W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID165","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba opracowania nowego programu drogowego wynika z konieczności wdrożenia całościowych działań ukierunkowanych na zapewnienie kompleksowego utrzymania infrastruktury drogowej, w tym utrzymania bieżącego i strukturalnego w wieloletniej perspektywie czasowej. Utrzymanie strukturalne obejmuje dostosowanie istniejącej sieci dróg krajowych do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś przez wzmocnienie nawierzchni, dostosowanie do obowiązujących warunków technicznych.\nUtrzymanie bieżące obejmuje wszelkie rutynowo wykonywane prace remontowe, naprawcze, konserwacyjne i porządkowe. Program obejmuje także wykonanie w charakterze pilotażu projektów tzw. nowych rozwiązań w zakresie utrzymania w odniesieniu do sieci drogowej.\nW ramach programowania nowej unijnej perspektywy finansowej, Komisja Europejska opublikowała pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności na okres perspektywy finansowej 2021-2027. Wśród nich jest m.in. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS+, FS i EFMiR, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby FAiM, FBWiIZG i Wiz COM(2018) 375.\nJeden z załączników do rozporządzenia (Załącznik IV) określa warunki podstawowe mające zastosowanie do Funduszu Spójności oraz EFRR, jakie państwo członkowskie musi spełnić w celu uzyskanie wsparcia UE. W przypadku celu 3 polityki spójności „Lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności i udoskonaleniu regionalnych połączeń teleinformatycznych”, wśród kryteriów warunku podstawowego „Kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie dot. celu szczegółowego 3.2 i 3.3” ujęte zostało kryterium: „Dostarcza informacji na temat środków budżetowych i finansowych odpowiadających planowanym inwestycjom, koniecznych do pokrycia kosztów eksploatacji i konserwacji istniejącej i planowanej infrastruktury”.\nProgram został przygotowany z uwagi na konieczność zapewnienia środków w odpowiedniej wysokości na finansowanie priorytetowych zadań z powyższego zakresu i wypełnia warunki określone przez Komisję Europejską w tym zakresie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Cel główny Programu obejmuje zapewnienie stabilnego finansowania dla utrzymania spójnej, nowoczesnej i bezpiecznej sieci dróg krajowych. Celami szczegółowymi są:\n- zwiększenie spójności sieci dróg krajowych dostosowanych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t,\n- utrzymanie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury,\n- intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko.\nDo monitorowania stopnia realizacji celów założonych w Programie zostaną wykorzystane następujące wskaźniki:\n- długość przebudowanych dróg krajowych w ramach Programu (km),\n- udział dróg krajowych dostosowanych do nacisku 11,5 t/oś (%),\n- udział długości sieci objętych obszarowymi umowami utrzymaniowymi (%).\nPośrednio dzięki realizacji Programu możliwe będzie utrzymanie dotychczasowych i tworzenie nowych miejsc pracy, w tym związanych z realizacją inwestycji i działań utrzymaniowych na sieci dróg krajowych.\nZakłada się osiągnięcie powyższych celów przez realizację zakresu komplementarnych działań na sieci dróg krajowych będących w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.\nUtrzymanie strukturalne zakłada kompleksowe przebudowy/rozbudowy DK obejmujące dostosowanie do nośności 11,5 t/oś lub obowiązujących warunków technicznych wraz z realizacją innych zabiegów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania odcinka drogi podlegającego przebudowie, w szczególności wykonania elementów BRD, czy środowiskowych. Konieczność dostosowania istniejącej sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś wynika z wyroku TSUE z dnia 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17 Komisja przeciwko Polsce (transport drogowy – wymóg posiadania przez przedsiębiorstwa transportowe specjalnych zezwoleń na korzystanie z niektórych dróg publicznych). Konsekwencją tego wyroku jest dopuszczenie ciężkiego ruchu ciężarowego o nacisku do 11,5 tony na oś na wszystkich drogach publicznych.\nZdecydowana większość dróg krajowych klasy niższej niż autostrady i drogi ekspresowe nie jest dostosowana technicznie do przenoszenia takich obciążeń i wymaga pilnego działania w zakresie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni, aby zapobiec szybkiej i postępującej degradacji sieci.\nUtrzymanie bieżące w ramach Programu obejmuje wszelkie rutynowo wykonywane prace remontowe, naprawcze, konserwacyjne i porządkowe, których celem jest zapobieganie degradacji nawierzchni, elementów drogi, obiektów inżynierskich i wyposażenia pasa drogowego, a także zabiegi mające na celu zachowanie estetyki i bezpieczeństwa ruchu w okresie całego roku. Utrzymanie bieżące dotyczy każdorazowo całej aktualnej sieci dróg krajowych będących w zarządzie GDDKiA, w tym autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych w klasie G i GP (główne i główne ruchu przyspieszonego). W ramach Programu będą realizowane niezbędne remonty odcinków dróg krajowych, mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych drogi, w celu zapobiegania jej degradacji, w tym remonty całościowe (pełne) i częściowe, których celem jest przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych odpowiednio wszystkich lub wybranych elementów drogi.\nDodatkowo, w związku z rozwojem nowych technologii oraz potrzebą optymalizacji dotychczasowych działań, w tym w szczególności pod kątem minimalizowania negatywnego wpływu infrastruktury drogowej na środowisko, w ramach Programu planuje się wykonanie projektów obejmujących pilotażowe wdrożenie nowych rozwiązań z obszaru utrzymania dróg, w tym w szczególności zastosowania nasadzeń jako zielonego filtra antysmogowego oraz do zapobiegania suszy, a także wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Istotne znaczenie mają także projekty z zakresu zapewnienia odpowiedniej gospodarki opadowo-wodnej w odniesieniu do sieci dróg krajowych oraz gospodarki obiegu zamkniętego (przez wykorzystywanie tzw. destruktu asfaltowego).\nOpracowany jak powyżej zakres rzeczowy i finansowy Programu jest odpowiedzią na najważniejsze potrzeby sieci dróg krajowych, w tym:\n- pilnego wzmocnienia nawierzchni dróg krajowych do nośności 11,5 t/oś i odpowiednich paramentów technicznych zgodnie z aktualnymi wymaganiami przez kompleksowe przebudowy i rozbudowy,\n- zapewnienia ciągłości działań o charakterze bieżącym w celu zapobiegania degradacji infrastruktury przez utrzymanie bieżące,\n- poprawy i utrzymania na oczekiwanym poziomie stanu technicznego nawierzchni tam, gdzie nie jest konieczna przebudowa przez zapewnienie remontów,\n- zmniejszenia i zminimalizowania negatywnego wpływu funkcjonowania infrastruktury drogowej na otoczenie.\nKonieczna jest systematyczna poprawa stanu technicznego polskiej sieci dróg krajowych w celu wyeliminowania jej podstawowych ograniczeń, do których zalicza się m.in. jej niepełne dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś i zły stan techniczny nawierzchni. Realizacja niniejszego Programu ma umożliwić bezpieczny ruch wszystkich pojazdów na drogach krajowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 października 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID165
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba opracowania nowego programu drogowego wynika z konieczności wdrożenia całościowych działań ukierunkowanych na zapewnienie kompleksowego utrzymania infrastruktury drogowej, w tym utrzymania bieżącego i strukturalnego w wieloletniej perspektywie czasowej. Utrzymanie strukturalne obejmuje dostosowanie istniejącej sieci dróg krajowych do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś przez wzmocnienie nawierzchni, dostosowanie do obowiązujących warunków technicznych.
Utrzymanie bieżące obejmuje wszelkie rutynowo wykonywane prace remontowe, naprawcze, konserwacyjne i porządkowe. Program obejmuje także wykonanie w charakterze pilotażu projektów tzw. nowych rozwiązań w zakresie utrzymania w odniesieniu do sieci drogowej.
W ramach programowania nowej unijnej perspektywy finansowej, Komisja Europejska opublikowała pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności na okres perspektywy finansowej 2021-2027. Wśród nich jest m.in. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS+, FS i EFMiR, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby FAiM, FBWiIZG i Wiz COM(2018) 375.
Jeden z załączników do rozporządzenia (Załącznik IV) określa warunki podstawowe mające zastosowanie do Funduszu Spójności oraz EFRR, jakie państwo członkowskie musi spełnić w celu uzyskanie wsparcia UE. W przypadku celu 3 polityki spójności „Lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności i udoskonaleniu regionalnych połączeń teleinformatycznych”, wśród kryteriów warunku podstawowego „Kompleksowe planowanie transportu na odpowiednim poziomie dot. celu szczegółowego 3.2 i 3.3” ujęte zostało kryterium: „Dostarcza informacji na temat środków budżetowych i finansowych odpowiadających planowanym inwestycjom, koniecznych do pokrycia kosztów eksploatacji i konserwacji istniejącej i planowanej infrastruktury”.
Program został przygotowany z uwagi na konieczność zapewnienia środków w odpowiedniej wysokości na finansowanie priorytetowych zadań z powyższego zakresu i wypełnia warunki określone przez Komisję Europejską w tym zakresie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Cel główny Programu obejmuje zapewnienie stabilnego finansowania dla utrzymania spójnej, nowoczesnej i bezpiecznej sieci dróg krajowych. Celami szczegółowymi są:
- zwiększenie spójności sieci dróg krajowych dostosowanych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t,
- utrzymanie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury,
- intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko.
Do monitorowania stopnia realizacji celów założonych w Programie zostaną wykorzystane następujące wskaźniki:
- długość przebudowanych dróg krajowych w ramach Programu (km),
- udział dróg krajowych dostosowanych do nacisku 11,5 t/oś (%),
- udział długości sieci objętych obszarowymi umowami utrzymaniowymi (%).
Pośrednio dzięki realizacji Programu możliwe będzie utrzymanie dotychczasowych i tworzenie nowych miejsc pracy, w tym związanych z realizacją inwestycji i działań utrzymaniowych na sieci dróg krajowych.
Zakłada się osiągnięcie powyższych celów przez realizację zakresu komplementarnych działań na sieci dróg krajowych będących w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Utrzymanie strukturalne zakłada kompleksowe przebudowy/rozbudowy DK obejmujące dostosowanie do nośności 11,5 t/oś lub obowiązujących warunków technicznych wraz z realizacją innych zabiegów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania odcinka drogi podlegającego przebudowie, w szczególności wykonania elementów BRD, czy środowiskowych. Konieczność dostosowania istniejącej sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś wynika z wyroku TSUE z dnia 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17 Komisja przeciwko Polsce (transport drogowy – wymóg posiadania przez przedsiębiorstwa transportowe specjalnych zezwoleń na korzystanie z niektórych dróg publicznych). Konsekwencją tego wyroku jest dopuszczenie ciężkiego ruchu ciężarowego o nacisku do 11,5 tony na oś na wszystkich drogach publicznych.
Zdecydowana większość dróg krajowych klasy niższej niż autostrady i drogi ekspresowe nie jest dostosowana technicznie do przenoszenia takich obciążeń i wymaga pilnego działania w zakresie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni, aby zapobiec szybkiej i postępującej degradacji sieci.
Utrzymanie bieżące w ramach Programu obejmuje wszelkie rutynowo wykonywane prace remontowe, naprawcze, konserwacyjne i porządkowe, których celem jest zapobieganie degradacji nawierzchni, elementów drogi, obiektów inżynierskich i wyposażenia pasa drogowego, a także zabiegi mające na celu zachowanie estetyki i bezpieczeństwa ruchu w okresie całego roku. Utrzymanie bieżące dotyczy każdorazowo całej aktualnej sieci dróg krajowych będących w zarządzie GDDKiA, w tym autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych w klasie G i GP (główne i główne ruchu przyspieszonego). W ramach Programu będą realizowane niezbędne remonty odcinków dróg krajowych, mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych drogi, w celu zapobiegania jej degradacji, w tym remonty całościowe (pełne) i częściowe, których celem jest przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych odpowiednio wszystkich lub wybranych elementów drogi.
Dodatkowo, w związku z rozwojem nowych technologii oraz potrzebą optymalizacji dotychczasowych działań, w tym w szczególności pod kątem minimalizowania negatywnego wpływu infrastruktury drogowej na środowisko, w ramach Programu planuje się wykonanie projektów obejmujących pilotażowe wdrożenie nowych rozwiązań z obszaru utrzymania dróg, w tym w szczególności zastosowania nasadzeń jako zielonego filtra antysmogowego oraz do zapobiegania suszy, a także wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Istotne znaczenie mają także projekty z zakresu zapewnienia odpowiedniej gospodarki opadowo-wodnej w odniesieniu do sieci dróg krajowych oraz gospodarki obiegu zamkniętego (przez wykorzystywanie tzw. destruktu asfaltowego).
Opracowany jak powyżej zakres rzeczowy i finansowy Programu jest odpowiedzią na najważniejsze potrzeby sieci dróg krajowych, w tym:
- pilnego wzmocnienia nawierzchni dróg krajowych do nośności 11,5 t/oś i odpowiednich paramentów technicznych zgodnie z aktualnymi wymaganiami przez kompleksowe przebudowy i rozbudowy,
- zapewnienia ciągłości działań o charakterze bieżącym w celu zapobiegania degradacji infrastruktury przez utrzymanie bieżące,
- poprawy i utrzymania na oczekiwanym poziomie stanu technicznego nawierzchni tam, gdzie nie jest konieczna przebudowa przez zapewnienie remontów,
- zmniejszenia i zminimalizowania negatywnego wpływu funkcjonowania infrastruktury drogowej na otoczenie.
Konieczna jest systematyczna poprawa stanu technicznego polskiej sieci dróg krajowych w celu wyeliminowania jej podstawowych ograniczeń, do których zalicza się m.in. jej niepełne dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś i zły stan techniczny nawierzchni. Realizacja niniejszego Programu ma umożliwić bezpieczny ruch wszystkich pojazdów na drogach krajowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 października 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany