W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID138","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568, z późn. zm.) znalazły się instrumenty wsparcia, skierowane do szeroko rozumianej turystyki. W związku ze znacznym wzrostem zachorowań na COVID-19, turystyka, pomimo otrzymanego wsparcia, w dalszym ciągu ponosi negatywne skutki pandemii będące efektem w szczególności całkowitego wstrzymania ruchu turystycznego.\nWobec powyższego istnieje potrzeba wprowadzenia dalszych, szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym powyższej sytuacji. W związku z dynamiczną sytuacją epidemiczną i wprowadzeniem kolejnych obostrzeń, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się COVID-19, ponownie ograniczone zostało znacznie funkcjonowanie turystyki. Obostrzeniami została objęta zwłaszcza branża turystyczna, której działalność może sprzyjać rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19 w wyniku zwiększonej mobilności społeczeństwa i liczby kontaktów społecznych w okresie świątecznym, noworocznym i ferii zimowych. W okresie wysokiego dla terenów górskich zimowego sezonu turystycznego całkowicie została zamknięta działalność turystycznej bazy noclegowej oraz infrastruktury turystycznej, w tym działalność stoków narciarskich. Skumulowaniu uległ okres ferii zimowych do dwóch tygodni w jednym czasie we wszystkich województwach, co także niekorzystnie odbije się na finansach firm turystycznych. Dochody z turystyki zimowej są podstawą budżetów gmin położonych na obszarach górskich, stanowiąc o ich inwestycjach infrastrukturalnych koniecznych do rozwoju usług turystycznych.\nZnaczne ograniczenie funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych może przełożyć się na istotny spadek przychodów i utratę płynności finansowej, a w konsekwencji zagrozić dalszemu ich funkcjonowaniu. Środki zapobiegawcze podejmowane w celu zahamowania rozprzestrzeniania się COVID-19, w tym znaczne ograniczenia ruchu turystycznego powodują dodatkowy spadek obrotów firm i związane z tym konsekwencje, w tym problemy z płynnością finansową oraz wywiązywaniem się ze zobowiązań publicznoprawnych. Taka sytuacja będzie skutkowała spadkiem dochodów budżetów gmin położonych na obszarach górskich i ograniczeniem ich możliwości inwestycyjnych.\nCelem projektu jest udzielenie wsparcia jednostkom samorządu terytorialnego, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji w związku z nowymi obostrzeniami nakładanymi z powodu z COVID-19. Wprowadzenie dalszych, szczególnych rozwiązań ma na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym i społecznym na terenach górskich.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Uchwała określa jednostki samorządu terytorialnego, objęte wsparciem oraz planowaną wysokość wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych w turystyce na terenie tych gmin. Całkowita kwota wsparcia wynosi 1 000 000 tys. zł.\nWsparciem mają zostać objęte gminy, które spełniają jedno z poniższych kryteriów:\na) w całości leżą w obrębie następujących makroregionów:\nSudety Wschodnie, Sudety Zachodnie, Sudety Środkowe, Beskidy Zachodnie, Obniżenie\nOrawsko-Podhalańskie, Łańcuch Tatrzański, Beskidy Środkowe, Beskidy Lesiste,\nb przecinają się z granicą makroregionów , o których mowa w punkcie a) i jednocześnie w ich obrębie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,\nc) leżą w obrębie mezoregionów: Masyw Ślęży i Góry Świętokrzyskie, w obrębie których znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,\nd) przecinają się z granicą makroregionów, o których mowa w punkcie a) ale w ich obrębie nie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,\ne) przynajmniej część znajduje się w odległości do 10 km od granicy makroregionów, o których mowa w punkcie a) i jednocześnie w ich obrębie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,\nf) nie znajdują się w obrębie makroregionów, o których mowa w punkcie a), ale w całości lub prawie w całości są otoczone przez gminy górskie, wyodrębnione na podstawie powyższych kryteriów, czyli gminy miejskie: Świdnica i Dzierżoniów oraz gmina wiejska Besko.\nwskazanych w Wykazie gmin, stanowiącym załącznik nr 7 do uchwały\nPlanowane jest wsparcie:\n1) wynoszące 40% wysokości wydatków poniesionych na realizację inwestycji przez te gminy, średniorocznie w latach 2016-2020, jednak nie więcej niż 8 mln zł,\n2) wynoszące 80% utraconych dochodów z tytułu wprowadzenia, za wybrane lub wszystkie miesiące pierwszego kwartału 2021 r., na podstawie art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842, z późn. zm.) zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków, i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie: a) usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211), b) usług ujętych w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 49.39.Z – działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów narciarskich pod warunkiem, że nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji.\nPlanowane wsparcie może być przeznaczone na finasowanie lub dofinansowanie ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, a także infrastruktury komunalnej bezpośrednio lub pośrednio związanej z usługami turystycznymi, w szczególności budowy, rozbudowy, przebudowy lub modernizacji:\n1) szlaków turystycznych pieszych, rowerowych, konnych, wodnych, narciarskich i turystyki zimowej, a także ich oznakowanie,\n2) placów, deptaków, promenad, parków, punktów widokowych, \n3) parkingów, wypożyczalni sprzętu rekreacyjnego,\n4) skansenów, muzeów, obiektów kultury regionalnej i innych atrakcji turystycznych,\n5) infrastruktury komunalnej, koniecznej do rozwoju usług turystycznych, np. dróg, chodników, oczyszczalni ścieków itp.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 stycznia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID138
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568, z późn. zm.) znalazły się instrumenty wsparcia, skierowane do szeroko rozumianej turystyki. W związku ze znacznym wzrostem zachorowań na COVID-19, turystyka, pomimo otrzymanego wsparcia, w dalszym ciągu ponosi negatywne skutki pandemii będące efektem w szczególności całkowitego wstrzymania ruchu turystycznego.
Wobec powyższego istnieje potrzeba wprowadzenia dalszych, szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym powyższej sytuacji. W związku z dynamiczną sytuacją epidemiczną i wprowadzeniem kolejnych obostrzeń, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się COVID-19, ponownie ograniczone zostało znacznie funkcjonowanie turystyki. Obostrzeniami została objęta zwłaszcza branża turystyczna, której działalność może sprzyjać rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19 w wyniku zwiększonej mobilności społeczeństwa i liczby kontaktów społecznych w okresie świątecznym, noworocznym i ferii zimowych. W okresie wysokiego dla terenów górskich zimowego sezonu turystycznego całkowicie została zamknięta działalność turystycznej bazy noclegowej oraz infrastruktury turystycznej, w tym działalność stoków narciarskich. Skumulowaniu uległ okres ferii zimowych do dwóch tygodni w jednym czasie we wszystkich województwach, co także niekorzystnie odbije się na finansach firm turystycznych. Dochody z turystyki zimowej są podstawą budżetów gmin położonych na obszarach górskich, stanowiąc o ich inwestycjach infrastrukturalnych koniecznych do rozwoju usług turystycznych.
Znaczne ograniczenie funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych może przełożyć się na istotny spadek przychodów i utratę płynności finansowej, a w konsekwencji zagrozić dalszemu ich funkcjonowaniu. Środki zapobiegawcze podejmowane w celu zahamowania rozprzestrzeniania się COVID-19, w tym znaczne ograniczenia ruchu turystycznego powodują dodatkowy spadek obrotów firm i związane z tym konsekwencje, w tym problemy z płynnością finansową oraz wywiązywaniem się ze zobowiązań publicznoprawnych. Taka sytuacja będzie skutkowała spadkiem dochodów budżetów gmin położonych na obszarach górskich i ograniczeniem ich możliwości inwestycyjnych.
Celem projektu jest udzielenie wsparcia jednostkom samorządu terytorialnego, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji w związku z nowymi obostrzeniami nakładanymi z powodu z COVID-19. Wprowadzenie dalszych, szczególnych rozwiązań ma na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym i społecznym na terenach górskich.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Uchwała określa jednostki samorządu terytorialnego, objęte wsparciem oraz planowaną wysokość wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych w turystyce na terenie tych gmin. Całkowita kwota wsparcia wynosi 1 000 000 tys. zł.
Wsparciem mają zostać objęte gminy, które spełniają jedno z poniższych kryteriów:
a) w całości leżą w obrębie następujących makroregionów:
Sudety Wschodnie, Sudety Zachodnie, Sudety Środkowe, Beskidy Zachodnie, Obniżenie
Orawsko-Podhalańskie, Łańcuch Tatrzański, Beskidy Środkowe, Beskidy Lesiste,
b przecinają się z granicą makroregionów , o których mowa w punkcie a) i jednocześnie w ich obrębie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,
c) leżą w obrębie mezoregionów: Masyw Ślęży i Góry Świętokrzyskie, w obrębie których znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,
d) przecinają się z granicą makroregionów, o których mowa w punkcie a) ale w ich obrębie nie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,
e) przynajmniej część znajduje się w odległości do 10 km od granicy makroregionów, o których mowa w punkcie a) i jednocześnie w ich obrębie znajdują się obszary o wysokości co najmniej 500 m n.p.m.,
f) nie znajdują się w obrębie makroregionów, o których mowa w punkcie a), ale w całości lub prawie w całości są otoczone przez gminy górskie, wyodrębnione na podstawie powyższych kryteriów, czyli gminy miejskie: Świdnica i Dzierżoniów oraz gmina wiejska Besko.
wskazanych w Wykazie gmin, stanowiącym załącznik nr 7 do uchwały
Planowane jest wsparcie:
1) wynoszące 40% wysokości wydatków poniesionych na realizację inwestycji przez te gminy, średniorocznie w latach 2016-2020, jednak nie więcej niż 8 mln zł,
2) wynoszące 80% utraconych dochodów z tytułu wprowadzenia, za wybrane lub wszystkie miesiące pierwszego kwartału 2021 r., na podstawie art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842, z późn. zm.) zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków, i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie: a) usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211), b) usług ujętych w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 49.39.Z – działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów narciarskich pod warunkiem, że nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji.
Planowane wsparcie może być przeznaczone na finasowanie lub dofinansowanie ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, a także infrastruktury komunalnej bezpośrednio lub pośrednio związanej z usługami turystycznymi, w szczególności budowy, rozbudowy, przebudowy lub modernizacji:
1) szlaków turystycznych pieszych, rowerowych, konnych, wodnych, narciarskich i turystyki zimowej, a także ich oznakowanie,
2) placów, deptaków, promenad, parków, punktów widokowych,
3) parkingów, wypożyczalni sprzętu rekreacyjnego,
4) skansenów, muzeów, obiektów kultury regionalnej i innych atrakcji turystycznych,
5) infrastruktury komunalnej, koniecznej do rozwoju usług turystycznych, np. dróg, chodników, oczyszczalni ścieków itp.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 12 stycznia 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany