W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID137","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 [NPRCz 2.0.] przyczynia się do osiągnięcia celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)[1], w której wśród kluczowych inicjatyw przyczyniających się do wzmacniania kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w Polsce wskazano działania podejmowane na rzecz czytelnictwa. Szeroko rozumiane zadania w tym obszarze zostały także ujęte wśród projektów strategicznych SOR[2].\nNPRCz 2.0. jest także instrumentem wykonawczym Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030[3]. W diagnozie tej strategii wskazano, iż rozwój czytelnictwa może stanowić jeden z istotnych katalizatorów wzrostu kapitału społecznego w Polsce (którego niewystarczający poziom wpływa na spójność społeczną oraz gotowość do angażowania się na rzecz dobra wspólnego).\nRozwiązania przyjęte w Programie (m.in. możliwość finansowania przez biblioteki zdalnego dostępu do nowości wydawniczych) uwzględniają także kwestie związane z wystąpieniem od dnia 20 marca 2020 r. (por. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii - Dz. U. poz. 491, z późn. zm.) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii wywołanego zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Założenia przyjęte w NPRCz 2.0. uwzględniają również fakt, iż wznowienie od 4 maja 2020 r. działalności bibliotek (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii - Dz. U. poz. 792 i 820) nie oznacza ich pełnego otwarcia. Wytyczne dla funkcjonowania bibliotek w nowym reżimie sanitarnym wydała Biblioteka Narodowa[4].\nJednocześnie ilościowe i jakościowe badania czytelnictwa prowadzone przez Bibliotekę Narodową potwierdzają ustabilizowanie się globalnego odsetka czytelników książek w Polsce na poziomie 39% . Ponadto w Zaleceniu Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wskazano umiejętność czytania ze zrozumieniem, jako jedną z ośmiu umiejętności, które warunkują aktywny udział w życiu społecznym oraz determinują sposób radzenia sobie ze zmianami na rynku pracy. Podobne wnioski płyną z raportów i analiz OECD.\nNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 ma tworzyć warunki (w tym poprzez udzielanie dofinansowań, także tych wspierających infrastrukturę biblioteczną) dla realizacji działań proczytelniczych na poziomie społeczności lokalnych. Pośrednio program powinien zmniejszać obawy dorosłych przed kształceniem ustawicznym. Istotnym elementem Programu jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym (czytanie, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia).\n\n\n\n\n[1] Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) została przyjęta uchwałą Nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) - M.P. poz. 260).\n\n\n\n[2] Ibidem, s.217.\n\n\n\n[3] Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 została przyjęta uchwałą nr 159 Rady Ministrów z dnia 27 października 2020 r.\n\n\n\n[4] Komunikat jest dostępny na stronie Biblioteki Narodowej, w zakładce: https://www.bn.org.pl/w-bibliotece/3961-rekomendacje-biblioteki-narodowej-dla-bibliotek-po-zniesieniu-zakazu-prowadzenia-dzialalnosci-bibliotecznej.html","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 został podzielony na cztery priorytety i uwzględnia realizację następujących działań: Poprawa oferty bibliotek publicznych (Priorytet 1.), Inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych (Priorytet 2.), Zakup nowości wydawniczych do przedszkoli, bibliotek szkolnych i pedagogicznych (Priorytet 3.), Program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa (Priorytet 4.). Uzupełnieniem działań realizowanych w formule czterech priorytetów będzie ewaluacja NPRCz 2.0, z wyodrębnionym budżetem na ten cel (w budżecie środków NPRCz 2.0. przeznaczonych na monitoring i ewaluację w ostatnim roku realizacji Programu, tj. w 2025 r., zarezerwowano kwotę środków przeznaczonych na przygotowanie raportu ewaluacyjnego podsumowującego efekty realizacji programu, zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw ustawy - Dz. U. poz. 1378).\nProgram realizuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego za pośrednictwem: Biblioteki Narodowej, instytucji kultury prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz.1479) – w Priorytecie 1, Instytutu Książki w Krakowie, instytucji kultury prowadzonej na podstawie zarządzenia Nr 34 Ministra Kultury z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Książki (Dz. Urz. MK poz. 53, Dz. Urz. MKiDN z 2008 r. poz. 64, z 2010 r. poz. 9, z 2011 r. poz. 49, z 2014 r. poz. 24 oraz z 2018 r. poz. 54) – w Priorytecie 2 i Narodowego Centrum Kultury, instytucji kultury prowadzonej na podstawie zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Instytutu im. Adama Mickiewicza i utworzenia państwowej instytucji kultury – Instytut Adama Mickiewicza oraz państwowej instytucji kultury – Narodowego Centrum Kultury (Dz. Urz. MKiDN poz. 14 oraz z 2014 r. poz. 48.) – w Priorytecie 4 oraz minister właściwy do spraw oświaty i wychowania - w Priorytecie 3.\nRealizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 będzie wymagała dodatkowego zwiększenia limitu wydatków w cz. 24 - KiODN w okresie pięciu kolejnych lat, poczynając od 2021 roku. Podobne zwiększenie od 2021 r. dotyczy rezerwy celowej budżetu państwa, w ramach której będą finansowane zadania Priorytetu 3 NPRCz 2.0., za którego wdrażanie odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, powiększone o koszty obsługi tego priorytetu.\nOgólny podział środków z budżetu państwa na realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025.\nW okresie realizacji Programu tj. w latach 2021-2025, Program będzie finansowany ze środków budżetu państwa w wysokości 691,455 mln zł, z czego: 540,705 mln zł stanowią środki z cz. 24 budżetu państwa; 150,000 mln zł środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację Priorytetu 3 NPRCz 2.0; 0,750 mln zł środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów. \n\nSzczegółowy podział środków z budżetu państwa w poszczególnych latach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.\n1) 2021 r. – 72,325 mln zł, w tym:\na) środki z cz. 24 budżetu państwa – 52,175 mln zł,\nb) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 20 mln. zł,\nc) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;\n\n2) 2022 r. – 165,625 mln zł, w tym:\na) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,975 mln zł,\nb) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,\nc) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;\n\n3) 2023 r. – 165,555 mln zł, w tym:\na) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,905 mln zł,\nb) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,\nc) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;\n\n4) 2024 r. – 165, 505 mln zł, w tym:\na) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,855 mln zł,\nb) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,\nc) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;\n\n5) 2025 r. – 122,445 mln zł, w tym:\na) środki z cz. 24 budżetu państwa – 89,795 mln zł,\nb) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,\nc) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;\n\nSzczegółowe dane nt. założeń finansowych programu zawarto w OSR oraz w załączniku do projektu uchwały.\nZakładane efekty rzeczowe programu:\n1. przyznanie około 2500 dotacji każdego roku trwania Programu na zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych, w tym na zakup licencji umożliwiających zdalny dostęp do komercyjnych platform internetowych zawierających e-booki lub audiobooki lub synchrobook;\n2. utrzymanie i wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania zasobami bibliotek w 500 bibliotekach: 4 już zintegrowanych oraz w przyłączonych 16 dużych bibliotekach publicznych i innych zaliczonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do OSB o księgozbiorach liczących powyżej 50 tys. jednostek, jak również w bibliotekach publicznych woj. świętokrzyskiego, łódzkiego i lubelskiego; \n3. przyznanie 180 dotacji na budowę, przebudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację bibliotecznego obiektu budowlanego, wraz z jego wyposażeniem mające na celu powstanie nowoczesnych gminnych bibliotek publicznych(dane zostały wskazane na podstawie szacowanej liczby dotacji);\n4. przyznanie organom prowadzącym od 12 do 25 tys. placówek wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcia finansowego na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz bibliotek szkolnych i pedagogicznych, w tym na zakupy modernizacyjne (środki bieżące);\n5. przyznanie do 200 dotacji na realizację projektów edukacyjno-animacyjnych w bibliotekach, których efektem powinna być aktywizacja społeczności lokalnych, wyrażająca się w realizacji nowych inicjatyw w partnerstwie z bibliotekami, a także zachęcenie różnych środowisk lokalnych do wspólnego działania wokół bibliotek, w szczególności poświęconego promowaniu czytelnictwa;\n6. realizacja około 10 działań promocyjnych rocznie, w ramach kampanii społeczno-wizerunkowej.\n\nPozostałe, społeczne efekty programu to:\n1. wzmocnienie pozytywnych wzorców związanych z czytelnictwem;\n2. wspieranie nawyków czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz osób starszych i wśród ogółu społeczeństwa;\n3. zwiększenie zainteresowania zasobami i ofertą bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych;\n4. poprawa infrastruktury oraz wizerunku bibliotek.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKDNiS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Magdalena Gawin Podsekretarz Stanu, Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKDNiS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 maja 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID137
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 [NPRCz 2.0.] przyczynia się do osiągnięcia celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)[1], w której wśród kluczowych inicjatyw przyczyniających się do wzmacniania kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w Polsce wskazano działania podejmowane na rzecz czytelnictwa. Szeroko rozumiane zadania w tym obszarze zostały także ujęte wśród projektów strategicznych SOR[2].
NPRCz 2.0. jest także instrumentem wykonawczym Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030[3]. W diagnozie tej strategii wskazano, iż rozwój czytelnictwa może stanowić jeden z istotnych katalizatorów wzrostu kapitału społecznego w Polsce (którego niewystarczający poziom wpływa na spójność społeczną oraz gotowość do angażowania się na rzecz dobra wspólnego).
Rozwiązania przyjęte w Programie (m.in. możliwość finansowania przez biblioteki zdalnego dostępu do nowości wydawniczych) uwzględniają także kwestie związane z wystąpieniem od dnia 20 marca 2020 r. (por. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii - Dz. U. poz. 491, z późn. zm.) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii wywołanego zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Założenia przyjęte w NPRCz 2.0. uwzględniają również fakt, iż wznowienie od 4 maja 2020 r. działalności bibliotek (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii - Dz. U. poz. 792 i 820) nie oznacza ich pełnego otwarcia. Wytyczne dla funkcjonowania bibliotek w nowym reżimie sanitarnym wydała Biblioteka Narodowa[4].
Jednocześnie ilościowe i jakościowe badania czytelnictwa prowadzone przez Bibliotekę Narodową potwierdzają ustabilizowanie się globalnego odsetka czytelników książek w Polsce na poziomie 39% . Ponadto w Zaleceniu Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wskazano umiejętność czytania ze zrozumieniem, jako jedną z ośmiu umiejętności, które warunkują aktywny udział w życiu społecznym oraz determinują sposób radzenia sobie ze zmianami na rynku pracy. Podobne wnioski płyną z raportów i analiz OECD.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 ma tworzyć warunki (w tym poprzez udzielanie dofinansowań, także tych wspierających infrastrukturę biblioteczną) dla realizacji działań proczytelniczych na poziomie społeczności lokalnych. Pośrednio program powinien zmniejszać obawy dorosłych przed kształceniem ustawicznym. Istotnym elementem Programu jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym (czytanie, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia).




[1] Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) została przyjęta uchwałą Nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) - M.P. poz. 260).



[2] Ibidem, s.217.



[3] Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 została przyjęta uchwałą nr 159 Rady Ministrów z dnia 27 października 2020 r.



[4] Komunikat jest dostępny na stronie Biblioteki Narodowej, w zakładce: https://www.bn.org.pl/w-bibliotece/3961-rekomendacje-biblioteki-narodowej-dla-bibliotek-po-zniesieniu-zakazu-prowadzenia-dzialalnosci-bibliotecznej.html
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 został podzielony na cztery priorytety i uwzględnia realizację następujących działań: Poprawa oferty bibliotek publicznych (Priorytet 1.), Inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych (Priorytet 2.), Zakup nowości wydawniczych do przedszkoli, bibliotek szkolnych i pedagogicznych (Priorytet 3.), Program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa (Priorytet 4.). Uzupełnieniem działań realizowanych w formule czterech priorytetów będzie ewaluacja NPRCz 2.0, z wyodrębnionym budżetem na ten cel (w budżecie środków NPRCz 2.0. przeznaczonych na monitoring i ewaluację w ostatnim roku realizacji Programu, tj. w 2025 r., zarezerwowano kwotę środków przeznaczonych na przygotowanie raportu ewaluacyjnego podsumowującego efekty realizacji programu, zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw ustawy - Dz. U. poz. 1378).
Program realizuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego za pośrednictwem: Biblioteki Narodowej, instytucji kultury prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz.1479) – w Priorytecie 1, Instytutu Książki w Krakowie, instytucji kultury prowadzonej na podstawie zarządzenia Nr 34 Ministra Kultury z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Książki (Dz. Urz. MK poz. 53, Dz. Urz. MKiDN z 2008 r. poz. 64, z 2010 r. poz. 9, z 2011 r. poz. 49, z 2014 r. poz. 24 oraz z 2018 r. poz. 54) – w Priorytecie 2 i Narodowego Centrum Kultury, instytucji kultury prowadzonej na podstawie zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Instytutu im. Adama Mickiewicza i utworzenia państwowej instytucji kultury – Instytut Adama Mickiewicza oraz państwowej instytucji kultury – Narodowego Centrum Kultury (Dz. Urz. MKiDN poz. 14 oraz z 2014 r. poz. 48.) – w Priorytecie 4 oraz minister właściwy do spraw oświaty i wychowania - w Priorytecie 3.
Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 będzie wymagała dodatkowego zwiększenia limitu wydatków w cz. 24 - KiODN w okresie pięciu kolejnych lat, poczynając od 2021 roku. Podobne zwiększenie od 2021 r. dotyczy rezerwy celowej budżetu państwa, w ramach której będą finansowane zadania Priorytetu 3 NPRCz 2.0., za którego wdrażanie odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, powiększone o koszty obsługi tego priorytetu.
Ogólny podział środków z budżetu państwa na realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025.
W okresie realizacji Programu tj. w latach 2021-2025, Program będzie finansowany ze środków budżetu państwa w wysokości 691,455 mln zł, z czego: 540,705 mln zł stanowią środki z cz. 24 budżetu państwa; 150,000 mln zł środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację Priorytetu 3 NPRCz 2.0; 0,750 mln zł środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów.

Szczegółowy podział środków z budżetu państwa w poszczególnych latach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
1) 2021 r. – 72,325 mln zł, w tym:
a) środki z cz. 24 budżetu państwa – 52,175 mln zł,
b) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 20 mln. zł,
c) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;

2) 2022 r. – 165,625 mln zł, w tym:
a) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,975 mln zł,
b) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,
c) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;

3) 2023 r. – 165,555 mln zł, w tym:
a) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,905 mln zł,
b) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,
c) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;

4) 2024 r. – 165, 505 mln zł, w tym:
a) środki z cz. 24 budżetu państwa – 132,855 mln zł,
b) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,
c) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;

5) 2025 r. – 122,445 mln zł, w tym:
a) środki z cz. 24 budżetu państwa – 89,795 mln zł,
b) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na realizacje priorytetu 3 NPRCz 2.0 – 32,5 mln. zł,
c) środki z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na obsługę Priorytetu 3 NPRCz 2.0 przez wojewodów – 0,15 mln zł;

Szczegółowe dane nt. założeń finansowych programu zawarto w OSR oraz w załączniku do projektu uchwały.
Zakładane efekty rzeczowe programu:
1. przyznanie około 2500 dotacji każdego roku trwania Programu na zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych, w tym na zakup licencji umożliwiających zdalny dostęp do komercyjnych platform internetowych zawierających e-booki lub audiobooki lub synchrobook;
2. utrzymanie i wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania zasobami bibliotek w 500 bibliotekach: 4 już zintegrowanych oraz w przyłączonych 16 dużych bibliotekach publicznych i innych zaliczonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do OSB o księgozbiorach liczących powyżej 50 tys. jednostek, jak również w bibliotekach publicznych woj. świętokrzyskiego, łódzkiego i lubelskiego;
3. przyznanie 180 dotacji na budowę, przebudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację bibliotecznego obiektu budowlanego, wraz z jego wyposażeniem mające na celu powstanie nowoczesnych gminnych bibliotek publicznych(dane zostały wskazane na podstawie szacowanej liczby dotacji);
4. przyznanie organom prowadzącym od 12 do 25 tys. placówek wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcia finansowego na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz bibliotek szkolnych i pedagogicznych, w tym na zakupy modernizacyjne (środki bieżące);
5. przyznanie do 200 dotacji na realizację projektów edukacyjno-animacyjnych w bibliotekach, których efektem powinna być aktywizacja społeczności lokalnych, wyrażająca się w realizacji nowych inicjatyw w partnerstwie z bibliotekami, a także zachęcenie różnych środowisk lokalnych do wspólnego działania wokół bibliotek, w szczególności poświęconego promowaniu czytelnictwa;
6. realizacja około 10 działań promocyjnych rocznie, w ramach kampanii społeczno-wizerunkowej.

Pozostałe, społeczne efekty programu to:
1. wzmocnienie pozytywnych wzorców związanych z czytelnictwem;
2. wspieranie nawyków czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz osób starszych i wśród ogółu społeczeństwa;
3. zwiększenie zainteresowania zasobami i ofertą bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych;
4. poprawa infrastruktury oraz wizerunku bibliotek.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKDNiS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Magdalena Gawin Podsekretarz Stanu, Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKDNiS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 maja 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany