkolne, obowiązkowe opłaty, np. za ubezpieczenie, czesne, internat, stancję), rodzice wydają średnio ok. 1000 zł (zgodnie z komunikatem z badań CBOS z 2020 r. „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2020/2021”). Przyjęto, że kwota taka pozwoli na pokrycie najpotrzebniejszych wydatków dla dziecka, aby przywrócić możliwość jego funkcjonowania w szkole po wystąpieniu zdarzenia losowego. W związku z tym, w przypadku znacznych zniszczeń i strat z powodu wystąpienia żywiołu (w wysokości powyżej 3000 zł) przewiduje się możliwość pokrycia wydatków w oszacowanej wysokości ze środków programu, z tym że w przypadku mniejszych zniszczeń i strat (w wysokości do 3000 zł) zaplanowano pokrycie 50% potencjalnych kosztów. W przypadku organizowania wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, jego potencjalne koszty są wyższe o ok. 30% od kosztów wyjazdów finansowanych z budżetu państwa dla dzieci z rodzin pozostających w trudnej sytuacji finansowej. Zwiększona kwota wsparcia finansowego w przypadku organizacji wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych wynika przede wszystkim z konieczności zapewnienia opieki i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego przez specjalistyczną kadrę podczas wyjazdu. W przypadku organizacji zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia zakłada się, że gmina otrzyma na każde dziecko lub każdego ucznia dotację w wysokości 500 zł. Dodatkowo, zostaną przekazane środki w wysokości 1000 zł na każdą grupę 5 dzieci lub uczniów uczestniczących w tych zajęciach. W przypadku mniejszej liczby dzieci lub uczniów lub też kolejnej grupy uczestników obejmującej mniej niż 5 dzieci lub uczniów zostanie na nią przekazana również kwota 1 000 zł. Przykładowo, w przypadku 3 dzieci objętych wsparciem zostanie przekazana kwota: 3 x 500 zł + 1000 zł, tj. łącznie 2500 zł. W przypadku grupy 15 uczestników: 15 x 500 zł + 3 x 1000 zł, tj. łącznie 10500 zł.
Przyznanie dzieciom i uczniom dofinansowania do zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego poszerzy katalog instrumentów pomocy materialnej państwa w zakresie wspierania rodzin w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu.
Pomoc w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne będzie udzielana dzieciom i uczniom, jeżeli ich rodzinom zostanie przyznany zasiłek celowy na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu. Wojewoda na podstawie informacji o liczbie dzieci i uczniów uprawnionych do zasiłku losowego na cele edukacyjne przekazanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przyznaje dotację na realizację wypłaty zasiłków losowych na cele edukacyjne gminom, na których obszarze mieszkają rodziny dzieci i uczniów uprawnionych do otrzymania zasiłku losowego na cele edukacyjne.
W przypadku wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych wójt (burmistrz, prezydent miasta) weryfikuje wnioski o udzielenie pomocy w formie wyjazdu złożone przez rodziców uczniów lub inne uprawnione osoby, następnie przekazuje listę uczniów zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w formie wyjazdu wojewodzie, który zleca organizację wyjazdu organizacjom pozarządowym w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.) oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.
W przypadku zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych wójt (burmistrz, prezydent miasta) weryfikuje wnioski o udzielenie pomocy w formie zajęć złożone przez rodziców uczniów lub inne uprawnione osoby i przekazuje wojewodzie informacje o dzieciach i uczniach zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w formie zajęć. Zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne organizuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), który również może zlecić organizację tych zajęć organizacjom pozarządowym w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.
Dotację dla gmin na realizację zajęć przekazuje wojewoda na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
W latach 2014–2018 udzielanie pomocy odbywało się na podstawie przygotowywanego na każdy rok programu rządowego, w którym określano zakres, cel i wysokość środków finansowych, natomiast w latach 2019–2021 wsparcie było realizowane w ramach trzyletniego programu rządowego. Na przestrzeni ośmiu analizowanych lat z programu rządowego skorzystało łącznie 8 862 osób, w tym:
1) w 2014 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 700;
2) w 2015 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 1 159;
3) w 2016 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 305;
4) w 2017 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 4 812;
5) w 2018 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 58;
6) w 2019 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 529;
7) w 2020 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wyniosła 1 011;
8) w 2021 r. liczba dzieci i uczniów korzystających z programu wynosi 288 (ostatecznie dane za 2021 r. będą znane najwcześniej 28 lutego 2022 r.).
W latach 2014–2021 na realizację programu wydatkowano:
1) w 2014 r. – 475 500 zł;
2) w 2015 r. – 873 100 zł;
3) w 2016 r. – 237 000 zł;
4) w 2017 r. – 4 266 000 zł;
5) w 2018 r. – 41 000 zł;
6) w 2019 r. – 313 500 zł;
7) w 2020 r. – 740 500 zł;
8) w 2021 r. – 234 000 zł (kwota uruchomiona, kwota ostatecznie wydatkowana będzie znana najwcześniej 28 lutego 2022 r.).
Biorąc pod uwagę, że dzieci i uczniowie nie mogą skorzystać jednocześnie z pomocy w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego oraz w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, zakłada się, że wysokość łącznej kwoty pomocy dla jednego dziecka lub ucznia, nie może przekroczyć 2.500 zł, w tym 1.000 zł na wypłatę zasiłku losowego na cele edukacyjne. Pozostała kwota wsparcia (w zależności od decyzji rodziców) może zostać przeznaczona na wyjazd terapeutyczno-edukacyjny albo zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne. Przyjmując te założenia, w każdym roku budżetowym wysokość środków budżetu państwa na realizację programu wynosiłaby ok. 5.000 tys. zł (2.000 odbiorców x 2.500 zł = 5.000 tys. zł).
Na realizację programu w latach 2022–2024 planuje się przeznaczyć łącznie 15 000 tys. zł, po 5 000 tys. zł w każdym roku, ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.
W latach 2014–2021 program był również finansowany ze środków rezerwy celowej budżetu państwa poz. 26.
Rozliczenie programu odbędzie się na podstawie przekazanych przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań z realizacji zadań, w tym rozliczenia środków finansowych, zgodnie z harmonogramem realizacji programu odpowiednio do dnia 15 lutego 2023 r., 15 lutego 2024 r. i 14 lutego 2025 r.
Na podstawie sprawozdań wojewodów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przygotuje informację o realizacji programu w danym roku.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marzena Machałek Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 marca 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany