W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID172","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Analiza efektów oraz procesu realizacji w 2020 r. Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, zwanego dalej „Programem”, skłaniają do kontynuowania działań w zakresie cyfryzacji szkół w kolejnych latach realizacji Programu w oparciu o dotychczasowe regulacje zawarte w załączniku do uchwały nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” z uwzględnieniem zmian mających na celu doprecyzowanie i wyjaśnienie regulacji zawartych w uchwale z uwzględnieniem uwag i zapytań zgłaszanych przez szkoły, organy prowadzące szkoły i wojewodów w toku realizacji Programu, a także z uwzględnieniem utrzymującej się sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z pandemią COVID-19, w której nauczanie i uczenie się nadal jest realizowane w ramach kształcenia na odległość.\nBiorąc powyższe pod uwagę, konieczne jest dostosowanie i uzupełnienie postanowień Programu stanowiącego załącznik do uchwały nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Treść Programu zostanie dostosowana i uzupełniona w zakresie:\n1) wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu i pomocy dydaktycznych, na zakup których organy prowadzące szkoły będą mogły uzyskać wsparcie finansowe w ramach Programu, w postaci zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;\n2) doprecyzowania zakresu podmiotowego Programu, w taki sposób, aby wsparcie finansowe udzielono jak największej liczbie szkół uprawnionych do jego otrzymania bez jego dublowania w kolejnych latach realizacji Programu;\n3) doprecyzowania regulacji dotyczących udzielenia wsparcia finansowego szkołom, w których kształcą się uczniowie niepełnosprawni, tak aby do takich szkół trafiał sprzęt adekwatny do ich potrzeb, z uwzględnieniem preferencji dla tych szkół, w których liczba uczniów niepełnosprawnych jest wyróżniająca się na tle innych szkół zapewniających kształcenie dla uczniów niepełnosprawnych w danym regionie;\n4) doprecyzowania regulacji wskazujących, jakie programy realizowane ze środków publicznych, w tym środków pochodzących ze środków Unii Europejskiej, dają szkołom preferencje w ubieganiu się o uzyskanie wsparcia finansowego w ramach Programu;\n5) dookreślenia wymagań jakościowych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w zakresie wyłączenia warunku posiadania certyfikatu ISO 9001 w stosunku do sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii będących wyrobami medycznymi, dla których spełniona została norma PN-EN ISO 13485;\n6) dookreślenia wymagań prawnych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii przeznaczonych do zakupu przez szkoły w ramach środków finansowych pochodzących z Programu;\n7) doprecyzowania warunków, jakie muszą spełnić szkoły, żeby móc skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach Programu na zakup sprzętu do realizacji kształcenia z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość;\n8) doprecyzowania kwestii związanej z zakupem w ramach Programu, sprzętu specjalistycznego którego wartość powoduje, że taki zakup może zostać uznany za dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38);\n9) wydłużenia w 2021 r. terminów składania wniosków o udział w Programie przez szkoły oraz wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez organy prowadzące szkoły;\n10) wydłużenia terminów na rozpatrywanie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji tych wniosków do objęcia wsparcia finansowym w ramach Programu;\n11) wydłużenia terminów przekazywania sprawozdań z realizacji zadań wynikających z Programu przez poszczególne podmioty biorące udział w Programie;\n12) uwzględnienia zmian porządkujących wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1334 oraz z 2021 r. poz. 4) oraz przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 897).\nPomimo wprowadzanych zmian nie ulegnie zmianie planowana łączna kwota przewidziana na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii z budżetu państwa w latach 2020-2024 wynosząca 290 000 000 zł.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 sierpnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID172
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Analiza efektów oraz procesu realizacji w 2020 r. Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, zwanego dalej „Programem”, skłaniają do kontynuowania działań w zakresie cyfryzacji szkół w kolejnych latach realizacji Programu w oparciu o dotychczasowe regulacje zawarte w załączniku do uchwały nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” z uwzględnieniem zmian mających na celu doprecyzowanie i wyjaśnienie regulacji zawartych w uchwale z uwzględnieniem uwag i zapytań zgłaszanych przez szkoły, organy prowadzące szkoły i wojewodów w toku realizacji Programu, a także z uwzględnieniem utrzymującej się sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z pandemią COVID-19, w której nauczanie i uczenie się nadal jest realizowane w ramach kształcenia na odległość.
Biorąc powyższe pod uwagę, konieczne jest dostosowanie i uzupełnienie postanowień Programu stanowiącego załącznik do uchwały nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Treść Programu zostanie dostosowana i uzupełniona w zakresie:
1) wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu i pomocy dydaktycznych, na zakup których organy prowadzące szkoły będą mogły uzyskać wsparcie finansowe w ramach Programu, w postaci zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
2) doprecyzowania zakresu podmiotowego Programu, w taki sposób, aby wsparcie finansowe udzielono jak największej liczbie szkół uprawnionych do jego otrzymania bez jego dublowania w kolejnych latach realizacji Programu;
3) doprecyzowania regulacji dotyczących udzielenia wsparcia finansowego szkołom, w których kształcą się uczniowie niepełnosprawni, tak aby do takich szkół trafiał sprzęt adekwatny do ich potrzeb, z uwzględnieniem preferencji dla tych szkół, w których liczba uczniów niepełnosprawnych jest wyróżniająca się na tle innych szkół zapewniających kształcenie dla uczniów niepełnosprawnych w danym regionie;
4) doprecyzowania regulacji wskazujących, jakie programy realizowane ze środków publicznych, w tym środków pochodzących ze środków Unii Europejskiej, dają szkołom preferencje w ubieganiu się o uzyskanie wsparcia finansowego w ramach Programu;
5) dookreślenia wymagań jakościowych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w zakresie wyłączenia warunku posiadania certyfikatu ISO 9001 w stosunku do sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii będących wyrobami medycznymi, dla których spełniona została norma PN-EN ISO 13485;
6) dookreślenia wymagań prawnych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii przeznaczonych do zakupu przez szkoły w ramach środków finansowych pochodzących z Programu;
7) doprecyzowania warunków, jakie muszą spełnić szkoły, żeby móc skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach Programu na zakup sprzętu do realizacji kształcenia z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość;
8) doprecyzowania kwestii związanej z zakupem w ramach Programu, sprzętu specjalistycznego którego wartość powoduje, że taki zakup może zostać uznany za dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38);
9) wydłużenia w 2021 r. terminów składania wniosków o udział w Programie przez szkoły oraz wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez organy prowadzące szkoły;
10) wydłużenia terminów na rozpatrywanie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji tych wniosków do objęcia wsparcia finansowym w ramach Programu;
11) wydłużenia terminów przekazywania sprawozdań z realizacji zadań wynikających z Programu przez poszczególne podmioty biorące udział w Programie;
12) uwzględnienia zmian porządkujących wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1334 oraz z 2021 r. poz. 4) oraz przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 897).
Pomimo wprowadzanych zmian nie ulegnie zmianie planowana łączna kwota przewidziana na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii z budżetu państwa w latach 2020-2024 wynosząca 290 000 000 zł.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 sierpnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany