W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID229","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)” ma na celu dostosowanie terminów realizacji i wysokości środków przeznaczonych na realizację ww. Programu do treści umowy i obecnego oszacowania stanu zobowiązań rzeczowych i pieniężnych, z uwzględnieniem dotychczasowych rozliczeń rocznych jego wykonania. Konieczność wprowadzenia zmian w Programie związana jest z wpływem pandemii wirusa SARS-CoV-2 (COVID-19) na terminową realizację umowy w następujących obszarach: - realizacja dostaw części pakietu logistycznego planowanego do realizacji w 2020 r.; - realizacja szkoleń personelu latającego spowodowanego zamknięciem ośrodka szkoleniowego w Wielkiej Brytanii; - realizacja szkoleń personelu pokładowego i specjalistycznego na samolotach z docelową konfiguracją pokładu i wyposażenia z uwagi na opóźnienie w dostawie samolotów BBJ2 w 2021 r. [1] Wydłużenie Programu wynika z informacji przekazanej przez wykonawcę zamówienia o dostępności najwcześniej w 2022 r. zamówionych przez resort Obrony Narodowej elementów części pakietu logistycznego (części zamiennych dedykowanych do systemów wyposażenia specjalnego samolotów) [2] . Pozyskanie ww. części zamiennych jest kluczowe do zabezpieczenia prawidłowej eksploatacji samolotów po upływie okresu gwarancji. Wydłużenie Programu wynika również z informacji przekazanej przez wykonawcę zamówienia o zagrożonym terminie (do końca 2021 r.) modyfikacji samolotu „Używanego”. Strony umowy zakładały zakończenie modyfikacji samolotu „Używanego” do 15.12.2021 r. co pozwalałoby na zakończenie Programu w 2021 r. Opóźnienia w dostawie samolotów „Nowych” spowodowane pandemią wirusa SARS-CoV-2 (COVID-19) spowodowały przesunięcie terminu przebazowania samolotu „Używanego” celem przeprowadzenia ww. prac modyfikacyjnych. Na możliwe opóźnienia modyfikacji samolotu w 2021 r. mogą dodatkowo wpłynąć następujące okoliczności: - wystąpienie problemów technicznych przy instalacji zmodyfikowanych elementów wyposażenia wnętrza samolotu; - rozpoczęcie przerwy świątecznej od 15.12.2021 r. w Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, ang. European Aviation Safety Agency) odpowiedzialnej za procesy certyfikacyjne statków powietrznych; - brak możliwości przewidzenia skutków pandemii wirusa SARS CoV-2 (COVID-19). Jednocześnie wydłużenie obowiązywania Programu nie będzie skutkowało koniecznością wydłużenia finansowania Programu w zakresie 2022 r. Finansowanie niewykonanego w 2021 r. przez Wykonawcę zakresu rzeczowego umowy w związku z sytuacją epidemiczną COVID-19, realizowane będzie w ramach tzw. „wydatków niewygasających”. W związku z tym, w ocenie projektodawcy, celem zapewnienia prawidłowej realizacji Programu, konieczna jest zmiana treści uchwały i załącznika do uchwały uwzględniająca ww. czynniki. [1] Zmiany wprowadzone aneksem nr 7 do umowy na dostawę samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). [2] rekonfiguracja ukompletowania pakietu logistycznego wynika ze zgłoszonych w sierpniu 2021 r. przez użytkownika potrzeb w zakresie zabezpieczenia funkcjonowania systemów wyposażenia specjalnego samolotów po okresie obowiązywania gwarancji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej poprzez zapewnienie największej dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie, na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów), a także biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia załóg lotniczych przy jednoczesnej realizacji zadań na rzecz dysponentów oraz uwzględniając czynniki eksploatacyjne ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych) zasadnym jest skorygowanie treści uchwały w zakresie: - okresu obowiązywania Programu, poprzez wprowadzenie w miejsce okresu „2016-2021” okres „2016-2022”; - zaktualizowania i urealnienia wysokości kwot przewidzianych do zapłaty w poszczególnych latach realizacji Programu, bez zwiększenia jego ogólnej wartości.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID229
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)” ma na celu dostosowanie terminów realizacji i wysokości środków przeznaczonych na realizację ww. Programu do treści umowy i obecnego oszacowania stanu zobowiązań rzeczowych i pieniężnych, z uwzględnieniem dotychczasowych rozliczeń rocznych jego wykonania. Konieczność wprowadzenia zmian w Programie związana jest z wpływem pandemii wirusa SARS-CoV-2 (COVID-19) na terminową realizację umowy w następujących obszarach: - realizacja dostaw części pakietu logistycznego planowanego do realizacji w 2020 r.; - realizacja szkoleń personelu latającego spowodowanego zamknięciem ośrodka szkoleniowego w Wielkiej Brytanii; - realizacja szkoleń personelu pokładowego i specjalistycznego na samolotach z docelową konfiguracją pokładu i wyposażenia z uwagi na opóźnienie w dostawie samolotów BBJ2 w 2021 r. [1] Wydłużenie Programu wynika z informacji przekazanej przez wykonawcę zamówienia o dostępności najwcześniej w 2022 r. zamówionych przez resort Obrony Narodowej elementów części pakietu logistycznego (części zamiennych dedykowanych do systemów wyposażenia specjalnego samolotów) [2] . Pozyskanie ww. części zamiennych jest kluczowe do zabezpieczenia prawidłowej eksploatacji samolotów po upływie okresu gwarancji. Wydłużenie Programu wynika również z informacji przekazanej przez wykonawcę zamówienia o zagrożonym terminie (do końca 2021 r.) modyfikacji samolotu „Używanego”. Strony umowy zakładały zakończenie modyfikacji samolotu „Używanego” do 15.12.2021 r. co pozwalałoby na zakończenie Programu w 2021 r. Opóźnienia w dostawie samolotów „Nowych” spowodowane pandemią wirusa SARS-CoV-2 (COVID-19) spowodowały przesunięcie terminu przebazowania samolotu „Używanego” celem przeprowadzenia ww. prac modyfikacyjnych. Na możliwe opóźnienia modyfikacji samolotu w 2021 r. mogą dodatkowo wpłynąć następujące okoliczności: - wystąpienie problemów technicznych przy instalacji zmodyfikowanych elementów wyposażenia wnętrza samolotu; - rozpoczęcie przerwy świątecznej od 15.12.2021 r. w Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, ang. European Aviation Safety Agency) odpowiedzialnej za procesy certyfikacyjne statków powietrznych; - brak możliwości przewidzenia skutków pandemii wirusa SARS CoV-2 (COVID-19). Jednocześnie wydłużenie obowiązywania Programu nie będzie skutkowało koniecznością wydłużenia finansowania Programu w zakresie 2022 r. Finansowanie niewykonanego w 2021 r. przez Wykonawcę zakresu rzeczowego umowy w związku z sytuacją epidemiczną COVID-19, realizowane będzie w ramach tzw. „wydatków niewygasających”. W związku z tym, w ocenie projektodawcy, celem zapewnienia prawidłowej realizacji Programu, konieczna jest zmiana treści uchwały i załącznika do uchwały uwzględniająca ww. czynniki. [1] Zmiany wprowadzone aneksem nr 7 do umowy na dostawę samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). [2] rekonfiguracja ukompletowania pakietu logistycznego wynika ze zgłoszonych w sierpniu 2021 r. przez użytkownika potrzeb w zakresie zabezpieczenia funkcjonowania systemów wyposażenia specjalnego samolotów po okresie obowiązywania gwarancji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej poprzez zapewnienie największej dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie, na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów), a także biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia załóg lotniczych przy jednoczesnej realizacji zadań na rzecz dysponentów oraz uwzględniając czynniki eksploatacyjne ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych) zasadnym jest skorygowanie treści uchwały w zakresie: - okresu obowiązywania Programu, poprzez wprowadzenie w miejsce okresu „2016-2021” okres „2016-2022”; - zaktualizowania i urealnienia wysokości kwot przewidzianych do zapłaty w poszczególnych latach realizacji Programu, bez zwiększenia jego ogólnej wartości.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: