W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC79","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1) konieczność wprowadzenia do polskiego porządku prawnego postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz. Urz. UE L 150 z 14.06.2018, str. 1) oraz adaptacji systemu kontroli w rolnictwie ekologicznym do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego\ni Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1);\n2) potrzeba realizacji celów strategii Europejski Zielony Ład w zakresie rozwoju sektora rolnictwa ekologicznego.\nSystem produkcji ekologicznej ustanowiony prawem Unii Europejskiej wymaga od państw członkowskich przyjęcia szczegółowych rozwiązań w zakresie ustanowienia nadzoru nad produkcją i certyfikacją. W tym celu wymaganym jest wskazanie właściwych organów w państwach członkowskich oraz określenie ich kompetencji.\nSystem kontroli i certyfikacji produkcji ekologicznej w Polsce, oparty na obowiązującej ustawie z 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. 2020 r. poz. 1324), wymaga modyfikacji wynikających z szeregu uregulowań prawa Unii Europejskiej, w szczególności zakazu delegowania jednostkom certyfikującym obowiązku przyjmowania zgłoszeń przystąpienia do systemu rolnictwa ekologicznego od nowych podmiotów, wymogu ustanowienia systemu kontroli produkcji ekologicznego materiału heterogenicznego roślin, ustanowienia jednolitej bazy producentów ekologicznej.\nPonadto postanowienia „Europejskiego Zielonego Ładu” oraz Planu działania na rzecz rozwoju produkcji ekologicznej [COM(2021) 141 final] w zakresie rozwoju rolnictwa ekologicznego wymagają uruchomienia odpowiednich działań wspierających ten sektor na poziomie krajowym.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rekomendowane rozwiązania:\n1) określenie kompetencji organów w systemie kontroli i nadzoru nad produkcją ekologiczną, w świetle ww. nowych przepisów unijnych;\n2) wprowadzenie podstawy prawnej dla mechanizmu dotowania stosowania ekologicznego materiału rozmnożeniowego roślin;\n3) wprowadzenie ułatwień w wykorzystywaniu nawozów dopuszczonych do produkcji ekologicznych w innych krajach Unii Europejskiej oraz Republice Turcji.\nProponowane zmiany dotyczą zasad funkcjonowania szeregu podmiotów działających w systemie rolnictwa ekologicznego, w tym: jednostek certyfikujących, IJHARS, GIORIN i COBORU, a także zawierają wymagania stawiane przez ten system, które muszą podlegać weryfikacji i nadzorowi tak, aby stwarzać wszystkim podmiotom uczciwe warunki konkurencji rynkowej oraz chronić konsumentów przed niewiarygodnymi i nierzetelnymi podmiotami, które nie stosując zasad produkcji ekologicznej oferowałyby konsumentom produkty o niewłaściwej jakości handlowej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Romanowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 kwietnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC79
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
1) konieczność wprowadzenia do polskiego porządku prawnego postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz. Urz. UE L 150 z 14.06.2018, str. 1) oraz adaptacji systemu kontroli w rolnictwie ekologicznym do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1);
2) potrzeba realizacji celów strategii Europejski Zielony Ład w zakresie rozwoju sektora rolnictwa ekologicznego.
System produkcji ekologicznej ustanowiony prawem Unii Europejskiej wymaga od państw członkowskich przyjęcia szczegółowych rozwiązań w zakresie ustanowienia nadzoru nad produkcją i certyfikacją. W tym celu wymaganym jest wskazanie właściwych organów w państwach członkowskich oraz określenie ich kompetencji.
System kontroli i certyfikacji produkcji ekologicznej w Polsce, oparty na obowiązującej ustawie z 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. 2020 r. poz. 1324), wymaga modyfikacji wynikających z szeregu uregulowań prawa Unii Europejskiej, w szczególności zakazu delegowania jednostkom certyfikującym obowiązku przyjmowania zgłoszeń przystąpienia do systemu rolnictwa ekologicznego od nowych podmiotów, wymogu ustanowienia systemu kontroli produkcji ekologicznego materiału heterogenicznego roślin, ustanowienia jednolitej bazy producentów ekologicznej.
Ponadto postanowienia „Europejskiego Zielonego Ładu” oraz Planu działania na rzecz rozwoju produkcji ekologicznej [COM(2021) 141 final] w zakresie rozwoju rolnictwa ekologicznego wymagają uruchomienia odpowiednich działań wspierających ten sektor na poziomie krajowym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rekomendowane rozwiązania:
1) określenie kompetencji organów w systemie kontroli i nadzoru nad produkcją ekologiczną, w świetle ww. nowych przepisów unijnych;
2) wprowadzenie podstawy prawnej dla mechanizmu dotowania stosowania ekologicznego materiału rozmnożeniowego roślin;
3) wprowadzenie ułatwień w wykorzystywaniu nawozów dopuszczonych do produkcji ekologicznych w innych krajach Unii Europejskiej oraz Republice Turcji.
Proponowane zmiany dotyczą zasad funkcjonowania szeregu podmiotów działających w systemie rolnictwa ekologicznego, w tym: jednostek certyfikujących, IJHARS, GIORIN i COBORU, a także zawierają wymagania stawiane przez ten system, które muszą podlegać weryfikacji i nadzorowi tak, aby stwarzać wszystkim podmiotom uczciwe warunki konkurencji rynkowej oraz chronić konsumentów przed niewiarygodnymi i nierzetelnymi podmiotami, które nie stosując zasad produkcji ekologicznej oferowałyby konsumentom produkty o niewłaściwej jakości handlowej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Romanowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 kwietnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany