W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID166","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Dokument określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz połączeń drogowych komplementarnych wobec niej w perspektywie do 2030 roku. Tym samym pozwoli na wypełnienie założeń wskazanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. z 2017 r. poz. 260), Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu (M.P. z 2019 r. poz. 1054) oraz pozostałych strategii sektorowych powiązanych z SOR, w szczególności Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego (M.P. z 2019 r. poz. 1060).\nPonadto dzięki realizacji założeń Programu wypełnione zostaną również cele wskazane przez UE w Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu „Europa 2020” a także w zakresie rozwoju drogowej sieci TEN-T bazowej (celem jest realizacja do 2030 r.) i kompleksowej (realizacja do 2050 r.) – zgodnie z KOM(2011) 144 Biała Księga. Zakres rzeczowy przyczyni się również m.in. do realizacji celów Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.\nPotrzeba przyjęcia nowego programu drogowego wynika ponadto z konieczności opracowania dokumentu rządowego zapewniającego spełnienie przez Polskę warunkowości podstawowej dla okresu programowania unijnego 2021-2027 w zakresie Celu Polityki 3 (transport) w odniesieniu do infrastruktury dróg krajowych. Warunkowość podstawowa ma zapewnić skuteczną realizację celów polityki, realizowanych zgodnie z obowiązującą podstawą prawną oraz przyczynić się do efektywnego wykorzystania funduszy UE. Warunkiem podstawowym w zakresie transportu jest kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie poprzez zapewnienie multimodalnego „mapowania” istniejącej i planowanej infrastruktury do 2030 r., z wyłączeniem poziomu lokalnego. Przy uwzględnieniu powyższego zostały określone priorytety inwestycyjne, dzięki którym z jednej strony zostaną osiągnięte cele Programu, z drugiej z kolei spełniony zostanie warunek podstawy i skorelowane z nim kryteria, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie środków unijnych.\nWprowadzenie zaplanowanych działań pozwoli również na skuteczną walkę ze skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19 i pozwoli na długotrwały, zrównoważony wzrost gospodarczy również poprzez poprawę efektywność gospodarki.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W ramach Programu przewiduje się realizację następujących priorytetów inwestycyjnych:\n- budowa brakujących elementów drogowej sieci TEN-T, w tym dobudowa dodatkowych pasów ruchu oraz jezdni na istniejących drogach klasy A lub S,\n- budowa połączeń uzupełniających względem drogowej sieci TEN-T,\n- budowa obwodnic w ciągach dróg krajowych,\n- przebudowa wybranych odcinków dróg krajowych.\n\nCel główny Programu został określony jako budowa spójnej sieci dróg krajowych zapewniających efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Natomiast cele szczegółowe:\n1. Zwiększenie spójności sieci dróg krajowych klasy A i S (uzupełnienie istniejących odcinków).\n2. Wzmocnienie efektywności transportu drogowego (skrócenie średniego czasu przejazdu) oraz poprawa dostępności komunikacyjnej miast i regionów.\n3. Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego (redukcja liczby wypadków i ich ofiar).\n\nWydatki Krajowego Funduszu Drogowego na zadania inwestycyjne wyniosą ok. 257,7 mld zł. Na wartość tę składają się wydatki na:\n1. nowe zadania, które będą ukończone w ramach limitu dostępnego dla zadań realizowanych w okresie nowej perspektywy UE 2021-2027 ale także celem zapewnienia finansowania pomostowego dla zadań z kolejnej perspektywy w latach 2028-2034 (152,8 mld zł);\n2. już realizowane zadania z PBDK 2014-2023 (przeniesienie limitu), czyli wydatki na zadania realizowane w ramach obecnej perspektywy UE 2014-2020 (101,9 mld zł);\n3. rezerwa środków na zmiany w kwotach wydatków PBDK (np. wzrosty koniunktury cen lub konieczność uwzględnienia niezbędnych dodatkowych zakresów rzeczowych).\n\nDzięki wdrożeniu Programu powstaną nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych o długości ok. 2000 km i dokończona będzie budowa 28 obwodnic z perspektywy UE 2014-2020. Przewiduje się również skrócenie średniego czasu przejazdu, między miastami o liczbie ludności przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców, co najmniej o 15% (rok bazowy 2019).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 grudnia 2022 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID166
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Dokument określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz połączeń drogowych komplementarnych wobec niej w perspektywie do 2030 roku. Tym samym pozwoli na wypełnienie założeń wskazanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. z 2017 r. poz. 260), Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu (M.P. z 2019 r. poz. 1054) oraz pozostałych strategii sektorowych powiązanych z SOR, w szczególności Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego (M.P. z 2019 r. poz. 1060).
Ponadto dzięki realizacji założeń Programu wypełnione zostaną również cele wskazane przez UE w Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu „Europa 2020” a także w zakresie rozwoju drogowej sieci TEN-T bazowej (celem jest realizacja do 2030 r.) i kompleksowej (realizacja do 2050 r.) – zgodnie z KOM(2011) 144 Biała Księga. Zakres rzeczowy przyczyni się również m.in. do realizacji celów Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Potrzeba przyjęcia nowego programu drogowego wynika ponadto z konieczności opracowania dokumentu rządowego zapewniającego spełnienie przez Polskę warunkowości podstawowej dla okresu programowania unijnego 2021-2027 w zakresie Celu Polityki 3 (transport) w odniesieniu do infrastruktury dróg krajowych. Warunkowość podstawowa ma zapewnić skuteczną realizację celów polityki, realizowanych zgodnie z obowiązującą podstawą prawną oraz przyczynić się do efektywnego wykorzystania funduszy UE. Warunkiem podstawowym w zakresie transportu jest kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie poprzez zapewnienie multimodalnego „mapowania” istniejącej i planowanej infrastruktury do 2030 r., z wyłączeniem poziomu lokalnego. Przy uwzględnieniu powyższego zostały określone priorytety inwestycyjne, dzięki którym z jednej strony zostaną osiągnięte cele Programu, z drugiej z kolei spełniony zostanie warunek podstawy i skorelowane z nim kryteria, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie środków unijnych.
Wprowadzenie zaplanowanych działań pozwoli również na skuteczną walkę ze skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19 i pozwoli na długotrwały, zrównoważony wzrost gospodarczy również poprzez poprawę efektywność gospodarki.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W ramach Programu przewiduje się realizację następujących priorytetów inwestycyjnych:
- budowa brakujących elementów drogowej sieci TEN-T, w tym dobudowa dodatkowych pasów ruchu oraz jezdni na istniejących drogach klasy A lub S,
- budowa połączeń uzupełniających względem drogowej sieci TEN-T,
- budowa obwodnic w ciągach dróg krajowych,
- przebudowa wybranych odcinków dróg krajowych.

Cel główny Programu został określony jako budowa spójnej sieci dróg krajowych zapewniających efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Natomiast cele szczegółowe:
1. Zwiększenie spójności sieci dróg krajowych klasy A i S (uzupełnienie istniejących odcinków).
2. Wzmocnienie efektywności transportu drogowego (skrócenie średniego czasu przejazdu) oraz poprawa dostępności komunikacyjnej miast i regionów.
3. Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego (redukcja liczby wypadków i ich ofiar).

Wydatki Krajowego Funduszu Drogowego na zadania inwestycyjne wyniosą ok. 257,7 mld zł. Na wartość tę składają się wydatki na:
1. nowe zadania, które będą ukończone w ramach limitu dostępnego dla zadań realizowanych w okresie nowej perspektywy UE 2021-2027 ale także celem zapewnienia finansowania pomostowego dla zadań z kolejnej perspektywy w latach 2028-2034 (152,8 mld zł);
2. już realizowane zadania z PBDK 2014-2023 (przeniesienie limitu), czyli wydatki na zadania realizowane w ramach obecnej perspektywy UE 2014-2020 (101,9 mld zł);
3. rezerwa środków na zmiany w kwotach wydatków PBDK (np. wzrosty koniunktury cen lub konieczność uwzględnienia niezbędnych dodatkowych zakresów rzeczowych).

Dzięki wdrożeniu Programu powstaną nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych o długości ok. 2000 km i dokończona będzie budowa 28 obwodnic z perspektywy UE 2014-2020. Przewiduje się również skrócenie średniego czasu przejazdu, między miastami o liczbie ludności przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców, co najmniej o 15% (rok bazowy 2019).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 grudnia 2022 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany