W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD251","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy wynikają z założeń przyjętych w dokumencie rządowym ,,Polski Ład”, w\nktórym zawarto m. in. inicjatywę „Uwolnienie rolniczego handlu detalicznego (RHD)”.\nW inicjatywie tej proponuje się przede wszystkim zwiększenie obszaru, na którym może być wprowadzana na rynek\nżywność wyprodukowana przez rolników w ramach działalności rolniczy handel detaliczny (RHD).\nRolniczy handel detaliczny jest specyficzną formą handlu detalicznego, funkcjonującą w Polsce od 2017 r. i „dedykowaną” rolnikom. Podstawowym warunkiem prowadzenia tej działalności jest to, że żywność produkowana i wprowadzana na rynek musi pochodzić w całości lub części z własnej uprawy, hodowli lub chowu danego podmiotu.\nW ramach takiego handlu możliwa jest produkcja, w tym przetwórstwo żywności na małą skalę i jej zbywanie konsumentom finalnym (na terytorium całego kraju), a także lokalnym zakładom prowadzącym handel detaliczny z\nprzeznaczaniem dla konsumenta finalnego, zlokalizowanego na ograniczonym obszarze kraju.\nObecnie obszar ten obejmuje województwo, w którym ma miejsce prowadzenie produkcji żywności w ramach RHD oraz powiaty lub miasta stanowiące siedzibę wojewody lub sejmiku województwa, sąsiadujące z tym województwem.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie ustawy proponuje się przede wszystkim:\n1) zwiększenie obszaru, na którym mogą być prowadzone dostawy żywności wyprodukowanej w ramach RHD do\nzakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego, takich jak np. sklepy,\nrestauracje, stołówki - do terytorium całego kraju (obecnie obszar ten, obejmuje województwo, w którym ma\nmiejsce prowadzenie produkcji żywności w ramach RHD oraz powiaty lub miasta stanowiące siedzibę wojewody\nlub sejmiku województwa, sąsiadujące z tym województwem); jednocześnie sprzedaż konsumentom finalnym w\nramach ww. działalności, tak jak dotychczas, będzie mogła odbywać się na terytorium całego kraju, w tym w\nformie wysyłkowej,\n- rozwiązanie to ma na celu rozszerzenie rynku zbytu wyprodukowanej przez rolników żywności, przy\njednoczesnym zachowaniu ogólnych zasad prawa żywnościowego i spełnieniu wymogów z zakresu\nbezpieczeństwa żywności,\n2) zniesienie maksymalnych limitów żywności zbywanej w ramach RHD w odniesieniu do sprzedaży żywności\nkonsumentom finalnym i pozostawienie tych limitów wyłącznie w odniesieniu do dostaw do zakładów\nprowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego,\n- takie rozwiązanie powinno ułatwić prowadzenie działalności rolnikom, poprzez obniżenie obciążeń administracyjnych związanych z koniecznością dokumentowania tej ilości, a ponadto ma na celu lepsze wykorzystanie przez rolników możliwości wprowadzanych projektowaną ustawą w zakresie zwolnień podatkowych,\n3) dodatkowe zwolnienia producentów z podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. podwyższenie z 40 000 zł do 100 000. zł kwoty przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach\nprowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na\npodstawie odrębnych przepisów zwolnionej z podatku dochodowego,\n- przyjęcie takiego rozwiązania ograniczy liczbę osób zobowiązanych do składania pisemnego oświadczenia o\nwyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, a z drugiej strony\numożliwi pozyskiwanie wyższych dochodów przez producentów rolnych pozyskujących przychody ze sprzedaży\nprzetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Szymon Giżyński Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiRW","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 30 lipca 2021 r. z AUTOPOPRAWKĄ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD251
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy wynikają z założeń przyjętych w dokumencie rządowym ,,Polski Ład”, w
którym zawarto m. in. inicjatywę „Uwolnienie rolniczego handlu detalicznego (RHD)”.
W inicjatywie tej proponuje się przede wszystkim zwiększenie obszaru, na którym może być wprowadzana na rynek
żywność wyprodukowana przez rolników w ramach działalności rolniczy handel detaliczny (RHD).
Rolniczy handel detaliczny jest specyficzną formą handlu detalicznego, funkcjonującą w Polsce od 2017 r. i „dedykowaną” rolnikom. Podstawowym warunkiem prowadzenia tej działalności jest to, że żywność produkowana i wprowadzana na rynek musi pochodzić w całości lub części z własnej uprawy, hodowli lub chowu danego podmiotu.
W ramach takiego handlu możliwa jest produkcja, w tym przetwórstwo żywności na małą skalę i jej zbywanie konsumentom finalnym (na terytorium całego kraju), a także lokalnym zakładom prowadzącym handel detaliczny z
przeznaczaniem dla konsumenta finalnego, zlokalizowanego na ograniczonym obszarze kraju.
Obecnie obszar ten obejmuje województwo, w którym ma miejsce prowadzenie produkcji żywności w ramach RHD oraz powiaty lub miasta stanowiące siedzibę wojewody lub sejmiku województwa, sąsiadujące z tym województwem.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie ustawy proponuje się przede wszystkim:
1) zwiększenie obszaru, na którym mogą być prowadzone dostawy żywności wyprodukowanej w ramach RHD do
zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego, takich jak np. sklepy,
restauracje, stołówki - do terytorium całego kraju (obecnie obszar ten, obejmuje województwo, w którym ma
miejsce prowadzenie produkcji żywności w ramach RHD oraz powiaty lub miasta stanowiące siedzibę wojewody
lub sejmiku województwa, sąsiadujące z tym województwem); jednocześnie sprzedaż konsumentom finalnym w
ramach ww. działalności, tak jak dotychczas, będzie mogła odbywać się na terytorium całego kraju, w tym w
formie wysyłkowej,
- rozwiązanie to ma na celu rozszerzenie rynku zbytu wyprodukowanej przez rolników żywności, przy
jednoczesnym zachowaniu ogólnych zasad prawa żywnościowego i spełnieniu wymogów z zakresu
bezpieczeństwa żywności,
2) zniesienie maksymalnych limitów żywności zbywanej w ramach RHD w odniesieniu do sprzedaży żywności
konsumentom finalnym i pozostawienie tych limitów wyłącznie w odniesieniu do dostaw do zakładów
prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego,
- takie rozwiązanie powinno ułatwić prowadzenie działalności rolnikom, poprzez obniżenie obciążeń administracyjnych związanych z koniecznością dokumentowania tej ilości, a ponadto ma na celu lepsze wykorzystanie przez rolników możliwości wprowadzanych projektowaną ustawą w zakresie zwolnień podatkowych,
3) dodatkowe zwolnienia producentów z podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. podwyższenie z 40 000 zł do 100 000. zł kwoty przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach
prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na
podstawie odrębnych przepisów zwolnionej z podatku dochodowego,
- przyjęcie takiego rozwiązania ograniczy liczbę osób zobowiązanych do składania pisemnego oświadczenia o
wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, a z drugiej strony
umożliwi pozyskiwanie wyższych dochodów przez producentów rolnych pozyskujących przychody ze sprzedaży
przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Szymon Giżyński Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 30 lipca 2021 r. z AUTOPOPRAWKĄ
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany